به‌دنبال مقصدی جدید و جذاب برای سفر هستید؟ می‌خواهید از طبیعتی بکر لذت ببرید؟ به شهرهای تاریخی علاقه‌مند هستید؟ اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی خراسان شمالی را در برنامه سفرتان بگنجانید. این استان با جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیرش، قطعا مقصدی جذاب برای شما خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، ما تصمیم داریم شما را به شمال‌شرق کشور ببریم و خاص‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید. شاید مقصد بعدی شما برای سفر، همین استان دیدنی باشد.

استان خراسان شمالی کجاست؟ 

در شمال‌شرق ایران، جایی که رشته‌کوه‌های البرز به دشت‌های سرسبز ترکمنستان می‌پیوندند، استانی زیبا و سرشار از تاریخ و فرهنگ به‌نام خراسان شمالی واقع شده است. مرکز این استان، شهر بجنورد است. خراسان شمالی در سال ۱۳۸۳ از استان خراسان بزرگ جدا شد و هویتی مستقل یافت. این استان با مساحتی حدود ۲۸ هزار کیلومترمربع، پانزدهمین استان پهناور ایران به شمار می‌رود.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، بیش از ۸۶۰ هزار نفر در خراسان شمالی زندگی می‌کنند. خراسان شمالی از شمال با کشور ترکمنستان و از جنوب و شرق با استان خراسان رضوی هم‌مرز است. در غرب نیز استان گلستان و در جنوب‌غربی، استان سمنان همسایگان خراسان شمالی هستند.

جاهای دیدنی خراسان شمالی

مسیرهای منتهی به استان خراسان شمالی کدامند؟ 

بهترین کار قبل از سفر به این استان و بازدید از جاهای دیدنی خراسان شمالی، آشنایی با راه‌ها و روش‌هایی است که به این استان ختم می‌شوند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان، راه‌های مختلفی برای سفر به آنجا وجود دارند که در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

  • مسیرهای زمینی از تهران: کوتاه‌ترین مسیر از تهران به خراسان شمالی، از طریق جاده سمنان – دامغان – شاهرود – بجنورد است که حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت دارد. مسیر دیگر از طریق جاده تهران – مشهد – قوچان – بجنورد امکان‌پذیر است که حدود ۷۵۰ کیلومتر مسافت دارد.
  • مسیرهای زمینی از گرگان: کوتاه‌ترین مسیر از گرگان به خراسان شمالی، از طریق جاده گرگان – گنبد کاووس – مینودشت -بجنورد است که حدود ۲۰۰ کیلومتر مسافت دارد.
  • مسیرهای زمینی از مشهد: کوتاه‌ترین مسیر از مشهد به خراسان شمالی، از طریق جاده مشهد – قوچان – بجنورد است که حدود ۲۲۰ کیلومتر مسافت دارد.
  • مسیرهای هوایی از فرودگاه بجنورد: فرودگاه بجنورد به‌عنوان تنها فرودگاه استان خراسان شمالی، روزانه پروازهایی از تهران، مشهد، گرگان و کرمانشاه دارد.
  • مسیرهای ریلی از راه‌آهن بجنورد: در حال حاضر، خط آهن مستقیمی به بجنورد وجود ندارد. نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به بجنورد، ایستگاه گرگان است که حدود ۲۰۰ کیلومتر با بجنورد فاصله دارد.

در سفر به خراسان شمالی اگر ماجراجویی خود را از مرکز استان شروع کردید، حتما از جاهای دیدنی بجنورد دیدن کنید.

مسیرهای خراسان شمالی

معرفی دیدنیهای خراسان شمالی | لذت از زیبایی‌های طبیعت و تاریخ

اگر به‌دنبال سفر به منطقه‌ای طبیعی و به‌دور از هیاهوی شهر هستید، خراسان شمالی بهترین انتخاب برای شما است. در این استان می‌توانید با تمام وجود، نسیم پاک کوهستان را در ریه‌هایتان استشمام کنید و از آرامش و سکوت بی‌نظیر آن لذت ببرید. در ادامه مطلب، شما را با خود به پربازدیدترین جاهای دیدنی خراسان شمالی خواهیم برد و هر آنچه را که باید درباره آن‌ها بدانید، به شما خواهیم گفت. 

گردشگاه بابا امان | استراحتگاهی زیبا و دل‌انگیز در مسیر مشهد

گردشگاه بابا امان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی، در گروه خاص‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌رود. این پارک با طبیعت چشم‌نواز خود، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و زائر حرم امام رضا (ع) است. مسافرانی که به‌قصد سفر به شهرهای شمالی کشور، به‌ویژه مشهد مقدس، راهی می‌شوند، می‌توانند برای استراحتی کوتاه و دلچسب، سری به بابا امان بزنند.

چشمه‌ای جوشان از دل صخره‌های این پارک جاری است و آبی گوارا را به استخرهایی با اختلاف سطح هدایت می‌کند. این استخرها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را به وجود آورده‌اند و زیبایی و شادابی خاصی به فضای پارک بخشیده‌اند. هوای مطبوع و دل‌انگیز بابا امان به‌همراه شب‌های خنک و پرستاره آن، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

گردشگاه بابا امان از جاهای دیدنی خراسان شمالی
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، ۱۰ کیلومتری جاده شهر بجنورد به شهر شیروان.

چشمه آب‌گرم ایوب پیغمبر | چشمه‌ای گوگردی برای درمان دردها 

روستای ایوب پیغمبر به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی، پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است. در این روستا، چشمه آب‌گرمی به‌نام ایوب پیغمبر وجود دارد که بر فراز تپه‌ای در ارتفاع ۳۰۰ متری از دره گیفان واقع شده است. حوضچه اصلی این چشمه به‌شکل چند‌ضلعی است و با حصارهایی محصور شده تا امنیت بازدیدکنندگان و جلوگیری از سقوط افراد و حیوانات را تضمین کند. 

نکته قابل توجه این است که آب تمام چشمه‌های این روستا از نوع گوگردی و برای درمان و تسکین بیماری‌های مختلف، به‌خصوص بیماری‌های پوستی، بسیار مفید است. به همین دلیل، بسیاری از اهالی خراسان شمالی و گردشگران دیگر استان‌ها، برای التیام و درمان دردها و بیماری‌های خود، راهی چشمه آب‌گرم روستای ایوب پیغمبر می‌شوند.

چشمه آب‌گرم ایوب پیغمبر
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر.

آبشار اسطرخی یا آبشار شار شار | بلندترین آبشار شیروان

آبشار اسطرخی که با نام آبشار شارشار نیز شناخته می‌شود، یکی از گنجینه‌های پنهان این استان است که در ۲۸ کیلومتری جنوب شیروان و در دل روستای ییلاقی اسطرخی واقع شده است. این آبشار، بلندترین آبشار منطقه محسوب می‌شود و از میان درختان تنومند بید، گردو و سپیدار به پایین سرازیر می‌شود. برخورد آب با صخره‌ها، منظره‌ای تماشایی از قطرات سفید و ابری پدید می‌آورد که برای بازدید‌کنندگان بسیار جذاب خواهد بود.

در بالای آبشار، بقایای آسیاب آبی قدیمی به چشم می‌خورد که ظاهرا مربوط به زمان‌های دور است. این روستا در دره‌ای نسبتا عمیق قرار دارد. رودخانه‌ای پر‌آب نیز از میان دره و روستا می‌گذرد. در مجموع، آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر این منطقه در کنار طبیعت بکر و سرسبز آن، اسطرخی را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی خراسان شمالی تبدیل کرده است.

آبشار اسطرخی یا آبشار شار شار
  • آدرس: استان خراسان شمالی، ۲۸ کیلومتری قسمت جنوبی شهرستان شیروان، روستای اسطرخی.

پارک ملی ساریگل | یکی از مناطق دیدنی خراسان شمالی

پارک ملی ساریگل یکی از گنجینه‌های ارزشمند طبیعت ایران است. علاوه‌بر چشم‌اندازهای بکر و کم‌نظیر، این پارک ملی میزبان تنوع زیستی بی‌نظیری از گیاهان و جانوران است. ارتفاعات آلبلاغ و ترکان در پارک، رویشگاه‌های عمده گیاهان دارویی و صنعتی باریجه هستند. تالاب زیبایی به‌نام چشمه پولاد، گنجدان، حوض امام وردی، کلنگاه، قره طوقی، بیل باقلیو و لوشی بینی از دیگر جاهای دیدنی خراسان شمالی در این پارک هستند. 

جنگل‌های ارس و زرشک و همچنین درختان بید وحشی به‌طور پراکنده در این ارتفاعات دیده می‌شوند. این پارک همچنین زیستگاه‌های مهمی برای کل، قوچ، میش، بز و پلنگ محسوب می‌شود و فرصتی استثنایی برای مشاهده این حیات‌وحش را به علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و حیات‌وحش هدیه می‌دهد.

پارک ملی ساریگل از جاهای دیدنی خراسان شمالی
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر اسفراین، محدوده ۸ کیلومتری قسمت شرقی شهرستان اسفراین.

آبشار اسفجیر | واحه‌ای سرسبز در دل خراسان شمالی

در میان انبوه جاهای دیدنی خراسان شمالی، آبشار اسفجیر یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین گزینه‌ها است. این آبشار زیبا در روستای اسفجیر و در شمال‌غربی شهرستان فاروج واقع شده و با آب‌و‌هوایی معتدل، پذیرای طبیعت‌گردان از سراسر ایران است. مسیر رسیدن به آبشار اسفجیر، خود سفری دل‌انگیز است. 

پس از عبور از این روستا، با یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه، به دره‌ای با دیواره‌های بلند و منظره‌ای چشم‌نواز می‌رسید. با ادامه راه، محوطه چشم‌نواز آبشار دیده خواهد شد. گذر از این مسیر برای رسیدن به آبشار، نیازمند تجهیزات و مهارت کوهنوردی است. به‌گفته اهالی، با ادامه مسیر می‌توان از آبشارهای کوچک و بزرگ دیگر و طبیعت بکر این منطقه، لذت برد.

آبشار اسفجیر
  • آدرس: استان خراسان شمالی، محدوده ۲۵ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهر فاروج، روستای اسفجیر.

روستای اسفیدان | روستایی پلکانی در خراسان شمالی

روستای پلکانی اسفیدان که به ایسبیان نیز شهرت دارد، یکی از دیدنیهای خراسان شمالی است. این روستای زیبا در میان دره‌ای سرسبز و در احاطه کوه‌های بلند قرار گرفته است. در نگاه اول، ممکن است تصور کنید که با هر لرزش زمین، صخره‌های عظیم کوهستان بر سر اهالی روستا آوار خواهند شد. اما مردم اسفیدان بر این باورند که وجود امام‌زاده‌ای در روستا، در طی قرن‌ها آن‌ها را از آسیب کوه در امان نگه داشته است.

اسفیدان به‌واسطه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، مقصدی محبوب برای گردشگران است. آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، امام‌زاده‌ها، باغ‌های میوه، رودخانه‌ای پرآب و انبوه درختان جنگلی، تنها بخشی از زیبایی‌های این روستای ییلاقی هستند. معماری پلکانی اسفیدان که شباهت زیادی به روستای ماسوله دارد، بر جذابیت آن می‌افزاید.

روستای اسفیدان
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، محدوده ۴۵ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی شهرستان بجنورد.

آبشار حمید بجنورد | پناهگاهی زیبا و بکر برای کسب آرامش و استراحت 

آبشار حمید با ارتفاع ۲۵ متر، یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی است که در ۷ کیلومتری این شهر و در روستایی با همین نام واقع شده است. سرچشمه این آبشار، روستای آبچور است و آب آن پس از طی مسیری در دل کوهستان‌های حمید، در انتهای یک دره پیچ‌در‌پیچ صخره‌ای به دو ستون سنگی ۲۵ متری سرازیر می‌شود و منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را خلق می‌کند.

صدای دلنشین ریزش آب و حوضچه‌های سنگی کوچک و متعدد در میان دره، طراوت و خنکایی خاص به این منطقه بخشیده و آن را به پناهگاهی دل‌انگیز برای گردشگران تبدیل کرده است. چشمه جوشان و گوارای این آبشار نیز، تشنگی هر رهگذری را برطرف می‌کند. بازدید از آبشار حمید، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از تماشای زیبایی‌های طبیعت بجنورد است و لحظات خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد.

آبشار حمید بجنورد
  • آدرس: استان خراسان شمالی، ۷ کیلومتری قسمت شرقی شهرستان بجنورد، نزدیکی روستای حمید.

پارک ملی سالوک | منطقه گردشگری با دره‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه

از بین مناطق دیدنی خراسان شمالی، پارک ملی سالوک هم بسیار مهم و برجسته است. این پارک در شمال‌غربی شهرستان اسفراین واقع شده و با دارا‌بودن دره‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و حیات‌وحش متنوع، هر ساله طبیعت‌گردان و دوستداران محیط زیست را به‌سوی خود می‌کشاند. دره‌های زاری، جوزی و چهار برج، هر کدام با زیبایی منحصر‌به‌فرد خود، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. 

در این دره‌ها، می‌توانید جریان آب خنک چشمه‌ها را در میان سنگ‌ها و درختان کهنسال دنبال کنید و از نغمه دلنشین پرندگان لذت ببرید. همچنین، پوشش گیاهی متنوع پارک، شامل درختان وحشی، جلوه‌ای رنگارنگ به این منطقه بکر بخشیده است. حیات‌وحش غنی پارک ملی سالوک نیز زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله آهو، میش، قوچ و پرندگان گوناگون است. 

پارک ملی سالوک
  • آدرس: استان خراسان شمالی، قسمت شمال‌غربی شهرستان اسفراین.

چهارطاقی تیموری | یادگاری از دوران تیموریان

یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی، بنایی به‌نام «چهارطاقی تیموری» است. این بنای هشت‌ضلعی که شباهت بسیاری به یک مقبره دارد، در نزدیکی روستای زیارت و در ۶ کیلومتری شهر شیروان واقع شده است. برخی بر این باورند که این آرامگاه متعلق به «امیر تیمور»، فاتح مشهور بوده است. این گمانه از سنگ‌نوشته‌ای روی قبر داخل بنا نشات می‌گیرد که تاریخ آن به سال ۷۵۸ هجری قمری، یعنی دوره حکومت تیمور باز می‌گردد.

با‌این‌حال، سنگ قبر ساده و سیاه‌رنگ آرامگاه، فاقد نوشته‌های واضح است و تنها با دشواری می‌توان نام «عید خواجه» را روی آن تشخیص داد. با مراجعه به منابع تاریخی دوره تیموری، مشخص می‌شود که عید خواجه از بزرگان و سرداران نامدار آن دوران بوده است. چهارطاقی تیموری، با قدمت چند‌صد‌ساله، یادگاری ارزشمند از دوران تیموریان به شمار می‌رود و می‌تواند مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری باشد.

چهارطاقی تیموری
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر شیروان، محدوده ۶ کیلومتری شهرستان شیروان، روستای زیارت.

پناهگاه حیات‌وحش میاندشت | بهشت دوستداران طبیعت و حیوانات 

در دل استان خراسان شمالی، گنجینه‌ای از طبیعت بکر و حیات‌وحش منحصر‌به‌فرد پنهان است. پناهگاه حیات‌وحش میاندشت با وسعتی بیش از ۸۴ هزار هکتار، جایگاهی امن برای گونه‌های مختلف جانوری از جمله آهو و یوزپلنگ محسوب می‌شود. این منطقه علاوه‌بر ارزش‌های زیست‌محیطی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی و جاجرم نیز شناخته می‌شود.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در این پناهگاه، آزاد هستند و فرصتی عالی برای دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌کنند. همچنین امکان بهره‌برداری‌های مصرفی و سازگار با محیط‌ زیست کنترل‌شده‌ در این منطقه وجود دارد. پوشش گیاهی و جانوری متنوع و منحصربه‌فرد پناهگاه میاندشت، تجربه‌ای بی‌نظیر از گردش در طبیعت بکر ایران را به شما هدیه خواهد داد.

پناهگاه حیات‌وحش میاندشت
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر جاجرم، قسمت جنوب‌شرقی شهرستان جاجرم.

آبشار بیار | آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر

این آبشار در بجنورد واقع شده و از ارتفاعات جنوبی روستای بیار سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع آبشار بیار به ۱۵ متر می‌رسد و منظره‌ای دل‌انگیز و تماشایی را به وجود آورده است. آبی که از آبشار فرو می‌ریزد، خنک و گواراست و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. جریان آب این آبشار، مناظر جنگلی چشم‌نوازی را در این منطقه خلق کرده و مکانی ایده‌آل برای تفریح و طبیعت‌گردی ایجاد کرده است. قطعا بازدید از آبشار بیار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. طراوت هوا، صدای دلنشین آبشار و مناظر سرسبز و دل‌انگیز این منطقه، روح و جان هر گردشگری را نوازش خواهد داد.

آبشار بیار
  • آدرس: استان خراسان شمالی، محدوده یک کیلومتری قسمت جنوبی آشخانه و ۵۲ کیلومتری قسمت غربی شهرستان بجنورد، روستای بیار.

آبشار جم یا آبشار سالوک | نگینی در دل پارک ملی سالوک

آبشار جم که به‌نام آبشار سالوک نیز شناخته می‌شود، در استان خراسان شمالی و در دل پارک ملی سالوک جا خوش کرده است. این آبشار زیبا در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه‌ قله سالوک قرار گرفته و منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را به رخ تماشاگران می‌کشد. در فصل‌های سرد سال، آبشار جم یخ می‌زند و قندیل‌های یخی آن، منظره‌ای شگفت‌انگیز و رویایی را خلق می‌کنند. 

این یخ‌زدن، به کوهنوردان و علاقه‌مندان به ورزش هیجان‌انگیز یخ‌نوردی، فرصتی منحصر‌به‌فرد می‌دهد. آبشار جم به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی و اسفراین، هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. اگر به‌دنبال سفری دل‌انگیز در طبیعت بکر و کوهستانی هستید، بازدید از این آبشار زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آبشار جم یا آبشار سالوک
  • آدرس: استان خراسان شمالی، قسمت شمال‌غربی شهر اسفراین، پارک ملی سالوک.

گردشگاه بش قارداش | چشمه‌ای از تاریخ و طبیعت در بجنورد

بش قارداش، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی خراسان شمالی است که با معماری منحصر‌به‌فرد، چشمه‌های شفابخش و داستان‌های کهن، هر ساله گردشگران بسیاری را به‌ خود دعوت می‌کند. بنای اصلی بش قارداش که به‌دستور یارمحمدخان شادلو در دوره قاجار ساخته شده، از نظر معماری در هیچ جای ایران مشابهی ندارد و هنر و ذوق هنرمندان بجنوردی را در نهایت زیبایی به نمایش می‌گذارد. 

چشمه‌های جوشان بش قارداش نیز آبی گوارا و معدنی دارند که در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شود. گفته می‌شود که پیش از اسلام، در این محل عبادتگاهی برای زرتشتیان وجود داشته و به همین دلیل، به «چهار مغان» نیز معروف بوده است. نام «بش قارداش» نیز از داستانی کهن نشات گرفته که بر اساس آن، ۵ برادر در زمان فرار از ظلم حاکم، در این مکان پناه می‌گیرند و از خدا طلب یاری می‌کنند. ناگهان، ۵ سوراخ در کوه ایجاد و از آن‌ها آبی زلال و گوارا جاری می‌شود.

گردشگاه بش قارداش
  • آدرس: استان خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شهرستان بجنورد، ابتدای جاده شهر بجنورد به شهر اسفراین.

کاروانسرای رباط قلی | شاهدی بر تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیب راه ابریشم

در امتداد راه تاریخی جرجان به نیشابور و مشهد، ۱۱ کاروانسرا و منزلگاه بنا شده بود که یکی از آن‌ها «کاروانسرای رباط قلی» است. این بنای زیبای تاریخی در محدوده ۵ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی روستای قلی از توابع شهرستان جاجرم واقع شده است.

بیشتر کاروانسراهای این مسیر باستانی در دوره ایلخانی ساخته شده‌اند تا زائران حرم مطهر رضوی و کاروان‌های تجاری در آن‌ها استراحت کنند. کاروانسرای رباط قلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی و جاجرم، نظر علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به خود جلب می‌کند.

کاروانسرای رباط قلی
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر جاجرم، ۵ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی روستای قلی.

حسینیه جاجرمی‌ | یادگاری از دوران قاجار

حسینیه جاجرمی به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی، یادگاری از دوران قاجار است که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است. این بنا که در مرکز شهر واقع شده، در میان مردم بجنورد، جایگاه ویژه‌ و اهمیت تاریخی زیادی دارد. معماری منحصر‌به‌فرد و تماشایی حسینیه جاجرمی، آن را به یکی از مناطق دیدنی خراسان شمالی تبدیل کرده است. 

در گذشته، مردم بجنورد به‌ویژه اهالی محله جاجرمی، از این محل برای عزاداری در شب‌های محرم استفاده می‌کردند. حسینیه جاجرمی به‌دلیل قدمت و ارزش تاریخی و مذهبی، نیازمند مرمت و بازسازی است. این بنا در ابتدا محل سکونت مالک بوده و بعدها وقف حسینیه شده است.

حسینیه جاجرمی‌
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوی جاجرمی.

قلعه سالوک | دژی استوار در ارتفاعات اسفراین 

در میان ارتفاعات سرسبز اسفراین، قلعه‌ای باستانی به‌نام سالوک خودنمایی می‌کند. از این دژ استوار که قدمت آن به سده‌های ششم و هفتم هجری قمری می‌رسد، در متون تاریخی متعددی نام برده شده است. در مجموع، قلعه سالوک نیز از جاهای دیدنی خراسان شمالی و اسفراین به شمار می‌رود و بر فراز صخره‌ای تنها با دیواره‌های مرتفع و صعب‌العبور بنا شده است.

وسعت این قلعه تاریخی بیش از یک هکتار است و در آن بقایای تاسیسات مختلفی مانند حمام، آسیاب، انبار آذوقه، زندان و محل سکونت فرمانده و سربازان دیده می‌شود. این قلعه به‌نام‌های قلعه صعلوک و قلعه سعلوک نیز شناخته می‌شود و از آن به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین قلعه‌های نظامی دوره اسلامی در شمال خراسان یاد می‌کنند. 

قلعه سالوک از جاهای دیدنی خراسان شمالی
  • آدرس: استان خراسان شمالی، قسمت شمال‌غربی شهرستان اسفراین، پارک ملی سالوک.

آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر | زیارتگاهی با قدمت هزار‌ساله

دیدنی خراسان شمالی، آرامگاه امام‌زاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر در روستای اسفیدان، جلوه‌ای خاص دارد. این بنا با گنبدی کوتاه، دارای قدمتی دیرینه است که به‌گفته اهالی روستا، این قدمت به بیش از هزار سال می‌رسد. شواهد تاریخی نیز حاکی از آن هستند که بنای اولیه آرامگاه در قرن ششم هجری قمری ساخته شده است. در گذشته، زائران بسیاری به آنجا مشرف می‌شدند و در اتاق‌های اطراف حرم اقامت می‌کردند. 

با گذشت زمان، این اتاق‌ها از بین رفته‌اند و اثری از آن‌ها باقی نمانده است. روستای اسفیدان در میان دره‌ای عمیق واقع شده و کوه‌های سنگی مرتفعی آن را احاطه کرده‌اند. این موقعیت جغرافیایی در نگاه اول، تصویری از خطر را به ذهن متبادر می‌کند. با‌این‌حال، مردم اسفیدان بر این باورند که وجود امام‌زاده، حافظ روستا در طول قرن‌ها بوده و از بروز هرگونه آسیبی به آن محافظت کرده است.

آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر
  • آدرس: استان خراسان شمالی، محدوده ۴۵ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی بجنورد، روستای اسفیدان.

مقبره کشته‌‌شدگان واقعه لهاک‌‌ خان | یادبودی از جانفشانی‌های گذشتگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی، آرامگاه شهدای لهاک‌خان است که با معماری قاجاری خود، نقطه‌ای پرفراز‌و‌نشیب در تاریخ این شهر را روایت می‌کند. این بنای یادبود، آرامگاه ۵ تن از افسران و ۲ استوار از ماموران لشکر شرق خراسان است که در جریان شورش لهاک‌خان جان باخته‌اند. شهدای لهاک‌خان که در میدان سرخ بجنورد تیرباران شده بودند، پس از واقعه در این آرامگاه به خاک سپرده شدند. 

میدان سرخ در گذر زمان شاهد رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری بوده و در دوره رضا‌شاه نیز ۱۴ نفر به‌دستور او به کام مرگ کشانده شده‌اند. علاوه‌بر شهدای لهاک‌خان، در طول سالیان دراز، پیکر رزمندگان و جان‌باختگان راه وطن نیز در این مکان مقدس آرام گرفته‌اند و بوستان اطراف آن همواره به‌عنوان قبرستانی مورد احترام اهالی بجنورد بوده است. 

مقبره کشته‌‌شدگان واقعه لهاک‌‌ خان
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، میدان سرخ.

آبشار دره زاری | آبشار فصلی با ارتفاع ۳۰ متر

در میان طبیعت بکر و کوهستانی شمال خراسان، منطقه حفاظت‌شده‌ای به‌نام سالوک وجود دارد. در این منطقه، دره‌ای سرسبز به‌نام دره زاری قرار دارد که میزبان آبشار زیبایی به همین نام است. آبشار دره زاری با ارتفاعی حدود ۳۰ متر، در فصل‌های پر‌آب، طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. مسیر دسترسی به آبشار از طریق جاده اسفراین به جاجرم و روستای چهارماران امکان‌پذیر است.

دره زاری و سالوک علاوه‌بر آبشار، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز دارند. جنگل‌های پراکنده، دره‌های جوزی و چهار برج، ۱۵ چشمه دائمی و نهرهای خروشان، پرندگان و حیواناتی مانند آهو، میش و قوچ و پوشش گیاهی متنوع از جمله این جاذبه‌ها هستند. از طرفی، درختان میوه وحشی مانند زرشک، قره‌میغ، ریخوک، گلابی و آلوچه، نسترن وحشی، افرا کرکو، گز، زالزالک، انجیر و گردو زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

آبشار دره زاری
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان اسفراین، جاده اسفراین به جاجرم.

محوطه تاریخی چلو | سفری به اعماق تاریخ در جاجرم

در میان دشت‌های خراسان شمالی و در شهرستان جاجرم، گنجینه‌ای از دوران کهن به چشم می‌خورد. محوطه باستانی چلو، نام این گنجینه است که قدمت آن به عصر مس و مفرغ می‌رسد. این محوطه تاریخی که در ۳ کیلومتری شرق شهر سنخواست واقع شده است، یادگاری از دوران شکوه و عظمت تمدن‌های پیشین ایران محسوب می‌شود.

کاوشگران در این محوطه، آثار ارزشمندی از جمله بقایای استقرارگاه‌های مسکونی، گورستان‌ها، ابزارآلات و سفالینه‌ها کشف کرده‌اند که هر کدام دریچه‌ای به‌سوی زندگی مردمان آن دوران باز می‌کنند. محوطه چلو در سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۲۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی و جاجرم شناخته می‌شود.

محوطه تاریخی چلو
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر جاجرم، بخش جلگه شهر سنخواست، محدوده ۳ کیلومتری شرق شهرستان سنخواست.

کاروانسرای سبزه‌میدان | بنایی مربوط به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار

کاروانسرای سبزه‌میدان، یکی از یادگارهای دوران قاجار در شهر بجنورد است. قدم به این کاروانسرا که می‌گذارید، انگار که در گذرگاه تاریخ قدم برمی‌دارید و عظمت و شکوه معماری ایرانی را از نزدیک لمس می‌کنید. حیاط مرکزی کاروانسرا با ۳۴ حجره در اطرافش، تصویری از رونق و پویایی گذشته را به نمایش می‌گذارد. حمام سنتی سبزه‌میدان نیز در کنار این کاروانسرا، حکایتی از آداب‌و‌رسوم گذشتگان را بازگو می‌کند. 

کاروانسرای سبزه‌میدان در میدان شهدای بجنورد واقع شده است. اگرچه این کاروانسرا در حال حاضر در اختیار کسبه محل است، اما با کسب اجازه از آن‌ها، می‌توانید از این بنای تاریخی دیدن کنید و برای لحظاتی، غرق در تاریخ و فرهنگ ایران شوید.

کاروانسرای سبزه‌میدان
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، میدان شهدا.

شهر تاریخی بلقیس | شهری با قدمت بیش از ۴۰۰۰ سال

در دل استان خراسان شمالی، جاذبه‌ای ارزشمند و تاریخی خودنمایی می‌کند. مجموعه شهر تاریخی بلقیس که با نام اسفراین کهن نیز شناخته می‌شود، با قدمتی حدود ۴۰۰۰ سال، راوی حکایات تمدن‌ها و فراز‌و‌نشیب‌های روزگار است. هر آجر و هر خشت از آن، داستانی برای گفتن دارد. بلقیس در طول تاریخ، بارها ویران شده و مورد تاراج قرار گرفته، اما هر بار از خاکستر خود برخاسته و شکوه گذشته خود را باز یافته است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه، نشان داده‌اند که قدمت آن به قرن دوم اسلامی می‌رسد. موزه بزرگ باستان‌شناسی بجنورد میزبان این گنجینه‌های ارزشمند است و به شما فرصتی می‌دهد تا از دیدن آثاری تاریخی لذت ببرید. بلقیس در سال ۱۳۸۰ به فهرست آثار ملی ایران پیوست و از آن زمان تاکنون، مورد حفاظت و کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است.

شهر تاریخی بلقیس
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر اسفراین، ۵ کیلومتری قسمت جنوب‌غربی شهر اسفراین، شهر تاریخی بلقیس یا اسفراین کهن.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو‌ | سرزمین باغ‌های سرسبز

دهستان میلانلو در ۹ کیلومتری شرق شهر اسفراین را نیز می‌توان از دیگر جاذبه‌های استان خراسان شمالی دانست. مرکز این دهستان، روستای پرکانلو است و دره ییلاقی میلانلو با روستاهای به‌هم‌پیوسته در مسیر رودخانه بیدواز، منظره‌ای دل‌انگیز و سرشار از طراوت را به نمایش می‌گذارد. باغ‌های سرسبز و به‌هم‌پیوسته در مسیر این روستاها، دالانی سبز و چشم‌نواز را به وجود آورده‌اند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. 

چشمه‌های متعدد از جمله چهل چشمه در روستای سرچشمه و رودخانه دائمی که بخشی از آب خود را از این چشمه تامین می‌کند، به زیبایی این منطقه اضافه می‌کنند. در کنار این‌ها، غار سنجد سرچشمه، غار نوشیروان، منطقه تفریحی چمن، کوه‌های شاه جهان و کرکزاب، جویبارها، چشمه‌سارها و بافت معماری متفاوت روستا، همگی موجب شده‌اند که این مکان به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی تبدیل شود.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو‌
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان اسفراین، روستای میلانلو.

غار سوله قواق | یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی

غار سوله قواق به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی، در نزدیکی روستای تاریخی اسپاخو در شهرستان بجنورد واقع شده است. این غار به‌واسطه چشمه جوشانی که از دهانه آن خارج می‌شود، در میان غارهای منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تماشای آن، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و لذت‌بخش را برای گردشگران رقم می‌زند.

علاوه‌بر زیبایی طبیعی، غار سوله قواق از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. قدمت این غار به دوران باستان باز می‌گردد و کاوش‌ها در آن، نشان از سکونت انسان در این محل در گذشته‌های دور دارد. غار سوله قواق با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مکانی مناسب برای تفریح و گردشگری است. اگر به‌دنبال سفری خاطره‌انگیز به استان خراسان شمالی هستید، بازدید از این غار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

غار سوله قواق
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، اطراف روستای اسپاخو.

آرامگاه باغ مزار‌ | یادبودی از دوران ایلخانیان در جاجرم

در میان جاهای دیدنی خراسان شمالی و جاجرم، آرامگاه باغ مزار با معماری منحصر‌به‌‌فرد خود، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این بنا که به دوره ایلخانیان در قرن هفتم هجری قمری باز می‌گردد، یادبودی از دوران پرفراز‌و‌نشیب تاریخ این منطقه است.

هویت دقیق فردی که در این آرامگاه دفن شده، هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما شکوه و عظمت بنا، نشان از جایگاه رفیع و شخصیت برجسته‌ای دارد که در این مکان به خاک سپرده شده است. آرامگاه باغ مزار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از جمله دیدنیهای خراسان شمالی و شهر جاجرم به شمار می‌رود.

آرامگاه باغ مزار‌
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان گرمه، محدوده ۱۲ کیلومتری مسجد جامع شهر جاجرم.

آرامگاه شاهزاده زید توی | بنایی تاریخی از دوران میانه اسلام 

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهرستان اسفراین، امام‌زاده شاهزاده زید نام دارد. این بنا که یادگاری از دوران میانه اسلامی است، با معماری خاص، زائران و گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. بنای اولیه امام‌زاده شاهزاده زید هشت‌ضلعی بود؛ اما در گذر زمان و با مرمت‌های متعدد، به‌شکل نامنظمی با چندین وجه درآمده است. 

صندوقچه چوبی منبت‌کاری‌شده‌ای بر مزار امام‌زاده قرار دارد که با کتیبه‌هایی به‌خط نسخ و نقوش هندسی زیبا تزیین شده است. مصالح اصلی بنا نیز خشت و گل بوده، اما بعدها نمای آن با آجر پوشیده شده است. این امام‌زاده، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی، پذیرای آن دسته از زائران و گردشگرانی است که به‌دنبال تجربه معنوی و سفری در تاریخ هستند.

آرامگاه شاهزاده زید توی
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر اسفراین، محدوده ۲۰۰ متری قسمت شمالی روستای توی.

نارین قلعه جاجرم | قلعه‌ای با قدمت ۵۰۰۰ سال در جاجرم 

نارین قلعه جاجرم، این بنای کهن با داستان غنی، در استان خراسان شمالی واقع شده است. قدمت این قلعه را بر اساس برخی منابع به ۵۰۰۰ سال پیش تخمین زده‌اند و گفته می‌شود که در زمان خود، مقر حکمرانان محلی بوده است. سیاحانی که در طول قرون گذشته از جاجرم عبور کرده‌اند، هر یک در وصف این قلعه تعاریفی ارائه داده‌اند. این توصیفات، حکایت از ثبات و پایداری قلعه در گذر زمان دارند. 

بی‌شک ساکنان جاجرم در آن دوران، در جست‌وجوی آرامش و امنیتی بودند که تنها در پناه دیوارهای بلند این قلعه می‌توانستند بیابند. در دوره‌های پایانی حکومت محمد‌شاه قاجار و اوایل حکومت ناصرالدین‌شاه، قلعه نارین هنوز سالم و مورد استفاده بود. اما در فاصله زمانی بین این دو دوره، تغییرات زیادی در آن رخ داد و این قلعه باشکوه، به تلی از خاک تبدیل شد.

نارین قلعه جاجرم
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان جاجرم، خیابان پانزده خرداد.

زیارتگاه حضرت ایوب | از مقاصد زیارتی و گردشگری محبوب استان

زیارتگاه حضرت ایوب، بنایی کهن با قدمتی دیرینه است و یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی به‌ حساب می‌آید. این زیارتگاه در نزدیکی شهر بجنورد واقع شده و از گذشته، مورد احترام و توجه مردم بوده است. گفته می‌شود که زیارتگاه حضرت ایوب به دوران قبل از اسلام تعلق دارد و قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد. 

در طول تاریخ، بنای زیارتگاه بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر، شاهد بنایی زیبا و چشم‌نواز با معماری سنتی ایرانی هستیم. وجود چشمه‌های آب‌گرم معدنی در این منطقه، باعث شده تا گردشگران بسیاری به آنجا جذب شوند. بسیاری از زائران، پس از زیارت و استغاثه در این مکان مقدس، سری به استخرهای آب‌گرم زده و از خواص درمانی آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

زیارتگاه حضرت ایوب
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، بخش گرمخان.

کاروانسرای قره بیل | کاروانسرایی باشکوه با معماری دوره تیموری

در روستای قره بیل، کاروانسرایی باشکوه با معماری دوره تیموری خودنمایی می‌کند که «کاروانسرای قره بیل» نام دارد. این بنا با پلان چهارگوش و دو حیاط بزرگ و کوچک، یادآور روزهای پررونق جاده ابریشم است. حیاط کوچک کاروانسرا، حجره‌هایی تو‌در‌تو دارد و با گنبدهای آجری و تزیینات کاربندی گچی، فضایی بسیار زیبا در محیط کاروانسرا ایجاد شده است. 

دور‌تا‌دور بنا را دیوارهای سنگی بلند احاطه کرده‌اند و برج‌های دیده‌بانی بر فراز آن‌ها، حکایت از امنیت و استواری این کاروانسرا در برابر خطرات جاده دارند. کاروانسرای قره بیل در طول دوران، شاهد فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری بوده و در دوره صفوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه این بنای تاریخی، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی و شهر جاجرم، پذیرای مسافران و گردشگران است.

کاروانسرای قره بیل
  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان گرمه، روستای قره بیل.

بازدید از جاهای دیدنی خراسان شمالی | سفری به عمق طبیعت و تاریخ

بازدید از جاهای دیدنی خراسان شمالی با تمام جذابیت‌ها و زیبایی‌های وصف‌ناپذیرش به پایان رسید. در این سفر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب استان را در کنار شما زیر پا گذاشتیم و از خاص‌ترین و پربازدیدترین مناطق دیدنی خراسان شمالی بازدید کردیم. این استان، مانند نگینی سرسبز در شمال‌شرق ایران می‌درخشد و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیرش، مقصدی ایده‌آل برای سفری خاطره‌انگیز است.

از گشت‌و‌گذار در کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده گرفته تا بازدید از بناهای تاریخی کهن؛ در مجموع، هر آنچه از یک سفر رویایی انتظار دارید را می‌توانید در این استان زیبا بیابید. با رزرو بلیط هواپیما یا بلیط قطار می‌توانید به خراسان شمالی سفر کنید و از تماشای جاذبه‌های ان لذت ببرید.

اگر از هر کدام از دیدنیهای خراسان شمالی بازدید کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول جاهای دیدنی خراسان شمالی

سوغات استان خراسان شمالی چیست؟ 

آبنبات بجنوردی، قره‌قروت، قره خرمن، نان قتلمه، آجیل فاروج، جزلاغ، گلیم، انواع عرقیات گیاهی، عسل، کشک، زرشک و سماق، تعدادی از سوغات این استان هستند. 

بهترین مناطق دیدنی خراسان شمالی کدامند؟ 

چشمه آب‌گرم ایوب، قلعه سالوک، نارین قلعه و خانه بانک ملی بجنورد از بهترین دیدنیهای خراسان شمالی هستند. 

بهترین زمان سفر به استان خراسان شمالی کدام فصل است؟

به‌طور کلی، بهترین زمان سفر به استان خراسان شمالی از نظر آب‌و‌هوایی، اواخر فروردین تا اوایل خرداد و همچنین اواخر شهریور تا اوایل مهر است.

بهترین دیدنیهای خراسان شمالی برای کودکان کدامند؟

پارک ملی سالوک، مجموعه تاریخی و فرهنگی جاجرم و بازار سنتی بجنورد، بهترین جاذبه‌های گردشگری مناسب برای کودکان هستند. 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید