سفر با قطار یکی از جالب‌ترین تجربیات برای مسافران است، گرچه در این روش سرعت رسیدن به مقصد سریع نیست، اما همینکه در طول سفر کنار دوستان یا خانواده دسترسی به امکانات رفاهی دارید، هر زمان که بخواهید دراز می‌کشید و استراحت می‌کنید و حتی برای صرف غذا و خوراکی رستوران در دسترس دارید، مزیتی است که فقط با قطار برای شما مهیا می‌شود. با رزرو کوپه دربست قطار شما می‌توانید فضایی اختصاصی در طول مسیر خود داشته باشید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی شما را با شرایط گرفتن کوپه دربست قطار و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید، آشنا خواهیم کرد.

کوپه دربست قطار چیست؟

همانطور که می‌دانید هر واگن قطار دارای فضایی به نام کوپه است که از ۴ تا ۶ نفر ظرفیت دارد. زمانی که برای خرید بلیط قطار به مقصد شهرهای مختلف اقدام می‌کنید، با گزینه‌ای به نام رزرو کوپه قطار به صورت دربست مواجه می‌شوید. در واقع، اگر تعداد همراهان شما ۴ تا ۶ نفر باشد می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

البته اگر قطار در مسیر مورد نظر ظرفیت داشته باشد با پرداخت هزینه ظرفیت‌های کوپه می‌توانید حتی در صورت کمتر بودن تعداد همراهان برای رزرو کوپه دربست اقدام کنید. این فضا در طول سفر به صورت اختصاصی در اختیار شما خواهد بود. البته با این انتخاب حتما می‌دانید که قیمت کوپه دربست قطار برای شما گرانتر از خرید یک بلیط است. اما این فضای اختصاصی به ویژه در سفرهای طولانی امنیت و راحتی به همراه دارد.

شرایط رزرو کوپه دربست قطار

در زمانی که اقدام به خرید بلیط می‌کنید، در صورتی که رزرو کوپه دربست را در نظر داشته باشید، باید بدانید که داشتن شرایط خاصی مدنظر است. از مهمترین شرایط کوپه دربست قطار می‌توان به مواردز یر اشاره کرد:

  • داشتن سن قانونی بالای ۱۷ سال
  • توجه به تعداد مسافران متناسب با ظرفیت کوپه

مزایای کوپه دربست

اگر انتخاب شما رزرو کوپه دربست قطار باشد، مزیت‌های مختلفی شامل شما می‌شود که عباتند از:

  • احساس امنیت و آرامش و راحتی در طول سفر
  • حفظ حریم خصوصی مسافران در طول سفر
  • استفاده از تخفیف ۲۰ درصدی در زمان رزرو کوپه دربست
مزایای کوپه دربست

معایب کوپه دربست

با وجود مزایایی که رزرو کوپه دربست برای شما لحاظ می‌شود اما این روش سفر می‌تواند برای شما توام با معایبی باشد که به شرح زیر است:

  • افزایش هزینه خرید بلیط در صورت کم بودن تعداد همراهان
  • عدم امکان کنسل کردن یک یا چند بلیط

قوانین جدید کوپه دربست

پیش از آنکه برای خرید بلیط قطار به صورت کوپه دربست اقدام کنید باید به قوانین و مقررات ناوگان ریلی توجه کنید. قوانین کوپه دربست عبارت است از:

  • زمانی که برای رزرو کوپه دربست قطار اقدام می‌کنید، حتما به تعداد مسافران از بزرگسال تا نوزاد توجه کنید. هزینه بلیط برای نوزادان نیم بها و به ازای هر فرد اضافه باید هزینه اضافه پرداخت شود.
  • امکان خرید بلیط برای افراد کمتر از ۱۷ سال به صورت تنها وجود ندارد و باید یک همراه از والدین یا اعضای خانواده او را همراهی کند.
  • رزرو کوپه دربست مشمول تخفیف ۲۰ درصدی می‌شود. پس اگر تعداد همسفران شما به اندازه ظرفیت کوپه باشد به نفع شما خواهد بود.
  • خرید ۳ بلیط برای کوپه ۴ نفره یا ۵ بلیط برای کوپه ۶ نفره منجر به در اختیار داشتن کامل کوپه نمی‌شود و ممکن است بنا به تصمیم رئیس قطار با مسافران دیگر تکمیل شود.
قوانین جدید کوپه دربست

قیمت کوپه دربست قطار

هزینه کوپه دربست قطار به طور کلی برای مسافران با تخفیف ۲۰ درصدی انجام می‌شود. علاوه بر این اگر فرد در رده سنی ۱۲ سال به بالا باشد به عنوان مسافر بزرگسال باید هزینه بلیط را به صورت کامل پرداخت کند. خانواده شهدا و جانبازان و نیز افراد ۲ تا ۱۲ سال هزینه بلیط را به صورت نیم بها پرداخت می‌کنند، علاوه بر این هزینه بلیط نوزاد زیر ۲ سال به ارزش ۱۰ درصد هزینه بلیط قطار است.

افرادهزینه بلیط
نوزاد زیر دو سال ۱۰ درصد هزینه
کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها
افراد بالای ۱۲ سال هزینه کامل
خانواده شهدا و جانبازاننیم بها
جدول هزینه بلیط قطار

همچنین قیمت نهایی بلیط به عوامل مختلفی مانند امکانات قطار، نوع قطار و شرکت ریلی خدمات دهنده بستگی دارد. در برخی از ایام بلیط قطار با افزایش قیمت نیز مواجه می‌شود. پس زمانی که برای رزرو کوپه دربست قطار اقدام می‌کنید، به همه این عوامل توجه کنید.

نکات مهم کوپه دربست

زمانی که برای رزرو کوپه دربست قطار اقدام می‌کنید در نظر گرفتن نکات زیر ضروری است:

  • بهترین زمان رزرو کوپه دربست قطار: باید بدانید که شما وقتی می‌توانید برای رزرو کوپه دربست اقدام کنید که ظرفیت کوپه دربست وجود داشته باشید. در ایام پیک سفر شانس شما برای خرید بلیط کوپه دربست کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید برای سفر در این ایام، بلیط مورد نظر خود را از طریق پیش فروش بلیط قطار تهیه کنید.
  • امکانات کوپه دربست قطار: بسته به شرکت ریلی خدمات دهنده و نوع کوپه از امکانات متنوعی بهره‌مند خواهید شد. به طور مثال اگر انتخاب شما رزرو کوپه قطارهای لوکس و ۵ ستاره باشد، امکاناتی مانند تلویزیون، منوی غذا، لوازم بهداشتی یکبار مصرف و… در اختیار شما قرار می‌گیرد. این در حالی است که قطارهای معمولی که هزینه آن کمتر است امکانات ساده‌تری در اختیار مسافران قرار می‌دهند. پس در زمان خرید بلیط قطار باید به امکانات و هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنید، توجه داشته باشید.
  • تعداد همراهان اضافه: شما این شانس را دارید که یک نفر همراه بیشتر از ظرفیت کوپه مورد نظر همراه داشته باشید. البته باید هزینه اضافه بابت فرد پرداخت کنید.
  • هزینه صندلی خالی در کوپه دربست: هزینه بلیط قطار برای برخی افراد با شرایط خاص مانند جانبازان و خانواده شهدا و نیز سنین مختلف متفاوت است. هزینه بلیط خانواده شهدا و جانبازان و نیز کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها محاسبه می‌شود.
  • مقررات کوپه دربست برای محرمیت مسافران: یکی از قوانین مهم در رزرو کوپه دربست قطار محرمیت مسافران است، در غیر این صورت امکان رزرو برای افراد وجود ندارد. در حین سفر نیز مدارک هویتی افراد کوپه بررسی می‌شود.
نکات مهم کوپه دربست

راهنمای رزرو کوپه دربست، از صفر تا صد

رزرو کوپه دربست قطار، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و دلنشین را برای مسافران به ویژه برای سفرهای طولانی است. این انتخاب، علاوه بر آسایش و راحتی، حریم خصوصی و سفر با کیفیت‌تری را برای افراد رقم می‌زند. علاوه بر این با رزرو کوپه دربست تا حد زیادی در هزینه‌های شما نیز صرفه جویی می‌شود، چرا که این روش خرید بلیط قطار مشمول تخفیف ۲۰ درصدی است. شما می‌توانید با رزرو کوپه دربست قطار سفر بعدی خود را برنامه‌ریزی کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول رزرو کوپه دربست قطار

آیا با رزرو کوپه دربست، می توان مسافر اضافه به کوپه افزود؟

بله، تنها مجاز به همراه داشتن یک مسافر اضافه هستید. در این صورت باید هزینه بلیط یک فرد بزرگسال را پرداخت کنید که این هزینه از مبلغ رزرو کوپه دربست مجزا است.

کوپه دربست قطار چقدر هزینه دارد؟

هزینه رزرو کوپه دربست قطار برای افراد و نیز مسیر سفر متفاوت است. اما به طور کلی هزینه رزرو کوپه دربست برای همه خریداران شامل ۲۰ درصد تخفیف است. علاوه بر این هزینه آن برای خانواده شهدا و جانبازان و نیز مسافران ۲ تا ۱۲ سال نیم بها، نوزاد کمتر از ۲ سال ۱۰ درصد بهای بلیط و نیز برای افراد بیشتر از ۱۲ سال تمام بها است.

خدمات کوپه دربست قطار چیست؟

خدماتی که با رزرو کوپه دربست شامل حال مسافران می‌شود، بستگی به نوع کوپه، قطار و امکانات آن دارد.

رزرو کوپه دربست قطار برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید سفری دوستانه یا خانوادگی داشته باشید، با ررزو کوپه دربست می‌توانید فضایی اختصاصی در طول سفر داشته باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید