در میان زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعت، آبشارها جایگاهی ویژه‌ دارند و با شکوه و عظمتشان، چشم گردشگران طبیعت‌دوست را به خود خیره می‌کنند. می‌توان گفت همواره نام زیباترین آبشارهای ایران در کنار منحصربه‌فردترین آبشارهای دنیا قرار داشته و به همین سبب، این جاذبه‌های طبیعی، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و بازدید از این جاذبه‌های تماشایی هستید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی با ما همراه شوید. ما تصمیم داریم شما را به خاص‌ترین نقاط کشور ببریم و نام زیباترین آبشارهای ایران و ویژگی‌هایشان را بگوییم. 

لیست زیباترین آبشارهای ایران| نغمه‌ طبیعت در آغوش صخره‌ها

صدای خروش آبشار در دل کوه‌ها و جنگل‌ها، صدایی دلنشین و آرامش‌بخش است که هر شنونده‌ای را مجذوب خود می‌کند. تماشای سقوط آب از ارتفاعات بلند و ریختن آن در حوضچه‌هایی فیروزه‌ای نیز حس قدرت و عظمت طبیعت را به انسان نشان می‌دهد. در ایران، آبشارهای منحصربه‌فرد زیادی وجود دارند که گردشگران هنگام سفر به هر شهر و منطقه، می‌توانند بازدیدی از آن‌ها نیز داشته باشند و از یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر لذت ببرند. در ادامه، نام زیباترین آبشارهای ایران را خواهیم گفت و شما را به تک‌به‌تک این جاذبه‌های طبیعی خارق‌العاده خواهیم برد. 

آبشار لوه | آبشاری پلکانی و چندشاخه 

در میان فهرست بلندبالایی از نام زیباترین آبشارهای ایران، نام آبشار لوه در استان گلستان هم به چشم می‌خورد که با زیبایی بی‌نظیرش، هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. این آبشار باشکوه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش قرار گرفته و از چندین شاخه تشکیل شده است که به‌صورت پلکانی فرو می‌ریزند. حوضچه‌های کوچکی هم در پایین شاخه‌های آبشار پدید آمده‌اند که فرصتی عالی برای آب‌تنی در دل طبیعت را ایجاد می‌کنند.

اما زیبایی‌های آبشار لوه به اینجا ختم نمی‌شود! طبیعت بی‌نظیر اطراف آن، این آبشار را به مکانی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. درختان سرسبز و انبوهی هم در کنار حوضچه‌های آبی‌رنگ قرار گرفته‌اند و جلوه‌ای رویایی به این منطقه بخشیده‌اند. در مجموع سفر به آبشار لوه، تجربه‌ای ناب و دل‌انگیز خواهد بود که بازدید از آن به هر طبیعت‌دوستی پیشنهاد می‌شود.

آبشار لوه از زیباترین آبشارهای ایران
  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، محدوده ۲۰ کیلومتری گالیکش، محدوده ۵ کیلومتری جاده اصلی  استان گلستان  به شهر مشهد، روستای لوه.

آبشار بولا | نگینی از جنس آب و نور در مازندران

بولا یا اوبن، نام زیباترین آبشار ایران در منطقه‌ حفاظت‌شده‌ بولا است. این منطقه از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفته و به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند از طبیعت بکر ایران محافظت می‌شود. آبشار بولا در همسایگی پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده‌ پرور واقع شده است. 

این آبشار باشکوه، در میان انبوه درختان جنگل‌های سنگده، منظره‌ای تماشایی را خلق کرده است. در منطقه بولا، طبیعت کوهستانی و ییلاقی حاکم است و هوایی خنک و دل‌انگیز در تمام فصول سال در آن جریان دارد. این آبشار، مرز طبیعی بین دو استان مازندران و سمنان است. اگر از ارتفاعات بولا به اطراف نگاه کنید، تضاد زیبایی را مشاهده خواهید کرد؛ از یک سو، خشکی و فقدان پوشش گیاهی در استان سمنان و از سوی دیگر، سرسبزی و طراوت بی‌نظیری که بر مازندران حاکم است.

آبشار بولا از زیباترین آبشارهای ایران
  • آدرس: استان مازندران، بخش دودانگه شهر ساری، منطقه گردشگری سنگده.

آبشار ویسادار | آبشاری زیبا در دل تنگه‌ای منحصربه‌فرد

در طبیعت بکر و سرسبز شمال ایران، شهر زیبای رضوانشهر، جاذبه‌ای منحصر‌به‌فرد به‌نام آبشار ویسادار را در خود جای داده است. اگر به‌دنبال نام زیباترین آبشارهای ایران در خطه شمال باشید، بدون شک ویسادار را می‌توان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها دانست. این آبشار که تنها چند سال از کشف آن می‌گذرد، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این منطقه تبدیل شده و با شکوه و عظمت خود، هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. 

برخلاف بسیاری از آبشارها که از ارتفاعات بلند به پایین سرازیر می‌شوند، ویسادار در دل تنگه‌ای عمیق قرار گرفته و بازدیدکنندگان می‌توانند از بالا و سرچشمه آن، شاهد زیبایی بی‌نظیرش باشند. سنگ‌های مسطح کنار آب، فرصتی برای استراحت و تماشای منظره‌ خارق‌العاده دره و رودخانه‌ خروشان را فراهم می‌کنند. همچنین امکان رفتن به داخل دره و آبتنی در آب خنک و گوارای رودخانه نیز وجود دارد.

آبشار ویسادار
  • آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهر رضوانشهر، محدوده ۱۶ کیلومتری پره سر، روستای اوویار.

آبشار شیرز | یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان 

شاید با جست‌و‌جوی عبارت «عکس زیباترین آبشارهای ایران» در فضای وب، آبشار شیرز نیز جزو نتایج جست‌و‌جو برای‌تان به نمایش درآمده باشد. این آبشار در دل تنگه‌ای به همین نام و در حوالی شهر کوهدشت واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار زیبا، باید مسیری کوهستانی را طی کنید. البته در طول مسیر، می‌توانید از تماشای مناظر دل‌انگیز و طبیعت بکر لذت ببرید.

علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، دره شیرز از نظر تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد. قدمت این دره به دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد و آثار باستانی متعددی در آن کشف شده‌اند. آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر این منطقه در فصول بهار و تابستان، باعث شده است که این دو فصل را بهترین زمان برای سفر به این تنگه بدانیم. در مجموع بازدید از آبشار شیرز، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و به‌یاد‌ماندنی برای شما خواهد بود. 

آبشار شیرز
  • آدرس آبشار شیرز: استان لرستان، محدوده ۵۰ کیلومتری قسمت شمالی شهر کوهدشت، منطقه اولاد قبا.

آبشار کمردوغ | عروس آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد

در لیست نام زیباترین آبشارهای ایران، نام آبشار کمردوغ در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به‌زیبایی هر چه تمام‌تر می‌درخشد. بدون شک این آبشار با طولی بلند و ابهتی مثال‌زدنی، یکی از زیباترین آبشارهای طبیعی ایران به شمار می‌رود. ارتفاع آبشار کمردوغ حدود ۱۰۰ متر است و آبشار در تمام فصول سال، با شکوهی وصف‌ناپذیر جاری می‌شود. 

جالب است بگوییم مردم محلی به‌واسطه زیبایی کمردوغ، لقب عروس آبشارهای ایران را به آن داده‌اند. برای دیدار از این شگفتانه‌ طبیعت، باید سفرتان به شهر دهدشت را آغاز کنید و راهی جاده‌ پر‌پیچ‌و‌خم جنگل‌های بلوط شوید. پس از طی ۷۰ کیلومتر، با این آبشار زیبا و خیره‌کننده مواجه خواهید شد.

آبشار کمردوغ
  • آدرس آبشار کمردوغ: استان کهگیلویه و بویراحمد، محدوده ۸۰ کیلومتری دهدشت، محدوده ۱۵ کیلومتری قسمت شرق شهرستان قلعه رئیسی.

آبشار تارم | آبشاری فصلی در استان فارس

در قلب استان فارس و در نزدیکی شهر نی‌ریز، آبشاری فصلی به‌نام تارم وجود دارد که با ۱۱۵ متر ارتفاع، لقب یکی از دیدنی‌ترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران را به خود اختصاص داده است. پس می‌توانیم نام تارم را نیز در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران قرار دهیم. صدای خروش آب این آبشار و چشمه‌های متعددی که در اطراف آن جاری هستند، در کنار درختان انجیر، صدایی دلنشین را به گوش می‌رساند و منظره‌ای بدیع و روح‌نواز را خلق می‌کند. 

آب گوارای تارم پس از عبور از میان این درختان، به گورآب می‌ریزد و طراوت و سرسبزی را در آن منطقه به ارمغان می‌آورد. آبشار تارم نه‌تنها جاذبه‌ای طبیعی و تماشایی است، بلکه در لیست زیباترین آبشارهای ایران نیز قرار گرفته است. هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران به این منطقه سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های این آبشار و طبیعت بکر اطراف آن لذت ببرند.

آبشار تارم
  • آدرس آبشار تارم: استان فارس، محدوده ۵ کیلومتری شهر نی‌ریز.

آبشار آب سفید | یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای زیبای ایران 

در شرق استان لرستان و در جنوب‌غربی شهر الیگودرز، جاذبه‌ای تماشایی به‌نام آبشار آب سفید قرار گرفته که نام آن در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران می‌درخشد. این آبشار زیبا، در فصل بهار با شکوهی بی‌نظیر خودنمایی می‌کند و در زمره بلندترین آبشارهای ایران قرار دارد. ارتفاع آبشار آب سفید در حدود ۷۰ متر است و در فصل پربارش، پهنای تاج آن تا ۱۵ متر نیز می‌رسد؛ اما در سایر فصول سال، عرض تاج آبشار حدود ۸ متر است.

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این آبشار، می‌توان به آب معدنی آن اشاره کرد که از جمله سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین آب‌های رودخانه‌ای ایران به شمار می‌رود. سرچشمه آبشار آب سفید، رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا است. این آبشار پس از طی مسافتی، به رودخانه کاکلستان می‌پیوندد و در نهایت به رودبار لرستان و رودخانه دز سرازیر می‌شود. آبشار آب سفید، از زیباترین آبشارهای لرستان است.

آبشار آب سفید
  • آدرس آبشار آب سفید: استان لرستان، محدوده ۵۰ کیلومتری شهرستان الیگودرز.

آبشار کبودوال | بلندترین آبشار خزه‌ای ایران 

آبشار کبودوال با زیبایی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، نام خود را در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران گنجانده و هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود هدایت می‌کند. جالب است بگوییم این آبشار تا چند سال پیش ناشناخته بود؛ اما در سال‌های اخیر، به‌واسطه تلاش مسئولان و ایجاد امکانات رفاهی، به قطب گردشگری استان گلستان تبدیل شده است. آنچه کبودوال را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند، عنوان تنها آبشار خزه‌ای ایران و یکی از بلندترین آبشارهای خزه‌ای در جهان است. 

آبشار کبودوال از چشمه‌های جنوبی کوه هارون سرچشمه می‌گیرد و در اعماق دره‌ای با جنگل‌های انبوه، طراوت و سرزندگی را به جریان می‌اندازد. ارتفاع این آبشار ۱۲ متر، عمق حوضچه آن ۲ متر و وسعت منطقه گردشگری قابل استفاده آن نیز ۵۵۰ متر است. از دیگر ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کبودوال، می‌توان به آب زلال و شفاف آن اشاره کرد که از دل زمین و بدون هیچ منبع آبی دیگری، به پایین سرازیر می‌شود. به همین دلیل، این آبشار به پاک‌ترین آبشار ایران نیز مشهور شده است.

آبشار کبودوال
  • آدرس آبشار کبودوال: استان گلستان، محدوده ۸ کیلومتری علی‌آباد کتول، جاده کبودوال.

آبشار گنجنامه | آبشاری زیبا در کنار کتیبه‌های هخامنشی

سفر به همدان، بدون بازدید از آبشار گنجنامه، ناتمام خواهد ماند! همواره نام آبشار گنجنامه نیز در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران قرار می‌گیرد. این آبشار خروشان که با ۱۲ متر ارتفاع، زیبایی بی‌مانندی را به نمایش می‌گذارد، در دل منطقه تفریحی عباس‌آباد در کوهستان الوند قرار دارد و چشم هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کند. گنجنامه علاوه‌بر زیبایی طبیعی، از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. 

در کنار این آبشار، دو کتیبه با خط میخی از دوران هخامنشی به‌یادگار مانده‌اند که دیدن آن‌ها، فرصتی برای آشنایی با تاریخ کهن منطقه را به شما هدیه می‌دهد. بنابراین، اگر قصد سفر به همدان را دارید، حتما گنجنامه را در برنامه بازدید خود قرار دهید و از تماشای این شاهکار طبیعت و تاریخ، لذت ببرید. آبشار گنجنامه در ۵ کیلومتری همدان و ابتدای جاده همدان به تویسرکان واقع شده و به‌راحتی قابل دسترسی است.

آبشار گنجنامه همدان از زیباترین آبشارهای ایران
  • آدرس آبشار گنجنامه: استان همدان، همدان، میدان عباس‌آباد، خیابان گنجنامه.

آبشار سنگان | تابلوی نقاشی طبیعت در نزدیکی پایتخت 

معرفی نام زیباترین آبشارهای ایران همچنان ادامه دارد و در این بخش، می‌خواهیم سری به آبشار سنگان بزنیم. این آبشار در شمال‌غربی پایتخت، در روستای ییلاقی سنگان واقع شده و در لیست زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. این روستای خوش‌آب‌و‌هوا، به‌واسطه‌ طبیعت بکر و آبشار خروشانش، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ساکنین تهران تبدیل شده است. آبشار سنگان نیز که هم‌نام با روستاست، از طریق جاده‌ کن به‌راحتی قابل دسترسی است و مسافران می‌توانند در عرض چند دقیقه خود را به آن برسانند.

در فصل زمستان، با یخ‌زدن قطرات آب، استالاگمیت‌های یخی عظیمی در بخش پایینی آبشار شکل می‌گیرند که گاه ارتفاع آن‌ها به بیش از ۴۰ متر نیز می‌رسد. جذابیت این منظره‌ یخی، هر ساله کوهنوردان و طبیعت‌گردان را به‌سوی خود می‌کشاند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که صعود به این استالاگمیت‌ها به‌دلیل لغزندگی و خطر سقوط، ممنوع است. 

آبشار سنگان
  • آدرس آبشار سنگان: استان تهران، محدوده ۲۰ کیلومتری قسمت شمال‌غربی استان تهران، کن، روستای سنگان.

آبشار سمیرم | دیدنی‌ترین آبشار رشته‌کوه زاگرس

آبشار سمیرم نیز با زیبایی خیره‌کننده، منظره‌ای روح‌نواز را خلق کرده و هر چشمی را مجذوب خود می‌کند؛ پس بی‌جهت نیست که نام این آبشار هم در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران قرار گرفته است. آبشار زیبای سمیرم در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۴ کیلومتری قسمت شرقی شهرستان سمیرم واقع شده است. برای رسیدن به آن، کافی است در جاده آباده سمیرم به‌سمت چپ بپیچید و جاده منتهی به آبشار را تا انتها بروید. در آنجا، پارکینگ خودروها را خواهید دید که ۲۰۰ متر با آبشار فاصله دارند.

با ۵ دقیقه پیاده‌روی، خود را در کنار یکی از زیباترین آبشارهای ایران خواهید یافت. بهترین زمان برای بازدید از آبشار سمیرم، اوایل فصل بهار است. در این زمان، حجم آب به بیشترین سطح خود می‌رسد و شکوه و زیبایی آبشار دوچندان می‌شود. تنفس هوای پاک کوهستان، صدای خروش آب و تماشای طبیعت بکر این منطقه، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

آبشار سمیرم
  • آدرس آبشار سمیرم: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، جاده آبشار، محدوده ۴ کیلومتری قسمت شرقی سمیرم، محوطه تفریحی سمیرم.

آبشار نوژیان | یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در دل زاگرس

آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع و ۵ متر عرض، عنوان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور را به خود اختصاص داده است. سرچشمه‌ نوژیان، منطقه‌ جنگلی سرسبزی در بالای ارتفاعات تاف است. خروش آب این آبشار در دل طبیعت، منظره‌ای چشم‌نواز را برای رهگذران به وجود آورده که تماشای آن، خالی از لطف نیست.

علاوه‌بر زیبایی منحصر‌به‌فرد، نوژیان خواصی درمانی و دارویی نیز دارد. در ارتفاعات اطراف این آبشار، گیاهان دارویی متعددی می‌رویند که از گذشته، مورد استفاده‌ مردم محلی قرار می‌گرفتند. مسیر دسترسی به آبشار نوژیان، جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ‌و‌خم است که حدود ۲ ساعت کوه‌نوردی را به‌همراه خواهد داشت. بدون شک نام نوژیان، از گذشته در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران قرار داشته است. 

آبشار نوژیان
  • آدرس: استان لرستان، محدوده ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی شهرستان خرم‌آباد، نزدیک به روستای نوژیان.

آبشار شوی | آبشار پلکانی منحصر‌به‌فرد در استان خوزستان 

در میان تعداد بی‌شمار جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان، آبشار شوی که با نام تله‌زنگ نیز شناخته می‌شود، مانند نگینی می‌درخشد و هر ساله طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری را به‌سمت این منطقه هدایت می‌کند. نام این آبشار حیرت‌انگیز که در دل کوهستان‌ زاگرس و در استان خوزستان و شهر دزفول واقع شده نیز بدون اغراق، در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران به‌ کار برده می‌شود.

مسیر دسترسی به آبشار شوی، خود به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری است! صدای دل‌انگیز آب آن که از دور به گوش می‌رسد و رطوبت هوا که با نزدیک‌شدن به آبشار افزایش پیدا می‌کند، شور و اشتیاق را در دل هر بیننده‌ای دوچندان خواهد کرد. در پایین آبشار نیز حوضچه‌های متعددی به‌صورت پلکانی وجود دارند که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، مکانی ایده‌آل برای شنا و آب‌تنی مسافران به شمار می‌روند.

آبشار شوی
  • آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، شهر دزفول، بخش شهیون، روستای شوی.

آبشار آسیاب خرابه | آبشاری خاص با آسیابی تاریخی 

در ادامه معرفی نام زیباترین آبشارهای ایران، به استان آذربایجان شرقی و نزدیکی شهرستان جلفا می‌رویم. در این منطقه، آبشار «آسیاب خرابه» آماده برای بازدید شماست. نام این آبشار، حکایتی از گذشته دارد. زمانی در این مکان، آسیاب آبی بزرگی وجود داشت که به‌کمک قدرت آبشار، به آرد‌کردن گندم می‌پرداخت. اما متاسفانه گذر زمان و بی‌توجهی، این آسیاب را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و تنها نامی از آن باقی مانده است.

آبشار آسیاب خرابه با خروش و زیبایی چشم‌گیر خود، روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. این آبشار در ۵ کیلومتری روستای مینجان‌آباد واقع شده است که برای رسیدن به آن، باید مسیری سرسبز و کوهستانی را طی کنید. بازدید از این آبشار، تجربه‌ای بی‌نظیر از تماشای قدرت و شکوه طبیعت خواهد بود. 

آبشار آسیاب خرابه
  • آدرس آبشار آسیاب خرابه: استان آذربایجان شرقی، محدوده ۳۰ کیلومتری قسمت شرقی شهرستان جلفا.

مجموعه آبشارهای شیرآباد | هفت‌گانه‌ای شگفت‌انگیز

معرفی نام زیباترین آبشارهای ایران هنوز به پایان نرسیده است. در ۵۵ کیلومتری شهر گرگان، در دل جنگلی سرسبز و در نزدیکی شهر خان‌ببین، مجموعه‌ای از ۷ آبشار بسیار زیبا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، شکوه و عظمت خود را به نمایش می‌گذارند. برای رسیدن به اولین آبشار، باید مسیری ۲۰ دقیقه‌ای را در دل جنگل پیاده‌روی کنید. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد و آب آن به دریاچه‌ای با رنگ آبی مایل به سبز می‌ریزد. 

در برخی نقاط، عمق این دریاچه به ۸۰ متر و حتی بیشتر نیز می‌رسد. اگر به مسیر خود ادامه دهید، می‌توانید سایر آبشارهای این منطقه را نیز ببینید. ارتفاع آخرین آبشار در این ناحیه جنگلی، ۳۰ متر است و تماشای سقوط آب از این ارتفاع، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را خلق می‌کند. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این منطقه، حتما از این جاذبه طبیعی زیبا دیدن کنید.

مجموعه آبشارهای شیرآباد
  • آدرس مجموعه آبشارهای شیرآباد: استان گلستان، شهر رامیان، محدوده ۷ کیلومتری قسمت جنوبی شهرستان خان‌ببین، نزدیک به روستای شیرآباد.

آبشار مارگون | آبشاری با ۷۰ متر ارتفاع در سپیدان 

نام آبشار مارگون نیز همواره باید در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران به کار برده شود. این آبشار ۷۰ متری که در زمره بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان نیز قرار دارد، در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهر شیراز و ۵۵ کیلومتری شهر سپیدان واقع شده و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران شناخته می‌شود. برخلاف بسیاری از آبشارها که از طریق رودخانه‌ها تغذیه می‌شوند، آبشار مارگون از چشمه‌های متعددی سرچشمه می‌گیرد و به همین دلیل، نام آبشار چشمه‌ای را نیز به خود اختصاص داده است. 

بازدید از آبشار مارگون در فصل بهار و تابستان، تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. در این فصول، آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و طبیعت اطراف آن، آباد، سرسبز و خنک است. صدای دلنشین آبشار، نسیم خنک کوهستان و مناظر چشم‌نواز، بدون شک هر گردشگر طبیعت‌دوستی را شیفته بازدید از این منطقه می‌کند. علاوه‌بر زیبایی طبیعی، آبشار مارگون از نظر فرهنگی و تاریخی نیز حائز اهمیت است. قدمت این آبشار به دوران باستان می‌رسد و در طول تاریخ، از جمله مکان‌های مقدس و مورد احترام مردم منطقه بوده است.

آبشار مارگون
  • آدرس آبشار مارگون: استان فارس، شهرستان سپیدان، محدوده ۵۰ کیلومتری قسمت شمالی شهر سپیدان، نزدیک به روستای مارگون.

آبشار یخی نوا | آبشاری با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد 

آبشار یخی نوا در استان مازندران، یکی از زیباترین و منحصر‌به‌فردترین آبشارهای ایران است که مسافران، نام آن را نیز در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران می‌آورند. این آبشار که در نزدیکی قله‌ پرشکوه دماوند و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، ۸ متر ارتفاع و ۳ متر پهنا دارد. برخلاف دیگر آبشارها که در فصل سرما یخ می‌بندند، آبشار یخی نوا در تمام طول سال، کاملا یخ‌زده است و تنها در تابستان، برای مدت کوتاهی، باریکه‌ آبی از کنار آن جاری می‌شود. 

این ویژگی منحصربه‌فرد، به‌دلیل وجود چشمه‌های زیرزمینی با دمای پایین در ارتفاعات این منطقه است. سطح یخ در آبشار یخی نوا، صاف و یکدست نیست؛ بلکه به‌صورت قندیل‌هایی‌ست که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. این قندیل‌های یخی که در اثر عبور آب از میان صخره‌ها و یخ‌زدن آن به وجود می‌آیند، منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق می‌کنند که بدون شک چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

آبشار یخی نوا
  • آدرس آبشار یخی نوا: استان مازندران، محدوده ۸۵ کیلومتری قسمت جنوبی شهر آمل، جاده هراز، محدوده روستاهای نیاک و نوا.

آبشار لاتون | سی‌امین آبشار بلند جهان

در استان گیلان، جایی در میان انبوه درختان گلابی، آلو، گردو، فندق، به و سیب، آبشار لاتون با شکوهی وصف‌ناپذیر، منظره‌ای خارق‌العاده را خلق کرده است. این آبشار چهارفصل با ارتفاع ۱۰۵ متر، از بلندترین آبشارهای ایران و سی‌امین آبشار بلند جهان به شمار می‌رود. صدای خروش آب لاتون که از فواصل دور نیز به گوش می‌رسد، هر رهگذری را به‌‌طرف خود می‌کشاند. 

آب این آبشار از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی‌کردن مسیری طولانی، به رودخانه لوندویل می‌پیوندد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. حجم آب لاتون در فصول مختلف سال متفاوت است؛ اما در تمام فصول سال، طراوت و زیبایی خود را حفظ می‌کند. این آبشار به‌عنوان یکی از آثار طبیعی ارزشمند ایران، در سال ۱۳۹۸ به ثبت ملی رسیده و نام خود را در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران ماندگار کرده است. به همین دلیل این آبشار را به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان می‌شناسند.

آبشار لاتون
  • آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، محدوده ۱۵ کیلومتری قسمت جنوبی آستارا، شهرستان لوندویل.

آبشار بیشه | آبشاری خروشان در دورود 

آبشار بیشه نیز در لیست زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. آبشار خروشان بیشه، در شهرستان دورود استان لرستان واقع شده و با زیبایی خود، هر ساله گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. اگر قصد سفر به بیشه را دارید، باید راهی جاده‌ جنوب‌شرقی دورود شوید و در دهستان سپیددشت، روستای بیشه، این شاهکار طبیعت را تماشا کنید.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه، از بین کوه‌ها و تپه‌های سرسبز می‌گذرد و مناظر بدیعی را به نمایش می‌گذارد. همچنین، عبور راه‌آهن تهران به خوزستان از نزدیکی این مکان، بر جذابیت سفر به بیشه افزوده است. در مجموع، سفر به این منطقه و بازدید از آبشار بیشه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. در این سفر، نه‌تنها از دیدن منظره‌ حیرت‌انگیز آبشار لذت خواهید برد، بلکه می‌توانید از طبیعت بکر و هوای پاک کوهستان نیز بهره‌مند شوید.

آبشار بیشه
  • آدرس آبشار بیشه: استان لرستان، محدوده ۳۰ کیلومتری شهرستان دورود، روستای بیشه.

آبشار یخی هملون | بهشت زمستانی در نزدیکی تهران

وقتی صحبت از نام زیباترین و خاص ترین آبشارهای ایران به میان می‌آید، باید از آبشار یخی هملون نیز یاد کرد. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر و وسعتی حدود ۱۵ مترمربع، در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا و به‌دور از هیاهوی شهر واقع شده است. آبشار در فصل سرما، کاملا یخ می‌زند و به مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به یخ‌نوردی تبدیل می‌شود. هر ساله نیز مسابقات بین‌المللی آسیایی یخ‌نوردی در این محل برگزار می‌شوند.

اما هملون فقط در زمستان دیدنی نیست. در فصل‌های بهار و تابستان نیز می‌توانید به دره‌ هملون بروید و از پیاده‌روی، تماشای باغ‌های آلبالو، کوهنوردی و مناظر سرسبز لذت ببرید. اگرچه دیواره‌ آبنیک و ایگل در رودبار قصران نیز در زمستان دیدنی هستند، اما موقعیت خاص هملون و دسترسی آسان به آن، این آبشار یخی را به مقصدی محبوب‌تر تبدیل کرده است.

آبشار یخی هملون
  • آدرس آبشار یخی هملون: استان تهران، ۳۵ کیلومتری تهران، مسیر میگون به شمشک، دره هملون.

آبشار بدلان | آبشاری با منظره بدیع و چشم‌نواز 

در ۲۱ کیلومتری شهر خوی، در میان باغ‌های سرسبز، آبشاری خروشان به‌نام بدلان یا قزل‌چیر قرار دارد، که در زمره زیباترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار با ارتفاع بیش از ۵۰ متر، منظره‌ای دیدنی را خلق کرده و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از راه‌های دور و نزدیک است. سرچشمه‌ آبشار بدلان، گودالی غار‌مانند است که از آن می‌توان به بالای آبشار نیز دست یافت. 

در اطراف آبشار هم درختچه‌های کوچکی روییده‌اند و همین امر، این منطقه را به یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی و گردشگری خوی تبدیل کرده است. در مجموع، سفر به این منطقه، تنفس در هوای پاک کوهستان و تماشای زیبایی‌های آبشار بدلان، تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی خواهد بود.

آبشار بدلان
  • آدرس آبشار بدلان: استان آذربایجان غربی، محدوده ۲۱ کیلومتری شهر خوی، روستای بدلان.

آبشار چاران | آبشاری ۱۰ متری در نزدیکی کرج 

این آبشار زیبا در نزدیکی سد امیرکبیر و در ابتدای مسیر روستای خور، در دل روستایی با نام چاران جای گرفته است. برای رسیدن به این آبشار دیدنی، سفری کوتاه اما دلچسب در انتظار شماست. پس از طی مسیری حدود یک ساعت در دل طبیعت بکر البرز و گذر از میان باغات سرسبز و آباد، به آبشار چاران خواهید رسید. 

در آنجا، با منظره‌ جوش‌و‌خروش آبشار و صدای دلنشین آن، غرق در آرامش و لذت خواهید شد و خاطره‌ای خوش از این سفر ثبت خواهید کرد. آبشار چاران با ارتفاع ۱۰ متر، هرچند از بلندترین آبشارهای ایران نیست، اما همواره نام آن در کنار نام زیباترین آبشارهای ایران به کار برده می‌شود. فضای اطراف آن نیز مکانی ایده‌آل برای تفریح و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. پس با خیال راحت از این آبشار که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است دیدن کنید.

آبشار چاران
  • آدرس آبشار چاران: استان البرز، شهر کرج، نزدیک به سد امیرکبیر، ابتدای جاده روستای خور، روستای چاران.

آبشار کوهک | شرقی‌ترین آبشار ایران 

در جنوب روستای کوهک، در استان سیستان و بلوچستان، آبشاری به همین نام در میان سنگ‌ها و صخره‌ها قرار گرفته است. این آبشار که در ۳ کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و کشور پاکستان واقع شده، با ریزش بر صخره‌ها، منظره‌ای توصیف‌ناپذیر را خلق می‌کند. جالب است اشاره کنیم آبشار کوهک به‌عنوان یکی از شرقی‌ترین آبشارهای ایران شناخته شده که پتانسیل بالایی برای تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های گردشگری کشور را دارد. 

مناظر صخره‌ای اطراف آبشار که حاصل ریزش آب در طول سالیان دراز است، در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، می‌تواند گردشگران بسیاری را جذب و به درآمدزایی مردم منطقه نیز کمک کند. سفر به این منطقه، قطعا تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از تماشای طبیعت دست‌نخورده ایران را به شما هدیه خواهد داد.

آبشار کوهک
  • آدرس آبشار کوهک: استان سیستان و بلوچستان، شهر سراوان، قسمت جنوبی روستای کوهک، محدوده ۳ کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان.

آبشار تافه | معجزه طبیعت در دل زاگرس

در میان نام زیباترین آبشارهای ایران، نام آبشار تافه نیز می‌درخشد. این آبشار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه به حساب می‌آید. آبشار تافه که در منطقه حفاظت‌شده بیستون واقع شده، پس از ۱۵ سال خشکی، در سال‌های اخیر حیات خود را مجدد بازیافته و طراوت و شادابی را به این منطقه هدیه داده است. آب این آبشار از چشمه‌های جوشان سرچشمه می‌گیرد و در مسیری پلکانی به پایین سرازیر می‌شود. در طول این مسیر، درختان سرسبز و تنومند از این آب گوارا سیراب شده و منظره‌ای دل‌انگیز و دیدنی را خلق می‌کنند. 

آبشار تافه
  • آدرس آبشار تافه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، منطقه گردشگری بیستون.

تماشای خروش آبشارهای ایران در نقاط مختلف کشور

ایران پهناور، گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را در خود جای داده است که هر کدام شکوه و عظمت خاص خود را دارند. در میان این زیبایی‌ها، آبشارهای ایران جایگاه ویژه‌ای دارند و با طراوت و سرزندگی خود، روح هر بیننده‌ای را تازه می‌کنند. در این مطلب، نام زیباترین آبشارهای ایران را ذکر کردیم و از زیبایی بی‌حد‌و‌مرز آن‌ها با شما سخن گفتیم؛ از آبشار مارگون گرفته تا آبشار تافه، کوهک و شیرآباد و چندین مورد آبشار زیبای دیگر. با رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت آنلاین به راحتی به هر گوشه از کشور سفر کنید و از تماشای جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید.

قطعا بازدید از این آبشارها و تماشای عظمت و شکوه آن‌ها از نزدیک، تجربه‌ای است که هرگز از خاطرتان پاک نمی‌شود. اگر آبشاری وجود دارد که باید نامش به لیست زیباترین آبشارهای ایران اضافه شود، در قسمت نظرات برای‌مان بنویسید. همچنین می‌توانید تجربه‌های ارزشمند خود پیرامون بازدید از آبشارها را با ما و دیگر مسافران به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره آبشارهای ایران

بلندترین آبشار ایران کدام است؟ 

بلندترین آبشار دائمی ایران، آبشار شوی در لرستان است. آبشار نشترود در استان البرز با ارتفاع ۱۱۰ متر، بلندترین آبشار فصلی ایران است. 

معروف‌ترین آبشارهای یخی ایران کدامند؟ 

آبشار یخی دماوند، آبشار یخی سرابکند و آبشار یخی هفت چشمه از معروف‌ترین آبشارهای یخی ایران هستند. 

محبوب‌ترین آبشارهای فصلی ایران کدامند؟ 

آبشار نشترود، آبشار تاف، آبشار گزو و آبشار پلکان از محبوب‌ترین آبشارهای فصلی هستند. 

کدام آبشارها سالانه جریان دارند؟ 

آبشار لاتون، آبشار بیشه، آبشار مارگون و آبشار آب سفید از آبشارهای دائمی و سالانه ایران هستند. 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید