شهرهای هوشمند جهان چه شهرهایی هستند؟
در تمامی کلانشهرهای جهانی، تورم جمعیت بیش از پیش شده است. به طوری که زیرساختها و خدمات شهری تحت فشار قرار گرفته است. سازمان ملل پیش بینی میکند که تا اواسط قرن، ۸۴ درصد مردم در شهرهای توسعه یافته و ۶۸ درصد جمعیت در شهرهای در حال توسعهی جهان زندگی خواهند کرد. اما اینکه چگونه شهرها می توانند انرژی، آب و سایر نیازهای اساسی این شهروندان را تامین کنند، بحث برانگیز شده است. از این رو بسیاری از کشورهای جهان درصدد هستند تا با فناوری اینترنت اشیا، شهرهای هوشمندی را ایجاد کنند. در واقع در شهرهای هوشمند جهان مدیریت شهری برپایه فناوری اطلاعات صورت میگیرد. اگر با شهرهای هوشمند در جهان آشنایی ندارید، با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید. در این مقاله قصد داریم تا امکانات و خدمات شهرهای هوشمند را با شما به اشتراک بگذاریم.
سنگاپور
سنگاپور در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است . این شهر با حدود ۸۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع، دومین جمعیت پرجمعیت جهان به شمار میآید. دولت سنگاپور در مواجهه با سالخوردگی جمعیت، به دنبال پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات بوده تا افزایش بهرهوری در اقتصاد را به همراه داشته باشد.
از این رو تقریباً ۹۵ درصد خانههای سنگاپور به پهنای باند و جریان آزاد اطلاعات دسترسی دارند. از آنجایی که ۸۰ درصد ساکنان سنگاپور در خانههای دولتی زندگی می کنند، سازمانهای دولتی درصدد هستند تا خانهها را در زمینهی مدیریت انرژی هوشمند کنند.
اینگونه که مهندسان در ساخت و ساز ساختمانها میزان جریان باد، نفوذ خورشید و مناطق سایه دار را برای طراحی بهتر و استقرار ساختمانهای جدید تجزیه و تحلیل میکنند. بهعبارتی دولت تا سال ۲۰۲۲ قصد دارد روشنایی هوشمند و کم مصرف را برای همه جادهها اجرا و صفحات خورشیدی را در پشت بام ۶۰۰۰ ساختمان نصب کنند.
دبی
امارات درصدد است تا کلیه خدمات دولتی شهر دبی را دیجیتالی کند. این خدمات شامل حمل و نقل، ارتباطات، زیرساختها، برق، خدمات اقتصادی و برنامه ریزی شهری میشود. تقریباً ۹۰ سرویس دولتی اکنون دیجیتالی شده و از طریق برنامه DubaiNow قابل دسترسی هستند. مقامات شهری میگویند پس از اتمام پروژه ۹۰۰ میلیون درهم امارات (۲۴۵ میلیون دلار) در حذف معاملات کاغذی صرفه جویی خواهد شد.
به گفتهی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دبی، سیستم نظارت بر رانندگان اتوبوس با استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد که حوادث رانندگی ناشی از خستگی را تا حد زیادی کاهش داده است. همچنین در حال حاضر این شهر دارای سه ایستگاه پلیس خودمختار است که در آن افراد میتوانند بدون صحبت با شخصی جریمه پرداخت کنند یا وقایع را گزارش دهند.
اسلو
پایتخت نروژ، اسلو در لیست شهرهای هوشمند جهان قرار دارد، به این دلیل که نروژ درصدد است تا تغییراتی در آب و هوای این کشور رخ دهد. اسلو با استفاده گسترده از سنسورهای هوشمند، کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمانها را بعهده گرفته است. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰۰ ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد که صاحبان آنها مجبور نیستند مالیات فروش را پرداخت کنند. همچنین صاحبان این ایستگاه حق پارکینگ، شارژ و حمل و نقل رایگان در کشتیها را دارند.
نروژ از برنامه خود برای ساختن یک شهر هوشمند پایدار در ۲۶۰ هکتار نزدیک به فرودگاه اسلو خبر داده است. این شهر طراحی شده که فقط با انرژی تجدید پذیر تأمین شود. سیستمهای مبتنی بر سنسور، روشنایی خیابان و ساختمان را به صورت خودکار همراه با مدیریت و امنیت پسماند را کنترل خواهند کرد. همچنین در این شهر فقط وسایل نقلیه الکتریکی اجازه تردد خواهند داشت.
کپنهاگ
پایتخت دانمارک در حال حرکت به سمت توسعه هوشمندانه یکپارچه با سیاستهای زیست محیطی است. در سیستم هوشمند شهری کپنهاگ سیستمهای پارکینگ، چراغهای راهنمایی، ساختمانها، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی به صورت هوشمند انجام میشود. به طور مثال در کپنهاگ دوچرخه سواران بسیاری وجود دارند. از این رو از طریق برنامهای هوشمند دوچرخه سواران راهنمایی میشوند که در حد فاصل چراغ سبز بعدی با چه سرعتی پدال بزنند.
همچنین کاربران میتوانند از طریق این سیستم هوشمند فاصله دوچرخه سواری و کالری سوزانده شده را اندازه گیری کنند. گروه آنلاین دیگری نسبت به فعالیت پلیس مربوط به دوچرخه هشدار میدهد، دوچرخه سواران میتوانند اطلاعات را برای جلوگیری از جریمه استفاده کنند.
بوستون
این شهر یکی از اولین شهرهایی بود که ابتکارات هوشمند را تجربه کرد. برنامه اصلی آن شامل مشارکت شهروندان یا “شهرنشینی مشارکتی” است. بهعبارتی شهروندان میتوانند با استفاده از مجموعهای از برنامهها، اطلاعات پارکینگ را دریافت کنند، امور خدماتی را گزارش دهند یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
همچنین کاربران میتوانند در هر نقطه از شهر، مشکلات شهری را گزارش دهند یا حتی اتوبوس مدرسه کودک خود را ردیابی کنند. از آنجایی که ترافیکهای سنگین در بوستون مشهور است، از این رو یک کیوسک دیجیتالی وجود دارد که اطلاعات مربوط به زمان واقعی اتوبوسها، قطارها و همچنین نرخ سهام دوچرخه، سهام اتومبیل و سایر خدمات را به شهروندان ارائه میدهد.
آمستردام
شهر هلند با اشتیاق از مفاهیم و فنآوریهای هوشمند استقبال می کند، از این رو آمستردام یک پایگاه داده باز با ۱۲۰۰۰ مجموعه داده از هر منطقه شهری ایجاد کرده است. به طوری که کاربران میتوانند با استفاده از دستگاههای بلوتوث به داده ها دسترسی پیدا کنند. بسیاری از ساکنان از دوچرخه استفاده می کنند اما سیستم عاملهای مشترکی بین رانندگان خودروها و مسافران را وجود دارد که نزدیکترین وسیلهی نقلیه را به مسافر و نزدیکترین مسافر را به راننده نشان میدهد.
یک شبکه هوشمند کوچک در توسعه مسکن در آمستردام در حال ساخت است. جایی که برق براساس تقاضا، توزیع و ذخیره میشود. پروژه شبکه هوشمند دیگری در دست توسعه است که از دی اکسید کربن برای تولید برق استفاده خواهند کرد. آمستردام همچنین دارای نورپردازی هوشمند با چراغهای LED قابل تنظیم است، با این وجود عابران پیاده و دوچرخه سواران میتوانند با استفاده از یک اپلیکیشن، نور را هنگام عبور از محل افزایش داده و پس از عبور نور آن را کم کنند.
نیویورک
نیویورک برنامهی آزمایشی را آغاز کرد که صدها حسگر هوشمند و یک شبکه گسترده کم مصرف را در چندین منطقه تجاری قرار داده بود. این دادههای هوشمند نیز به مدیریت پسماندها کمک میکنند. به طوریکه سطلهای زباله مجهز به سنسورهای هوشمند هستند که در صورت پر بودن، اطلاعات به گروه دفع زباله یا بازیافت آنها داده میشود.
همچنین در شهر هوشمند نیویورک، اداره پلیس نرم افزار تحت وب HunchLab را آزمایش کرده که از اطلاعات جرایم قبلی مدل سازی میکند تا بتواند جرایم پیش رو و نحوهی مقابله با آنها را پیش بینی کند. این آزمایش باعث کاهش قابل توجه جرایم خشن شده است.