به‌دنبال قله‌های مرتفع و مناظر نفس‌گیر هستید؟ در جست‌وجوی خنکای دل‌انگیز و طراوت طبیعت هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات، مثبت است، جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، همان مقاصدی هستند که به دنبالشان می‌گردید! این استان که در جنوب‌غربی کشور واقع شده، سرشار از جاذبه‌هایی متنوع و دیدنی‌ است؛ از مناظر طبیعی خاص و منحصر‌به‌فرد گرفته تا جاذبه‌هایی باستانی برای علاقه‌مندان به تاریخ را می‌توان در این منطقه دید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، ما تصمیم داریم شما را به این سرزمین آباد ببریم و پربازدیدترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد را معرفی کنیم تا قبل از سفر به آنجا، تمامی دیدنی‌های جذاب آن را به‌خوبی بشناسید؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

استان کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟

کهگیلویه و بویراحمد، در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته و با طبیعتی بکر و مردمی خونگرم، میزبان گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری است. این استان با مرکزیت شهر یاسوج، در جنوب‌غربی ایران قرار دارد و با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومترمربع، همسایه استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، فارس و اصفهان است.

کهگیلویه و بویراحمد کجاست

مسیرهای منتهی به استان کهگیلویه و بویراحمد

برای سفر به این استان و بازدید از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، باید مسیرهای منتهی به آن را به‌خوبی بشناسید. کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل مجاورت با استان‌های مختلف، از مسیرهای متعددی برخوردار است که ما در ادامه، هر کدام را شرح می‌دهیم. 

  • مسیر زمینی از سمت شمال: استان کهگیلویه و بویراحمد از شمال با استان‌های چهارمحال و بختیاری و فارس همسایه است. اگر از سمت شمال، قصد سفر به این استان را دارید، می‌توانید از طریق جاده‌های ارتباطی یاسوج به شهرکرد و یاسوج به شیراز به این استان برسید.
  • مسیر زمینی از سمت غرب: این استان از غرب با استان خوزستان همسایه است. برای سفر به کهگیلویه و بویراحمد از سمت غرب، می‌توانید از جاده‌های ارتباطی دهدشت به بهبهان و دهدشت به گچساران استفاده کنید.
  • مسیر زمینی از سمت جنوب: استان بوشهر در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برای رفتن به این استان از سمت جنوب، می‌توانید از جاده‌های ارتباطی یاسوج به برازجان و گچساران به بوشهر استفاده کنید.
  • مسیر زمینی از سمت شرق: استان‌های اصفهان و یزد در شرق کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند. برای سفر به این استان از سمت شرق، می‌توانید از جاده‌های ارتباطی یاسوج به اصفهان و یاسوج به یزد استفاده کنید.
  • مسیرهای هوایی: فرودگاه یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، آماده پذیرش مسافران هوایی از سراسر کشور است.
مسیرهای منتهی به استان کهگیلویه و بویراحمد کدامند؟

البته در نظر داشته باشید که وضعیت جاده‌ها در طول سال، به‌خصوص در فصل زمستان، می‌تواند متغیر باشد. توصیه می‌کنیم قبل از سفر، حتما از شرایط جوی و وضعیت راه‌ها مطلع شوید.

آشنایی با منحصربه‌فردترین دیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد

جالب است بگوییم کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل دارابودن کوه‌های بلند، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای متعدد، به بهشت طبیعت مشهور شده است. قلل مرتفع دنا، تنوع زیستی بی‌نظیر، عشایر مهمان‌نواز و فرهنگ غنی، همه و همه این استان را به مقصدی ایده‌آل برای سفر و گشت‌و‌گذار تبدیل کرده‌اند. ما در ادامه، به بررسی چندین مورد از مهم‌ترین دیدنی‌های این استان می‌پردازیم.

آبشار یاسوج | آبشاری ۱۰ متری در دل یاسوج 

آبشار یاسوج، از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان یاسوج به حساب می‌آید. این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود که با ارتفاع ۱۰ متر، از آب چشمه‌های کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در فاصله ۲ کیلومتری مرکز شهرستان یاسوج قرار دارد. 

آبشار یاسوج زیبایی خاص خود را با نهرهای پر‌آبی که در بستر مارپیچ در جریان هستند، باغ‌هایی سراسر از میوه‌های خوش‌عطر‌و‌طعم و گل‌های زیبا و مراتع سرسبز، به‌ تمامی بازدید‌کنندگانی که به این منطقه سفر می‌کنند، نشان می‌دهد. هر زمان از سال که به این منطقه بیایید، آبشار یاسوج برای‌تان دیدنی خواهد بود. قطعا پس از بازدید از آبشار  فوق‌العاده یاسوج، خاطراتی زیبا و لحظاتی خوشایند را برای خود و عزیزانتان رقم خواهید زد.

آبشار یاسوج
  • آدرس آبشار یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۲ کیلومتری از شمال مرکز شهرستان یاسوج.

دریاچه کوه گل | دریاچه‌ای فصلی در محدوده دنا

منطقه سی‌سخت جزو شاخص‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. در این منطقه، دریاچه‌های زیبای فصلی وجود دارند که از فصل زمستان تا بهار پر‌آب هستند و با نزدیک‌شدن به تابستان، خشک می‌شوند. دریاچه کوه گل سی‌سخت نیز از همین نوع دریاچه‌های فصلی محسوب می‌شود. اندازه این دریاچه حدود نیم هکتار و عمق آن حدود ۱۵ متر است. 

در تابستان با سفر به این منطقه، می‌توانید پرندگان زیبایی چون اردک کله‌سبز، مرغابی و درنا را از نزدیک تماشا کنید. علاوه‌بر این، گیاهانی چون چویل، قارچ کوهی و بابونه نیز در این ناحیه رشد می‌کنند که موجب افزایش تنوع پوشش گیاهی این منطقه شده‌اند. 

دریاچه کوه گل از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس دریاچه کوه گل: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۳۲ کیلومتری شهرستان یاسوج، ۸ کیلومتری شهرستان سی‌سخت.

دهکده توریستی کریک | معروف به ماسوله جنوب ایران 

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد، دهکده توریستی کریک است. این روستای زیبا، در میان دشت‌های چشم‌نواز و منحصربه‌فرد سی‌سخت، در ۱۵ کیلومتری قسمت جنوب‌غربی شهرستان سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری شهرستان یاسوج واقع شده است. روستای کریک در مسیر دسترسی به منطقه‌ ییلاقی قرار گرفته که در کنار آن، رشته‌‌کوه‌های دنا نیز قرار دارند. ارتفاع این روستا حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا است. 

بافت این منطقه بسیار قدیمی است و خانه‌ها به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند. رودخانه‌ پر‌جوش‌و‌خروشی نیز از میان روستا عبور می‌کند که زیبایی آن را دو‌چندان کرده است. از طرفی، تاکستان‌های انگور و باغات پر‌محصول نیز به جذابیت این روستا افزوده‌اند. دهکده توریستی کریک در میان دره‌ای خاص قرار گرفته و به همین سبب، به یکی از مقاصد گردشگری پر‌رفت‌و‌آمد استان تبدیل شده است. 

دهکده توریستی کریک
  • آدرس دهکده توریستی کریک: استان کهگیلویه و بویراحمد، روستای توریستی کریک.

چشمه میشی یا چشمه بشو | خنک‌ترین و پر‌آب‌ترین چشمه زاگرس

چشمه میشی، دارای آبی زلال و خوش‌طعم است که به‌عنوان منبع اصلی تامین آب برای کشاورزی، باغات انگور، سیب و گردو در منطقه سی‌سخت و روستاهای اطراف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است اشاره کنیم آب این چشمه به‌حدی سرد است که تا فاصله ۸۰۰ متری از محل جوشش آن، نمی‌توانید دستتان را در آب نگه دارید.

داستان‌ها و روایت‌هایی وجود دارند که می‌گویند کی‌خسرو در چشمه میشی خود را شست و در غاری در همان حوالی به استراحت پرداخت. صخره‌های بلند و دره‌های منحصربه‌فرد این منطقه، هر بیننده‌ای را وادار به تماشا و تامل در آفرینش آن‌ها می‌کند. این صخره‌ها در فصل زمستان، پوشیده از برف هستند و به همین واسطه، فرصت خوبی را برای صخره‌نوردی در فصل تابستان فراهم می‌کنند. 

چشمه میشی یا چشمه بشو
  • آدرس چشمه میشی یا چشمه بشو: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر دنا، محدوده ۵ کیلومتری شهرستان سی‌سخت.

غار ده‌شیخ | غار آهکی ملقب به علیصدر ۲

غار ده‌‌شیخ یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است. این غار که در فاصله ۲ کیلومتری از روستای ده‌شیخ، ۵۱ کیلومتری شهرستان یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهرستان سی‌سخت قرار دارد، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود. غار ده‌‌شیخ با وجود ۷ تالار و دالان‌های مختلف، نظر هر گردشگری را به خود جلب کرده و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی به‌یادگار می‌گذارد.

این غار قرن‌ها ناشناخته مانده بود که سرانجام توسط یک چوپان از اهالی ده‌‌شیخ کشف شد. بررسی‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهند که غار ده‌‌شیخ در دوره دوم زمین‌شناسی شکل گرفته و به‌عنوان یک غار آهکی کاملا طبیعی شناخته می‌شود. این غار به‌لحاظ ویژگی‌های طبیعی خود، یکی از غارهای منحصربه‌فرد کشور است که به آن لقب «غار علیصدر ۲» را داده‌اند.  

غار ده‌شیخ از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس غار ده‌شیخ: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۳۵ کیلومتری شهرستان سی‌سخت، ۲ کیلومتر مانده به روستای ده‌‌شیخ.

آبشار کمر‌دوغ | عروس آبشارهای ایران 

آبشار کمردوغ، یکی از زیبایی‌های طبیعی و جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است که بسیاری از گردشگران آن را نمی‌شناسند. این آبشار با ارتفاع نزدیک به ۱۰۰ متر و عرض بیش از ۶۰ متر، در فاصله ۱۰ کیلومتری قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا واقع شده است. برای دسترسی به بخش چاروسا، باید ۷۰ کیلومتر از جاده‌های پرپیچ‌و‌خم کوهستانی و جنگل‌های بلوط در قسمت شمالی شهرستان دهدشت عبور کنید. 

آبشار کمردوغ در سرتاسر سال جریان دارد و به‌دلیل ارتفاع زیاد، زیبایی و منظره‌ خیره‌کننده‌اش، لقب «عروس آبشارهای ایران» را به خود اختصاص داده است. این جاذبه طبیعی، یکی از منحصربه‌فردترین مناطق دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز در فهرست مربوطه ثبت شده است.

آبشار کمر‌دوغ
  • آدرس آبشار کمر‌دوغ: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۸۰ کیلومتری شهرستان دهدشت، بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری قسمت شرقی شهرستان قلعه رئیسی، روستای کمردوغ.

تل خسرو | مهم‌ترین و بلندترین تپه باستانی یاسوج

تل خسرو یا همان تپه‌ خسرو، یکی دیگر از خاص‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید. این تپه با ارتفاع ۲۰ متر، ارزش باستان‌شناسی بالایی دارد و در سال‌های گذشته، محوطه‌ آن توسط باستان‌شناسان کاوش شده است. کاوش‌ها نیز نشان داده‌اند که این تپه دارای قدمتی چند‌هزار‌ساله است که بازه قدمتی آن را از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره قاجاری تخمین زده‌اند. 

در این محوطه، بقایای متنوعی چون ابزارهای سنگی، سفالینه‌های خاکستری و نارنجی، خشت پخته و قطعات شکسته بسیاری کشف شده است. این تپه باستانی از لحاظ ارتفاع، بیشترین بلندی را در نیمه شمالی و شمال‌شرق خود دارد. تل خسرو به‌عنوان تنها محوطه استقراری و سکونتگاه دائم این منطقه شناخته می‌شود که از این حیث، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان دارد.

تل خسرو از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس تل خسرو: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، روستای تل خسرو.

باغ چشمه بلقیس | نماد زیبایی باغ‌های ایران

تا قبل از سال ۱۳۲۳، باغ بلقیس، یک بیشه‌زار با درختان زبان گنجشک و بید بود؛ اما در همان سال، دستخوش تغییر شکل و احداث بخش‌های مختلف شد. در وسط باغ، یک گودال وجود داشت که برای ساختن حوض باغ به کار گرفته شد. حین حفر گودال برای ساخت حوض جدید، بقایایی از حوض قدیمی نیز پیدا شدند که نشان می‌دادند در زمان‌های دور نیز حوضی در همین مکان وجود داشته است. 

درباره نام این باغ، حکایات و روایات مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد، بلقیس را نام بانویی می‌دانند که این باغ را احداث کرده است و بعضی دیگر نیز نام‌گذاری آن را به‌واسطه زیبایی وصف‌ناپذیر آن می‌دانند. 

باغ چشمه بلقیس
  • آدرس باغ چشمه بلقیس: استان کهگیلویه و بویراحمد، جاده چرام – گچساران، ۴ کیلومتری قسمت جنوبی شهرستان چرام.

رشته‌کوه دنا | بزرگ‌ترین و بلندترین چین‌خوردگی زاگرس

قله دنا، بزرگ‌ترین و بلندترین چین‌خوردگی زاگرس به حساب می‌آید. این رشته‌کوه دارای خط‌الراسی حدود ۹۰ کیلومتر است و به‌عنوان یکی از قله‌های برجسته در جهان شناخته می‌شود. نام این کوه از شهری باستانی به‌نام دهنار یا ده انار گرفته شده و در دامنه جنوب‌غربی آن، آثار ویرانه‌های شهر باستانی دهنار همچنان قابل مشاهده است.

رشته‌کوه دنا در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان قرار دارد و دارای ۵۲ قله با ارتفاع ۴۰۰۰ متر است. جالب است بگوییم این رشته‌کوه بیشترین تعداد قله‌ با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر در ایران را دارد و به‌عنوان یکی از ۱۵۰۰ مجموعه‌ قله‌های برجسته جهان شناخته می‌شود.

رشته‌کوه دنا یا قله دنا
  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد.

رودخانه بشار | رودخانه‌ای حیاتی در جنوب‌شرقی استان

رودخانه بشار نیز بدون شک به‌عنوان یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود. این رودخانه از جمله رودخانه‌های مهم جنوب‌شرقی این استان محسوب شده که سرچشمه اصلی آن از نهرهای تنگ سرخ و گنجگون تیز آب است. رودخانه بشار در طول مسیر خود، از شهر یاسوج عبور می‌کند و در کنار پارک ساحلی زیبای رود بشار این شهر، پیش می‌رود. 

این رود خروشان پس از عبور از مناطق شمال‌شرقی و ورود به رودخانه خرسان، در قسمت شمالی دنا، با تغییر نام خود به بارز، به رودخانه کارون می‌ریزد. این اتصال در منطقه بویراحمد سفلی و طیبی اتفاق می‌افتد. زیبایی طبیعت و مسیر جذاب رودخانه بشار تا لحظه اتصال به رود کارون، برای گردشگران همواره دیدنی و شگفت‌انگیز است.

رودخانه بشار
  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، خیابان شهید رجایی.

تنگ ماغر | تفرجگاه پادشاهان ساسانی

بررسی‌های باستان‌شناسی روی صخره‌های تنگ ماغر و همچنین شواهد تاریخی به‌جا‌مانده، نشان می‌دهند که این منطقه در دوران ساسانیان، تفرجگاه پادشاهان و حاکمان بوده است. وجود راه شاهی در بخش‌هایی از این مسیر، گواهی بر این مدعاست.

اما تنگ ماغر فقط به‌دلیل تاریخش جذاب نیست؛ باغات سرسبز، چشمه‌های آب شیرین، اردوگاه‌های تفریحی با امکانات مناسب و درختان بلوط و سرو، این تنگه را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگری در تمام فصول سال تبدیل کرده است. آب‌و‌هوای مطبوع و معتدل، پوشش گیاهی متنوع و جنگل‌های زیبا، باعث شده‌اند که تنگ ماغر به یکی از جاهای دیدنی‌ کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهمئی تبدیل شود و هر ساله میزبان مسافران بسیاری از گوشه‌به‌گوشه ایران باشد.

تنگ ماغر
  • آدرس تنگ ماغر: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۱۰ کیلومتری شهرستان لیکک.

روستای کاکان | گوهری در دل زاگرس

کاکان، به‌عنوان روستایی تماشایی در قلب کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی شهرستان یاسوج واقع شده است. این روستا که از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد به شمار می‌رود، به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.

کاکان در دامنه‌ کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده دنا  قرار گرفته و از هر سو، با چشم‌اندازهای طبیعی بکر و نفس‌گیر احاطه شده است. در مجموع، طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ این منطقه، آب‌و‌هوایی دل‌انگیز و مردمی خونگرم و مهمان‌نواز، کاکان را به مقصدی ایده‌آل برای سفر و تفریح تبدیل کرده است.

روستای کاکان
  • آدرس روستای کاکان: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، روستای کاکان.

سد کوثر | معروف به تنگ دوک

در میان انبوه کوه‌ها و دشت‌های سرسبز استان کهگیلویه و بویراحمد، سدی قرار دارد که سد کوثر نام دارد و به‌نام تنگ دوک نیز شناخته می‌شود. این سد، در فاصله ۶۰ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهرستان گچساران واقع شده و به یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. 

سد کوثر روی رودخانه خیرآباد احداث شده و علاوه‌بر تامین آب شرب و مصارف صنعتی و بنادر حاشیه خلیج‌فارس، به‌عنوان تفرجگاهی دل‌انگیز، پذیرای گردشگران از سراسر ایران، به‌خصوص در ایام نوروز است. دریاچه سد کوثر با زیبایی خیره‌کننده‌اش، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور را دارد. 

سد کوثر
  • آدرس سد کوثر: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، ۶۰ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهرستان دوگنبدان.

آبشار کیوان لیشتر | مکانی آرام و دل‌انگیز برای فرار از هیاهوی شهر

در میان جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، آبشار کیوان در شهرستان گچساران، در دل طبیعت این منطقه می‌درخشد. این آبشار که در دشت لیشتر واقع شده، با چشم‌اندازهای خارق‌العاده و طبیعت بکر، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. آبشار کیوان حاصل پدیده‌ای زمین‌شناسی است که در آن، آب با سرعت زیاد از ارتفاعی بلند به پایین سرازیر می‌شود. 

این آبشار در محل برخورد دو رودخانه یا دره به‌نام‌های تنگ درک و شور شکل گرفته و منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق کرده است. طبیعت دست‌نخورده‌ آبشار کیوان در کنار خنکای نسیم کوهستان و صدای دلنشین آبشار، مکانی ایده‌آل برای تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان است.

آبشار کیوان لیشتر
  • آدرس آبشار کیوان لیشتر: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر گچساران، روستای لیشتر.

پیست اسکی دنا | مقصدی جذاب برای زمستان و بهار

پیست اسکی کاکان با عرض ۱۵۰ و طول ۶۰۰ متر، مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. این پیست از اوایل زمستان تا اوایل بهار، پوشیده از برف می‌شود و گاها عمق آن به ۳ متر نیز می‌رسد. در فصل‌های گرم سال، با آب‌‌شدن برف‌ها، منظره‌ای بدیع و دل‌انگیز از لاله‌های واژگون در محوطه پیست شکل می‌گیرد. با‌این‌حال فصول زمستان و بهار، اوج رونق پیست اسکی کاکان هستند.

از حدود ۲۰ سال پیش، امکانات رفاهی این پیست به‌مرور تکمیل شده و خوابگاه، رستوران، تجهیزات اسکی و ماشین برف‌روب به آن اضافه شده است. همچنین، صحبت‌هایی از اتصال تله‌کابین آبشار یاسوج به پیست اسکی کاکان نیز شنیده شده که نویدبخش رونق هر چه بیشتر این مجموعه تفریحی خواهد بود.

پیست اسکی دنا
  • آدرس پیست اسکی دنا: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۱۸ کیلومتری شهرستان یاسوج، ۷ کیلومتر مانده به روستای کاکان.

روستای مارین | روستایی متعلق به دوره هخامنشیان 

در میان انبوه کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده زاگرس، روستایی به‌نام مارین واقع شده است. این روستای زیبا که در ۳۶ کیلومتری شمال شهرستان گچساران و ۱۹۸ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی شهرستان یاسوج واقع شده، با طبیعت بکر و آب‌و‌هوایی دلپذیر، هر ساله توجه افراد زیادی را از نقاط مختلف ایران و دنیا به خود جلب می‌کند. روستای مارین در دامنه کوه‌های دلی گنج، دیل و خامی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است.  

اما آنچه این روستای دیدنی را از دیگر روستاها متمایز کرده و آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد کرده، پیشینه تاریخی این مکان است. قدمت این روستا به دوران باستان بازمی‌گردد و در دوره هخامنشیان، راه سلطنتی شوش به تخت‌جمشید و بیشاپور از محدوده آن عبور می‌کرده است. موقعیت جغرافیایی مارین در آن دوران، سبب احداث قلعه‌های متعدد در آن حوزه شده است.

روستای مارین
  • آدرس روستای مارین: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر گچساران، ۳۶ کیلومتری قسمت شمالی شهرستان گچساران، روستای مارین.

تنگ گنجه‌ای | واحه‌ای خنک در آغوش زاگرس

در میان کوه‌های زاگرس، جایی در نزدیکی شهرستان یاسوج، واحه‌ای خنک و سرسبز به‌نام تنگ گنجه‌ای وجود دارد که به یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. این منطقه گردشگری که در محدوده ۱۳ کیلومتری یاسوج و در مسیر جاده یاسوج به شهر سی‌سخت واقع شده، با چشمه‌های جوشان، درختان چنار کهنسال و پوشش جنگلی انبوه از بلوط، تصویری بی‌نظیر از طبیعت ایران را به نمایش می‌گذارد.

روستای گنجه‌ای، چندین چشمه آب سرد و گوارا دارد که از دل کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرند و عطش هر مسافری را برطرف می‌کنند. قطعا گشت‌و‌گذار در این روستا و تماشای طبیعت خارق‌العاده و ارتباط با مردمان خونگرم آن، خاطره‌ای خوش از سفر به کهگیلویه و بویراحمد را برای‌تان به‌یادگار خواهد گذاشت.

تنگ گنجه‌ای از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس تنگ گنجه‌ای: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۱۳ کیلومتری شهرستان یاسوج، روستای گنجه‌ای.

آبشار بهرام بیگی | آبشاری ۳۵ متری در غرب دنا 

در میان طبیعت بکر و کوهستانی زاگرس، آبشار بهرام بیگی به‌ زیبایی هر‌چه‌تمام‌تر، قرار گرفته و منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود آورده است. این آبشار زیبا در ۵۰ کیلومتری قسمت غربی مرکز شهرستان دنا واقع شده و با ارتفاعی حدود ۳۵ متر، طراوت و خنکای خاصی را به ارمغان می‌آورد. آب زلال و گوارای این آبشار، از ارتفاعات سرازیر شده و در مسیر خود، دره‌های پرپیچ‌و‌خم بسیاری را طی می‌کند. این دره‌ها، پوشیده از درختان چنار و گردو با قدمت چند‌صد‌ساله و پوشش گیاهی متنوع هستند که منظره‌ای بسیار زیبا را خلق می‌کنند. آبشار بهرام بیگی، بدون شک یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود. 

آبشار بهرام بیگی
  • آدرس آبشار بهرام بیگی: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان سی‌سخت، روستای دلی بهرام بیگی یا سمندی.

گردنه بیژن | بام ایران در قلب دنا

در این منطقه، جایی که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به هم می‌رسند، گردنه‌ای بی‌نظیر به‌نام بیژن وجود دارد که تبدیل به یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد شده است. این گردنه با ارتفاع ۳۲۰۰ متر، مرتفع‌ترین گردنه‌ ماشین‌رو ایران است که به همین سبب، لقب بام ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

نام بیژن از نام پهلوان نامداری از لشکر کیخسرو گرفته شده و خنکی نسیم این گردنه در گرمای تابستان، آن را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. گردشگران می‌توانند با عبور از این گردنه، شاهد مناظر  بسیار زیبا و  طبیعت بکر زاگرس باشند و از  هوای خنک و دل‌انگیز آن، نهایت لذت را ببرند.

گردنه بیژن
  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان سی‌سخت.

آبشار طسوج | آبشاری در سردترین نقطه از شهر چرام 

آبشار طسوج، به‌‌عنوان‌ یکی دیگر از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، در ۷۰ کیلومتری شهر دهدشت و در دل طبیعتی سرسبز واقع شده است. این آبشار در سردترین نقطه شهرستان چرام قرار گرفته و از جمله تفرجگاه‌های محبوب این منطقه به شمار می‌رود. طبیعت پیرامون آبشار طسوج بسیار زیبا و چشم‌نواز است. باغ‌های سیب و درختان کهنسال، سراسر این منطقه را احاطه کرده‌ و منظره‌ای رویایی را شکل داده‌اند. 

در این منطقه زیبا، ایلات و عشایر نیز زندگی می‌کنند و حضورشان بر زیبایی و جذابیت آنجا می‌افزاید. علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، آبشار طسوج از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. در نزدیکی این آبشار، بقایای یک عمارت تاریخی از دوره قاجار به چشم می‌خورد. این عمارت در زمان احتشام‌السلطنه بنا شده و دارای کتیبه‌ای به‌خط ثلث است که تاریخ سال ۱۲۹۶ را نشان می‌دهد.

آبشار طسوج
  • آدرس آبشار طسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۷۰ کیلومتری شهرستان دهدشت، شهرستان چرام.

پارک جنگلی یاسوج | یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان 

پارک جنگلی یاسوج که به‌نام پارک بزرگ کوهستان یاسوج نیز شناخته می‌شود، با مساحتی حدود ۱۰۰۰ هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی جنوب ایران و از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. این پارک در قسمت شمال‌شرقی شهرستان یاسوج، واقع شده و به‌واسطه قرارگیری روی شیب، چشم‌اندازی زیبا از شهر را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد.

جنگل انبوه و سرسبز پارک که پوشیده از درختان بلوط، زالزالک و کی‌کم وحشی است، در کنار آب‌و‌هوای معتدل و مطبوع آن، این منطقه از شهر یاسوج را به تفرجگاهی ایده‌آل برای طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است. پارک جنگلی یاسوج، پس از آبشار یاسوج، دومین جاذبه محبوب در بین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است. جالب است بگوییم این جاذبه توریستی، سالانه پذیرای حدود ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از سراسر ایران و دنیا است. بازدید از این پارک که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است را از دست ندهید.

پارک جنگلی یاسوج از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس پارک جنگلی یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد، قسمت شمال‌شرقی شهرستان یاسوج.

کتیبه تنگ سروک یا سولک | آثار به‌جامانده از دوران اشکانیان

در میان کوه‌های زاگرس، گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت نهفته است که آن را تنگ سروک می‌نامند. این تنگه زیبا با ۱۳ نقش‌برجسته و سنگ‌نوشته، روی ۵ قطعه سنگ جداگانه کنده‌کاری شده که یادگاری از دوران کهن اشکانی و الیمائی به حساب می‌آید. نام سروک و سولک، هر دو برای این تنگه استفاده می‌شوند و علت این نام‌گذاری نیز، سروهای سر‌به‌فلک‌کشیده و زیبای زربین است که در طول تنگه رشد کرده‌اند. 

در فارس‌نامه ناصری نیز از این تنگه با عنوان «گردونه سروهای کوچک» یاد شده است. اهمیت تاریخی این تنگه، تنها به نقش‌برجسته‌های آن ختم نمی‌شود. موقعیت استراتژیک تنگه در طول تاریخ، باعث شده بود که حاکمان دولتی و محلی از آن به‌عنوان گذرگاه استفاده کنند. ارتفاع تنگه از سطح دریا در پایین‌ترین قسمت به ۹۰۰ متر و در بالاترین قسمت به ۱۶۳۴ متر می‌رسد.

کتیبه تنگ سروک یا سولک
  • آدرس کتیبه تنگ سروک یا سولک: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر بهمئی، ۶ کیلومتری روستای لیکک.

آبشار گنج بنار | منطقه‌ای آرام و زیبا برای تفریح و استراحت 

در میان جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد، آبشار گنج بنار نیز بسیار تماشایی‌ است. این آبشار خارق‌العاده در ۷ کیلومتری قسمت شمالی شهر گچساران و در دامنه کوه خاییز واقع شده و با ۳۰ متر ارتفاع، منظره‌ای تماشایی و منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد. برخلاف گرمای طاقت‌فرسای شهر گچساران، در این منطقه، نسیم خنکی می‌وزد و هوایی دل‌انگیز برای گردشگران و طبیعت‌دوستان فراهم شده است. 

آبشار گنج بنار از چندین چشمه تغذیه می‌کند و در مسیر خود، حوضچه‌های طبیعی را به وجود می‌آورد که می‌توانید در آن‌ها غوطه‌ور شوید و از خنکای آب لذت ببرید. در روستای بنار، در حوالی این آبشار، آرامگاه امام‌زاده‌ای نیز وجود دارد که مورد احترام اهالی منطقه است و بسیاری از زائران برای زیارت به آنجا می‌روند. اگر به‌دنبال مکانی خنک و سرسبز برای فرار از گرمای تابستان هستید، آبشار گنج بنار گزینه‌ای ایده‌آل برای شما است.

آبشار گنج نامه
  • آدرس آبشار گنج بنار: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران.

دشت مور پیسه | محبوب‌ترین دیدنی طبیعی یاسوج 

دشت مور پیسه کاکان، یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید که در فاصله‌ حدود ۳۵ کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد. زیبایی این دشت عظیم وصف‌ناپذیر است؛ اما در فصل بهار، دشت مور پیسه به تابلویی بی‌نظیر از گل‌های لاله تبدیل می‌شود. لاله‌های واژگون این دشت، بسیار خیره‌کننده و تماشایی هستند. 

دامنه‌های رشته‌کوه دنا، سرشار از این گل‌های زیباست و می‌توان این منطقه را گلشن زیبایی‌ها نام‌گذاری کرد. لاله‌های واژگون در پهنه طبیعت این دشت، منظره‌ای رویایی و غیر قابل وصف را خلق می‌کنند. دشت مور پیسه کاکان در فصل بهار، برتری مضاعفی در میان دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت. 

دشت مور پیسه
  • آدرس دشت مور پیسه: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۳۵ کیلومتری شهرستان یاسوج.

تنگ مهریان | بهشت عاشقان اسکی

تنگ مهریان را می‌توان یکی دیگر از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان یاسوج دانست که با چشم‌اندازهای روح‌نواز، پذیرای تمام گردشگران از راه دور و نزدیک است. این تنگه در ۵ کیلومتری جاده شهر یاسوج به اقلید واقع شده و در زمستان، به بهشتی برای دوستداران اسکی تبدیل می‌شود. تماشای یخبندان بزرگ روی صخره امام‌زاده حسن و شکستن تدریجی آن در اواخر زمستان، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یاد‌ماندنی برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

تنگ مهریان با طبیعت بکر و سرسبز خود، علاوه‌بر زمستان، در سایر فصول سال نیز مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان است. پیاده‌روی در امتداد رودخانه، برپایی پیک‌نیک در دامن طبیعت و لذت‌بردن از هوای پاک و خنک کوهستان، تنها بخشی از تفریحاتی هستند که در این تنگه زیبا، می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

تنگ مهریان
  • آدرس تنگ مهریان: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج.

منطقه گردشگری شلالدون | تابلویی بی‌نظیر از طبیعت

در ۷ کیلومتری شهر باشت و در مسیر جاده ترانزیت گچساران به شیراز، یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد خودنمایی می‌کند. منطقه گردشگری شلالدون با طبیعتی سرسبز و محصورکننده، طبیعتی بی‌نظیر را پیش روی چشمان شما به نمایش می‌گذارد. پوشش گیاهی جنگلی این منطقه، از تپه ماهورها و دره‌های زیبایی تشکیل شده و هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. 

در سال‌های اخیر، میراث فرهنگی با ایجاد کمپینگ، امکانات اولیه تفریحی را در این منطقه فراهم کرده تا گامی در جهت معرفی و رونق گردشگری این استان بردارد. سفر به شلالدون، فرصتی بی‌نظیر برای لذت‌بردن از طبیعت بکر و هوای پاک کوهستان است. در این منطقه، می‌توانید از پیاده‌روی و کوهنوردی در دل طبیعت، کمپینگ و شب‌زنده‌داری در زیر آسمان پرستاره یا گشت‌و‌گذار در میان درختان و تماشای مناظر چشم‌نواز لذت ببرید.

منطقه گردشگری شلالدون
  • آدرس منطقه گردشگری شلالدون: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران.

تنگ نول | مکانی آرام و دل‌انگیز برای گذراندن اوقات فراغت

در میان کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده زاگرس، یکی از خاص‌ترین و مجذوب‌کننده‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که هر ساله، طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. تنگ نول، نام این جاذبه است که در دل رشته‌کوه دنا و در نزدیکی شهر سی‌سخت قرار دارد.

این تنگه زیبا با دارا‌بودن غاری منحصربه‌فرد و آبشاری خروشان، به یکی از مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. بدون شک، قدم‌زدن در میان تنگه، تماشای قندیل‌های غار و شنیدن صدای دلنشین آبشار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

تنگ نول
  • آدرس تنگ نول: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر سی‌سخت.

دریاچه مور زرد | مکانی ایده‌آل برای تفریحات آبی

این دریاچه که یکی دیگر از شاخص‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید، وسعتی قابل توجه دارد و با وجود اینکه به آب‌های آزاد راه ندارد، اما به‌عنوان یک دریاچه بزرگ شناخته می‌شود. برخلاف رودخانه‌ها که در جریان دائمی هستند، دریاچه‌ها ساکن و آرام‌اند و بیشتر آن‌ها از آب شیرین برخوردارند. 

مور زرد نیز از این قاعده مستثنی نیست و آب شیرین آن، علاوه‌بر طعمی گوارا، می‌تواند برای مصارف کشاورزی و شرب نیز مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که برخی از دریاچه‌ها مانند مور زرد، نه توسط طبیعت، بلکه به‌دست بشر خلق شده‌اند. این دریاچه‌ها به‌منظورهای مختلفی از جمله تولید برق، تامین آب کشاورزی، مصارف خانگی و همچنین تفریح و گردشگری ساخته می‌شوند.

دریاچه مور زرد
  • آدرس دریاچه مور زرد: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۱۳۵ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهرستان یاسوج.

روستای شاه بهرام | گوهری نایاب و زیبا در گچساران 

روستای شاه بهرام در دامنه‌ کوه‌های باشت، یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید. این روستای زیبا در هر فصلی از سال، با رنگ‌و‌بویی خاص، مسافران را به تماشای خود دعوت می‌کند. غارهای عجیب‌و‌غریب، جنگل‌های انبوه و سرسبز و مناظر کوهستانی چشم‌نواز، تنها بخشی از زیبایی‌های این روستای بی‌نظیر هستند. شاه بهرام علاوه‌بر طبیعت بکر، تاریخی غنی نیز دارد. غار شاه بهرام نیز که در مجاورت این روستا واقع شده، یادگاری از دوران باستان ایران است. باستان‌شناسان قدمت این غار را به هزاران سال قبل تخمین زده‌اند.

روستای شاه بهرام
  • آدرس روستای شاه بهرام: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر باشت، محدوده ۴۵ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهرستان باشت، جاده باشت به چرام و کوهدشت، روستای شاه بهرام.

دشت راق | طبیعتی بکر و دست‌نخورده‌ در دل کوهستان

در میان دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچی، دشتی زیبا به‌نام دشت راق، جا خوش کرده و تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد شده است. طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ دشت راق، هر گردشگر طبیعت‌دوستی را شیفته خود می‌کند. چشمه‌های خنکی چون چشمه چرنگی، چشمه وهل و چشمه سیب، طراوتی وصف‌ناپذیر به این منطقه می‌بخشند و در نهایت، در پایین‌دست، آبشار تنگ مو منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق می‌کند.

دشت راق از شمال به دمه و میان‌تنگان، از جنوب به دیلگان، از شرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات، دلی و کوه ساورز محدود می‌شود. این موقعیت جغرافیایی، این دشت را به مکانی ایده‌آل برای کمپینگ، طبیعت‌گردی و کوهنوردی تبدیل کرده است.

دشت راق
  • آدرس دشت راق: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، دشت راق.

دریاچه سد شاه قاسم | سدی خاکی با سرریز نیلوفری

در فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم واقع شده است. این دریاچه با چشم‌اندازی بدیع و طبیعتی بکر، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش دوستداران طبیعت به حساب می‌آید. سد شاه قاسم از نوع سدهای خاکی بوده و سرریز آن به‌شکل نیلوفری طراحی شده است. 

این سد علاوه‌بر تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد نیز شناخته می‌شود. در اطراف دریاچه، می‌توانید از پیاده‌روی، قایق‌سواری، عکاسی و تماشای مناظر لذت ببرید. در مجموع، اگر به‌دنبال مکانی آرام و دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت خود هستید، دریاچه سد شاه قاسم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

دریاچه سد شاه قاسم
  • آدرس دریاچه سد شاه قاسم: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، سد شاه قاسم.

چشمه سیاه | گوهری ناب میان انبوه کوه‌ها و دشت‌های سرسبز

چشمه سیاه نیز که در شهر سی‌سخت واقع شده، به‌عنوان یکی دیگر از دیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید. این چشمه تماشایی از دل زمین می‌جوشد و طراوت و شادابی را برای مردم این سرزمین به ارمغان می‌آورد. آب چشمه سیاه، بسیار زلال و گواراست و از دل سنگ‌ها به بیرون می‌چکد. در کنار چشمه، رویشگاه انبوهی از گیاهان دارویی نیز وجود دارد که هر کدام، خواص شفابخش منحصربه‌فردی دارند. 

در واقع طبیعت، گنجینه‌ای از سلامتی را در کنار زیبایی این چشمه، به انسان هدیه داده است. قطعا بازدید از چشمه سیاه، تجربه‌ای دل‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی برای دوستداران طبیعت خواهد بود. قدم‌زدن در میان طبیعت بکر و استشمام عطر گیاهان دارویی، روح‌ و‌ روان هر انسانی را جلا می‌دهد.

چشمه سیاه
  • آدرس چشمه سیاه: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر سی‌سخت.

موزه یاسوج | فرصتی برای درک عمیق‌ هویت تاریخی منطقه

موزه یاسوج، گنجینه‌ای از دوران کهن محسوب می‌شود که در میان جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد می‌درخشد. این موزه باستان‌شناسی و تاریخی، با مساحتی حدود ۱۵۰ مترمربع، یادآور تمدن‌های مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد است. آثار به‌نمایش‌گذاشته‌شده در این موزه، همگی روایتگر داستان‌هایی از دل خاک هستند. 

برخی از این اشیا، از دل کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده‌اند و برخی دیگر نیز از دست قاچاقچیان نجات یافته‌اند. در این موزه، سکه‌هایی از دوران ساسانی و صفوی و همچنین اشیا و ظروف مربوط به دوره اسلامی نیز به چشم می‌خورند. هر کدام از این آثار، دریچه‌ای به‌سوی شناخت تاریخ غنی و پرفراز‌و‌نشیب این سرزمین باز می‌کند و بازدیدکنندگان را به سفری در گذر زمان می‌برد.

موزه یاسوج
  • آدرس موزه یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، خیابان گلستان ۴٫

قله پازن پیر | قله‌ای سر‌به‌فلک‌کشیده در دنا 

لیست زیباترین مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هنوز تمام نشده است. در قلب این استان، قله‌‌ای سر‌به‌فلک‌کشیده قرار گرفته که نام «پازن پیر» را روی آن گذاشته‌اند. این قله با قامتی استوار، در قسمت جنوبی دنا و در همسایگی گردنه بیژن، خودنمایی می‌کند و عنوان مرتفع‌ترین قله این منطقه را به خود اختصاص داده است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، پازن پیر بدون شک، شما را مجذوب خود می‌کند و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این قله، خاطره‌ای ماندگار در ذهنتان بر جای می‌گذارد.

قله پازن پیر
  • آدرس قله پازن پیر: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج.

دژ سلیمان | قلعه‌ای به‌جا‌مانده از دوران اسماعیلیان

در محدوده جنوب‌غربی شهرستان گچساران، در نزدیکی روستای سلیمان، قلعه‌ای باستانی به‌نام قلعه سلیمان واقع شده است. این قلعه که احتمالا از استحکامات حکومت اسماعیلیان بوده، با قدمتی کهن، از روزگارانی پر‌فراز‌و‌نشیب حکایت دارد. قلعه سلیمان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد و گچساران، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. گشت‌و‌گذار در میان این بنای تاریخی، فرصتی برای آشنایی با معماری و تاریخ این مرز‌و‌بوم است.

دژ سلیمان
  • آدرس دژ سلیمان: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، دوگنبدان.

آبشار رودبال | آبشاری زیبا در شمال گچساران

در فاصله‌ ۴۹ کیلومتری شمال شهرستان گچساران، در نزدیکی روستای رودبال، آبشاری زیبا و دل‌انگیز به‌نام آبشار رودبال شکل گرفته است. این آبشار که از چشمه‌های کوه‌های تنگ موگ سرچشمه می‌گیرد، در دهانه‌ تنگه به پهن‌ترین قسمت خود می‌رسد و منظره‌ای زیبا و تماشایی را خلق می‌کند.

در کنار آبشار، فضایی دلنشین و سرسبز با درختان بلوط، بادام کوهی و بید و باغات مرکبات وجود دارد که می‌تواند طبیعتی بسیار عالی برای گردشگران و مسافران باشد. زمین‌های شلتوک‌کاری و عبور رودخانه‌ نازمکان از تنگه نیز بر زیبایی این منطقه افزوده و آن را به یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد و گچساران تبدیل کرده‌ است.

آبشار رودبال
  • آدرس آبشار رودبال: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، شمال گچساران.

تالاب برم شیر | بهشتی برای طبیعت‌دوستان

این تالاب زیبا که شاید برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته باشد، با وسعتی حدود ۵۰۰۰ مترمربع، در دره تنگ شیر قرار گرفته و منظره‌ای روح‌نواز را خلق کرده است. تالاب برم شیر در ارتفاع ۷۴۰ متری از سطح دریا واقع شده و جهت شمالی-جنوبی آن، طولی در حدود ۱۵۰ متر و عرضی ۵۰ متری را به خود اختصاص داده است. 

این تالاب که از بهترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید، در ۲ کیلومتری جنوب روستای برم شیر واقع شده و از طریق جاده فرعی منشعب از جاده پاتاوه به دهدشت و از جنوب رودخانه مگرمون قابل دسترسی است. سفر به این تالاب و تماشای زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر دوستدار طبیعت رقم خواهد زد.

تالاب برم شیر
  • آدرس تالاب برم شیر: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دهدشت، محدوده ۲ کیلومتری قسمت جنوبی روستای برم شیر.

روستای لما علیا | روستایی منحصربه‌فرد با قدمت بیش از ۳۵۰۰ سال

این روستای کهن که در ۴۰ کیلومتری محور یاسوج به اصفهان و در منطقه چال شاهین شهرستان دنا واقع شده، با حدود ۴۰۰ نفر جمعیت، گنجینه‌ای از رازهای ناگفته تاریخ را در دل خود پنهان کرده است. قدمت لما علیا به بیش از ۳۵۰۰ سال پیش می‌رسد و باستان‌شناسان آن را محل زندگی انسان‌های نخستین و همزمان با حکومت عیلامیان می‌دانند. در هر گوشه از این روستا، داستانی از تمدن و شکوه نیاکانمان روایت می‌شود. تل مهره‌ای و گورستان باستانی لما، به‌یادگار از روزگارانی دور هستند و گنجینه‌ای از اشیای تاریخی را در دل خود جای داده‌اند.

روستای لما علیا

آدرس روستای لما علیا: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر دنا، بخش پاتاوه.

غار مس خونگاه | غار مس در روستایی باستانی

استان کهگیلویه و بویراحمد، مهد غارهای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر، میزبان یکی از غارهای منحصربه‌فرد به‌نام غار مس یاسوج یا غار مس خونگاه است. این غار که در دل روستای خونگاه در شهرستان دنا واقع شده، نام خود را از همین روستا گرفته است. روستای خونگاه با قدمتی که به دوران باستان می‌رسد، در ۵۸ کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته و به‌واسطه آب‌و‌هوای دل‌انگیز، به یکی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

غار مس یاسوج در گذشته، محل استخراج مس بوده و با وجود تالارها، دهلیزها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌ها، مکانی دیدنی و جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت و غارنوردی است. قدمت این غار به دوره‌های باستانی، به‌ویژه دوره ساسانیان می‌رسد و آثار باقی‌مانده از معدن مس در آن، گواه قدمت و اهمیت این غار در گذشته هستند.

غار مس خونگاه
  • آدرس غار مس خونگاه: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر دنا، روستای خونگاه.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد | جاذبه‌هایی خاص و فراموش‌نشدنی

سفر به استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد نیز به پایان رسید. در این مطلب، با شما همسفر شدیم، جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد را دیدیم و با آن‌ها آشنا شدیم. سفر به این استان، سفری به طبیعت بکر و ناشناخته ایران است. در آنجا با مردمی مهمان‌نواز و خونگرم روبه‌رو خواهید شد که آداب‌و‌رسوم و فرهنگ منحصربه‌فرد خود را دارند. طبیعت این استان نیز منظره‌ای تماشایی از کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها و آبشارها را پیش چشم شما به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید در این استان، یکی از عمیق‌ترین غارهای ایران یا حتی بلندترین آبشار ایران را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

برای سفر به این استان می‌توانید بلیط هواپیما و یکی از هتل های یاسوج را به صورت آنلاین رزرو کنید و راهی سفر شوید. اگر تاکنون به این استان سفر کرده‌اید، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود را با دیگر مسافران این استان به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد

سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ 

گردو، انگور، بادام، سیب، عسل، کشک، قره‌قروت، روغن حیوانی، گیاهان دارویی، چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از جمله سوغات این استان هستند. 

بهترین دیدنی‌ های استان کهگیلویه و بویراحمد کدامند؟

موزه یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم و آبشار یاسوج، از بهترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد هستند. 

بهترین زمان سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد کدام فصل است؟

اگر به‌دنبال آب‌و‌هوایی خنک و مطبوع هستید، بهار و پاییز، اگر به‌دنبال تفریحات آبی هستید، تابستان و اگر به‌دنبال ورزش‌های زمستانی هستید، زمستان بهترین زمان‌های سفر به این استان هستند.

بهترین دیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد برای کودکان کدامند؟

پارک جنگلی یاسوج، آبشار مارگون و تنگه تامرادی از بهترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد برای کودکان هستند. 

2 نظرات

  1. باسلام به به این همه جای دیدنی این استان بسیار زیبا دارد بسیار بسیار عالی ،البته یه جای دیدنی دیگه هم هست تنگ تاریک بین روستای دشت رز وخونگاه هستش البته راه پیاده اونجا باید بری بسیار تنگ دیدنی وجذابی هستش

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید