جاهای دیدنی جلفا در کنار طبیعت بکر، تاریخ کهن و معماری منحصربه‌فرد این ناحیه، گردشگران زیادی را به خود می‌خواند. کلیسای تاریخی سنت استپانوس با معماری باشکوه و قدمت چندین صد ساله، آبشار آسیاب خرابه با چشم‌اندازی رویایی و مجموعه کردشت با طراحی بی‌نظیر و تماشایی خود، تنها بخشی از جاذبه های گردشگری جلفا در آذربایجان شرقی هستند. در این مطلب، قرار است تعداد از بهترین مکان های دیدنی جلفا را همراه با اطلاعات ضروری بازدید از آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این ناحیه هستید، حتما تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جلفا

طبیعت جلفا در کنار تاریخچه غنی موجب شده تا این شهر جاذبه های گردشگری زیادی داشته و گردشگری در جلفا حسابی رونق داشته باشد. هر زمان که به آذربایجان شرقی و شهر جلفا سفر کردید، حتما بازدید از بناهای زیر را در اولویت قرار دهید:

آبشار آسیاب خرابه جلفا | آبشار خزه ای

آبشار آسیاب خرابه، یکی از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر ایران و از زیباترین آبشارهای استان آذربایجان شرقی است. این آبشار که نام خود را از آسیابی قدیمی در نزدیکی آن گرفته است، در دره‌ای سرسبز و میان صخره‌های مرتفع قرار دارد. آب‌های خروشان آبشار از دل کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند و پس از طی مسافتی طولانی، با ایجاد منظره‌ای بدیع به پایین می‌ریزند.

وجود پوشش گیاهی متنوع و خزه‌های روی سنگ‌ها، زیبایی این آبشار را دوچندان کرده است و در فصل‌های گرم سال، آبشار آسیاب به خرابه پناهگاهی مطمئن برای فرار از گرمای شهر و لذت‌بردن از طبیعت بکر تبدیل می‌شود. با وجود اینکه در سال‌های گذشته بخشی از صخره‌های آبشار بر اثر عوامل طبیعی ریزش کرده است، اما همچنان این مکان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی جلفا به‌حساب می‌آید.

آبشار آسیاب خرابه، از بهترین مکان های دیدنی جلفا
  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۳۰ کیلومتری شرق جلفا

آدرس آبشار آسیاب خرابه روی نقشه گوگل

بازارچه مرزی جلفا | برای خرید اقتصادی

اگر اهل خریدکردن هستید، بازار مرزی جلفا از جمله مکان‌هایی است که در زمان سفر به این شهر حتما باید از آن بازدید کنید. این بازارچه که در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد، از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده و با موقعیت استثنایی در کنار رودخانه ارس، به یکی از قطب‌های مهم تجاری و گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است. بازارچه مرزی جلفا، طیف گسترده‌ای از کالاهای باکیفیت داخلی و خارجی را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند و به همین دلیل، از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری جلفا برای مسافران این ناحیه محسوب می‌شود. با بازدید از این باز، می‌توانید از مناظر طبیعی اطراف و معماری سنتی بازارچه نیز لذت ببرید.

بازار مرزی جلفا
  • آدرس: جلفا، خیابان گمرک، بازار مشترک مرزی

آدرس بازارچه مرزی جلفا روی نقشه گوگل

کلیسای سنت استپانوس جلفا | از زیباترین جاهای دیدنی جلفا

کلیسای سنت استپانوس جلفا به‌عنوان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی و مذهبی ایران و از بهترین مکان‌های دیدنی در جلفا، در دل طبیعت بکر منطقه آزاد ارس واقع شده است. این بنای تاریخی که قدمتی به سده نهم میلادی دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به‌عنوان دومین کلیسای مهم ارامنه ایران شناخته می‌شود. این کلیسا نام خود را از سنت استپانوس یا سنت استفانوس گرفته است. او اولین شهید راه مسیحیت بود و گفته می‌شود یهودیان در بیت‌المقدس او را سنگسار کرده‌اند. با توجه به اینکه زلزله باعث شد این کلیسا تا حد زیادی ویران و در دوره صفویه مجددا شود، آثار دوره‌های مختلف معماری ارمنی در این بنا مشاهده می‌شود.

کلیسای سنت استپانوس، از جاذبه های تاریخی جلفا
  • آدرس: آذربایجان شرقی، ۱۷ کیلومتری غرب جلفا

آدرس کلیسای سنت استپانوس روی نقشه گوگل

جاده مرزی ارس جلفا | تماشای مناظر بدیع

جاده مرزی ارس جلفا، نگین فیروزه‌ای شمال‌غربی ایران است و با طبیعتی بکر و چشم‌اندازی بی‌نظیر، تجربه‌ای متفاوت از بازدید از جاذبه‌های گردشگری جلفا را برای شما رقم می‌زند. این جاده در امتداد رودخانه ارس و میان جنگل‌های سرسبز ارسباران گسترده شده و در مجاورت مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. هنگام عبور از جاده مرزی جلفا، مناظری بدیع از روستاها و شهرهای کشور همسایه را که در آن سوی رودخانه واقع شده‌اند، تماشا خواهید کرد.

وجود سد ارس بر روی این رودخانه، زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است و امکاناتی همچون قایق‌سواری و ماهیگیری، فرصتی عالی برای لذت‌بردن از فعالیت‌های تفریحی در جلفا را برای شما فراهم کرده‌اند. پارک کوهستانی ارس نیز، با طبیعت بکر و امکانات رفاهی، مکانی مناسب برای استراحت و تفریح در این ناحیه محسوب می‌شوند.

جاده مرزی ارس جلفا
  • آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا

حمام سنتی جلفا | یادگاری ارزشمند ار دوره قاجار

حمام تاریخی جلفا، یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوران قاجار است که در شهر جلفا و نزدیک به منطقه آزاد ارس قرار دارد. این بنا که با مصالح بومی منطقه و به شیوه سنتی ساخته شده است و تلفیق هوشمندانه معماری با اقلیم سردسیر منطقه را نشان می‌دهد.

حمام جلفا، که از معروف ترین جاهای دیدنی جلفا است، در گذشته پذیرای نظامیان و کاروان‌سالاران بوده است و شامل بخش‌های مختلفی همچون سربینه، گرمخانه و اتاق‌های جانبی است. با توجه به استقبال بالای گردشگران از حمام جلفا، این بنا اخیرا مرمت شده و هم‌اکنون به عنوان یک موزه کوچک و قهوه‌خانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از این حمام سنتی، فرصتی عالی برای آشنایی با معماری اصیل ایرانی و سبک زندگی مردم در گذشته را برای شما فراهم می‌کند.

حمام سنتی از بهترین جاهای دیدنی جلفا
  • آدرس: جلفا، منطقه آزاد ارس، جلفا، جنب اداره گمرک

آدرس حمام سنتی جلفا روی نقشه گوگل

آبشار ماهاران جلفا | از جاهای دیدنی جلفا در طبیعت بکر

بازدید از آبشار ماهاران فرصتی است برای فرار از هیاهوی شهر و لذت‌بردن از آرامش طبیعتی بکر و دست‌نخورده. آبشار ماهاران جلفا با  ارتفاع بیش از ۱۵ متر، در دره‌ای سرسبز و باصفا قرار دارد و چشم‌اندازی بی‌نظیر را به بازدیدکنندگان خود عرضه می‌کند. این آبشار با آب زلالی که از دل کوه‌ها می‌جوشد و منظره‌ رویایی خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به جلفا را برای شما رقم خواهد زد. از آنجایی که این آبشار در نزدیکی رودخانه ارس و منطقه حفاظت‌شده کیامکی واقع شده است، از مقاصد بسیار محبوبی برای طبیعت‌گردان، کوه‌نوردان و دوست‌داران محیط زیست محسوب می‌شود.

آبشار ماهاران، ازجاذبه های طبیعی جلفا
  • آدرس: جلفا، کناره رود ارس، منطقه حفاظت‌شده کیامکی

آدرس آبشار ماهاران روی نقشه گوگل

پارک ملی کنتال جلفا | وسیع و دیدنی

یکی دیگر از جاهای دیدنی جلفا، پارک ملی کنتال است. این پارک، با وسعتی بالغ بر هفت هزار هکتار، در شمال استان آذربایجان شرقی و در همسایگی جمهوری ارمنستان، یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت‌شده کشور محسوب می‌شود. این پارک، به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش کیامکی، از تنوع زیستی بی‌نظیری برخوردار بوده و جلوه‌های ژئوپارکی کم‌نظیری را در خود جای داده است. پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، وجود گونه‌های جانوری متنوع و قرارگیری در ساحل رود ارس، از جمله ویژگی‌های بارز این منطقه محسوب می‌شوند. اگر خیلی خوش‌شانس باشید، ممکن است هنگام بازدید از پارک ملی کنتال، گوزن‌های بومی را هم در کنار چشمه‌ها و پهنه کوهستان ببینید.

پارک ملی کنتال در جلفا
  • آدرس: جلفا، سیه‌رود

آدرس پارک ملی کنتال روی نقشه گوگل

کلیسای چوپان جلفا | باقی مانده از قرن شانزدهم

کلیسای چوپان جلفا یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جلفا است که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد. این کلیسای کوچک و صمیمی که در پنج کیلومتری غرب شهر جلفا و در مجاورت رود ارس قرار دارد، در طول سالیان متمادی به‌عنوان مکانی برای عبادت چوپانان ارمنی ساکن در روستاهای اطراف استفاده می‌شده است. کلیسای چوپان جلفا، علاوه بر ارزش تاریخی و مذهبی، از نظر معماری نیز اهمیت فراوانی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری دارد. به همین دلیل، در زمان سفر به جلفا قطعا بازدید از آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

کلیسای چوپان از دیدنی های جلفا
  • آدرس: جلفا، ۵ کیلومتری جاده جلفا، سد ارس، بعد از کاروانسرای خواجه نظر

آدرس کلیسای چوپان روی نقشه گوگل

مجموعه کردشت جلفا

یکی دیگر از جاهای دیدنی جلفا مجموعه کردشت است که صرفا یک بنای تاریخی نیست، بلکه یک مجموعه گردشگری کامل است. این مجموعه متشکل از حمام بزرگ، حمام کوچک، دیوانخانه، یخچال و یک قلعه (منسوب به عباس میرزا) و مسجد غریب است و وجود امکاناتی مانند بوفه سرویس بهداشتی، موجب شده تا مجموعه کردشت به یکی از بهترین دیدنی های جلفا تبدیل شود. این مجموعه تاریخی در دوران صفویه و قاجاریه به اوج شکوه خود رسیده است و با تلفیقی بی‌نظیر از معماری اصیل ایرانی و طبیعت بکر منطقه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از بازدید از بناهای تاریخی را برای شما رقم می‌زند.

مجموعه کردشت در جلفا
  • آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، ۷۰ کیلومتری جلفا، روستای کردشت

آدرس مجموعه کردشت روی نقشه گوگل

کاروانسرای خواجه نظر جلفا | موزه زنده سفال و سرامیک ارس

کاروانسرای خواجه نظر، شاهکاری بی‌بدیل از معماری دوره صفوی، در جلفا و در همسایگی رود ارس واقع شده است. این بنای تاریخی که به نام یکی از تجار نامدار ارمنی آن دوران نامگذاری شده، به فرمان شاه عباس صفوی و به منظور تسهیل تجارت و مسافرت در مسیر جاده ابریشم احداث شده است. در ساخت این کاروانسرا، از مصالح بومی مثل سنگ‌تراش و آجر استفاده شده و تزئینات آجری و گچ‌بری‌های ظریف، خیره‌کننده‌ای به این بنا بخشیده‌اند. جالب است بدانید که امروزه این بنای ارزشمند به عنوان موزه زنده سفال و سرامیک ارس مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنرمندان محلی در آن به خلق آثار هنری می‌پردازند.

کاروانسرای خواجه نظر، از جاذبه های گردشگری جلفا
  • آدرس: جلفا، کرانه جنوبی رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان، کنار پل ضیا الملک

آدرس کاروانسرای خواجه نظر روی نقشه گوگل

روستای اشتبین جلفا | ماسوله آذربایجان

اشتبین، یک روستای پلکانی با معماری منحصربه‌فرد است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این روستای تاریخی که به ماسوله آذربایجان شهرت دارد، در دل کوه‌های بلند این منطقه جای گرفته و با طبیعتی بکر و دست‌نخورده و چشم‌انداز زیبای خود، از بهترین جاهای دیدنی جلفا برای گردشگران است. اشتبین با بافت مسکونی پلکانی، خانه‌های تاریخی، کوچه‌های پیچ در پیچ و طبیعت سرسبز، جلوه‌ای خاص از معماری روستایی ایران را برای شما به تصویر می‌کشد. وجود رود ارس در نزدیکی روستا و ارتفاعات پوشیده از جنگل نیز بر زیبایی و جذابیت این منطقه افزوده است.

روستای اشتبین جلفا
  • آدرس: جلفا٬ جاده نودرز – کردشت، روستای اشتبین

آدرس روستای اشتبین روی نقشه گوگل

پل ضیاء الملک جلفا | بنایی از دوره صفویه

پل تاریخی ضیاءالملک، اثری ارزشمند از معماری دوران صفویه و پیش از آن است که در ۶ کیلومتری غرب شهرستان جلفا و روی رودخانه ارس واقع شده است. شواهد تاریخی نشان داده‌اند که بنای اولیه پل در دوران اورارتوها احداث شده و در دوره صفوی، فردی به‌نام ضیاءالملک نخجوانی آن را مرمت و بازسازی کرده است. پل ضیاءالملک با معماری منحصربه‌فرد و مصالح ساختمانی مقاوم، از جمله سنگ‌های تراش‌دار، به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی دوران خود شناخته می‌شود. با وجود تخریب‌های متعدد در طول تاریخ، بقایای این پل عظیم همچنان بر جای مانده و یکی از بهترین جاهای دیدنی جلفا تبدیل شده است.

پل ضیاء الملک، از جاهای دیدنی جلفا
  • آدرس: ۶ کیلومتری غرب جلفا، مجاورت پاسگاه مرزی عباسی

آدرس پل ضیاء الملک روی نقشه گوگل

جلفا کجاست؟ | چطور به جلفا سفر کنیم؟

جلفا، شهری با تاریخ غنی و طبیعت بکر در استان آذربایجان شرقی است و با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و بازارهای پررونق خود، هر ساله از گردشگران بسیاری پذیرایی می‌کند. اگر تصمیم دارید به این شهر زیبا سفر و از  مکان‌های دیدنی جلفا دیدن کنید، در این بخش با روش‌های مختلف سفر به جلفا آشنا خواهید شد:

سفر با خودرو شخصی

یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفر به جلفا، استفاده از ماشین شخصی است. در این حالت، شما می‌توانید در طول مسیر از مناظر زیبا لذت ببرید و در هر زمان که تمایل داشتید، توقف کنید. اگر این روش را ترجیح می‌دهید، ابتدا باید به تبریز بروید و از آن‌جا، از دو مسیر زیر خودتان را به جلفا برسانید:

  • مسیر کوتاه و مستقیم: کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به جلفا از تبریز، گذر از شهرهای صوفیان و مرند است. این مسیر حدود ۱۳۶ کیلومتر است و طی‌کردن آن تقریبا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه زمان می‌برد.
  • مسیر طولانی‌تر اما زیباتر: اگر دوست دارید طی مسیر از طبیعت بکر اطرافتان لذت ببرید، مسیر کلیبر را انتخاب کنید. این مسیر از میان جنگل‌های ارسباران و جلگه ارس می‌گذرد و مناظر بسیار زیبایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این مسیر طولانی‌تر است و پیمودن آن تقریبا دو برابر مسیر قبلی زمان می‌برد.

سفر به جلفا با اتوبوس

اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، بهترین گزینه این است که خود را به تبریز برسانید. از تبریز می‌توانید سوار اتوبوس‌های هادی‌شهر شوید. هادی‌شهر شهری کوچک در نزدیکی جلفا است و از آنجا تا جلفا حدود ۱۰ دقیقه راه است.

سفر به جلفا با قطار

در صورتی که مایل هستید با قطار به جلفا بروید و سفری امن و راحت را تجربه کنید، ابتدا باید خرید بلیط قطار تبریز را انجام دهید و پس از رسیدن به تبریز، از روش‌های گفته‌شده به جلفا بروید.

بهترین زمان سفر به جلفا

با توجه به اینکه شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، زمستان‌های بسیار سردی دارد. به همین دلیل، بهتر است از اواخر بهار تا اواخر شهریور برای سفر و بازدید از جاهای دیدنی جلفا دیدن کنید. جلفا در ماه‌های گرم سال، بهترین مقصد برای سفر و گردش است.

موقعیت مکانی جلفا روی نقشه گوگل

جلفا | مقصدی برای همه سلیقه‌ها

جلفا، نگین فیروزه‌ای آذربایجان شرقی، با آب‌وهوای بی‌نظیر و امکان تاریخی جذاب، از بهتری مقاصد تابستانی برای مسافرت است. در این مطلب، تعدادی از بهترین جاهای دیدنی جلفا را به شما معرفی کردیم. در صورتی که این شهر را برای مسافرت‌های تابستانی خود انتخاب کرده‌اید، قطعا بازدید از این مکان‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما رقم خواهد زد. آیا تا به‌حال به شهر جلفا سفر کرده‌اید؟ چه بنایی را به فهرست موارد بالا اضافه می‌کنید؟

سوالات متداول جاهای دیدنی جلفا

بهترین جاهای دیدنی جلفا کدام‌اند؟

آبشار آسیاب خرابه، بازارچه مرزی، حمام سنتی، کلیسای سنت استپانوس، از بهترین جاذبه های گردشگری جلفا هستند.

چطور می‌توان به جلفا سفر کرد؟

با خرید بلیط قطار تبریز یا اتوبوس و خودرو شخصی، می‌توانید به جلفا بروید.

بهترین زمان سفر به جلفا چیست؟

اواخر بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان برای بازدید از این شهر کوهستانی هستند.

19 نظرات

  1. در صورتیکه تمایل به سفر با قطار را دارید بلیط خودرا برای جلفا میتوانید مستقیم بخرید یا اگر بلیط تبریز گیرتان آمده است در صورت رسیدن به تبریز قبل از ساعت هشت صبح بلیط تبریز به جلفا هم در همان ساعت میتوانید تهیه کنید

  2. من تا نزدیکی جلفا رفتم تا قلعه بابک عالی تقریبا ایران رو گشتم قشنگتر از جاده کلیبر ندیم واقعا تو گرمای تابستان قشنگه دلچسبه البته برکسانی که طبیعت گردی دوست دارن

  3. سلام، بجز کلیسای سنت استپانوس و کاروانسرای جلفا، دیگر ابنیه های تاریخی و طبیعی منفک شده از قره‌داغ(ارسباران (کهن است،برای شهرستان شدن جلفا قسمت بزرگی از قره‌داغ از اهر جدا شد و به جلفا ملحق شد،تا شهرستان جلفا با بخش سیه رود تأسیس شود.

  4. جلفا شهر و منطقه‌ای بسیار زیبا است. دوست عزیزمون درست گفتند در فصل گرما، هوای آنجا گرم است.
    خواستم یادآوری کنم در این معرفی، نامی از پل متحرک و مقبره سه شهید که نمادی از جلفا میباشد نشده است که خوب است بشود.

  5. من هم با نظر این دوست که فرمودند جلفا تابستان گرم دارد موافقم و بهترین زمان مسافرت به جلفا را ایام نوروز و بهار میدانم.
    و یک اختلاف نظر هم اینکه بارها من از جاده جلفا ارس رفتم تابلویی بنام کلیسای چوپان ندیدم و فقط تابلویی بنام نمازخانه چوپان وجود دارد شاید منظورتان کلیسای ننه مریم است که در منطقه حفاظت شده رود ارس باشد!! سپاس از شما

    • با سلام
      کاربر گرامی، کلیسای چوپان یا کلیسای آندره‌ورتی مقدس در مسیر کلیسای سنت استپانوس قرار دارد. این کلیسا در زمره آثار ملی ایران نیز به شمار می آید.

  6. مسیر تبریز به کلیبر و از کلیبر به‌ جلفا خیلی بیشتر از سه یا ۴ ساعت هس به‌ نظرم تقریبا ۷ الی ۸ ساعت بدون توقف باید رانندگی کرد اما مسیرش بسیار زیبا و چشم نواز و در دل جنگل‌های زیبای ارسباران و مناطق زیبا عبور می‌کنه

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید