سفر جزو جدانشدنی از زندگی انسان‌ها است. وقتی می‌خواهید برای سفر برنامه‌ریزی کنید، گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارید. انتخاب سفر با قطار یا خودروی شخصی، سفر با اتوبوس یا هواپیما انتخابی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی ترجیح می‌دهند برای سفرهای طولانی از هواپیما استفاده کنند اما هزینه زیاد این روش ممکن است شما را به انتخاب‌های دیگر سوق دهد. طی سال‌های متمادی سفر با قطار به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مسافران تبدیل شده است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی به شما خواهیم گفت که سفر با قطار بهتر است یا سفر با اتوبوس؟

سفر با قطار | سفری امن همراه با رفاه

قطار یکی از گزینه‌های اولویت‌دار برای بسیاری از کسانی است که می‌خواهند سفری ارزان، طولانی و گاهی همراه با خانواده داشته باشند. طی سال‌های اخیر خدمات و امکانات قطارهایی که در مسیر شهرهای مختلف فعالیت دارند بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر انواع قطارهای ایران انتخاب را برای مسافران بر اساس بودجه و تاریخ سفر آن‌ها آسان کرده است. تصور کنید می‌خواهید از جنوبی‌ترین شهر ایران به شهرهای شمالی بروید.

 کافی است که برای رزرو آنلاین به سایت‌های فروش بلیط قطار مراجعه کنید. برخی از مسیرها یک سره و برخی چند توقف دارند. این امکان برای شما وجود دارد که براساس مسیر خود بلیط قطار خریداری کنید. البته برخی مسیرهای کوتاه و پرتردد هم می‌تواند با قطار به دلیل ارزانی انتخابی مناسب باشد. مسیرهای سرسبز و گذر از میان جنگل‌های زیبا هم عامل دیگری است که مسافران را برای سفر با قطار ترغیب می‌کند.

سفر با قطار

سفر با قطار به همراه خانواده به دلیل داشتن امکانات قطار از سرویس بهداشتی تا تختخواب و رستوران و… باعث می‌شود تا با خیال راحت مسافت پیش رو را طی کنید. علاوه بر این ارزان تمام شدن سفر با قطار این روش را برای مسافران توجیه‌پذیر می‌کند. البته که این روش سفر می‌تواند توام با مزایا و معایبی باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای سفر با قطار چیست؟

حتما می‌دانید که سفر با قطار توام با مزایای مختلفی است که مهمترین آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • حمل نامحدود چمدان و کیف دستی
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه بابت اضافه بار
  • تنوع زیاد قطارها، امکانات و خدمات آن
  • امنیت بالا
  • در دسترس بودن امکانات مختلف مانند صندلی‌های تختخواب شو، رستوران، سرویس بهداشتی و…
  • امکان رزرو کوپه دربست یا کوپه ویژه بانوان
  • پایین بودن هزینه‌های بلیط برای کودکان

معایب سفر با قطار چیست؟

در کنار مزایایی که برای سفر با قطار وجود دارد اما این روش سفر می‌تواند توام با معایبی نیز باشد که پیش از رزرو بلیط باید به آن‌ها توجه کنید.

  • نوسان قیمت‌ها با توجه به زمان، نوع قطار و مسیر مورد نظر
  • فاصله ایستگاه‌های راه آهن نسبت به مرکز شهر

انواع قطار | همه قطارهای لوکس ایران

قطارهایی که در حال حاضر در ناوگان ریلی ایران وجود دارد، در دو دسته کوپه‌ای و سالنی قرار می‌گیرد. قطارهای کوپه‌ای به شکل چهار تخته و شش تخته طراحی شده و قطارهای سالنی که عمدتا با عنوان قطارهای اتوبوسی شناخته می‌شوند. هر کدام از این قطارها نیز براساس نوع خدمات و امکاناتی که برای مسافران در نظر گرفته درجه‌بندی متفاوتی دارند از همین رو قیمت بلیط حتی در مسیرهای مشترک نیز متفاوت است.

بهترین قطارهایی که در حال حاضر در خطوط ریلی فعالیت دارند، قطارهای ۵ ستاره‌ای هستند که در واقع در دسته قطارهای لوکس قرار می‌گیرند. بهترین قطارهای پنج ستاره ایران که می‌توانید برای مسیرهای مختلف خریداری کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم.

انواع قطارهای ایران

 قطار ۵ ستاره بن ریل

یکی از انواع قطارهای ایران با امکانات رفاهی عالی که می‌توانید برای سفرهای خود انتخاب کنید، قطار ۵ ستاره بن ریل است. این قطار که از ۱۴۰۲ وارد ناوگان ریلی شده در هر واگن ۱۰ کوپه و هر کوپه ظرفیت ۴ مسافر را دارا است.

قطار ۵ ستاره فدک

یکی از محبوب‌ترین قطارهای ایران که از سال ۱۳۹۴ وارد ناوگان ریلی شده است. این قطار با واگن‌هایی دارای ۱۰ کوپه و امکانات متنوعی برای مسافران است.

قطار ۵ ستاره زندگی

قطار زندگی که یکی از جدیدترین قطارهای ایران محسوب می‌شود از سال ۱۳۹۴ به ناوگان ریلی اضافه شد. این قطار در دسته قطارهای شرکت ریلی رجا بوده و بهترین گزینه برای سفرهای طولانی است. این قطارها چهار کوپه بوده و در طول سفر می‌توانید از امکانات مختلف آن مانند رستوران دو طبقه، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، یسستم صوتی و تصویری و… استفاده کنید. مزیت این قطار در نظر گرفتن فضای برای ویلچر است از همین رو برای افراد سالمند و کم توان گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آید.

قطار 5 ستاره زندگی

قطار ۵ ستاره نورالرضا

این قطار که در دسته قطارهای لوکس به شمار می‌آید از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. قطار ۵ ستاره نور الرضا دارای ۱۸ واگن، دو رستوران و خدماتی مانند سیستم صوتی تصویری، بسته‌های خوراکی، بسته بهداشتی، پک کودک و… است. این قطار دارای رستورانی با ظرفیت ۴۰ نفر بوده و می‌توانید در طول سفر خود انواع غذا و نوشیدنی را صرف کنید.

سفر با اتوبوس | تجربه سفر ارزان

سفر با اتوبوس هم یکی از گزینه‌هایی است که مسافران به دلیل اقتصادی بودن آن انتخاب می‌کنند. در حال حاضر براساس آمار استفاده از این روش سفر بسیار مرسوم است. این روش از قطار ارزانتر و البته سریع‌تر است. یکی از مهمترین دلایلی که مسافران این روش را انتخاب می‌کنند، در دسترس بودن آن است. شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین بلیط اتوبوس را بر اساس زمان مدنظر خود با هزینه‌ای مناسب خریداری و حتی در اتوبوس می‌توانید صندلی خود را تعیین کنید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس‌های ایران | سفر ارزان به هر نقطه کشور

در زمان خرید بلیط اتوبوس این امکان برای شما وجود دارد که نوع اتوبوس را انتخاب کنید. در حال حاضر انواع اتوبوس‌هایی که می‌توانید با آن در مسیرهای مختلف سفر کنید به شرح زیر است:

اتوبوس‌های‌ مان

یکی از بهترین اتوبوس‌های بین شهری از شرکت‌ مان است که می‌توانید انتخاب کنید. این شرکت از توابع فولکس واگن آلمان است.

اتوبوس‌های ولوو

یکی از متداول‌ترین اتوبوس‌هایی که در زمان رزرو بلیط اتوبوس می‌توانید مشاهده کنید، از برند ولوو است. این اتوبوس‌ها یکی از بهترین شرکت‌های اتوبوس در ایران است که انواع اتوبوس‌های ۴۴ صندلی و وی آی پی ۲۵ صندلی را دارند.

اتوبوس‌های اسکانیا

یکی دیگر از اتوبوس‌های دیگری که انواع آن در پایانه اتوبوس وجود دارد اتوبوس‌های برند اسکانیا است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این اتوبوس‌ها شامل اتوبوس‌های مارال و درسا است که در دارای انواع اتوبوس وی آی پی و معمولی است.

اتوبوس‌های توریستی

شما با خرید بلیط اتوبوس VIP در واقع با اتوبوس‌های توریستی می‌توانید سفری راحت را تجربه کنید. این اتوبوس با تعداد مسافر و صندلی‌های کمتر فضای بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کنند. صندلی‌ها امکان چرخش به عقب را تا زاویه ۱۴۰ درجه دارند. وجود مانیتور اختصاصی، زیر پایی، خدمات رفاهی مانند آب سرد و قهوه جوش و… به ویژه برای مسیرهای طولانی سفری بدون دغدغه و توام با آسایش را برای شما رقم می‌زند.

اتوبوس های توریستی

مزایای سفر با اتوبوس چیست؟

سفر با اتوبوس هم مزایای زیادی برای شما به همراه دارد که دانستن آن می‌تواند شما را در انتخاب سفر با قطار یا اتوبوس کمک کند. این مزایا شامل مواردی مثل در دسترس بودن بدون نیاز به هماهنگی خاص، استفاده از مناظر جاده و تماشای آن، امکانات رفاهی مختلف و سرعت بیشتر نسبت به قطار است. قیمت بلیط اتوبوس نیز یکی از مهمترین مزایای این روش برای مسافران محسوب می‌شود.

معایب سفر با اتوبوس چیست؟

سفر با اتوبوس هم می‌تواند توام با معایبی باشد پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید. این معایب شامل مشترک بودن محیط سفر با دیگر مسافران و عدم تغییر صندلی که در مسیرهای طولانی می‌تواند آزار دهنده باشد، است.

دو راهی انتخاب بین قطار و اتوبوس برای سفر

اگر شما هم قصد سفر دارید اما بین دو گزینه قطار یا اتوبوس مردد هستید، کافی است مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها را انتخاب کنید. اینکه پایانه مسافربری یا ایستگاه قطار برای شما در دسترس باشد یا در نظر گرفتن مسافت شهرهایی که قصد سفر دارید در کنار هزینه‌ها هر کدام فاکتور مهمی برای انتخاب روش سفر است. بلیط قطار و بلیط اتوبوس را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید؟

برای سفر زمینی انتخاب شما قطار است یا اتوبوس؟ پاسخ‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر با قطار

سفر با قطار بهتر است یا با اتوبوس؟

برای هر فردی انتخاب روش سفر به عوامل مختلفی بستگی دارد، مدت زمان سفر، راحتی، امنیت، هزینه سفر و… هر کدام پارامترهای مهمی برای انتخاب روش سفر است.

بهترین قطارهای ایران کدام است؟

قطارهای لوکس ۵ ستاره مانند فدک، بن ریل، نورالرضا، زندگی و… از جمله بهترین قطارهایی است که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید.

انواع اتوبوس‌ها برای سفر کدام است؟

در حال حاضر امکان سفرهای بین شهری با اتوبوس‌های ولوو، اسکانیا،‌ مان و توریستی برای مسافران فراهم است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید