جاهای دیدنی صومعه سرا آنقدر تنوع دارند که افراد با هر سلیقه‌ای و در هر فصلی، می‌توانند این شهر زیبا را به‌عنوان مقصد سفرشان انتخاب کنند. این شهر در استان گیلان واقع شده است و در کنار جاذبه‌های طبیعی خود، آثار باستانی مهمی نیز دارد. در شهر زیبای صومعه‌سرا، می‌توانید میان بناهای ۱۲۰۰ ساله قدم بزنید، در پاتوق میرزاکوچک‌خان بنشینید، زیباترین گونه‌های گیاهی و جانوری را تماشا و در جشنواره‌های محلی پرنشاط شرکت کنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، جاهای دیدنی صومعه سرا و نکاتی مهم برای سفر به این شهر را با هم بررسی خواهیم کرد.

صومعه سرا کجاست؟

صومعه‌سرا یکی از شهر‌های قدیمی استان گیلان است و در نزدیکی انزلی قرار دارد. اکثر مردم این شهر گیلک هستند؛ اما در مناطقی از آن، کردهای مهاجر نیز زندگی می‌کنند. کشاورزی از شغل‌های رایج مردم این منطقه است و از محصولات مهم آنجا نیز می‌توان به برنج، توت‌فرنگی و کدو‌حلوایی اشاره کرد. طبیعت صومعه‌‌سرا نیز زیبا و دیدنی است و جاذبه‌های طبیعی گوناگونی در این منطقه وجود دارند. یکی از جذابیت‌های این شهر، جشنواره‌های متعدد محلی است که در ایام مختلف سال به بهانه‌های متعدد برگزار می‌شوند.

چگونه به صومعه سرا برویم؟

برای سفر به صومعه‌سرا، با توجه به علاقه، بودجه و زمانی که دارید، می‌توانید روش مناسب خودتان را انتخاب کنید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، علاوه‌بر سفر جاده‌ای، دو گزینه دیگر نیز پیش روی شما هستند که ما در ادامه این مطلب درباره جاهای دیدنی صومعه سرا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سفر به صومعه سرا با هواپیما | سریع‌ترین گزینه

اگر زمان شما محدود است و می‌خواهید از فرصتی که دارید، به بهترین شکل استفاده کنید، هواپیما برای شما بهترین گزینه است. می‌توانید به‌راحتی پس از رسیدن به فرودگاه سردار جنگل، با تاکسی‌های فرودگاه به‌سمت مقصد بروید. مسافت فرودگاه رشت تا صومعه‌سرا ۳۹ کیلومتر است و با تاکسی حدود ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید.

سفر به صومعه سرا با قطار | لذت تماشای مناظری چشم نواز

اگر دوست دارید در کنار پنجره بنشینید و مناظر زیبای طبیعی را تماشا کنید، به شما سفر با قطار را پیشنهاد می‌کنیم؛ چون قطار رشت از مسیری دیدنی می‌گذرد. پس از رسیدن به ایستگاه راه‌آهن رشت، می‌توانید با تاکسی‌هایی که در محل حاضر هستند، راهی صومعه‌سرا شوید. مسافت ایستگاه راه‌آهن رشت تا صومعه‌سرا ۳۵ کیلومتر است و با تاکسی حدود ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. بلیط قطار رشت را نیز می‌توانید به صورت آنلاین رزرو کنید.

اماکن دیدنی صومعه سرا | سیری در تاریخ، طبیعت و فرهنگ

سفر به صومعه‌سرا، تجربه‌های گوناگونی را برای شما خلق خواهد کرد. این شهر با طبیعت زیبا، تاریخ غنی و جاذبه‌های فرهنگی خود، در تمام فصول سال، گردشگرانی با علایق مختلف را به‌سوی خود جذب می‌کند. با بازدید از جاهای دیدنی صومعه سرا می‌توانید در طبیعت گشت بزنید و در لحظه غرق شوید یا اینکه به اماکن تاریخی شهر بروید و به گذشته سفر کنید. جشنواره‌‌های فصلی این منطقه نیز فرصت خوبی برای گذراندن یک روز بانشاط و شاد هستند. در ادامه مطلب، ابتدا جاذبه‌های طبیعی و مناظر دیدنی صومعه سرا را معرفی خواهیم کرد و پس از آن، به‌سراغ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر خواهیم رفت.

جاهای دیدنی صومعه سرا

طبیعت‌گردی در صومعه‌سرا | از تالاب تا جنگل‌های مرتفع

وجود تالاب‌های متعدد، مناطق کوهستانی، جنگل و… به طبیعت این شهر تنوع زیادی بخشیده است. شما می‌توانید به تالاب‌ها بروید و به تماشای پرندگان و نیلوفرها بنشینید یا اینکه در جاده‌های جنگلی برانید و بر فراز کوه به تماشای مناظر دیدنی صومعه سرا بایستید. با توجه به سلیقه شما یا شرایط آب‌و‌هوایی و فصلی، همیشه گوشه‌ای در طبیعت این شهر پذیرای شما خواهد بود. در ادامه، تعدادی از جاهای دیدنی صومعه سرا مناسب برای طبیعت‌گردی را معرفی خواهیم کرد.

پناهگاه حیات وحش سلکه | جایی برای تماشای فلامینگوها

یکی از زیباترین جاهای دیدنی صومعه سرا، پناهگاه حیات وحش سلکه است. این پناهگاه ارزشمند با پرندگان مهاجر مختلف و تالاب پر از نیلوفر، مکانی ایده‌آل برای دوستداران حیات‌وحش و پرنده‌نگری است.‌ از فلامینگوهای صورتی گرفته تا انواع قو، غاز، سرسبز، گیلار، عقاب تالابی و… همه و همه برای استراحت یا تخم‌‌گذاری و جوجه‌آوری به منطقه حفاظت‌شده سلکه می‌آیند. از گیاهان منطقه نیز می‌توان به نی، لالیه آبی، تخت قورباغه، مریم آبی، تراپا و… اشاره کرد.

برای حفظ سطح آب این زیستگاه مهم، سدی خاکی روی رود‌های منطقه ایجاد شده است تا این تالاب تحت‌تاثیر کاهش آب تالاب انزلی قرار نگیرد. برای تماشای فلامینگوهای سلکه، می‌توانید در فصل زمستان از این منطقه بازدید کنید. پناهگاه سلکه در جنوب تالاب انزلی و در روستای صوفیان‌ده صومعه‌سرا واقع شده است.

پناهگاه حیات وحش سلکه از جاهای دیدنی صومعه سرا
  • زمان بازدید: از ساعت ۸ تا ۱۴ روزهای جمعه.
  • آدرس: بخش تولم، ۵ کیلومتری روستای صوفیان‌ده.

روستای صوفیان‌ده | سرزمین توت فرنگی

روستای صوفیان‌ده یکی از مناطق مهم گیلان و از جاهای دیدنی گیلان است. همان‌طور که گفتیم، منطقه حفاظت‌شده سلکه در اطراف این روستا واقع شده‌ است. صوفیانده از نظر کشاورزی و اقتصادی نیز بسیار مهم است؛ چراکه بیش از ۷۰ درصد توت‌فرنگی استان در این روستا تولید می‌شود. با سفر به این مکان، پس از گشت‌و‌گذار در مناطق اطراف، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستا ساکن شوید.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مهر هستند. در این ماه‌ها هم از آب‌و‌هوای معتدل منطقه لذت خواهید برد و هم می‌توانید شاهد برداشت توت‌فرنگی‌های محلی باشید و در جشنواره توت‌فرنگی شرکت کنید.

روستای صوفیان ده
  • آدرس: صومعه‌سرا، تولم، روستای صوفیان‌ده.

تالاب سیاه‌درویشان | فرصت قایق‌سواری میان نیلوفرها

یکی دیگر از زیباترین مناظر دیدنی صومعه سرا را می‌توانید اطراف تالاب سیاه‌درویشان تماشا کنید. این تالاب محل رویش نیلوفرهای آبی و زیستگاه انواع ماهی و پرندگان مهاجر و بومی مانند فیلوش، گیلار، خوتکای و لک‌لک است. در این منطقه، علاوه‌بر طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری، می‌توانید به تفریحاتی مانند قایق‌سواری و ماهی‌گیری نیز مشغول شوید.

این تالاب در فصل‌های مختلف سال جاذبه‌های خاص خود را دارد. اگر برای طبیعت‌گردی و تفریحات آبی به سیاه‌درویشان می‌روید، بهتر است ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مهر را برای سفر انتخاب کنید. زمستان نیز فصل رسیدن پرندگان مهاجر و زمانی عالی برای دوستداران حیات‌وحش و پرنده‌نگری است. در مرداد‌ماه، نیلوفر‌های آبی گل می‌دهند و منظره تالاب را تماشایی می‌کنند. اواخر این ماه نیز موسم برداشت و فروش پسته‌های آبی (تخم گل نیلوفر) است. در مجموع بسته به علایق خود، می‌توانید در فصول مختلف سال از تالاب سیاه‌درویشان بازدید کنید.

تالاب سیاه درویشان از جاهای دیدنی صوفیان ده
  • آدرس: غرب شهر صومعه‌سرا، حاشیه جنوبی تالاب انزلی.

تالاب‌ نرگستان | تفرجگاهی تماشایی و تاریخی

تالاب نرگستان در روستایی سرسبز و خلوت با همین نام واقع شده است. این مکان خوش‌منظر و آرام، برای افرادی که به طبیعت‌گردی و عکاسی علاقه‌مندند، بسیار مناسب است. متاسفانه روستای نرگستان اقامتگاه ندارد؛ اما برای کمپ‌زدن یا تفریح روزانه می‌توانید به این روستا بروید یا در اقامتگاه‌های اطراف ساکن شوید. از بازار پر‌قدمت منطقه نیز می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

نرگستان در گذشته، اهمیت سیاسی و اقتصادی بالایی داشته است. کشتی‌های مختلف از سمت بندر انزلی و روسیه، از رودخانه نرگستان عبور‌و‌مرور می‌کردند و برای داد‌و‌ستد به بازار روستا می‌آمدند. جالب است بگوییم میرزا‌کوچک‌خان‌ جنگلی و یارانش نیز برای جمع‌آوری اسلحه و جذب نیرو در نرگستان و اطراف تالاب جمع می‌شدند.

تالاب نرگستان از جاهای دیدنی صومعه سرا
  • آدرس: صومعه‌سرا، روستای نرگستان.

تالاب هندخاله | جولانگاه اسب‌های آزاد

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی صومعه سرا، تالاب هندخاله است. تالاب هندخاله در روستایی به همین نام واقع شده است. این تالاب که به تالاب انزلی متصل شده، در گذشته یک راه ارتباطی مهم با بندر انزلی بود. تالاب هندخاله امروزه نیز دارای اهمیت بسیاری است؛ هر ساله پرندگان مهاجر به این تالاب می‌آیند و گردشگران زیادی را به این مکان جذب می‌کنند.

در فصل پاییز، علاقه‌مندان به حیات‌وحش و پرنده‌نگری به این تالاب می‌آیند تا به تماشای ماکیان و گونه‌‌های مختلف جانوری منطقه بنشینند. هندخاله چراگاه حیواناتی مانند اسب‌های آزاد، گاومیش و گله‌های گاو و گوسفند هم به حساب می‌آید. از دیگر سرگرمی‌های این منطقه، می‌توان به تفریحات آبی مانند قایق‌رانی و ماهی‌گیری اشاره کرد.

تالاب هندخاله
  • آدرس: صومعه‌سرا، بخش تولمات، روستای هندخاله.

منطقه حفاظت‌شده سیاه‌کشیم | بستری امن برای لانه‌های روی آب

سیاه‌کشیم یکی از مناطق حفاظت‌شده صومعه‌سراست و تنوع گیاهی و جانوری ارزشمندی دارد. در این منطقه، یک تالاب نیز وجود دارد و جالب است بگوییم نام منطقه، از نام یکی از پرندگان مهاجر به‌نام کشیم گرفته شده است. وسعت این جاذبه دیدنی به ۴٫۴۹۸ هکتار می‌رسد و زیستگاه گونه‌های بسیاری است.

در این منطقه غیر از کشیم، پرنده مهم دیگری به تالاب می‌آید که نام آن پرستوی دریایی است. این پرنده، کشیم را برای جوجه‌آوری انتخاب می‌کند. لانه پرستوی دریایی روی آب شناور است و تماشای جوجه‌پرستوها در لانه‌های روی آب، منظره‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. از گیاهان این زیستگاه نیز می‌توان به نی، بارهنگ آبی، لاله تالابی، نیلوفر آبی، تاج ریزی، سرخاب کولی و توسکا اشاره کرد.

منطقه حفاظت‌شده سیاه‌کشیم
  • آدرس: جنوب‌غربی تالاب انزلی و شمال شهرستان صومعه‌سرا.

تنیان | منطقه ییلاقی صومعه‌سرا

تنیان منطقه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌و‌هوا در شهر صومعه‌سرا است. این بخش تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی صومعه سرا را در خود جای داده است؛ بنابراین، برای گردش و طبیعت‌گردی در تنیان، انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. دور‌تا‌دور منطقه را مناطق کوهستانی و جنگلی احاطه‌ کرده‌اند.

در میان جنگل‌های تنیان، تالاب زیبای تنیان واقع‌ شده است، کمی بعدتر از تالاب نیز به غار خونابکش خواهید رسید و در انتها، سر از پارک جنگلی سیاه‌کوه در خواهید آورد. تنیان در فصل بهار و اوایل فصل پاییز، بهترین آب‌وهوا را دارد و از محبوب ترین جاهای دیدنی صومعه سرا محسوب می‌شود.

تنیان منطقه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌و‌هوا در شهر صومعه‌سرا
  • آدرس: بخش میرزا‌کوچک گوراب زرمیخ، ۲۰ کیلومتری صومعه‌سرا، منطقه تنیان.

پارک جنگلی سیاه‌کوه | جنگلی با جاده‌‌های رویایی

پارک جنگلی سیاه کوه یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا است. این پارک جنگلی در نزدیکی روستای سیاه‌کوه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. در بازدید از این منطقه، شما از جاده‌های پرپیچ‌و‌خم کوهستانی عبور خواهید کرد که دو‌ طرف آن، جنگلی از درختان بلند و کهن قرار دارد. مناطق کوهستانی معمولا دمای پایین‌تری نسبت به مناطق پست دارند؛ از‌ این‌ رو، این پارک جنگلی جای مناسبی برای طبیعت‌گردی در عصرهای گرم تابستان به حساب می‌آید.

با این طبیعت‌گردی، شما همزمان به کوه و جنگل خواهید رفت. پوشش گیاهی این جنگل شامل گیاهانی مانند درختان کهنسال افراست. اگر به کمپ شبانه جنگلی علاقه‌‌مندید، این مکان گزینه مناسبی برای شماست؛ اما توصیه می‌کنیم به‌تنهایی این کار را انجام ندهید و تا حد ممکن، یک شخص محلی یا تورلیدری مجرب را همراه خود داشته باشید.

  • آدرس: گوراب زرمیخ، روستای سیاه‌کوه.

رودخانه پلنگ‌ور | رودخانه‌‌ای میان جنگل

یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا، پلنگ‌ور، رودخانه‌ای پر‌آب در دل جنگل است و در فصل تابستان مکانی پرطرفدار برای کمپینگ محسوب می‌شود. این رود از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد، مزارع روستا را آبیاری می‌کند و از شمال روستا نیز از منطقه خارج می‌شود. محیط اطراف رودخانه پلنگ‌ور، جنگلی است و فرصت خوبی را برای طبیعت‌گردی مهیا می‌کند.

اگر فقط قصد یک پیک‌نیک روزانه را دارید و شب را در این منطقه نمی‌گذرانید، فصل بهار را برای گردش در منطقه پیشنهاد می‌کنیم.  اما اگر قصدتان آب‌تنی یا کمپ شبانه است، حتما در فصل تابستان از این رود بازدید کنید. در این مکان، می‌توانید به تفریحاتی مانند جنگل‌نوردی، شنا و عکاسی بپردازید. توصیه می‌کنیم برای گردش در این منطقه، حتما کفش مناسب کوه‌نوردی، لباس اضافی و آب آشامیدنی با خود به‌همراه داشته باشید.

رودخانه پلنگ‌ور
  • آدرس: ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی صومعه‌سرا، روستای سه‌سار.

اماکن تاریخی صومعه‌سرا‌ | مرز کمرنگ افسانه و تاریخ

میان جاهای دیدنی صومعه سرا، بناهای تاریخی مهمی وجود دارند. این منطقه در گذشته‌های دور، سرزمینی امیر‌نشین و محل حکمرانی فرمانروایان بود. علاوه‌بر این، در سال‌های اخیر نیز افراد بزرگ و تاثیر‌گذاری مانند میرزا‌کوچک‌خان جنگلی از این شهر به پا خواستند. ما در ادامه، تعدادی از بناها و جاذبه‌های تاریخی صومعه‌سرا را معرفی خواهیم کرد.

روستای کسما | از حمام تاریخی ۹‌ گنبد تا نهضت جنگل

روستای کسما از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. در زمان نهضت جنگل، این روستا مرکز اولین تشکیلات نظامی و اداری میرزا‌کوچک‌خان جنگلی بود. نشریه جنگل، یکی از مهم‌ترین نشریات تاریخ نیز در کسما با امکاناتی ساده و به‌صورت سنگی، چاپ و منتشر می‌شد.

دفتر نشریه جنگل هنوز در این منطقه وجود دارد؛ اما به‌دلیل بی‌توجهی و مرمت‌نشدن، بسیار فرسوده شده است. روستای کسما همچنین به‌دلیل حمام تاریخی و چهارشنبه‌بازارهای محلی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی صومعه‌ سرا محسوب می‌شود.

  • آدرس: صومعه‌سرا، بخش مرکزی، دهستان کسما.

حمام تاریخی کسما | بنای زیبای ۱۰۰ ساله

قدمت این بنای تاریخی زیبا به دوران قاجار باز‌می‌گردد و از خاص‌ترین جاهای دیدنی صومعه سرا محسوب می‌شود. مهم‌ترین مشخصه ظاهری آن، وجود ۹ گنبد است که هر کدام روی خود، گنبد کوچک دیگری دارند. روی این گنبدهای کوچک، سوراخ‌هایی برای ورود نور خورشید و تهویه هوا ساخته بودند.

حمام کسما دیگر فعال نیست؛ اما احتمالا در گذشته، نوری که از این روزنه‌ها می‌تابید، در فضای بخارگرفته حمام، خطوط روشن و زیبایی را خلق می‌کرد. این حمام خشتی دارای قسمت‌های مختلفی مانند سربینه، صحن اصلی، میان در، نظافت‌خانه، خزینه، فضای شست‌و‌شو، سرد درون و گرم دروم است. خوشبختانه این بنا در سال‌های اخیر، مرمت و بازسازی شده است.

حمام تاریخی کسما
  • آدرس حمام تاریخی کسما: صومعه‌سرا، جاده کسما.

شهر تاریخی گسکر | شهر ۱۲۰۰ ساله

میان جاهای دیدنی صومعه سرا، جاذبه‌ای باستانی و پرداستان وجود دارد. در روستای بهمبر صومعه‌سرا، در دل جنگل‌های انبوه، بقایای یک شهر ۱۲۰۰ ساله معروف به هفت دغنان قرار دارد. از شواهد موجود به‌نظر می‌رسد که این شهر قدیمی، رونق بسیاری داشته است. در این محوطه، بقایای یک حمام، چند خانه، مغازه آهنگری و آرامگاه خوری‌سو، خواهر فرمانروای گسکر، وجود دارد. می‌گویند تونل‌هایی از این منطقه به‌سمت مناره آجری بازار می‌روند.

درباره علت متروک‌شدن این شهر، افسانه‌های متعددی وجود دارند؛ در تعداد زیادی از این باورها، وجود قورباغه‌ای بزرگ مردم را از این شهر رانده است! در افسانه‌ای دیگر نیز حمله مارها را دلیل متروک‌شدن شهر می‌دانند.

  • آدرس: دهستان ضیابر، روستای بهمبر و منطقه گسکر.

مناره آجری روستای گسکر | یادگاری از دوران صفوی

در روستای تاریخی گسکر، مناره‌ای آجری وجود دارد که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. درون این مناره، پلکانی مارپیچ تا بام بنا ساخته شده است. درباره کاربرد آن احتمالات مختلفی مطرح می‌شود. با توجه به موقعیت مکانی مناره، به‌نظر نمی‌رسد برای دیده‌بانی و فعالیت‌های نظامی مکان مناسبی باشد. عده‌ای معتقدند مناره بازار گسکر برای بررسی و تخمین زمان طلوع و غروب خورشید ساخته شده است.

مناره آجری صومعه‌سرا ۳۰ متر ارتفاع داشت؛ اما بخش‌هایی از آن در اثر زلزله رودبار و عوامل جوی تخریب شد. در حال حاضر، مناره تا حدودی بازسازی شده است؛ اما ارتفاع آن فقط به ۱۲ متر می‌رسد. این بنا جزو آثار ملی ایران نیز محسوب می‌شود.

مناره آجری روستای گسکر
  • آدرس: صومعه‌سرا، روستای گسکر.

پل خشتی گوراب تولم | یادگاری از دوران قاجار

در دوره قاجار، این پل خشتی را حاکمان محلی روستای گوراب روی رودخانه گازروبار ساختند. در ساخت آن از مصالحی مانند آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. در ترکیب ساروج، از سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌شد؛ به همین دلیل، افراد محلی به این پل «مرغانه پورد» می‌گویند که به‌معنی پل تخم‌مرغی است.

متاسفانه در حال حاضر، بخش‌هایی از پل آسیب دیده است؛ اما همچنان از آن استفاده می‌شود و رابط بین دو روستای خراط محله و گوراب است. در صورتی که قصد بازدید از این اثر ملی را دارید، پس از رسیدن به محله گوراب، محل دقیق پل خشتی را از مردم محلی جویا شوید.

پل خشتی گوراب تولم
  • آدرس: صومعه‌سرا، بخش تولم، روستای گوراب.

جاذبه‌های فرهنگی صومعه‌سرا | شهر جشنواره‌ها

بخشی از جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا مربوط به آداب‌و‌رسوم و فرهنگ مردم منطقه هستند. اهالی این شهر در زمینه حفظ و ترویج فرهنگ بومی منطقه بسیار فعالند و مراسم مختلفی با این هدف برگزار می‌شوند. در جشنواره‌های صومعه‌سرا، شاهد مراسم‌ تماشایی مانند لافندبازی و رقص‌های محلی خواهید بود. بازارهای محلی نیز فرصت مناسبی برای لمس زندگی روزمره مردم محلی و همچنین تهیه سوغاتی هستند. ما در ادامه، به معرفی جشنواره‌ها و یکشنبه‌بازار صومعه‌سرا می‌پردازیم تا با فرهنگ این منطقه بیشتر آشنا شوید.

جشنواره‌های صومعه‌سرا | آیینه فرهنگ منطقه

یکی از جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا جشنواره‌های متعدد و متنوع آن است. موضوع این جشنواره‌ها معمولا مواردی مانند برداشت محصولات مختلف و بزرگداشت آیین‌های سنتی است. در این رویداد‌ها، معمولا مراسمی مانند لافندبازی، کشتی گیله‌مردی، رقص‌های محلی و… اجرا می‌شوند. از جشنواره‌های این شهر، می‌توان به جشن خرمن، جشنواره حلوای ضیابری، جشن برداشت توت‌فرنگی، جشن نیشکر، عروس کولی، جشنواره رشته‌خشکار، جشنواره غذاهای سنتی، جشنواره بازی‌های بومی و… اشاره کرد.

جشنواره‌های صومعه‌سرا

یکشنبه‌بازار صومعه‌سرا | لذت خرید در بازارهای محلی

در یکشنبه‌بازار صومعه‌سرا، افراد محلی و بازاری، کالا و محصول خود را عرضه می‌کنند؛ از لباس و لوازم خانگی گرفته تا سبزیجات و انواع مواد غذایی محلی در این بازار خرید‌و‌فروش می‌شوند. البته بازارهای هفتگی دیگری نیز در این منطقه به راه می‌افتند. روستاهای مختلف این شهر، هر کدام بازارهای محلی خود را دارند. از جمله این بازارها، می‌توان به دوشنبه‌بازار هندخاله، چهارشنبه‌بازار کسما، پنج‌شنبه‌‌بازار طاهرگوراب، دوشنبه‌بازار ضیابر و… اشاره کرد. شما در روزهای مختلف هفته، می‌توانید سوغاتی‌ و لوازم محلی مورد نیاز خود را در روستاهای این شهر تهیه کنید.

بهترین زمان سفر به صومعه‌سرا چه فصلی است؟

در جواب به این سوال، باید در نظر داشته باشید که چرا و به چه هدفی به صومعه‌سرا می‌روید؟ در این شهر، جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی مختلفی وجود دارند که تعدادی از آن‌ها را فقط در فصل و ماه خاصی می‌توان دید. شهر صومعه‌سرا در پاییز و زمستان، میزبان پرندگان مهاجر است و فرصت خوبی برای پرنده‌نگری است. اگر قصد تماشای نیلوفرهای آبی را دارید یا می‌خواهید شنا در رودخانه را تجربه کنید، باید در تابستان به این شهر بیایید. برای طبیعت‌گردی، ماهی‌گیری و تماشای آثار باستانی شهر نیز، بهار آب‌وهوای مساعدی دارد.

بهترین زمان سفر به صومعه‌سرا چه فصلی است؟

اقامت در صومعه‌سرا | جایی برای یک سفر آرام

برای اقامت در این شهر، گزینه‌های مختلفی دارید. می‌توانید از هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری لوکس استفاده کنید یا اینکه به‌سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی سنتی و باصفا بروید و با فرهنگ شیرین و زندگی روزمره مردم گیلان بیشتر آشنا شوید. اگر گذرتان به صومعه‌سرا افتاد، مجتمع‌‌های اقامتی مهرگان، فانوس شب یا اقامتگاه بوم‌گردی داروک گزینه‌های مناسبی برای اقامت و استراحت هستند.

سفر به صومعه‌سرا | بازدید از شهر نشاط و سرزندگی

در این مطلب، جاهای دیدنی صومعه سرا و تفریحات مختلفی را که می‌توان در این شهر تجربه کرد، مرور کردیم. دیدیم که زمان سفر به صومعه‌‌سرا، محدود به فصل خاصی نیست و این شهر در هر فصلی جاذبه‌های ویژه‌ای دارد؛ انتخاب زمان سفر با شما و با توجه به شرایط و علایق شماست. می‌توانید با رزرو بلیط هواپیما، بلیط قطار یا خودروی شخصی راهی این شهر سرسبز شوید.

سفر به این شهر خوش‌آب‌و‌هوا با غذاهای محلی خوش‌طعم و مناظر تماشایی، همان تجربه نابی‌ست که گردشگران نمی‌خواهند به پایان برسد. نظر شما چیست؟ اگر قبلا به صومعه‌سرا سفر کرده‌اید، برای ما بنویسید که به کدام جاذبه گردشگری این شهر بیشتر علاقه‌مند بودید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی صومعه سرا

غذاهای سنتی صومعه‌سرا چه هستند؟

میرزا‌قاسمی، چغرتمه، کباب‌ ترش و باقلاقاتوق از جمله غذاهای محلی این شهر هستند.

سوغات صومعه‌سرا چیست؟

علاوه‌بر سوغاتی‌های رایج گیلان، صومعه‌سرا سوغاتی‌هایی مانند ابریشم، محصولات مرواریدبافی و نقاشی‌های مینیاتور دارد. خوراکی‌هایی مانند نیشکر، کلوچه و حلوای ضیابر نیز مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند.

لافندبازی چیست؟

لافند‌بازی (بندبازی) یکی از آداب‌و‌رسوم قدیمی گیلانی‌هاست که در عروسی‌ها، جشنواره‌ها، بازارهای محلی و مراسم نوروز اجرا می‌شود.

آیا صومعه‌سرا دریا دارد؟

خیر، اما اگر به تفریحات آبی علاقه‌مند هستید، می‌توانید ظهرهای تابستان در رودخانه پلنگ‌ور مشغول شنا شوید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید