آلانیا یکی از شهر‌های ساحلی ترکیه است که با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و آفتابی خود، هر ساله توجه گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. گذشته از موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوایی، این شهر دارای امکانات رفاهی لوکس، مراکز تفریحی هیجان‌انگیز و غذاهای لذیذ است؛ از این رو، شاید بسیاری از گردشگران، ندانند دقیقا آلانیا کجاست، اما احتمالا بارها نام آن را شنیده‌اند. این شهر از نظر تاریخی نیز اهمیت و قدمت بالایی دارد.

آلانیا حاکمیت‌های مختلفی را به خود دیده و در آن، آثاری از امپراتوری ایران، حکومت یونان، روم باستان و روم شرقی به چشم می‌خورند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، پس از آشنا‌ شدن با این شهر و بررسی شرایط سفر به آلانیا، نگاهی نیز به طبیعت و اماکن تاریخی آن می‌اندازیم تا ببینیم جاذبه‌های آلانیا کجاست. اگر قصد سفر به این شهر ساحلی ترکیه را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی آلانیا چگونه است؟

برای اینکه بدانید موقعیت جغرافیایی دقیق آلانیا کجاست، باید بگوییم که این شهر در جنوب ترکیه واقع شده است و از مناطق گرم آن محسوب می‌شود. این شهر توریستی بین کوهستان توروس و دریای مدیترانه قرار دارد؛ بنابراین، در سفر به آلانیا، محدود به یک نوع طبیعت و منطقه جغرافیایی نخواهید بود. این شهر ساحلی، در شمال خود کوهستانی با دره‌‌ها و تنگه‌های زیبا دارد که از میان آن‌ها، رود‌های مهمی جاری هستند و آبشارهای زیبایی فرومی‌ریزند. با این اوصاف، می‌توان حدس زد که در آلانیا، جاذبه‌های طبیعی متعدد و متنوعی میزبان شما خواهند بود.

آب‌و‌هوای آلانیا چطور است؟

آلانیا آب‌و‌هوایی مدیترانه‌ای دارد. هوای این منطقه نیمه‌گرمسیری، در تابستان‌ها، گرم‌و‌خشک و معتدل است و در زمستان‌ها، پر‌باران و مرطوب می‌شود. تابستان‌های طولانی و آفتابی آلانیا، برای این شهر شعار «جایی که خورشید لبخند می‌زند» را به ارمغان آورده‌اند. همنشینی باران و آفتاب در این سرزمین، باعث شده است تا پدیده رنگین‌کمان در این شهر، زیادتر از حد معمول دیده شود.

آلانیا کجاست

کوه‌های توروس و دریا تاثیر قابل‌ توجهی بر ویژگی‌های آب‌و‌هوایی آلانیا گذاشته‌اند. این شهر بین کوهستان و دریا قرار گرفته است؛ از این‌ رو، بخار آب پشت دیواره‌ای از کوه محبوس می‌شود و هوایی مه‌آلود را ایجاد می‌کند که بسیار تماشایی است. در آلانیا به‌دلیل اقلیم مدیترانه‌ای، برف نمی‌بارد؛ اما ارتفاعات کوه‌های توروس به برف می‌نشیند و منظره آن از شهر، دیدنی و تماشایی می‌شود.

مردم آلانیا از چه قومی هستند؟

آلانیا شهری مهاجر‌پذیر است و مردمی از کشورهای مختلف در آن زندگی می‌کنند. به‌ویژه در سال‌های اخیر، جمعیت اروپایی‌ها در آنجا بیشتر شده‌ است. نیمی از مهاجران اروپایی آلانیا، از آلمان و دانمارک به این شهر آمده‌اند. بومی‌های آلانیا غالبا از قوم ترک و مسلمان هستند. گروه کوچکی از اهالی آلانیا نیز اصالت آفریقایی دارند و اجداد آن‌ها در دوران عثمانی به این شهر آورده شده‌اند.

آلانیا علاوه‌بر ساکنین دائمی خود، ساکنین فصلی نیز دارد. گروهی از ساکنین فصلی این شهر، عشایر یورک هستند که در شمال شهر و در کوه‌های توروس مقیم می‌شوند. همچنین در فصل زمستان، گروهی از مردم فنلاند برای زندگی به آلانیا می‌آیند.

مردم آلانیا از چه قومی هستند؟

زبان مردم آلانیا چیست؟

مردم آلانیا به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. البته با توجه به توریستی‌بودن این شهر، اغلب جوانان آن با زبان انگلیسی نیز به‌خوبی آشنایی دارند. گروه بزرگی از مهاجرین ساکن آلانیا هم روسی‌زبان و گروه دیگر آلمانی‌زبان هستند. در سال‌های اخیر در این شهر، کلیسایی تاسیس شده است که در آن، مراسم مذهبی به زبان آلمانی اجرا می‌شود و این موضوع، تعداد قابل‌توجه آلمانی‌زبان‌های آلانیا را نشان می‌دهد.

فرهنگ مردم آلانیا چگونه است؟

فرهنگ مردم شهر آلانیا نیز مانند فرهنگ افراد کشور ترکیه، ترکیبی از فرهنگ‌ها و آیین‌‌های مختلف و متنوع است. این گوناگونی در نتیجه چندمذهبی و چندقومی‌بودن آلانیا و همچنین اثرگذاری اروپای شرقی، آسیای میانه، غرب آسیا و سنت‌های قفقاز ایجاد شده است. یکی از معروف‌ترین آداب‌و‌رسوم مردم آلانیا، جشن‌هایی است که پس از تولد فرزند می‌گیرند؛ زیرا در طول این مراسم، در خانه به‌روی عموم مردم از جمله توریست‌ها، باز است.

فرهنگ آلانیا چگونه است

همچنین در این شهر هر سال جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی برگزار می‌‌شوند که از رویدادهای محبوب توریست‌ها به شمار می‌روند. فهرست پیش رو، شامل نام تعدادی از معروف‌ترین جشنواره‌های سالانه‌ آلانیاست:

  • فستیوال بین‌المللی هنر و توریسم در اوایل ماه می (اردیبهشت)
  • جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا در هفته آخر ماه می (اوایل خرداد)
  • روزهای جاز آلانیا در سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر)
  • سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سنگ آلانیا در ماه نوامبر (آبان)
  • فستیوال اپرا و باله در ماه ژوئن و جولای (تیر)
  • جشن سال نوی میلادی در دی‌ماه

شهر‌های نزدیک به آلانیا کجاست؟

ترکیه شهرهای توریستی متعددی دارد و شما در سفرتان به آلانیا، می‌توانید به دیگر شهر‌های این کشور نیز سری بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن‌ها دیدن کنید. از‌ این‌ رو، در این بخش به شما خواهیم گفت که نزدیک‌ترین شهرها به آلانیا کجاست. معروف‌ترین شهری که در اطراف آلانیا واقع شده، آنتالیا (Antalya) است که حدود ۱۲۴ کیلومتر با آلانیا فاصله دارد. جاهای دیدنی آنتالیا نیز دیدنی و جذاب هستند؛ پس می‌توانید در صورت تمایل در سفر به آلانیا از آنتالیا نیز دیدن کنید.

شهر قاضی‌پاشا (Gazipasa) که فرودگاه بین‌المللی منطقه در آن بنا شده نیز بسیار به آلانیا نزدیک است و فقط ۴۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. از دیگر شهر‌های اطراف آلانیا، می‌توان به ماناوگات (Manavgat)، سریک (Serik) و قونیه (Konya) اشاره کرد که همگی در فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتری این شهر قرار دارند.

چگونه به آلانیا سفر کنیم؟

چگونگی سفر به آلانیا کاملا به خودتان بستگی دارد. شما برای سفر به این شهر، گزینه‌های گوناگونی دارید که هر کدام مزایایی دارند. با در‌نظر‌گرفتن معیارهایی مانند راحتی، زمان، بودجه و مقدار آزادی‌عمل، می‌توانید شیوه سفر دلخواه و مناسب خود را انتخاب کنید تا از سفر، بیشترین لذت را ببرید. آلانیا قطار و خط ریلی ندارد؛ اما برای سفر به این شهر، می‌توانید از گزینه‌های دیگری مانند سفر جاده‌ای، هواپیما و تور گردشگری استفاده کنید که در ادامه، در خصوص هر روش توضیح داده‌ایم.

سفر به آلانیا

تور گردشگری آلانیا | آماده یک استراحت تمام‌عیار هستید؟

اگر سفری بی‌دغدغه می‌خواهید و دلتان می‌خواهد در روزهای استراحت و سفر، دغدغه‌ای نداشته باشید، تورهای گردشگری برای شما بهترین گزینه هستند. با انتخاب این گزینه، کارهایی از جمله خرید بلیط رفت‌و‌برگشت، رزرو هتل، برنامه‌ریزی سفر و گردش و… را به مسئولان برگزاری تور خواهید سپرد و حتی نیازی نیست بدانید مسیر دسترسی دقیق به جاذبه‌های آلانیا کجاست؛ چراکه با تور همراه خواهید شد. در ضمن با تهیه تور، از خدماتی مانند راهنما و مترجم نیز برخوردار می‌شوید.

قیمت تور آلانیا با توجه به فصل و طول سفر و همچنین کیفیت خدمات و امکاناتی که می‌پسندید، متفاوت خواهد بود. این مبلغ در تابستان ۱۴۰۳ برای هر نفر، از ۳۵ میلیون تومان شروع می‌شود.

سفر هوایی | نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی به آلانیا کجاست؟

سفر هوایی برای صرفه‌جویی در زمان، بهترین گزینه است. خوشبختانه فرودگاه قاضی‌پاشا آلانیا، بین‌المللی است و شما می‌توانید با پرواز مستقیم به این شهر بروید. برای رسیدن به مرکز شهر، می‌توانید تاکسی یا ون بگیرید یا از فرودگاه، اتومبیل کرایه کنید و در طول سفر، به‌راحتی به گشت‌و‌گذار بپردازید. قاضی‌پاشا آلانیا تا مرکز شهر فقط ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و طی‌کردن این مسیر با خودروی سواری، چیزی حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. مشخصات این فرودگاه به این صورت است:

  • نام بین‌المللی فرودگاه: Gazipaşa International Airport
  • کد یاتا فرودگاه قاضی‌پاشا: GZP
  • کد ایکائو فرودگاه قاضی‌پاشا: LTFG

مسیر جاده‌ای | مسیر زمینی دسترسی به آلانیا کجاست؟

اگر قصد دارید با فراغ بال به سفر بروید و از مسیر هم لذت ببرید، سفر جاده‌ای گزینه‌ای ایده‌آل است. سفر با خودروی شخصی، یکی از راحت‌ترین و منعطف‌ترین شیوه‌های سفر است و به شما این امکان را می‌دهد تا مطابق با میل و خواسته خود، سفرتان را پیش ببرید.

برای سفر جاده‌ای به ترکیه، باید ابتدا خود را به مرز بازرگان در تبریز برسانید. فاصله مرز بازرگان تا آلانیا ۱۴۵۰ کیلومتر است و حدودا ۱۹ ساعت طول می‌کشد. پس از عبور از مرز، باید به‌ترتیب از شهر‌های وان (Van)، قاضی‌آنتپ (Gaziantep)، آدنا (Adana) و مرسین (Mersin) بگذرید و به شهر قاضی‌‌پاشا (Gazipaşa) برسید. با رسیدن به این شهر، شما وارد محدوده آلانیا شده‌اید و با مرکز شهر، فقط ۴۰ کیلومتر فاصله دارید.

سفر زمینی به آلانیا

هزینه سفر به آلانیا چقدر است؟

هزینه سفر به آلانیا، برای افراد مختلف متفاوت است. بسته به اینکه فرد سفرش را از کدام مسیر شروع کند، در چه هتلی اقامت داشته باشد و چقدر به تفریح بپردازد، هزینه سفر او متفاوت خواهد بود. در این بخش، به بررسی هتل‌ها، حمل‌و‌نقل و رستوران‌های این شهر خواهیم پرداخت تا بتوانید هزینه تقریبی سفر خود را تخمین بزنید.

بهترین هتل‌های آلانیا کجاست؟ | برآورد هزینه

این موضوع که برای شما، بهترین هتل آلانیا کجاست، به اولویت‌ها و سلیقه خودتان بستگی دارد. در آلانیا هم اقامتگاه‌های ساده و اقتصادی وجود دارند و هم هتل‌های اوکس ۵ ستاره؛ این شهر برای قشر‌های مختلف، میزبانی مناسب و درخور خواهد بود. پس با توجه به این تنوع در اقامتگاه‌ها، شما می‌توانید متناسب با بودجه و علایقتان، بهترین هتل را برای خود انتخاب کنید و تجربه‌ای خوب از این سفر بسازید. در ادامه، به شما خواهیم گفت ۲ مورد از هتل‌های محبوب آلانیا کجاست و هر کدام، چه رنج قیمتی دارند.

هتل ۵ ستاره سرنیتی کویین | هتلی با بالاترین کیفیت میزبانی

طبق امتیاز گردشگران، این هتل بهترین خدمات را در آلانیا ارائه ‌می‌دهد و بالاترین امتیاز را کسب کرده است. در هتل سرنیتی کویین (Serenity Queen Hotel)، می‌‌‌توانید از امکاناتی نظیر باغ و فضای سبز زیبا، ساحل اختصاصی هتل، استخر روباز فصلی، باشگاه، صبحانه رایگان، اتاق بازی کودکان، پارک آبی و… استفاده کنید. خدمه این هتل به ۴ زبان انگلیسی، ترکی، آلمانی و روسی مسلط هستند.

تمام اتاق‌های هتل ۵ ستاره سرنیتی کویین، نشیمن، حمام خصوصی، تلویزیون، قهوه‌ساز، تهویه هوا و… دارند. برخی اتاق‌ها نیز علاوه‌بر امکانات عادی، از منظره باغ نیز برخوردارند. از دیگر خدمات این هتل، ارائه صبحانه‌ برای افرادی است که از رژیم‌های خاصی مانند وگان، وجترین و بدون‌ گلوتن پیروی می‌کنند. هتل سرنیتی کویین با فرودگاه آلانیا ۵۳ کیلومتر فاصله دارد و در یک کیلومتری ساحل کوناکلی واقع شده است.

رزرو هتل 5 ستاره در آلانیا
  • شروع هزینه هر شب اقامت: ۳۳۵ دلار (۱۱,۱۱۰٫۳۵ لیر ترکیه)

هتل ۳ ستاره ساحلی ویوا | هتلی راحت و دنج اما اقتصادی

اتاق‌های این هتل ۳ ستاره، مناظر مختلفی دارند؛ به این صورت که برخی رو به استخر و برخی رو به منظره شهری هستند. این هتل همچنین یک اتاق ویژه به‌نام ملکه (Queen Room) دارد که پنجره آن رو به دریاست. در این هتل، می‌توانید از امکاناتی مانند حمام ترکی، استخر، وای‌فای رایگان، صبحانه رایگان، محوطه بدون سیگار و بار استفاده کنید.

اتاق‌های ویوا هتل دارای تهویه و همینطور تلویزیون هستند. شما می‌‌توانید حیوانات خانگی‌تان را نیز همراه خود داشته باشید. خدمه هتل هم به زبان‌های ترکی، انگلیسی و روسی مسلطند. هتل ویوا (Viva beach hotel) در ۳۰۰ کیلومتری ساحل واقع شده است و تا فرودگاه قاضی‌پاشا ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

هتل 3 ستاره ساحلی ویوا
  • شروع هزینه هر شب اقامت: ۳۰ دلار (۲,۵۹۸٫۹۱ لیر ترکیه)

بهترین کافه و رستوران‌های آلانیا کجاست | برآورد هزینه

از آنجایی که آلانیا شهری چند‌قومیتی و همچنین توریستی است، رستوران‌های آن تنوع زیادی دارند تا بتوانند پذیرای ذائقه‌های متفاوت مردم باشند. در رستوران‌های این شهر، به‌راحتی به انواع غذاهای بین‌المللی، مدیترانه‌‌ای، دریایی و گیاهی دسترسی خواهید داشت؛ اما خاطرتان باشد لذت چشیدن غذاهای لذیذ و پرطرفدار ترکی را از دست ندهید. در ادامه، به شما خواهیم گفت ۲ نمونه از پرطرفدارترین رستوران‌های آلانیا کجاست.

خانه استیک و رستوران مون لایت شف متین | نهایت خوشمزگی

خانه استیک شف متین (Chefmetin Moonlightrestaurant & Steakhouse)، به استیک‌هایش معروف است؛ اما انواع دیگری از غذا، مانند غذاهای دریایی، غذای ترکی و پیتزا نیز در آن سرو می‌شوند. از مشخصه‌های مهم این رستوران، این است که برای افرادی با شرایط، عقاید و سلیقه‌های مختلف، غذا ارائه می‌دهد و در منوی آن، انواع غذاهای گیاهی، حلال و بدون‌ گلوتن به چشم می‌خورند.

در سفرتان به آلانیا، می‌توانید برای انواع وعده‌های غذایی مانند صبحانه، نهار، شام یا حتی فقط نوشیدنی، به این رستوران بروید. از امکانات رفاهی رستوران شف متین، می‌توان به دارا‌بودن مواردی مانند ویلچر، صندلی کودک، فضای باز، وای‌فای رایگان، پارکینگ و محیط خانوادگی اشاره کرد.

بهترین رستوران های آلانیا
  • حدود قیمت: ۵ تا ۲۵ دلار (۱۶۵ تا ۸۲۶ لیر ترکیه)
  • ساعت کاری: از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۰۰:۳۰ شب

کافه لوکال | کافه‌‌رستورانی کوچک با طعم‌های شگفت‌انگیز

کافه لوکال (Cafe Local)، جایی دنج و محبوب با غذاهایی باکیفیت است که خدمات خود را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. در این کافه، انواع غذاهای محلی ترکی، بین‌المللی (مکزیکی و ایتالیایی)، شیرینی‌های فرانسوی و نوشیدنی سرو می‌شوند. در این رستوران، می‌توانید غذاهای رژیمی یا گیاهی نیز سفارش دهید. کروسان‌های پخت روز و پیتزاهای زغالی، از موارد جذاب منوی این کافه‌رستوران هستند.

کافه لوکال برای وعده‌های صبحانه، نهار و شام پذیرای شما خواهد بود. در این کافه، شما به امکاناتی مانند بار، فضای باز، صندلی کودک، وای‌فای رایگان و… دسترسی خواهید داشت. برای اینکه خیالتان راحت باشد، می‌توانید از قبل با کافه لوکال تماس بگیرید و میز رزرو کنید.

کافه لوکال در آلانیا کجاست
  • حدود قیمت: ۱ تا ۱۰ دلار (۳۳ تا ۳۳۰ لیر ترکیه)
  • ساعت کاری: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۲۴:۰۰ شب

حمل‌و‌نقل و زندگی شهری در آلانیا چگونه است؟ | برآورد هزینه حمل و نقل

حمل‌و‌نقل عمومی در آلانیا، وضعیت مطلوبی دارد؛ بدین‌ صورت که شما به‌راحتی می‌توانید از هر جای شهر، خود را با وسایل نقلیه عمومی به جاذبه‌ گردشگری دلخواهتان برسانید. این شهر کوچک مترو ندارد؛ اما وسایلی مانند اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی، تمام نیاز مردم و مسافران شهر را به‌خوبی برطرف می‌کنند.

اتوبوس‌ها در این منطقه، از اصلی‌ترین وسایل نقلیه هستند و از مناطق شهری تا ساحلی آلانیا را پوشش می‌دهند. بسیاری از هتل‌ها، فاصله خیلی کمی با پایانه‌های اتوبوس دارند؛ به‌طوری که با قدم‌زدن، می‌توانید خود را به ایستگاه برسانید. هزینه اتوبوس شهری در آلانیا، حدود ۰٫۴ دلار (۱۳ لیر) است که می‌توانید آن را با کنت‌کارت پرداخت کنید. این کارت‌ها در اکثر فروشگاه‌های آلانیا به فروش می‌رسند.

حمل و نقل عمومی در آلانیا

پرطرفدارترین تفریحات آلانیا کجاست؟

مسلما در آلانیا، شهری که از ۳ طرف به دریا می‌رسد، تفریحات آبی از رایج‌ترین انواع سرگرمی هستند. تابستان‌های گرم و آفتابی این شهر نیز دلیل دیگری برای محبوبیت این نوع تفریحات است. در شهر توریستی آنالیا، سرگرمی‌های آبی متنوعی وجود دارند و مکان‌های متعددی، انواع آن‌ها را ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب، انواع تفریحات آبی آلانیا و مکان‌هایی را که باید به‌سراغشان بروید، با هم مرور می‌کنیم.

تله‌کابین آلانیا | اتاقکی با منظره مدیترانه

اگر می‌خواهید بدانید یکی از زیباترین منظره‌های آلانیا کجاست، باید سری به تله‌کابین بزنید. تله‌فریک آلانیا (Alanya Teleferik) یکی از تفریحات محبوب این شهر و راهی تماشایی برای رسیدن به قلعه آلانیاست. این تله‌کابین گردشگران را از ساحل کلئوپاترا به قلعه احمدک، مرتفع‌ترین قسمت قلعه آلانیا، می‌رساند. در این مسیر ۹۰۰ متری، مسافران چشم‌اندازی زیبا از دریا و شهر آلانیا را خواهند دید. این زیبا‌یی‌ها باعث‌ شده‌اند تا تله‌کابین، فراتر از یک وسیله برای دسترسی به قلعه باشد و خود به یک تفریح تبدیل شود.

تله کابین آلانیا
  • ساعت استفاده: از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۱:۰۰

کشتی‌سواری | گردشی لوکس در دریای آرام

یکی از تفریحات پرطرفدار در آلانیا، کشتی‌سواری در دریای آبی مدیترانه است. این تفریح، فرصتی مهیا می‌کند تا شما برای مدتی، به‌دور از شلوغی شهر و در آرامش دریا، مشغول استراحت شوید. این تور معمولا از قلعه سرخ شروع می‌شود، مسافران را در نوار ساحلی می‌گرداند، به غارهای آلانیا می‌برد و سپس به ساحل کلئوپاترا می‌رساند. در این مدت، مسافران می‌توانند در این کشتی‌های چند‌طبقه آفتاب بگیرند یا از موسیقی‌ زنده لذت ببرند.

کشتی سواری در آلانیا
  • ساعت حرکت: هر روز ۱۰ صبح

غواصی در آلانیا | سیری در عمق آبی

یکی دیگر از تفریحات آبی این منطقه، غواصی در آب‌های دریای مدیترانه است. دیدن دنیای زیر آب، یکی از تجربه‌های به‌یاد‌ماندنی شما را رقم خواهد زد؛ برای این کار، شما به دانش قبلی نیاز ندارید. بخشی از هزینه‌ای که برای غواصی پرداخت می‌کنید، برای آموزش است. مربی شما حتی در طول غواصی نیز به عملکرد شما نظارت خواهد داشت تا شما یک تفریح کاملا امن را تجربه کنید.

غواصی در آلانیا
  • حدود قیمت:  ۲۷ تا ۵۴ دلار (۹۰۰ تا ۱۸۰۰ لیر)

پارک آبی آلانیا | ترکیب هیجان و آرامش

پارک آبی آلانیا (Alanya Aquapark)، مجموعه‌ای برای انجام انواع تفریحات هیجان‌انگیز و مفرح است و برای گروه‌های سنی مختلف، تفریحات متفاوتی دارد. پس از ورود به این پارک، شما می‌توانید تا ۵ ساعت، در آن به تفریح و بازی مشغول شوید. در این مجموعه، ۲۰ سرسره آبی، استخری با موج‌های مصنوعی، دوش آرامش، ۴۵۰ متر رفتینگ مصنوعی (قایق‌رانی در آب‌‌های خروشان) و… در انتظار شما هستند. همچنین در این مکان، سرگرمی‌هایی ویژه کودکان و تفریحاتی مخصوص بزرگسالان ارائه می‌شوند.

پارک آبی آلانیا
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰
  • هزینه ورودی: تا ۵ سال رایگان، ۶ تا ۱۱ سال ۳۵ دلار معادل ۱۱۵۸ لیر و بزرگسالان ۵۰ دلار (۱۶۵۴ لیر)

پارک دلفین سیلانیا | جایی برای شنا با دلفین‌ها

در این بخش، به شما خواهیم گفت هیجان‌انگیزترین پارک آلانیا کجاست. در پارک دلفین شهر آلانیا (Sealanya)، شما نه‌تنها می‌توانید به تماشای شنا و نمایش‌های زیبای دلفین‌ها مشغول شوید، بلکه می‌توانید با دلفین‌ها و فک‌ها شنا کنید. این پارک در واقع یک مکان عالی برای انجام انواع ورزش‌های آبی مانند شنا و غواصی در صخره‌های گرمسیری و همچنین شنای هیجان‌انگیز در کنار سفره‌ماهی و کوسه (درون مخزن) به شمار می‌رود.

پارک دلفین سیلانیا برای کودکان نیز استخر جداگانه دارد. شما هم اگر می‌خواهید اوقاتی آرام و به‌دور از هیجان را تجربه کنید، می‌توانید در رودخانه گرمسیری پارک دلفین استراحت کنید. خاطرتان باشد برای برخی تفریحات این پارک مانند شنا با دلفین و شیر دریایی، باید هزینه جداگانه بپردازید.

پارک دلفین سیلانیا
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰
  • هزینه ورودی: ۲۱ دلار (۷۲۲ لیر)

گردشگری در آلانیا | تفریح در جایی که خورشید لبخند می‌زند

تا اینجای مطلب، دیدیم که آلانیا کجاست و با امکانات مختلف آن آشنا شدیم؛ اما محبوبیت این شهر فقط به‌دلیل امکانات گردشگری و تفریحی مناسبی که ارائه‌ می‌دهد نیست. آلانیا شهری باقدمت است که آثار تاریخی متعدد و ارزشمندی هم دارد. موقعیت جغرافیایی آن نیز باعث شده است که این شهر، جاذبه‌های طبیعی قابل توجهی داشته باشد. در ادامه این بخش، به معرفی جاهای دیدنی آلانیا می‌پردازیم؛ ابتدا اماکن تاریخی آلانیا را بررسی خواهیم کرد و سپس نگاهی به طبیعت شهر می‌اندازیم تا ببینیم زیباترین جاذبه‌های طبیعی آلانیا کجاست.

قلعه آلانیا | بام باستانی شهر

اگر می‌خواهید بدانید معروف‌ترین جای دیدنی آلانیا کجاست، همراه ما باشید تا با قلعه قرون وسطایی آلانیا (Alanya Castle) آشنا شوید. این قلعه که محلی‌ها به آن کاله می‌گویند، یک سوژه عکاسی بسیار زیباست. با سر‌زدن به قسمت‌های مرتفع آن، امکان تماشای منظره دریا و غروب زیبای آفتاب را نیز خواهید داشت. با وجود آسانسور و تله‌کابین، حتی افرادی که ناتوانی حرکتی دارند هم می‌توانند از این مناظر لذت ببرند.

با توجه به هوای گرم آلانیا، بهترین زمان برای بازدید از قلعه، پاییز و بهار است. در بازدید از این مکان، نیازی نیست برای بخش‌های روباز آن هزینه‌ای بپردازید؛ اما برای تماشای قسمت‌های داخلی، باید بلیط تهیه کنید. این قلعه بخش‌های مختلفی دارد که قلعه احمدک و کلیسای ایایورگی معروف‌ترین آن‌ها هستند. یکی از امکانات جالب قلعه آلانیا، وجود دوربینی است که با آن، می‌توانید از بام آلانیا، شهر را تماشا کنید.

قلعه آلانیا کجاست
  • ورودی: ۴۳۳ لیر
  • ساعت بازدید: از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۴۵

برج قرمز | دژ تاریخی آلانیا

اگر پس از سفر به آلانیا، از شما پرسیدند نماد آلانیا کجاست، می‌توانید از تصویر روی پرچم این شهر، یعنی برج قرمز (Kızıl Kule) یاد کنید. این دژ به‌دلیل نمایی که از کل منطقه دارد، در گذشته، سپر دفاعی شهر بود و حالا جایی ایده‌آل برای عکاسی به حساب می‌آید. برج قرمز در حال حاضر، به یک موزه تبدیل شده است و شما را با تاریخ منطقه آشنا می‌کند.

برای بازدید از برج قرمز، می‌توانید به‌راحتی با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی خود را به ساحل کلئوپاترا برسانید. بهترین زمان برای بازدید از این میراث تاریخی، فصل‌های بهار و تابستان هستند. به خاطر داشته باشید که این مکان تاریخی، پله‌‌های زیادی دارد و ممکن است بازدید از آن، برای برخی افراد دشوار باشد.

برج قرمز آلانیا
  • ساعت بازدید: از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰

موزه باستان‌شناسی آلانیا | تماشای میراث کهن شهر

در سفرتان به شهر زیبای آلانیا، یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بدانید پیشینه تاریخی آلانیا کجاست و با گذشته این شهر بیشتر آشنا شوید، این است که به موزه‌های آن سری بزنید. یکی از مهم‌ترین موزه‌های آلانیا، موزه باستان‌شناسی (Alanya Arkeoloji Muzesi) آن است که آثاری از دوران یونان باستان، روم و بیزانس را به نمایش گذاشته است.

این موزه دارای ۲ بخش قوم‌شناسی و باستان‌شناسی است و در آن، آثاری مانند موزاییک‌کاری‌های تاریخی، ظروف مرمری و برنزی، مجسمه‌های برنزی و مرمری و کتیبه‌های باستانی به چشم می‌خورند. معروف‌ترین اثر این موزه، مجسمه برنزی هرکول است که قدمت آن به قرن دوم میلادی باز‌می‌گردد. قدیمی‌ترین اثر موجود در موزه نیز یک نوشته قدیمی به زبان فینگی است که به دوران قبل از مسیح تعلق دارد.

موزه باستان‌شناسی آلانیا
  • هزینه ورودی: ۱۴۰ لیر
  • ساعت کاری: از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰

ساحل کلئوپاترا | خلیج کوچک شفاف

ساحل کلئوپاترا (Kleopatra Plajı) در واقع یک خلیج کوچک است؛ یعنی قسمتی از ساحل که تو‌رفتگی دارد. این ساحل که روبه‌روی غار داملاتاش واقع شده است، از نظر کیفیت و شفافیت آب و همچنین امنیت، یکی از بهترین سواحل آلانیا برای شنا به شمار می‌رود و نشان پرچم آبی (Blue Flag) دارد.

طبق اساطیر و باور‌های مردم، در سال‌های دور، کلئوپاترا، ملکه مصر در یکی از سفرهای دریایی خود در این ساحل توقف کرده و به شنا مشغول شده است. امروزه تفریحات ساحل کلئوپاترا بیشتر از یک شنا و آفتاب‌گرفتن هستند؛ شما می‌توانید در این آب‌های شفاف، به تفریحاتی مانند جت‌اسکی، پاراسیلینگ و قایق‌سواری نیز بپردازید.

ساحل کلئوپاترا آلانیا

ساحل اولاش آلانیا | بندرگاه باستانی

تفریح در ساحل اولاش، همزمان یک گردش تاریخی نیز به‌ شمار می‌رود؛ زیرا در این مکان، بقایای تماشایی از سازه‌های دوران روم باستان قرار دارد. در گذشته، این ساحل، بندری برای دادوستد کالاهایی مانند مرکبات، روغن زیتون، شراب و محصولات کشاورزی بود.

ساحل اولاش (Ulaş Beach) امروزه به‌عنوان ساحلی آرام شناخته می‌شود و مکانی دنج برای استراحت است. از مشخصه‌های این ساحل، سنگ‌ریزه‌های سفید آن هستند که از زیر آب‌های شفاف دریا دیده می‌شوند. ساحل اولاش همچنین محلی عالی برای افرادی است که به ماهی‌گیری علاقه دارند. در این مکان، هم ماهی فراوان است و هم وسایلی مانند تور و قایق ماهی‌گیری اجاره داده می‌شوند.

ساحل اولاش آلانیا

ساحل کیقباد | طولانی‌ترین ساحل آلانیا

پس از بررسی دو ساحل محبوب شهر، حال می‌خواهیم ببینیم امن‌ترین ساحل آلانیا کجاست. ساحل کیقباد (Keykubat) در شرق آلانیا واقع شده و تا ۳ کیلومتر کشیده شده است. این ساحل نیز مانند ساحل کلئوپاترا، دارای آبی شفاف و محیطی امن برای شنا و همچنین نشان پرچم آبی (Blue Flag) است.

آب دریا در ساحل کیقباد بسیار کم‌عمق است و حتی اگر تا ۲۰ متر هم پیش بروید، عمق آب به‌اندازه قد یک فرد بالغ نمی‌شود! از این‌ رو، این منطقه به‌عنوان یکی از امن‌ترین سواحل برای تفریحات خانوادگی و آب‌تنی کودکان شناخته می‌شود. حضور غریق‌نجات‌ها نیز به امنیت این ساحل افزوده‌ است. در قسمت‌هایی از ساحل کیقباد، منطقه‌ای سرسبز و پرگل وجود دارد که در آن، گل‌های کاغذی (Bougainvillea) می‌رویند؛ به همین دلیل، نام دیگر این ساحل، Begonvil است.

ساحل کیقباد (Keykubat) آلانیا

رودخانه دیم چای | جایی برای صرف غذا روی آب‌های روان

رودخانه دیم چای (Dim Çayı) از رودهای مهم آلانیاست که از دل کوه جاری می‌شود و پس از گذر از کوهستان، به دریای مدیترانه می‌ریزد. این رودخانه ۲۰۰ کیلومتر درازا دارد و اطراف آن به‌دلیل برخورداری از آب دیم چای، پوشش گیاهی خوبی شکل گرفته است.

اگر می‌خواهید بدانید باصفاترین رستوران‌های آلانیا کجاست، باید سری به دیم چای بزنید. در این منطقه تماشایی، رستوران‌های متعددی کنار رودخانه وجود دارند که غذاها را در مکانی خاص سرو می‌کنند. در این رستوران‌ها، شما می‌توانید غذای خود را روی تخت‌های چوبی و آلاچیق‌هایی که کنار و روی رودخانه ساخته شده‌اند، میل کنید و لذت ببرید.

رودخانه دیم چای

غار داملاتاش | شفایی از قلب کوه

می‌دانستید عجیب‌ترین جاذبه طبیعی آلانیا کجاست؟ غار داملاتاش آلانیا (Damlataş Cave) یکی از غارهای کم‌نظیر در جهان است. این غار ۱۵۰۰۰ ساله، در دل صخره محبوس بود و در سال ۱۹۴۸ به‌دلیل انفجار دینامیت کشف شد. غار داملاتاش دارای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌‌های تماشایی و بزرگی است که ستون‌های غار را تشکیل داده‌اند. البته شهرت غار، به‌دلیل مسئله دیگری است.

اندکی بعد از کشف غار داملاتاش، خبری درباره غاری مشابه آن در آلمان منتشر شد که برای درمان آسم موثر بود. این خبر باعث شد آزمایش‌های لازم در غار داملاتاش انجام شود و در نتیجه این بررسی‌ها، مشخص شد این غار نیز برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. امروزه در طول غار، نیمکت‌هایی نصب شده‌اند تا افرادی که از بیماری تنفسی رنج می‌برند، آنجا استراحت و در هوای شفابخش غار داملاتاش تنفس کنند.

غار داملاتاش آلانیا
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آبشار و تنگه ساپادره | بهشت مخفی آلانیا کجاست؟

منطقه ساپادره (Sapadere) یکی از زیباترین جاذبه‌های آلانیاست؛ اما تا سال ۲۰۰۸ فقط افراد محلی از وجود آن مطلع بودند و هیچ گردشگری نمی‌دانست این تنگه زیبای آلانیا کجاست. تا اینکه شهرداری آن را به‌عنوان یک جاذبه گردشگری روی نقشه ثبت و به عموم مردم معرفی کرد. در این منطقه، دره‌ای تماشایی با پوشش گیاهی زیبا وجود دارد که انتهای آن به یک حوضچه و آبشار می‌رسد.

این گذرگاه حدود ۳۰۰ متر به داخل دره می‌رود؛ اما برای عبور از آن، نیازی به رودخانه‌نوردی یا مهارت‌های طبیعت‌گردی ندارید. در تنگه ساپادره، مسیر چوبی زیبایی ساخته‌اند که عبور از این دره و رسیدن به آبشار را بسیار راحت می‌کند و همچنین منظره‌ای زیبا برای عکاسی ایجاد کرده‌ است.

آبشار و تنگه ساپادره

آلانیا کجاست؟ | سرزمین دریا و آفتاب

آلانیا، شهری از شن‌های طلایی، آب‌های شیشه‌ای و آفتاب تابان است که تکیه‌گاهی از جنس کوه‌های توروس دارد. ترکیب این جاذبه‌های طبیعی با فرهنگ و تاریخ غنی این شهر و همچنین غذاهای لذیذ آن، آلانیا را در ذهن گردشگرانی که به آن سفر می‌کنند، به‌عنوان شهری استثنایی حک خواهد کرد. در این شهر به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسنده نشده و تلاش زیادی در راستای ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی مناسب، در آن انجام شده است.

در این مطلب، ابتدا نگاهی به شهر آلانیا انداختیم و متوجه شدیم که موقعیت شهر آلانیا کجاست، سپس در این خصوص توضیح دادیم که سفر به این شهر، چگونه خواهد بود و در نهایت از جاذبه‌های آلانیا گفتیم. با رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت آنلاین می‌توانید به این شهر زیبا سفر کنید.

اگر شما قبلا به این شهر سفر کرده‌اید، برای ما بنویسید از نظر شما به‌یادماندنی‌ترین جای دیدنی آلانیا کجاست؟

سوالات متداول درباره آلانیا

آلانیا کجاست و در کدام کشور است؟

آلانیا یکی از شهر‌های کشور ترکیه است.

در آلانیا به چه زبانی صحبت می‌شود؟

زبان مردم آلانیا ترکی استانبولی است؛ اما جوانان و فروشنده‌ها، با زبان انگلیسی نیز آشنایی دارند.

نماد آلانیا کجاست؟

برج قرمز، نماد آلانیاست و تصویر آن روی پرچم آلانیا نقش بسته است.

بهترین زمان سفر به آلانیا چه زمانی است؟

بهار و تابستان، بهترین زمان‌ها برای سفر به آلانیا هستند.

قلعه احمدک آلانیا کجاست؟

قلعه احمدک بخشی از قلعه آلانیاست.

کلیسای ایایورگی آلانیا کجاست؟

کلیسای ایایورگی بخشی از قلعه آلانیاست.

غذاهای محلی آلانیا چه چیزهایی هستند؟

سوپ ارزن با پونه (Yarpuzlu Akdarı Çorbası)، بومار (Bumbar)، لوبیای تازه با گوشت (Taze Ülübü Yemeği) از غذاهای محلی آلانیا هستند.

سوغات آلانیا چیست؟

قهوه، فرش و گلیم، چراغ‌های موزاییکی و سرامیکی، ظروف سرامیکی و ادویه‌جات مخصوص از سوغات آلانیا هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید