تفرش یکی از شهرستان‌‌های استان مرکزی و زادگاه بزرگانی مانند دکتر حسابی است. این شهر در گذشته نام‌های دیگری مانند «گبرش» و «طبرس» داشت و در قدیم، جزو قلمرو ماد‌ها بود. بعد‌ها نیز دوره‌های مختلفی مانند هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را به خود دیده و این حقیقت، گویای این است که تفرش جاهای تاریخی متعددی دارد. از دیگر جاهای دیدنی تفرش، می‌توان به اماکن مذهبی آن اشاره کرد که نزد مردم محلی و گردشگران، اهمیت مذهبی و معنوی زیادی دارند و همچنین از نظر معماری و تاریخی نیز ارزشمندند.

این شهر با وجود گرم و خشک‌بودن، مناطق سرسبز و پرآب متعددی دارد که گزینه‌های خوبی برای فرار از گرمای تفرش هستند. این بار در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، به معرفی انواع جاهای دیدنی تفرش خواهیم پرداخت تا برای بازدید از جاذبه‌های این شهر تماشایی، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

تفرش کجاست؟

تفرش شهری در شمال‌شرقی استان مرکزی است و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. این شهر با اراک و استان قم هم‌جوار است. اکثر مردم تفرش، فارس‌زبان ‌هستند و مردم برخی روستاها نیز به زبان ترکی سخن می‌گویند. این شهر گرم و خشک، یکی از شهرهای کهن ایران محسوب می‌شود و دوره‌های تاریخی بسیاری را به خود دیده است؛ اما موثرترین دوران در تاریخ تفرش، دوره صفویه بود که تاثیر زیادی بر آبادانی آن گذاشت.

برای بازدید از جاذبه‌های تفرش می‌توانید ابتدا سری به اراک بزنید، از جاهای دیدنی اراک دیدن کنید و بعد با تاکسی‌های بین شهری یا خودروی شخصی خود را به تفرش برسانید.

موقعیت مکانی تفرش روی نقشه

جاهای دیدنی تفرش اراک | بازدید از جاذبه‌هایی تاریخی و طبیعی

تفرش جاهای دیدنی مهمی دارد. در این شهر، آثار تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند و هر جای دیدنی تفرش، به‌نوعی ارزشمند و دیدنی است. شهر تفرش با وجود اینکه آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد، اما رودها و آبشارهای زیادی در آن روان هستند. همچنین به‌علت قدمت آن، آثار تاریخی متعددی را در این شهر خواهید یافت. از دیگر محبوب‌ترین جاهای دیدنی تفرش، می‌توان به امام‌زاده‌ها و اماکن مذهبی آن اشاره کرد که همزمان از ارزش معنوی، تاریخی و معماری زیبا برخوردارند. در ادامه مطلب، به‌ترتیب به معرفی دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی تفرش خواهیم پرداخت.

جاذبه‌های تاریخی تفرش | به‌جا‌مانده از ۵۰ هزار سال پیش

همانطور که گفتیم، شهر تفرش از قدمت بالایی برخوردار است. باستان‌شناسان در نتیجه کاوش‌های خود، آثاری از ۵۰٫۰۰۰ سال پیش در این شهر یافته‌اند. البته پیش‌تر اشاره کردیم که دوران صفویه، زمان رشد و آبادانی تفرش بود؛ به همین دلیل، آثار تاریخی زیادی از آن دوره در این شهر وجود دارند. برخی از دیدنی های تفرش نشانگر علم نجوم و مهارت مهندسی معماران آن زمان این منطقه هستند. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر کهن را معرفی خواهیم کرد.

قلعه توس | قلعه سنگی نفوذناپذیر

قلعه توس بقایای یک قلعه تاریخی است که در نگاه اول به کوهی سنگی شبیه است؛ اما آنچه که می‌بینید، یک قلعه نظامی است که قدمت آن به سده هفتم هجری قمری، یعنی دوره ساسانیان، بازمی‌گردد. مسیر رسیدن به این قلعه در گذشته، بسیار سخت بود و دسترسی دشمن را به آن ناممکن می‌کرد.

این قلعه قسمت‌های مختلفی داشت. بخش بالایی آن برای اهداف نظامی به کار می‌رفت و بخش پایینی آن نیز محل سکونت مردم قلعه بود. از بخش‌های دیگر این قلعه، می‌‌توان به انبار آذوقه، مخزن آب، برج دیدبانی و اتاق‌های متعدد اشاره کرد. امروزه برای رفاه حال بازدید‌کنندگان، در این جاذبه، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی عمومی و پارکینگ در نظر گرفته شده‌اند. از تفریحات رایج این منطقه نیز می‌توان به عکاسی و کوهنوردی اشاره کرد.

قلعه توس از جاهای دیدنی تفرش
  • آدرس: تفرش، بخش مرکزی، دهستان خرازان، ۳ کیلومتری جنوب‌غرب روستای خرازان.

آب‌انبار بلور | بنای ۲۰ گنبد قاجاری

آب‌انبار بلور‌، یک بنای قاجاری با طاق‌نمای زیباست. این طاق‌نما را با آجر‌های قرمزی که لعاب آبی دارند، تزیین کرده‌اند. آب‌انبار دو بادگیر تماشایی دارد که در گذشته، وظیفه تهویه هوا و خنک‌کردن آب را بر عهده داشتند. همچنین آب‌انبار بلور در مخزن خود دارای ۱۲ ستون و ۲۰ گنبد است.

در حال حاضر، این بنای زیبا که در فهرست‌ آثار ملی ایران نیز ثبت شده، به یک رستوران سنتی تبدیل شده است. در این جاذبه زیبا، مغازه‌های صنایع‌دستی نیز دایر شده‌‌اند و شما پس از بازدید از آب‌انبار و صرف غذا، می‌توانید به خرید سوغاتی مشغول شوید.

آب‌انبار بلور از جاهای دیدنی تفرش
  • ساعت بازدید از آب‌انبار: از ساعت ۸ تا ۱۸٫
  • آدرس: محله زاغرم، خیابان مطهری، کوچه ضیائیه، آب‌انبار بلور.

خانه میر‌فخرایی | ردی از عمارت ۲۰۰ ساله

خانه میرفخرایی یک عمارت قاجاری است که متاسفانه از شکوه آن، چیز چندان زیادی بر جای نمانده است. این خانه ۲ طبقه، دارای بخش‌هایی مانند نشیمن، پذیرایی، اتاق‌های خواب و استراحتگاه بود. با وجود اینکه این عمارت، مورد بازسازی قرار نگرفته و تا حدی زیادی تخریب شده است؛ اما گچ‌بری‌‌های روی دیوار‌های آن، هنوز تماشایی هستند. با بازدید از این جاذبه، می‌توانید در اطراف آنجا نیز به خرید سوغات مشغول شوید.

خانه میر‌فخرایی تفرش
  • آدرس: محله آب‌دکان، خانه میرفخرایی.

چهار‌طاقی بهاران | یک تقویم بزرگ سنگی

چهارطاقی روستای بهاران، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفرش به حساب می‌آید. چهارطاق یک بنای کوچک سنگی با ۴ ستون، ۴ طاق و سقفی است که روی آن را پوشانده است. بناهایی شبیه چهارطاق در جاهای مختلف کشور وجود دارند. عده‌ای این سازه‌های سنگی را آتشکده‌های قدیمی می‌دانند؛ در‌ حالی که عملکرد این بناها در گذشته، چیز دیگری بود. عمارت چهارطاق با دقت بالا و مطابق با اصول علمی ساخته شده است و در قدیم، نوعی تقویم‌ آفتابی بود.

این بنا روی یک تپه واقع شده و منظره‌ای تماشایی دارد. شما با بازدید از آن، می‌توانید از پیاده‌روی در طبیعت و عکاسی نیز لذت ببرید. همچنین در این مکان، امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران سنتی و سرویس بهداشتی وجود دارند.

چهار‌طاقی بهاران تفرش
  • آدرس: شهرستان تفرش، روستای بهاران.

کاروانسرای خانک | بنای کهن فراموش‌شده

کاروانسرای خانک یک بنای تاریخی از دوره صفویان و تنها کاروانسرای تاریخی شهر تفرش به حساب می‌آید. معماری این بنا با سایر کاروانسراهای ایرانی متفاوت است. در این نمونه، هیچ برجی ساخته نشده؛ اما کمی دورتر، یک برج بزرگ قرار داشت که از کاروانسرا نیز محافظت و نگهبانی می‌کرد.

این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد، متاسفانه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و تا حد زیادی، تخریب شده است. هنگام بازدید از این جاذبه، می‌توانید از امکانات رفاهی اطراف آن مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی و رستوران سنتی بهره ببرید.

کاروانسرای خانک از جاذبه های تفرش
  • آدرس: تفرش، روستای خانک، کاروانسرای خانک.

موزه مردم‌شناسی تفرش | خانه تاریخی میرشکرایی

اگر علاقه‌مندید در سفرهایتان، با فرهنگ و زندگی مردم منطقه آشنا شوید، موزه مردم‌شناسی تفرش برای شما مقصد مناسبی است. در بازدید از این موزه، شما با لباس‌های محلی، ابزار کشاورزی، اشیای مذهبی و صنایع‌دستی مردم این منطقه آشنا خواهید شد.

بنای موزه نیز یک عمارت تاریخی قاجاری است که خود ارزش بازدید دارد. عمر این بنا ۲۰۰ سال است و آن را با نام خانه میرشکرایی نیز می‌شناسند. این خانه ۲ طبقه دارای یک ایوان با ۴ ستون زیبا، سرستون‌های گچی و تزیینات تماشایی است. بخش‌های مختلف این عمارت نیز شامل حیاط مرکزی، حیاط پشتی، هشتی، اتاق خدمه، بخش‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین هستند.

موزه مردم‌شناسی تفرش
  • قیمت بلیط: ۲۰٫۰۰۰ تومان
  • ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹٫
  • آدرس: تفرش، بلوار مطهری، خیابان امام خمینی، نزدیک آب‌انبار بلور.

موزه فرهنگ و هنر استاد نصیر | یادگار پدر آموزش نوین تفرش

این موزه یکی دیگر از جاهای دیدنی تفرش است و در بنایی قاجاری با معماری اصیل ایرانی، قرار دارد. در این جاذبه، می‌توانید همزمان با بازدید از یک عمارت قدیمی، از عکس مدرسان تفرش و آثار هنری ارزشمند آن‌ها نیز دیدن کنید. در موزه، آثاری مانند کنده‌کاری روی چوب و خوش‌نویسی و… برای بازدید قرار گرفته‌اند.

موزه نصیر را به‌احترام زین‌العابدین نصیر، بنیان‌گذار مدارس نوین این شهر، موزه استاد نصیر نامیده‌اند و مقبره او نیز در کنار همین موزه قرار دارد. موزه فرهنگ و هنر استاد نصیر را خانواده این استاد و سازمان میراث فرهنگی، با همکاری هم راه‌اندازی کرده‌اند.

موزه فرهنگ و هنر استاد نصیر تفرش
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۸
  • آدرس: تفرش، خیابان شهید بهشتی تفرش، پارک حکیم نظامی، کنار امام‌زاده ابوالعلی و کتابخانه استاد نصیر.

آرامگاه دکتر حسابی | خانه ابدی پدر علم فیزیک ایران

دکتر محمود حسابی از بزرگ‌ترین چهره‌های علمی کشور است و عجیب نیست که آرامگاه او، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفرش و مقصد محبوب دوست‌داران علم باشد. دکتر حسابی، فیزیکدان برجسته و از شاگردان آلبرت‌انیشتین بود و در سال ۱۳۷۱ در ۹۰ سالگی در ژنو، دار فانی را وداع گفت. بنا بر وصیت وی، پیکر او را به زادگاهش تفرش، منتقل کردند و به خاک سپردند. بازدید از آرامگاه ایشان نیز برای دوستداران علم فیزیک و تاریخ، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

آرامگاه دکتر حسابی خانه ابدی پدر علم فیزیک ایران در تفرش
  • آدرس: تفرش،‎ میدان شهید بهشتی، خیابان دکتر حسابی، جنب پمپ بنزین.

جاذبه‌های طبیعی تفرش | شهر رودها و چشمه‌ها

تفرش شهری گرم و خشک است؛ اما چشمه‌های زیادی از دل خاک آن می‌جوشند و به رودها و آبشارهای شهر جان ‌می‌دهند. از این رو، در میان دیدنی های تفرش، مناطق خوش‌آب‌وهوایی هم خواهید یافت. تفرش غارهای مهمی نیز دارد و از آنجا که شهری قدیمی است، عجیب نیست که غارهای آن دارای ارزش باستانی باشند. این منطقه کوهستانی، دیدنی‌های طبیعی دیگری نیز دارد که در ادامه این بخش، معرفی خواهند شد.

آبشار قطره باران | منطقه‌ای سبز و پرآب در سرزمینی خشک

این آبشار بدون شک یکی از زیباترین دیدنی های تفرش است که از دل یک چشمه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دل کوه، از صخره‌ای به پایین می‌ریزد. آبشار قطره باران در تمام سال جاری است؛ اما در فصل‌های بهار و تابستان، پرآب‌تر می‌شود.

برای رسیدن به این جاذبه طبیعی زیبا، باید خود را به روستای کوریان برسانید. پس از آن، یک پیاده‌روی کوتاه در پیش خواهید داشت. مسافت روستا تا آبشار حدود ۳ کیلومتر است که طی‌کردن آن، در حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

آبشار قطره باران
  • آدرس: تفرش، بخش مرکزی، دهستان بازرجان، روستای کوریان، آبشار قطره باران.

رودخانه آبکمر | منظره‌ای تماشایی از اعجاز طبیعت

رودخانه آبکمر (رودخانه خلجان) یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تفرش است که برای رسیدن به‌ آن، باید از مسیری سخت گذشت؛ اما شک نکنید که مسیر و مقصد، چنان دیدنی‌ هستند که بازدید از آن‌ها، ارزش سختی راه را دارد. این رود از ارتفاعات گیان سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود با چشمه‌ها و رود‌‌هایی دیگر نیز یکی می‌شود. رودخانه آبکمر وقتی به روستای تراران می‌رسد، بسیار پر‌آب شده است.

این مکان پوشش گیاهی زیبایی دارد؛ همچنین در مسیر آن، جاهایی با عمق و شدت جریان آب مناسب برای شنا نیز وجود دارند. اگر به طیبعت‌گردی و کمپینگ علاقه‌‌مندید، محیط اطراف رود برای این نوع تفریحات بسیار مناسب است.

رودخانه آبکمر
  • آدرس: تفرش، روستای تراران.

چشمه آب معدنی گراو | فرصتی برای آبتنی در دل طبیعت

این جاذبه طبیعی، یک چشمه آب معدنی بی‌کربنات است و خواص درمانی بسیاری دارد. از خواص درمانی این چشمه‌، می‌توان به خاصیت آن برای پوست و همینطور خواص آرام‌بخش آن اشاره کرد. اطراف چشمه گراو آثاری از یک دیوار چهاروجهی تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد از این چشمه، در گذشته به‌عنوان حمام زنانه استفاده می‌شده است.

چشمه گراو در روستای تراران واقع شده که در ۵ کیلومتری تفرش قرار دارد. پس از رسیدن به روستا، باید حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به چشمه برسید؛ اما تجربه لذت آب‌تنی در دل طبیعت، سختی طی‌کردن این مسافت را برای شما آسان خواهد کرد. این چشمه از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تفرش به حساب می‌آید.

چشمه آب معدنی گراو
  • آدرس چشمه آب معدنی گراو: ۵ کیلومتری شهرستان تفرش، میان دو روستای کبوران و تراران.

پناس | کوهی بلند در جوار درخت گردویی قدیمی

کوه پناس را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی تفرش معرفی کرد که در روستای نقوسان (دلارام) قرار دارد. صعود به قله این کوه کمی دشوار است؛ به همین دلیل، این قله را ‌می‌توان از مقاصد محبوب کوهنوردان حرفه‌ای محسوب کرد. البته این منطقه سوا از کوهنوردی و ورزش، تفریحات دیگری نیز دارد.

روستای نقوسان منطقه‌ای به‌دور از آلودگی‌های نوری است؛ از این رو، محل مناسبی برای رصد ستارگان و عکاسی نجومی محسوب می‌شود. مناطق اطراف کوه پناس، خاک بسیار حاصلخیزی دارند و در این روستا با طبیعتی سرسبز مواجه خواهید شد. شغل مردم روستا نیز کشاورزی است. یکی از دیدنی‌های این منطقه را می‌توان درخت گردوی ۲۰ متری آن دانست که در سال، حدود ۳۰ هزار گردو می‌دهد. مردم محلی معتقدند این درخت گردو در زمان انوشیروان ساسانی کاشته شده و آن را درخت گردوی انوشیروان نامیده‌اند.

کوه پناس تفرش
  • آدرس: تفرش، بخش مرکزی، دهستان بازرجان، روستای نقوسان، کوه پناس.

غار امجک | منطقه‌ای بکر و جایی امن برای لانه خفاش‌ها

در روستای احمد‌آباد و در بلندای کوهی به‌نام امجک، غاری با همین نام قرار دارد که یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفرش محسوب می‌شود. غار امجک جایی بکر و زیبا است. درون غار، استالاکتیت و استالاگمیت‌های تماشایی آن را خواهید دید؛ همان ستون‌های مخروطی سنگی که به آن‌ها چکیده‌سنگ نیز می‌گویند. این ساختار‌ها طی سالیان سال از رسوبات مواد معدنی موجود در غار تشکیل شده‌اند. در سقف این غار نیز خفاش‌ها لانه دارند.

غار امجک دارای ۴ تالار و یک دهلیز است که در آن حوضچه‌ای پرآب وجود دارد. برای رسیدن به این جاذبه و تجربه یک غارنوردی هیجان‌انگیز، باید تجهیزات حرفه‌ای با خود به‌همراه داشته باشید؛ زیرا مسیر دستیابی به غار آسان نیست و شامل کوه‌پیمایی می‌شود.

غار امجک
  • آدرس غار امجک: ۶۳ کیلومتری شمال‌غرب تفرش، روستای احمدآباد، ارتفاعات امجک.

غار علی‌خورنده | غاری با نشانه‌های ۵۰ هزار ساله از حضور انسان

غار علی‌خورنده یکی از غارهای مهم شهر و البته یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفرش است. این غار ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد و بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است. از جمله بخش‌های غار، می‌توان به چاه ۵ متری آن (حمامک) و حفره‌ای بزرگ که آن را مسجدک می‌نامند، اشاره کرد. دیواره‌های غار نیز از استالاکتیت‌ها و استلاگمیت‌های زیبا پوشیده شده است.

غار علی‌خورنده‌ علاوه‌بر اهمیتی که از نظر زمین‌شناسی دارد، یک جاذبه باستانی مهم نیز به شمار می‌رود. جالب است بگوییم باستان‌شناسان در این غار، نشانه‌هایی ۵۰ هزارساله را از زندگی انسان‌ها یافته‌اند.

غار علی‌خورنده از جاذبه های تفرش
  • آدرس: ۳ کیلومتری جنوب‌غرب تفرش، روستای کوهین، کوه نقره‌کمر (خشه).

غار گاو خور | غار باستانی تفرش

این غار نیز در اطراف غار علی‌خورنده واقع شده است و از جهات بسیاری با آن مشابهت دارد. غار گاوخور که آن را با نام گوخل نیز می‌شناسند، تالاری وسیع و راهرویی به‌طول ۱۰۰ متر دارد؛ پس از گذر از این راهرو، به حوضچه غار خواهید رسید.‌ مسیر دستیابی به این غار، نسبت به علی‌خورنده آسان‌تر است. در این غار نیز کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده و باستان‌شناسان، به نشانه‌هایی ۵۰ هزارساله از زندگی انسان‌ دست پیدا کرده‌اند؛ این نشانه‌ها شامل نقاشی دیواری و ابزار شکار هستند.

غار گاو خور
  • آدرس: ۳ کیلومتری جنوب‌غرب تفرش، روستای کوهین، کوه نقره‌کمر (خشه).

بام تفرش | کل شهر در یک نگاه

بام تفرش یکی از مناطق مرتفع این شهر است که از بالای آن، چشم‌انداز کاملی از شهر خواهید داشت. منظره زیبای این منطقه، مسئولین را بر آن داشته است که به فکر ساخت مجموعه‌ای تفریحی در این مکان باشند. بام شهر تفرش، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفرش به‌ حساب می‌آید؛ به ویژه اگر در شب به این مکان بروید، می‌توانید به تماشای سوسوی چراغ‌های شهر بنشینید. برای رسیدن به بام، باید حدود ۱۰ کیلومتر از شهر دور شوید، پس از آن نیز به‌اندازه ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در پیش خواهید داشت.

بام تفرش
  • آدرس: تفرش‎، گردنه نقره‌کمر.

جاذبه‌های مذهبی تفرش | ترکیب ارزشمندی از هنر و تاریخ

تفرش شهری با فرهنگ غنی است و جاذبه‌‌های مذهبی متعدد و مهمی دارد. تعداد زیادی از این جاذبه‌ها، علاوه‌بر ارزش والای دینی خود، دارای معماری برجسته و قدمت بالایی نیز هستند که این موارد، ارزش بازدید از آن‌ها را بیش‌از‌پیش و این دسته از جاهای دیدنی تفرش را نزد افراد با سلیقه‌های گوناگون محبوب می‌کنند. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی تفرش را معرفی خواهیم کرد.

مسجد جامع شش‌ناو | یکی از کهن‌ترین مساجد کشور

این مسجد تاریخی یکی از مهم‌ترین آثار معماری دوره سلجوقیان است. در زیر این مسجد، قناتی وجود دارد که آب آن به‌وسیله ۶ ناو از مسجد خارج و در روستا تقسیم می‌‌شود. نام این مسجد نیز از همین ویژگی آن آمده است. با ورود به مسجد دلباز شش‌ناو، با درخت چنار کهن آن و قنات جاری رو‌به‌رو خواهید شد.

بنای مسجد در دوران مختلف تاریخی تکمیل شده و قدیمی‌ترین قسمت آن، مناره مسجد است که داخل آن پلکانی مارپیچ قرار دارد، بالای آن نیز کتیبه‌ای به‌خط کوفی نصب شده است. از دیگر بخش‌های این مسجد، می‌توان به مقصوره، صحن و تکیه آن اشاره کرد. هنگام بازدید از مسجد شش‌ناو، توصیه می‌کنیم حتما کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری ایوان مسجد را تماشا کنید؛ این تزیینات از چشمگیرترین ویژگی‌های این بنا هستند.

مسجد جامع شش‌ناو از جاهای دیدنی تفرش
  • آدرس مسجد جامع شش‌ناو: تفرش‎، خیابان آیت‌الله سعیدی.

تکیه زاغرم | یادگار تماشایی دوران صفوی

تکیه زاغرم با قدمتی ۱۵۰ ساله، یکی از کهن‌ترین تکیه‌های ایران محسوب می‌شود. این بنای تاریخی در روستایی به همین نام واقع شده و از مصالحی مانند خشت، کاه‌گل و تیر چوبی ساخته شده است. در نگاه اول نیز چینش زیبای تیر‌های چوبی تکیه، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

ایوان ورودی ضلع جنوب‌شرقی تکیه، قدیمی‌ترین بخش آن است که در آن، کتیبه‌ای از دوران ناصرالدین‌شاه و همچنین تزیینات زیبای مقرنس‌کاری به چشم می‌خورد. این تکیه در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد و بهترین زمان بازدید آن، فصل بهار است.

تکیه زاغرم
  • آدرس تکیه زاغرم: تفرش، خیابان آیت‌الله سعیدی، محله زاغرم.

امام‌زاده مهدی ابوالعلی | بنایی زیبا در عین سادگی

امام‌زاده مهدی ابوالعلی، یکی از جاهای دیدنی تفرش است که در عین سادگی، زیبایی ویژه خود را دارد. این امام‌زاده، آرامگاه یکی از نوادگان امام جعفر صادق است و قدمت بنای اصلی آن به دوران ایلخانی بازمی‌گردد؛ اما ایوان و رواق و گنبد آن، بعدها به بنا اضافه شده‌اند.

تزیینات این بنا بسیار اندک است. در قسمتی از آن، نقوش آبی‌رنگی وجود دارند که در ترکیب با بنای خشتی، نمای زیبایی را ایجاد کرده است. از دیگر زیبایی‌های این جاذبه، می‌توان به پنجره‌‌های بنا اشاره کرد. برای دیدن و زیارت این امام‌زاده، فصل‌های پاییز و بهار بهترین زمان هستند.

امام‌زاده مهدی ابوالعلی
  • آدرس امام‌زاده مهدی ابوالعلی: تفرش، خیابان آیت‌الله بهشتی.

بقعه شاهزاده محمد | شکوه یک معماری اسلامی

بقعه شاهزاده محمد را نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی تفرش معرفی کرد. درب بزرگ مشبک، منبت‌کاری، گنبد فیروزه‌ای، نقاشی‌های تماشایی، گچ‌بری، کاشی‌کاری و… هر کدام نقشی در زیبایی خیره‌کننده این بنا دارند. قدمت این بنا طبق کتیبه‌ای که در آن قرار دارد، به دوران صفوی باز‌می‌گردد.

اهالی منطقه عقیده دارند که این مکان، آرامگاه یکی از نوادگان امام سجاد (ع) است. بقعه شاهزاده محمد بخش‌های مختلفی مانند بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط دارد و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

بقعه شاهزاده محمد
  • آدرس بقعه شاهزاده محمد: تفرش، خیابان انقلاب اسلامی.

مقبره میرعلام تفرشی | یادگاری یکتا از دوران صفوی

میر علام تفرشی از علما و فقهای نامدار عصر خود بود. مقبره او یکی از آثار باستانی بسیار خاص دوران صفویه است. این بنا تنها بقعه شش‌ضلعی به‌جا‌مانده از این دوره به حساب می‌آید و در واقع یک بنای متقارن است که طراحی استادانه‌ای دارد.

داخل مقبره میر علام تفرشی، سنگ‌ قبری بود که ارزش تاریخی بسیاری داشت؛ اما متاسفانه این سنگ قبر به سرقت رفته است. قدمت بالای این بقعه و اهمیت معماری آن، نام این اثر را در فهرست ملی آثار ایران ثبت کرده است و بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

  • آدرس مقبره میرعلام تفرشی: تفرش، محله فم.

بازدید از جاهای دیدنی تفرش و تماشای زیبایی‌ها

در این مطلب، جاهای دیدنی تفرش را مرور کردیم و دیدیم این شهر از جهات مختلف، ارزشمند و دیدنی است. ما آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی تفرش را معرفی کردیم، از قدمت ۵۰٫۰۰۰ ساله‌اش گفتیم، مناطق خوش‌آب‌وهوای آن را شناختیم و از ارزش بالا و چندگانه جاهای مذهبی تفرش آگاه شدیم. این شهر، جایی است که شما را در معماری و تاریخ غرق می‌کند. نزدیک‌ترین فرودگاه به تفرش، فرودگاه شهر اراک است. بنابراین، اگر مایلید هوایی به تفرش سفر کنید، باید بلیط هواپیما به اراک رزرو کنید.

شما تجربه سفر به تفرش را داشته‌اید؟ اگر تا‌کنون به این شهر سفر کرده‌اید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید که از میان جاهای دیدنی تفرش، کدامیک برای‌تان جذاب‌تر بود؟ به چه دلیل؟

سوالات متداول جاهای دیدنی تفرش

چه زمانی برای سفر به تفرش مناسب است؟

بهترین زمان برای سفر به تفرش، فصل‌های بهار و پاییز هستند.

سوغات تفرش چیست؟

سوغات تفرش شامل صنایع‌دستی و خوراکی‌‌هایی مانند کفلمه، ترخینه، فطیر، گوشفیل و باسلوق است.

صنایع‌دستی تفرش چه چیزهایی هستند؟

صنایع‌دستی این شهر شامل محصولات گیوه‌بافی، سبد‌بافی، تفرشی‌دوزی، ظروف سنگی، منبت‌کاری و معرق، ظروف مسی، قالی و گلیم هستند.

بزرگان و مشاهیر تفرش چه کسانی هستند؟

افرادی مانند پروفسور محمود حسابی و علی حاتمی از جمله مشاهیر تفرش هستند.

آیا تفرش ایستگاه راه‌آهن دارد؟

خیر. اگر قصد دارید با قطار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید تا اراک با قطار بیایید و از ایستگاه راه‌آهن اراک، با تاکسی خود را به تفرش برسانید.

آیا تفرش فرودگاه دارد؟

خیر؛ اما اگر قصد سفر هوایی دارید، می‌توانید با بلیط هواپیمای اراک، خود را به نزدیکی تفرش برسانید و با تاکسی‌های فرودگاه به تفرش بروید.



1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید