در نزدیکی بسیاری از پایتخت‌های دنیا، یافتن مکانی برای کوهنوردی، اسکی و لذت بردن از مناظر زیبا در عرض چند دقیقه کار امکان ناپذیری است. اما تهران از این نظر استثناست. مجموعه تفریحی ورزشی توچال که در شمال این ‌شهر واقع شده، رویا طبیعت‌گردان و ورزشکارانی است که به دنبال ماجراجویی در ارتفاعات هستند. توچال با ارتفاع ۳۹۶۳ متر، بلندترین قله در رشته‌کوه‌های البرز مرکزی است که به آن لقب «بام تهران» را  داده‌اند. در این مقاله از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه باشید تا شما را با این تفرجگاه جذاب آشنا کنیم.

توچال تهران | مقصدی برای گردشگران و ورزشکاران

توچال، نامی آشنا برای هر تهرانی و گردشگری که به پایتخت ایران سفر می‌کند. این مجموعه تفریحی ورزشی، در دامنه‌های شمالی البرز و مشرف به شهر تهران واقع شده است. این قله، بلندترین نقطه تهران و یکی از محبوب‌ترین مقاصد کوهنوردی در ایران است.

اما توچال تهران فقط به کوهنوردی محدود نمی‌شود. تله کابین توچال، با طی کردن مسافتی ۶ کیلومتری، شما را به ارتفاع ۳۷۰۰ متری قله خواهد برد و در طول مسیر، چشم‌اندازهای بی‌نظیری از تهران و البرز را به نمایش می‌گذارد. در ارتفاعات توچال، پیست اسکی، سورتمه‌سواری، بانجی جامپینگ، رستوران، هتل و غیره نیز برای گردشگران فراهم شده است.

توچال تهران کجاست

توچال، با طبیعت بکر و امکانات متنوع، به‌عنوان بام تهران، مقصدی ایده‌آل برای تفریح و ورزش در تمام فصول سال، برای گردشگران و ورزشکاران از سراسر دنیا است.

توچال کجاست | چگونه به اعماق طبیعت پناه ببریم

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، این تفرجگاه خاص تهران در شمال این شهر واقع شده است و راه‌های بسیاری برای دسترسی به آن دارید.

با خودروی شخصی

 چه از سمت بزرگراه چمران و چه از سمت بزرگراه صدر، شما باید به سمت خیابان ولنجک بروید. به این خاطر که در انتهای خیابان ولنجک به ورودی توچال خواهید رسید.

با وسیله حمل نقل عمومی

به ایستگاه های نزدیک ولنجک مانند ایستگاه مترو تجریش یا دروازه دولت بروید. از آنجا با تاکسی یا اتوبوس‌های خط ولنجک به سمت ولنجک بروید. در میدان ولنجک به سمت راست بپیچید و خیابان ولنجک را تا انتها ادامه دهید. در انتهای خیابان ولنجک به ورودی توچال تهران خواهید رسید.

توچال تهران با مترو

به خاطر داشته باشید، که در روزهای تعطیل و آخر هفته، به دلیل ازدحام جمعیت، ممکن است ترافیک در مسیرهای منتهی به توچال سنگین باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مترو تهران نیز می‌توانید مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله گردشگری بخوانید.

توچال تهران روی نقشه گوگل

بخش‌های مختلف مرکز تفریحی ورزشی توچال تهران

تفرجگاه توچال تهران از ۷ ایستگاه تشکیل شده است که از طریق تله‌کابین به یکدیگر متصل می‌شوند. در هر ایستگاه، امکانات مختلفی مانند رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه و غیره برای رفاه گردشگران فراهم شده است.

بام تهران | ایستگاه اول

 اولین مکانی که پس از ورود به توچال با آن روبرو می‌شوید، بام تهران یا همان ایستگاه اول است. این محوطه در نزدیکی پارکینگ قرار دارد و چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر تهران را به شما ارائه می‌دهد.

مسیر پیاده‌روی

 از پارکینگ تا ایستگاه اول تله‌کابین، یک مسیر پیاده‌روی زیبا و سرسبز تعبیه شده است که می‌توانید از آن برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت استفاده کنید.

مسیر پیاده روی توچال تهران

مسیر کوهنوردی

 پس از ایستگاه اول تله‌کابین، مسیر کوهنوردی توچال تهران آغاز می‌شود. این مسیر با عبور از میان کوه‌ها و دشت‌ها، شما را به قله توچال می‌رساند.

پیست اسکی

در ایستگاه هفتم تله‌کابین، پیست اسکی توچال تهران قرار دارد. این پیست، مکانی ایده‌آل برای اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

امکانات تفریحی و ورزشی توچال | بهشتی پر از سرگرمی

تفریحاتی هیجان‌انگیز برای بالا بردن آدرنالین خون در مجموعه توچال تهران وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنبم.

سورتمه: سورتمه توچال با طول ۱۸۰۰ متر، یکی از طولانی‌ترین سورتمه‌های ایران است که در آن می‌توانید هیجان سر خوردن در دل کوهستان و تماشای چشم‌انداز زیبای تهران را تجربه کنید.

سورتمه توچال

قیمت سورتمه دونفره (یک نفر بزرگسال به همراه کودک) ۱۳۰هزار تومان و برای یک نفر ۱۱۰هزار تومان است.

ساعت کاری سورتمه توچال تهران:  از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۴ و روزهای تعطیل از ۹ تا ۲۴

زیپ‌لاین: با عبور از زیپ‌لاین توچال، حس رهایی و پرواز در ارتفاعات کوهستان را تجربه کنید و از منظره بی‌نظیر توچال لذت ببرید. ساعت کاری زیپ لاین توچال هرروز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ است.

زیپ لاین تهران

شهربازی: شهربازی توچال در ایستگاه اول تله‌کابین واقع شده و شامل وسایل بازی مختلفی مانند ماشین برقی، ترامپولین و … برای کودکان و بزرگسالان است.

تفریحات آرام | اوقات فراغت با خانواده

علاوه بر تفریحات مهیجی که نام بردیم، توچال تهران سرگرمی‌های دیگری هم دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

تله‌کابین: تله‌کابین توچال یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین در جهان است که با استفاده از آن می‌توانید به بام تهران صعود کنید و از چشم‌اندازهای ۳۶۰ درجه شهر تهران و کوه‌های البرز لذت ببرید.

نام ایستگاهقیمت بلیط (به تومان)
ایستگاه ۱ به ۷ (رفت و برگشت)۳۲۰٫۰۰۰
ایستگاه ۱ به ۷ (تک مسیر)۱۸۰٫۰۰۰
ایستگاه ۱ به ۵ (رفت و برگشت)۲۳۰٫۰۰۰
ایستگاه ۱ به ۵ (تک مسیر)۱۳۰٫۰۰۰
ایستگاه ۱ به ۲ (رفت و برگشت)۱۳۰٫۰۰۰
ایستگاه ۱ به ۲ (تک مسیر)۶۹٫۰۰۰

ساعت کاری تله کابین: روزهای هفته : ۸ تا ۱۴ روز های تعطیل : ۷ تا ۱۴

جاده سلامتی: جاده سلامتی توچال به طول ۲ کیلومتر، مسیری مناسب برای پیاده‌روی و کوهپیمایی در طبیعت زیبای توچال است.

امکانات ورزشی توچال تهران | ورزش و تفریح در کنار هم

در مجموعه توچال امکانات ورزشی مناسبی در نظر گرفته شده است که در ادامه چند مورد از آنها را نام می‌بریم.

باشگاه تنیس: باشگاه تنیس توچال تهران شامل زمین‌های تنیس سرپوشیده و سرباز با امکان رزرو آنلاین است.

اطلاعات درباره آکادمی تنیس توچالقیمت‌ها به تومان
اجاره زمین روز (۵۰ دقیقه)۳۲۰٫۰۰۰
اجاره زمین شب با روشنایی (۵۰ دقیقه)۳۵۰٫۰۰۰
توپ تنیس (برای هر سانس)۵۰٫۰۰۰
راکت تنیس۵۰٫۰۰۰

ساعت کاری باشگاه تنیس: هر روز از ساعت ۷ تا ۲۳

باشگاه بیلیارد: باشگاه بیلیارد توچال با داشتن امکانات مدرن و مربیان مجرب، مکانی ایده‌آل برای تفریح و سرگرمی علاقه‌مندان به این رشته ورزشی است.

بیلیارد توچال

باشگاه تیراندازی: در باشگاه تیراندازی توچال می‌توانید با مربیان رسمی فدراسیون تیراندازی تمرین کنید و از این ورزش هیجان‌انگیز لذت ببرید.

ساعت کاری: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۳:۵۹

مدرسه و پیست اسکی: پیست اسکی توچال تهران در فصل زمستان، مکانی محبوب برای اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. در این پیست، مدرسه اسکی نیز برای آموزش مبتدیان وجود دارد.

قیمت بلیط اسکی: ۳۹۵٫۰۰۰ تومان (همه روزه)

اسکی توچال

امکانات اقامتی | تجربه‌ای تکرار نشدنی

شما می‌توانید در صورت تمایل یک کلبه یا هتل رزرو کنید و در ارتفاعات توچال اقامت کنید.

هتل توچال: هتل توچال در ایستگاه هفتم تله‌کابین و انتهای پیست اسکی قرار دارد و با ارتفاع ۳۵۴۵ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین هتل دنیا است.

هتل توچال

کلبه چوبی: کلبه چوبی توچال، اقامتگاهی سنتی و دنج در دل کوهستان است که با مدیریت هتل توچال پشتیبانی می‌شود.

رستوران و کافی شاپ های توچال | محلی برای خستگی درکردن

بعد از ورزش یا تفریحات مهیج، نوبت به شکم گردی در توچال تهران می‌رسد. چند مورد از رستوران‌ها و کافی شاپ‌های توچال عبارتند از:

  • قهوه لمیز: واقع شده در جاده سلامتی، از عطر و طمع قهوه های این کافه لذت ببرید
  • برگر لند: در کنار لمیز این فست فود مکانی مفرح برای گردشگران جوان است
  • لابریت بستنی: اگر هوس یک نوشیدنی سرد و یا بستنی کردید حتما به این مکان سر بزنید
  • رستوران توچال: واقع شده در ایستگاه هفتم، محلی برای رفع خستگی اسکی بازان

هواشناسی توچال | امنیت قبل از تفریح

اگر شما قصد دارید که فقط به بام تهران بروید، باید بدانید که این مکان اصولا چند درجه از بقیه تهران سردتر است. قبل از صعود به قله توچال، شما حتما باید وضعیت هوا را بررسی کنید. در وب‌سایت رسمی مجموعه تفریحی توچال شما می‌توانید آب و هوا همه ایستگاه ها را مشاهده کنید.

بهترین زمان برای رفتن به توچال | مقصدی چهار فصل برای طبیعت‌گردان

در میان انبوه جاذبه‌های گردشگری پایتخت، توچال در هر فصل از سال، شکوه و زیبایی بی‌نظیری را به رخ تماشاگران می‌کشد. این مقصد رویایی، گویی با هر بار دگرگونی طبیعت، لباس نو بر تن می‌کند و مسافران را به سفری خاطره‌انگیز در میان چشم‌اندازهای خاص دعوت می‌کند.

در فصل سرما که برف سفید زمین را می‌پوشاند تفریحات زمستانی رونق بسیاری می‌گیرد و لحظات پرشور و هیجان‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند. تماشای قله‌های پوشیده از برف در زیر نور آفتاب زمستانی، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن هر گردشگری به یادگار خواهد گذاشت.

زمستان توچال

با فرا رسیدن فصل پاییز، بام تهران رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. برگ‌های درختان در این فصل به هزاران رنگ درخشان در می‌آیند و منظره‌ای  تماشایی را خلق می‌کنند. فصل بهار نیز در بام تهران جلوه‌ای خاص و تماشایی دارد. در این فصل، طبیعت جان دوباره می‌گیرد و سرسبزی و طراوت در تمام نقاط بام موج می‌زند. و حتی در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، بام تهران همچنان تا حدودی خنک و دلچسب باقی می‌ماند.

صرف نظر از زمان روز، بام تهران همیشه جاذبه‌ای خاص برای خود دارد. اما بدون شک، تماشای غروب آفتاب از بام تهران تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است. در این هنگام، گویا خورشید در آغوش شهر فرو می‌رود و آسمان به رنگ‌های نارنجی، قرمز و بنفش در می‌آید. تماشای این منظره‌ی نفسگیر، لحظات خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد. شب‌های بام تهران نیز با روشن شدن چراغ‌های شهر، منظره‌ای به یاد ماندنی را به وجود می‌آورد.

بهترین زمان رفتن به توچال تهران

توچال تهران | بام چهارفصل پایتخت

مجموعه تفریحی ورزشی توچال که در شمال تهران واقع شده، مقصدی ایده‌آل برای تفریح و ورزش در تمام فصول سال است. این مجموعه با برخورداری از امکانات متنوع مانند تله‌کابین، پیست اسکی، سورتمه‌سواری، شهربازی، باشگاه‌های ورزشی، هتل و رستوران، تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زند.

در بام تهران می‌توانید از چشم‌اندازهای بی‌نظیر شهر تهران و کوه‌های البرز لذت ببرید، در مسیرهای کوهنوردی و پیاده‌روی به دل طبیعت بزنید، از تفریحات زمستانی مانند اسکی و سورتمه‌سواری در فصل سرما لذت ببرید و در رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، طعم غذاهای لذیذ را بچشید. برای لذت بردت از این جاذبه می‌توانید بلیط هواپیما یا بلیط قطار رزرو کنید و راهی تهران شوید.

توچال با جاذبه‌های متنوع خود، در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد و مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و ورزشکاران از سراسر دنیا است.  تجربیات خود را با ما نیز به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول توچال تهران

هزینه ورودی توچال چقدر است؟

ورود به این مجموعه هیچ هزینه‌ای ندارد، ولی برای استفاده از بسیاری از امکانات این مجموعه باید بلیط تهیه کرد

آیا در توچال رستوران و کافه وجود دارد؟

بله، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد با منوی متنوع و چشم‌اندازهای زیبا.

در توچال چه امکاناتی وجود دارد؟

امکانات تفریحی، ورزشی و اقامتی متنوع برای هر سلیقه‌ای.

بهترین زمان برای رفتن به توچال؟

به سلیقه شما بستگی دارد، هر فصل زیبایی خاص خود را دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید