یکی از دغدغه‌های بزرگ در صنعت حمل‌ونقل و جابجایی کشور، توجه به توان‌خواهان یا معلولین عزیز است. در حال حاضر سطح کیفیت سفر برای توان‌خواهان به نسبت سال‌های قبل میزان زیادی ارتقا داشته و روزبه‌روز هم در حال افزایش است. البته، فراموش نکنید که زیرساخت‌های مربوط به سفر برای این عزیزان در ایران بسیار نوپاست و برای رسیدن به یک درجه مطلوبیت زمان زیادی نیاز خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی می‌خواهیم همه چیز درباره سفر معلولین با قطار را بررسی کرده و امکانات قطار برای معلولین و همچنین امکانات و معایب قطارها را برای شما توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

قطار ویژه معلولین چه قطاری است؟

آیا قطار ویژه معلولین وجود دارد؟ و امکانات قطار برای معلولین در چه حدی است؟ خیر، به‌ طور کلی قطار مختص معلولین وجود ندارد. اما هنگام طراحی قطارهای جدید به اندازه واگن‌ها، اندازه در کوپه قطار و خیلی موارد دیگر تا حدودی توجه‌شده است. ولی با این حال سفر با وسایل نقلیه عمومی برای توان‌خواهان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زندگی آنها بوده که به تازگی به آن توجه بیشتری می‌شود. علاوه بر اینکه امکانات کافی در خصوص جابجایی این عزیزان با وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد، در طول سفر نیز ممکن است مشکلات و موضوعاتی به وجود بیاید که فکر کردن به آن قبل از سفر باعث بروز نگرانی‌های شدید و حتی صرف‌ نظر کردن از سفر شود.

شما می‌توانید برای خرید بلیط قطار و کسب اطلاعات بیشتر از امکانات قطار برای معلولین با پشتیبانی ما در ارتباط باشید. 

امکانات قطار برای معلولین | خرید بلیط قطار برای معلولین

به طور کلی امکانات قطارهای ایران کم نیستند اما اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم و به موضوع تسهیلات قطار برای معلولین نگاه کنیم، قطعا امکانات خاصی برای عرضه وجود نخواهد داشت. اما از سال ۱۳۹۹، امکان بهره‌مندی از یک‌سری خدمات ویژه توان‌خواهان در راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است. مسافرانی که با ویلچر یا واکر سفر می‌کنند، می‌توانند هنگام خرید بلیط قطار، بلیط متناسب با شرایط خود را درخواست نمایند. با این کار می‌توانند از امکانات ویژه راه آهن بهره‌مند شوند و همچنین مسئولان کوپه و قطار را از وضعیت خود آگاه کنند. 

همانطور که پیش‌تر گفتیم، زیرساخت‌های حمل‌ونقل معلولین با قطار در دست ایجاد و بهره‌برداری است. در همین راستا ۵۰ ایستگاه اصلی از خطوط ریلی ایران به تسهیلات ویژه معلولین مجهز شده که می‌توان به ایستگاه‌های ویلچر کوچک در تمامی راهروها و سرویس‌های بهداشتی مخصوص معلولین اشاره کرد.

قطارهای مناسب برای معلولین

تعداد قطارهایی که خدمات مناسب برای استفاده معلولین ارائه می‌دهند، زیاد نیست. اما همین تعداد اندک روزبه‌روز در حال افزایش است. خدماتی که در برخی قطارهای برای توان‌خواهان ارائه می‌شود شامل: ویلچرهای کوچک و متناسب با ابعاد قطار برای تردد میان کوپه‌ها، سرویس بهداشتی معلولین، کوپه‌هایی با ابعاد مناسب برای گردش و جابجایی راحت با ویلچر، فضایی برای قرار دادن ویلچر و صندلی چرخ‌دار است. 

نحوه استفاده از قطار برای معلولین

برای سفر با قطار باید ابتدا به ایستگاه راه آهن بروید، سوارشدن افراد ناتوان به قطار پس از رسیدن به ایستگاه قطار با استفاده از ویلچر صورت می‌گیرد. در صورت نداشتن ویلچر نیز همراهان شما می‌توانند به بخش داخلی راه آهن مراجعه نموده و از آنجا برایتان ویلچر بگیرند، مسئولین راه آهن هم موظف‌اند ویلچر در اختیار شما بگذارند. در مرحله بعد، برای رفتن به داخل قطار نیز، مسئولین ویلچر مخصوصی به فرد می‌دهند تا به راحتی از عرض در واگن گذر کند و داخل قطار شود. ممکن است تمامی این امکانات قطار برای معلولین کم به نظر برسد، اما خدمات ویژه قطار برای افراد دارای معلولیت تا به امروز در حال پیشرفت بسیاری است. 

ورودی و خروجی‌های مناسب معلولین در قطار

چند ماهی می‌شود که راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای آسان‌ نمودن ورود و خروج معلولین به قطار در حال انجام زیرسازی‌های لازم است. در این خصوص از ابتدای مسیر ورودی با نصب تابلوهای مناسب و تامین نیرو در هر محدوده‌ از راه آهن برای خدمت‌رسانی به معلولین، تعابیری در نظر گرفته شده است. 

صندلی‌های مخصوص معلولین در قطار

صندلی‌های موجود در قطارهای عادی برای معلولین مناسب نیستند و شما نمی‌توانید با ویلچرهای معمولی در میان قطارهای استاندارد و مناسب برای شرایط جسمی افراد عادی تردد نمایید. همانطور که اشاره شد برای فضای داخلی قطار باید از صندلی‌ و ویلچر کوچک و استاندارد با فضا استفاده کنید.  

سرویس بهداشتی مناسب معلولین در قطار

یکی از مهم‌ترین فضاهایی مورد نیاز معلولین، سرویس بهداشتی قطار است. سرویس بهداشتی قطار عادی معمولا ابعاد بسیار کمی دارد و این برعکس با فضایی است که یک شخص با ویلچر برای چرخش و انجام کارهای خود به آسانی نیاز دارد.  

راهنمای سفر با قطار برای معلولین | امکانات قطار برای معلولین

از آنجایی که سفر با قطار برای معلولین عزیز شامل چالش‌های بسیاری است، قبل از سفر برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و اتفاقی آماده باشید. پیش از خرید بلیط و سفر چند دقیقه زمان بگذارید و این مطلب را بخوانید، تا اگر شرایط جسمی خاصی دارید یا همراه افرادی هستید که شرایط بدنی ویژه‌ای دارند، دیگر دغدغه‌ی سفر با قطار را نداشته باشید و با خیال راحت سفر کنید. همچنین می‌توانید در دیگر مطالب مجله گردشگری با انواع قطارهای ایران آشنا شوید.

سفر با تورهای گردشگری

ایمن‌ترین راه برای سفر معلولین با قطار، سفر به صورت دسته‌جمعی یا گروهی است. در این شرایط شما هرگز تنها نخواهید بود و در صورت نیاز به کمک، افرادی هستند که مراقب شما باشد. چرا که راهنمای تور به خوبی از شرایط شما اطلاع دارد و در تمام مدت سفر می‌تواند شما را راهنمایی کند. در سفر با تور، قبل از هر چیزی شرایط خود را به طور کامل توضیح دهید تا تمامی امور مربوط به توان‌خواهان برای شما در نظر گرفته می‌شود. 

بررسی امکانات ایستگاه‌های قطار مخصوص معلولین

از مهم‌ترین دغدغه‌های توان‌خواهان قبل از هر سفری، رسیدن به ایستگاه قطار است. قبل از سفر حتما ایستگاه‌های قطار را بررسی کنید. به طور مثال باید ببینید که آیا ایستگاه‌های قطار مبدا و مقصد سفرتان به راهروهای ویژه تردد ویلچر مجهز شده است یا خیر. اگر با تور سفر می‌کنید، می‌توانید تمامی این موارد را از راهنمای تور خود بپرسید. 

انتخاب همراهان صبور

اگر خودتان در شرایط جسمی خاصی هستید و تصمیم به سفر با قطار دارید، توصیه می‌کنیم همسفر خوش اخلاق و صبوری را انتخاب کنید. در شرایط برعکس نیز، اگر همسفر یک شخص با شرایط جسمی خاص هستید شما را به صبر و آرامش زیادی دعوت می‌کنیم. ترجیحا همسفر بهتر است یک دوست یا عضوی از خانواده شما باشد. 

از مسئولین قطار کمک بخواهید

بهترین راهنمای سفر با قطار برای معلولین، مسئولین و مهمانداران قطار هستند. زمانی که به ایستگاه قطار رسیدید، حتما اعلام حضور کرده و درخواست کمک کنید.

رعایت ملاحظات پزشکی

در صورت داشتن محدودیت‌های پزشکی برای مسافرت‌های طولانی، بهتر است پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنید و اگر دارویی خاص دارید در صورت لزوم از آن چندتایی اضافه همراه خود داشته باشید. در نهایت تمامی نکات و ملاحظات پزشکی‌تان را با مسئولین قطار در میان بگذارید. 

خدمات ویژه قطار برای افراد دارای معلولیت

با تمام این شرایط اگر باز هم قصد سفر دارید، می‌توانید امکانات قطار برای معلولین را بررسی کنید؛ سپس، با خرید بلیط قطار و بررسی هتل‌های متناسب با شرایط خود برای یک سفر هیجان‌انگیز آماده شوید. برای شروع می‌توانید بلیط قطار خود را به صورت آنلاین تهیه کنید. در پایان، به یاد داشته باشید که در سفر هوایی امکانات مناسبی برای افراد توان‌خواه در نظر گرفته شده است که با رزرو بلیط هواپیما و درخواست خدمات ویژه به آنها دسترسی خواهید داشت.

اگر تجربه سفر با قطارهای معلولین را دارید یا اگر خودتان در شرایط جسمی خاصی هستید و تا به حال با قطار سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره امکانات قطار برای معلولین

کدام یک از قطارهای مسافربری، امکانات قطار برای معلولین ارائه می‌دهند؟ 

در حال حاضر قطارهای کمی دارای زیرساخت‌های مناسب برای حمل‌ونقل معلولین هستند. 

نکات مهم برای سفر آسان با قطار برای معلولان چیست؟ 

استفاده از راهنمای سفر و تور لیدر، انتخاب یک همراه صبور، بررسی ایستگاه‌های مبدا و مقصد و اطلاع به مسئولین قطار از جمله اقدامات مهم برای داشتن سفری آسان با قطار است.

آیا خرید اینترنتی بلیط قطار برای جانبازان تخفیف دارد؟

تخفیف بلیط قطار تنها برای جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده آنها در نظر گرفته‌شده است.

خرید بلیط قطار برای معلولین بهزیستی هم با تخفیف است؟

خیر، معلولین بهزیستی نمی‌توانند بلیط قطار با تخفیف خریداری کنند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید