شهر زیبا و سرسبز شیرگاه در بسیاری از اوقات، جزو انتخاب‌های اول مسافران طبیعت‌دوستی است که قصد سفر به شمال ایران را دارند. جالب است بگوییم طبیعت بکر و چشم‌نواز علی آباد شیرگاه، دلیلی بود که باعث شد آنجا به‌عنوان لوکیشن فیلم‌برداری سریال محبوب پایتخت نیز انتخاب شود! اما زیبایی این شهر و روستاهای آن، فراتر از چیزی است که در این سریال دیده‌اید.

در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، تصمیم داریم شما را به شیرگاه ببریم و درباره جاذبه‎‌های گردشگری طبیعی و انسان‌ساز آنجا صحبت کنیم. همراه ما باشید تا با خاص‌ترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه آشنا شوید. 

شیرگاه کجاست و در کدام استان قرار دارد؟ 

شهر شیرگاه شمال، یکی از زیباترین شهرهای سوادکوه شمالی در استان مازندران به حساب می‌آید و از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است. این شهر زیبا از جنوب به شهرستان سوادکوه و از شمال به قائم‌شهر محدود می‌شود. همچنین از غرب به شهر بابل و از شرق به شهر ساری می‌رسد. مردم خونگرم این شهر به زبان شیرین مازنی صحبت می‌کنند. جمعیت این منطقه همراه با روستاهای اطراف آن، بالغ بر ۳۰ هزار نفر است.

اشاره به دلیل نام‌گذاری این شهر نیز می‌تواند بسیار جالب باشد. یکی از نظریات مطرح‌شده در مورد معنای این نام، ارتباط آن با رطوبت و نمناک‌بودن منطقه است. در گویش محلی، واژه «شیر» به‌معنای رطوبت و تری تعبیر می‌شود. بنابراین، می‌توان آنجا را به‌عنوان «مکانی مرطوب یا نمناک» معنا کرد. این نام‌گذاری، بیانگر ویژگی بارز اقلیمی این شهر است که به‌دلیل بارندگی‌های فراوان، خاک و زمین آنجا، همواره از رطوبت کافی برخوردار بوده است.

شیرگاه شمال کجاست
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سواد‌کوه، محدوده ۲۵ کیلومتری قائم‌شهر، شهر شیرگاه.

موقعیت مکانی شیرگاه روی نقشه گوگل

فاصله شیرگاه با شهرهای اطراف

فاصله‌ این شهر تا مرکز استان مازندران، ساری، حدود ۴۶ کیلومتر است که با خودروی شخصی، نزدیک به ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. فاصله آن تا قائم‌شهر، یکی دیگر از شهرهای مهم استان مازندران نیز بسیار نزدیک است و تنها ۲۰ کیلومتر با آنجا فاصله دارد که با خودرو شخصی، حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا به آنجا برسید. این شهر به‌عنوان مرکز شهرستان سوادکوه شمالی، در مجاورت با سوادکوه نیز قرار دارد که فاصله‌ بین این دو شهر حدود ۱۸ کیلومتر است. 

برای رسیدن به این شهر از سمت تهران، مسافتی حدود ۲۳۰ کیلومتر را در پیش دارید که با خودروی شخصی حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. همچنین، فاصله آن تا بابل نیز حدود ۴۰ کیلومتر است و دست‌کم به نیم ساعت رانندگی نیاز دارد. اگر هم مبدا سفر شما فیروزکوه باشد، با طی‌کردن مسافت ۸۵ کیلومتری با سرعت متوسط ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۷۵ دقیقه بعد به مقصد می‌رسید. 

فاصله شیرگاه با شهرهای اطراف

آب‌و‌هوای شیرگاه در فصول مختلف

این شهر زیبا و منحصربه‌فرد، بهشتی است که در هر فصل از سال، زیبایی‌های خاص خودش را دارد. طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه با جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای تماشایی، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و دوست‌داران طبیعت است. زیبایی بی‌حد‌و‌اندازه این شهر در هر فصلی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 

بهار و تابستان این شهر، بسیار معتدل و نسبت به دیگر شهرهای شمالی، از آب‌و‌هوایی معتدل‌تر و دلچسب‌تر برخوردار هستند. پاییز آنجا کمی سرد است، اما زیبایی فوق‌العاده و طبیعت هزار‌رنگ آن، ارزش سفر حتی در فصل سرد را نیز دارد. زمستان‌های شیرگاه شمال نیز به‌اندازه سایر فصل‌های آن دیدنی است. دمای هوا در زمستان به‌ندرت به زیر صفر می‎‌رسد که این امر باعث شده خیلی از گردشگران، در این فصل نیز این شهر را برای سفر انتخاب کنند. 

آب‌و‌هوای شیرگاه در فصول مختلف

با راه‌ها و روش‌های دسترسی به شیرگاه آشنا شوید

خوشبختانه موقعیت این شهر به‌گونه‌ای است که امکان دسترسی به آن با استفاده از وسایل نقلیه شخصی، اتوبوس، هواپیما و قطار وجود دارد. در ادامه، درباره هر کدام از این روش‌ها صحبت خواهیم کرد. 

سفر به شهر شیرگاه با خودروی شخصی

این شهر در فاصله تقریبی ۲۵ کیلومتری از قائم‌شهر واقع شده است. برای رسیدن به این شهر خوش‌آب‌و‌هوا از سمت تهران، باید حدود ۳ تا ۴ ساعت رانندگی کنید. برای سفر به این مقصد خارق‌العاده، می‌توانید مسیر فیروزکوه را در پیش بگیرید. مسافرانی که مسیر حرکتشان از پایتخت آغاز می‌شود، باید از شهرهای رودهن، دماوند و فیروزکوه عبور کنند تا به جاده تهران به قائم‌شهر برسند. مسیر فیروزکوه یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین مسیرهای رسیدن به شمال کشور است. پس از طی‌کردن این مسیر، به شیرگاه شمال می‌رسید. 

سفر به شهر شیرگاه با اتوبوس

اتوبوس‌های بین‌شهری متعددی در ساری وجود دارند که آماده‌ خدمت‌رسانی به شما مسافران هستند. با استفاده از این اتوبوس‌ها، می‌توانید به‌راحتی و با کمترین هزینه به این شهر سفر کنید. علاوه‌بر اتوبوس‌های ساری، اتوبوس‌های خط سوادکوه نیز شما را به مقصدتان می‌رسانند. 

سفر به شهر شیرگاه با قطار

مسیر دسترسی به این شهر نیز یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشورمان محسوب می‌شود. با انتخاب این مسیر، سفری فراموش‌نشدنی در جنگل‌های سرسبز مازندران را تجربه خواهید کرد. به‌ویژه در فصول بهار و پاییز، این مسیر جلوه‌های بی‌نظیری از طبیعت ایران را به نمایش می‌گذارد. 

قطار شیرگاه

سفر به شهر شیرگاه با هواپیما

برای سفر به این مقصد زیبا در استان مازندران، می‌توانید از طریق هوایی نیز اقدام کنید. فرودگاه بین‌المللی ساری، دروازه ورود شما به این منطقه خوش‌آب‌و‌هوا خواهد بود. پس از رسیدن به ساری، می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی یا اتوبوس‌های درون‌شهری، خود را به آنجا برسانید. این شهر در شرق ساری واقع شده است.

در سفر به شیرگاه از کدام جاذبه‌های طبیعی دیدن کنیم؟ 

تنوع جاذبه‌های این شهر به‌قدری زیاد است که برنامه‌ریزی سفر را کمی چالش‌برانگیز می‌کند. در ادامه مطلب، چند مورد از محبوب‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا سفری خاطره‌انگیز و بدون دغدغه داشته باشید.

آبشار شیرگاه | معروف‌ترین آبشار شمال ایران 

این آبشار، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر و همچنین شهرستان سوادکوه است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. آبشار شیرگاه با ارتفاع ۸ متر، در فاصله ۲۲ کیلومتری این شهر واقع شده است. این آبشار یکی از ۵ آبشار دیدنی سوادکوه است که از جاذبه‌های گردشگری مهم این منطقه نیز به شمار می‌رود و چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای دوست‌داران طبیعت به نمایش می‌گذارد.

آبشار شیرگاه از جذاب ترین دیدنی های شمال کشور
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سواد‌کوه شمالی، محدوده ۲۲ کیلومتری شیرگاه.

آبشار زیولا | مقصدی رویایی برای علاقه‌مندان به طبیعت

آیا به‌دنبال مقصدی بکر و سرسبز برای فرار از روزمرگی هستید؟ آبشار زیولا در روستای زیولا یا همان خارخون، گزینه‌ای عالی برای شماست. این آبشار زیبا و پر‌جوش‌و‌خروش، با مناظری بکر و هوایی پاک، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از طبیعت‌گردی را برای‌تان به یادگار می‌گذارد. 

آبشار زیولا در روستای زیولا یا همان خارخون
  • آدرس: استان مازندران، شهر سوادکوه، روستای زیولا.

آبشار گزو | یکی از بلندترین آبشارهای شمال ایران

آبشار گزو، یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران به حساب می‌آید که در منطقه‌ای تماشایی واقع شده است. این آبشار با ارتفاعی حدود ۴۸ متر، از ۲ آبشار مجزا تشکیل شده که در کنار هم منظره‌ای چشم‌نواز را خلق کرده‌اند. آبشار گزو در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب و همچنین ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. دسترسی به این منطقه از سمت تهران، تنها ۲ ساعت زمان می‌برد. آبشار گزو به‌همراه آبشار ترز، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌روند.

آبشار گزو، از بلندترین آبشارهای استان مازندران
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محدوده ۱۵ کیلومتری شیرگاه.

آبشار ترز | آبشاری آهکی در میان جنگل‌های هیرکانی

آبشار ترز، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت در منطقه است که در بین جنگل‌های هیرکانی و منطقه لفور قرار گرفته و با ارتفاع بلند خود، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. فاصله این آبشار از تهران حدود ۲۳۰ کیلومتر و دسترسی به آن از طریق جاده فیروزکوه امکان‌پذیر است. آبشار ترز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان مازندران شناخته می‌شود و به همین سبب نیز فرصتی استثنایی برای علاقه‌مندان به طبیعت به حساب می‌آید؛ چرا‌که طبیعت‌گردان می‌توانند از زیبایی‌های این موزه طبیعی ۴۰ میلیون‌ساله دیدن کنند و لذت ببرند.

آبشار ترز
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، منطقه گردشگری لفور.

دریاچه لفور| نگینی فیروزه‌ای در میان جنگل‌های سرسبز توسکا

دریاچه لفور، در ارتفاع ۷۲ متری و میان جنگل‌های انبوه توسکا واقع شده است. این دریاچه در فصول گرم سال، تبدیل به پناهگاهی خنک و دلنشین برای فرار از شلوغی و گرمای شهر می‌شود. پیاده‌روی در اطراف دریاچه و عکاسی از مناظر بی‌نظیر آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

روستای لفور، با جاذبه‌های طبیعی فراوان خود، همواره مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است. پیاده‌روی در طبیعت بکر این روستا و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن، سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و تاریخ رقم خواهد زد.

دریاچه لفور
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، روستای لفور.

پلنگ‌دره‌ | بهترین لوکیشن شیرگاه برای کمپینگ و طبیعت‌گردی

دره‌های سرسبز این منطقه، به‌ویژه پلنگ‌دره در کنار آبشارهای خروشان و جنگل‌های انبوه، منظره خیره‌کننده‌ای را در معرض تماشای گردشگران می‌گذارد. برای رسیدن به این منطقه بی‌نظیر، می‌توانید از جاده فیروزکوه استفاده کنید و با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما، خود را به روستای نفار برسانید. این روستا، نقطه شروع یک مسیر جذاب برای پیمایش جنگل و رسیدن به آبشار پلنگ‌دره است.

جنگل پلنگ‌دره، مسیر پیاده‌روی ۱۳ کیلومتری را مقابل علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی قرار می‌دهد. این مسیر در امتداد رودخانه‌ای خروشان و از میان جنگلی انبوه می‌گذرد. در انتهای این مسیر، آبشار پلنگ‌دره با ارتفاع ۸ متر، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. پوشش گیاهی انبوه و خزه‌های سبز‌رنگ اطراف آبشار، بر زیبایی این منطقه افزوده و فضایی رویایی را برای گردشگران ایجاد کرده است.

پلنگدره‌
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، قسمت شرقی شیرگاه، جنگل پلنگ‌دره.

جنگل اندارگلی | روستایی زیبا با کلبه‌های چوبی دنج

جنگل اندارگلی و روستای هم‌نام آن، دو جاذبه گردشگری پر‌رفت‌و‌آمد در این شهرستان هستند. وجود صدها خانه چوبی روستایی در این منطقه، باعث شده تا گردشگران زندگی روستایی اصیل را از نزدیک تجربه کنند. 

محصولات محلی مانند عسل طبیعی و همچنین قالی‌های دستبافت، از مهم‌ترین سوغات و صنایع‌دستی این منطقه محسوب می‌شوند. فاصله اندک این جاذبه‌ها از مرکز استان و شیرگاه شمال، دسترسی آسانی را برای گردشگران ممکن کرده است.

جنگل اندارگلی در نزدیکی شیرگاه
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محدوده ۲۰ کیلومتری شیرگاه.

رودخانه کسیلیان | رودی خروشان در میان جنگل‌های هیرکانی 

رودخانه خروشان کسیلیان که از جنگل‌های باستانی هیرکانی سرچشمه می‌گیرد، این منطقه را به ۲ بخش تقسیم کرده و منظره‌ای بی‌نظیر را پدید آورده است. ارتفاعات شرقی این شهر، مبدا اصلی رود پر‌آب کسیلیان است. در روزهای گرم تابستان، آب‌خنک و زلال کسیلیان، باعث شده تا این منطقه تبدیل به مقصدی محبوب برای گردشگران و دوستداران طبیعت شود.

رودخانه کسیلیان
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، رودخانه کسیلیان.

محله نارنج بن | طبیعتی بکر و دل‌انگیز

نارنج‌بن، یکی از زیباترین مناطق گردشگری شیرگاه شمال است که در حدفاصل جاده اصلی تهران به مازندران قرار دارد. وجود رودخانه پرآب کسیلیان و جنگل‌های سرسبز و بکر، این منطقه را به مقصدی ایده‌آل برای دوست‌داران طبیعت تبدیل کرده است. گردشگران می‌توانند به طبیعت بی‌نظیر نارنج‌بن سفر کنند و از زیبایی‌های خیره‌کننده آنجا بهره ببرند.

محله نارنج بن
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، جاده مازندران به تهران.

چشمه علی | چشمه‌ای خروشان میان دره‌ای جنگلی

در حاشیه پل تاریخی ورسک، واقع در مسیر ریلی پایتخت به شمال کشور و در دامنه قله اتابک، دره‌ای سرسبز و جنگلی وجود دارد که عمق قابل توجهی نیز دارد. در نزدیکی این دره، آبشار پرآب چشمه علی با ارتفاع ۲۰ متر از دل کوه سرازیر می‌شود. برای دسترسی به این آبشار زیبا، باید از جاده فیروزکوه به‌سمت گردنه گدوک حرکت کنید و پس از عبور از تونل و گردنه، خود را به روستای ورسک برسانید. مسیر پیاده‌روی از روستا تا آبشار حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

چشمه علی
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، روستای ورسک.

پل‌های شیرگاه شمال | شاهکارهای معماری در میان طبیعت بکر 

پل‌های این شهر، شاهکارهایی از معماری و مهندسی گذشتگان هستند که در طبیعت سرسبز شمال کشور جای گرفته‌اند. این پل‌ها با طراحی منحصربه‌فرد و قدمت تاریخی طولانی‌شان، جلوه‌ای خاص به منطقه بخشیده‌اند و هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارند. بازدید از این پل‌ها، فرصتی عالی‌ست تا با تاریخ و فرهنگ این منطقه بیشتر آشنا شوید و از بناهای ساخته‌شده به‌دست هنرمندان معمار در کنار زیبایی‌های طبیعی آنجا دیدن کنید و لذت ببرید.

به جز طبیعت سرسبز، جاهای دیدنی مازندران شامل بناهای تاریخی هم هست. بدون شک پیاده‌روی روی این پل‌های تاریخی و تماشای مناظر اطراف، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود. در ادامه، چند مورد از این جاذبه‌های شاخص را معرفی می‌کنیم.

پل شاپور یا شاهپور | پلی تاریخی مربوط به عصر صفویان 

پل تاریخی شاهپور، یکی از گنجینه‌های ارزشمند معماری صفوی در این منطقه است. این اثر تاریخی که روی رودخانه اوتجون بنا شده، در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مصالح به‌کار‌رفته در ساخت این پل، مانند سنگ و ساروج، به استحکام و ماندگاری آن در طول سالیان گذشته کمک فراوانی کرده‌اند. 

پل شاپور یا شاهپور
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، اراضی چای باغ، محدوده ۵۰ کیلومتری جاده شیرگاه به قائم‌شهر.

پل شاه‌عباسی | قدیمی‌ترین پل شیرگاه با قدمتی ۴۵۰ ساله

در این شهر زیبا، ۳ پل تاریخی روی رودخانه کسیلیان بنا شده‌اند که به‌عنوان نمادهای شاخص این شهر شناخته می‌شوند. پل قوسی فلزی، پل شاه‌عباسی و پل راه‌آهن، با معماری خاص و منحصربه‌فرد خود، جلوه‌ای تاریخی به این منطقه بخشیده‌اند. این سازه‌های مهندسی، علاوه‌بر مسیر ارتباطی، به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری نیز مورد توجه قرار دارند و هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری هستند.

پل تاریخی شاه‌عباسی، یکی از آثار ارزشمند معماری دوران صفویان است. این پل با طول ۵۷ متر و عرض ۵ متر روی رودخانه کسیلیان یا همان روشن تلار ساخته شده و در مسیر جاده قدیمی شاه‌عباسی قرار دارد. مصالح اصلی به‌کار‌رفته در ساخت این پل، آجر، ساروج و گچ بوده و طراحی آن شامل ۲ دهانه بزرگ در قسمت شمالی و یک دهانه کوچک‌تر در قسمت جنوبی است. متاسفانه، طاق‌های این پل در گذر زمان و عدم رسیدگی فرو ریخته و نیازمند مرمت و بازسازی هستند.

پل شاه‌عباسی در شیرگاه
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، شیرگاه، رودخانه کسیلیان.

پل راه‌آهن سر‌تپه | پلی باشکوه مربوط به دوران پهلوی اول

پل راه‌آهن سرتپه، یکی از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی در این شهر است. این پل با‌شکوه در دوران پهلوی اول ساخته شده و در محله سرتپه این شهر قرار دارد. این جاذبه دیدنی در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل راه‌آهن سر‌تپه
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محله سرتپه.

آشنایی با روستاهای تماشایی اطراف شیرگاه شمال

سفر به شهر زیبای شیرگاه، بهانه‌ای برای کشف زیبایی‌های طبیعی ایران و آشنایی با فرهنگ غنی مازندرانی‌هاست. علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، بازدید از روستاهای اطراف نیز فرصتی استثنایی برای تجربه زندگی روستایی و آشنایی با آداب‌و‌رسوم مردم این دیار است. در ادامه به معرفی روستاهایی می‌پردازیم که بازدید از آن‌ها، تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم می‌زند. 

روستای کلیج خیل | روستایی تماشایی با مناظر طبیعی وصف‌ناپذیر

روستای کلیج خیل، به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای منطقه به حساب می‌آید که در فاصله ۴ کیلومتری این شهر و ۳۵ کیلومتری شهرستان سوادکوه واقع شده است. این روستا با طبیعت روح‌نوازش، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. رودخانه پر‌جوش‌و‌خروش گلاب‌دره که از میان این روستا عبور می‌کند، به زیبایی‌های طبیعی آنجا افزوده است. 

روستای کلیج خیل با روستاهای همجوار خود مانند بورخانی و دهکلان نیز فاصله چندانی ندارد. آب‌و‌هوای آنجا معتدل است و به همین دلیل، در زمستان‌ها به‌ندرت شاهد بارش برف خواهید بود. وجود امکانات اقامتی مناسب در این روستا، موجب آرامش هر چه بیشتر مسافران می‌شود. 

روستای کلیج خیل
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، ۴ کیلومتری شیرگاه.

روستای بورخانی | مقصدی فوق‌العاده برای بوم‌گردی در شمال ایران

روستای بورخانی، با چشم‌اندازهای بکر و هوایی پاک و تازه، مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و روستاگردی است. این روستا در ۳۵ کیلومتری این شهر و همچنین ۱۸ کیلومتری زیرآب واقع شده و به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. روستای بورخانی از قسمت جنوبی به روستای نفت چال قاضی‌کلا و از قسمت شمالی به جنگل‌های هیرکانی محدود شده است. 

روستای بورخانی
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محدوده ۳۵ کیلومتری شیرگاه.

روستای دهکلان | بهشتی کوچک در طبیعتی آرامش‌بخش و دیدنی

روستای دهکلان، به‌عنوان یکی دیگر از زیباترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود. این روستا با طبیعتی رویایی و روح‌نواز، چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از کوهستان و جنگل را به نمایش می‌گذارد. هوای خنک و مطبوع دهکلان در کنار میوه‌های جنگلی خوش‌طعم، این روستا را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. دهکلان در دهستان لفور واقع شده و تنها یک کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

روستای دهکلان
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محدوده یک کیلومتری شیرگاه.

روستای نفتچال | بزرگ‌ترین روستا در دهستان لفور

روستای نفتچال، به‌عنوان بزرگ‌ترین روستای دهستان لفور به حساب می‌آید که با چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر خود، توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. این روستا مجموعی از ۱۲ آبادی کوچک است که با کلبه‌های چوبی سنتی خود، فضایی آرام و دلنشین را برای اقامت شما مسافران عزیز مهیا کرده است. 

روستای نفتچال، بزرگ‌ترین روستای دهستان لفور
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، دهستان لفور، روستای نفتچال.

روستا گالش کلا یا گالشکلا | نگینی سبز در دامنه کوهستان

روستای گالشکلا، مانند نگینی سبز در دامنه کوه‌های البرز است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر ساری و همچنین ۲۵ کیلومتری شیرگاه شمال قرار دارد. آب‌و‌هوای مطبوع و طبیعت زیبا و خیره‌کننده این روستا، آن را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر، اقامتگاه‌های متنوعی در گالش کلا راه‌اندازی شده‌‌اند تا مسافران بتوانند اقامتی دلنشین و فراموش‌نشدنی را تجربه کنند. 

روستا گالش کلا یا گالشکلا
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، محدوده ۲۵ کیلومتری شیرگاه.

روستای بهمنان | مکانی ایده‌آل برای فرار از مشغله و هیاهوی شهرنشینی

روستای بهمنان، نام خود را از طایفه‌ای قدیمی و اصیل که در این منطقه زندگی می‌کردند، گرفته و در میان کوه‌های سرسبز و در مسیر جاده‌ اصلی قرار گرفته است. فاصله‌ اندک بهمنان از مرکز شهرستان، موجب دسترسی آسانی به امکانات شهری و همچنین امکانات اقامتی مناسب برای گردشگران شده است. همسایگی با روستاهای ولو و قادیکلا و نزدیکی به امام‌زاده عباس، موجب شده تا تعداد گردشگران بیشتری به این منطقه سفر کنند.

روستای بهمنان
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، روستای بهمنان

با سوغات شیرگاه شمال آشنا شوید 

شیرگاه شمال، دارای گنجینه‌ای از محصولات طبیعی و ارگانیک است که به‌عنوان سوغاتی‌های ارزشمند این منطقه عرضه می‌شوند. بازار سنتی این شهر، مکانی مناسب برای تجربه طعم ناب محصولات لبنی تازه و عسل طبیعی است. خرید از این بازار، فرصتی عالی برای حمایت از تولیدکنندگان محلی فراهم می‌کند.

در این شهر، علاوه‌بر محصولات کشاورزی متنوع، شیرینی‌های محلی زعفرانی مانند کماج و پشت زیک نیز عرضه می‌شوند و کام مسافران را شیرین می‌کنند. همچنین صنایع‌دستی ارزشمندی مانند پتوهای نخی، جوراب‌های بافتنی، جاجیم و گلیم، از جمله سوغات خاص و ماندگار این منطقه به شمار می‌روند. 

سوغات شیرگاه شمال

سفر به شیرگاه | یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی

سفر به شیرگاه، سفر به دنیایی از زیبایی‌ست. این مقصد رویایی، به‌دلیل طبیعت وصف‌ناپذیر، مردمانی خونگرم و محصولات و صنایع‌دستی نایاب، همواره مورد توجه گردشگران بوده است. در این مطلب، به اصلی‌ترین دغدغه مسافران این شهر پرداختیم و پس از معرفی کامل آنجا، درباره جاذبه‌های گردشگری که باید از نزدیک ببینید، صحبت کردیم.

این جاذبه‌های گردشگری، شامل دشت‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها، جنگل‌ها، پل‌های تاریخی و حتی روستاهای اطراف می‌شوند. بدون شک نمی‌توان بازدید از تمام آن‌ها را در مدتی کوتاه به پایان رساند. بهتر است برای سفر برنامه‌ریزی دقیق و رزرو هتل را در برنامه خود داشته باشید تا بتوانید جاذبه‌های بیشتری را از نزدیک ببینید.

آیا تاکنون به این شهر منحصربه‌فرد سفر کرده‌اید؟ به نظر شما کدام فصل برای سفر به آنجا مناسب‌تر است؟ چرا؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره شیرگاه

مردم شیرگاه شمال به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

مردم این شهر به زبان شیرین مازنی یا همان مازندرانی صحبت می‌کنند. 

شیرگاه شمال در کدام استان است؟

این شهر در استان مازندران و مرکز سوادکوه شمالی واقع شده است. 

از تهران تا شیرگاه شمال چند ساعت راه است؟

برای دستیابی به این شهر از پایتخت، باید حدود ۳ ساعت با خودروی شخصی‌تان رانندگی کنید.  

از شیرگاه شمال تا گرگان چند ساعت راه است؟

این شهر تا گرگان حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فاصله دارد. 

از شیرگاه شمال تا قائم‌شهر چند کیلومتر است؟

این شهر تا قائم‌شهر، نزدیک به ۳۰ دقیقه فاصله دارد. 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید