سفر کردن برای خیلی‌ها به معنای رفتن به دنبال کشف زوایای جدیدی از جهان است. فاصله گرفتن از زندگی شهری و کشف طبیعتی که ما را احاطه کرده، لذتی وصف‌ناپذیر دارد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از گردشگران به دنبال تفریحات هیجان‌انگیز در دل طبیعت هستند. شاید به محض دیدن کلمه هیجان شما هم به سافاری فکر کردید. چه سرگرمی بهتری از کویرگردی؟ در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی قصد داریم به معرفی محبوب‌ترین مقاصد سافاری در ایران و جهان بپردازیم. مکان‌هایی که در آن هیجان و طبیعت‌گردی یکی می‌شوند!

سافاری چیست؟

سافاری یک راه هیجان‌انگیز و ماجراجویانه برای دیدن «طبیعت واقعی» است، زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا انواع حیات وحش را در زیستگاه طبیعی خود مشاهده کنید. ریشه این عبارت به واژه «سفر» بازمی‌گردد.

منشا تاریخی سافاری را می‌توان به اولین ورود اروپایی ها و اعراب به آفریقا، مدت ها قبل از دوران استعمار، یافت. اما تاریخ اصلی آن در قرن نوزدهم میلادی آغاز شد، زمانی که علاقه دانشگاهی و اقتصادی به آفریقا در جوامع غربی افزایش یافت.

پیشرفت‌های فناوری و  علمی  به اروپایی ها این امکان را داد  تا با خیال راحت وارد اعماق قاره  آفریقا شوند. این رفت و آمدها مفهوم سفر به سبک سافاری را ایجاد کردند. البته در آن دوران هدف آنها بیشتر اکتشافات جغرافیایی، جستجوی مواد معدنی، مسیرهای ارتباطی جدید و شکار حیوانات بود.

با توسعه انجمن‌های دفاع از محیط زیست، جامعه جهانی به دنبال متوقف کردن شکار گونه‌های کمیاب افتاد. این اتفاق باعث شد که سافاری به یک فعالیت گردشگری تبدیل شود. این صنعت جدید گردشگری به حدی گسترش یافته که امروزه به ندرت از مفهوم منفی آن یاد می‌شود. این نوع نسبتا جدید سفر‌های تفریحی حتی به بهبود شرایط محیط زیست و جامعه بومی هم کمک می‌کند.

مقاصد سافاری

با توجه به نوع سافاری، شما می‌توانید منتظر مشاهده و عکسبرداری از حیات وحش، تجربه کردن مکان‌های بکر، ارتباط با جوامع محلی و البته دیدن چشم‌انداز‌های خاص باشید.

انواع سافاری | از کویر تا آب!

سافاری فقط محدود به گشت و گذار در کویر و بالا و پایین رفتن از تپه‌های شنی نیست، بلکه تجربه‌ای منحصر به فرد از تجربه طبیعت با تمام تنوع و زیبایی آن است. تجربه‌ای که می‌تواند شما را از گرمای سوزان کویر به خنکای دل‌انگیز جنگل و یا از موج‌های آب به سکوت صلح‌آمیز دشت بکشاند!

سافاری در کویر

بی‌شک یکی از پرطرفدارترین انوع سافاری، بیابان یا کویر گردی است که می‌تواند یکی از به یاد ماندنی‌ترین تجربه‌های زندگی شما باشد. احتمالا شهرت بسیار زیاد این نوع سافاری به دلیل ماسه‌های نرم کویر است. لذتی که شما از بالا رفتن از تپه‌های مرتفع و فرود آمدن بر روی زمینی پوشیده از ماسه احساس خواهید کرد.

سافاری کویر

خودروهای سافاری

به طور معمول تور‌های سافاری نه تنها پیشنهاد ماشین‌های آفرود را می‌دهند، بلکه در بسیاری مواقع شما به موتور‌های چهار چرخ (ای تی وی) هم دسترسی خواهید داشت. این گزینه به شما حس استقلال بیشتری هم می‌دهد.

خودروهایی که برای سافاری استفاده می‌شوند، باید مقاوم و ایمن باشند. اصولا این ماشین ها شاسی بلند و دو دیفرانسیل هستند که قدرت بسیار بالایی دارند. این خودرو ها باید هنگام حرکت، کمترین نیرو محرکه ماشین را به چرخ‌های آن منتقل کند. برای سافاری بیشتر مواقع از پاترول، جیپ و اتومبیل‌های دیگری مثال آنها استفاده می‌شود.

علاوه بر وسایل نقلیه، سافاری با شتر (یا در بعضی مواقع با اسب)، شما را به ماجراجویی در دشت‌های ماسه‌ای و دورافتاده هدایت می‌کند. شما با سافاری در کویر می‌توانید از تفریحاتی مانند اسکی روی شن، بالن سواری بر فراز کویر، رصد ستاره ها و تماشای طلوع و غروب خورشید لذت ببرید.

اسکی روی شن

سافاری حیات وحش

سافاری حیات وحش یا گیم درایو در حقیقت یک گشت و گذار در حضور یک راهنما و ترجیحا در یک ماشین ۴ دیفرانسیل است.  این سیاحت اصولا تمام روز، از صبح زود تا تاریکی هوا طول می‌کشد و در آفریقا بسیار مرسوم است. شما می‌توانید از درون ماشین خود، با احساس ایمنی کامل یک شیر و توله‌هایش را زیر آفتاب تماشا کنید. یا حتی ساعت‌ها یک پلنگ در حال کمین، برای شکار را ببینید. پرنده‌نگری همچنین یکی از پرطرفدار ترین فعالیت‌های این سافاری به شمار می‌رود. 

سافاری پیاده روی

پیاده روی یکی از انواع مختلف سافاری است. این نوع سافاری فرصتی را فراهم می‌کند که از نزدیک با کوچکترین موجودات، آثار عبور حیوانات و طبیعت کمیاب آشنا شوید. ماجراجویی در این نوع سافاری باعث محبوبیت آن شده است. توجه داشته باشید که این سافاری شرایط خاص خود را دارد. در سافاری پیاده روی، راهنما نکات جالبی را مانند چگونگی تشخیص دادن رد پنجه‌های حیوان‌های مختلف به گردشگر آموزش می‌دهد.

سافاری پیاده

سافاری قایق سواری

با اینکه ممکنه این روش نامربوط به سافاری به نظر بیاید، در برخی از اردوگاه‌ها، قایق سواری و کانو سواری نیز جزیی از ماجراجویی‌های سافاری محسوب می‌شود. حتی در برخی کشور ها مانند بوتسوانا این ماجراجویی، یکی از انواع اصلی سفر به اعماق طبیعت به شمار می‌رود. این نوع سافاری ممکن است برای شما فرصت ماهیگیری را هم فراهم کند.

سافاری دوچرخه سواری

تلفیقی از دوچرخه سواری در کوهستان و کمپینگ باعث می‌شود که گردشگرانی که این نوع تفریح را انتخاب می‌کنند، نزدیکی بسیار ی را با طبیعت احساس کنند. تصور کنید که با گروهی از همسفران خود در کنار یک آتش نشسته‌اید و صدای غرش حیوانی ناشناخته را از دور می‌شنوید! مطمئنا آن لحظه‌ها برای همیشه در یادتان می‌ماند.

سافاری با دوچرخه

محبوب‌ترین مقاصد سافاری در ایران

سافاری در ایران نیز طی چندین سال گذشته به فعالیتی محبوب در میان گردشگران تبدیل شده است. با توجه به طبیعت کمیاب و چهار فصل بودن ایران، این نوع تفریح فضای پیشرفت زیادی در صنعت داخلی گردشگری کشورمان دارند. در حال حاضر محبوبترین نوع سافاری در ایران، سافاری در کویر است. در ادامه این مطلب، به  معرفی بهترین مقاصد سافاری در ایران می‌پردازیم.

سافاری کویر لوت | بزرگترین کویر ایران

کویر لوت، بیست و پنجمین کویر دنیا از نظر مساحت، در سه استان بزرگ ایران قرار گرفته (خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان). این کویر عجایب بسیار ی را در خود جای داده است، مانند بلند ترین هرم‌های ماسه ای جهان که ارتفاع آنها به بیش از ۴۸۰ متر می‌رسد. کویر لوت مقصد بسیاری از کویر نوردان است و بدون تردید سافاری در چنین مکانی بخشی از بهترین خاطرات سفر شما می‌شود.

 برای اقامت در حاشیه کویر لوت شما می‌توانید از کمپ‌های کویری متعدد بهره ببرید. پیشنهاد می‌شود که در فصل پاییز و بهار به این کویر بروید، زیرا نه تنها آب و هوا بهترین وضعیت خود را در این زمان دارد، بلکه کمپ‌های کویر گردی نیز در این ایام بهترین خدمات خود را ارئه می‌دهند.

کویر لوت از مقاصد سافاری

سافاری کویر مرنجاب | ارتباط با طبیعت بکر

کویری بسیار زیبا در استان اصفهان که یکی از بهترین مقاصد سافاری در ایران است. شن و ماسه موجود در این کویر بسیار نرم و سبک است که عاشقان سافاری را به خود جذب می‌کند. آسمان صاف، سکوت بی‌نظیر و حیات‌وحش منحصر به فرد تجربه سافاری در کویر مرنجاب را بسیار جذاب‌تر می‌کند. بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب، نیمه دوم سال است که در این مدت وضعیت آب و هوا متعادل می‌شود.

سافاری کویر ورزنه | سفر به قلب کویر

این کویر واقع شده در استان اصفهان، دارای بزرگترین منطقه تفریحی کویر در ایران است. این سایت با وسعت ۱۰۰ کیلومتر مربع، امکانات تفریحی بسیاری مانند موتور‌های چهار چرخ، زیپ لاین، شتر سواری و سافاری (آفرود) را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. مشخصه ای که این کویر را متمایز می‌کند، وزش باد‌هایی است که باعث به وجود آمدن تپه‌های ماسه‌ای هلالی‌شکل می‌شود.

امکان کمپ کردن در کویر ورزنه برای گردشگران وجود دارد. علاوه بر این اقامتگاه‌های سنتی این کویر بسیار معروف هستند. اگر شما قصد سفر به کویر ورزنه را دارید به شما توصیه می‌شود که در فصل پاییز یا زمستان به این منطقه سر بزنید.

سافاری کویر ورزنه

سافاری کویر مصر | سفری برای کشف طبیعت

 بی‌تردید کویر مصر یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران و از محبوب ترین مقاصد سافاری به شمار می‌رود. این کویر واقع در استان اصفهان، بهترین ویژگی‌های یک منطقه گردشگری را در خود جا داده است. شما می‌توانید از اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌های کویری گوناگون استفاده کنید. بسیاری از کسانی که به این کویر سر می‌زنند، سری هم به یزد و اصفهان می‌زنند. بهترین زمان سفر به کویر مصر از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه است.

پارک سافاری کیش | تجربه متفاوت هیجان

جزیره کیش یکی از اصلی ترین مقاصد سفر در ایران به دلیل تفریحات و جاذبه‌های متنوع است. مجموعه پارس سافاری کیش به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه برگزارکننده تور سافاری در ایران شناخته می‌شود. این مجموعه امکان گشت و گذار در طبیعت و صحرا را فراهم می‌کند. در این مجموعه با استفاده از ماشین‌های لندکروز شما را به دیدن مناطق جذاب این جزیره خواهند برد. علاوه بر تفریحات متنوع مانند موتور سافاری، شتر سواری و پینت بال مجموعه سافاری جزیره کیش در نزدیکی هتل آفتاب شرق کیش قرار گرفته است.

سافاری کیش

محبوب‌ترین مقاصد سافاری در جهان

سافاری در کویر فقط مختص ایران نیست، بسیاری از کشورها خدمات مرتبط با این بخش را به عنوان یکی از تفریحات محبوب در میان گردشگران گسترش داده‌اند. در ادامه این مطلب، برخی از محبوب‌ترین مقاصد سافاری در جهان را معرفی خواهیم کرد.

سافاری در دبی | سفری به سرزمین شن و آفتاب

در دبی شما می‌توانید به دو طریق از تفریحات سافاری استفاده کنید. شما می‌توانید از هیاهوی این شهر مدرن کمی دور شوید و به دل کویر بزنید. لذت سوار شدن در اتومبیل‌های لوکس روی شن‌های کویر، تجربه‌ای باور نکردنی و هیجان‌انگیز است. شما با سرعت‌های مختلفی از فراز تپه‌های شنی عبور می‌کنید و هیجان وصف‌ناپذیر را تجربه خواهید کرد.

همچنین برای تجربه سافاری می‌توانید به سافاری پارک دبی مراجعه کنید. پارک سافاری دبی  ۱۱۹ هکتار وسعت دارد و بیش از ۲۵۰ گونه مختلف جانور متنوع در آن یافت می‌شود و شما می‌توانید از نزدیک با آنها آشنا شوید. سافاری دبی یکی از تفریحات محبوب در این شهر است.

دبی از محبوب ترین مقاصد سافاری

سافاری در قطر | از تپه‌های شنی تا پرندگان خاص!

قطر فراتر از آسمان‌خراش‌های دوحه و شور و هیجان بازارهای مدرن و سنتی این کشور است. شما می‌توانید تجربه‌ای ناب در دل کویر را در کنار دیگر تفریحات این کشور داشته باشید. سافاری در قطر فرصتی بی‌نظیر برای رهایی غرق شدن در هیجان کویر است. رانندگی روی تپه‌های شنی، تماشای غروب خورشید و دراز کشیدن زیر آسمان پرستاره، آشنایی با گونه‌های خاص پرندگان و … تجربه‌هایی است که در سافاری قطر کسب خواهید کرد.

سافاری؛ تجربه یک تفریح متفاوت!

سافاری یک سفر ماجراجویانه برای دیدن حیات وحش در زیستگاه طبیعی آنها و یا تجربه هیجان است. این فعالیت در ابتدا برای شکار انجام می‌شد، اما امروزه به یک فعالیت گردشگری محبوب تبدیل شده است. ما در این مطلب علاوه بر انواع سافاری، محبوب‌ترین مقاصد سافاری در ایران و جهان را به شما معرفی کردیم. شما همچنین می‌توانید سافاری عکاسی و سافاری با بالن را نیز تجربه کنید. اگر به دنبال تجربه یک تفریح متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنیم سافاری را امتحان کنید.

اگر تا به حال در هر یک از مقاصدداخلی یا خارجی سافاری را تجربه کرده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره مقاصد سافاری ایران و جهان

سافاری چیست؟

نوعی تفریح ماجراجویانه برای تماشای حیات وحش در زیستگاه‌های طبیعی آنها محسوب می‌شود.

محبوب ترین مقاصد سافاری در ایران کدامند؟

پارک سافاری کیش، کویر مصر و کویر ورزنه.

بهترین زمان برای سافاری چه موقعی است؟

بهترین زمان برای سافاری به منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید بستگی دارد. به طور کلی، فصل‌های پاییز و زمستان در اکثر مناطق بهترین زمان برای سافاری هستند.

چه چیزی باید برای سافاری بپوشیم؟

لباس‌هایی که راحت و مناسب آب و هوا باشند. کفش‌های مناسب پیاده‌روی نیز ضروری است. به خاطر داشته باشید که در طول روز هوا گرم و در شب خنک می‌شود.

چه وسایلی باید در سافاری همراه خود داشته باشیم؟

لوازم ضروری مانند عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه، بطری آب، دوربین و پماد ضد حشره به همراه داشته باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید