تا به حال از خود پرسیده‌اید که بهشت لرستان کجاست؟ جایی که طبیعت بکر، آب زلال و کوه‌های سر به فلک کشیده در کنار هم تصویری از آرامش را خلق کرده‌اند؟ تا به حال نام دریاچه گهر را شنیده‌اید؟ این دریاچه زیبا و بی‌نظیر در دل کوه‌های زاگرس یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. اما آیا می‌دانید دریاچه گهر لرستان دقیقا کجاست و چگونه می‌توانید به آنجا بروید؟ در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی به تمام سوالات شما درباره این دریاچه زیبا پاسخ خواهیم داد.

دریاچه گهر در کجاست؟

برای رسیدن به دریاچه گهر باید خود را به منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان برسانید. اشترانکوه بین سه شهرستان دورود، ازنا و الیگودرز واقع شده است. این دریاچه که در حصار رشته کوه‌های اشترانکوه است سواحل ماسه‌ای دارد که چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده است. دریاچه شامل دو بخش بزرگه یا کله گهر و کوچکه یا کره گهر است.

  • دریاچه بزرگه گهر حدود ۱۵۰۰ متر طول با عرضی حدود ۴۰۰ و در برخی جاها به ۸۰۰ متر می‌رسد.
  • دریاچه کوچکه گهر حدد ۵۰۰ متر طول دارد با ۱۵۰ متر عرض که از بالای دریاچه جاری می‌شود و زیستگاه گونه‌های متنوعی از ماهی‌ها است.

طی سال‌های اخیر با کاهش حجم بارندگی تا حد زیادی این منطقه نیز دستخوش تغییرات اقلیمی شده با این وجود هنوز مانند نگینی در دل استان لرستان می‌درخشد و سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کند.

دریاچه گهر کجاست
  • آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، بین دورود، الیگودرز و ازنا منطقه حفاظت شده اشترانکوه

آدرس دریاچه گهر لرستان روی نقشه گوگل

 همه چیز درباره دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر لرستان، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، به عنوان نگین طبیعی لرستان شهرت دارد. همانطور که پیشتر گفتیم، گهر به دو بخش تقسیم می‌شود؛ دریاچه گهر بزرگ و دریاچه گهر کوچک. این دو دریاچه در فاصله کمی از هم قرار دارند و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، معمولا از هر دو بازدید می‌کنند. از ویژگی‌های جذاب دریاچه گهر لرستان، آب زلال و فیروزه‌ای آن است که همچون آینه‌ای طبیعی، انعکاس زیبای کوه‌ها و آسمان را در خود جای داده است.

این دریاچه برای نخستین بار در سال ۱۸۹۰ توسط یک گردشگر انگلیسی کشف شد. او که برای پژوهش به منطقه لرستان سفر کرده بود، دریاچه را گوهری در دل این استان دانست. البته گفته می‌شود پیش از این در سال ۱۸۸ نیز یک زمین‌شناس اتریشی این دریاچه را مشاهده کرده است. با این وجود، اولین تصویر دریاچه در سال ۱۸۹۱ توسط ژان ژاک دومرگان فرانسوی ثبت شد.

دریاچه گهر لرستان

مسیر دریاچه گهر | چگونه خود را به دریاچه برسانیم؟

برای رسیدن به دریاچه گهر چند مسیر وجود دارد، اما معروف‌ترین آن‌ها از طریق شهر درود است. از این شهر با طی مسیر کوهپیمایی به سمت دریاچه گهر می‌روید. پیمایش این مسیر نیازمند آمادگی جسمانی است، چرا که حدود ۱۸ کیلومتر پیاده‌روی در پیش خواهید داشت. این مسیر زیبا از دل کوه‌های زاگرس می‌گذرد و منظره‌های بی‌نظیری از طبیعت بکر را به شما نشان می‌دهد.

  • مسیر پیاده روی دریاچه گهر از سمت الیگودرز: مسافتی حدود ۸ کیلومتر است و به طور میانگین باید ۳ ساعت پیاده‌روی کنید.
  • مسیر پیاده روی گهر از سمت دورود: به طور کلی این دریاچه از دورود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد اما اگر از سمت دورود به طرف دریاچه می‌روید برای پیاده روی تا نزدیک ترین پارکینگ، ۱۳ کیلومتر و چیزی حدود ۵ ساعت راه پیش رو خواهید داشت.
مسیر دسترسی دریاچه گهر

آب و هوای دریاچه گهر | بهترین زمان سفر به دریاچه

همانطور که پیشتر گفته شد، دریاچه گهر لرستان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. آب و هوای این منطقه سرد است پس می‌تواند حدس زد که فصل پاییز و زمستانن استخوان سوز در انتظار خواهد بود. در حالی فصل بهار و تابستان خنکای دل انگیز این دریاچه بهترین مقصد برای فرار از گرما است. پس اگر قصد انتخاب بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر لرستان را دارید تا اوایل پاییز فرصت مناسبی است. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد اقامت شبانه زیر آسمان پرستاره را دارید حتما تجهیزات گرمایشی مناسب به همراه داشته باشید.

دریاچه گهر در زمستان

اگرچه اکثر گردشگران در فصل تابستان به دیدن دریاچه گهر می‌آیند، اما زمستان این دریاچه نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. در زمستان، دریاچه گهر پوشیده از برف و یخ می‌شود و منظره‌ای آرام و جادویی را به نمایش می‌گذارد. با این حال، مسیر دسترسی در این فصل دشوارتر است و به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد. بازدید از دریاچه گهر لرستان در زمستان بیشتر مناسب افرادی است که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی حرفه‌ای و ماجراجویی هستند.

اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر می‌کنید، حتما تجهیزات لازم اعم از لباس گرم، چادر، کفش کوهنودی مناسب، کیسه خواب، شارژر و پاور بانک، قطب نما و نقشه، کوله پشتی، کیف کمک‌های اوله، چراغ قوه، خوراکی و نوشیدنی مناسب به همراه داشته باشید.

دریاچه گهر در زمستان

محیط زیست دریاچه گهر لرستان

اطراف دریاچه گهر لرستان زیستگاه گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران است. در این منطقه تاکنون ۱۹۵ گونه پرنده، ۳۰ گونه خزنده و ۴۵ گونه پستاندار شناسایی شده است. اما گردشگران می‌توانند در سفر به این منطقه انواع مانند عقاب و کبک را ببینید. همچنین، پستاندارانی همچون بز کوهی، گراز و روباه نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. حضور این حیوانات باعث شده که دریاچه گهر به عنوان یکی از مناطق غنی از لحاظ تنوع زیستی شناخته شود.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه گهر

منطقه اطراف دریاچه گهر لرستان، پر از جاذبه‌های طبیعی است که بازدید از آن‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دره نی‌گاه یا سفید آب

دره نی‌گاه یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر اطراف دریاچه گهر و در شهرستان درود است. این دره با دیوارهای بلند صخره‌ای چشم‌اندازی خیره‌کننده ساخته و مکانی عالی برای عاشقان طبیعت و کوهپیمایی است. آب‌های روان این دره نشات گرفته از رودخانه‌های دره گردو و دره خرس است. طول این دره ۱۲ کیلومتر و عرض آن چیزی حدود ۵۰۰ متر برآورد می‌شود. انواع گیاهان بومی مانند بادام، انجیر، رسواس و… را می‌توانید در این منطقه مشاهده کنید.

دره نی‌گاه یا سفید آب

آدرس دره نی‌گاه روی نقشه گوگل

بیشه گرمه یا آبشار گرمه

بیشه گرمه که با نام‌های آبشار گرمه یا چنار هم شناهته می‌شود در مجاورت روستای چم چیت قرار دارد. آبشار گرمه در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی دورود واقع شده و در مسیر رودخانه سزار است. منطقه‌ای زیبا که یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌دوستان محسوب می‌شود. هوای خنک و پاک این منطقه به خصوص در فصل تابستان، گردشگران را به خود جذب می‌کند.

بیشه گرمه یا آبشار گرمه

آدرس بیشه گرمه روی نقشه گوگل

کوه پریز

کوه پریز هم از دیگر جاذبه‌های نزدیک به دریاچه گهر و در منطقه دورود است. این کوه با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر، مقصدی ایده‌آل برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای محسوب می‌شود. صعود به قله پریز می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز باشد. اگر فصل مناسبی را برای بازدید از این کوه انتخاب کنید در کوهپایه آن می‌توانید لاله‌های واژگون را ببینید.

کوه پریز

آدرس کوه پریز روی نقشه گوگل

تفریحات دریاچه گهر دورود لرستان

دریاچه گهر لرستان فرصت‌های متعددی برای تفریح و استراحت فراهم می‌کند. از جمله تفریحات محبوب در این منطقه می‌توان به شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری اشاره کرد. آب زلال دریاچه و مناظر طبیعی اطراف آن، مکانی فوق‌العاده برای تجربه یک روز آرام و خاطره‌انگیز فراهم می‌کند. همچنین، مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی اطراف دریاچه، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی در این منطقه را به شما هدیه می‌دهند.

طبیعت گردی دریاچه زیبای گهر

یکی از مهمترین تفریحات گردشگران در اطراف این دریاچه گشت و گذار در طبیعت بکر و زیبا است. در این منطقه کوهستانی برای دوستداران طبیعت، جذابیت‌های کشف نشده و بکری وجود دارد که حتما شما را غافلگیر خواهد کرد.

طبیعت گردی دریاچه گهر

پیاده روی دریاچه گهر

برای اینکه بتوانید طبیعت زیبا و ناشناخته‌های این دریاچه را کشف کنید، کفش مناسب به پا کنید و محیط زیست اطراف را بگردید. زیبایی‌های این منطقه به حدی مسحور‌کننده است که وقتی به ساعت نگاه می‌کنید، می‌بینید ساعت‌ها با پای پیاده راه رفتید اما زیبایی‌های منطقه هنوز تمامی ندارد.

کوهنوردی

از آنجا که این دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، دوستداران کوهنوردی در فصول مختلف کوله خود را می‌بندند و راهی دریاچه زیبای گهر می‌شوند. با توجه به تنوع آب و هوایی این منطقه حتما برای فتح قله‌های اطراف دریاچه امکانات و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید.

ماهیگیری دریاچه گهر

از آنجا که گونه‌های متنوع ماهی در این دریاچه وجود دارد، اگر اهل ماهیگیری باشید می‌توانید انواع ماهی قزل آلا، ماهی زردپری، قزل آلای رنگین کمان و… را صید کنید. فقط به یاد داشته باشید که براساس قوانین، ماهیگیری در اواسط خردادماه برای عموم ممنوع است.

ماهیگیری در دریاچه گهر لرستان

عکاسی

محیط و طبیعت زیبای دریاچه آنقدر بکر و خاص است که می‌توانید صدها عکس زیبا از منطقه کوهستانی، اطراف دریاچه و فضای سرسبز بگیرید.

دریاچه گهر، سفری به دنیای آرامش و زیبایی لرستان

دریاچه زیبای گهر که یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان محسوب می‌شود با طبیعت بکر و زیبا، جایی است که آرامش و زیبایی را در کنار هم تجربه خواهید کرد. چه در تابستان به دنبال پناه بردن به خنکای کوهستان باشید و چه در زمستان به ماجراجویی در دل برف و یخ، این دریاچه همیشه آماده است تا خاطراتی فراموش‌نشدنی برایتان رقم بزند. برای هر طبیعت‌گردی، سفر به دریاچه گهر یک انتخاب عالی است که تجربه‌ای متفاوت و ناب از لرستان را به همراه خواهد داشت.

آیا شما از این دریاچه زیبا دیدن کرده‌اید؟ پیشنهاد و نظر خود را برای سفر به دریاچه زیبای گهر با ما در میان بگذارید!

سوالات متداول درباره دریاچه بی‌نظیر گهر لرستان

از تهران تا دریاچه گهر چند کیلومتر است؟

برای سفر از تهران به دریاچه لرستان حدود ۴۱۶کیلومتر مسیر پیش رو خواهید داشت.

دریاچه گهر در کدام استان است؟

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه استان لرستان واقع شده است.

دریاچه گهر چقدر پیاده‌روی دارد؟

مدت زمان پیاده‌روی ال دریاچه به مسیری که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. از سمت دورود ۱۳ کیلومتر و حدود ۵ ساعت طول می‌کشد. همچنین مسیر دریاچه گهر از الیگودرز ۸ کیلومتر است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید