بورسا ترکیه که چهارمین شهر بزرگ این کشور به‌ حساب می‌آید، به‌دلیل تاریخ غنی، طبیعت بسیار زیبا و غذاهای خوشمزه‌اش مشهور است. این شهر زمانی پایتخت امپراتوری عثمانی بود و مساجد، مقبره‌ها و بناهای تاریخی زیادی در آن به چشم می‌خورند. در بورسا، جاذبه‌های طبیعی زیادی هم وجود دارند و جالب است بگوییم به‌دلیل پارک‌ها، باغ‌ها و فضاهای سرسبز بسیار، به این شهر لقب «شهر سبز» را داده‌اند.

اگر قصد سفر به بورسا ترکیه را دارید و به‌دنبال کسب اطلاعات مفید در زمینه شرایط و هزینه‌های سفر به آنجا هستید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، همراه ما باشید. این راهنمای سفر به بورسا به شما کمک می‌کند تا برای سفر به این شهر، بهتر و راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

موقعیت جغرافیایی بورسا کجاست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، بورسا چهارمین شهر بزرگ ترکیه به حساب می‌آید که با مساحت تقریبی ۲۲۵,۹۳۵ هکتار، در شمال‌غربی کشور و در دامنه کوه‌های مرمره واقع شده است. این شهر با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر، در کنار دریای مرمره و در همسایگی استانبول قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی، بورسا را به مرکز مهم تجاری و حمل‌ونقل تبدیل کرده است.

موقعیت مکانی بورسا روی نقشه گوگل

تاریخچه بورسا ترکیه | از قدیم تا به امروز

بورسا ترکیه در طول تاریخ، تحت حاکمیت حکومت‌های مختلفی از جمله بیتینی‌ها، رومی‌ها، بیزانس‌ها و سلجوقیان قرار گرفته است. نقطه عطف در تاریخ بورسا، فتح آن توسط عثمانی‌ها در سال ۱۳۲۶ میلادی بود. عثمانی‌ها به رهبری اورهان غازی، بورسا را به اولین پایتخت امپراطوری خود تبدیل کردند و این شهر در دوران حکومت عثمانی‌ها به شکوفایی و رونق رسید. در این دوره، مساجد، مقبره‌ها، کاروانسراها و بناهای تاریخی متعددی احداث شدند که امروزه یادگاری از آن دوران باشکوه هستند.

طبق آمار، حدود ۹۹٫۵ درصد از جمعیت بورسا مسلمان و اکثر مسلمانان این شهر نیز سنی و از مذهب حنفی هستند. علاوه‌بر اسلام، اقلیت‌های مذهبی کوچکی نیز در بورسا زندگی می‌کنند که این اقلیت‌ها شامل مسیحیان و یهودیان می‌شوند. البته در گذشته، جامعه یهودی بزرگی در بورسا وجود داشت که امروزه تعداد آن‌ها بسیار کم شده است. به‌طور کلی، بورسا در گذر زمان، سفری پرفرازونشیب را تجربه کرده و امروز با تلفیقی از تاریخ، طبیعت و مدرنیته، به‌عنوان میزبانی غنی برای گردشگران از سراسر جهان محسوب می‌شود.

تاریخچه بورسا

در سال ۱۳۶۵ میلادی، عثمانی‌ها پایتخت خود را به ادرنه منتقل کردند و بورسا دوران افول نسبی را تجربه کرد. بااین‌حال، بورسا ترکیه همچنان به‌عنوان یک مرکز مهم تجاری و صنعتی باقی ماند. در این شهر، کارخانه‌های متعددی احداث شدند و بورسا به قطب تولید اتومبیل ترکیه تبدیل شد. در سال‌های اخیر نیز این شهر پرقدمت به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ترکیه تبدیل شده است. جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی این شهر، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

اطلاعات ضروری برای سفر به بورسا ترکیه

در این قسمت، قصد داریم برخی از اطلاعات مفید و ضروری که دانستن آن‌ها در سفر به بورسا ترکیه حائز اهمیت است را در اختیار شما قرار دهیم.

زبان رسمی بورسا

زبان رسمی مردم بورسا، ترکی استانبولی است. این زبان که به‌عنوان زبان ملی ترکیه نیز به حساب می‌آید، توسط اکثریت قریب‌به‌اتفاق مردم این کشور صحبت می‌شود. در سال‌های اخیر، به‌دلیل افزایش تعداد گردشگران خارجی در بورسا، صحبت به زبان انگلیسی نیز به‌طور فزاینده‌ای در این شهر فراگیر شده است. اگر قصد سفر به بورسا را دارید، دانستن چند عبارت متداول ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. بااین‌حال، حتی اگر به زبان ترکی استانبولی هم صحبت نکنید، معمولا می‌توانید با زبان انگلیسی، در مکان‌های توریستی و هتل‌ها، به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

دانستن زبان رسمی در سفر به بورسا

واحد پول بورسا

در مورد واحد پول این شهر، باید اشاره کرد که واحد پول رسمی بورسا ترکیه، مانند تمام شهرهای دیگر این کشور، لیر ترکیه با نماد TL است. اسکناس‌های لیر ترکیه در مقادیر ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ لیر و سکه‌های لیر ترکیه نیز در مقادیر ۱، ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ کروش دردسترس هستند. ۱۰۰ کروش معادل ۱ لیر است. طبق قوانین ترکیه، هر مسافر می‌تواند حداکثر ۱۰۰۰۰ یورو یا معادل آن به پول نقد (ارزهای مختلف) را به داخل یا خارج از کشور ترکیه ببرد. برای حمل مقادیر بیشتر پول، باید از گمرک ترکیه مجوز بگیرید.

در اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های بورسا، می‌توانید از کارت‌های اعتباری و نقدی استفاده کنید. بااین‌حال، در برخی از مغازه‌های کوچک و بازارها، ممکن است فقط پول نقد پذیرفته شود. دستگاه‌های خودپرداز (ATM) نیز در سراسر این شهر به‌راحتی یافت می‌شوند. می‌توانید از این دستگاه‌ها برای برداشت پول نقد با کارت بین‌المللی خود استفاده کنید. اگر پول نقد دارید، می‌توانید آن را در صرافی‌های موجود در فرودگاه، مراکز شهر و مناطق توریستی، به لیر ترکیه تبدیل کنید.

واحد پول بورسا

زمان استاندارد بورسا

زمان استاندارد در بورسا، (EET) 30 دقیقه از زمان استاندارد ایران (IRST) جلوتر است. برای مثال، اگر در بورسا، ساعت ۱۰:۰۰ صبح باشد، در واقع در ایران، ساعت ۹:۳۰ صبح خواهد بود. این اختلاف ساعت به‌دلیل موقعیت جغرافیایی متفاوت دو کشور است. بورسا در جنوب‌شرقی اروپا و در منطقه زمانی اروپای شرقی (EET) قرار دارد؛ در حالی که ایران در خاورمیانه و در منطقه زمانی ایران (IRST) واقع شده است.

شماره تلفن‌های ضروری

برای تماس با شماره‌های محلی در بورسا، باید قبل از شماره تلفن، کد شهر ۲۲۴ را شماره‌گیری کنید. شماره‌های ضروری این شهر عبارتند از:

  • ۱۱۲: اورژانس (پلیس، آمبولانس، آتش‌نشانی)؛
  • ۱۵۵: پلیس؛
  • ۱۱۰: آمبولانس؛
  • ۱۵۸: امداد جاده‌ای؛
  • ۱۷۱: فوریت‌های پولی (بانک مرکزی)؛
  • ۱۱۸: اطلاعات تلفن؛
  • ۱۷۰: گردشگری (اطلاعات گردشگری)؛
  • ۱۸۱: راهنمایی ۲۴ ساعته فارسی‌زبان در ترکیه.

برای تماس با شماره‌های اضطراری، نیازی به شماره‌گیری کد شهر نیست؛ اما برای تماس با شماره‌های خارج از بورسا، باید کد کشور ترکیه (۹۰+) را قبل از شماره تلفن، شماره‌گیری کنید.

تلفن های ضروری در سفر به بورسا

دریافت ویزا برای سفر به بورسا

خبر خوب این است که ایرانیان برای سفر به بورسا، مانند سایر شهرهای ترکیه نیازی به دریافت ویزا ندارند. شما می‌توانید تا ۹۰ روز بدون ویزا در بورسا ترکیه اقامت داشته باشید و در این مدت از دیدن جاذبه‌های بورسا، اماکن تاریخی و طبیعت زیبای این شهر لذت ببرید. مدارک مورد نیاز برای سفر به بورسا به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت: گذرنامه شما باید حداقل ۶ ماه از تاریخ ورودتان به آن کشور اعتبار داشته باشد.
  • بلیط رفت‌و‌برگشت: شما باید بلیط رفت‌و‌برگشت به ترکیه را داشته باشید تا به ماموران مرزی نشان دهید.
  • بیمه مسافرتی: داشتن بیمه مسافرتی که کل مدت سفر شما را پوشش دهد، الزامی است.
مدارک سفر به بورسا

معرفی فرودگاه بورسا ترکیه

در حال‌ حاضر، هیچ پرواز مستقیمی از ایران به بورسا وجود ندارد. شما می‌توانید با یک یا دو بار توقف در شهرهای دیگر ترکیه مانند استانبول، آنکارا یا ازمیر به بورسا سفر کنید. فرودگاه بین‌المللی ینی‌شهر (IATA: YSE) در ۱۰ کیلومتری شمال مرکز شهر بورسا قرار دارد. این فرودگاه تنها فرودگاه در استان بورسا است و به پروازهای داخلی از شهرهای مختلف ترکیه مانند آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا خدمات می‌دهد. به‌عنوان مثال، می‌توانید با پرواز به یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه مانند فرودگاه آتاتورک استانبول یا فرودگاه اسن بوغا آنکارا و سپس پرواز داخلی به فرودگاه ینی‌شهر، به بورسا سفر کنید.

چه کالاهایی در سفر هوایی غیر مجاز هستند؟

کالاهای غیر مجاز برای حمل در سفر هوایی به بورسا ترکیه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کالاهای خطرناک

این دسته از کالاها به‌دلیل ماهیت خطرناکشان، می‌توانند به مسافران، خدمه و هواپیما آسیب برسانند. حمل هرگونه کالای خطرناک در پروازهای به بورسا، کاملا ممنوع است. برخی از نمونه‌های این کالاها عبارتند از:

  • مواد منفجره و آتش‌زا (مانند دینامیت، فشفشه، مواد آتش‌زا)؛
  • مواد شیمیایی خطرناک (مانند اسیدها، سموم، مواد قابل اشتعال)؛
  • گازهای فشرده (مانند کپسول گاز، اکسیژن، بوتاکس)؛
  • مواد رادیواکتیو؛
  • سلاح گرم و مهمات؛
  • مواد قابل اشتعال (مانند بنزین، الکل، حلال‌ها)؛
  • باتری‌های لیتیومی با ظرفیت بالا (بیش از ۱۶۰ وات ساعت).

کالاهای ممنوعه

این دسته از کالاها به‌دلایل امنیتی، بهداشتی یا قانونی، برای حمل در پروازهای به بورسا ممنوع هستند. برخی از نمونه‌های این کالاها عبارتند از:

  • مواد مخدر و روان‌گردان؛
  • داروهای ممنوعه؛
  • سلاح سرد (مانند چاقو، شمشیر، قمه)؛
  • گوشت و فرآورده‌های خام حیوانی؛
  • گیاهان و حیوانات زنده؛
  • حمل پول نقد و اوراق بهادار به مقدار زیاد،
  • اقلام تقلبی و جعلی.
چه کالاهایی در سفر هوایی غیر مجاز هستند

نحوه خرید سیم‎کارت و فعال کردن اینترنت در فرودگاه بورسا ترکیه

فرودگاه بین‌المللی بورسا (BJV) دارای چندین غرفه برای اپراتورهای تلفن همراه ترکیه مانند Turkcell ، Vodafone و Türk  Telekom  است که در آن‌ها، می‌توانید سیم‌کارت و بسته‌های اینترنتی را خریداری کنید. برای خرید سیم‌کارت ترکیه، باید به یکی از غرفه‌های اپراتورهای تلفن همراه در فرودگاه مراجعه کنید و پاسپورت خود را به‌عنوان مدرک شناسایی ارائه دهید. پس از انتخاب اپراتور و بسته اینترنتی مورد نظر، می‌توانید هزینه سیم‌کارت و بسته را به‌صورت نقدی یا با کارت پرداخت و بعد هم سیم‌کارت خود را دریافت کنید.

خرید سیم کارت ترکیه

پس از خرید سیم‌کارت، باید آن را در تلفن همراه خود نصب و سپس، بسته اینترنتی خود را فعال کنید. این کار را می‌توانید از طریق پیامک، وب‌سایت یا اپلیکیشن اپراتور انجام دهید. دستورالعمل‌های فعال‌کردن بسته اینترنتی در وب‌سایت یا اپلیکیشن اپراتور یا از طریق تماس با مرکز خدمات مشتریان اپراتور قابل دریافت هستند.

همان‌طور که گفته شد، برای خرید سیم‌کارت و فعال‌کردن اینترنت، به پاسپورت خود نیاز دارید. قبل از سفر، می‌توانید وب‌سایت اپراتورهای تلفن همراه ترکیه را بررسی و بسته‌های اینترنتی آن‌ها را با هم مقایسه کنید. برخی از اپراتورها، بسته‌های اینترنتی مخصوص گردشگران را ارائه می‌دهند که ممکن است مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.

اگر چمدانتان در فرودگاه بورسا گم شود، چه کنید؟

اگر در فرودگاه متوجه گم‌شدن چمدانتان شدید، باید به کانتر خدمات گمشده چمدان (Lost and Found) مراجعه کنید. این کانترها معمولا در منطقه تحویل بار فرودگاه واقع شده‌اند. بعد فرم گزارش گم‌شدن چمدان در فرودگاه را پر کنید. در این فرم، باید اطلاعاتی مانند نام، مشخصات پرواز، مشخصات چمدان و اطلاعات تماس خود را وارد کنید و یک نسخه از فرم را برای خود نگه دارید. سعی کنید مشخصات چمدان را به‌طور دقیق شرح دهید؛ به‌طوری‌ که به رنگ، اندازه، جنس، برند، مدل و هرگونه علامت یا ویژگی خاص چمدانتان اشاره شود. اگر چمدان شما دارای برچسب یا تگ چمدان است، شماره آن را به مامور خدمات گمشده چمدان بدهید.

چنانچه بیمه مسافرتی دارید، حتما آن را نیز به مامور خدمات گمشده چمدان اطلاع دهید؛ همچنین اگر عکس‌هایی از چمدان خود دارید نیز آن‌ها را به مامور نشان دهید. اطلاعات تماس خود را به‌روز نگه دارید تا در صورت پیدا‌شدن چمدان شما، بتوانند با شما تماس بگیرند. می‌توانید از وب‌سایت فرودگاه بورسا یا شرکت هواپیمایی خود، برای پیگیری وضعیت چمدان استفاده کنید.

گم شدن چمدان در فرودگاه

اگر در منزل متوجه گم‌شدن چمدانتان شدید، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد چمدان گمشده‌تان به شما بدهند و کمکتان کنند تا برای جبران خسارت اقدام کنید. اگر هم بیمه مسافرتی دارید، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و لیستی از تمام وسایلی که در چمدان شما بوده‌اند را تهیه کنید.

علاوه‌بر آن، رسیدهای خرید هرگونه کالای گران‌قیمتی که در چمدان شما بوده‌ است را جمع‌آوری کنید. این رسیدها را به‌همراه لیستی که تهیه کردید، برای شرکت هواپیمایی و شرکت بیمه خود نگه دارید. البته به‌طور کلی، بهتر است هرگز پول، اسناد مهم یا سایر اشیای قیمتی را در چمدان خود نگه‌ ندارید و یک کپی از گذرنامه، بلیط هواپیما و سایر اسناد مهم خود را در مکانی امن به‌همراه داشته باشید.

گم شدن چمدان در سفر به بورسا

بهترین زمان برای سفر به بورسا ترکیه

بهترین زمان برای سفر به بورسا به سلیقه شما و آنچه که می‌خواهید از سفر خود به‌دست آورید، بستگی دارد. در فصل بهار (مارچ تا می) آب‌وهوای آنجا معتدل و دلپذیر است و میانگین دما به ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این فصل برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کاوش در طبیعت اطراف بورسا ایده‌آل است.

در فصل تابستان (ژوئن تا آگوست) دمای هوا با میانگین دمای بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد، گرم و خشک محسوب می‌شود. این فصل هم برای شنا، آفتاب‌گرفتن و گشت‌و‌گذار در شهر، مناسب خواهد بود. پاییز (سپتامبر تا نوامبر) فصل خنک‌تری است، در این فصل دما از ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

پاییز نیز مانند بهار، برای پیاده‌روی، بازدید از مکان‌های تاریخی و لذت‌بردن از غذاهای محلی، ایده‌آل به‌ شمار می‌رود. زمستان‌های بورسا (دسامبر تا فوریه) هم سرد و برفی خواهند بود. این فصل صرفا برای اسکی، اسنوبرد و سایر فعالیت‌های زمستانی محبوب است.

بهترین زمان سفر به بورسا

راه‌های سفر به بورسا ترکیه از ایران

شما برای سفر به بورسا از ایران، راه‌های مختلفی را پیش رو دارید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این بخش، به بررسی هریک از این راه‌ها می‌پردازیم.

سفر هوایی به بورسا | سریع اما گران قیمت

سفر هوایی، سریع‌ترین راه برای رسیدن به بورسا ترکیه از ایران است. بااین‌حال، در نظر داشته باشید که هزینه این روش، در مقایسه با روش‌های دیگر بیشتر خواهد بود. در ادامه مطلب، در مورد هزینه‌های بلیط و… بحث خواهیم کرد. کمی قبل‌تر هم در خصوص نحوه سفر هوایی به بورسا صحبت کردیم.

سفر زمینی به بورسا | ارزان اما طولانی

سفر زمینی به بورسا می‌تواند راهی ارزان‌تر نسبت‌ به سفر هوایی باشد. در طول مسیر نیز می‌توانید از مناظر زیبا لذت ببرید و با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم ترکیه آشنا شوید. بااین‌حال، سفر زمینی معایبی نیز دارد. طولانی‌تر‌بودن زمان و خستگی سفر از جمله این معایب هستند. مسیرهای زمینی برای سفر به بورسا ترکیه به شرح زیر هستند.

  • اتوبوس: ترمینال اتوبوس‌رانی بورسا که تنها ۳ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، دروازه ورود مسافران به این شهر زیبا و تاریخی و خروج آن‌هاست. موقعیت مکانی ایده‌آل این ترمینال، سفر به بورسا را از هر نقطه‌ای از ترکیه به تجربه‌ای راحت و بی‌دغدغه تبدیل می‌کند. مسافران می‌توانند به‌راحتی از طریق این ترمینال به شهرهای دیگر ترکیه مانند آنکارا، وان، استانبول و… سفر کنند (مسیر مستقیمی از ایران به بورسا وجود ندارد) و از بین طیف گسترده‌ای از مسیرها و شرکت‌های اتوبوس‌رانی برای رسیدن به مقصد خود، حق انتخاب داشته باشند. شرکت‌های اتوبوس‌رانی مانند Metro Turizm، Kamil Koç و Ulusoy در این مسیر فعال هستند.
  • خودروی شخصی: اگر خودروی شخصی دارید، می‌توانید با عبور از مرزهای زمینی به ترکیه بروید و سپس به‌سمت بورسا رانندگی کنید. مسیر زمینی از ایران به بورسا از طریق مرزهای بازرگان، سرو، رازی و جلفا امکان‌پذیر است. مدت‌زمان سفر زمینی به بورسا از ایران، به‌طور میانگین ۲۴ تا ۳۶ ساعت است. این زمان به عواملی مانند مسیر انتخابی، شرایط ترافیکی و توقف‌های بین راه بستگی دارد. هزینه سفر زمینی به بورسا ترکیه نیز به عوامل مختلفی مانند نوع وسیله نقلیه، تعداد نفرات و هزینه‌های اقامت در طول مسیر بستگی خواهد داشت.
سفر زمینی به بورسا ترکیه

دسترسی از فرودگاه بورسا به مرکز شهر

در مسافرت‌ها، به‌خصوص مسافرت‌های خارج از کشور، دسترسی به مرکز شهر اهمیت زیادی دارد. فرودگاه بین‌المللی ینی‌شهر (YSE) در ۱۰ کیلومتری شمال مرکز شهر بورسا واقع شده است. چند راه برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اتوبوس: اتوبوس Havaist هر ۳۰ دقیقه یک بار از فرودگاه به مرکز شهر حرکت می‌کند و سفر با آن حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. ایستگاه این اتوبوس نیز در مقابل ترمینال ورودی فرودگاه واقع شده است. اتوبوس‌های شهری هم از فرودگاه به مرکز شهر حرکت می‌کنند. اتوبوس‌های خط E9 به میدان جمهوریت در مرکز شهر می‌روند. سفر با اتوبوس شهری حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. ایستگاه اتوبوس در مقابل ترمینال ورودی فرودگاه قرار دارد.
  • تاکسی: تاکسی سریع‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه است. سفر با تاکسی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. تاکسی‌ها در مقابل ترمینال ورودی فرودگاه در دسترس هستند.
  • ماشین کرایه‌ای: می‌توانید از فرودگاه، ماشین کرایه کنید. چندین شرکت اجاره ماشین در فرودگاه وجود دارند.
  • انتقال خصوصی: می‌توانید از قبل، یک سرویس حمل‌ونقل خصوصی از هتل خود یا یک شرکت مسافرتی رزرو کنید.
دسترسی از فرودگاه بورسا به مرکز شهر

بهترین راه برای رفتن از فرودگاه بورسا به مرکز شهر، به بودجه و زمان شما بستگی دارد. اگر به‌دنبال سریع‌ترین راه هستید، تاکسی بهترین گزینه محسوب می‌شود. از طرفی، اگر بودجه‌تان محدود است، اتوبوس شهری بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر هم می‌خواهید یک سفر راحت و بدون دردسر داشته باشید، یک سرویس حمل‌ونقل خصوصی بهترین گزینه است. در جدول زیر، خلاصه‌ای از گزینه‌های حمل‌ونقل از فرودگاه بورسا به مرکز شهر آمده است:

گزینهزمان سفرهزینه
اتوبوس Havaist۴۵ دقیقه۱۲ لیر ترکیه
اتوبوس شهری۱ ساعت۴ لیر ترکیه
تاکسی۳۰ دقیقه۱۵۰ لیر ترکیه
ماشین کرایه‌ایمتغیر۲۰۰ لیر ترکیه در روز
انتقال خصوصیمتغیر۲۵۰ لیر ترکیه

هزینه‌ سفر به بورسا ترکیه چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برنامه‌ریزی‌های سفر اهمیت دارد، بحث مالی و هزینه‌های سفر است. اگرچه سفر به خارج از کشور، در کل سفری ارزان به‌ شمار نمی‌رود، اما می‌توان با مدیریت هزینه‌ها، تا حدودی هزینه سفر را کاهش داد. هزینه سفر به بورسا ترکیه تا حد زیادی به شرایط، سبک سفر و انتخاب‌های شما بستگی دارد. بااین‌حال، ما در ادامه این راهنمای سفر به بورسا، میانگین هزینه‌هایی که نیاز دارید را ارائه داده‌ایم.

به‌طور کلی برای سفر به بورسا، باید روزانه حدود ۵۰۰ لیر ترکیه (معادل ۲۷ دلار آمریکا) در نظر بگیرید. این مبلغ، میانگین هزینه‌های روزانه گردشگران در بورسا است. این هزینه‌ها به شرح زیر هستند.

  • هزینه غذا: حدود ۱۵۰ لیر ترکیه (معادل ۸ دلار آمریکا) در روز. این هزینه شامل وعده‌های غذایی در رستوران‌های معمولی و همچنین خرید تنقلات و نوشیدنی می‌شود.
  • هزینه حمل‌ونقل: حدود ۱۰۰ لیر ترکیه (معادل ۵ دلار آمریکا) در روز. این هزینه شامل هزینه‌های اتوبوس، مترو، تاکسی و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود.
  • هزینه اقامت: حدود ۲۵۰ لیر ترکیه (معادل ۱۴ دلار آمریکا) در شب برای یک اتاق دو‌نفره در هتل متوسط در نظر بگیرید؛ البته قیمت هتل‌ها بسته به نوع اقامتگاه و فصل سفر، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری: هزینه ورودی به موزه‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری بین ۱۰ تا ۵۰ لیر ترکیه (معادل ۳ تا ۲۷ دلار آمریکا) است.
  • هزینه خرید: قیمت سوغاتی و سایر اقلام از مغازه‌ها، می‌تواند بسته به شرایط و انتخاب‌های شما، به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد.
هزینه‌ سفر به بورسا

ما در ادامه، به برخی دیگر از هزینه‌های مهم در این سفر، به‌تفکیک اشاره خواهیم کرد.

هزینه بلیط هواپیما برای سفر به بورسا ترکیه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در حال‌ حاضر هیچ پرواز مستقیمی از ایران به بورسا وجود ندارد؛ اما می‌توانید با پرواز به استانبول و سپس پرواز داخلی به بورسا، به این شهر سفر کنید. برخی از ایرلاین‌هایی که از ایران به استانبول پرواز می‌کنند و می‌توانید بلیط هواپیما استانبول از آنها تهیه کنید، عبارتند از:

  • ایران ایر؛
  • ماهان؛
  • تابان؛
  • زاگرس؛
  • واریان.

استانبول، فرودگاه بین‌المللی اصلی ترکیه است و پروازهای بین‌المللی زیادی به آن انجام می‌شوند؛ اما از دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور نیز می‌توانید برای سفر به بورسا استفاده کنید. در ادامه، برخی از فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه به‌جز استانبول را معرفی کرده‌ایم.

  • فرودگاه بین‌المللی آنکارا اسن بوغا: مسافت پرواز از آنکارا به بورسا، حدود ۴۵۰ کیلومتر و مدت‌زمان پرواز حدود ۱ ساعت است.
  • فرودگاه بین‌المللی آنتالیا: مسافت پرواز از آنتالیا به بورسا نیز کمی بیشتر خواهد بود. این مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتر، در مدت‌زمان پرواز حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است.
  • فرودگاه بین‌المللی ازمیر عدنان مندرس: ازمیر به بورسا نزدیک‌تر است. مدت‌زمان حدود ۵۰ دقیقه برای این پرواز با مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.
بلیط هواپیما برای سفر به بورسا

در مجموع، قیمت بلیط هواپیما به ترکیه و بورسا، به عوامل مختلفی مانند زمان سفر، خطوط هوایی و نوع بلیط (سیستمی یا چارتر) بستگی دارد. به‌طور کلی، میانگین هزینه کل بلیط هواپیما از ایران به بورسا با دو پرواز، بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر ترکیه (تقریبا ۱۶۳ تا ۳۲۶ دلار آمریکا) خواهد بود. البته قبل از خرید بلیط، حتما قیمت‌ها را از شرکت‌های هواپیمایی مختلف مقایسه کنید. اگر هم قصد دارید در فصل‌های پرگردش سفر کنید، بلیط خود را از قبل رزرو کنید.

هزینه رزرو هتل در بورسا ترکیه

هزینه رزرو هتل در بورسا به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نوع هتل: هتل‌های بورسا در انواع مختلفی مثل هتل‌های لوکس، هتل‌های میان‌رده، هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها وجود دارند. بدیهی است که قیمت هتل‌های لوکس، بیشتر از هتل‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت خواهد بود.
  • مکان هتل: هتل‌هایی که در مرکز شهر یا نزدیک به جاذبه‌های توریستی واقع شده‌اند، گران‌تر از هتل‌هایی هستند که در مناطق دورتر قرار دارند.
  • زمان سفر: قیمت هتل‌ها در ایام پیک سفر (مانند تعطیلات و تابستان) بیشتر از ایام کم‌سفر است.
  • امکانات هتل: هتل‌هایی که امکانات بیشتری مانند استخر، اسپا و باشگاه ورزشی ارائه می‌دهند، گران‌تر از هتل‌هایی هستند که امکانات کمتری دارند.

براساس اطلاعات موجود، می‌توان برآوردی از میانگین هزینه را ارائه داد:

  • هتل‌های لوکس: به‌ازای هر شب ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر؛
  • هتل‌های میان‌رده: به‌ازای هر شب ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر؛
  • هتل‌های ارزان‌قیمت: به‌ازای هر شب ۲۰۰ تا ۵۰۰ لیر؛
  • هاستل‌ها: به‌ازای هر شب ۵۰ تا ۲۰۰ لیر.

در ادامه، به معرفی یک نمونه از هر اقامتگاه می‌پردازیم.

Mövenpick Hotel and Thermal Spa Bursa

این هتل ۵ ستاره دارای استخر روباز، اسپا، مرکز تناسب اندام و رستوران است و بهترین امکانات در آن ارائه داده می‌شوند. این هتل در مرکز شهر بورسا قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی از شهر دارد. قیمت هر شب اقامت در هتل، از ۱۲۰۰ لیر ترکیه شروع می‌شود.

هتل 5 ستاره در بورسا

Kayhan City Hotel

این هتل ۴ ستاره استخر روباز، سونا و رستوران دارد و مسلما در مقایسه با هتل ۵ ستاره از امکانات کمتری برخوردار است؛ اما همچنان بسیار مورد قبول خواهد بود. این هتل نیز جزو هتل‌های مرکز شهر محسوب می‌شود و دسترسی آسانی به جاذبه‌های توریستی دارد. قیمت هر شب اقامت در آن از ۶۰۰ لیر ترکیه شروع می‌شود.

هتل 4 ستاره در بورسا

Hotel Tugcu

این هتل ۳ ستاره دارای صبحانه، وای‌فای و پارکینگ رایگان است. این هتل با نزدیکی به مرکز شهر، دسترسی آسانی به وسایل حمل‌ونقل عمومی دارد. قیمت آن نیز از شبی ۳۰۰ لیر ترکیه شروع می‌شود.

هتل 3 ستاره در بورسا

Bursa Backpackers

این هاستل، اتاق‌های خصوصی و خوابگاه‌های مشترک دارد. وای‌فای رایگان و آشپزخانه مشترک نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند. از طرفی، این هاستل دسترسی آسانی به جاذبه‌های توریستی خواهد داشت. Bursa Backpackers ارزان‌ترین‌ قیمت را دارد و هزینه آن از شبی ۵۰ لیر ترکیه شروع می‌شود.

رزرو هاستل در سفر به بورسا

از سایر هتل‌های معروف بورسا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Divan Bursa Hotel (5 ستاره)
  • Hilton Bursa Convention Center & Spa (5 ستاره)
  • Almira Hotel (4 ستاره)
  • Bomonti Hotel Bursa (4 ستاره)
  • Bursa Kent Hotel (3 ستاره)
  • Akhan Hotel (3 ستاره)
  • Moon Light Hostel (هاستل)
  • Bursa Holiday Resort (هاستل)

حمل‌ونقل عمومی در بورسا چگونه است؟

بورسا دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد و گسترده‌ای است که شامل اتوبوس، مترو، تراموا و دولموش (مینی‌بوس) می‌شود. در ادامه، هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از اتوبوس ها در سفر به بورسا

اتوبوس‌ها رایج‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در بورسا هستند. آن‌ها به تمام نقاط شهر خدمات‌رسانی می‌کنند و کرایه‌ آنها ارزان است. می‌توانید با خرید کارت BURSAKART از این وسایل نقلیه استفاده کنید. این کارت را می‌توانید از ایستگاه‌های اتوبوس، دفاتر فروش بلیط و برخی از مغازه‌ها خریداری کنید؛ همچنین می‌توانید با پول نقد، کرایه اتوبوس را بپردازید، اما این روش کمی گران‌تر است.

کرایه اتوبوس با استفاده از کارت BURSAKART 2.50 لیر ترکیه (تقریبا ۱٫۶۵ دلار آمریکا) برای هر سفر و بلیط تک‌سفر بدون کارت، ۴ لیر ترکیه (تقریبا ۲٫۶۵ دلار آمریکا) است.

اتوبوس های بورسا

استفاده از مترو در سفر به بورسا

مترو بورسا دارای یک خط است که مرکز شهر را به حومه شمال‌غربی متصل می‌کند. این وسیله نقلیه، سریع‌ترین و راحت‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل برای جابه‌جایی در مرکز شهر به حساب می‌آید. می‌توانید با خرید کارت BURSAKART از مترو استفاده کنید.

راهنمای استفاده از تراموا در سفر به بورسا

تراموا بورسا نیز دو خط دارد که مرکز شهر را به مناطق شرقی و غربی متصل می‌کند. تراموا یک راه عالی برای دیدن مناظر شهر است. در این وسیله نقلیه هم مانند اتوبوس و مترو، می‌توانید از کارت BURSAKART استفاده کنید.

کرایه مترو و تراموا با استفاده از کارت BURSAKART 3.50 لیر ترکیه (تقریبا ۲٫۳۰ دلار آمریکا) برای هر سفر است. بلیط تک‌سفر نیز بدون کارت ۵ لیر ترکیه (تقریبا ۳٫۳۰ دلار آمریکا) خواهد بود.

استفاده از دولموش در سفر به بورسا ترکیه

دولموش‌ها مینی‌بوس‌های عمومی هستند که در مسیرهای ثابتی حرکت می‌کنند. این وسایل نقلیه از اتوبوس‌ها گران‌تر، اما سریع‌تر و راحت‌تر هستند. برای دادن کرایه دولموش، از پول نقد هم می‌توانید استفاده کنید. کرایه دولموش بسته به مسافت طی‌شده، حدود ۵ تا ۷ لیر ترکیه (تقریبا ۳٫۳۰ تا ۴٫۶۵ دلار آمریکا) است.

استفاده از دولموش در سفر به بورسا ترکیه

راهنمای تاکسی سواری در سفر به بورسا

کرایه تاکسی در بورسا، توسط دستگاه یا کیلومتر‌شمار تعیین می‌شود. نرخ پایه کرایه تاکسی در این شهر، حدود ۵ لیر ترکیه (تقریبا ۳۳ سنت آمریکا) است و برای هر کیلومتر پیموده‌شده، ۲٫۵ لیر ترکیه (تقریبا ۱۷ سنت آمریکا) به کرایه اضافه می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری بورسا | گشتی در شهر سبز

در هر سفری، بازدید از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری مقصد، جزو برنامه‌های ثابت است. جاذبه‌های بورسا، پایتخت سابق امپراتوری عثمانی کم نیستند. در ادامه، به تعدادی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر اشاره می‌کنیم تا بتوانید برای بازدید از آن‌ها، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

مسجد جامع اولو | نگین معماری عثمانی در بورسا

مسجد جامع اولو (Ulu Camii) مسجدی باشکوه در شهر بورسای ترکیه و به‌عنوان یادگاری از دوران اولیه امپراتوری عثمانی محسوب می‌شود. این مسجد با ۲۰ گنبد و ۲ مناره بلند خود، نمایشگر عظمت معماری عثمانی است. فضای داخلی مسجد  گنجایش ۵۰۰۰ نمازگزار را دارد و با کاشی‌کاری‌های ظریف، منبرهای چوبی نفیس و نقاشی‌های دیواری تزیین شده است. مسجد جامع اولو محل نگهداری نسخ خطی قرآن و اشیای قیمتی عثمانی نیز به‌ شمار می‌رود. این بنای مذهبی به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده و یکی از زیباترین مساجد در جهان اسلام به‌ حساب می‌آید.

مسجد جامع اولو از جاهای دیدنی بورسا

آرامگاه سبز | آرامگاه پادشاه عثمانی در بورسا

آرامگاه سبز (Yeşil Türbe) یکی دیگر از شاخص‌ترین جاهای دیدنی بورسا ترکیه و محل دفن سلطان محمد اول و همسرش است. معماری این آرامگاه نیز از زیباترین نمونه‌های معماری عثمانی اولیه به‌ شمار می‌رود. نمای بیرونی آرامگاه با کاشی‌های سبز و فیروزه‌ای‌رنگ تزیین شده و داخل آن نیز با کاشی‌کاری‌های ظریف، نقاشی‌های دیواری و خطاطی‌های نفیس آراسته شده است.

آرامگاه سبز نه‌تنها به‌دلیل ارزش تاریخی خود، بلکه به‌دلیل معماری چشم‌نواز و تزیینات داخلی نفیسش بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته و از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر بورسا محسوب می‌شود.

آرامگاه سبز، آرامگاه پادشاه عثمانی در بورسا

کوه اولوداغ | قله‌ای برفی در قلب ترکیه

کوه اولوداغ (Uludağ) که به‌نام کوه المپوس بیتینی نیز شناخته می‌شود، بلندترین قله در منطقه مرمره ترکیه با ارتفاع ۲۵۴۳ متر است. این کوه در نزدیکی شهر بورسا قرار دارد و به‌دلیل مناظر پانورامای نفس‌گیر، پیست‌های اسکی عالی و امکان فعالیت‌های ورزشی مختلف در تمام فصول سال، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه تبدیل شده است. در اطراف کوه نیز امکاناتی مانند کافه، رستوران، پارک تفریحی و… وجود دارند.

کوه اولوداغ، قله‌ای برفی در قلب ترکیه

روستای جومالی کیزیک | سفری به گذشته در قلب ترکیه

جومالی کیزیک (Cumalıkızık)، روستایی تاریخی است که در دامنه کوه اولوداغ و در نزدیکی شهر بورسا ترکیه قرار دارد. جالب است بگوییم این روستا به‌دلیل بافت تاریخی دست‌نخورده، معماری سنتی و سبک زندگی اصیل مردم محلی، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

گردشگران در جومالی کیزیک، می‌توانند در خانه‌های چوبی با سقف‌های کاشی‌کاری‌شده و خیابان‌های باریک سنگ‌فرش‌شده قدم بزنند و با آداب‌و‌رسوم و صنایع‌دستی اصیل مردم منطقه آشنا شوند؛ همچنین می‌توانند از طبیعت بکر و سرسبز اطراف روستا نیز لذت ببرند و به کوه‌پیمایی و کمپینگ بپردازند. امکان نوش‌جان‌کردن غذاهای محلی خوشمزه و ارگانیک در رستوران‌های سنتی روستا نیز وجود دارد.

روستای جومالی کیزیک، سفری به گذشته در قلب ترکیه

موزه اتومبیل‌های آناتولیایی توفاس بورسا | سفری در گذر زمان صنعت خودرو

موزه اتومبیل‌های آناتولیایی توفاس بورسا که به‌نام موزه توفاس (Tofaş) نیز شناخته می‌شود، گنجینه‌ای از تاریخ صنعت خودرو در ترکیه را به نمایش می‌گذارد. این موزه که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد، در شهر بورسا ترکیه واقع شده و محل نگهداری مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از خودروهای کلاسیک، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به‌ شمار می‌رود.

موزه اتومبیل‌های آناتولیایی توفاس بورسا

باغ‌وحش بورسا | سفری به دنیای حیوانات

باغ‌وحش بورسا که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شده است، بدون شک یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای بازدید در سفر به بورسا، محسوب می‌شود. این باغ‌وحش ۲۰ هکتاری در دامنه کوه اولوداغ قرار دارد و خانه بیش از ۲۰۰ گونه جانوری از سراسر جهان و مکانی عالی برای گذراندن یک روز سرگرم‌کننده و آموزنده با خانواده و دوستان است. در این باغ‌وحش، می‌توانید از نزدیک با حیوانات مختلف از سراسر جهان آشنا شوید و در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

باغ وحش بورسا
  • ساعت کار: از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر، همه‌روزه
  • هزینه ورودی: ۶۰ لیر ترکیه برای بزرگسالان، ۳۰ لیر ترکیه برای کودکان (۳ تا ۱۲ سال)

حمام تاریخی ترک | سفری به گذر زمان و فرهنگ

حمام‌های تاریخی ترکی، بخشی از فرهنگ ترکیه و مکانی عالی برای استراحت و آرامش هستند. در حمام‌های تاریخی بورسا، شما می‌توانید از ماساژ سنتی ترکی و سایر خدمات حمام لذت ببرید. این حمام‌ها که قدمت آن‌ها به دوران امپراتوری روم باستان می‌رسد، در طول قرن‌ها تکامل یافته‌اند و به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ترکیه تبدیل شده‌اند.

حمام‌های تاریخی ترکی معمولا دارای گنبدهای بزرگ و تزیینات کاشی‌کاری‌شده هستند و از بخش‌های مختلفی مانند رختکن، گرمخانه، سردخانه،  havuz (حوضچه‌های آب گرم و سرد) و  kese (محل ماساژ) تشکیل شده‌اند.

حمام‌های تاریخی ترکی

در پایان این بخش، باید بگوییم مواردی که به آن‌ها اشاره شد، فقط تعدادی از جاذبه‌های گردشگری بورسا هستند. با کمی گشت‌وگذار، حتما مکان‌های دیگری برای بازدید از این شهر زیبا پیدا خواهید کرد.

بهترین رستوران‌های بورسا برای یک وعده غذایی عالی

بورسا به‌دلیل داشتن غذاهای لذیذ و رستوران‌های متعددش معروف است. در رستوران‌های این شهر، برای هر ذائقه‌ای، غذایی ارائه می‌شود؛ از انواع غذاهای سنتی ترکی گرفته تا غذاهای بین‌المللی و…. ما در ادامه مطلب، برخی از بهترین رستوران‌های بورسا برای یک وعده غذایی عالی و حدود قیمت آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

Çiya Sofrasi 

این رستوران که در یک خانه عثمانی زیبا واقع شده است، غذاهای سنتی ترکی را در فضایی شیک و مجلل سرو می‌کند. منوی رستوران شامل غذاهای کلاسیکی مانند اسکندر‌کباب، کوفته و باقلواست. حدود قیمت در این رستوران نیز به شرح زیر است:

  • پیش‌غذا: ۳۰ تا ۵۰ لیر؛
  • غذای اصلی: ۷۰ تا ۱۵۰ لیر؛
  • دسر: ۲۰ تا ۳۰ لیر.
رستوران در بورسا

Kebapci Iskender

این رستوران یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های کباب در بورسا ترکیه به‌ شمار می‌رود. اسکندر‌کباب، غذای معروف رستوران Kebapci Iskender است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. حدود قیمت در این رستوران، به شرح زیر است:

  • اسکندر‌کباب: ۵۰ تا ۷۰ لیر؛
  • کباب دونر: ۴۰ تا ۶۰ لیر؛
  • سالاد: ۱۵ تا ۲۵ لیر.
منوی رستوران های معروف بورسا

Sedef Restaurant

این رستوران مناظر خیره‌کننده‌ای از کوه اولوداغ را ارائه می‌دهد و غذاهای ترکی و بین‌المللی سرو می‌کند. منوی این رستوران شامل غذاهایی مانند استیک، ماهی و پاستا و حدود قیمت در آنجا، به شرح زیر است:

  • پیش‌غذا: ۲۰ تا ۴۰ لیر؛
  • غذای اصلی: ۵۰ تا ۱۰۰ لیر؛
  • دسر: ۲۰ تا ۳۰ لیر.
معروف ترین رستوران های در سفر به بورسا

Iskender Kebapcisi Murat

این رستوران نیز یک رستوران کباب بدون تزیینات است که اسکندر‌کباب خوشمزه و مقرون‌به‌صرفه‌ای را سرو می‌کند. حدود قیمت در این رستوران، به شرح زیر است:

  • اسکندر‌کباب: ۳۰ تا ۴۰ لیر؛
  • کباب دونر: ۲۵ تا ۳۵ لیر؛
  • سالاد: ۱۰ تا ۱۵ لیر.
رستوران اقتصادی در بورسا

توجه داشته باشید که مالیات بر ارزش افزوده (VAT) 18 درصد در ترکیه است که ممکن است به‌صورت جداگانه به صورتحساب شما اضافه شود. انعام در ترکیه مرسوم نیست؛ اما اگر از خدمات راضی بودید، می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ درصد به صورتحساب خود، انعام اضافه کنید.

با غذاهای محلی بورسا آشنا شوید

در مجموع سفر به هر مقصدی، بدون چشیدن غذاهای محلی آن شهر کامل نمی‌شود. غذاهای بورسا با تنوعی از طعم‌ها و عطرها، هر ذائقه‌ای را راضی خواهند کرد. این شهر به‌عنوان پایتخت سابق امپراتوری عثمانی، میراثی غنی از غذاهای خوشمزه و منحصربه‌فرد ترکیه را به‌یادگار گذاشته است. در سفر به بورسا می‌توانید در رستوران‌ها، طعم اصیل غذاهای ترکی را با تنوعی از غذاهای محلی که نسل‌به‌نسل منتقل شده‌اند، تجربه کنید.

یکی از مشهورترین غذاهای بورسا، اسکندر‌کباب است که با گوشت بره نازک روی نان پیده پخته و با سس گوجه‌فرنگی و ماست طعم‌دار می‌شود. کوفته تپسی که کوفته‌های گوشتی با سیب‌زمینی و پیاز پخته‌شده در فر است، از دیگر غذاهای محبوب بورسا به‌ شمار می‌رود. برای یک غذای کامل و دلچسب، می‌توانید بورسالی پیده را نیز امتحان کنید که نوعی پیده با گوشت، پنیر و سبزیجات است.

غذاهای معروف بورسا

هزینه‌های خرید در بورسا ترکیه در چه سطحی است؟

بورسا شهری با طیف گسترده‌ای از گزینه‌های خرید، از بازارهای سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن است. قیمت‌ها در این شهر، بسته به نوع کالایی که خریداری می‌کنید، محل خرید و کیفیت محصول، می‌توانند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشند. به‌طور کلی، بورسا در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی، شهری ارزان‌قیمت محسوب می‌شود؛ اما در هر حال، قیمت‌ها در سال‌های اخیر، به‌دلیل تورم افزایش یافته‌اند.

در سفر به بورسا کجا خرید کنیم | معرفی مراکز خرید معروف بورسا

بورسا ترکیه، نه‌تنها به‌دلیل قدمت طولانی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، بلکه به‌دلیل بازارهای پر‌جنب‌و‌جوش و رنگارنگش نیز مشهور است. از بازارهای سنتی سرپوشیده گرفته تا مراکز خرید مدرن؛ بورسا برای هر سلیقه و بودجه‌ای، مکانی برای خرید دارد. در ادامه، ما به برخی مراکز خرید سنتی و مدرن بورسا اشاره خواهیم داشت.

بازارهای سنتی | لمس بافت سنتی شهر

در سفر به بورسا، اگر هدفتان از خرید، آشنایی با بافت سنتی شهر بورسا و تهیه سوغات محلی آنجا باشد، بازارهای سنتی این شهر، گزینه‌های بسیار جذابی برای شما خواهند بود. در این نوع بازارها، شما به دنیایی از محصولات نفیس محلی و صنایع‌دستی بورسا دسترسی خواهید داشت. در ادامه، به برخی از این نوع بازارها اشاره می‌کنیم.

  • بازار بَدستان: این بازار تاریخی که به «بازار بزرگ» نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده ترکیه به‌ شمار می‌رود. در این بازار، می‌توانید طیف گسترده‌ای از کالاها از جمله فرش‌های دستباف نفیس، جواهرات ظریف، لباس‌های سنتی، ادویه‌های معطر و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد را پیدا کنید. جالب است بگوییم فرهنگ چانه‌زنی در بازار بَدستان مرسوم است؛ پس می‌توانید از مهارت خود در چانه‌زنی برای به‌دست‌آوردن بهترین قیمت استفاده کنید.
  • بازار کوزا هان: این بازار سرپوشیده که در قرن ۱۵ بنا شده، زمانی کاروانسرا بوده است. امروزه، این بازار مکانی برای یافتن ابریشم، چرم، محصولات صنایع‌دستی و فرش‌های دستباف به‌ شمار می‌رود. در محوطه بازار، بوی چرم و عطر ادویه‌ها فضا را پر کرده و حس‌و‌حالی سنتی و دلنشین را به شما القا می‌کند.
  • بازار کاپالی چارشی: این بازار سرپوشیده یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورسا است. در این بازار، می‌توانید طیف گسترده‌ای از کالاها را از جمله لباس، جواهرات، لوازم خانگی، ظروف و سوغات محلی پیدا کنید.
بازارهای سنتی بورسا

مراکز خرید مدرن | فرصت خرید از برندهای مختلف

اگر به‌دنبال فروشگاه‌هایی جهت تهیه اجناس از برندهای مطرح هستید، باز هم در سفر به بورسا، مراکزی مطابق با سلیقه شما وجود دارند. در ادامه، به دو مورد از شاخص‌ترین این مراکز اشاره می‌کنیم.

  • بورسا سیتی‌سنتر: این مرکز خرید بزرگ، بیش از ۲۰۰ فروشگاه را در خود جای داده است که شامل برندهای بین‌المللی مانند  Zara، H&M، Mango و Topshop می‌شود؛ همچنین دارای یک سینمای چندمنظوره، یک شهربازی و یک فود‌کورت است.
  • کوروپارک مال: این مرکز خرید، یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در بورسا ترکیه است که با ارائه طیف گسترده‌ای از امکانات و خدمات، به‌عنوان مقصدی ایده‌آل برای خرید، تفریح و سرگرمی شناخته می‌شود. مرکز خرید بزرگ کوروپارک مال که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در بورسا تبدیل شده و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان و خریداران رقم می‌زند.
مراکز خرید بورسا

با جشنواره‌ها و فستیوال‌های بورسا آشنا شوید

شهر بورسا، میزبان جشنواره‌ها و فستیوال‌های متعددی در طول سال است که فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های محلی به‌ شمار می‌روند. اگر سفرتان هم‌زمان با یکی از این جشنواره‌ها بود، شرکت در آن را از دست ندهید. در ادامه، برخی از محبوب‌ترین جشنواره‌ها و فستیوال‌های بورسا معرفی شده‌اند.

  • جشنواره بین‌المللی غذای بورسا: در این جشنواره که هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود، غذاها و نوشیدنی‌هایی از سراسر جهان، به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • جشنواره بین‌المللی فیلم: این جشنواره هر ساله در ماه جولای برگزار می‌شود و در آن، فیلم‌هایی از سراسر جهان با تمرکز بر سینمای آسیایی به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • جشنواره بین‌المللی موسیقی سنتی: جشنواره بین‌المللی موسیقی سنتی همه‌ساله در ماه اوت برپا می‌شود و در آن، موسیقی سنتی ترکیه و سایر کشورهای جهان ارائه می‌شوند.
فستیوال های بورسا

نکات مهم سفر به بورسا

در انتهای این راهنمای سفر به بورسا، به برخی از نکات مهمی که بهتر است قبل از سفر به این شهر، از آن‌ها مطلع باشید، اشاره شده است.

  • در بورسا ترکیه از آب لوله‌کشی ننوشید؛ آب لوله‌کشی در این شهر، قابل شرب نیست. به‌جای آن از آب بطری استفاده کنید.
  • این شهر تا حدودی شهری مذهبی به‌ شمار می‌رود و محلی‌های آنجا، آداب‌و‌رسوم خاص خود را دارند. اگر در هنگام نماز در مساجد آنجا حضور داشتید، بهتر است سکوت کنید. ساکنین محلی بورسا برای سکوت در هنگام اقامه نماز اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.
  • همیشه پاسپورت و مدارک شناسایی را با خود به‌همراه داشته باشید.
  • بورسا مردمان خونگرم و نوع‌دوستی دارد؛ بنابراین، نباید از کمک مردم محلی بترسید. آن‌ها معمولا از کمک به دیگران، به‌خصوص مسافران، بسیار خوشحال می‌شوند.

سفر به بورسا | تجربه‌ سفر به شهری پرقدمت و افسانه‌ای

بورسا، شهر افسانه‌ای ترکیه که زمانی پایتخت امپراتوری عثمانی بود، با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر، مقصدی ایده‌آل برای سفری خاطره‌انگیز و پرماجرا محسوب می‌شود. این شهر تا همین چند سال قبل، در میان گردشگران چندان شناخته‌شده نبود؛ اما به‌لطف جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه است.

در این مطلب، تا جایی که امکان داشت، شرایط سفر به بورسا ترکیه را برای‌تان شرح دادیم و تاریخچه، جاذبه‌های دیدنی و نکات مهم در سفر به بورسا و در مجموع راهنمایی از سفر به این شهر را به شما ارائه دادیم. در صورتی‌ که شما تجربه یا نکته‌ای در مورد سفر به این شهر زیبا دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول برای سفر به بورسا

بورسا در کدام استان ترکیه قرار دارد؟

بورسا در استان خود به‌نام بورسا و در شمال‌غربی ترکیه واقع شده است.

چگونه به بورسا برویم؟

از طریق هواپیما، می‌توانید از ایران به شهر دیگر ترکیه مثل استانبول بروید و سپس از آنجا به مقصد بورسا پرواز داشته باشید.
از طریق اتوبوس می‌توانید با شرایط مشابه به بورسا بروید.
با خودروی شخصی نیز امکان سفر به بورسا ترکیه را دارید.

بهترین زمان بازدید از بورسا چه زمانی است؟

چنانچه به‌دنبال آب‌وهوای معتدل باشید، بهار و پاییز بهترین زمان‌های سفر به این شهر هستند.

جاذبه‌های دیدنی بورسا چیست؟

مسجد جامع اولو، بازار بَدستان، کوه اولوداغ، مقبره‌های عثمانی، حمام‌های سنتی ترکی و… چند مورد از معروف‌ترین این جاذبه‌ها هستند.

چه هتل‌هایی در بورسا وجود دارند؟

در بورسا هتل‌های مختلفی با سطوح مختلف ۵، ۴ و ۳ وجود دارند.

آیا سفر به بورسا نیاز به ویزا دارد؟

خیر؛ برای ایرانیان، سفر به بورسا بدون نیاز به ویزا امکان‌پذیر است.

در سفر به بورسا ترکیه بهتر است که چه پولی به‌همراه داشته باشیم؟

واحد پول رسمی ترکیه لیر ترکیه (TRY) است. توصیه می‌شود علاوه‌بر کارت اعتباری، همیشه مقداری پول نقد (لیر ترکیه) همراه خود داشته باشید؛ به‌خصوص برای پرداخت‌های کوچک و هزینه‌های حمل‌ونقل.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید