فصل گرما که می‌شود سفر به جاهای ییلاقی و خنک برای سفر اولویت دارد. جاهای دیدنی لواسان تهران یکی از آن گزینه‌های جذاب و البته مهیج است. منطقه‌ای ییلاقی که سفر به آن در دل تابستان هم فال است و هم تماشا. لواسان مرکز شهرستان شمیرانات محسوب می‌شود و یکی از گزینه‌های اصلی برای تهرانی‌ها و مسافرانی است که از نزدیک این منطقه و آب و هوای آن را تجربه کرده‌اند.  با مطالعه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، با جاهای دیدنی لواسان آشنا می‌شوید و می توانید بار سفر خود را ببندید.

لواسان کجاست؟

مهمترین سوالی که همین اول باید به آن پاسخ دهیم، این است که لواسان کجاست؟ همانطور که پیشتر اشاره کردیم لواسان مرکز شهرستان شمیرانات جایی حدود ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران است. پس اگر می‌خواهید از تهران به این منطقه برسید کافی است خود را از بزرگراه بابایی به سمت خروجی جاده لشگرک حرکت کنید. پس از رسیدن به لشگرک بلوار امام خمینی را دنبال کنید تا وارد خیابان اصلی لواسان شوید. حالا به مقصد اول رسیدید. پس از این مسیر می‌توانید مقصد بعدی خود را انتخاب کنید.

اگرچه بیشتر مسافران لواسان را از آب و هوای دلچسب آن می‌شناسند اما نمی‌توان زیبایی‌های این منطقه را محدود به جاذبه‌های طبیعی آن کرد. این منطقه در گذر تاریخ نیز فراز و فرود زیادی داشته که آثار آن را می‌توانید در بناهای تاریخی بجا مانده از ادوار مختلف مشاهده کرد.

جالب است بدانید که این منطقه به ویژه در دوران قاجار مورد توجه شاهان و شاهزادگان بوده است. در آن زمان لواسان روستایی بزرگ بوده اما امروزه خانه و ویلاهای زیادی این منطقه را به مقصدی خوش آب و هوا برای عموم تبدیل کرده است. در سفر به این منطقه می‌توانید لیستی جذاب از جاهای دیدنی لواسان را گردآوری کنید و تجربه ای جدید برای خود رقم بزنید.

لواسان کجاست؟

موقعیت مکانی لواسان روی نقشه گوگل

راه های دسترسی به لواسان

اگر از تهران به سمت لواسان می روید، مسیرهای مختلفی پیش رو دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای رسیدن به جاهای دیدنی لواسان انتخاب کنید.

  • بزرگراه شهید بابایی: اگر از شرق تهران به لواسان می روید، کافی است خود را به پل خیابان استخر برسید. از آن به بعد پس از عبور از سه راه گردنه قوچک تا میدان لشگرک به مسیر خود ادامه دهید.
  • جاده لشگرک: یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به لواسان عبور از اتوبان ارتش و شمیران به سمت لشگرک است. این جاده می‌تواند شما را به لواسان برساند.
  • جاده ۴۲۲۵: از گچسر در جاده چالوس می توانید به لواسان برسید.
  • جاده لواسان- سینک: این جاده که در مسیر لواسان به جاجرود است می‌تواند به شما کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسید.

بهترین زمان سفر به لواسان

اگر به فکر بازدید از جاهای تفریحی لواسان تهران هستید، باید زمان مناسبی را انتخاب کنید. آب و هوای سردسیر این منطقه فرصتی است برای فرار از گرمای هوا. پس اگر دوست دارید از آب و هوای این منطقه لذت ببرید فصل بهار و تابستان بهترین انتخاب است.

بهترین زمان سفر به لواسان

جاذبه های تاریخی لواسان

جاهای دیدنی شهر لواسان تنوع زیادی دارد. اگر دوستدار دیدن آثار و جاذبه‌های تاریخی هستید در این منطقه موارد زیادی برای دیدن وجود دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

حمام راحت آباد | آرامشی در دل تاریخ

حمام راحت آباد، یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان این حمام نیز با معماری سنتی خود، فضایی آرام و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. حمام راحت آباد، در فاصله کمی از روستای راحت آباد از توابع لواسان است. بخش‌هایی از این حمام تخریب شده اما کماکان می‌توانید یکی از اثر تاریخی با تمام جزییاتی که از یک حمام قدیمی در ذهن دارید مشاهده کنید.

حمام راحت آباد از جاهای دیدنی لواسان

حمام راحت آباد روی نقشه گوگل

قلعه باستانی باغ دره | داستانی از گذشته‌های دور

قلعه باستانی باغ دره، یکی دیگر از آثار تاریخی مهم لواسان است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این قلعه که بر روی تپه‌ای مشرف به روستا واقع شده قدمتی طولانی دارد، قدمتی حدود دوره هخامنشی یا ساسانیان. در آن دوران قلعه باغ دره، با دیوارهای بلند و برج‌های نگهبانی، از نظر معماری نظامی اهمیت زیادی داشته اما امروزه این اثر تاریخی تا حد زیادی آسیب دیده و مرمت آن به اندازه‌ای که باید مورد توجه نیست. قلعه باغ دره در مجاورت روستای باغ دره در منطقه لواسان است.

قلعه باستانی باغ دره از جاهای دیدنی لواسان

قلعه باستانی باغ دره روی نقشه گوگل

کاروانسرای چشمه دوبرار | پایگاهی برای کاروانیان

کاروانسرای چشمه دوبرار، یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران از دوران صفویه است. این کاروانسرای تاریخی در منطقه‌ای زیبا قرار دارد اما حالا مخروبه‌ ای از آن باقی مانده که می‌توانید پس از دیدن آن به سمت چشمه دو برار بروید و در هوای تمیز و پاک آن نفس بکشید.

کاروانسرای چشمه دوبرار

کاروانسرای چشمه دوبرار روی نقشه گوگل

جاذبه های گردشگری لواسان

پس از فراغت از دیدن جاهای تاریخی لواسان می‌توانید از با گشت و گذار در میان جاذبه‌های گردشگری این منطقه اوقات خوشی را رقم بزنید.

سد لتیان | سدی عظیم در مسیر جاجرود

همانطور که پیشتر گفته شد، جاهای دیدنی لواسان محدود به آب و هوا و جاذبه های طبیعی آن نمی‌شود. به طور مثال سد لتیان یکی از گزینه‌های جذابی است که حدود ۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در مسیر رود جاجرود قرار دارد. اگر اهل ماهیگیری و طبیعت‌گردی هستید از دیدن این سد زیبا و تپه‌های سرسبز اطراف آن غافل نشوید.

سد لتیان در لواسان

سد لتیان روی نقشه گوگل

دیدنی های طبیعی لواسان

جاذبه‌های طبیعی یکی از بهترین جاهای دیدنی لواسان در سفر به این شهر خوش آب و هوا محسوب می‌شود. اگر شما هم دوست دارید از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید با ما همراه باشید.

گردنه قوچک | تماشای زیبایی از فراز کوه

یکی از معروفترین جاذبه‌های طبیعی لواسان که حتما برای یکبار هم که شده باید از آن دیدن کنید این گردنه معروف است. البته اگر اهل طبیعت‌گردی باشید حتما بیشتر لذت خواهید برد. این گردنه بلند زمانی که به سمت لواسان حرکت می‌کنید، زیر پای شما است.

این جاده مسیرهای مختلفی جدا می‌شود که هر کدام شما را به یکی از جاهای دیدنی لواسان می‌رساند. این گردنه جایی برای توقف ندارد اما زمان عبور از آن می‌توانید زیبایی های آن را ببینید و لذت ببرید. این گردنه شما را به لواسان، زرد بند، فشم، پارک جنگلی قوچک و… می‌رساند.

گردنه قوچک از جاهای دیدنی لواسان

گردنه قوچک روی نقشه گوگل

پارک جنگلی تلو | طبیعتی زیبا برای پیک نیک خانوادگی

این پارک جنگلی زیبا برای کسانی مناسب است که قصد تجربه یک پیک نیک خانوادگی را دارند. در این پارک زیبا جوجه کباب درست کنید و ساعاتی از آب و هوای خوب منطقه لذت ببرید. پس همین حالا آماده شوید این پارک جنگلی گزینه‌ای جذاب برای ساختن آخر هفته‌ای بی نظیر است.

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو روی نقشه گوگل

منطقه حفاظت شده ورجین | کوهستانی با پوشش گیاهی و جانوری دیدنی

معروف‌ترین تصاویر این منطقه را حتما دیده‌اید. جست و خیر بزهای کوهی و قوچ‌هایی که در این منطقه به وفور به چشم می‌آید. این منطقه در زمان قاجار، به عنوان شکارگاه استفاده می‌شده اما حالا برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری جزو منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین روی نقشه گوگل

کوه مهرچاله | لمس برف در چله تابستان

کوه مهرچال یا مهرچاله یکی از انتخاب‌های ایده آل برای کوهنوردان است. قله‌ای که بیش از ۲ هزار متر ارتفاع دارد و یکی از انتخاب‌های پر چالش برای کوهنوردان علاقمند به هیجان و تجربه‌های جدید است. قله را که فتح کردید در مسیر برگشت به روستای امامه می‌رسید که می‌توانید ساعاتی در آن استراحت کنید.

کوه مهرچاله

کوه مهرچال روی نقشه گوگل

دشت هویج | دشتی پر از گونه های گیاهی زیبا

دشت هویج در نزدیکی لواسان واقع شده است. این دشت در ارتفاعات کوه‌های البرز قرار دارد و به دلیل پوشش گیاهی متنوع و مناظر طبیعی بکر، مقصدی محبوب برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان است. در این دشت زیبا هر گونه گیاهی دیده می‌شود به جز هویج. این دشت در محدوده روستای افجه است پس در مسیر این دشت از تهران باید مسیر افجه را در پیش بگیرید. در این دشت زیبا می‌توانید تجربه پیک نیک خانوادگی را داشته باشید.

دشت هویج

دشت هویج روی نقشه گوگل

پارک ملی لار | طبیعتگردی به معنای واقعی

این پارک ملی معروف یکی از خاص ترین جاهای دیدنی لواسان است. این دشت طبیعت و محیط زیستی بکر و دیدنی دارد. پارک ملی لار نزدیک پلور است که پس از عبور به لواسان قرار دارد. انواع گونه‌های گیاهی و جانوری این پارک شما را غافلگیر می‌کند.

پارک ملی لار

پارک ملی لار روی نقشه گوگل

رودخانه جاجرود | رگ حیات روستاهای لواسان

خنکای هوا در دل تابستان آن هم کنار رودخانه‌ای همیشه جاری، تجربه خوشایند است. رودخانه جاجرود می‌تواند تجربه یک پیک نیک جذاب در دل تابستان باشد. این رودخانه که از رشته کوه‌های البرز جاری شده و با رودخانه دماوند ترکیب می‌شود باعث شکل گرفتن مناطق مسکونی شده است. مسیر این رودخانه تا سد لتیان ادامه دارد. رودخانه جاجرود نقش اساسی در طراوت و سرسبزی منطقه لواسانات شده‌ است.

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود روی نقشه گوگل

روستاهای اطراف لواسان | جاذبه‌هایی کمتر شناخته شده

یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی که در سفر به لواسان می‌توانید از آن دیدن کنید، روستاهای جذاب با طبیعتی زیباست که شما را شگفت زده می‌کند. بهترین روستاهای لواسان که می‌توانید برای سفر خود انتخاب کنید به شرح زیر است:

روستای افجه | محبوب طبیعت‌گردها

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لواسان که می‌توانید در اولویت برنامه سفر خود قرار دهید، این روستای زیباست. روستای افجه لواسان در ۵ کیلومتری شمال این منطقه قرار دارد و پر است از باغ و دشت‌های سرسبزی که در میان گردشگران معروف شده است. دشت هویج معروف ترین منطقه گردشگری در روستای افجه است. دومین بخش دیدنی این روستا آبشار افجه است.

اگر به سمت شمال شرق روستا بروید کوهی را مشاهده می‌کنید که بالا دست دشت هویج قرار دارد و از درختان چنار پوشیده شده است. پس از عبور از میان درختان با چند دقیقه پیاده‌روی به آبشار می‌رسید. به دلیل سردسیر بودن این منطقه بهترین زمانی که می‌توانید از این روستا و دیدنی‌های آن لذت ببرید فصل تابستان است.

روستای افجه از جاذبه های لواسان

روستای افجه روی نقشه گوگل

روستای امامه | ییلاق شاهان قاجار

اگر دلتان هوای یک روستای خوش آب و هوا در دل تابستان کرده روی نقشه گوگل روستای امامه لواسان را سرچ کنید. این روستای قدیمی با آب و هوای دلپذیر و سکوتی دل انگیز خستگی شما را پس از یک هفته پرهیاهو رفع خواهد کرد. در وصف خاص بودن روستای امامه همین بس که بدانید ییلاق شاهان قاجار بوده پس امکانات رفاهی آن کامل و پذیرای گردشگران است.

روستای امامه

روستای امامه روی نقشه گوگل

روستای سینک | سفر به دل تاریخ و طبیعت

اگر می‌خواهید از میان روستاهای خوش آب و هوای لواسان گزینه جدیدی را انتخاب کنید، روستای سینک قطعا بهترین گزینه خواهد بود. آب و هوای مطبوع در کنار رودخانه و سرسبزی روستا یک تفریح تمام عیار برای شما رقم می‌زند. اگر می‌خواهید یک پیک نیک خانوادگی بی‌نظیر را تجربه کنید، مسیر این روستا را در پیش بگیرید. گفته می‌شود روستای سینک قدمتی مربوط به دوره زرتشت دارد. علاوه بر اینکه منظره ساختمان‌های این روستا هم نشان دهنده تاریخ پر فراز و نشیبی است که تجربه کرده است.

روستای سینک

روستای سینک لواسان روی نقشه گوگل

روستای لالون | مقصدی تابستانی

لالون هم در شهرت چیزی کم از افجه و سینک ندارد. این روستا که ۷۰ کیلومتر با تهران از مسیر فشم فاصله دارد یکی از طبیعت های زیبا و بکر را به خود اختصاص داده است. این روستا با داشتن غار، آبشار، دشت، دشت لاله، چشمه و… انتخابی کامل برای تفریحی یک یا دو روزه برای طبیعت گردان است. بهترین زمان سفر به این روستای سردسیر نیز فقط تابستان است گرچه حتی در این زمان هم شب‌های سردی را تجربه خواهید کرد پس حتما با تجهیزات و لباس گرم راهی این روستا شوید.

روستای لالون

روستای لالون روی نقشه گوگل

آبشارهای لواسان | از ارتفاعات بلند به دامن طبیعت

پس از گشت و گذار در میان روستاهای خوش آب و هوای لواسان، لوازم خود را یک جای امن بگذارید و رهسپار دیدن آبشارهای زیبای این منطقه شوید.

آبشار کندعلیا | معروف به کفترلو

این آبشار در محدوده روستای کفترلو قرار دارد از همین رو برخی آن را با نام همین روستا می شناسند. اگر در مسیر دیدن این روستا هستید حتما از آبشار زیبای کندعلیا هم دیدن کنید. نکته مهم برای برنامه ریزی بازدید از این آبشار، مسیر خاکی است که باید از آن عبور کنید.

پس حتما کفش مناسب بپوشید و آماده یک پیاده روی ۵۰ دقیقه ای شوید. در مسیر این آبشار باغ های گیلاس و آلبالوی زیبایی می بینید و یک آبشار به نام کفترلو. تابستان به ویژه از تیرماه به بعد بهترین زمان برای سفر به روستای کندعلیا و بازدید از آبشار است.

آبشار کندعلیا

آبشار کندعلیا روی نقشه گوگل

آبشار برگ جهان | از محبوب ترین جاهای دیدنی لواسان

این آبشار زیبا که ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، نزدیکی روستای افجه قرار دارد. منطقه ای بکر و دست نخورده که این فرصت را به شما می دهد که ریه هایتان را از هوای پاک پر و خالی کنید. برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است از اتوبان شهید بابایی تهران به سمت جاده لشگرک بروید و پس از عبور از لواسان تابلوی روستای افجه را دنبال کنید. پس از دیدن تابلوی روستای برگ جهان تا رسیدن به آبشار فاصله زیادی نخواهید داشت.

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان روی نقشه گوگل

غارهای لواسان | ماجراجویی در دل کوه

در سفر به لواسان، دیدن غارهای آن را فراموش نکنید. البته هر کدام از این غارهای ویژگی های منحصر به فردی دارند که از دیدن آن غافلگیر خواهید شد.

غار موزه وزیری | تلفیق تاریخ و طبیعت در یک مکان

اگر اهل غارنوردی باشید این غار موزه شما را شگفت زده می‌کند. در این غار موزه اشیایی وجود دارد که فقط منحصر به این منطقه نیست و آثاری از اقصی نقطا جهان را می‌توانید ببینید. شما می‌توانید هنگام گشت و گذار در این محوطه عکس‌های زیبایی بگیرید.

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری روی نقشه گوگل

غار خمیده | غارنوردی در دل طبیعت

یکی از غارهای بکر این منطقه برای غارنوردان غار خمیده است که دهانه ۲ در ۲ دارد. عمق این غار ۳۰ متر است که چند راه فرعی دارد. این غار جزو غارهای طبیعی و معمولی است اما دیدن آن خالی از لطف نیست.

غار هلمون | غارهای دوقلوی لواسان

غارهای دو قلویی است که در نزدیکی روستای میگون قرار دارد. این غارهای دوگانه که یکی بزرگ و یکی کوچکتر است روی شیب تند کوه قرار دارد. پس حتما باید به کوهنوردی علاقمند باشید. همچنین این غارها در فصل زمستان دسترسی سختی دارند پس به هیچ عنوان در فصل زمستان به سراغ این غار نروید. فصل تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید برای دیدن این غار انتخاب کنید. 

غار هلمون روی نقشه گوگل

جاهای دیدنی لواسان | بهشتی برای طبیعت‌گردی

لواسان، با داشتن آثار تاریخی و تفریحی فراوان، گنجینه‌ای ارزشمند برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است. بازدید از این آثار تاریخی، فرصتی است برای آشنایی با سبک زندگی و معماری گذشتگان و درک بهتر هویت تاریخی این منطقه. در واقع می‌توان گفت لواسان، یک موزه طبیعی و تاریخی زنده است.

هر گوشه از این منطقه، روایتی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران را در خود دارد. از کوه‌های سر به فلک کشیده تا روستاهای باصفا، هرکدام یک فصل از کتاب تاریخ و طبیعت ایران را ورق می‌زنند. لواسان نه تنها مکانی برای تفریح و گذران اوقات فراغت، بلکه یک کلاس درس بزرگ برای آشنایی با هویت و ریشه‌های فرهنگی به شمار می‌آید. شما می‌توانید در فصل تابستان تجربه سفر به یک منطقه ییلاقی و مهیج را تجربه کنید.

اگر شما هم به این منطقه سفر کرده‌اید تجربیات و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی لواسان

بهترین زمان برای بازدید از این آثار تاریخی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از این آثار تاریخی، فصل‌های بهار و تابستان است که هوا معتدل‌تر است.

برای بازدید از این آثار تاریخی به چه تجهیزاتی نیاز است؟

 برای بازدید از این آثار تاریخی، به کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه، آب آشامیدنی و کرم ضد آفتاب نیاز است.

آیا برای بازدید از این آثار تاریخی باید هزینه پرداخت کرد؟

 در برخی از این آثار تاریخی، برای بازدید هزینه ورودی دریافت می‌شود.

جاهای دیدنی لواسان چیست؟

بسته به سلیقه خود می‌توانید از جاهای تاریخی، طبیعی، گردشگری یا تفریحی این منطقه دیدن کنید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید