شهرهای شمالی همیشه یکی از گزینه‌های عالی برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است. شهر رشت هم یکی از همان گزینه‌های ایده‌آل و البته پرطرفدار است. آنقدر که در میان آمارها، شهر رشت سومین شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود. آب و هوای عالی و پاک، جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی منحصر به فرد، مهمان‌نوازی مردم این شهر و… همه و همه باعث شده تا سفر به رشت سفری دلچسب باشد. اما قبل از آنکه بخواهید راهی این شهر دیدنی شوید، ابتدا باید راهنمای سفر به رشت را مطالعه کنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی هر آنچه لازم است درباره سفر به این شهر خوش آب و هوای شمالی بدانید، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

معرفی شهر رشت | شهر سردار جنگل

رشت، مرکز استان گیلان، با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر، بزرگترین شهر شمال ایران است. این شهر در جلگه ساحلی دریای خزر و در دامنه کوه‌های البرز واقع شده است. رشت به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای معتدل، از دیرباز مورد توجه بوده و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

قدمت رشت به دوران باستان می‌رسد و در زمان ساسانیان، شهری مهم در گیلان بوده است. در دوره صفویه، رشت به عنوان پایتخت گیلان انتخاب شد و رونق و شکوفایی زیادی یافت. اگر چه در دوره صفویه رشت ماهیت شهر پیدا کرد اما مرکزیت آن برای استان گیلان از زمان شاه عباس در سال ۱۰۰۴ انتخاب و تا به امروز حفظ شده است.

رشت قدیم

این شهر از همان زمان ایجاد و تاسیس به عنوان مرکز و مبدا تعامل و تبادل کالا و تجارت بوده است. در آن زمان بسیاری از بازرگانان اهل هند، بخارا، روم و عثمانی در این شهر اقامت داشتند. رفته رفته شهر رشت توسعه پیدا کرد و تبدیل به مرکز تحولات اساسی در زمینه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران شد.

رشت در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است. از جمله این رویدادها می‌توان به حمله روس‌ها در دوره قاجار، نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد. این شهر در گذشته با نام‌های دارالامان، دارالمرز، بیه و… شناخته می‌شده است.

بهترین زمان سفر به رشت | کی به رشت سفر کنیم؟

برای سفر به رشت انتخاب زمان مناسب بسیار اهمیت دارد. این شهر شمالی در اکثر ایام سال رطوبت و بارندگی دارد، از همین رو پیش از هر چیزی شناخت آب و هوای آن ضروری است. رشت را می‌توان بزرگترین شهر ساحل جنوبی دریای خزر دانست. آب و هوای رشت معتدل و شبه مدیترانه‌ای است. به این معنا که تابستان‌ها هوا گرم و شرجی و زمستان های سرد و مرطوب دارد.

راهنمای سفر به رشت

با این اوصاف اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید قطعا تابستان انتخاب مناسبی نخواهد بود. گرمای شدید در کنار رطوبت بالا شرایط را طاقت فرسا می‌کند، پس می توان گفت تابستان شهر رشت به هیچ عنوان مقصد مناسبی نیست. از طرفی زمستان‌های این شهر هم سرد است. بهترین زمانی که می‌توانید برای سفر به رشت برنامه‌ریزی کنید، بهار و پاییز است چرا که در این زمان رطوبت و دمای هوا در معتدل ترین شرایط خود قرار دارد.

روش‌های سفر به رشت | چگونه به رشت برویم؟

سفر به رشت را می‌توانید با روش های مختلفی برنامه‌ریزی کنید. بهترین روش‌هایی که می‌توانید از شهرهای مختلف ایران خود را به رشت برسانید، با خودرو، اتوبوس، قطار و هواپیما است که در ادامه درباره هرکدام توضیح مختصری ارائه خواهیم داد.

هواپیما: سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به رشت، استفاده از هواپیما است. فرودگاه بین‌المللی رشت (سردار جنگل) به طور روزانه پذیرای پروازهای متعددی از تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران است. این فرودگاه در ۱۲ کیلومتری شهر رشت و دسترسی خوبی از این شهر به فرودگاه دارید.

اتوبوس: سفر با اتوبوس به رشت، گزینه اقتصادی‌تر و محبوبی است. شرکت‌های مسافربری مختلفی در سراسر ایران، اتوبوس‌هایی را به مقصد رشت دارند. پایانه مسافربری رشت تنها ۷ کیلومتر از این شهر فاصله دارد و به راحتی از این مکان می‌توانید به مقاصد خود در شهر رشت برسید.

راه های سفر به رشت

قطار: اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش هستید، می‌توانید با قطار به رشت سفر کنید. خط راه‌آهن تهران رشت، از جمله مسیرهای زیبای راه‌آهن ایران است که از میان کوه‌ها و جنگل‌های شمال ایران می‌گذرد. فاصله تهران تا رشت حدود ۶-۷ ساعت طول می‌کشد. با رزرو قطار رشت می‌توانید علاوه بر تجربه سفری ارزان و امن از زیبایی‌های مسیر هم لذت ببرید.

خودروی شخصی: سفر با خودروی شخصی به شما امکان می‌دهد تا در طول مسیر از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید و از انعطاف‌پذیری بیشتری در برنامه سفر خود برخوردار باشید. اگر قصد دارید از تهران به سمت رشت حرکت کنید، باید از سمت کرج، وارد مسیر قزوین و رودبار شوید. فاصله تهران تا رشت در حدود ۴-۵ ساعت است.

مکان‌های دیدنی رشت | جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

برای بسیاری از کسانی که سفر به رشت را انتخاب می‌کنند، بازدید از جاهای دیدنی رشت یکی از مهمترین بخش‌های سفر است. شهر رشت برای هر سلیقه‌ای جایی برای دیدن دارد. جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی که می توانید با گشت و گذار در آن تفریح کنید، موضوعی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

میدان شهرداری رشت | نماد اصلی شهر

یکی از خاص‌ترین و البته زیباترین جاذبه‌های گردشگری در رشت مربوط به میدان شهرداری است. این میدان بزرگ و قدیمی که نماد رشت محسوب می‌شود، بازمانده دوران قاجار است. شما می‌توانید از این میدان به سمت سبزه میدان یا بازار بزرگ رشت بروید.

میدان شهرداری رشت

آدرس میدان شهرداری رشت روی نقشه گوگل

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی | یادمان سردار جنگل

اگر تا رشت سفر کردید حتما از آرامگاه قهرمان گیلان دیدن کنید. سازه مقبره سردار جنگل شامل معماری سنتی گیلان با تلفیق معماری اسلامی است. در این مکان علاوه بر سردار جنگل مقبره شعرایی مانند نصرت رحمانی و شیون فومنی نیز به چشم می‌خورد. محله استاد سرا نزدیکی این مکان است که پس از فراغت از دیدن آرامگاه میرزا کوچک خان می‌توانید از آن دیدن کنید.

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی

آدرس آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی روی نقشه گوگل

بازار بزرگ رشت | قدیمی ترین بازار شهر

دوستداران خرید در سفر به رشت، نباید گشت وگذار در میان مغازه‌ها و بساطی‌های بازار بزرگ را فراموش کنند. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار شمال ایران که در آن می‌توانید انواع سوغات، صنایع دستی، لباس و محصولات محلی را پیدا کنید. جالب است بدانید قدمت این بازار به دوره قاجار بر می‌گردد. آن زمان تعاملات تجار در این بازار انجام می‌شد.

بازار بزرگ رشت

آدرس بازار بزرگ رشت روی نقشه گوگل

عمارت کلاه فرنگی رشت | عمارت ییلاقی شاهانه

این بنای تاریخی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده و محل اقامت ییلاقی شاه بوده است. اگر دوست دارید از این عمارت دیدن کنید کافی است به خیابان حافظ رشت بروید و خود را به پارک شهر برسانید. عمارت کلاه فرنگی رشت اقامتگاهی ۴ طبقه است که تمام پنجره‌های آن رو به باغ باز می‌شوند. این عمارت هشت گوشه از جنس آجر و چوب است و سفال خمره‌ای به کار رفته در سقف، شکل آن را جذاب تر کرده است.

عمارت کلاه فرنگی رشت

آدرس عمارت کلاه فرنگی روی نقشه گوگل

تالاب عینک رشت | بزرگترین تالاب شهری ایران

این تالاب زیبا، جایگاه دوم تالاب‌های استان گیلان را به خود اختصاص داده و در قلب شهر رشت قرار دارد. فصل کوچ پرندگان این تالاب، شاهد زیباترین منظره‌ای که می‌توانید تصور کنید خواهید بود. تالاب عینک شهر در منطقه شهری رشت قرار دارد پس به راحتی به آن دسترسی خواهید داشت. این تالاب بزرگترین تالاب شهری در کشور بوده که به دلیل شکل ظاهری عینک مانند آن در تصاویر هوایی، تالاب عینک نام گرفته است.

تالاب عینک رشت

آدرس تالاب عینک روی نقشه گوگل

پارک جنگلی ملت | مکانی برای پیک نیک‌های خانوادگی

پارک ملت، بزرگترین پارک جنگلی شمال ایران با امکانات تفریحی و ورزشی متنوع است که در سفر به رشت می‌توانید از آن لذت ببرید. این پارک جنگلی پاتوقی برای پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی است. این پارک ۱۲ هکتاری از جاهای دیدنی مناسب برای پیک نیک به همراه خانواده است.

پارک جنگلی ملت

آدرس پارک جنگلی ملت رشت روی نقشه گوگل

غذاهای محلی رشت | خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی!

شکم‌گردی یکی از بخش‌های مهم است که در سفر به رشت نباید از آن غافل شوید. غذاهای معروف و اصیل گیلکی با عطر و طعم فوق‌العاده را باید در این شهر امتحان کنید. در ادامه چند مورد از معروف‌ترین غذاهای رشتی را نام برده‌ایم.

کباب ترش | خوشمزه‌ترین کباب رشتی

کبابی از گوشت گاو یا گوسفند که با رب انار، گردو خرد شده، شیر، پیازو زعفران مزه‌دار شده است. این کباب به همراه کته سرو می‌شود و یکی از بی‌نظیرترین غذاهای محلی به شمار می‌آید.

بهترین غذاها در سفر به رشت

آلو مسما | بادمجان ترش و شیرین

این غذای پرطرفدار هم از آن غذاهایی است که باید برای یکبار هم که شده امتحان کنید. در رشت این غذا با گوشت مرغ یا مرغابی طبخ می‌شود. از مهمترین ترکیبات این غذا می‌توان به شکر، آلوبخارا، بادمجان، رب گوجه، آلوسیاه و ادویه اشاره کرد. این غذا هم به صورت خوراک و هم با کته سرو می‌شود.

واویشکا | خاص‌ترین غذای رشت

این غذا در دسته غذاهای محلی رشت نیست. قدمت این غذا به دوران نفوذ روس‌ها بر می‌گردد. واویشکا چیزی شبیه جغور بغور است و در دسته غذاهای ترکی جای دارد. در ترکیبات آن دل و جگر مرغ یا گوسفند به همراه سیب زمینی، پیاز، ادویه، تخم مرغ و… استفاده می‌شود.

خوراکی های محبوب در سفر به رشت

میرزاقاسمی | یک نوستالژی تمام عیار

نمی‌توان به رشت سفر کرد و از املت خاص رشتی‌ها غافل شد. در ترکیبات میرزا قاسمی بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر و رب انار استفاده و در نهایت به آن تخم مرغ اضافه می‌شود. این املت خوشمزه منصوب به محمدقاسم خان والی سفیر ایران در روسیه است که در زمان حکومت بر گیلان آن را ابداع کرد.

میرزاقاسمی از غذاهای رشت

بازارها و مراکز خرید رشت | از کجا خرید کنیم؟

دوستداران خرید در سفر به رشت مانند هر شهر دیگری قطعا به دنبال پیدا کردن مراکز خریدی هستند که قیمت مناسب و کالاهای خاص داشته باشند. در شهر رشت مراکز خرید زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از بهترین مراکز خرید این شهر اشاره خواهیم کرد:

مرکز خرید دیلمان | جایی برای خرید سوغات

یکی از معروف‌ترین مجتمع‌های تجاری که در رشت می‌توانید از آن دیدن کنید، مرکز خرید دیلمان است که در آن فروشگاه‌های لوکس و شیک وجود دارد. این مرکز خرید شامل امکانات مختلفی مانند هایپرمارکت، فودکورت، کافه و رستوران، سالن بازی‌های کامیپوتری، پارکینگ طبقاتی و… است.

مرکز خرید دیلمان رشت

آدرس: رشت، شریعتی، بین میدان بسیج و بابکان

آدرس مرکز خرید دیلمان روی نقشه گوگل

مجتمع تجاری گلسار | شیک ترین پاساژ رشت

 مرکز خریدی دیگر در رشت که در آن می‌توانید انواع پوشاک، لوازم خانگی و … را پیدا کنید، به یقین مرکز خرید گلسار است. این پاشاژ معروف یکی از بهترین و شیک ترین مراکز خریدی است که می‌توانید کالاهای متنوعی را در آن پیدا کنید. این مجتمع تجاری دارای بخش‌های مختلفی مانند پارکینگ، سیستم‌های برودتی، سیستم‌های امنیتی، کافی شاپ، فروشگاه‌های عرضه کننده پوشاک از برندهای مختلف و… است.

مجتمع تجاری گلسار رشت

آدرس: رشت، بلوار گلسار، ۱۰۸

آدرس مجتمع تجاری گلسار روی نقشه گوگل

مراکز خرید اطراف میدان شهرداری | همه چیز در یک خیابان

این مراکز خرید، حوالی میدان شهرداری رشت با قیمت مناسب هستند. پس اگر قصد خرید سوغاتی دارید و یا هوای پیاده‌روی به سرتان زده از این مراکز دیدن کنید. از گشت‌وگذار در این فضا خسته نخواهید شد. علاوه بر این مجتمع‌های خرید، دست فروشان و بساطی‌های زیادی اطراف آن وجود دارند.

بازار ماهی فروشان رشت | با عمری ۱۰۰ ساله

این بازار یکی از بزرگترین و البته قدیمی‌ترین بازارهای ماهی به شمار می آید که در آن می‌توانید انواع ماهی‌های تازه دریایی را خریداری کنید. قدمت بازار ماهی فروشان رشت قدمتی حدود یک قرن دارد.

بازار ماهی فروشان رشت

آدرس: گیلان، شهرستان رشت، روستای مصردشت، رشت – انزلی، بین شهید هنرمند و خیابان رسالت

آدرس بازار ماهی فروشان رشت روی نقشه گوگل

بهترین رستوران‌های رشت | کجا غذا بخوریم؟

امتحان کردن غذاهای محلی یک شهر یکی از بهترین بخش‌هایی است که شما می‌توانید در سفر به رشت تجربه کنید. در این بخش از مطلب راهنمای سفر به رشت شما را با بهترین رستوران‌های رشت آشنا می‌کنیم تا غذاهای محلی رشت را در بهترین مکان امتحان کنید.

رستوران رازقی | رستوران پرطرفدار رشتی ها

اگر اهل شکم گردی هستید در سفر به رشت از امتحان کردن غذاهای گیلانی رستوران رزاقی غافل نشوید. این رستوران واقع در چهارراه گلسار رشت است. شما می‌توانید بهترین سرویس‌دهی غذا را در این رستوران با منوی متنوع و با کیفیت مشاهده کنید. طرفداران این رستوران به خوبی می‌دانند که در روزهای شلوغ باید از قبل میز خود را رزرو کنند. در منوی این رستوران انواع کباب ترش، مرغ ترش، باقالی قاتوق و… را مشاهده می‌کنید. علاوه بر این منوی دیگری در این رستوران غذاهای فست فودی را نیز ارائه می‌کند.

رستوران رازقی رشت

آدرس: چهارراه گلسار، نبش کوچه ۱۲۳

رستوران محرم | قدیمی ترین رستوران رشت

اگر دوست دارید غذاهای سنتی را در رستوران‌های قدیمی امتحان کنید، در شهر رشت به سراغ جایی غیر از رستوران محرم نروید. قدمت این رستوران به سال ۱۳۲۳ بر می‌گردد و حالا با گذشت همه این سال‌ها محبوبیت آن دوچندان شده است. غذاهای گیلکی مانند باقالا قاتق، کباب ترش، فسنجان، میرزاقاسمی و… با دورچین باقالی، سیر، گردو تازه و اشپل ماهی در این رستوران سرو می‌شود. اگر انواع دیگر کباب را هم بخواهید در این رستوران پیدا می‌شود.

رستوران محرم رشت

آدرس: بلوار امام خمینی، تقاطع منظریه، کوچه اداره چی

رستوران شور کولی | معروف ترین غذاخوری رشت

در رستوران شورکولی می‌توانید غذاهای دریایی را در محیطی با معماری و دکور خانه‌های روستایی صرف کنید. موسیقی سنتی، منوی متنوع، سرویس‌دهی عالی و… نظر شما را در این رستوران حتما جلب خواهد کرد. علاوه بر غذاهای سنتی و گیلکی این رستوران منوی غذاهای هندی، کره‌ای، ایتالیایی و مکزیکی هم دارد. دست شما برای انتخاب غذا در این رستوران باز است. پس با خیال راحت برای صرف غذا به این رستوران محبوب مراجعه کنید.

رستوران شور کولی رشت

آدرس: چهارراه گلسار، ابتدای بلوار توحید

بهترین هتل‌های رشت | کجا اقامت کنیم؟

سفر به رشت برای بسیاری از مسافران یکی از سفرهای چند روزه است. در این صورت رزرو اقامتگاه مناسب ضروری است، بهترین هتل‌هایی که در این شهر می‌توانید رزرو کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم.

هتل کادوس رشت | تنها هتل لوکس در شهر

این هتل تنها هتل ۵ ستاره‌ای که در سفر به رشت می‌توانید، رزرو کنید. هتل کادوس رشت، هتلی با پنجره‌های بزرگ و آلاچیق‌های چوبی است. این هتل دارای امکانات مختلفی مانند رستوران، اتاق‌های مجهز به چای ساز، سالن تنیس و… است. از مهمترین ویژگی‌های این هتل می‌توان به فاصله کم آن با بازار بزرگ رشت و باغ محتشم اشاره کرد. فاصله این هتل تا دریا چیزی حدود ۲۵  دقیقه و با تالاب انزلی ۳۰ کیلومتر است.

هتل کادوس رشت

آدرس: رشت، بلوار منظریه

هتل شبستان رشت | تجربه اقامتی لوکس

اگر دوست دارید در هتلی اقامت داشته باشید که خدمات لوکس در آن باشد، مثلا در اتاق خود علاوه بر امکانات رایج، وسایل ورزشی هم داشته باشید، هتل شبستان رشت بهترین انتخاب است. این هتل ۴ ستاره دارای ۲۰ واحد اقامتی بوده و  اتاق‌های آن در تیپ‌های A، B و C برای مسافران در دسترس است. همه اتاق‌های این هتل جکوزی دارد و مسافران در هر زمان که بخواهند می‌توانند از لوازم ورزشی یا جکوزی استفاده کنند. اقامت برای کودکان زیر ۳ سال در این هتل رایگان است. می‌توانید اقامتی بیادماندنی را در هتل شبستان رشت تجربه کنید.

هتل شبستان رشت

آدرس: گیلان، رشت، فلکه گلسار، ابتدای خیابان بنت الهدی

اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار رشت | حس اقامت در خانه‌های قدیمی شمال

فصل تابستان یا زمستان فرقی نمی‌کند، قطعا اقامت در خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی انتخاب اول بسیاری از مسافران است. اقامتگاه بومگردی تلاخانه بردبار رشت یکی از بهترین جایی است که می‌توانید، انتخاب کنید. خانه‌ای سنتی روستایی با حیاطی که مرغ و خروس‌ها در آن پرسه می‌زنند. چشم‌انداز سرسبز این اقامتگاه تماشای طلوع و غروب را برای شما دو چندان می‌کند. در این اقامتگاه منویی از غذاهای سنتی و محلی گیلانی سرو می‌شود و می‌توانید غذای خود را در ایوان آن صرف کنید.

اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار رشت

آدرس: اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار رشت

سفر به رشت؛ شهر باران

رشت، مرکز استان گیلان، به عنوان شهر باران و سبزترین شهر ایران شناخته می‌شود و به دلیل طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و غذاهای محلی خوشمزه، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، در این راهنمای جامع، تمام اطلاعات لازم را برای برنامه‌ریزی سفری خاطره‌انگیز به دست خواهید آورد. می‌توانید بلیط هواپیما رشت بگیرید یا بلیط قطار رشت رزرو کنید و راهی شمال شوید. برای اقامت نیز، رزرو هتل های رشت به صورت آنلاین در دسترس شما قرار دارند.

اگر شما هم تجربه سفر به این شهر زیبا را دارید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به رشت

بهترین جاهای دیدنی رشت چیست؟

تالاب عینک، پارک جنگلی ملت، عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه سردار جنگل و میدان شهرداری از بهترین جاهای دیدنی در سفر به رشت است.

بهترین هتل های رشت کدام است؟

هتل کادوس، شبستان، و… از بهترین هتل های رشت برای اقامت است.

بهترین رستوران های رشت چیست؟

رستوران های شورکولی، محرم، رازقی و… جزو بهترین رستوران های رشت محسوب می شود.

خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت چیست؟

میرزاقاسمی، کباب ترش، آلو مسما، واویشکا و… از خوشمزه ترین غذاهای محلی این شهر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید