دشت لار مازندران گل سرسبد دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. در سال‌های اخیر دشت لار توانسته به یکی از مقاصد پربازدید برای گردشگران و طبیعت‌دوستان تبدیل شود. این تفرجگاه زیبا یکی از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به شهر تهران به شمار می‌رود که از سال ۱۳۶۱ در فهرست مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار گرفته است.

اگر در فصل بهار به دشت لار سفر کنید درحاشیه کوه دماوند و دره‌‍‌های عمیق آن دشتی پوشیده از گل‌های رنگارنگ را خواهید دید که پهنه دشت را به تابلوی نقاشی زیبا شبیه کرده است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این دشت بدانید.

دشت لار کجاست؟

دشت لار دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. بخش شمال و شمال شرقی آن در لاریجان مازندران و بخش جنوب و جنوب غربی آن در استان تهران قرار گرفته و بخشی از شمیرانات به شمار می‌آید. دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران، از جنوب به روستای افجه، امامه، لواسان بزرگ، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر راه دارد.

دشت لار مازندران

تاریخچه دشت لار

در گذشته، این دشت بخشی از ناحیه تاریخی قَصران از توابع طبرستان در استان مازندران محسوب می‌شد و آن را به دشت لار قصران می‌شناختند. اما بعدها با تقسیمات کشوری که انجام شد، بخش‌هایی از جنوب دشت لار در استان تهران قرار گرفت.

عنوان دشت لار از سال ۱۳۵۴ هجری شمسی به پارک ملی دشت لار تبدیل شد و به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص و پوشش گیاهی متنوع و حیات‌ وحش کمیاب، شورای عالی حفاظت محیط زیست، بخش‌هایی از این منطقه را برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام کرد تا از گنجینه‌های طبیعی این منطقه حفاظت شود.

بهترین زمان سفر به دشت لار مازندران

بهترین فصل سفر به دشت زیبای لار، فصل بهار از ۱۵ خرداد ماه تا پایان شهریور ماه است. البته اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و می‌توانید در فصل پاییز و زمستان به دل طبیعت بزنید، سفر زمستانی در دشت لار مازندران و کوهنوردی در دامنه آن می‌تواند تجربه متفاوت و خاصی از سفر شما به این منطقه باشد.

راه‌های دسترسی به دشت لار

شما از سه مسیر متفاوت می‌توانید به دشت لار برسید، هرکدام از این مسیرها جاذبه‌های طبیعی خاصی دارند و زمان تقریبی رسیدن به دشت لار مازندران نیز از هر سه مسیر یکسان است.

مسیر اول از روستای ایرا آغاز می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که در ورودی جنوبی دشت لار قرار دارد، ادامه پیدا می‌کند. برای رسیدن به روستای ایرا می‌توانید از لواسان خارج شده و از روستای برگ‌ جهان و نیکنام‌ده به ایرا برسید.
 مسیر دوم از شهر پلور و از جاده‌ آبعلی آغاز می‌شود و در آخر با رسیدن به پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای که درب ورودی شرقی پارک ملی لار در آن قرار گرفته است، وارد محدوده دشت لار می‌شوید.

مسیر دسترسی به دشت لار

مسیر سوم بیشتر توسط عشایر و دامداران مورد استفاده قرار می‌گیرد و عبور از آن نیاز به مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد. این مسیر از روستای گرمابدر آغاز می‌شود و در نهایت از سمت غرب به دشت لار می‌رسد. 

قدیمی‌ترین مسیر دسترسی به دشت لار

یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای دسترسی به دشت لار مسیری است که از دشت هویج می‌گذرد و از قدیم مسیر رفت‌وآمد دامداران روستای افجه بوده است. این مسیر از داخل روستای افجه آغاز می‌شود و از دشت هویج لواسان به لار خشک یا لار کوچک می‌رسد. بعد از ۲۶ کیلومتر رانندگی می‌توانید به دشت لار برسید. 

دشت لار روی نقشه گوگل

جاذبه‌ های دشت لار

زیبایی‌ بی‌حدوحصر دشت لار مازندران را در تمام فصول نمی‌توان نادیده گرفت، تنوع جاذبه‌های طبیعی و حتی گردشگری و تفریحی که این منطقه دارد به آن امتیاز ویژه‌ای بخشیده است. در هر گوشه از این دشت با حیوانات گوناگون و نادر روبه‌‌رو می‌شویم همچنین پوشش گیاهی متنوعی که دشت لار را احاطه کرده است به درخشش و جذابیت آن اضافه می‌کند.

پوشش گیاهی دشت لار

دشت لار مازندران به داشتن پوشش‌ گیاهی متنوع و خاص خود مشهور است. انواع گیاهان دارویی و خوراکی مثل کاسنی، گلپر، شیرین‌بیان، باریجه، گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، چای کوهی، بارهنگ و والک از انواع گیاهان موجود در ارتفاعات این دشت می‌رویند. دشت لار در فصل بهار فرصت مناسبی را برای سبزه‌چین‌ها ایجاد کرده تا بتوانند با برداشت و فروش گیاهان دارویی و خوراکی به شناخته شدن منطقه و اقتصاد مردم روستا کمک کنند.

علاوه بر گیاهان دارویی و خوراکی، گل‌های زیبا و رنگارنگی همچون زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق در این دشت زیبا و کم نظیر وجود دارند و به جذابیت‌های آن اضافه کرده‌اند. این دشت با داشتن انوع گل‌ها و گیاهان فراوان به یک ناحیه بسیار مناسب برای پرورش زنبور و تولید عسل تبدیل شده است. تولید و برداشت عسل در دشت لار از فصل بهار آغاز شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

دشت لار مازندران

پوشش جانوری دشت لار

دشت لار محل زندگی انواع جانوران اهلی و غیراهلی رشته‌کوه‌های البرز مرکزی است. همچنین این دشت زیست‌گاه جانوران کمیاب مثل مار افعی دماوندی و مار البرزی است. در دشت لار مازندران، کل و بز کوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت قابل مشاهده‌ هستند و در رودخانه دشت لار ماهی خال‌دار قرمز به‌عنوان یک گونه‌ جانوری در حال انقراض نگهداری می‌شود.

دشت شقایق‌ های وحشی در دشت لار

از هرکسی بپرسید که در دشت لار مازندران چه چیزی بیشتر از هر جاذبه‌‌ طبیعی نظر او را جلب کرده بی‌گمان به شما از دشت شقایق‌های وحشی آن‌جا خواهد گفت. در دشت لار از آغاز فصل بهار تا اواسط ماه اردیبهشت، رویش یکدست شقایق‌های زیبا و خیره کننده را می‌بینیم که با ایجاد منظره‌ای بسیار شگفت‌آور و یگانه همچون آهنربایی قوی بسیاری از گردشگران را در فصل بهار به دشت لار و دامنه قله دماوند می‌کشاند.

دشت شقایق

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار در مازندران با زیبایی شگفت‌آور برای کوهنوردی بسیار مناسب‌ هستند. در این دشت می‌توان به کوه زرشکی، گل زرد، کمردشت، سیاه چال، پهنک، دیو آسیاب، نمک کوسر، آرو برارو، کافر راه و کبود، اسب کلک و یخ کمر اشاره کرد. در جنوب این دشت نیز قله‌های مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در شمال شرقی آن کوه‌های خَنسک و شادکوه قرار دارند.

رودخانه‌ های دشت لار

 زیبایی دشت لار مازندران تمام شدنی نیست، از میان کوه‌هایی که در بالا اشاره کردیم رودها و رودخانه‌های پر آب زیادی جاری است که در نهایت به دشت لار سرریز می‌شوند و بر شکوه و سرسبزی دشت و مراتع اطراف منطقه می‌افزایند.

رود لار، که در ادامه آن سدی روی آن با اسم سد لار احداث شده، از مهم‌ترین و معروف‌ترین رودهای این منطقه به شمار می‌آید. به جز این رود اصلی، رودها و چشمه‌های فرعی همچون دیو آسیاب، رود سفید آب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال نیز در این منطقه‌ زیبا و شگفت‌انگیز وجود دارد و جاری بودن آب از میان دشت و کوهپایه دشت لار مازندران جلوه خاصی به آن بخشیده است.

چشمه دیو آسیاب

چشمه دیو آسیاب فیروزه‌ای رنگ، چون نگینی بر دشت لار می‌درخشد. شکل این دریاچه دایره‌ای است و قطر آن ۲۰ با عمق ۲ متر تخمین زده شده و در بین تپه آهکی ۱۰ متری قرار دارد. آب دیو آسیاب از چشمه‌ای که از کف آن می‌جوشد، تامین می‌شود و به‌خاطر وجود گوگرد، طعمی ترش دارد. ضمن اینکه دمای آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. چشمه دیو آسیاب از طریق جاده هراز، جاده فرعی پلور به سمت سد لار، در امتداد مسیر رودخانه لار به سمت شمال در دسترس قرار دارد.

دریاچه دیو آسیاب دشت لار

دریاچه دشت لار

دریاچه‌ لار، مکانی بسیار مناسب برای گذراندن یک روز تعطیل به همراه خانواده و دوستان به شمار می‌رود. امکان ماهیگیری، قایق‌رانی، طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری در اطراف این منطقه برای مسافران و گردشگران در دشت لار برای مسافران مهیا است.

ماهیگیری در دریاچه دشت لار

اولین دوره‌ مسابقات ماهیگیری در دشت لار از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. شرکت در این مسابقات فرصت خوبی است تا مسافران در کنار سیاحت و تفریح، ورزش و سرگرمی تازه‌ای برای خود مهیا کنند. به‌طورکلی فصل مجاز برای ماهیگیری در دشت لار در این دریاچه از اوایل ماه خرداد آغاز می‌شود و تا پایان ماه شهریور ادامه دارد. اگر علاقه‌مند به ماهیگیری در این دریاچه هستید، باید مجوز صید روزانه را از واحدهای محیط‌زیستی روستاهای قوشخانه، پلور و دلیچای دریافت کنید.

ماهیگیری در دشت لار

آبشار سفید آب دشت لار

آبشار سفید آب یا آبشار قو یکی از جاذبه های طبیعی دشت لار مازندران است. آبشار قو از ارتفاع کوه‌های اطراف نمای بسیار تماشایی به دشت لار مازندران بخشیده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در مسیر رسیدن به آبشار جاذبه طبیعی دیگری مثل چشمه دو برار وجود دارد که می‌توانید با طی کردن یک مسیر خاکی در کنار چشمه دوبرابر به سیاحت و گردش ادامه دهید. این آبشار در انتهای دره سفید آب قرار گرفته است. 

عشایر دشت لار

 در دامنه سرسبز‌ دشت لار و در برخی از روستاهای اطراف آن عشایر مهمان‌نواز زندگی می‌کنند. عشایر منطقه دشت لار از شهرهای ورامین و پیشوای استان تهران برای ییلاق تابستانی به دشت لار می‌آیند تا از سرمای مراتع و تپه‌های اطراف کوه دماوند فاصله بگیرند و مدتی را در هوای معتدل دامنه بگذرانند. اگر گذرتان به عشایر سختکوش رشته‌کوه‌های البرز افتاد، سری به چادر آن‌ها بزنید و از دوغ و نان محلی آن‌ها تهیه کرده و نوش‌جان کنید.

عشایر دشت لار

اقامت در دشت لار

برای اقامت در دشت لار گزینه‌های متنوعی پیش‌رو دارید. اگر از امکانات و تجهیزات مناسب کمپ کردن برخوردار هستید چادر زدن وشب‌مانی در دشت لار می‌تواند خاطره خوشی را برای شما به یادگار بگذارد. البته برای برپایی کمپ و چادر باید هماهنگی‌های لازم را با محیط‌بانی منطقه انجام دهید. اقامت در اقامتگاه‌های عشایری دشت لار و یا اقامت در شهرهای نزدیک این منطقه هم گزینه‌های دیگری هستند که برای یک شب اقامت در دشت لار در اختیار شما قرار دارد.

اقامت در دشت لار

دشت لار مازندران، سفری یک روزه به طبیعت

اگر به دنبال یک سفر یک‌روزه‌ با مقصدی جذاب در قلب طبیعت هستید که برای شما تازگی داشته باشد سفر به دشت لار مازندران و یا پارک ملی لار همان مقصدی است که دنبالش هستید. باتوجه‌ به اطلاعاتی که در این بخش از راهنمای گردشگری دشت لار خواندید، می‌توانید یک سفر مطمئن و به ‌یادماندنی را با دوستان و خانواده تجربه کنید. 

اگر تجربه گشت و گذار در دشت لار را دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره دشت لار مازندران

مسیر دشت لار مازندران با ماشین به چه صورت است؟

برای رفتن به دشت لار سه مسیر دارید. یکی از آن‌ها از روستای ایرا، دیگری از شهر پلور و سومین مسیر از روستای گرمابدره آغاز می‌شود.

فاصله تهران تا دشت شقایق‌های وحشی دشت لار چقدر است؟

فاصله تهران تا دشت لار ۷۰ کیلومتر است.

آب و هوای دشت لار در اطراف کوه دماوند در طول سال چگونه است؟

دشت لار در اطراف کوه دماوند آب‌وهوایی کوهستانی دارد و در فصل تابستان یک منطقه‌ ییلاقی با صفا محسوب می‌شود.

دریاچه سد لار دارای کدام امکانات تفریحی است؟

در این دریاچه تفریحاتی مانند ماهی‌گیری، قایق‌رانی، طبیعت‏‌گردی، دوچرخه‏‌سواری و … انجام می‌شود.

اقامت در دشت لار مازندران چگونه است؟

اگر تصمیم به شب مانی در دشت لار مازندران را دارید می‌توانید با کمپ کردن یک شب را در این منطقه خوش آب و هوا بگذرانید. قبل از کمپ کردن با محیط‌بان منطقه هماهنگی لازم را انجام دهید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید