تاخیر در پرواز هواپیما
تاخیر در پرواز و یا لغو پرواز از اتفاقاتی هستند که ممکن است در هر سفر هوایی رخ دهند. همان طور که از نام این دو برمیآید تاخیر در پرواز زمانی رخ میدهد که بلند شدن هواپیما از روی زمین و یا فرود آن با تاخیر صورت میگیرد، که البته اگر این زمان بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد به عنوان تاخیر در نظر گرفته میشود. لغو پرواز نیز زمانی رخ میدهد که پرواز مورد نظر به هر دلیلی از روی زمین بلند نمیشود.
در ادامه میخواهیم به بررسی این نکته بپردازیم که لغو و یا تاخیر در پرواز به چه دلایلی رخ میدهند، چه طور میتوانیم برای اینکه با تاخیرهای پروازی کمتری مواجه شویم آنها را مدیریت کنیم و اگر با تاخیر در پروازها مواجه شدیم، چه قوانینی برای دفاع از حقوقمان در برابر این مشکل وجود خواهد داشت.
به طور کلی تاخیر در پرواز هواپیما ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد.
۱. امنیت
دلایل امنیتی برای تاخیر هواپیما از دلایل پیش پا افتاده تا دلایل حیاتی تغییر میکند. البته ایرلاینهای سراسر جهان با توجه به حوادث ناگواری که در در سالهای اخیر اتفاق افتاده است، میزان امنیت هواپیماهای خود را بسیار ارتقا دادهاند. تاخیر در پرواز ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد: با افزایش تعداد مسافران هنگام تعطیلات خطوط امنیتی بیش از حد طولانی میشوند. نگرانیهای امنیتی که در مورد پرواز وجود دارد باعث میشوند تا هواپیما پرواز نکند.
۲. شرایط نامساعد جوی
شرایط آب و هوایی یکی از متداولترین دلایل لغو و یا تاخیر در پرواز است. تا زمانی که هوا خشک و آفتابی است همه چیز خوب پیش میرود. اما بارش سنگین، طوفان و برف همگی از عوامل تاخیر در هواپیما هستند. حتی اگر منطقهای که هواپیما از آنجا بلند میشود شرایط آب و هوایی خوبی داشته باشد، باید به شرایط جوی مقصد نیز توجه کرد. وقتی طوفانی در راه است، بهتر است که شرایط پرواز خود را بررسی کنید. لازم است به این نکته اشاره کنیم که ایرلاینها به خاطر شرایط جوی نامساعد مشمول جریمه نخواهند شد.
۳. تعداد کم مسافران
انجام سفرهای هوایی هزینههای بالایی به همراه دارد. علاوه بر هزینه سوخت و نگهداری هواپیما، ایرلاینها باید برای استفاده از هواپیماهای خود هزینههای دیگری هم به فرودگاه بپردازند. به همین دلیل اگر انجام پرواز برای ایرلاین اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد، پرواز کنسل خواهد شد و یا با تاخیر صورت میگیرد. این مورد خصوصا زمانی اتفاق میافتد که تعداد مسافران به حد نصاب نرسد. هنگامی که تعداد مسافران از حد معینی کمتر شود، تعداد بلیطهای هواپیمایی که به فروش رفته است، هزینههای مربوط را تامین نخواهد کرد بنابراین پرواز لغو خواهد شد و یا با تاخیر انجام میشود تا تعداد مسافران به حد معینی برسد.
۴. تعداد کم هواپیما
از طرف دیگر برخی ایرلاینها ممکن است بلیطهای زیادی بفروشند در حالیکه واقعا قادر نیستند به تمام مسافران خود سرویس بدهند. این اتفاق برای ایرلاینهایی میافتد که به امید لغو پروازهای لحظه آخری و تغییرات پروازی بیشتر از ظرفیت بلیط میفروشند. اما زمانی که مسافران با همان برنامه اصلی خود سفر میکنند و کنسلی در کار نباشد، تعداد مسافران بیش از حد خواهد شد و هواپیمایی برای جایجایی مسافران اضافی وجود نخواهد داشت. گاهی اوقات نیز ممکن است که هواپیما تحت مراقبت فنی باشد و برای جابجایی مسافران هواپیمای جایگزینی وجود نداشته باشد.
۵. کمبود خلبان و خدمه پرواز
گاهی اوقات کمبود خلبان و یا خدمه پرواز باعث کنسل شدن و یا تاخیر در پرواز میشود. برای مثال چندی پیش هواپیمایی کانتاس استرالیا به دنبال خلبانی برای جایگزینی در یکی از پروازهای خود بود. این مشکل از کمبود پرسنل و خلبان ناشی میشد که در نهایت منجر شد پرواز با تاخیر صورت بگیرد. سال پیش هم جایگزینی برای خدمه رایان ایر که به تعطیلات رفته بودندوجود نداشت. در نتیجهی آن برنامههای پروازی این ایرلاین تغییر کرد و پرواز ۴۰۰٫۰۰۰ مسافر لغو شد.
۶. مشکلات فنی
هر نقص فنی در هر یک از اجزای هواپیما میتواند کنسلی و یا تاخیر در پرواز را در پی داشته باشد. پرواز با هواپیما بسیار حساس است و با شرایط سختی که در هوا وجود دارد، تمام اجزا و قسمتهای هواپیما باید در شرایط بی نقصی باشند. در نتیجه هر گونه هشدار و زنگ خطری در کابین هواپیما و یا هنگام آماده سازی و تعمیر هواپیما باعث میشود که پرواز کنسل شود و یا به تاخیر بیفتد.
۷. مشکلات رایانهای
یکی از حساسترین مشکلات در پرواز، اشکالات رایانهای است. تمام الگوها و برنامههای پروازی به محاسبات و الگوریتمهای بسیاری وابسته هستند. بنابراین در هر جای دنیا که باشید حتی یک اشکال کوچک رایانهای در سیستم ایرلاینی که میخواهید پرواز خود را با آن انجام دهید میتواند بر روی پرواز شما اثر بگذارد و باعث کنسل شدن یا تاخیر در پرواز شود.
قوانین موجود در رابطه با تاخیر در پرواز
در ابتدا نماینده ایرلاین مربوطه وظیفه دارد تا در خصوص تاخیر پروازی به صورت صحیح به مسافران اطلاع رسانی کند.
در تاخیرهای پروازی که در بازه زمانی یک الی دو ساعت رخ میدهند، باید از مسافران پذیرایی شود. معمولا این پذیرایی میان وعدهای شامل نوشیدنی و شیرینی است.
در تاخیرهای پروازی که در بازه زمانی ۲ تا ۴ ساعته رخ میدهند، علاوه بر پذیرایی مناسب از مسافران باید به آنها این امکان داده شود که در صورتی که مایل باشند بتوانند پرواز خود را تغییر دهند.
در صورتی که میزان تاخیر بیشتر از ۴ ساعت باشد، شرکت هواپیمایی موظف است که هزینه بلیط را به مسافران مسترد کند.
چه طور میتوانیم تاخیر در پرواز را مدیریت کنیم؟
- سعی کنید در مواقع کم سفر و زمانی که میزان مسافران کمتر است پرواز خود را رزرو کنید.
- قبل از رفتن به فرودگاه وضعیت پرواز خود را چک کنید.
- از وضعیت آب و هوا با خبر شوید. چرا که شرایط نامساعد جوی به طور مستقیم بر روی پرواز شما تاثیر خواهد گذاشت.
- قوانین مربوط به حمل بار را رعایت کنید تا از هدر رفتن وقت در قسمت بازرسی فرودگاه و در نهایت تاخیر در پرواز جلوگیری کنید.
و در نهایت اینکه برای اینکه کمتر با مشکل لغو و یا تاخیر در پرواز مواجه شوید سعی کنید از ایرلاینهای معروف و خوشنام و ایرلاینهایی که طبق آمار کمتر این مشکل را دارند، خرید بلیط هواپیما خود را انجام دهید.
برای آگاهی از آمار گزارشات تاخیر شرکتهای هواپیمایی داخلی سال ۹۸ کلیک کنید.