استان آذربایجان غربی در شمال‌غربی کشور واقع شده و با کشور ترکیه هم‌مرز است. جاهای دیدنی آذربایجان غربی چنان کهن و باستانی هستند که تاریخ آن‌ها با افسانه‌ها گره خورده است! این سرزمین جایی است که در آن، ردی از بزرگانی چون شمس تبریزی، پوریای ولی و حتی کوروش کبیر را خواهید یافت. در این استان، اعجاب‌آورترین اماکن باستانی و تماشایی‌ترین و بکرترین مناظر طبیعت‌ در انتظار شما هستند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، جاهای دیدنی آذربایجان غربی را معرفی خواهیم کرد. امیدواریم این اطلاعات برای شما زمینه‌ساز یک سفر هیجان‌انگیز شوند.

آذربایجان غربی کجاست؟

همانطور که گفتیم، آذربایجان غربی، استانی در شمال‌غربی ایران است و قدمت آن به دوران ماد‌ها بازمی‌گردد. مرکز این استان، ارومیه است که آن را با دریاچه معروفش می‌شناسیم. این سرزمین سردسیر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ از این‌ رو، بهتر است فصل بهار و تابستان را برای سفر به آن انتخاب کنید.

جمعیت این سرزمین را اکثرا مردم آذربایجانی و پس از آن، کردها، آشوری‌ها و ارامنه تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، زبان رایج این استان نیز پس از ترکی، زبان‌های کردی، ارمنی و آرامی نو آشوری هستند. استان آذربایجان غربی از جاذبه‌های طبیعی زیادی برخوردار است. در دل تعدادی از دشت‌ها و تپه‌های زیبای استان، جاذبه‌هایی باستانی با قدمتی چند‌هزار‌ساله نیز وجود دارند. زیبایی‌های طبیعی منطقه و قدمت این آثار، هر کدام به‌تنهایی هر بیننده‌ای را متحیر خواهد کرد.

جاهای دیدنی آذربایجان غربی | از قدیمی‌ترین کلیسای جهان تا چمنزار چرخان

جاهای دیدنی آذربایجان غربی نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز بسیار شاخص و مطرح هستند. جذابیت این ‌دیدنی‌ها، از زیبایی و قدمت فراتر رفته و با افسانه‌ها و پدیده‌های طبیعی عجیب درآمیخته است. این استان از نظر مذهبی نیز جاذبه‌های کم‌نظیری دارد؛ به‌طوری که برخی از آن‌ها در جهان نیز زبانزد شده‌اند. در ادامه این مطلب، ابتدا اماکن تاریخی و مذهبی استان و بعد جاذبه‌های طبیعی آن را معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی آذربایجان غربی

اماکن تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی | از تخت سلیمان تا برج شمس

قدمت برخی از اماکن تاریخی آذربایجان غربی آنقدر زیاد است که عمر آن‌ها را دقیق نمی‌دانیم. بقایای این آثار، نشانگر شکوه و عظمتی هستند که این بناها در دوران خود داشتند. همچنین معماری بناها و آثاری که در آن‌‌ها کشف شده‌اند، نمایانگر مهارت، هوش و تمدن مردم آن دوره است. بناهای تاریخی این استان با نام‌های بزرگی گره خورده و این مسئله به جذابیت‌ آن‌ها افزوده است. در این بخش، تعدادی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی را معرفی خواهیم کرد.

تخت سلیمان | منطقه‌ای باستانی با راز‌های بسیار

تخت سلیمان چهارمین بنای تاریخی ارزشمند ایران و مکانی پر‌‌رمز‌‌وراز به حساب می‌آید. جالب است بگوییم یونسکو از این اثر باستانی به‌عنوان نشانی از نبوغ معماری مردم آن دوره یاد می‌کند؛ همین موضوع، نشان می‌دهد این جاذبه یکی از برجسته‌ترین مناطق دیدنی آذربایجان غربی است. در این منطقه، مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند دور یک دریاچه بسیار عمیق واقع‌ شده‌اند. همچنین این مکان پایگاه دین زرتشت و بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، اجتماعی و مذهبی بود. قدمت آن دقیقا مشخص نیست؛ اما حدودا به ۳۰۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد.

درباره تخت سلیمان افسانه‌های زیادی شنیده می‌شوند. در برخی از آن‌ها، نام تخت سلیمان به حضرت سلیمان (ع) اشاره دارد. در این گروه از افسانه‌ها آمده ‌است که دریاچه این مجموعه با کوبیدن عصای حضرت سلیمان بر زمین ایجاد شده است؛ اما موبدان زرتشتی اعتقاد داشتند این دریاچه به آناهیتا، الهه آب‌ها، تعلق دارد. به‌عقیده بسیاری، گنج کوروش کبیر در کف این دریاچه قرار دارد. محققان بسیاری برای کشف این گنج به غواصی و جست‌وجو پرداختند؛ اما سنگینی آب و عمق دریاچه، مانع از جست‌وجوی بیشتر شد. از سایر جاهای دیدنی اطراف این جاذبه، می‌توان به زندان سلیمان اشاره کرد.

تخت سلیمان از جاهای دیدنی آذربایجان غربی
  • روزهای بازدید: هر روز به‌غیر از ایام عزاداری‌.
  • ساعت بازدید: در تابستان از ساعت ۸ تا ۲۰ و در زمستان‌ از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰٫
  • هزینه بازدید: ۳۰٫۰۰۰ تومان
  • آدرس: جنوب‌شرق استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال‌شرق تکاب، روستای نصرت‌آباد.

آتشکده آذرگشسپ | زیارتگاه گمشده

آتشکده آذرگشسپ یکی از مهم‌ترین بناهای مجموعه تخت سلیمان است. قبل از اینکه این بنا در حفاری‌ها کشف شود، درباره محل آن، حدس و گمان‌های مختلفی وجود داشت. طبق متون کهن، عده‌ای محل این بنا را در کنار دریاچه ارومیه، عده‌ای دیگر آن را در تخت سلیمان و برخی دیگر در شهر شیز می‌دانستند. بعد‌ها مشخص شد که شیز، نام قدیمی منطقه‌ای است که تخت سلیمان در آن واقع شده است.

این آتشکده در گذشته نیز جایگاه بالایی داشت و فقط افراد مهم اجازه داشتند به آن وارد شوند. اهمیت این عبادتگاه آنقدر زیاد بود که پادشاهان پیش از به‌تخت‌نشستن یا هر جنگی، پیاده به زیارت آن می‌رفتند. اگر به بازدید از این آتشکده رفتید، دیدن کوه زندان سلیمان را که در نزدیکی این اثر واقع شده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آتشکده آذرگشسپ
  • روزهای بازدید: هر روز به‌غیر از ایام عزاداری.
  • ساعت بازدید: در بهار و تابستان از ساعت ۸ تا ۲۰ و در پاییز و زمستان‌ از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰٫
  • هزینه بازدید: ۳۰٫۰۰۰ تومان
  • آدرس: جنوب‌شرق استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال‌شرق تکاب، روستای نصرت‌آباد، منطقه باستانی تخت سلیمان.

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا | قدیمی‌ترین کلیسای جامع جهان

این کلیسا بدون شک در میان دیدنی های آذربایجان غربی، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. به‌گفته مورخان ارمنی، کلیسای تادئوس مقدس (Saint Thaddeus Cathedral) قدیمی‌ترین کلیسای جامع جهان به حساب می‌آید و در سال ۶۶ میلادی بنا شده است. این بنا بر مزار یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به‌نام تادئوس قرار دارد؛ اما به‌دلیل قرارگیری در روستای قره، آن را با نام قره کلیسا نیز می‌شناسند.

بنای این جاذبه از سنگ‌های سیاه و سفید ساخته شده است و روی دیواره‌های آن طرح‌‌های مختلفی حک شده و کلیسا را به یک اثر هنری تبدیل کرده‌اند. بخش‌هایی از این نقوش نیز داستان‌های شاهنامه را روایت می‌کنند. از طرفی، تزیینات محراب کلیسا هم بسیار دیدنی‌ و چشم‌نواز هستند. برای بازدید از این جاذبه، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان راهی سفر شوید تا سرمای چالدران شما را اذیت نکند. همچنین دقت کنید که هنگام برگزاری مراسم مذهبی، بازدید از کلیسا برای غیر مسیحیان امکان‌پذیر نیست. در اطراف کلیسا می‌توانید از مقبره ساندخت، همسر تادئوس مقدس نیز بازدید کنید.

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا از جاهای دیدنی آذربایجان غربی
  • ساعت بازدید: در بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۲۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۷٫
  • هزینه بازدید: دارد
  • آدرس: آذربایجان غربی، ۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان چالدران، روستای قره کلیسا.

کلیسای ننه‌مریم | آتشکده‌ای که کلیسا شد

برخی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی داستان‌هایی شنیدنی و جالب دارند. کلیسای ننه‌مریم (Saint Mary Church) نیز یکی از همان جاذبه‌هاست. این کلیسا به‌دست همان موبدانی بنا شده است که پس از دیدن ستاره دنباله‌دار، به دیدار نوزاد مسیح رفتند. این بنا در ابتدا یک آتشکده بود؛ اما پس از ظهور مسیح، به کلیسا تبدیل شد. بنا بر گفته مورخان، این بنای باستانی، دومین کلیسای قدیمی جهان به حساب می‌آید که طی دوران مختلف بازسازی شده و در آن نشانه‌هایی از سبک معماری اشکانیان و ساسانیان به چشم می‌خورند.

درون کلیسای ننه‌مریم به‌جای سقف بلند و نقش‌و‌نگار معمول کلیساها، با سقف کوتاه و دیوارهای سنگی رو‌به‌رو خواهید شد. همچنین در آنجا به‌جای چیدن نیمکت، فرش ایرانی گسترده‌اند. این موارد ظاهر کلیسای ننه‌مریم را از سایر کلیساها متمایز کرده است. برای بازدید از این جاذبه، توصیه می‌کنیم فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید تا سرمای هوا شما را آزار ندهد.

کلیسای ننه مریم Saint Mary Church
  • روز‌های بازدید: هر روز به‌غیر از ایام تعطیل.
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ تا ۱۹٫
  • بهای بازدید: رایگان
  • آدرس: ارومیه، خیابان امام‌خمینی، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک.

تپه باستانی حسنلو | گواه تمدن ۸۰۰۰ ساله

در روستای حسنلو، بقایای یک شهر باستانی بسیار متمدن وجود دارد. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر و دژ خاورمیانه در عصر آهن محسوب می‌شود. سابقه سکونت در این شهر نیز به ۱۰ دوره مختلف تقسیم می‌‌شود که تاریخ قدیمی‌ترین آن‌‌ها (دوره دهم) را به ۶۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. تپه حسنلو در دوره چهارم، یعنی بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد و زمانی که تمدن، معماری و هنر پیشرفته‌ای داشت، دچار آتش‌سوزی بزرگی شد. اسکلت‌های قربانیان این آتش‌سوزی در حفاری‌های انجام‌شده کشف شده است.

معروف‌ترین اثری که در این منطقه یافته شده، جام زرین حسنلو است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این جام با نقوشی ظریف، نشانگر مهارت فنی و هنر بالای مردم آن دوره است و یک اثر هنری بزرگ به حساب می‌آید. طرح‌ روی جام نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و اطلاعات ارزشمندی درباره اسطوره‌ها و فرهنگ آن دوره ارائه می‌دهد.

تپه باستانی حسنلو
  • قیمت بلیط: ۲۰٫۰۰۰ تومان
  • آدرس: ۹ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان نقده، بین روستاهای امینلو و حسنلو.

سه‌گنبد | بنایی بدون گنبد!

سه‌گنبد (اوچ گونبز)، یک یادگار معماری زیبا از دوران سلجوقی به حساب می‌آید که چشمگیرترین قسمت این بنا، تزیینات و نقوش بخش ورودی آن است. در میان جاهای دیدنی آذربایجان غربی، بنای این جاذبه نام عجیبی دارد. آن را به‌اسم سه‌گنبد می‌شناسند، در حالی که این بنا هیچ گنبدی ندارد و این مسئله با نام آن در تضاد است! برخی ‌می‌گویند احتمالا در گذشته، دو بنای مشابه دیگر در این شهر بوده‌اند؛ اما تاکنون هیچ بقایایی از دو بنای دیگر پیدا نشده است.

اطراف سه‌گنبد، کتیبه‌های سنگی ۳۰۰۰ ساله وجود دارند که روی آن‌ها با خطوط کوفی، آشوری و اشنویه‌ نوشته‌هایی حک شده است. این منطقه به‌عنوان موزه رو‌باز سنگ و کتیبه نیز معروف شده است. بنای سه‌گنبد نیز آرامگاهی مربوط به ۸۰۰ سال پیش به حساب می‌آید.

سه گنبد در ارومیه
  • قیمت بلیط: ۱۵۰۰۰ تومان
  • روزهای بازدید: شنبه تا پنجشنبه
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ تا ۱۹٫
  • آدرس: ارومیه، محله بازارباش، خیابان بهشتی، خیابان جانبازان.

مسجد جامع سرخ مهاباد | شکوه یک معماری کم‌نظیر

مسجد سرخ در بافت قدیمی مهاباد قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویان باز‌می‌گردد. بخش غالب این مسجد را از خشت‌های سرخ ساخته‌اند و نام مسجد نیز از همین موضوع برآمده است. مسجد سرخ از کهن‌ترین بناهای تاریخی اسلامی در غرب کشور و از مهم‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

این مسجد تماشایی دارای ۱۰ گنبد است و در شبستان آن نیز ۱۰ ستون سنگی قرار دارد. مهندسی طاق و گنبد شبستان این مسجد، یکی از نمونه‌های موزون و متناسب محسوب می‌شود و همچنان پابرجا و سالم باقی مانده است. مسجد جامع مهاباد در فهرست‌ آثار ملی کشور نیز به‌ ثبت رسیده است. این مسجد را هنگام نماز صبح باز می‌کنند؛ اما برای بازدید گردشگران، درهای آن از ساعت ۹ صبح به‌‌روی عموم باز می‌شوند.

مسجد جامع سرخ مهاباد
  • بهای بازدید: رایگان
  • آدرس: مهاباد، خیابان امام شافعی.

مقبره پوریای ولی | پهلوان نامدار اهل خوی

مقبره پوریای ولی، بنایی ساده و بدون تجملات است؛ اما برای مردم خوی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی محسوب می‌شود؛ چراکه به پوریای ولی، پهلوان نام‌آشنای قصه‌های ایران تعلق دارد. این آرامگاه از ۴ ستون و یک سقف تشکیل شده است و در کنار آن، انگشتری قرار دارد که نام پوریای ولی روی آن نقش بسته است. درباره محل زندگی و مقبره پوریای ولی دو گمان وجود دارد:

  1. آرامگاهی در ازبکستان قرار دارد که برخی آن را به پوریای ولی نسبت ‌می‌دهند؛ اما برخی دیگر معتقدند آن آرامگاه متعلق به فرزند پوریای ولی است.
  2. مورد دوم مقبره شهر خوی است. در طوماری قدیمی مربوط به دوره صفویه، ذکر شده است که پوریای ولی اهل شهرستان خوی بود.

در ۹۰۰ متری این آرامگاه، مقبره و برج شمس تبریزی واقع شده است که دیدنش خالی از لطف نیست.

مقبره پوریای ولی
  • بهای بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • آدرس: خوی، بلوار امام‌حسین (ع) (رسالت).

آرامگاه شمس تبریزی | مناره‌ای پر از شاخ و جمجمه

آرامگاه شمس تبریزی به‌عنوان یکی از نمادهای شهر خوی محسوب می‌شود. در فاصله ۱۰ متری آرامگاه، مناره‌ای به بلندی ۱۱ متر بنا شده که دیواره آن با شاخ‌ و جمجمه‌های متعدد قوچ وحشی تزیین شده است؛ همین مسئله، این بنا را از سایر جاهای دیدنی آذربایجان غربی متمایز می‌کند. می‌گویند تمام این قوچ و میش‌ها به‌دست شاه‌اسماعیل صفوی شکار شده‌اند.

طبق مدارک و نقاشی‌هایی که از آرامگاه شمس موجود است، در اطراف آن ۳ مناره‌ وجود داشت؛ اما در اثر جنگ و بلایای طبیعی، دو مناره تخریب شدند و تنها یکی باقی مانده است. این مناره، پلکانی مارپیچ میان خود دارد که شما را به نوک برج می‌رساند.

آرامگاه شمس تبریزی
  • بهای بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • آدرس: خوی، بلوار شمس تبریزی، کوچه شمس.

کاخ و موزه باغچه‌جوق | فرصتی برای تماشای یک زندگی اشرافی

کاخ‌موزه باغچه‌جوق یک بنای باشکوه ۱۲۰ ساله و یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی است. این بنا را معماران ایرانی و طراحان روسی با همکاری یکدیگر ساخته‌اند. در همان نگاه اول، نشانه‌هایی از معماری غیر ایرانی در کاخ به چشم می‌آید. فضای داخلی این کاخ دوطبقه با کاغذ‌دیواری و نقاشی‌های سقفی زیبا آراسته شده‌ است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این کاخ را می‌توان تالار آینه در طبقه اول آن دانست. وسط این تالار یک حوض نیز قرار دارد.

این کاخ قاجاری به فرمانروای ماکو تعلق داشت و حالا به موزه‌ای برای نمایش زندگی و لوازم او تبدیل شده‌ است. یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های کاخ، ضد‌ حشره‌‌بودن پنجره‌های آن است؛ شیشه‌های رنگی این پنجره‌ها، پس از تابش نور خورشید، چنین خاصیتی پیدا می‌کنند. این پنجره را هنرمندان ایرانی آن عصر ساخته‌اند. از اشیای دیدنی این کاخ نیز می‌توان به تابلوهایی اشاره کرد که از افراد این خانواده کشیده شده‌اند.

کاخ و موزه باغچه‌جوق
  • قیمت بلیط: ۲۰٫۰۰۰ تومان
  • روزهای بازدید: پنجشنبه تا سه‌شنبه
  • ساعت بازدید: از ساعت ۸ تا ۱۷٫
  • آدرس: ۶ کیلومتری ماکو، جاده بازرگان، روستای باغچه‌جوق.

بازار تاریخی ارومیه | مکانی تاریخی سرشار از جریان زندگی

این بازار تاریخی از دوران صفویه به جا مانده؛ اما حتی امروز نیز یکی از مراکز اصلی خرید مردم است. بخش‌های مختلفی از این مکان از جمله تعدادی از تیمچه‌ها، حمام‌ها و مساجد آن به دوران زندیان و قاجاریان تعلق دارند. در بازار ارومیه علاوه‌بر حضور در یک مکان تاریخی زنده، فرصت خرید و تهیه سوغاتی نیز دارید. این بازار دارای قسمت‌های مختلفی مانند راسته عطاران، راسته لبنیات‌فروشی، راسته مسگرها، راسته بلور‌فروشی، راسته فرش‌فرو‌ش‌ها، راسته زرگرها و… است. این بازار تاریخی از محبوب ترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود.

بازار تاریخی ارومیه
  • ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۰٫
  • آدرس: ارومیه، خیابان امام.

جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی | تماشای شگفتی طبیعت

آذربایجان غربی سرزمینی کم‌باران، اما پر‌آب است. کافی‌ست در فهرست جاهای دیدنی آذربایجان غربی، نگاهی به نام دریاچه‌ها، رودها و آبشارهای این استان بیندازید تا ببینید سرسبزی این خاک چگونه است. بخش‌های مختلف طبیعت این استان علاوه‌بر تماشایی‌بودن، جذابیت‌های دیگری نیز دارند. برخی از آن‌ها با افسانه همراه‌اند و برخی دیگر آنقدر عجیب هستند که ویژگی‌هایشان توضیح علمی قطعی ندارند. در ادامه مطلب، تعدادی از مهم‌ترین و خاص‌ترین مناطق دیدنی آذربایجان غربی در طبیعترا بررسی و معرفی خواهیم کرد.

زندان سلیمان | از افسانه دیو تا واقعیت

در ۳ کیلومتری غرب تخت سلیمان، کوهی عجیب قرار دارد که مردم محلی افسانه‌های زیادی درباره آن می‌گویند. این کوه یک تپه مخروطی و توخالی است که گاهی باد درون آن می‌پیجد و صدایی مانند صدای دیوهای زندانی تولید می‌کند! برخی اوقات نیز بخار‌های گوگرد از کف آن خارج می‌شوند. این کوه عجیب را زندان سلیمان نامیده‌اند و معتقدند حضرت سلیمان دیوها و اجنه را در این مکان زندانی می‌کرد.

اما واقعیت ماجرا چیست؟ در گذشته‌ای بسیار دور، در این مکان یک چشمه آب معدنی قرار داشت در گذر زمان به دریاچه تبدیل شد. طی سا‌ل‌ها، املاح آب اطراف دریاچه، رسوب کردند و دیواره‌های این کوه را بالا آوردند. در حال حاضر نیز آب دریاچه کاملا خشکیده و فقط دیواره‌های رسوبی اطراف آن باقی مانده است که آن را‌ زندان سلیمان نامیده‌اند. گهگاهی نیز از کف این چشمه آب معدنی خشکیده، بخار گوگرد بالا می‌آید. با وجود اینکه علم، تمام ماجرا را توضیح می‌دهد، اما همچنان این مکان به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی محسوب می‌شود!

زندان سلیمان
  • آدرس: جنوب‌شرق استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال‌شرق تکاب، روستای نصرت‌آباد، منطقه باستانی تخت سلیمان.

چمن متحرک چملی | جزیره‌ای روان میان آب

در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب، میان دره‌ای سرسبز، دریاچه‌ای با قطر ۶۰ متر قرار دارد. درون این دریاچه، جزیره‌ای پوشیده از نیزار وجود دارد که روی آب شناور است. چنین پدیده‌ای حتی در جهان، به‌عنوان پدیده‌ای نادر محسوب می‌شود. این جزیره ۸۰ متری در جهت‌های مختلفی درون دریاچه حرکت می‌کند و یکی شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی است.

علت این حرکت‌‌ها به‌طور قطعی مشخص نیست. برخی معتقدند جزیره در اثر وزش باد حرکت می‌کند و برخی دیگر معتقدند حرکت جزیره تحت‌تاثیر حرکت وضعی کره زمین است. اطراف دریاچه چمنزاری زیبا روی زمین گسترده شده و این مکان را برای گردش ایده‌آل کرده است. البته به‌دلیل سردی هوای منطقه، توصیه می‌کنیم در فصل‌های بهار و تابستان به دیدن جزیره متحرک بروید. چملی گول، نام دیگر این جزیره است.

چمن متحرک چملی چملی گول
  • آدرس: شهرستان تکاب، جاده قزل قشلاق، جاده برنجه.

دریاچه ارومیه | جاذبه‌ای ارزشمند برای کشور

دریاچه ارومیه بدون شک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی و از ارزشمندترین جاذبه‌های کشور است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران بود. پارک ملی دریاچه نیز به‌عنوان زیستگاهی ارزشمند برای پرندگان مهاجری مانند فلامینگو، پلیکان، لک‌لک و پستاندارانی مانند قوچ و گوزن محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده که دلیل اصلی آن، ایجاد سد‌های غیر اصولی و کاهش ورود آب به دریاچه است.

هرچند گاهی با بارش باران و آب‌رسانی به دریاچه ارومیه، این جاذبه ارزشمند و زیبا جانی دوباره می‌گیرد؛ اما خطر خشکی کامل همچنان آن را تهدید می‌کند. توصیه می‌کنیم دیدن دریاچه ارومیه را در اولویت گردشگری‌های خود بگذارید و در فصلی پرباران به ارومیه بروید تا به تماشای زیباترین حالت این دریاچه بنشینید.

دریاچه ارومیه
  • آدرس: ارومیه، جاده دریا.

سیلوانا | بهشت گمشده ایران

سیلوانای ارومیه منطقه‌ای سرسبز با دشت، کوه‌ها و دریاچه‌ای تماشایی است که به تابلوهای نقاشی شبیه است. این سرزمین یکی دیگر از جاهای دیدنی آذربایجان غربی با شهرتی جهانی به حساب می‌آید که هوایی بسیار پاک دارد. جالب است بگوییم ۱۹ منطقه در جهان، به داشتن اکسیژن خالص (هوای پاک) معروف هستند که یکی از آن‌ها، سیلوانا، بهشت گمشده ایران است.

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ در ۶ ماه دوم سال، هم هوای منطقه مساعد است و هم درختان، گل و میوه ‌داده‌اند. هنگام بازگشت از منطقه نیز ‌می‌توانید از صنایع‌دستی و محصولات محلی آنجا مانند لبنیات، عسل، میوه، جاجیم و گلیم، سوغات خریداری کنید.

سیلوانای ارومیه
  • آدرس: ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، شهر سیلوانا.

چشمه کانی گراوان |  سرزمین صخره‌های آهکی زنده

چشمه کانی گراوان نیز به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این چشمه معدنی، آبی شور، گازدار و غیر قابل شرب دارد؛ اما خواص مفید آن برای پوست، مو و بیماری‌های عضلانی و مفصلی معروف است و گردشگران بسیاری را راهی این منطقه می‌کند.

علاوه‌بر این خواص درمانی، چشمه کانی گراوان منطقه‌ای بسیار تماشایی است و منظره‌ای ویژه‌ دارد. این منظره را املاح همین چشمه‌ها ایجاد کرده‌اند؛ در اطراف چشمه، در گذر زمان سازه‌های آهکی زیبایی ایجاد شده‌اند که هر سال نیز به ارتفاع آن‌ها افزوده می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، بهار و تابستان است؛ در این زمان‌ها، سرمای هوا شدید و اذیت‌کننده نخواهد بود و سرسبزی و زیبایی این منطقه دو‌چندان خواهد شد.

چشمه کانی گراوان
  • آدرس: شهرستان سردشت، ۲ کیلومتری ربط، مجاور روستای کانی گویز.

غار سهولان | فرصت قایق‌رانی در دالان ۷۰ میلیون‌ساله

سهولان دومین غار آبی بزرگ ایران و یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های آذربایجان غربی است. آب این غار بین ۱۵ تا ۳۰ متر عمق دارد و تمام آن از چشمه‌های کف غار تامین ‌می‌شود. بازدید از سهولان یک ماجراجویی به‌یاد‌ماندنی خواهد بود. شما ابتدا از حدود ۱۱۰ پله پایین می‌روید، سپس سوار قایق شده و در طول این پدیده طبیعی زیبا پیش می‌روید و در نهایت از سوی دیگر غار بیرون می‌آیید. ورودی دیگر غار حدود ۱۸۰ پله دارد.

به‌نظر می‌رسد مردم، همیشه اطراف این غار ۷۰ میلیون ساله زندگی می‌کردند، به شکار ‌می‌پرداختند و در آن پناه می‌گرفتند. نکته جالب‌توجه این است که قدمت بقایا و آثار باستانی کشف‌شده در این منطقه، به دوران اشکانی و ایلخانی بازمی‌گردد. البته توصیه می‌کنیم افراد با مشکلات تنفسی و فوبیای خفاش از ورود به این مکان خودداری کنند. از جاذبه‌های دیدنی که در اطراف این غار وجود دارند، می‌توان به آبشار سوله دوکل اشاره کرد.

غار سهولان
  • قیمت بلیط: ۶۰٫۰۰۰ تومان
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۷
  • آدرس: جاده بوکان مهاباد ۲۸ کیلومتری شهر بوکان.

آبشار سوله دوکل | آبشاری مه‌آلود

آبشار سوله دوکل (Sule-dukal) را به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ایران ‌می‌شناسند. شدت آب آن آنقدر زیاد است که ذرات آب را مانند مه به اطراف پخش می‌کند. در فصل بهار که برف‌های زمستانی در حال آب‌شدن هستند، سوله دوکل به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد.

برای تماشای این آبشار، باید ابتدا خود را به روستای سوله دوکل برسانید و از پارکینگ روستا حدود ۲۰۰ متر به‌سمت بالادست پیاده‌روی کنید تا به قسمت بالایی آبشار برسید. آبشار از این مکان به داخل دره‌ می‌ریزد. البته به‌دلیل خطر سقوط، بهتر است کودکان را با خود همراه نکنید و خودتان نیز بسیار احتیاط کنید. اگر قصد کمپ‌زدن در این منطقه را دارید، در پایین آبشار دشت‌هایی قرار دارند که برای این کار مناسب هستند.

آبشار سوله دوکل
  • آدرس: ارومیه، منطقه مرگور، دامنه کوه دالانپر.

دیدنی‌های شگفت‌انگیر آذربایجان غربی | جاذبه‌هایی خیره‌کننده

در این مطلب، از جاهای دیدنی آذربایجان غربی گفتیم. دیدیم که این استان به‌تنهایی می‌تواند از نظر تعداد و اهمیت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، حتی با بسیاری از کشورها رقابت کند. جدا از اهمیت تاریخی و فرهنگی این استان، جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی نیز در سطح بین‌المللی اهمیت دارند و گردشگران خارجی زیادی را به آنجا جذب می‌کنند. برای سفر به این استان زیبا می‌توانید بلیط هواپیما و هتل خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

اگر قبلا مسافر استان آذربایجان غربی بوده‌اید، به ما بگویید کدامیک از جاذبه‌های این منطقه برای شما جالب‌تر بود؟ جای کدام جاذبه‌ها در این مطلب خالی بود؟ در قسمت نظرات برای‌مان بنویسید.

سوالات متداول جاهای دیدنی آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه در کدام استان قرار دارد؟

دریاچه ارومیه در شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.

قدیمی‌ترین جاذبه تاریخی آذربایجان غربی کجاست؟

در تپه باستانی حسنلو، آثاری یافته شده‌اند که  قدمت ۸۰۰۰ ساله این منطقه را ثابت می‌کنند.

سوغات آذربایجان غربی چیست؟

از معروف‌‌ترین سوغات این استان، می‌توان به محصولاتی چون فرش دست‌بافت و محصولات منجوق‌دوزی و معرق‌کاری اشاره کرد. نان، مربا، حلوا و نقل نیز از سوغاتی‌های خوراکی این استان هستند.

غذا‌های محلی آذربایجان غربی چه هستند؟

از غذاهای محلی این استان، می‌توان به آش برگ مو، ارومیه خورشت، خورشت کنگر و کوفته مرغ اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید