در شمال‌غربی‌ مختصات جغرافیای ایران، دیوار به دیوار مرزهای غربی کشور، اقلیمی به قدمت اسطوره‌‌ها و زیبایی افسانه‌ها قرار گرفته است. استان کردستان محصور در میان کوه‌های بلند، صخره‌های بزرگ و مسیرهای پر پیچ و خم اما دلنشین در انتظار نشسته تا میزبان گردشگران و دوستداران طبیعت باشد که زیبایی‌اش را دوباره به نمایش بگذارد. از طبیعت حیرت‌انگیز و جاذبه‌های تاریخی این شهر که بگذریم، روستاهای کردستان طی چندسال اخیر محبوبیت چشمگیری در بین مردم پیدا کرده‌اند. ما هم در این مطلب سعی کرده‌ایم تا اطلاعات مفیدی درباره جاذبه‌‌های طبیعی و توریستی روستاهای گردشگری استان کردستان را در اختیار شما قرار دهیم. با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه شوید. 

بهترین زمان برای سفر به روستاهای کردستان

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان‌ برای سفر به روستاهای کردستان هستند. با توجه به آب‌وهوای معتدل و مطلوب کردستان در این ماه‌های سال، اکثر تورهای گردشگری هم در این بازه زمانی برگزار می‌شوند. اغلب مسافران هم به قصد لذت بردن از آب‌و‌هوای معتدل و کوهستانی کردستان، در ایام نوروزی و بعد از تعطیلی مدارس در فصل تابستان رهسپار جاهای دیدنی کردستان می‌شوند. یکی از معروفترین و زیباترین روستاهای کردستان، روستای اورامانات است. اما به جز اورامان، کردستان روستاهای زیبای دیگری نیز دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

روستای بُلبَر | روستایی در دل رشته کوه‌‌های زاگرس

روستایی در دل رشته‌ کوه‌های زاگرس و در ادامه ‌دامنه‌ کوهِ شاهو که قدمتش بر اساس اسناد تاریخی به دوهزارسال قبل می‌رسد. اگر به بافت روستا نگاهی بیندازید با بافتی قدیمی و پلکانی مواجه خواهید شد که تصویر دل‌انگیزی از پیوستگی خانه‌ها را نشان می‌دهد.

روستای بلبر از روستاهای زیبای استان کردستان محسوب می‌شود. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی دیدنی است و برای هرکسی که در فصل بهار و تابستان به دنبال یک سفر کوتاه در دل طبیعت می‌گردد، سفر به روستای بلبر می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای سفر به روستاهای کردستان باشد.

روستای بلبر

چرا این روستا را بُلبَر نام‌گذاری کرده‌اند؟

بلبر یک واژه ترکیبی از یونانی و کردی است. بُل در زبان یونان اشاره به الهه‌ آب دارد، دور از ذهن نیست اگر اسم این روستا را به این خاطر بُلبَر گذاشته‌ باشند چراکه از هر طرف با رودخانه‌ها و رودهای پرآب احاطه شده است. در فصل بهار و پربارش اگر به این روستای زیبا سفر کنید شاهد بهم رسیدن آب‌های دو رودخانه چم‌گران و رود سیروان خواهید بود که هر دو از طولانی‌ترین رودهای غرب کشور هستند. این رودها وقتی در اطراف روستای بلبر بهم می‌رسند، صحنه‌ای بسیار به یادماندنی برای مسافران رقم می‌زنند. مردم روستای بلبر به زبان اورامی که یکی از انواع گویش کردی است صحبت می‌کنند.

مسیر دسترسی به روستای بلبر

اگر مقصد شما سفر به روستاهای کردستان است، ما سفر به روستای بلبر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای رفتن به روستای بلبر می‌توانید از جاده‌ سنندج به مریوان و عبور از اورامان تخت به روستای بلبر برسید.

رود سیروان در بلبر

جاهای دیدنی روستای بلبر

اگر می‌خواهید سفر خود را از جاده سنندج آغاز کنید، می‌توانید در مسیر از چند روستای دیگر که در همسایگی روستای بلبر قرار دارند، دیدن کنید. مسیر کرمانشاه از راه پاوه و جوانرود هم می‌تواند پیشنهاد خوبی برای علاقه‌مندان به غار نوردی باشد. غار زیبای قوری قلعه که بزرگ‌ترین غار آبی جهان است در این مسیر قرار دارد و بازدید از آن می تواند تجربه‌ای منحصر به فرد برای شما از این سفر به یادگار بگذارد.

معیشت مردم در روستای بلبر

امرار معاش مردم روستا از راه دامداری، باغداری و کشاورزی تامین می‌شود. همینطور مردم روستای بلبر از طریق برداشت و استخراج عسل ناب و طبیعی وارد عرصه صادرات عسل شده‌اند. زنان روستا نیز به صورت یک سنت قدیمی در خانه‌های پلکانی مشغول بافتن گلیم و فرش‌های دست‌باف هستند و همراه باعسل کم‌نظیری که از مراتع بکر منطقه برداشت می‌شود به خارج از مرزهای ایران صادر می‌کنند تا سفیری از زیباییِ هنر، فرهنگ و طبیعت ایران باشند.

معیشت مردم روستاهای کردستان

اقامت در روستای بلبر

اگر قصد اقامت در روستا را دارید، پیشنهاد ما به شما رزرو یکی از اتاق‌های هتل سنگی شادی است. هتل سنگی شادی در شهر اورامان تخت قرار دارد و از توابع شهرستان سروآباد محسوب می‌شود. فاصله‌ این هتل با مرکز شهر مرویوان ۶۰ کیلومتر است.

آدرس روستای بلبر: کردستان، شهرستان سروآباد، بخش اورامان، دهستان شالیار

آدرس روستای بلبر روی نقشه گوگل

روستای پالنگان | ماسوله‌ کردستان

روستای پالنگان، یکی دیگر از روستاهای کردستان است که از روستاهای قدیمی و باستانی محسوب می‌شود. روستای پالنگان با معماری شگفت‌انگیز پلکانی و طبیعتی زیبا و بکر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و به ماسوله کردستان شهرت دارد.

در همسایگی و جنوب شرقی روستای پالنگان، بقایایی از یک قلعه‌ کهن قرار دارد، به همین خاطر این قلعه را به قلعه پالنگان نام‌گذاری کرده‌اند. آب‌وهوای پالنگان به دلیل قرار گرفتن در بین کوه‌های بلند در بیشتر روزهای سال خنک و مطبوع می‌شود. هوای پاک روستای پالنگان باعث جذب گردشگران زیادی به روستا و در کنار آن به شناخته شدن روستاهای ‌کردستان کمک کرده است. مردم پالنگان به زبان کردی و با گویش اورامی صحبت می‌کنند.

چرا این روستا را پالنگان نام‌گذاری کرده‌اند؟ 

شاید شما هم با شنیدن نام پالنگان ناخودآگاه یاد پلنگ افتاده باشید! به نظر می‌رسد خیلی دور از انتظار نباشد؛ در روزگاران دور زمانی این منطقه زیستگاه پلنگ‌های محلی بوده و به احتمال خیلی زیاد به همین خاطر اسم روستا را پالنگان گذاشته‌اند.

پالنگان از روستاهای کردستان

مسیرهای دسترسی به روستای پالنگان

 مسیر دسترسی به این روستا از دو مسیر برای گردشگران مهیا است، از سنندج که خارج شوید با پشت سرگذاشتن شهرستان کامیاران و سپس پاوه به روستای پالنگان می‌رسید. خانه‌های مردم پالنگان مانند یک نردبان از پایین تا قسمت قابل توجهی از کوه را پوشش می‌دهد. شکل پلکانی معماری ساختمان‌ها در پالنگان باعث شده تا حیاط یک خانه پشت بام خانه پایین‌تر باشد. جالب اینکه در ساخت اغلب این خانه‌ها به جز سنگ از هیچ مصالح دیگری استفاده نشده است.

جاهای دیدنی روستای پالنگان کامیاران

روستای پالنگان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان کردستان محسوب می‌شود که جاذبه‌های گردشگری آن، تاریخ و قدمت روستا را نشان می‌دهد. در جنوب شرقی این روستا می‌توانید بقایای یک قلعه را مشاهده کنید. براساس نتایج تحقیقات تاریخی مشخص شده است که عمر این قلعه حداقل به قرن دهم هجری برمی‌گردد.

علاوه بر وجود قلعه‌ پالنگان، با دیدن قبرستان محلی روستای پالنگان هم که در دل آن زمین سبز، با قبرهایی که به سادگی و بایک سنگ ایستاده ساخته شده‌اند، بخش دیگری از پیوند زندگی مردم با محیط اطراف‌شان را نشان می‌دهد. قبرهایی که قدمت برخی از آن‌ها به قرن ششم و هفتم هجری شمسی می‌رسد.

قلعه پالنگان کامیاران

آداب و رسوم روستای پالنگان

تنوع زبانی و فرهنگی در ایران موجب شده است که با آداب و رسوم‌های متنوع و جالبی روبه‌رو شویم. در روستای پالنگان کردستان هم مثل بیشتر مناطق ایران آداب و رسوم متعددی وجود دارد و همین یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا در بین روستاهای استان کردستان شده است. از جاذبه‌های دیدنی روستای پالنگان، می‌توان به جشن‌های محلی و باستانی اشاه کرد.

از آنجایی که بهار زودتر از جاهای دیگر به پالنگان می‌رسد جشن‌های محلی برای خوش آمدگویی به بهار در آخرین روزهای ماه اسفند برگزار می‌شود. این جشن سنتی به اسم جشن نوروز یا کوچ بهاروی کوچروان شهرت دارد و با برگزاری موسیقی‌های زیبای گَریان، چپله و سیاچمانه همراه است. از جمله کارهایی که اهالی روستای پالنگان در بیشتر جشن‌ها و شادباشی‌های محلی انجام می‌دهند روشن کردن آتش، رقص کردی و پخش شیرینی‌ سنتی در بین مردم است.

مراسم هزار دف پالنگان کامیاران

در روزهای پایانی از ماه فروردین، در میان خروش آب‌های سیروان و در دل کوه‌های زاگرس، طنین آواز هزاران دف‌نواز دلنشین به گوش می‌رسد. این جشن از شورانگیزترین جشن‌های محلی غرب کشور است که در روستای پالنگان استان کردستان با حضور اهالی روستای و گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود. جشن هزار دف با حضور هزاران دف‌نواز از مناطق مختلف کشور بهانه‌ای شده است تا فرهنگ‌های مختلف ایران مثل حلقه‌های زنجیر در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در این جشن دف نوازان بر فراز خانه‌های پلکانی پالنگان، نوای عرفای ساز دف و نغمه‌های عرفانی مردمان این سرزمین را به صدا در آورده و جلوه‌ای زیبا از جاذبه‌های هنر، فرهنگ و اصالت استان کردستان را به تصویر در می‌آورند.

مراسم هزار دف

معیشت مردم در روستای پالنگان

ساکنان روستای ‌پالنگان به کشاوزی، دامداری، صنایع‌دستی و شیلات مشغول هستند. در غرب این روستا می‌توانید باغ‌های بزرگ میوه را ببیند که خود از دیدنی‌های پالنگان است. گندم، جو، میوه‌هایی مانند انار، هلو، زردآلو، انجیر و انواع لبنیات مثل دوغ و کشک از مهم‏‌ترین محصولات روستای پالنگان هستند. همچنین ماهی‌ قزل‌آلا تازه و عسل طبیعیِ ‌وحشی از دیگر محصولات روستای‌ پالنگان به شمار می‌روند.

معیشت مردم در روستای پالنگان

اقامت در روستای پالنگان

بعد از یک پیاده روی چند ساعته و خستگی لذت بخشی که همراه با آرامش روحی است یک استراحت شبانه واقعا می‌چسبد. چنانچه قصد ماندن در پالنگان را دارید می‌توانید در کلبه‌ای با چیدمان سنتی شب را به روز برسانید. البته ناگفته نماند که خانه‌های اجاره‌ای مردم بومی پالنگان نیز پذیرای مهمانان است. شما حتی در ماه های اول سال که شرایط آب و هوایی مطلوبی در پالنگان وجود دارد و تعداد گردشگران بیشتر است، نیز برای اسکان با مشکل مواجه نخواهید شد.

آدرس: شهرستان کامیاران، بخش مرکزی، دهستان ژاورود

آدرس روستای پالنگان روی نقشه گوگل

روستای ژیوار | پوشیده از جنگل بلوط

روستای ژیوار یکی از روستاهای معروف کردستان به شمار می‌رود. این روستا، در بین دره‌های با صفا و پوشیده از جنگل‌های بلوط منطقه کوهستانی استان کردستان به زیبایی جای گرفته است. زیبایی و خاص بودن روستای ژیوار چشم هر ببیننده‌ای را به خود مجذوب کرده و حس‌وحال زندگی واقعی را به انسان القا می‌کند. این روستا به خاطر راه پر پیچ و خم و آب و هوای بسیار پاکی که دارد هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است.

ژیوار از روستاهای کرمانشاه

مسیرهای دسترسی به روستای ژیوار

اگر بخواهیم از جاده‌ سنندج – مریوان به ژیوار سفر کنیم، ۱۷۳ کیلومتر باید طی کنیم تا به مقصد برسیم. دسترسی به این مکان با کمی دشواری همراه است. جاده اورامان و پاوه بهترین مسیرها برای دسترسی به روستای ژیوار هستند. در ایامی که تردد در جاده اورامان ممکن نیست، باید با استفاده از ماشین‌های آفرود که برای عبور از پیچ و خم جاده مناسب هستند استفاده کنید.

جاهای دیدنی روستای ژیوار

ژیوار با باغ‌های بزرگ و درختان قدیمی و پربار انجیر و گردو و انار به یکی جاذبه‌های طبیعی روستاهای سنندج تبدیل شده است. وجود رودخانه‌های پرآبی که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند، هارمونی دلنشینی از هماهنگی و نظم را نشان می‌دهد و به این طبیعت خاص، حس و حال دیگری می‌بخشد.

سوغات روستای ژیوار

در حین گشت زدن در روستا می‌توانید سری به خانه‌های پلکانی در روستای ژیوار بزنید و ببینید که زنان و دختران روستا چگونه با علاقه مشغول بافتن جاجیم، جوراب‌های پشمیِ‌رنگی، گیوه‌ و لباس‌های سنتی مثل فرنجی یا کوله بال هستند. اگر روزی به روستای ژیوار سفر کردید فراموش نکنید که سری به بازارچه محلی روستا بزنید و سوغات مخصوص روستای ژیوار را به سبد خرید خود اضافه کنید. سوغات طبیعی روستای ژیوار گردو، انار و رب انار است.

سوغات روستای ژیوار

اقامت در روستای ژیوار

در آخر باید اضافه کرد؛ در خود روستا اقامتگاهی برای مسافران وجود ندارد، پیش از سفر و انتخاب مقصد خود از نزدیک‌ترین محل اقامتگاه‌ها باخبر شوید. نزدیک‌ترین هتل به روستای ژیوار هتل و اقامتگاه‌ بومگردی سلین است با روستا ۷ کیلومتر فاصله دارد. با این حال اگر ماندن در دل طبیعت را ترجیح می‌دهید این امکان را دارید که در اطراف روستا کمپ کنید و یک شب به یادماندنی در بین کوه‌های زاگرس تجربه کنید.

آدرس روستای ژیوار: شهرستان سروآباد، بخش اورامان، دهستان شالیار 

روستای ژیوار روی نقشه گوگل

روستای نِگِل | از تاریخی ترین روستاهای کردستان

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که تا کنون سفری به کردستان نداشته‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که سفر به استان کردستان را از روستای تاریخی نگل آغاز کنید. روستای نگل فکر و ذهن هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند تا جایی که گردشگر را به بهانه جستجوی زیبایی‌ها به هر گوشه و کناری می‌کشاند و حسی عجیب و وصف ناپذیر به او می‌بخشد.

روستای نگل در آغوش دشت‌های سبز جای قرار دارد و از شمال و جنوب با دو رود پرآب احاطه شده است. روستای نگل یک روستای باستانی و قدیمی در استان کردستان محسوب می‌شود. رودخانه‌ پرآب شوشتر یا شوشیر که از جنوب این روستا عبور می‌کند باعث سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های اطراف روستا شده و مراتع آن را برای چراگاه گوسفندان مهیا کرده است.

تاریخچه روستای نگل

مسیر دسترسی به روستای نگل

اگر قصد سفر به روستای نگل را دارید، مسیر دسترسی به روستا جاده سنندج به مریوان است. با طی کردن مسافت ۶۰ کیلومتری از سنندج به سمت مریوان به این روستای باستانی و تاریخی می‌رسید. 

در مسیر روستای نگل به قله کوهِ میانه و در دره کانی‌چه‌رمو، آبشاری زیبا و بلند به اسم قه‌ لوه زه قرار دارد. آبی که از بلندای آبشار جریان دارد و از آب‌ برف‌های کوه‌میانه تغذیه می‌کند. اطراف این آبشار به حیات خلوت گردشگران معروف است، آرامش و فضای دنجی که در محیط آبشار وجود دارد باعث شده که مسافران بعد از یک گشت طولانی در کنار آبشار به استراحت و تماشا و عکاسی بپردازند.

مسیر دسترسی به روستای نگل

جاهای دیدنی روستای نگل

در روستای نگل جاذبه‌های تاریخی مهم و بسیار قدیمی وجود دارد، این جاذبه‌ها روستای نگل را به فهرست آثار ملی ایران افزوده است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، آب و هوای خوب روستای نگل و دشت‌ها و مراتع سرسبز و یک دست کوهستانی به جاذ‌به‌های طبیعی روستا افزوده است. سفر به روستای نگل می‌تواند بری شما یک سفر به یادماندنی باشد. از جاذبه‌های تاریخی روستای نگل می‌توان به قرآن نگل، موزه نگل، قلعه یزدگرد سوم، پل خشتی و پل شیشه‌ای معلق اشاره کرد.

موزه‌ تاریخی نگل

می‌گویند سال‌ها پیش مردی در روستای نگل متوجه یک گل بسیار زیبا و تازه شکفته می‌شود، آنقدر مجذوب این گل می‌شود که در صدد چیدن گل بر می‌آید، بعد از چیدن گل نگاهش به صندوقچه چوبی پنهان شده در خاک می‌افتد. مردم روستا با کمک یک‌دیگر در صندوقچه را باز می‌کنند و با یک نسخه بسیار قدیمی و اصیل از قرآن مواجه می‌شوند.

این قرآن یکی از چهار قران اصلی به خط کوفی نوشته شده در صدر اسلام است که توسط خلیفه سوم به ایران فرستاده می‌شود و پس از قرن‌ها از دل خاک روستای نگل پیدا می‌شود. پیدا شدن قرآن در روستای نگل باعث شد مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد، تا سال‌ها روستای نگل میزبان تاریخ دانان و باستان‌شناسان زیادی بود تا بتوانند به تحقیقات خود درباره روستا بپردازند.

قرآن خطی نگل

مردم روستا بخاطر پیدا شدن این نسخه نفیس تصمیم به ساخت مسجدی در روستای نگل گرفتند و بخشی از مساحت مسجد را به موزه‌ای جهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی روستا اختصاص دادند. روستای نگل اولین روستا در ایران است که موزه تاریخی دارد.

نخستین پل خِشتی ایران

در فاصله یک کیلومتری روستای نگل تا سنندج پلی واقع شده، که نخستین پل خشتی و راه ارتباطی سنندج به مریوان به شمار می‌رود و در دوران حکومت صفویان ساخته شده است. این پل که مردم به نام پل بزرگ آن را می‌شناسند در زمان حکومت امان الله خان اردلان، والی سنندج، همزمان با بنای مسجد دارالاحسان سنندج و به دلیل ارادت ویژه‌ای که او به نگل و قرآن موجود در آن داشته، ساخته می‌شود.

بزرگترین پل شیشه‌ای معلق کشور

یکی دیگر از جاذبه‌های جدید در استان کردستان احداث زیباترین، باشکوه‌ترین و در عین حال بزرگترین پل شیشه‌ای معلق کشور است. این پل یکی از خاص‌ترین تفریحات ویژه در غرب کشور محسوب می‌شود. ساخت این پل باعث رونق صنعت گردشگری و جذب و ماندگاری گردشگران به استان کردستان و روستاهای آن شده است. این پل معلق شیشه‌ای دارای بخش‌های متعددی از جمله جامپینگ به ارتفاع ۸۸ متر، ایگل زیپ به طول ۴۵۰ متر، زیپ لاین به طول ۳۷۰ متر، سوینگ و رفتینگ به طول ۴ کیلومتر است.

پل شیشه ای معلق کردستان

صنایع دستی روستای نگل

در روستای نگل خوشمزه‌ترین نان‌محلی عمرتان را می‌توانید امتحان کنید. زنان روستا روزانه به پخت انواع نان‌های محلی مثل نان گرد بومی، ناوساجی، شلکینه ،کلانه، کولیره تنوری، کولیره و مه ژیه مشغول هستند که از نان‌های محلی روستای نگل به شمار می‌روند. معیشت مردم روستای نگل از طریق ساخت و فروش صنایع دستی و اقلام محلی مثل جاجیم بافی، سبدبافی و کلاش (گیوه محلی یا همان کفش دست‌ساز کردی) تامین می‌شود. نان کلانه به همراه دوغ محلی آنقدر خوش طعم و در عین حال سیرکننده است که می‌توان به عنوان یک وعده‌غذایی کامل به حساب آورد.

صنایع دستی روستای نگل

اقامت در روستای نگل

روستای نگل، به‌خاطر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متعدد، توانسته به قطب فعال گردشگری کردستان تبدیل شود. روستای نگل از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. رستوران‌هایی با منوی غذاهای محلی لذیذ، زائرسرا و اقامتگاه‌های خصوصی و حتی مکان‌هایی برای شب‌مانی و کمپ کردن، پارکینگ، مراکز درمانی و بهداشتی از دیگر امکانات این روستای زیبا و به قول خودشان نوگُل و تازه شکفته در کردستان زیبای ایران است.

آدرس روستای نگل: آدرس: شهرستان سنندج، بخش کلاترزان، روستای نگل

روستای نگل روی نقشه گوگل

روستای هانی گرمله | از روستاهای کردستان در نقطه صفر مرزی

یکی دیگر از روستاهای کردستان روستای هانی‌گرمله است که از روستاهای مرزی زیبا و تاریخی ایران محسوب می‌شود. هانی‌گرمله که در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز واقع شده و از طبیعتی بکر و مناظری خیره‌کننده برخوردار است. ساکنان این روستا به مهمان‌نوازی و اصالت شهرت دارند و با هنرهای دستی محلی و محصولات کشاورزی خود، جلوه‌ای ویژه به زندگی روستایی می‌دهند.

تاریخچه روستای هانی‌گرمله

در نقطه صفر مرزی میان ایران و عراق، روستایی قرار گرفته که به خاطر وجود چشمه‌ای که همیشه جوشان است توانسته محبت و صممیت را در بین مردم روستا حفظ کند و مانع از مهاجرت‌های دسته‌ای اهالی روستا به شهرها شود. هانی گرمله، واژه‌ای مشتق و ترکیب شده از دو واژه مجزا است. هانی در زبان کردی به معنی چشمه و گرمله به معنی جوشان و گرم است. اهالی این روستا به زبان اورامی یکی از انواع گویش‌های زبان کردی، با یکدیگر صحبت می‌کنند. مردم روستا از طریق باغداری و دامداری امرار معاش می‌کنند.

روستای هانی گرمله از روستاهای کردستان

مسیرهای دسترسی به روستای هانی‌گرمله

 هانی‌گرمله در پیچ‌وخم مسیرهای کوهستانی به نسبت سختی قرار گرفته وهمین باعث شده که دسترسی به آن در مواقعی از سال به خصوص در فصل زمستان دشوار باشد، اما زیبایی مسیر و عبور از میان کوه‌ها و تماشای تپه‌های پوشیده شده از مراتع خرم و سرسبز سختی راه را از یاد می‌برد. روستای هانی ‌گرمله قدمت زیادی دارد و معماری خانه‌ها در این روستا پلکانی است.

جاهای دیدنی روستای هانی‌گرمله کردستان

در این منطقه با پوشش گیاهی بسیاری متنوعی روبه‌رو هستیم. درختان بلند و باستانی گردو و انجیر که برگ‌های بزرگ و پهن‌شان سایه‌ای لطیف بر زمین بخشیده است. به هر طرف که نگاه کنید درخت‌های فراوان از میوه‌های گوناگون دیده می‌شود، از جمله درخت گلابی، زردآلو و سایر میوه‌های کوهستانی در این ناحیه وجود دارد. علاوه بر میوه‌های خوش رنگ و لعاب؛ در این ناحیه جغرافیایی پوشش گیاهی خاصی وجود دارد.

رویش خودرو گیاهان خوراکی و دارویی مثل ریواس، کنگر، شَنگ، قارچ‌های کوهی، پونه، سورهاله و چنور که بخشی از این‌ها مختص اقلیم سرد و خشک است و در سایر مناطق یا در فصل‌های دیگر کمتر به چشم می‌خورد. بخشی از این گیاهان خوراکی به بازار تره‌بار شهرهای دور و نزدیک فرستاده می‌شود و از این طریق بخشی از معیشت مردم روستا تامین می‌شود.

معیشت مردم هانی گرمله

چشمه‌های همیشه جوشان هانی ‌گرمله

روستای هانی ‌گرمله با داشتن چندین چشمه کوچک و بزرگ توانسته توجه گردشگران را به خود جذب کند. چند چشمه دیدنی روستا مانند چشمه مرگ یا گلابی (هانه مرو)، چشمه میدان، چشمه خانم، چشمه آلوچه (هلوچه)، چشمه دایی سلیم، چشمه حاجی عثمان، چشمه حاجی حامد، چشمه محمد ویس و چشمه سلیمان بگ، که با آب‌های زلال و طبیعت اطراف خود، جلوه‌ای بی‌نظیر به این منطقه بخشیده‌اند.

اقامت در روستای هانی گرمله

در خود روستا امکان اقامت فراهم نیست. برای اینکه بتوانید سفری چندروزه و پربار به غرب کشور داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که یکی از اقامتگاه‌های بومگردی یا به دلخواه خود یکی از هتل‌های پاوه را که نزدیک به روستا هانی‌گرمله است، برای چند روز رزرو کنید، تا با خیالی آسوده به گشت و گذار خود در روستاهای‌ کردستان ادامه دهید.

آدرس: کردستان، ۲۰۱ کیلومتری شهر سنندج جاده سنندج-مریوان

روستاهای هانه گرمله روی نقشه گوگل

روستاهای‌ کردستان؛ اقلیم جادویی ایران

جاهای دیدنی در روستاهای ‌کردستان آنقدر زیاد هستند که از شمارش خارج می‌شوند و علت آن هم موقعیت جغرافیایی خاص استان‌ کردستان است که اقلیم چهار فصل ایران را دارد. فقط باید با رزرو بلیط هواپیما، بلیط قطار یا خودروی شخصی یک بار به کردستان سفر کنید و یک شب را در یکی از روستاهای بی‌نظیر این استان بگذرانید، تا حال و هوای آن را بیشتر درک کنید. طبیعت سرسبز و هوای مطبوع و خنک روستاهای کردستان در فصل بهار و تابستان و جنگل‌هایی که در پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند، مانند یک تابلوی نقاشی است که هرچقدر به آن نگاه کنید از تماشایش سیر نخواهید شد.

اگر تا به حال به روستاهای کردستان سفر کرده‌اید، تجربه سفر خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول روستاهای کردستان

بهترین زمان سفر به روستاهای کردستان کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به روستاهای کردستان در دو فصل بهار و تابستان است.

روستاهای معروف کردستان کدام است؟

روستاهای بخش اورمان، بلبر، پالنگان، ژیوار، نگل و هانی‌گرمله است.

علت شهرت روستای پالنگان کامیاران چیست؟

شهرت روستای پالنگان در ایران به خاطر قلعه بسیار قدیمی و جشن‌های محلی خصوصا جشن هزار دف است.

قطب گردشگری تاریخی در کدامیک از روستاهای کردستان است؟

روستاهای پالنگان و نگل دو قطب تاریخی و گردشگری مهم روستاهای کردستان در ایران به شمار می‌روند.

معروف‌ترین سوغاتی روستاهای کردستان چیست؟

در بخش خوراکی عسل، نان‌های محلی خوش طعم ، انار، گردو و ماهی و در بخش صنایع دستی جاجیم، فرش و گیوه از سوغاتی‌های مهم کردستان هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید