اصفهان از جمله شهرهایی است که سالانه توجه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند. حال ما می‌خواهیم سری به سرزمین هزار‌چشمه و نگین گردشگری استان اصفهان بزنیم و جاهای دیدنی سمیرم را معرفی کنیم. سمیرم در قسمت جنوبی اصفهان واقع شده و به‌واسطه رودخانه‌ها و آبشارهای بکری که در خود جای داده، تبدیل به بهشت‌ گمشده کشور عزیزمان شده است. این مقصد، یکی از مقاصد ایده‌آل برای مسافرانی است که می‌خواهند سمفونی طبیعت را از نزدیک تماشا کنند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، ما تصمیم داریم به معرفی جاهای دیدنی سمیرم بپردازیم و گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعت را در کنار شما کشف کنیم. 

سمیرم کجاست؟ 

سِمیرُم، معروف به شهر هزار‌چشمه، یکی از سرسبزترین شهرهای ایران است که در ۱۶۵ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده و آن را به‌عنوان نگینی در قلب زاگرس می‌شناسند. ارتفاع سمیرم از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر است و به‌عنوان «بام ایران» نیز از آن یاد می‌شود. کوه سیاه و کوه بهرز هم مانند حصاری محکم از قلب گردشگری ایران محافظت می‌کنند. 

از آنجایی که این شهر، جزو مناطق کوهستانی است و رشته‌کوهی مانند دنا را در خود جای داده‌، آب‌وهوای غالب بر این منطقه سرد و کوهستانی است. تابستان‌های سمیرم، خشک‌ و معتدل و زمستان‌های آن به‌شدت سرد است. پس بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی سمیرم را می‌توان فصل بهار دانست. در این زمان، آب‌وهوا در مساعد‌ترین حالت ممکن قرار دارد و می‌توانید چشمه‌های خروشان و پرآبی را که از دل کوه‌ها جاری شده‌اند، ببینید و از طبیعت منحصربه‌فرد آن لذت ببرید. 

اگر از آن دسته عزیزانی هستید که هیچ‌گاه نمی‌خواهند دست‌خالی به شهر خود بازگردند و به یاد دوستان و آشنایان نیز هستند، پس باید سوغات سمیرم را نیز بشناسید. مهم‌ترین سوغات این شهر، سیب معروف آن است؛ چرا‌که باغ‌های سیب بسیاری آنجا وجود دارند. در کنار سیب، می‌توانید دیگر سوغات این شهر مانند، کشک، قارا، عسل و صنایع‌دستی چون قالی، گلیم و جاجیم قشقایی را نیز تهیه کنید. 

معرفی جاهای دیدنی سمیرم

تاریخچه و جغرافیای شهر سمیرم

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط واندنبرگ، سابقه تاریخی سمیرم به ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. آثار باستانی یافت‌شده در جنوب سمیرم، نشان‌دهنده این هستند که سابقه شهرنشینی در این دیار، به دوران کاسیان برمی‌گردد. در ایران باستان، این شهر را با اسامی چون «زمیران»، «سمیران» و «سام آرام» نیز می‌شناختند. یکی از عواملی که باعث شده مسافران، علاقه‌مند به بازدید از جاهای دیدنی سمیرم باشند، وجود تعداد زیادی راه‌ ارتباطی به این شهر است. شهرستان سمیرم بین ۳ استان فارس، کهگیلویه‌ و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و مزیت آن نیز این است که برای رسیدن به مقصد خود، می‌توانید از این استان‌ها هم دیدن کنید. سمیرم از شمال با شهرضا، از جنوب با یاسوج، از شرق با آباده و از غرب با بروجن همسایه است. 

 عمده ساکنین این منطقه را عشایران قشقایی تشکیل می‌دهند که به زبان شیرین ترکی قشقایی صحبت می‌کنند. گویش رسمی و غالب در افرادی که ساکن سمیرم هستند، فارسی با لهجه‌ای مشابه با لهجه شیرازی است. حال که با دومین شهر مرتفع ایران آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که بهترین جاهای دیدنی سمیرم را نیز بشناسید و مقاصد گردشگری خود را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی سمیرم | جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

سمیرم، بهشت گمشده‌ای در اصفهان است که هر فرد علاقه‌مند به طبیعت را به خود جذب می‌کند. این شهر کوهستانی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده و زیبایی‌های بسیاری را درون خود پنهان کرده‌ است. با سفر به این منطقه و بازدید از جاهای دیدنی سمیرم، می‌توانید هیجان و ماجراجویی را در طبیعتی بکر و به‌دور از شلوغی و دغدغه‌های زندگی شهری تجربه کنید. 

چه به‌دنبال تفریحات هیجان‌انگیز در دل طبیعت باشید و چه بخواهید به صدها و حتی هزاران سال پیش سفر کنید و تاریخ و فرهنگ غنی ایران را از نزدیک ببینید، در هر صورت، سمیرم می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای شما باشد. اگر به این شهر زیبا علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید پیش از سفر، آن را بیشتر بشناسید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما بمانید. 

جاذبه های سمیرم

آبشار سمیرم | عروس زاگرس

یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران، آبشار سمیرم است. تمامی مسافرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، بازدید از این جاذبه طبیعی را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند. آبشار سمیرم را با نام عروس آبشارهای زاگرس نیز می‌شناسند که این نام‌گذاری، نشان از زیبایی وصف‌ناپذیر آبشار سمیرم دارد. 

بازدید از این آبشار را در فصل بهار به هر مسافری پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا‌که کوهستان‌های اطراف آن در این زمان، سراسر به‌رنگ سبز در می‌آیند و دشت‌ها نیز پر از لاله‌های واژگون و شکوفه‌هایی صورتی‌رنگ می‌شوند. اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید، این مقصد گردشگری می‌تواند تبدیل به بهشتی برای تمامی عکاسان شود. 

آبشار سمیرم در بین تنگه‌ای در کوه‌های زاگرس واقع شده که به‌واسطه این موقعیت جغرافیایی و جریان همیشگی آبشار، آب‌وهوای آن نیز نسبت به دیگر مناطق و روستاهای این شهر، خنک‌تر و دلچسب‌تر است و حتی در شب‌های تابستان نیز سردی هوا به‌وضوح احساس می‌شود. با توجه به جریان آب و تغییرات اقلیمی صورت‌گرفته در این مناطق، شاهد کاهش ارتفاع این آبشار زیبا از ۷۵ متر به حدود ۴۵ تا ۳۵ متر نیز بوده‌ایم. آبشار سمیرم حدود ۲ متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد. جریان این آبشار همیشگی و آب آن نیز کاملا شیرین است. 

آبشار سمیرم از محبوب ترین جاهای دیدنی سمیرم

محل تامین آب آبشار سمیرم به چشمه‌های مزارع جوزار و چشمه عزیزخان برمی‌گردد. قسمت‌های پایینی آبشار شامل فضای سرسبز و بزرگی هستند که می‌توانید در آنجا به استراحت و تماشای مناظر زیبای طبیعی بپردازید. 

فاصله این آبشار تا جنوب شهر اصفهان، حدود ۱۶۰ کیلومتر و تا شرق سمیرم ۴ کیلومتر است. اگر از اصفهان می‌خواهید به این آبشار بروید، باید از خروجی جنوبی اصفهان استفاده و به‌سمت شهرضا حرکت کنید. پس از عبور از شهرضا و ورود به اتوبان شهرضا-‌سمیرم، می‌توانید مسیر ورود به سمیرم را پیش بگیرید. 

از آنجایی که این آبشار، یکی از بهترین جاهای دیدنی سمیرم است و سالانه توریست‌های زیادی به آن منطقه سفر می‌کنند، امکانات رفاهی بسیاری نیز در اطراف آن بنا شده‌اند که از جمله آن‌ها، می‌توان به رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و مغازه‌های متعدد اشاره کرد. 

  • آدرس: استان اصفهان، ۶ کیلومتری شرق شهرستان سمیرم، منطقه تفریحی و بین‌المللی آبشار سمیرم.

پارک دریاچه | محبوب‌ترین پارک سمیرم

پارک دریاچه سمیرم، تابلویی از نقاشی طبیعت است که هیچ مسافری نباید دیدن آن را از دست بدهد! این پارک سرسبز هم بدون شک از بهترین جاهای دیدنی سمیرم به حساب می‌آید و در قسمت جنوبی این شهرستان واقع شده است. در دل این پارک، دریاچه‌ای پرآب و زیبا وجود دارد که اطراف آن را درختان سربه‌فلک‌کشیده چنار، صنوبر و بید احاطه کرده‌اند. چشم‌انداز به رشته‌کوه‌های دنا از دیگر مزیت‌های بازدید از پارک دریاچه این شهر است. 

ماهی‌گیری و قایق‌سواری نیز از جمله تفریحات هیجان‌انگیزی هستند که با رفتن به این پارک، می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. از طرفی، فروشگاه‌های مختلف، شهربازی و پارکینگ از جمله امکانات رفاهی هستند که در اختیار گردشگران پارک دریاچه سمیرم قرار داده شده‌اند.  

پارک دریاچه سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، قسمت جنوبی شهرستان سمیرم، خیابان شورا.

غار دنگزلو | شبیه‌ترین غار به علی‌صدر

غار دنگزلو را نیز می‌توان یکی‌ دیگر از جاذبه‌های گردشگری سمیرم دانست که در نزدیکی روستایی با همین اسم قرار گرفته است و حدود یکصد سال از قدمت این روستا می‌گذرد. غار دنگزلو از توابع پادنا علیا سمیرم به حساب می‌آید. این غار در قسمت شمال‌شرقی کوه دنا و در دامنه نوول واقع شده است و برای آنکه بتوانید از این جاذبه دیدن کنید، باید از باغ‌های سرسبز و آباد سیب بگذرید تا به کوهی برسید که دهانه غار آنجا قرار دارد. 

این غار دارای تالارهای باشکوه‌ و بزرگ، ۳ حوضچه آبی و ۷ تالاب است. برای عبور از این تالاب‌ها، باید از قایق استفاده کنید. محیط داخلی این غار بیشترین شباهت را به بزرگ‌ترین غار آبی دنیا، یعنی غار علی‌صدر دارد و به همین دلیل نیز از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی سمیرم به حساب می‌آید. 

غار دنگزلوی سمیرم از غارهای آبی رشته‌کوه دناست و در بالادست آن، یکی از شاخه‌های رودخانه ماربر واقع شده است. اولین‌بار، این غار توسط اهالی روستای دنگزلو و چند تن از کوهیاران کشف شد. طی اندازه‌گیری‌هایی که از غار صورت گرفته، طول آن را حدود ۱۶۰۰ متر برآورد کرده‌اند و از آنجایی که آب این غار از چشمه‌های داخل کوه نشات گرفته، بسیار خنک و گواراست.

غار دنگزلو
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، شمال‌شرقی کوه دنا، روستای دنگزلو.

چشمه ناز | چشمه‌ای پرآب با طبیعتی دلربا

چشمه ناز هم یکی از خاص‌ترین و بهترین جاهای دیدنی سمیرم است. این چشمه از به‌هم‌رسیدن چندین چشمه تشکیل شده‌ و آنقدر پر‌آب است که مانند یک رودخانه دیده می‌شود؛ از طرفی، آبی بسیار گوارا و سبک دارد. وجود این جریان آب و عبور آن از دل صخره‌ها و سنگ‌ها، باعث شده است که طبیعتی دلربا در اطراف آن پدید بیاید. چشمه ناز ونک در فاصله ۱۹ کیلومتری از روستای ونک و در قسمت جنوب‌شرقی آن قرار گرفته است. 

چشمه ناز سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، ۱۵ کیلومتر پس از شهرستان سمیرم، روستای ونک.

آبشار بی‌بی سیدان | از بکرترین جاهای دیدنی سمیرم

یکی‌ دیگر از آبشارهای شهرستان سمیرم، آبشار بی‌بی سیدان است. این آبشار زیبا، از بکرترین و دیدنی‌ترین نقاط گردشگری اصفهان به حساب می‌آید. آبشار بی‌بی سیدان در روستایی به همین نام قرار دارد؛ فاصله این روستا تا سمیرم، حدود ۳۰ کیلومتر و نزدیک‌ترین رودخانه به این آبشار، رودخانه‌ای با نام کاسگان است. آبشار بی‌بی سیدان در دره‌ای به نام تنگه رازی واقع شده و هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک است. 

ارتفاع این آبشار به حدود ۳۰ متر می‌رسد و می‌توان گفت یکی از آبشارهای مرتفع سمیرم به حساب می‌آید. در این منطقه نیز وجود درختان سرسبز و گیاهان بسیار، باعث شده زیبایی آن فضا دوچندان شود. آب‌وهوای این منطقه، کوهستانی و خنک است و فصول گرم سال را می‌توان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه دانست. 

آبشار بی بی سیدان سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، ۳۰ کیلومتری شهرستان سمیرم، روستای بی‌بی سیدان.

روستای خفر | نگینی سبز در دامنه رشته‌کوه دنا

طبیعت زیبا و سرسبزی روستای خفر، باعث شده تا گردشگران به آن لقب نگین سبز دنا را بدهند. این روستا با بهره‌مندی از آب‌وهوایی خنک و دلپذیر و همچنین به‌دلیل وجود درختان بلند و باغ‌های پرثمر، تبدیل به بهشت گمشده‌ای در دل کوهستان شده است. روستا در جنوبی‌ترین قسمت استان اصفهان قرار دارد و با استان کهگیلویه و بویراحمد همسایه است. 

به هر گوشه‌ای از این روستا که نگاه کنید، می‌توانید رودخانه‌ای پرآب و خروشان را در میان انبوهی از درختان، مشاهده کنید. البته سرمای زمستان در روستای خفر، فراتر از تصورات است و همین امر باعث شده که به آن لقب «جهنم سفید» را بدهند! این روستا با وجود باغ‌های سیب، رودخانه‌های خروشان، آبشارها و یخچال‌های طبیعی، تبدیل به یک روستای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر شده است. البته زیبایی‌های روستا، محدود به طبیعت بکر آن نیست؛ با سفر به این منطقه، می‌توانید از امامزاده‌ای با معماری بی‌نظیر نیز دیدن و ترکیب هنر و فرهنگ را به‌خوبی لمس کنید. در ادامه، دو مورد دیگر از جاذبه‌های خفر را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای خفر سمیرم

آبشار خفر | دردل طبیعت بکر

اطراف خفر نیز به‌اندازه خود آن جذاب و دیدنی است. از دیگر جاذبه‌های این منطقه، می‌توان به آبشار خفر اشاره کرد. این آبشار در دل کوهستان و در میان دره قاش مستان که در ۵ کیلومتری روستای خفر واقع شده، قرار دارد. آبشار خفر از ارتفاع ۳۵ متری می‌ریزد و منظره‌ای خارق‌العاده را به وجود می‌آورد. برای رسیدن به این بهشت پنهان، باید دره دنی پی و رودخانه روستا را پشت‌سر بگذارید و حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کنید. در بین مسیر، می‌توانید اطراف آبشار‌های کوچک پلکانی استراحت و خستگی مسیر را از تن به‌در کنید. 

غار خفر | با قندیل‌های یخی

یکی دیگر از جاهای دیدنی سمیرم که در روستای خفر قرار دارد، اسرارآمیزترین غار یخی این منطقه، یعنی غار خفر است. این غار از حیرت‌انگیزترین و رازآلودترین غارهایی است که می‌توانید ببینید. هر کسی که از این جاذبه دیدن می‌کند، مجذوب قندیل‌های یخی آن می‌شود. 

هر چقدر به‌سمت انتهای این غار حرکت کنید، منظره، تماشایی‌تر می‌شود. انتهای غار یخی خفر، دریاچه‌ای پرآب وجود دارد که تکه‌های یخ در آن شناور هستند. موقعیت جغرافیایی این غار به‌گونه‌ای است که در تمامی فصول سال، شاهد انباشت یخ و برف خواهید بود. از اردیبهشت تا تیرماه، بهترین زمان برای بازدید از این غار یخی است. 

برای رسیدن به غار خفر باید از باغ‌هایی که در جنوب‌شرقی این روستای سرسبز هستند، بگذرید تا به منطقه کیخسرو برسید و آنجا را نیز پشت‌سر بگذارید. خبر خوش برای تمامی بازدیدکنندگان روستای خفر، این است که بازدید از تمامی جاذبه‌های گردشگری که در خفر وجود دارند، رایگان است. 

غار خفر از جاهای دیدنی سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، روستای خفر.

آبشار آب ملخ | شاهکاری در دامان طبیعت 

یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی سمیرم که هر گردشگری باید آن‌ را ببیند، آبشار آب ملخ است. زیبایی این آبشار به‌حدی است که می‌توان آن را شاهکاری از طبیعت دانست. این آبشار زیبا، دوطرفه است و از هر دو سمت آن، آب جاری است؛ علت آن نیز برمی‌گردد به اتفاقی که باعث ایجاد این آبشار شده است. 

در واقع سقوط یک سنگ بزرگ و انسداد مسیر رودخانه، باعث ایجاد آبشار آب ملخ شد. نفوذ آب در دل این سنگ بزرگ، موجب شد تا تونلی به طول ۸۰ متر داخل آن ایجاد شود. آبشار آب ملخ در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و نزدیکی روستای آب ملخ واقع شده است. منشا آب این آبشار نیز به رشته‌کوه‌های دنا و همجواری با رودخانه ماربر برمی‌گردد. 

سوالی که ممکن است برای بازدیدکنندگان از این آبشار پیش بیاید، این است که چرا نام آبشار را آب ملخ گذاشته‌اند؟ ربط آن به ملخ چیست؟ باید بگوییم این آبشار دشمن تمامی آفت‌ها و ملخ‌هاست و به همین دلیل، نام آن را آب ملخ گذاشتند؛ یعنی آب آبشار به‌نوعی یک سم طبیعی برای جانوران موذی و آفات به حساب می‌آید. این آبشار را با نام تخت سلیمان نیز می‌شناسند. 

جالب است بدانید که موقعیت جغرافیایی روستایی که آبشار آب ملخ در آن واقع شده، به‌گونه‌ای است که از طلوع تا غروب خورشید، تنها ۳ ساعت به طول می‌انجامد! همین امر هم باعث شده که به این روستا، روستای نیمروز هم بگویند. 

آبشار ملخ سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم،  جاده سمیرم به یاسوج، روستای آب ملخ.

غار چهل ستون | مهم‌ترین پدیده زمین‌شناسی در اصفهان 

در پس هر کدام از جاهای دیدنی سمیرم، حقایق جالبی نهفته است؛ غار چهل ستون سمیرم که با ۳۰۰ متر ارتفاع، در حوالی سمیرم و در تنگ خشک قرار دارد نیز از همین جاهای دیدنی است. غار چهل ستون، به‌شکلی منحصر‌به‌فرد، ۲۰ استلاکتیت و ۲۰ استالاگمیت از جنس رسوبات دارد که شکل‌گیری آن‌ها، هزاران سال به طول انجامیده است. نور خورشید از روزنه‌هایی که در سقف غار وجود دارند، به داخل نفوذ و  زیبایی غار را با نورپردازی‌اش، چندین برابر می‌کند.

غار چهل ستون سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای خفر، دهستان حنا، تنگه تنگ خشک.

روستای قره قاچ | روستایی خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی بکر

روستای قره قاچ نیز یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی سمیرم است که هر کسی باید یک‌بار هم که شده، آن را از نزدیک ببیند. قدمت این روستا بسیار زیاد و پوشش گیاهی منطقه نیز کاملا منحصربه‌فرد است. این منطقه شامل باغ‌های میوه، رودخانه‌ها و چشمه‌هایی پرآب و خروشان و دشت‌هایی سرسبز است. روستای قره قاچ در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده زاگرس قرار دارد و به همین دلیل نیز آب‌وهوای آن سرد و کوهستانی است. 

اگر کنجکاو هستید که معنی کلمه قره قاچ را بدانید، باید بگوییم که در زبان ترکی، کلمه «قره» به‌معنای سیاه و کلمه «قاچ» به‌معنای فرورفتگی است. دلیل این نام‌گذاری نیز این است که روستای قره قاچ میان یک دره و در یک فرورفتگی سیاه به وجود آمده است. 

در این روستا، سدی به‌نام قره قاچ نیز وجود دارد که در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسیده و جزو جاذبه‌های سمیرم به حساب می‌آید. این سد نقش بسزایی در تامین آب بخش کشاورزی دارد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه، می‌توان به امامزاده سیدمحمد اشاره کرد که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست.

روستای قره قاچ سمیرم
  • آدرس سد و روستا: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای قره قاچ.

چشمه خوانسار | چشمه‌ای در میان صخره‌ها

هنگامی که از سمت شهرضا به سمیرم بیایید، در میانه راه، چشمه‌ای را خواهید دید که نام آن خوانسار است. این چشمه دارای آبی خنک و گواراست و از ارتفاع ۸۰۰ متری سطح‌ زمین می‌خروشد. طبیعت اطراف چشمه نیز به‌شدت زیبا و چشم نواز است. 

در اطراف چشمه خوانسار، چندین حوضچه طبیعی نیز وجود دارند که آب چشمه به آن‌ها می‌ریزد. سکوت حاکم بر این منطقه و سرسبزی اطراف آن، موجب شده تا مسافران برای فرار از زندگی شهری و یافتن آرامش، به این جاذبه پناه بیاورند. 

چشمه خوانسار سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای قره قاچ، چشمه خوانسار.

چشمه بابازرنگ | نغمه‌ای از دل طبیعت 

چشمه بابازرنگ یکی‌ دیگر از چشمه‌های جذاب سمیرم است که در ۶۵ کیلومتری جنوب شهرستان کُمِه واقع شده‌ است. در اطراف چشمه، چشمه‌های بزرگ‌ و کوچک بسیاری نیز جریان دارند که به‌موجب وجود این چشمه‌ها، طبیعت این منطقه کاملا سرسبز و آباد شده است. وجود درختانی که صدها سال از عمرشان می‌گذرد، مناظری زیبا و دیدنی را ایجاد کرده که گردشگران را سر ذوق می‌آورد.

چشمه بابازرنگ سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، ۶۵ کیلومتری شهرستان سمیرم، شهرستان کُمِه.

روستای خینه | روستایی به سرخی خون 

روستای خینه شهرستان سمیرم را می‌توان از خاص‌ترین و بهترین جاهای دیدنی سمیرم دانست؛ چرا‌که طبیعت آن به‌گونه‌ای است که گویی از دل افسانه‌های کهن بیرون آمده است. طبیعت این روستا بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. ایل قشقایی در سال‌های دور، در این منطقه زندگی می‌کردند و به‌دلیل خاک‌ رس قرمزی که در این منطقه وجود داشت، آن را خینه نامیدند؛ این واژه به‌معنای سرخ است. 

خانه‌های خشتی با سقف‌های شیروانی در این روستا، منظره‌ای دل‌انگیز خلق کرده‌اند. مردم خونگرم و مهمان‌نواز روستا نیز همواره پذیرای مسافرانی هستند که خینه را برای تفریح و استراحت انتخاب کرده‌اند. وجود قلعه تاریخی در این منطقه، حاکی از قدمت دیرینه آن دارد. از دیگر جاهای دیدنی سمیرم که در این محدوده وجود دارند، می‌توان به چشمه کلوخ شنی و آبشار و چشمه کجو اشاره کرد. 

سمیرم کجاست
  • آدرس: استان اصفهان، بخش پادنا علیا، دهستان پادنا وسطی، روستای خینه.

دره حنا علیشاه | پاتوقی برای علاقه‌مندان به طبیعت 

اگر می‌خواهید به‌ معنای واقعی کلمه بکر و دست‌نخورده پی ببرید، پیشنهاد ما سفر به دره حنا علیشاه است. محلی‌های این منطقه، آن را حنالیچه نیز می‌نامند. این جاذبه طبیعی هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی سمیرم است که هر ساله گردشگران بسیاری به آنجا می‌روند. 

روایات کهن می‌گویند که در این دره، تعداد بسیار زیادی درخت حنا وجود داشته و به همین دلیل هم به آن دره حنا می‌گویند. روایت دیگری هم وجود دارد که گویا فردی به نام علیشاه در این دره زندگی می‌کرده و از آنجایی که مردم برای او احترام بسیاری قائل بودند، نامش را بر این دره گذاشتند تا یادش همیشه زنده بماند. 

این دره فوق‌العاده در نزدیکی شهر سمیرم و در اطراف شهر ونک واقع شده است. دره حنا علیشاه، دارای تنوع بالایی از گیاهان دارویی است. لاله‌های واژگون در کنار آب‌و‌هوای فوق‌العاده این منطقه، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند. اگر شیفته کوه‌نوردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی بازدید از این منطقه را از دست ندهید.  

دره حنا علیشاه
  • آدرس: استان اصفهان، ۱۲ کیلومتری شهرستان سمیرم، محدوده ونک.

منطقه شکار ممنوع حنا | زیستگاهی جذاب و متفاوت 

اگر تصمیم گرفته‌اید جاهای دیدنی سمیرم را ببینید، پس باید سری هم به منطقه شکار ممنوع حنا بزنید. این منطقه نیز مانند دیگر مناطق سمیرم، مانند قطعه‌ای از بهشت روی زمین است و دیدن آن برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی، بسیار جذاب خواهد بود.

منطقه شکار ممنوع حنا در قسمت جنوب‌شرقی سمیرم واقع شده و فاصله‌ای ۸ کیلومتری با شهر حنا دارد. در این منطقه نیز چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان بسیاری وجود دارند. شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی این منطقه به‌گونه‌ای است که حنا را تبدیل به زیستگاهی مناسب برای انواع گیاهان، گونه‌های مختلف جانوری و همچنین پرندگان کرده‌ است. میزان بارش در این زیستگاه، بسیار زیاد است که به همین دلیل، این ناحیه هوایی خنک و سرد دارد. البته فراموش نکنید که شکار در این منطقه، ممنوع است. 

منطقه شکار ممنوع حنا
  • آدرس: استان اصفهان، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان سمیرم، ۸ کیلومتری شمال شهرستان حنا.

مزرعه کتی گربین | سرزمین گل‌های خودرو

مزرعه کتی گربین دنیایی از گل‌های خودرو است. این مزرعه خارق‌العاده در واقع پیرامون روستای قلعه قدم واقع شده که این روستا نیز جزو توابع شهرستان ونک به حساب می‌آید. فصل بهار بهترین فصل برای بازدید از این منطقه به حساب می‌آید؛ چرا‌که در این زمان، دشت‌ها سراسر از گل پوشیده شده‌اند.  

روایت‌ها حاکی از آن است که در گذشته، این مزرعه از مناطق اصلی بوده و چوپان‌ها گوسفندان خود را برای چرا به آنجا می‌بردند؛ اما از آنجایی که خاروخاشاک زیادی در منطقه وجود داشته، چوپانان با نوعی از پارچه به‌نام کته، گوسفندان را می‌پوشاندند تا به آن‌ها آسیبی نرسد. روایت دیگری هم وجود دارد که در آن، گفته شده این منطقه پر از گیاه گربین بوده و نام این مزرعه نیز بر همین اساس انتخاب شده است. تمامی این حکایات دست‌به‌دست هم دادند تا این منطقه، کتی گربین نامیده شود. در سفر به سمیرم، بازدید از این جاذبه گردشگری را نیز از دست ندهید.

مزرعه کتی گربین
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، محدوده اطراف شهرستان ونک، نزدیک به روستای قلعه قدم.

چشمه قازقازک | زیباترین چشمه در ارتفاعات بهرز

چشمه قازقازک مانند جواهری نایاب در میان کوه‌های بهرز شهرستان سمیرم پنهان شده است. آب این چشمه از زلال‌ترین و گواراترین آب‌هاست. اگر تصمیم دارید در فصل تابستان از بهترین جاهای دیدنی سمیرم دیدن کنید، پس پیشنهاد ما این است که به چشمه قازقازک هم سری بزنید. 

در گذشته، اطراف این چشمه تعداد بسیار زیادی حشره قازقازک وجود داشته و به همین دلیل، نام این چشمه را قازقازک گذاشته‌اند. چشمه بیژن و روستای قهیز نیز از دیگر جاهای دیدنی سمیرم هستند که در فاصله کمی از این چشمه خروشان واقع شده‌اند. 

چشمه قازقازک
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای قهیز، ارتفاعات کوه‌های بهرز.

روستای نقل | بهشت گمشده‌ای در دل کوه‌های پادنا 

روستای نُقُل بدون شک یکی از خاص‌ترین مناطق سمیرم به حساب می‌آید. قله‌هایی که اطراف این روستا وجود دارند، در تمام روزهای سال سفیدپوش هستند. رودخانه‌های این ناحیه نیز همواره جاری هستند و آبی خنک و گوارا را به ارمغان می‌آورند. این آب زلال، مایه حیات برای تمامی زمین‌های کشاورزی این منطقه است و آبادانی را برای باغ‌ها پدید می‌آورد. 

با سفر به روستای نقل، می‌توانید از قله پازن پیر و دره حنا علیشاه نیز دیدن کنید. گفته می‌شود نام‌گذاری این منطقه، بر اساس پخت نوعی شیرینی سنتی به‌نام نقل صورت گرفته‌ است. فصل بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان‌ها برای سفر به نقل هستند. 

روستای نقل سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای نقل.

غار پلنگ | دروازه‌ای به دنیای ناشناخته‌ها

غار پلنگ را شاید بتوان از ناشناخته‌ترین جاهای دیدنی سمیرم دانست و به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد، می‌توان آن را به دهان یک جانور عظیم مانند اژدها تشبیه کرد! دهانه غار پلنگ سمیرم بسیار تنگ است که همین امر، عبور از آن را به‌شدت سخت کرده و باید به‌حال خزیدن از آن عبور کرد. 

اما در دل این جاذبه، تونلی تاریک‌ و طویل وجود دارد که راه به عمیق‌ترین نقاط غار می‌برد. در افسانه‌های محلی، این غار را گذرگاهی برای ورود به دنیای ناشناخته‌ها می‌دانستند و برخی دیگر نیز این جاذبه را معبدی باستانی در نظر می‌گرفتند که برای عبادت از آن استفاده می‌شد.  قندیل‌ها و ستون‌هایی که در غار پلنگ شکل گرفته‌اند، مانند مجسمه‌هایی هستند که این غار تاریک را به یک نگارخانه طبیعی تبدیل کرده‌اند. 

غار پلنگ سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، ۱۲ کیلومتری روستای کمه.

آبشار تنگ رود قر | آبشاری خروشان در دل صخره‌های تنگ 

اگر به روستای ماندگان در منطقه پادنای‌ شمالی بروید، آنجا آبشاری را می‌بینید که از ارتفاع ۲۰ متری و در دل صخره‌ها در حال جریان است. این آبشار را به‌دلیل وجود تنگه‌ای که در آن قرار گرفته، تنگ رود قر نامیده‌اند. 

طبیعت این تنگه به‌گونه‌ای است که کوهنوردان و طبیعت‌گردها می‌توانند اوقات خوشی را آنجا بگذرانند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی این آبشار وجود دارند، می‌توان به روستای ماندگان، قله کل قدویس و قله قلات بزی اشاره کرد؛ البته این دو قله به‌دلیل ارتفاع بلندی که دارند، مناسب کوهنوردان حرفه‌ای هستند. در مجموع، اگر می‌خواهید تجربه سفری خاطره‌انگیز به دل طبیعت را داشته‌ باشید و طبیعت دست‌نخورده سمیرم را ببینید، پس باید سری هم به تنگه رود قر بزنید. 

تنگ رود قر
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، دهستان پادنا علیا، روستای ماندگان، تنگ رود قر.

غار اشکفت زر | غاری با نگاره‌های باستانی 

غار اشکفت زر بدون شک یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای سمیرم است که با توجه به ارتفاعی که در آن قرار گرفته، در لیست بلندترین غارهای ایران نیز خود را جای داده‌ است. وجود نگاره‌های باستانی روی دیواره‌های این غار، نشان از قدیمی‌بودن آن دارد. 

در زبان محلی، کلمه اشکفت به‌معنای غار و کلمه زر به‌معنای طلاست و چون دیواره‌های این غار به‌رنگ طلایی هستند، این جاذبه جادویی را اشکفت زر نامیده‌اند. ساختار این غار به‌گونه‌ای است که از سقف و دیوارهای آن، آب به پایین می‌ریزد. فاصله غار اشکفت زر تا آبشار سمیرم، حدود ۲ کیلومتر است. 

غار اشکفت زر
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای حنا علیشاه، غار اشکفت زر.

چال قفا | کوهی سرسبز و مزین به زیباترین گل‌ها

چال قفا هم یکی دیگر از جاذبه‌هایی‌ست که در لیست بهترین جاهای دیدنی سمیرم قرار دارد و در قسمت جنوب‌غربی این شهر واقع شده‌ است. پوشش‌ گیاهی این منطقه به‌شدت متنوع است و شامل گیاهانی چون زرشک، بادام‌کوهی، بنه و بلوط می‌شود. در چال قفا به هر نقطه‌ای که نگاه کنید، درختانی سر‌به‌فلک‌کشیده را می‌بینید. 

از آنجایی که ارتفاع چال قفا ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست، طایفه‌های قشقایی، این مناطق را برای ییلاق انتخاب می‌کنند. دشت‌های سرسبز، گل‌های وحشی و خودرو، چشمه‌های پرجوش‌وخروش و صخره‌های بلند و کوهستانی باشکوه، باعث شده‌اند تا چال قفا به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری سمیرم تبدیل شود. 

در سال‌های دور، این جاذبه یکی از اصلی‌ترین شکارگاه‌های سمیرم به حساب می‌آمده که متاسفانه با شکار بی‌رویه‌ای که صورت گرفته، حیات بسیاری از جانداران این منطقه از بین رفته یا محدود شده است. البته همچنان حیوانات درنده‌ای چون پلنگ، گرگ، خرس و شغال در کوهستان چال قفا دیده شده‌اند. اگر به چال قفا سفر کردید، می‌توانید از آب‌های گوارایی که در آن ناحیه وجود دارند، بنوشید و سبکی آب را به‌معنای واقعی احساس کنید. طبیعت این منطقه نیز از بکرترین و دل‌انگیزترین مناطقی است که می‌توانید از نزدیک ببینید. 

چال قفا سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، دهستان پادنا علیا، ۲۰ کیلومتری غرب سمیرم، بعد از ونک، چال قفا.

آبشار تقرچه | آواز دل‌انگیز طبیعت

اگر به شمال شهرستان سمیرم سفر کنید، به آبشار خارق‌العاده‌ای به‌نام تقرچه می‌رسید که زیبایی آن وصف‌ناپذیر است. این آبشار در محوطه مدرسه اتابکی، یکی از مناطق تاریخی مربوط به دوران سلجوقیان، واقع شده است. آبشار تقرچه در میان ساکنین اصفهان و سمیرم بسیار محبوب است و اگر ایام تعطیلات و آخرهفته به این منطقه بروید، با ازدحام جمعیت مواجه می‌شوید. 

در ایام گذشته، بازار و شبستانی کنار این آبشار وجود داشته که به‌مرور زمان از بین رفته و به تلی از خاک تبدیل شده است. در سال‌های قبل، پارکی به‌نام تقرچه نیز در کنار این آبشار فوق‌العاده ساخته شد. در قسمت شرقی این آبشار، آبشار دیگری با نام تنگ سیل نیز وجود دارد که ساختار آن به‌صورت پلکانی است. 

قرارگیری این دو آبشار نزدیک یکدیگر، منظره‌ای خاص و مجذوب‌کننده را به وجود آورده‌ است. همچنین امامزاده زید بن علی که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد، در این منطقه واقع شده است که از این مکان تاریخی-مذهبی نیز می‌توانید دیدن کنید. از امکانات رفاهی تعبیه‌شده در نزدیکی آبشار تقرچه، می‌توان به زمین‌بازی، باربیکیو و آلاچیق اشاره کرد.

آبشار تقرچه
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، شمال شهرستان سمیرم، محوطه مدرسه اتابکی.

شبستان مسجد جامع سمیرم | باشکوه‌ترین شبستان مساجد جامع 

شبستان مسجد جامع سمیرم نیز یکی دیگر از پربازدیدترین جاهای دیدنی سمیرم است. وجه تمایز این شبستان با تمام شبستان‌های مساجد جامع، در روشی است که برای ساخت آن به‌کار گرفته شده‌ است. معماری این بنا بدین صورت است که ۴ متر در عمق زمین نفوذ کرده‌ و مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع را به ساخت آن اختصاص داده‌اند. معماری داخلی شبستان مسجد جامع سمیرم به‌صورت چهارطاقی‌هایی گنبدی‌شکل است که با قوس‌هایی متفاوت ساخته شده‌اند. قدمت این شبستان به دوران قاجار برمی‌گردد. 

مسجد جامع سمیرم نیز در بالای این شبستان است. کاشی‌کاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های چشم‌نوازی که در این شبستان پیاده‌سازی شده‌اند، فضای زیبایی را به وجود آورده‌اند که دیدن آن خالی از لطف نیست. فضای معنوی این شبستان، بسیار آرامش‌بخش و سراسر معنویات است.

شبستان مسجد جامع سمیرم
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، خیابان ولیعصر، روبه‌روی میدان آزادی.

حمام و مسجد خان علی | شگفتی‌های به‌جای‌مانده از دوران قاجار

حمام و مسجد خان علی دو بنای تاریخی مربوط به دوران قاجاریان هستند که حدود ۲۰۰ سال پیش در شهرستان سمیرم ساخته شده‌اند. از جذابیت‌های این بناها، می‌توان به چشمه دائمی اشاره کرد که در میان این مسجد جریان دارد. 

حمام خانعلی نیز جزو بناهای تاریخی است که سال‌ها پیش تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد. تزیینات فاخری در ساخت این دو بنا به کار گرفته شده‌ است و موجب شده تا زیبایی و شکوه مسجد و حمام، زبانزد شود. اطراف این دو بنا، چندین آسیاب تاریخی هم وجود دارند که متاسفانه تنها ردی کوچک از آن‌ها باقی‌ مانده است و تخریب شده‌اند. 

حمام و مسجد خان علی
  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، محله آبشار، خیابان باهنر.

آخرین پرده از گشت‌وگذار در سمیرم

در این مطلب، پربازدیدترین جاهای دیدنی سمیرم را به شما معرفی کردیم، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب این شهر زیبا را طی کردیم و بهترین جاهای دیدنی سمیرم را یکی پس از دیگری به اشتراک گذاشتیم. قطعا جاذبه‌های دیگری هم وجود دارند که جایشان در این لیست خالی است. اگر اهل این شهر سرسبز هستید یا به سمیرم سفری داشته‌اید و از مکانی بازدید کرده‌اید که جای آن در این لیست خالی است، تجربه‌ها و اندوخته‌های ارزشمند خود را با ما و تمام افرادی که قصد دارند به این شهر سفر کنند، در میان بگذارید.  

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی سمیرم

بلندترین و کوتاه‌ترین آبشارهای سمیرم کدام‌ها هستند؟ 

بلندترین آبشار سمیرم، آبشار تقرچه با بیش از ۳۰ متر ارتفاع است. کوتاه‌ترین آبشار سمیرم نیز آبشار حنا است که ارتفاع آن به حدود ۵ متر می‌رسد.

اصلی‌ترین شکارگاه‌های سمیرم کجاست؟ 

منطقه شکار قله قلات که در قسمت شمال‌شرقی این شهرستان قرار دارد، از اصلی‌ترین شکارگاه‌های سمیرم است؛ البته در فصولی خاص، شکار در منطقه ممنوع می‌شود. منطقه‌های شکار و تیراندازی ونک و مارکده نیز از دیگر مناطقی هستند که شکار در آن‌ها آزاد است. 

با چه وسایل نقلیه‌ای می‌توان به سمیرم رفت؟ 

سمیرم فاقد امکاناتی چون فرودگاه و راه‌آهن است. اگر بخواهید با این وسایل نقلیه به آنجا بروید، باید اول به اصفهان سفر و پس از آن، از تاکسی یا اتوبوس‌های بین‌شهری استفاده کنید.

بهترین زمان برای سفر به شهر سمیرم، چه زمانی است؟ 

سمیرم در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و در اکثر فصول سال سرد است. اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید