موزه زمان تهران یکی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی تماشایی در تهران است که حداقل یک بار باید از آنجا دیدن کرد. این موزه که در عمارت زیبای کوشک احمدشاهی واقع شده، مجموعه‌ای بی‌نظیر از ساعت‌های قدیمی و اشیای مرتبط با زمان‌سنجی را به نمایش می‌گذارد. این موزه نه‌تنها نمایشگاهی از ساعت‌ها و ابزارهای زمان‌سنجی است، بلکه پنجره‌ای به گذشته تاریخی تهران و سبک معماری آن دوران را نیز به روی بازدیدکنندگان می‌گشاید.

البته شاید بسیاری از گردشگران، تصور کنند با موزه‌ای خسته‌کننده و علمی طرف هستند؛ اما موزه ساعت تهران یک مجموعه کامل از زیبایی‌های تاریخی، علمی، هنری و معماری است. همچنین عمارت باشکوه و فضای سبز آن برای عکاسی مناسب است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، با این موزه و بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

موزه زمان کجاست؟

اگر در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان زعفرانیه تهران قدم بزنید، عمارتی با نمای فیروزه‌ای و تزیینات نمای متفاوت، توجهتان را به خود جلب خواهد کرد و احتمالا کنجکاو می‌شوید تا با کاربری دقیق آن آشنا شوید. این بنای فیروزه‌ای و زیبا، موزه زمان یا موزه ساعت است که با نام موزه تماشاگه زمان نیز از آن یاد می‌شود و یکی از مهم‌ترین موزه‌های تهران به حساب می‌آید.

در این موزه، می‌توانید نگاهی متفاوت‌تر و عمیق‌تر به ساعت و موضوع زمان داشته باشید و از زوایای مختلفی به آن نگاه کنید. البته ساعت، تنها دلیل جذابیت این موزه نیست؛ معماری چشم‌نواز و هنرمندانه بنای آن، دلیلی دیگر برای محبوبیت و اهمیت موزه تماشاگه زمان است.

موزه زمان کجاست؟
  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۶٫
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۴۱۷۳۳۶

چگونه به موزه زمان برویم؟

برای دسترسی به موزه زمان، می‌توانید از خودروی شخصی، مترو یا اتوبوس بی‌‌آر‌تی استفاده کنید. در ادامه، هر کدام از این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

دسترسی به موزه زمان با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به موزه زمان بروید، از خیابان ولیعصر و قبل از میدان تجریش، به‌سمت زعفرانیه بروید. نبش چهارراه پرزین بغدادی، بنای موزه زمان را می‌توانید ببینید. اگر کمی در کوچه‌های مجاور چشم بچرخانید، حتما جای پارکی هم در همان نزدیکی پیدا خواهید کرد.

موزه زمان تهران

دسترسی به موزه زمان تهران با مترو

استفاده از مترو تهران، راه دیگری برای رفتن به موره زمان است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه زمان، ایستگاه تجریش است؛ بنا‌بر‌این برای رفتن به این موزه، باید در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و در امتداد خیابان ولیعصر پیاده‌روی کنید تا به خیابان زعفرانیه برسید. طی‌کردن این مسیر با پای پیاده، حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد؛ البته می‌توانید سوار بر تاکسی‌های خط تجریش به سه‌راه آصف هم بشوید و در خیابان زعفرانیه پیاده شوید.

دسترسی به موزه زمان با اتوبوس

اگر سوار بر اتوبوس‌های خط ۷ بی‌آر‌تی شوید، در مسیر راه‌آهن به تجریش، می‌توانید در خیابان ولیعصر و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید. از باغ فردوس تا موزه زمان هم راه زیادی نیست و کافی‌ست تا خیابان ولیعصر را کمی پایین بیایید و وارد زعفرانیه شوید.

ساعت کار و مبلغ بلیط موزه زمان تهران چگونه است؟

امکان بازدید از موزه ساعت تهران و گنجینه موجود در آن، هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب وجود دارد. قیمت بلیط ورودی مجموعه هم ۴۳ هزار تومان است که در ابتدای ورود به موزه، باید آن را بپردازید؛ البته اگر تنها بخواهید که از محوطه آزاد و حیاط موزه دیدن کنید، می‌توانید تنها ۲۰ هزار تومان برای بلیط بپردازید. البته توجه داشته باشید که در این صورت، نمی‌توانید از موزه زمان و گنجینه ساعت‌های موجود در مجموعه بازدید کنید.

ساعت کار و مبلغ بلیط موزه زمان تهران

با تاریخچه موزه زمان بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم از پیشینه عمارت اولیه باغ موزه زمان تهران بیشتر بدانیم، باید به دوران قاجار و زمان حکومت ناصرالدین‌شاه بازگردیم. این باغ با مساحت ۵۰۰۰ متر‌مربع، بخشی از اراضی باغ فردوس بود و ناصرالدین‌شاه آن را به‌عنوان بخشی از هدیه عروسی، به دختر و دامادش معیرالممالک بخشید. در میان این باغ، عمارتی خشت و گلی وجود داشت که به عمارت حال حاضر بی‌شباهت بود. این باغ تا سال ۱۳۴۶ در دست ورثه معیر الممالک و بعدتر عبدالله خان منصور بود تا اینکه شخصی با نام حسین خداداد، از تجار معروف فرش، این ملک را خریداری کرد.

دوران شکوفایی بنای عمارت دقیقا از همین زمان آغاز شد. به‌دستور حسین خداداد، گروهی از معماران، گچ‌بران و هنرمندان شاخص، برای بازسازی بنای این باغ گرد هم آمدند و طی یک دوره چندساله، سازه‌ای با اسکلت آهنی و معماری هنرمندانه ایرانی پدید آوردند. بازسازی بنا در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید و برای حدود یک سال به‌عنوان محل زندگی خانواده حسین خداداد مورد استفاده قرار گرفت.

بعد انقلاب، باغ و عمارت توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد و درهای آن تا سال‌ها به‌روی عموم بسته بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۸، این موزه کارش را با عنوان موزه تماشاگه زمان آغاز کرد و درهای آن به‌روی علاقه‌مندان باز و موزه در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

نمای بیرونی موزه زمان تهران

آشنایی با معماری خیره‌کننده باغ موزه زمان تهران

باغ موزه زمان در زمینی به وسعت ۵۰۰۰ متر‌مربع واقع شده‌ و مساحت بنای آن ۷۰۰ مترمربع است. اگر برای اولین‌بار به این موزه بروید، رنگ آبی فیروزه‌ای و گچ‌بری‌های هنرمندانه در سازه آن، توجهتان را بیش از هر چیزی به خودش جلب خواهد کرد. همکاری تعداد زیادی از خبره‌ترین هنرمندان در معماری و ساخت این بنا، باعث به‌وجود‌آمدن مجموعه‌ای چشم‌نواز شده و همین امر، موزه زمان را به یکی از آثار شاخص معماری تلفیقی تهران تبدیل کرده‌ است.

پنجره‌های پرنقش‌و‌نگار، مقرنس‌کاری‌ها، آجرکاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های عمارت موزه زمان، همه حکایت از تبحر، هنر و سلیقه سازنده آن دارند؛ به‌طوری‌ که هنر ایرانی و فرنگی، به بهترین و زیباترین شکل در ساخت آن با هم تلفیق شده‌اند. در توصیف زیبایی گچ‌بری‌های این عمارت، همین بس که تزیینات یکی از اتاق‌های طبقه بالا، مشهور به اتاق اصفهانی‌ها، حدود ۳ سال به طول انجامیده‌ است. علاوه‌بر گچ‌بری، نقاشی‌های مینیاتوری و گره‌چینی‌های خیره‌کننده‌ای نیز در جا‌ی‌جای عمارت موزه زمان دیده می‌شوند. مجموع همه این زیبایی‌ها، نمایی بسیار خاص و تماشایی به بنای این عمارت بخشیده است.

باغ موزه زمان تهران

در موزه زمان چه می‌بینیم؟

موزه زمان، اولین موزه ایران است که با محوریت ساعت افتتاح شده و تمام اشیای موجود در موزه، به‌نحوی با ساعت یا زمان در ارتباط هستند. از ساعت افراد مشهوری مثل دکتر حسابی و ناصرالدین‌شاه گرفته تا وسایل و نحوه تعمیر ساعت را می‌توان در محیط جذاب این موزه دید.

دیدن نمونه‌های اولیه ابزار نمایش زمان در قرن‌های گذشته در کنار مدرن‌ترین و پیچیده‌ترین ساعت‌هایی که بشر اختراع کرده، تجربه جذاب و منحصربه‌فردی است که بازدید از این موزه، برای‌تان به ارمغان می‌آورد. ضمن اینکه با قدم‌زدن در میان بخش‌های مختلف و متنوع موزه زمان، می‌توان اطلاعات کاملی درباره تکنولوژی ساخت ساعت و انواع تقویم و ساعت به‌ دست آورد و از تعداد زیادی ساعت آنتیک مربوط به کشورهای مختلف جهان بازدید کرد.

آثار دیدنی در موزه زمان تهران

با بخش‌های مختلف موزه زمان تهران آشنا شوید

در میان بخش‌های مختلف موزه زمان، دیدنی‌ها به‌شکلی طبقه‌بندی‌شده تقسیم شده‌اند و گردشگران را برای تماشای آثار و معماری زیبا فرامی‌خوانند. بد نیست با هم، چرخی در میان این بخش‌ها بزنیم و دیدنی‌های هر قسمت را مرور کنیم.

محوطه موزه زمان | منظره‌ای زیبا با درختان تنومند

محوطه و باغِ موزه زمان، اولین بخشی است که در ابتدای ورود به موزه با آن مواجه می‌شوید. این قسمت که در واقع بخشی از اراضی باغ فردوس بوده‌ است، دارای درختان تنومند و سرسبز، استخری به عمق ۳۰ متر و دو سر‌شیر سنگی در کنار استخر است. در این بخش از موزه، می‌توانید آثار زمان‌سنجی قدیمی را از نزدیک ببینید و با نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید.

  • ساعت آفتابی که یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای نمایش زمان است و قدمت آن به حدود ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، از اشیای جالب موجود در باغ موزه به حساب می‌آید. ضمن اینکه انواع مختلف ساعت‌های باستانی را می‌توانید در این قسمت ببینید و با خواندن اطلاعات و نحوه کار هر کدام از این ساعت‌ها، اطلاعات مفیدی درباره مسیر تمدن بشر به‌ دست آورید. در ادامه با شاخص‌ترین ساعت‌های باستانی موجود در حیاط موزه زمان آشنا می‌شویم.
  • ساعت آبی: یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای فهمیدن حدودی زمان، استفاده از ساعت آبی بوده که یکی از نمونه‌های این ساعت، در موزه زمان وجود دارد. ساعت آبی در واقع ظرفی مدرج و سوراخ است که آن را پر از آب می‌کردند و بعد از چند ساعت، با دیدن مقدار آب باقی‌مانده در ظرف، زمان را تخمین می‌زدند.
  • ساعت شمعی: ساعت شمعی هم در واقع یک شمع مدرج است که آن را روشن می‌کردند و بعد از آب‌شدن، از روی درجه باقی‌مانده روی بدنه شمع، حدود ساعت را متوجه می‌شدند. یک نمونه از این ساعت هم در محوطه موزه ساعت برای بازدید وجود دارد و می‌توانید از نزدیک، شیوه کار آن را ببینید.
  • ساعت شنی: با کارکرد و شمایل ساعت شنی احتمالا آشنا هستید و می‌دانید که این ساعت از دو مخزن پر از شن تشکیل شده‌ است. مقدار شنی که از مخزن بالایی به مخزن پایینی تخلیه شده، می‌تواند زمان را به‌شکلی تقریبی نشان دهد. ساعت شنی و باعظمت موزه زمان را می‌توانید در گوشه‌ای از حیاط این موزه ببینید و با کارکردش از نزدیک آشنا شوید.
  • ساعت آفتابی: ساعت آفتابی یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های ساعت باستانی است که تاریخچه آن به حدود ۵۵۰۰ سال قبل می‌رسد. این ساعت با تابش نور خورشید و تشکیل سایه روی شاخص کار می‌کند و یکی از محبوب‌ترین انواع ساعت در طی قرن‌های متمادی است.
  • ساعت روغنی: شیوه کارکرد ساعت روغنی هم خیلی به ساعت آبی شبیه است. در این ساعت، به‌جای آب، در ظرفی مدرج روغن می‌ریختند و با روشن‌کردن فیتیله زیر ظرف و سوختن روغن، زمان را از روی مقداری روغن باقی‌مانده می‌سنجیدند.
انواع ساعت های موزه زمان تهران

طبقه اول موزه زمان تهران | بازدید از ساعت‌هایی باستانی و گران‌قیمت

طبقه اول موزه ساعت تهران، مخصوص ساعت‌های متعلق به قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی است. در این بخش، می‌توان ساعت‌های گران‌قیمتی را دید که توسط هنرمندان سراسر دنیا یا توسط شرکت‌های بزرگ ساعت‌سازی جهان با تزیینات فراوان طراحی و ساخته شده‌اند. اگر به ساعت و برندهای آن علاقه داشته باشید، ساعت‌هایی از برندهای معروف مثل تیفانی، بالتازار و پلبور را می‌توانید در این طبقه ببینید. اتاق مشاهیر هم در این طبقه از موزه قرار دارد و ساعت‌هایی در معرض بازدید قرار دارند که افراد سرشناس ایرانی در سفرهای خارجی‌شان، آن‌ها را هدیه گرفته‌‌اند.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، موزه ساعت تنها بخشی از جذابیت این عمارت را تشکیل می‌دهد و در هنگام بازدید از این موزه، از نگاه‌کردن به دیوارها و معماری آن نباید غافل شد. برای مثال، اتاق اصفهانی‌ها از مهم‌ترین بخش‌های این طبقه از موزه محسوب می‌شود که البته اهمیت آن بی‌ربط به مسئله ساعت و از باب معماری بی‌نظیر آن است.

این اتاق در ضلع غربی عمارت قرار گرفته‌ و دلیل نام‌گذاری آن، وجود تزیینات ایرانی و سنتی در معماری اتاق است. گفته می‌شود که در تزیینات اتاق اصفهانی‌ها، از عمارت عالی‌قاپو و آثار دیدنی شاخص دوران صفویان الهام گرفته شده‌ است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، تکمیل این اتاق به‌تنهایی ۳ سال زمان برده و در تزیین و گچ‌بری آن از طلا و مس استفاده شده‌ است.

طبقه اول موزه زمان تهران

طبقه دوم موزه زمان تهران | آشنایی با تاریخچه و نحوه ساخت ساعت

طبقه دوم موزه زمان، دقیقا مانند یک سفر علمی جذاب، شما را با خود به سرزمین ساعت‌ها می‌برد و اطلاعات کاملی از تاریخچه ساعت در جهان، نحوه ساخت و ابزار تعمیر ساعت را با جزئیات در اختیارتان قرار می‌دهد. البته ساعت تنها مبحثی نیست که در این بخش از موزه به آن پرداخته شده است. در قسمت‌هایی از طبقه دوم، می‌توانید ابزار تاریخی علم نجوم و اسطرلاب‌های باستانی را در بخش تقویم‌شناسی موزه ببینید.

در بخشی دیگر از این طبقه، می‌توانید ساعت‌های اهدایی بسیاری از افراد مشهور را ببینید. ساعت افرادی چون مظفرالدین‌شاه و ناصرالدین‌شاه و همینطور چهره‌های معروفی مثل دکتر حسابی و محمدعلی کشاورز در این قسمت از موزه نگهداری می‌شوند. بخشی از طبقه دوم هم به نمایشگاه‌های آثار هنری اختصاص پیدا کرده و تعدادی از آثار هنری هوشنگ فروتن با محوریت ساعت به نمایش درآمده‌ است.

رستوران‌های نزدیک به موزه زمان تهران کدام‌اند؟

ممکن است بعد از گذراندن ساعت‌هایی جذاب در بخش‌های مختلف موزه زمان، احساس گرسنگی کنید و به‌دنبال رستورانی با منو و فضای مناسب باشید. این نیاز در موزه زمان به‌خوبی دیده شده و فضایی دلنشین به کافه اختصاص داده شده است. در کافه موزه زمان، می‌توانید ساعتی در کنار عزیزانتان بنشینید، از فضای سرسبز و زیبای محوطه باغ لذت ببرید و خوراکی محبوبتان را از منوی متنوع کافه انتخاب کنید. اگر هم بخواهید به رستوران‌های دیگر این اطراف سری بزنید، چند گزینه مناسب دیگر هم دارید که در ادامه، برخی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • رستوران ماهی سفید؛
  • شمرون کباب؛
  • رستوران نایب زعفرانیه.
رستوران های نزدیک به موزه زمان

هتل‌های نزدیک به موزه زمان کدام‌اند؟

اگر به تهران سفر کرده باشید و بخواهید موزه زمان و جاذبه‌های گردشگری منطقه را ببینید، احتمالا به‌دنبال رزرو اتاق در هتل‌های همان محدوده هستید. بنابراین ما در ادامه، تعدادی از هتل‌های تهران را معرفی می‌کنیم که با اقامت در آن‌ها، دسترسی خوبی به موزه زمان خواهید داشت:

  • هتل آپارتمان آسا؛
  • هتل لوتوس؛
  • هتل بلوط.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه زمان کدام‌اند؟

اگر کمی در پایتخت گشت و گذار کنید متوجه خواهید شد که جاهای دیدنی تهران متعدد و متنوع هستند. در محدوده خیابان ولیعصر تهران و اطراف موزه زمان نیز، پر است از جاهای دیدنی که هر گردشگری از دیدن و سر‌زدن به آن‌ها لذت می‌برد. پیشنهاد ما هم این است که اگر به موزه زمان سری زدید، دیدن خیابان ولیعصر و درختان زیبایش و جاذبه‌های گردشگری آن اطراف را از دست ندهید. ما در ادامه، تعدادی از دیدنی‌های شاخص اطراف موزه زمان را نام می‌بریم تا اگر مایل بودید، بعد از دیدن موزه، قدم‌زنان به آن‌ها هم سری بزنید:

  • کاخ سعدآباد؛
  • بازار تجریش؛
  • امام‌زاده صالح؛
  • باغ موزه فردوس.
نمایی از معماری بیرونی موزه زمان تهران

سفری به سرزمین ساعت‌ها در تماشاگه زمان

شاید به‌جرئت بتوان گفت موزه زمان تهران، یکی از متفاوت‌ترین و در عین حال کامل‌ترین موزه‌های تهران است. موزه‌ای که بنای آن در گذر سالیان متمادی، وقایع عجیب و متفاوتی را به خود دیده و یکی از جلوه‌های درخشان معماری ایرانی محسوب می‌شود؛ در عین حال نیز با محوریت زمان و ساعت، یکی از جذاب‌ترین موضوعات را در میان موزه‌ها پوشش داده‌ است. بازدید از موزه تماشاگه زمان و گذران ساعاتی در میان عقربه‌ها و گچ‌بری‌های آن، لحظاتی سرشار از لذت را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

در این بخش، تلاش کردیم تا از زوایای مختلف به این موزه بپردازیم و معماری و بخش‌های مختلف این جاذبه را به‌تفکیک بررسی کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر گذرتان به خیابان ولیعصر افتاد، در کنار لذت‌‌بردن از پیاده‌روی در فضای خیابان، از موزه زمان هم بازدید کنید. اگر درباره موزه ساعت سوال یا نظری دارید، در بخش نظرات، مشتاق خواندن نظرات شما هستیم. اگر هم قبلا از این موزه بازدید کرده بودید، برای ما بنویسید که کدام بخش از نظر شما جذاب‌تر بود؟ به چه دلیل؟

سوالات متداول درباره موزه زمان تهران

موزه زمان تهران کجا قرار دارد؟

موزه زمان یا موزه ساعت تهران در خیابان زعفرانیه تهران، نبش چهارراه پرزین بغدادی قرار دارد.

چه زمانی می‌توان از موزه زمان تهران بازدید کرد؟

درهای موزه ساعت هر روز از ۸ صبح تا ۲۰ شب به‌روی بازدیدکنندگان باز است و امکان بازدید از موزه در این ساعات وجود دارد.

آیا بازدید از موزه زمان تهران رایگان است؟

خیر، هزینه ورودی موزه زمان ۴۳ هزار تومان است. البته اگر تنها بخواهید از حیاط و محوطه آزاد باغ دیدن کنید، باید ۲۰ هزار تومان بپردازید.

آیا می‌توان با مترو به موزه زمان رفت؟

بله، در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. بعد با صرف زمان حدود ۲۰ دقیقه در امتداد خیابان ولیعصر و پس از آن، زعفرانیه پیاده‌روی کنید تا به موزه ساعت برسید.

آیا در نزدیکی موزه زمان، جاذبه گردشگری دیگری هم وجود دارد؟

بله، باغ فردوس، کاخ سعدآباد و بازار تجریش از جمله جاهای دیدنی هستند که در نزدیکی موزه ساعت قرار دارند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید