مشگین شهر، نام شهری زیبا و گردشگرپذیر در استان اردبیل و یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین مقاصد برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت است. در این شهر، تنوع جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد است و به همین سبب، هر کسی با هر سلیقه‌ای، می‌تواند به آنجا برود و از لحظه‌به‌لحظه سفر خود لذت ببرد. علاوه‌بر وجود جاذبه‌های تاریخی و قلعه‌های زیاد در مشگین‌شهر، شما شاهد طبیعتی بسیار سرسبز و خیره‌کننده هم در این شهر خواهید بود؛ چراکه در کنار کوه سبلان قرار گرفته و آب‌و‌هوایی بسیار مطبوع؛ به‌خصوص در فصول بهار و تابستان دارد.

در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، تصمیم داریم شما را با خود به مشگین شهر ببریم، پربازدیدترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی آن را معرفی کنیم و از ویژگی‌ها و مزایای بازدید از آن‌ها بگوییم. 

مشکین شهر کجاست؟ 

مشگین شهر، شهرستانی از توابع استان اردبیل است. این شهر به‌عنوان بهترین مکان گردشگری استان اردبیل شناخته می‌شود و گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است؛ از قلعه‌های باستانی و نقوش صخره‌ای گرفته تا چشمه‌های آب‌گرم و مناطق ییلاقی، همگی در این شهر گرد هم آمده‌اند.

موقعیت جغرافیایی این شهرستان نیز از مزایای آن به شمار می‌رود. مشگین‌شهر در ۹۲ کیلومتری اردبیل، ۶۵ کیلومتری اهر، ۱۸۶ کیلومتری پارس‌آباد و ۱۵۰ کیلومتری تبریز قرار گرفته و دومین مسیر اصلی از استان اردبیل به تبریز است.

مشگین شهر کجاست؟

مسیرهای منتهی به مشگین شهر کدامند؟ 

مشگین شهر در نزدیکی اردبیل قرار دارد؛ می‌توانید جاهای دیدنی اردبیل را ببینید و بعد راهی مشگین شهر شوید. برای سفر به مشگین شهر، راه‌های مختلفی پیش روی شما هستند که نیاز است با همه آن‌ها آشنا باشید. ما در ادامه، به راه‌های زمینی، هوایی و ریلی برای سفر به این شهر اشاره کرده‌ایم.

  • مسیر زمینی از اردبیل: نزدیک‌ترین مسیر به این شهر، از اردبیل است. برای رسیدن به آنجا، می‌توانید از جاده اهر استفاده کنید. این جاده حدود ۹۰ کیلومتر است و طی‌کردن آن حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • مسیر زمینی از تبریز: برای سفر به این شهر از سمت تبریز، می‌توانید از جاده تبریز – اهر – مشکین شهر استفاده کنید. این جاده حدود ۲۱۰ کیلومتر است و طی‌کردن آن تقریبا ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • مسیر زمینی از تهران: برای شروع سفر از سمت تهران، می توانید از جاده تهران – تبریز – اهر – مشکین شهر استفاده کنید. این جاده حدود ۷۵۰ کیلومتر است و تقریبا ۱۰ ساعت برای طی‌کردن آن زمان لازم است. 
  • مسیر هوایی: فرودگاه اردبیل نزدیک‌ترین فرودگاه به مشگین‌شهر است. از فرودگاه اردبیل، می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس به آنجا بروید.
  • مسیر ریلی مشگین شهر: ایستگاه راه‌آهن اردبیل، نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به این شهر است. از ایستگاه راه‌آهن اردبیل، می‌توانید با اتوبوس به آنجا بروید.

مشگین شهر روی نقشه

محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر | نگین سرسبز اردبیل

مشگین‌شهربه‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های گردشگری استان اردبیل شناخته می‌شود؛ چراکه دنیایی از جاذبه‌های دیدنی حیرت‌انگیز را در خود جای داده است. از آثار تاریخی و باستانی گرفته تا چشمه‌های آب‌گرم و مناطق ییلاقی؛ هر آنچه که دوست دارید از نزدیک ببینید، آنجا وجود دارد. در ادامه، راهنمایی کامل و جامع از جاهای دیدنی این شهر در اختیارتان می‌گذاریم تا با خیالی آسوده، مقاصد خود را از قبل انتخاب کنید. 

کوه سبلان | قله‌ای افسانه‌ای با طبیعتی شگفت‌انگیز

کوه سبلان، یکی از قله‌های مرتفع و مشهور ایران است. این کوه سربه‌فلک‌کشیده، در گذشته آتشفشانی فعال بوده است؛ اما اکنون که خاموش شده، به‌عنوان مقصدی محبوب برای کوهنوردان و طبیعت‌دوستان به شمار می‌رود. سبلان از ۳ قله اصلی به‌نام‌های سلطان، هرم و کسری تشکیل شده است. قله سلطان، بلندترین قله این مجموعه، در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد. 

علاوه‌بر قله‌ها، جاذبه‌های دیگری نیز در سبلان وجود دارند که از جمله آن‌ها، می‌توان به چشمه‌های آب‌گرم و دشت‌های گل موسوم به «قارتال» که به‌شکل عقاب هستند، اشاره کرد. سبلان در میان مردم بومی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. حتی برخی از اهالی، آن را محل بعثت زرتشت، پیامبر ایرانی می‌دانند.

قله سبلان
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل و محدوده ۲۵ کیلومتری مشگین شهر.

پل معلق | از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری مشگین‌شهر

در بین جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر، پل معلق، از پرطرفدارترین‌هاست. این پل که عنوان طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه را نیز به‌دست آورده، بالای پارک جنگلی این شهر احداث شده و با ارتفاعی معادل ۸۰ متر از کف دره، چشم‌اندازی خارق‌العاده و نفس‌گیر را به نمایش گذاشته است. عبور از روی پل معلق، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد بود. 

البته پل معلق تنها بخش کوچکی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی است. در این مجموعه، می‌توانید از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی مانند بانجی‌جامپینگ، پاراگلایدر، زیپ‌لاین، رستوران و سوئیت اقامتی استفاده کنید و خاطراتی خوش را برای خود و عزیزان رقم بزنید.

پل معلق مشگین شهر کجاست
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر.

شیروان دره‌‌سی | دره‌ای با هزار‌و‌یک داستان شنیدنی 

شیروان دره که با نام محلی «شیروان درسی» نیز شناخته می‌شود، دره‌ای با پیشینه‌ای غنی است. نام این دره برگرفته از داستانی غم‌انگیز بوده؛ گفته می‌شود دختری به‌نام شیروان که در عشق خود ناکام مانده بود، از بالای صخره‌ای در این دره، خود را به پایین پرتاب می‌کند و از آن زمان، این مکان به یاد او «شیروان دره» نام می‌گیرد. عده‌ای نیز بر این باورند که شیروان دره، محل نبرد شیخ حیدر صفوی بوده و به همین علت به «شیروان دره‌سی» شهرت گرفته است. 

همچنین گفته می‌شود که نادرشاه افشار پیش از تاج‌گذاری، از این دره عبور کرده و مکانی که برای بررسی وضعیت خود آنجا ایستاده، امروزه به «نادر باخان» یا «ندیر باخان» مشهور شده است. در نزدیکی این دره، دشتی به‌نام «هوشنگ میدانی» یا «میدان اشک» قرار دارد که نام‌گذاری آن نیز به‌دلیل جنگی‌ است که بین اشکانیان و رومیان در این محل رخ داده است. در مجموع، بازدید از این جاذبه، می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای گردشگران ماجراجو باشد.

شیروان دره در مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر، محدوده ۲۰ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی مشکین شهر، نزدیک به لاهرود.

جهنم‌دره | دره‌ای بکر در دامنه سبلان 

شاید نام جالب «جهنم‌دره» بارها به گوشتان خورده باشد. این دره که در گذشته، محل گذر عشایر شاهسون بوده، بهشتی پنهان در میان صخره‌ها و رودخانه‌های مشگین شهر است. جهنم‌دره برخلاف نامش که شاید کمی ترسناک به‌نظر برسد، به‌عنوان دره‌ای سرسبز و خنک با طبیعتی بکر و دست‌نخورده شناخته می‌شود. طول دره حدود ۱۳ کیلومتر است و دره‌های فرعی نیز آنجا وجود دارند. 

از میان این دره‌ها، رودخانه‌ای خروشان رد می‌شود که طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، جهنم‌دره به‌دلیل مجاورت با کوه سبلان، از چشمه‌های آب‌گرم متعددی نیز برخوردار است که این چشمه‌ها، خواص درمانی بی‌نظیری دارند. 

جهنم دره
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۱۸ کیلومتری ییلاق قارا یاتاغ.

مقبره تاریخی شیخ حیدر | مدفن پدر شاه‌اسماعیل صفوی 

در مشگین شهر، آرامگاهی تاریخی به‌نام شیخ حیدر وجود دارد. این آرامگاه، مدفن پدر شاه‌اسماعیل اول و بنیان‌‌گذار سلسله صفویه است. در نزدیکی این آرامگاه، مجموعه شیخ حیدر بنا شده که شامل بخش‌هایی مانند موزه، نمایشگاه صنایع‌دستی و نمایشگاه کتاب می‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌شده، قدمت این آرامگاه به سال ۷۳۱ هجری قمری می‌رسد. این بنا که از جاذبه‌های گردشگری شاخص اردبیل به شمار می‌رود، در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شماره ۱۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره تاریخی شیخ حیدر
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر، خیابان باهنر شمالی.

شهر یئری | شهری مدفون‌شده و مربوط به عصر برنز و نوسنگی 

شهر یئری نام گنجینه‌ای تاریخی است که با وسعتی حدود ۴۰۰ هکتار، در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با ورود به این منطقه، با دنیایی شگفت‌انگیز از سنگ‌افراشته‌های باستانی روبه‌رو می‌شوید. ۵۳۷ سنگ که هر کدام حکایتی برای گفتن دارند. ارتفاع این سنگ‌ها بین ۷۰ تا ۲۶۰ سانتی‌متر است و اکثر آن‌ها نقش‌و‌نگارهایی از انسان‌های آن دوره را به تصویر می‌کشند. 

وجه مشترک تمامی این مجسمه‌ها، نداشتن دهان است. نکته جالب توجه اینجاست که در میان این مجسمه‌های سنگی، تنها یک مجسمه زن با دهان وجود دارد؛ انگار که دهان‌ها را از روی عمد نتراشیده‌اند. تمامی نقوش این سنگ‌افراشته‌ها با ظرافت و دقت تمام حک شده‌اند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

شهر یئری
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۳۱ کیلومتری قسمت شرقی مشگین شهر، قسمت شمال‌غربی روستای پیرازمیان.

آب‌گرم قینرجه | داغ‌ترین چشمه کلرایدی جهان و داغ‌ترین چشمه طبیعی ایران

اردبیل به‌جز طبیعت بکر و تاریخ پرفراز‌و‌نشیبش، به دارابودن چشمه‌های آب‌گرم متعدد نیز معروف است. در این میان، آب‌گرم قینرجه در مشگین شهر، با داشتن عنوان داغ‌ترین چشمه کلرایدی جهان و دمای ۸۶ درجه سانتی‌گراد، در صدر فهرست جاذبه‌های طبیعی این استان قرار گرفته است.

آب معدنی کلروسدیک یا کلروهیپوتونیک و گازدار این چشمه، خواص درمانی بی‌نظیری دارد و برای تسکین دردهای مفصلی، روماتیسم و بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است. به همین خاطر، در محوطه این آب‌گرم، استخرهایی با دمای مختلف احداث شده‌اند تا بازدیدکنندگان با خیالی آسوده، از فواید این آب شفابخش بهره‌مند شوند.

آب‌گرم قینرجه، داغ‌ترین چشمه کلرایدی جهان و داغ‌ترین چشمه طبیعی ایران
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۲۲ کیلومتری قسمت جنوب‌غربی مشکین شهر، جاده اصلی قینرجه.

قلعه قهقهه | از نفوذ‌ناپذیرترین قلعه‌های تاریخ ایران 

در میان جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد استان اردبیل، قلعه قهقهه جلوه خاصی دارد. این قلعه که در ارتفاعات این شهر بنا شده، چشم‌اندازهای بی‌نظیری را به وجود آورده که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. قلعه قهقهه در طول تاریخ به‌عنوان یکی از نفوذناپذیرترین قلعه‌ها شناخته می‌شود و در دوره‌های مختلف، کاربری‌های گوناگونی از جمله زندان امنیتی نیز داشته است. 

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. در دوران بابک خرمدین و صفویه، قلعه قهقهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به‌عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندان آن دوران استفاده می‌شده است. همین امر، سبب شده تا نام این قلعه در تاریخ به‌عنوان محل زندانی‌شدن شخصیت‌های سیاسی مهم، ثبت شود.

قلعه قهقهه
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۸۵ کیلومتری قسمت شمال‌شرقی مشکین شهر، نزدیک به روستای کنچوبه و قره آغلاج کلان.

چشمه آب‌گرم قوتورسویی | چشمه‌ای شفابخش در سبلان

این چشمه‌ مشهور که در ۲۵ کیلومتری قسمت جنوبی لاهرود و ۴۸ کیلومتری قسمت جنوبی مشگین شهر واقع شده، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب استان اردبیل شناخته می‌شود. راز شهرت قوتورسویی در خواص درمانی بی‌نظیر آن نهفته است. آبی که از دل زمین می‌جوشد و در حوضچه‌ای طبیعی جمع می‌شود، سرشار از گوگرد خالص است و به همین دلیل، این آب به‌عنوان دارویی شفابخش برای امراض مختلف پوستی به شمار می‌رود.

چشمه آب‌گرم قوتورسویی
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۲۴ کیلومتری شهر لاهرود و محدوده ۴۹ کیلومتری مشگین شهر.

دریاچه طاووس گولی | عظیم‌ترین دریاچه شهر 

این دریاچه که در گویش محلی به «تؤوس گؤلی» نیز معروف است، در قسمت جنوب‌شرقی شهر و در دامنه‌ کوه سبلان واقع شده است. طاووس گلی به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه‌ مشگین شهر به حساب می‌آید که با چشم‌اندازهای بدیع و طبیعت بکر، هر چشمی را خیره می‌کند. نام این دریاچه به زیبایی طاووس اشاره دارد و شکوه و زیبایی آنجا را نشان می‌دهد.

سرچشمه‌ طاووس گلی، چشمه‌های متعددی هستند که از دامنه‌های سبلان جاری می‌شوند و با جمع‌شدن در پشت یک سد خاکی طبیعی، این دریاچه‌ زیبا را پدید می‌آورند. طاووس گلی در کنار روستای ییلاقی موئیل و در همسایگی دشت‌های سرسبز هوشنگ میدانی قرار گرفته است. 

دریاچه طاووس گولی در مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، دهستان مشگین شرقی، محدوده ۱۰ کیلومتری روستای جعفرآباد.

روستای موئیل | روستایی منحصر‌به‌فرد با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال

روستای موئیل در مشگین‌شهر، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. قدمت این روستا به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و به همین سبب، سرشار از بناهای تاریخی با معماری سنتی است.

طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه با وجود چشمه‌های آب‌گرم و هوایی دلچسب و دل‌انگیز، آنجا را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و افرادی که به‌دنبال فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان هستند، تبدیل کرده است. در مجموع، اگر به‌دنبال یک طبیعت‌گردی و تفریح بی‌نظیر هستید، روستای موئیل مقصدی بسیار مناسب برای شماست.

روستای موئیل در مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، شهر مشکین شهر، روستای موئیل.

پارک جنگلی مشگین شهر | تفرجگاهی دیدنی در طبیعت بکر 

پارک جنگلی مشگین شهر با وسعت ۳۰۰ هکتار، یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. این پارک در کنار رودخانه خیاوچای واقع شده و با چشم‌انداز تماشایی که به وجود آورده، مکانی ایده‌آل برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت در دل طبیعت است.

در این پارک، می‌توانید از امکانات تفریحی متنوعی مانند شهربازی و زمین اسکیت لذت ببرید. همچنین، قدم‌زدن در میان درختان انبوه، گوش‌دادن به صدای دلنشین نهرها و تماشای جریان خروشان خیاوچای، تجربه‌های نابی‌ست که می‌توانید با حضور در این پارک، آن‌ها را به‌دست آورید. تنوع میوه‌ها در کنار هوای مطبوع پارک جنگلی مشگین‌شهر، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اردبیل در تمام فصول سال تبدیل کرده است.

پارک جنگلی مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، خیابان علامه جعفری.

دریاچه‌ قله‌ سبلان | دریاچه‌ای تماشایی در مسیر سبلان

دریاچه قله سبلان در دهانه آتشفشانی سبلان شکل گرفته و با ابعاد ۱۴۰ در ۸۰ متر و عمق ۲۵ متر، منظره‌ای منحصر‌به‌فرد را خلق کرده است. دیواره‌های سنگی عظیمی اطراف این دریاچه شکل گرفته‌ و تصویری باورنکردنی را شکل داده است. درست در جنوب دریاچه نیز یخچال‌ها و برف‌های دائمی، منظره‌ای زمستانی را به نمایش گذاشته‌اند. 

صعود به قله سبلان، نیازمند همت و تجهیزات کوهنوردی است. ۳ مسیر برای رسیدن به قله سبلان وجود دارند. مسیر قسمت شمال‌شرقی که از آب‌گرم شابیل آغاز می‌شود، مسیر بخش غربی که از دریاچه قره‌گل شروع می‌شود و در نهایت، مسیر بخش جنوبی که به‌عنوان سخت‌ترین مسیر صعود نیز شناخته می‌شود و پیست اسکی آلوارس هم در آنجا قرار دارد.

دریاچه قله سبلان
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۳۵ کیلومتری قسمت غربی اردبیل.

مجتمع آب‌درمانی یئل سویی | تجربه‌ای متفاوت در سفر به اردبیل

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید به مشگین شهر سفر کنید، توصیه می‌کنیم مجتمع آب‌درمانی مدرن یئل سویی را فراموش نکنید. این مجتمع در ۲۰۰ متری روستای توریستی موئیل واقع شده و با داشتن امکانات رفاهی و درمانی منحصر‌به‌فرد، تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند.

یئل سویی اولین مجتمع آب‌گرم در ایران است که از استخرهای دارای گیاهان دارویی دامنه سبلان بهره می‌برد. این مجتمع همچنین با مجهزبودن به دستگاه‌های بدنسازی، امکان ورزش و تناسب اندام را نیز برای مهمانان خود فراهم کرده است. آب‌گرم معدنی یئل سویی که از دامنه سبلان تامین می‌شود، خواص درمانی فراوانی برای سلامتی پوست و مفاصل دارد.

مجتمع آب‌درمانی یئل سویی
  • آدرس: استان اردبیل، ۲۰۰ متر مانده به روستای موئیل. 

غارهای بینه‌ لر | غارهایی شگفت‌انگیز در روستایی متروکه‌شده 

غارهای بینه لر در ۶ کیلومتری مسیر شهر لاهرود و در حاشیه رود قره سو قرار دارند. این غارها به‌صورت به‌هم‌پیوسته و طبقاتی هستند و در گذر زمان، برخی از آن‌ها تخریب شده‌اند. با بازدید از این غارها، سفری به اعماق تاریخ خواهید داشت و می‌توانید با تمدن‌های باستانی که در این منطقه زندگی می‌کردند، بهتر و بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به این منطقه افتاد، حتما از این جاذبه خاص بازدید کنید.

غارهای بینه‌ لر
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۶ کیلومتری شهرستان لاهرود به آب‌گرم شابیل، روستای بینه لر، پیرامون دره رود قره سو.

تالاب جیران گلی | تالابی عمیق با پوشش گیاهی و جانوری متنوع 

تالاب کوچک جیران گلی که در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته، در تمام طول سال پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان از سراسر دنیا است. تالاب در دره شیروان واقع شده و این دره با صخره‌های عظیم و مجسمه‌وارش، چشم‌اندازی بدیع خلق کرده است.

تماشای پرواز پرندگان، جمع‌آوری گیاهان دارویی و کمپینگ در کنار این تالاب، خاطره‌ای خوش از گشت‌و‌گذار در طبیعت را برای شما رقم خواهد زد. البته توجه داشته باشید که اگر مهارت کافی در شنا ندارید، از آب‌تنی در تالاب جیران گلی خودداری کنید. عمق آب در این تالاب متغیر و غیر قابل پیش‌بینی است و ممکن است خطرات جدی به‌همراه داشته باشد.

تالاب جیران گلی
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۲۰ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی شهرستان مشگین شهر.

آب‌گرم شابیل و دریاچه آت‌گولو | پرطرفدارترین آب‌گرم منطقه 

آب‌گرم شابیل و دریاچه آت‌گولو در شیروان دره، از جمله مقاصدی هستند که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند. شیروان دره، مانند گنجینه‌ای از شگفتی‌های زمین‌شناسی است. رسوبات آتشفشان سبلان، در این دره به‌گونه‌ای هنرمندانه شکل گرفته و منظره‌ای حیرت‌انگیز خلق کرده‌اند. 

در طول این دره، چشمه‌های آب‌گرم متعددی نیز به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها به‌صورت آبشار از دل صخره‌ها بیرون می‌ریزند. در میان تمام این آب‌گرم‌ها، شابیل از شهرت بیشتری برخوردار است. این آب‌گرم برای درد پا، کمر و اعصاب، خواص درمانی بسیاری دارد.

آب‌گرم شابیل و دریاچه آت‌گولو
  • آدرس: استان اردبیل، قسمت جنوب‌غربی شهرستان مشکین شهر، دامنه‌ غربی سبلان.

رودخانه قره‌‌سو | رگ حیات‌بخش استان اردبیل 

رودخانه قره‌سو دارای جایگاهی ویژه‌ در منطقه است و به‌نوعی حکم رگ حیات‌بخش مشگین شهر، دشت مغان و اردبیل را دارد. سرچشمه این رودخانه‌ پرآب، از دامنه‌های سرسبز شمال‌غربی کوهستان تالش و دامنه‌های شمال‌شرقی کوه‌های بزغوش جاری می‌شود و در مسیر خود، حیات‌بخش زمین‌هایی می‌شود که از آن‌ها عبور می‌کند. قره‌سو پس از طی مسافتی طولانی، به رود ارس در شمال‌غربی ایران می‌پیوندد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان، از این جاذبه طبیعی بی‌نظیر هم دیدن کنید.

رودخانه قره‌‌سو
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر.

منطقه گردشگری کپز | سرزمین صخره‌های عظیم و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده 

در کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده سبلان و در جوار شهر مشگین شهر، منطقه‌ای بکر و دیدنی به‌نام کپز واقع شده است. این منطقه که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل قرار دارد، به‌واسطه آب‌و‌هوای خنک و مطبوع در فصول بهار و پاییز و شکل‌گیری مناظر طبیعی چشم‌نواز، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این استان تبدیل شده است. هر ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور، برای بازدید از این منطقه، عازم آنجا می‌شوند.

منطقه گردشگری کپز
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر.

کهنه قلعه مشگین شهر| قلعه‌ای تاریخی در نزدیکی رودخانه باغ نوروز 

این قلعه تماشایی که در ارتفاعات شرقی رودخانه‌ باغ نوروز واقع شده، از قدیمی‌ترین بناهای ایران به شمار می‌رود. حفاری‌های باستان‌شناسی در این منطقه، شواهدی از حضور دولت مادها و حتی دوره‌های پیش از آن را در این قلعه آشکار کرده‌اند. اما شکوه و عظمت قلعه، بیشتر در سنگ‌نوشته‌ بی‌نظیر کشف‌شده در آنجا نهفته است. 

این سنگ‌‌نوشته که به‌عنوان اولین سنگ‌‌نوشته کشف‌شده از دوران ساسانی در آذربایجان محسوب می‌شود، روایتگر داستان‌هایی از شکوه و عظمت آن دوران است. قلعه کهنه مشکین شهر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد و از آن زمان تاکنون، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری منطقه، پذیرای گردشگران و تاریخ‌دوستان از سراسر ایران و جهان است.

  • آدرس: استان اردبیل، ابتدای مشکین شهر.

مجتمع آب‌درمانی ملک سویی | مکانی برای سلامتی و آرامش 

مجتمع آب‌درمانی ملک سویی در ۱۴ کیلومتری مشگین شهر، گزینه‌ای ایده‌آل برای استراحت به حساب می‌آید. این مجتمع که در دامنه‌های سبلان و در نزدیکی روستای موئیل واقع شده، از چشمه آب‌گرم معدنی ملک سویی تغذیه می‌کند. آب این چشمه به‌دلیل خواص درمانی بی‌نظیرش شهرت یافته و برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند دیسک کمر و گردن، درد مفاصل و استخوان، روماتیسم، مشکلات عصبی و حتی جهت جوانسازی پوست، از آن استفاده می‌شود.

مجتمع آب‌درمانی ملک سویی
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، روستای موئیل.

رودخانه خیاوچای | زیستگاه ماهی قزل‌آلای خال‌قرمز

خیاوچای یا خیوچای یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه قره‌سو در مشگین‌‌شهر و همچنین در استان اردبیل است. این رودخانه زیبا از ارتفاعات هزار میخ، آیی قاری، دلی آلی و جنوار داغی سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود، از دره موئیل می‌گذرد و در نهایت به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

جالب است بگوییم خیاوچای به‌عنوان مهم‌ترین زیستگاه ماهی قزل‌آلای خال‌قرمز در استان اردبیل شناخته می‌شود و به همین دلیل، در میان طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به ماهی‌گیری از محبوبیت بالایی برخوردار است. علاوه‌بر این، مناظر روح‌نواز اطراف این رودخانه، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار مشکین شهر تبدیل کرده‌اند.

رودخانه خیاوچای
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر. 

سنگ‌‌نبشته ساسانی | اثر به‌جامانده از دوران ساسانیان 

این یادگار ارزشمند دوره ساسانی، در صخره‌ای عظیم در نزدیکی مشکین‌ شهر قرار دارد و شکوه و جلال آن دوران را به‌خوبی نشان می‌دهد. سنگ‌‌نبشته در دره‌ای سرسبز به‌نام باغ نوروز و در فاصله‌ ۱۵۰ متری کهنه قلعه واقع شده است. این کتیبه که به «سوروشکن داشی» نیز شهرت دارد، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

بازدید از این جاذبه، فرصتی عالی برای آشنایی با خط و زبان پهلوی ساسانی، دین و آیین مردم ساسانی و وقایع تاریخی آن دوران خواهد بود. علاوه‌بر ارزش تاریخی، این سنگ‌نبشته منظره‌ای جذاب را نیز به نمایش می‌گذارد و لحظات دل‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

سنگ‌‌نبشته ساسانی
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر.

تنگه قشلاق | تنگه‌ای زیبا با منظره‌ای حیرت‌انگیز 

تنگه قشلاق، نام گوهری ارزشمند است که در منطقه مرادلو، یکی از توابع مشگین شهر خودنمایی می‌کند. صخره‌های این تنگه، مانند تندیس‌هایی سربه‌فلک‌کشیده هستند و منظره‌ای دیدنی را به وجود آورده‌اند. دره‌های سرسبز، بیشه‌های انبوه و آب‌وهوای خنک و دلچسب، تنگه قشلاق را به مقصدی جذاب برای گردشگران طبیعت‌دوست تبدیل کرده است.

اگر به‌دنبال مکانی آرام و دلنشین برای فرار از هیاهوی شهر هستید، تنگه قشلاق بهترین گزینه است. برای رسیدن به این تنگه زیبا، کافی‌ست ۱۲ کیلومتر از جاده شهر به‌سمت اردبیل پیش بروید و پیش از رسیدن به شهرک صنعتی، به جاده فرعی بپیچید. 

تنگه قشلاق در منطقه مرادلو مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر، منطقه‌ مرادلو.

هوشنگ میدانی | زیستگاه‌های ارزشمند حیات‌وحش

در دامنه شمالی کوه سبلان، منطقه‌ای وسیع و مسطح به‌نام هوشنگ میدانی وجود دارد که یکی از زیستگاه‌های ارزشمند حیات‌وحش این ناحیه به حساب می‌آید. این دشت پهناور از شمال به منطقه ساربانلار، از غرب به منطقه موئیل، از شمال‌شرق و شرق به آب‌گرم شابیل و ارتفاعات ایشیق چیخماز و از جنوب‌شرق به دامنه سبلان و هرم محدود می‌شود.

علاوه‌بر ارزش زیست‌محیطی، هوشنگ میدانی به‌دلیل موقعیت خاص، آب‌و‌هوای مطبوع و نزدیکی به کوه سبلان و آب‌گرم شابیل، به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده و مورد توجه مسافران و طبیعت‌گردان بسیاری قرار گرفته است.

هوشنگ میدانی، زیستگاه‌های ارزشمند حیات‌وحش
  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر. 

قلعه ارشق | یادگاری از دوران سلجوقیان و ایلخانیان

در میان جاذبه‌های تاریخی مشگین‌شهر زیبا، قلعه ارشق با قدمتی که به دوران سلجوقیان و ایلخانیان می‌رسد، یکی از محبوب‌ترین‌ها است. این قلعه که در روستای تبنق واقع شده، در سال ۱۳۸۲ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه ارشق با معماری منحصر‌به‌فردش، شباهت زیادی به قلعه‌های معروف قهقهه و بابک دارد. 

برج‌های مدور متعدد آن که با سنگ‌های تراشیده و ساروج بنا شده‌اند، نشان‌دهنده معماری دوران سلجوقیان و ایلخانیان هستند. اگرچه از این قلعه تاریخی فقط بخش‌هایی باقی مانده، اما خرابه‌های بناهای سنگی و آب‌‌انبارهای حفر‌شده در قسمت فوقانی آن، نشان‌دهنده زندگی پررونق ساکنان این قلعه در دوران باستان هستند.

قلعه ارشق، یادگاری از دوران سلجوقیان و ایلخانیان
  • آدرس: استان اردبیل، محدوده ۶۲ کیلومتری شمال مشکین شهر، روستای نصیرآباد، روستای تبنق.

کاروانسرای سرباز وطن | کاروانسرایی به‌جا‌مانده از دوران صفویان 

این کاروانسرا که تنها بازمانده کاروانسراهای چهار‌ایوانی دوره صفویه در ایران است، در فاصله‌ حدود ۸۰۰ متری مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و به‌دلیل معماری منحصر‌به‌فردی که دارد، هر ساله نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

نمای بیرونی کاروانسرا، شکوه و عظمت خاصی دارد. دروازه ورودی که در ضلع شرقی بنا قرار گرفته، با عرض ۴ متر و ارتفاعی حدود ۵ متر، عظمت این بنای تاریخی را به نمایش می‌گذارد. در اطراف این دروازه، ۳ اتاق تعبیه شده‌اند که تا حد زیادی بر زیبایی و اصالت کاروانسرا افزوده‌اند. البته نمای خارجی آن، فاقد هرگونه تزیینات کاشی‌کاری و طاق‌نماست؛ اما ظرافت و مهارت در آجرچینی آنجا، زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است.

کاروانسرای سرباز وطن در مشگین شهر
  • آدرس: استان اردبیل، شهر مشکین شهر.

نقوش صخره‌‌ای شیخ مدی | نقوشی مربوط به عصر آهن ۳

نقوش صخره‌ای شیخ مدی یا سنگ‌نگاره‌های شیخ مدی که به عصر آهن ۳ ایران باستان بازمی‌گردد، مانند دریچه‌ای به‌سوی زندگی مردمان آن دوران است. این اثر ارزشمند در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

بیش از ۹۰ درصد از این نقوش، تصاویری از بز کوهی را به نمایش می‌گذارند. در کنار این نقش‌ها، می‌توان انسان‌هایی را در حال شکار با کمان، اسب‌سواری، در حال انجام حرکات موزون یا حتی جادوگری مشاهده کرد. همچنین، نمادهایی استیلیزه‌شده از بز کوهی و نشانه‌هایی از خط ایلامی نیز در این مجموعه به چشم می‌خورند که دیدن آن‌ها، خالی از لطف نیست.

  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر. 

گشت‌و‌گذار در مشگین‌شهر و سفر به دل تاریخ و طبیعت

سفر به مشگین شهر، سفری به دل طبیعت و تاریخ است. همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، جاذبه‌های این شهر تنوع بالایی دارند؛ شما با هر سلیقه‌ گردشگری که باشید، جاذبه‌ای مطابق با سلیقه خود در این دیار پیدا خواهید کرد. با سفر به این منطقه، می‌توانید از پل معلق، کوه و دریاچه سبلان، نقوش صخره‌ای شیخ مدی، قلعه قهقهه و چندین‌و‌چند جاذبه دیگر، دیدن کنید و لذت ببرید. 

اگر تاکنون به این شهر زیبا سفر و از جاذبه‌های گردشگری که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر بازدیدکنندگان این شهر به اشتراک بگذارید تا از آن‌ها بهره‌مند شویم. همچنین برای‌مان بنویسید که جای کدام جاذبه‌ها در این مطلب خالی بود؟

سوالات متداول درباره مشگین شهر

مشگین شهر کجاست؟ 

این شهر یکی از شهرستان‌های سرسبز و تماشایی در استان اردبیل است.

سوغات مشکین شهر چیست؟ 

عسل سبلان، پشمک، نقل، شیره انگور، نان فطیر و آجیل و خشکبار، تعدادی از سوغات محبوب این شهر هستند. 

بهترین جای مشکین شهر کجاست؟ 

پارک جنگلی، یکی از بهترین جاهای دیدنی این شهر است.

کدام جاذبه‌های گردشگری مشگین‌شهر مناسب کودکان هستند؟ 

دهکده توریستی و استخر آب‌گرم قینرجه از جاهای دیدنی این شهر برای کودکان به حساب می‌آیند. 

بهترین زمان سفر به مشکین شهر چه فصلی است؟ 

بهترین زمان برای سفر به این شهر، فصل بهار و تابستان است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید