شهر زیبای پاوه در استان کرمانشاه، معروف به شهر هزارماسوله، با طبیعتی بکر و تماشایی، مردمانی خونگرم و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، یکی از مقاصد ایده‌آل برای سفر به حساب می‌آید. جاهای دیدنی پاوه، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده‌اند. از طرفی، هم‌مرز‌بودن این شهر با کشور عراق، موجب برپایی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مرزی با دنیایی از کالاهای اورجینال و قیمت مناسب در آنجا شده است.

با سفر به این شهر، شما نه‌تنها می‌توانید معروف‌ترین جاذبه‌های ایران را ببینید، بلکه می‌توانید یک خرید اقتصادی را نیز تجربه کنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، به معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی پاوه می‌پردازیم و شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم. 

شهر پاوه کجاست؟ 

پاوه، شهری تاریخی با قدمتی ۳ هزارساله، با معماری پلکانی است که در دامنه کوه شاهو در استان کرمانشاه، واقع شده است. نام پاوه در لغت‌نامه دهخدا به‌معنای «پاکیزه» است؛ اما برخی آن را برگرفته از نام «پاو»، یکی از سرداران ساسانی می‌دانند.

طبیعت سرسبز و کوهستانی، آبشارهای خروشان و باشکوه و مناظر بدیع و چشم‌نواز، این شهر را به بهشتی برای طبیعت‌دوستان تبدیل کرده‌اند. برای اینکه سفری خاطره‌انگیز به پاوه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. شما می‌توانید بلیط هواپیما کرمانشاه رزرو کنید و از آنجا راهی پاوه شوید یا با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید.

پاوه کجاست

با بی‌نظیرترین دیدنیهای پاوه آشنا شوید

پاوه، نگینی در غرب ایران است که با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیدنی، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور می‌شود. اگر به‌دنبال سفری خاطره‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی هستید، پاوه بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود زیرا شهر پاوه از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است.

کوهنوردی، صخره‌نوردی، غارنوردی و دوچرخه‌سواری در طبیعت بکر این منطقه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز را برای‌تان رقم خواهد زد. در ادامه، به معرفی چند مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی پاوه می‌پردازیم. بازدید از مواردی را که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به هیچ عنوان از دست ندهید.

جاهای دیدنی پاوه

آبشار شیلماو | تماشایی‌ترین آبشار پاوه 

آبشار زیبای شیلماو در نزدیکی روستای خانقاه و دامنه کوه آتشگاه واقع شده و به‌واسطه مناظر چشم‌نواز و پوشش گیاهی سرسبز، به یکی از زیباترین جاهای دیدنی پاوه تبدیل شده است. چشمه‌های این منطقه در فصل بهار، شروع به جوش‌و‌خروش می‌کنند و با سرازیر‌شدن از ارتفاعات، آبشارهای باشکوهی را به وجود می‌آورند.

این آبشارها در کنار طراوت و سرسبزی طبیعت، فضایی مبهوت‌کننده و روح‌نواز را برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز شکل می‌دهند. بدون شک بازدید از آبشار شیلماو، گزینه‌ای ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و آرامش است.

آبشار شیلماو از جاهای دیدنی پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، قسمت جنوب‌غربی پاوه.

ییلاق ویمیر | منطقه‌ای بکر در کوه‌های شاهو 

در بین دیدنی های پاوه، ییلاق ویمیر یا بیمیری (ویمیری) جلوه‌ای غیر قابل وصف دارد. این منطقه‌ کوهستانی که در دامنه‌ سرسبز کوه‌های شاهو واقع شده، با آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر و مناظر بدیع، به گزینه‌ای ایده‌آل برای گردشگران طبیعت‌دوست تبدیل شده است.

مردم پاوه، ویمیر را به‌عنوان تفرجگاهی محبوب برای گذراندن اوقات فراغت خود می‌شناسند. در آخر هفته‌ها، خانواده‌ها راهی این ییلاق می‌شوند تا از طبیعت تماشایی و هوای مطبوع آن لذت ببرند و در میان زیبایی‌های بی‌نظیر آن، لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را رقم بزنند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم در سفر خود، سری به این تفرجگاه محبوب بزنید و لذت ببرید. 

ییلاق ویمیر در شهر پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، قسمت شرقی پاوه، محدوده کوه‌های شاهو.

منطقه گردشگری دالانی | جاذبه‌ای طبیعی با زیباترین جاده‌ها 

دالانی، یکی از جاهای دیدنی پاوه در استان کرمانشاه، گزینه‌ ایده‌آل دیگری برای گشت‌و‌گذار است. این منطقه در ابتدای جاده‌ دیدنی هورامان واقع شده و مسیر دسترسی به آن، به‌تنهایی یک جاذبه‌ طبیعی است و به‌عنوان یکی از زیباترین جاده‌های ایران شناخته می‌شود. دالانی با برخورداری از تنوع زیستی بالا، میزبان گونه‌های جانوری مختلفی مانند خرگوش، روباه، خرس، آهو، سیاه‌گوش، بلدرچین، کبک، میش، بز، پرستو و سینه‌سرخ است. 

پوشش گیاهی غنی این منطقه در کنار تنوع جانوری بالا، دالانی را به مکانی مناسب برای برگزاری تورهای دوچرخه‌سواری کوهستان و همچنین تورهای علمی و ستاره‌شناسی تبدیل کرده است. در دالانی می‌توانید از طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در دل مناظر چشم‌نواز لذت ببرید و از مشاهده‌ حیات‌وحش و تنوع زیستی این منطقه‌ بکر شگفت‌زده شوید.

منطقه گردشگری دالانی
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، روستای ورا، جاده شهر پاوه به شهر مریوان. 

بازارچه مرزی پاوه | گشتی در دنیای رنگارنگ کالاها

در میان دیدنیهای پاوه، بازارچه مرزی شماره ۲ مقصدی متفاوت برای گردشگران و مسافران است. این بازارچه که در جنوب شهر پاوه قرار گرفته، مجموعه‌ای از کالاها و محصولات متنوع را در خود جای داده است؛ محصولاتی که از سراسر دنیا گرد هم آورده شده‌اند. بازارچه مرزی پاوه به‌عنوان یکی از مشهورترین بازارچه‌های مرزی اورامان و کردستان، شهرت خود را مدیون تنوع محصولات و قیمت‌های مناسب کالاها است. 

در این بازارچه، می‌توانید طیف وسیعی از پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی و آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و محصولات ارگانیک را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید. بازدید از بازارچه مرزی شماره ۲ پاوه، فرصتی عالی برای خرید سوغاتی و یادگاری است.

بازارچه مرزی پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه.

روستای خانقاه | روستایی کهن مربوط به دوران یزدگرد سوم ساسانی

روستای خانقاه به‌عنوان یکی دیگر از دیدنی های پاوه محسوب می‌شود و با قدمتی که به دوران قبل از اسلام و یزدگرد سوم ساسانی می‌رسد، نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند. این روستای کوهستانی که در فاصله‌ای کوتاه از شهرستان پاوه قرار دارد، با انبوهی از درختان کهنسال احاطه شده و منظره‌ای بدیع و روح‌نواز را به نمایش می‌گذارد.

معماری پلکانی روستای خانقاه، مانند دیگر روستاهای اطراف پاوه است و خانه‌های سنگی آن، جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این روستا بخشیده‌اند. علاوه‌بر این، پارک جنگلی کُمَکال که در ارتفاعات پایین این روستا قرار دارد، مکانی ایده‌آل برای تفریح و لذت‌بردن از طبیعت بکر و هوای پاک است. سفر به پاوه بدون بازدید از خانقاه و پارک کُمَکال، سفری ناقص خواهد بود. 

روستای خانقاه در پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، محدوده ۲ کیلومتری قسمت جنوب‌غربی شهر پاوه.

چشمه بل | چشمه‌ای خروشان با منظره‌ای تماشایی

این چشمه در نزدیکی روستای هجیج و در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان واقع شده است و به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه هورامان و کردستان شناخته می‌شود. سرمنشا چشمه بل، کوه‌های شاهو است. این مسیر، منظره‌ای تماشایی را ایجاد کرده که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

علاوه‌بر زیبایی طبیعی، چشمه بل با عرض مناسبی که دارد، مکانی ایده‌آل برای قایق‌سواری و تفریحات آبی است. برخی بر این باورند که نام «بل» از خدای آب بابلیان باستان گرفته شده است که این امر نیز قدمت این چشمه‌ بی‌نظیر را بازگو می‌کند.

چشمه بل از جاهای دیدنی پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، محدوده ۲۵ کیلومتری روستای پاوه، پس از روستای هجیج.

روستای نسمه | روستای تاریخی به‌جا‌مانده از دوران اسلام 

روستای نسمه بدون شک یکی از خارق‌العاده‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی پاوه است. این روستا در ۵ کیلومتری شهر پاوه قرار دارد و به‌دلیل طبیعت بکر و مناظر تماشایی خود، هر ساله گردشگران بسیاری را برای بازدید جذب می‌کند. قدمت روستای نسمه به اوایل دوران پس از اسلام می‌رسد و بافت سنتی آن به‌خوبی حفظ شده است. 

خانه‌های زیبای سنگی این روستا به‌صورت پلکانی بنا شده‌اند. این معماری که شباهت زیادی به معماری روستای ماسوله در استان گیلان دارد، در کنار پوشش گیاهی انبوه و مسیرهای کوهستانی، نسمه را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به روستاگردی تبدیل کرده است.

روستای نسمه از جاهای دیدنی پاوه در کرمانشاه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، محدوده ۵ کیلومتری شهر پاوه.

روستای هجیج | روستایی زیبا با تفریحاتی هیجان‌انگیز 

روستای هجیج به‌عنوان یکی دیگر از دیدنیهای پاوه، در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان قرار دارد. این روستای پلکانی با معماری منحصربه‌فرد و جاذبه‌های طبیعی دیدنی، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در غرب ایران تبدیل شده است. رود سیروان که از میان این روستا عبور می‌کند، مسیر قایق‌سواری بی‌نظیری را ایجاد کرده که در میان صخره‌ها و کوه‌های شاهو امتداد یافته است. 

علاوه‌بر این، هجیج به‌دلیل نزدیکی به چشمه بل، شهرت خاصی دارد. سد داریان و ارتفاعات سرسبز شاهو نیز از دیگر جاهای دیدنی پاوه در این منطقه هستند که هر گردشگر طبیعت‌دوستی را به خود جذب می‌کنند.

روستای هجیج
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، منطقه گردشگری میگوره.

غار سنگی حسین کوهکن | یادبودی از عزم و اراده فرهاد دوم  

غار سنگی حسین کوهکن، در منطقه‌ میگوره از توابع بانه‌وره، غاری دست‌کند است که توسط مردی کُرد به‌نام حسین کوهکن ساخته شده است. این غار که امروزه به‌عنوان یکی از دیدنیهای پاوه شناخته می‌شود، در گذشته محل زندگی همین مرد سخت‌کوش بود. حسین کوهکن با نام اصلی حسین عثمانی، با وجود معلولیت و به‌دلیل فقر و آوارگی به کوه پناه می‌برد.

حاصل تلاش شبانه‌روزی او، غاری است که از ۴ خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده است. ارتفاع برخی از قسمت‌های این غار به سطح زمین نزدیک شده و ورودی اصلی آن نیز در قسمت شمالی و پشت صخره قرار دارد. ورودی دیگر غار هم در انتهای یک دالان کوچک واقع شده و دریچه‌ای باریک میان صخره‌های کوه است. اهالی پاوه به‌دلیل شباهت کار حسین کوهکن با داستان فرهاد و شیرین، القابی چون فرهاد دوم، فرهاد زمان و فرهاد قرن بیستم را به این مرد سخت‌کوش داده بودند.

غار سنگی حسین کوهکن
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، منطقه گردشگری میگوره.

آبشار شیلماو | تماشایی‌ترین آبشار پاوه 

آبشار زیبای شیلماو در نزدیکی روستای خانقاه و دامنه کوه آتشگاه واقع شده و به‌واسطه مناظر چشم‌نواز و پوشش گیاهی سرسبز، به یکی از بهترین جاهای دیدنی پاوه تبدیل شده است. چشمه‌های این منطقه در فصل بهار، شروع به جوش‌و‌خروش می‌کنند و با سرازیر‌شدن از ارتفاعات، آبشارهای باشکوهی را به وجود می‌آورند.

این آبشارها در کنار طراوت و سرسبزی طبیعت، فضایی مبهوت‌کننده را برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز شکل می‌دهند. بدون شک بازدید از آبشار شیلماو، گزینه‌ای ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و آرامش است.

  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، قسمت جنوب‌غربی پاوه.

روستای ساتیاری | ماسوله کرمانشاه 

این روستای زیبا در ۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده و با حفظ بافت سنتی و پلکانی خود، تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی پاوه شده است. بدون شک قدم‌زدن در کوچه‌های ساتیاری، حس زندگی در دوران گذشته را به شما القا می‌کند. طبیعت بکر و چهارفصل این روستا، موجب شده تا هر ساله گردشگران بسیاری برای تفریح و استراحت به آنجا بروند. این روستای پلکانی در جنوب‌غربی شهرستان پاوه قرار گرفته و دسترسی به آن، از طریق جاده‌ای آسفالت به‌راحتی امکان‌پذیر است.

روستای ساتیاری
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، محدوده ۴۰ کیلومتری شهرستان پاوه.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل | زیستگاه شوکای ایرانی و گوزن مینیاتوری

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل در نزدیکی مرز کشور عراق واقع شده است. این منطقه از سال ۱۳۷۴ به‌منظور حفاظت از گونه‌های در‌حال‌انقراض مانند شوکای ایرانی و گوزن مینیاتوری، به‌عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شده و از سال ۱۳۷۸ نیز تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده، به‌طور رسمی به ثبت رسیده است.

از درختان و گیاهان این ناحیه، می‌توان گلابی وحشی، بلوط ایرانی، زیتون، بنه، ارغوان، زالزالک و زبان‌گنجشک را نام برد. در کنار این زیبایی‌های طبیعی، حیواناتی نظیر پلنگ، سیاه‌گوش و گربه وحشی نیز در این منطقه زیست می‌کنند و بر جذابیت آن می‌افزایند. منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی پاوه، فرصتی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی را برای شما ایجاد می‌کند. 

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، نزدیک به مرز عراق.

آبشار شولخه | آبشاری دو‌قلو در دره‌ای حیرت‌انگیز

آبشار شولخه یا آبشار دوقلو در دره گنجگاه واقع شده و با فاصله‌ای حدود ۷ کیلومتر از شهر پاوه، به‌راحتی قابل دسترسی است. مسیر رسیدن به آبشار شولخه از جاده نوسود می‌گذرد و پس از عبور از مسافتی کوتاه، صدای دل‌انگیز آب که از ارتفاع ۳۰ متری به پایین سرازیر می‌شود، به گوشتان می‌رسد. پس از گذر از این منطقه، آبشار بار دیگر از ارتفاع ۵۰ متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق می‌کند. آبشار شولخه که از چشمه سیلی در کوه شاهو سرچشمه می‌گیرد، در فصل‌های پر‌آب، شکوه بی‌نظیری دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

آبشار شولخه در پاوه کرمانشاه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، محدوده ۷ کیلومتری پاوه.

آبشار دریبر | آبشاری خیره‌کننده در جاده‌ای پر‌پیچ‌و‌خم 

آبشار زیبای دریبر در دل جاده نوسود به پاوه قرار گرفته و به یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاوه تبدیل شده است. این آبشار به‌صورت پلکانی بوده و از ارتفاعات مختلف به پایین می‌ریزد. در ادامه مسیر نیز به رودخانه پاوه‌رود می‌رسد. این رودخانه در نهایت به سیروان می‌ریزد و در مسیر خود، مناظر چشم‌نوازی را خلق می‌کند. اگر گذرتان به این منطقه افتاد، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این جاذبه طبیعی و مناظر اطراف آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. 

آبشار دریبر در پاوه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهر پاوه، جاده نوسود به شهر پاوه.

آبشار دشه | آبشار چهار‌فصلی پر‌جوش‌و‌خروش

آبشار دشه، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی پاوه است که از چشمه‌های جوشان دامنه کوه‌های این منطقه سرچشمه می‌گیرد. این آبشار پس از عبور از میان باغ‌ها و درختان سرسبز، در نهایت به رودخانه پاوه‌رود می‌پیوندد و سپس راهی مسیری طولانی‌تر به‌سوی رودخانه سیروان می‌شود. دشه در تمام طول سال جریان دارد و پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان است. 

آبشار دشه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، قسمت شمال‌غربی شهر پاوه، روستای دشه.

آبشار نودشه | آبشاری بی‌همتا در منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده

آبشار نودشه، در روستای نودشه، یکی از توابع شهر پاوه در استان کرمانشاه، واقع شده است. این آبشار زیبا در امتداد رودخانه سیروان و در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق قرار گرفته و منظره‌ای دیدنی را خلق کرده است. جاده‌ پاوه به نودشه نیز مانند جاده‌ چالوس، زیباست و همانند آن از میان کوه‌ها، صخره‌ها، دره‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و جنگل‌ها عبور می‌کند و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. البته به‌دلیل صعب‌العبور‌بودن و دور‌افتادگی، روستای نودشه تا حد زیادی بکر و دست‌نخورده باقی مانده و همین موضوع، بر جذابیت آن افزوده است. 

آبشار نودشه
  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، محدوده روستای نودشه. 

بازدید از جاهای دیدنی پاوه | تجربه‌ای دلچسب

پاوه، شهر افسانه‌ها و رازهاست و با زیبایی‌های منحصربه‌فردش، برای هر گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی‌ست. جاهای دیدنی پاوه، همواره در میان معروف‌ترین دیدنی‌های ایران و دنیا قرار دارند. آبشارهای خروشان، غارهای عمیق، روستاهای پلکانی و چشمه‌های زلال این شهر، هر کدام به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری کامل هستند. از معروف‌ترین جاذبه‌های پاوه، می‌توان به بازارچه مرزی پاوه، روستای هجیج، روستای خانقاه، آبشار شولخه، غار قوری قلعه و منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل اشاره کرد. با رزرو هتل در پاوه می‌توانید در این شهر گشت و گذار کنید.

بازدید از این دیدنی‌های خارق‌العاده، تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود. اگر تاکنون به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و تجربه بازدید از دیدنیهای پاوه را دارید، تجربه‌های ارزشمند خود را در قسمت نظرات، با ما و دیگر علاقه‌مندان سفر به این شهرستان به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی پاوه

بهترین زمان سفر به پاوه چه فصولی است؟

بهار و تابستان به‌دلیل آب‌و‌هوای مطبوع، بهترین فصول برای سفر به پاوه هستند.

چگونه می‌توان به پاوه سفر کرد؟

با استفاده از اتوبوس، سواری و خودروی شخصی می‌توانید به پاوه سفر کنید.

در پاوه کجا می‌توان اقامت کرد؟

در پاوه هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مسافرخانه‌های متعددی برای اقامت مسافران وجود دارند.

چه جاذبه‌های دیدنی در پاوه وجود دارند؟

از جمله دیدنی های پاوه، می‌توان به بازارچه مرزی، هجیج، روستای خانقاه، آبشار شولخه، غار قوری قلعه و منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل اشاره کرد.

غذاهای محلی پاوه چه هستند؟

از جمله غذاهای محلی پاوه، می‌توان به کله‌جوش، آش دوغ، قلیه پاوه، نان سور و کباب اشاره کرد.

سوغات پاوه چه چیزهایی هستند؟

از جمله سوغات پاوه، می‌توان گیوه، نان سور، کشک، عسل، صنایع‌دستی و گیاهان دارویی را نام برد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید