شاید در سفرهایتان به گوشه‌های ایران، سری هم به استان همدان زده و تعدادی از جاذبه‌های آنجا را دیده‌ باشید؛ اما باید بدانید که غار علیصدر و گنجنامه، تنها جاذبه‌های دیدنی این استان نیستند. از همین‌ رو ما در این مطلب، به‌سراغ نقطه دیگری از استان همدان رفته‌ایم. می‌خواهیم ببینیم تویسرکان کجاست و تلاش می‌کنیم تا با بخش‌های کمتر شناخته‌شده این شهر بیشتر آشنا شویم.

ناگفته پیداست که با وجود طبیعت بی‌نظیر و تاریخ و فرهنگ پربار استان همدان، با جاهای دیدنی متنوعی در در این شهر زیبا مواجه خواهیم شد. در ادامه این بخش از مجله گردشگری فلای‌تودی، به بررسی این شهر از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا با برنامه‌ریزی کامل‌تر و دقیق‌تری بتوانید راهی سفر به این گوشه زیبای ایران شوید.

تویسرکان کجاست؟

اگر به نقشه استان همدان نگاهی بیندازیم، تویسرکان را در ۶۰ کیلومتری همدان و به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ این استان می‌بینیم. این شهر در دامنه‌های جنوبی کوه‌های الوند قرار گرفته و به‌سبب موقعیت جغرافیایی، از آب‌و‌هوای معتدل و طبیعت زیبایی هم برخوردار است. البته نباید از گذشته تاریخی شهر تویسرکان و موقعیت جغرافیایی‌اش در مسیر گنجنامه چشم‌پوشی کرد؛ از همین‌ رو، نشانه‌های تاریخی تمدن و جاذبه‌های جالب توجهی را هم می‌توان در این شهر دید. در قرن‌های گذشته، شهر رودلاور در این موقعیت جغرافیایی قرار داشته که گویا بر اثر حمله مغول به‌کل از میان رفت. شهر تویسرکان در واقع به‌جای شهر رودلاور ساخته شده‌ است.

مهم‌ترین جاهای دیدنی تویسرکان کجاست؟

برای آنکه بفهمیم تویسرکان کجاست و با زیبایی‌های این شهر بیشتر آشنا شویم، باید به‌سراغ جاهای دیدنی آن برویم. شاید تصور کنید که دیدنی‌های تویسرکان، لیست کوتاه و مختصری را تشکیل می‌دهند؛ اما باید بگوییم که این شهرستان به‌واسطه فرهنگ، تاریخ و طبیعت غنی خود، جاذبه‌های گردشگری دیدنی و جذابی هم برای پذیرایی از مسافران دارد. در ادامه مطلب، با این جاذبه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تویسرکان کجاست؟ | موقعیت مکانی روی نقشه گوگل

جاذبه‌های تاریخی تویسرکان | سفری به تاریخ و فرهنگ پربار منطقه

در تویسرکان، مجموعه متنوعی از جاذبه‌های دیدنی تاریخی را می‌توان پیدا کرد؛ از دیدنی‌هایی که با معماری گره خورده‌اند گرفته تا جاذبه‌هایی که نشانی از فرهنگ و ادبیات را در دل خود دارند. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که سفر برای شما، بدون توجه به جنبه‌های تاریخی مقصد، کامل نمی‌شود، با ما همراه باشید تا سری به نشانه‌های به‌جا‌مانده از دل تاریخ در تویسرکان بزنیم.

خانه مسعودی | یادگاری ارزشمند از دوران قاجار

خانه مسعودی، عمارتی باشکوه و یادگاری از دوران قاجار است که در قلب شهر تویسرکان و در خیابان انقلاب قرار دارد. این خانه با مساحت ۱۳۳۲ مترمربع در ۲ طبقه بنا شده و تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی را به نمایش می‌گذارد. در بخش اندرونی این عمارت، می‌توان زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی شامل تزیینات گچ‌بری، آیینه‌کاری و نقاشی‌های نفیس را دید.

در بخش بیرونی بنا هم حیاط زیبا با حوض و فواره‌هایی خودنمایی می‌کند و محیطی آرام‌بخش و زیبا را در معرض تماشای گردشگران می‌گذارد. کتیبه‌ای در کنار ورودی شاه‌نشین طبقه همکف این عمارت نصب شده که در آن، سال ۱۲۹۰ هجری قمری، به‌عنوان تاریخ ساخت بنا ذکر شده است؛ از همین‌ رو، قدمت خانه مسعودی را به بیش از ۱۳۰ سال پیش نسبت می‌دهند.

خانه مسعودی
  • آدرس: تویسرکان، خیابان دستغیب.

آرامگاه حبقوق یا حیقوق | تلاقی مذهب و تاریخ

بنابر روایات تاریخی، حیقوق یکی از پیامبران اهل کتاب است که حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مبعوث شده‌ است. آرامگاه این پیامبر در حال حاضر در شهر تویسرکان قرار دارد و به‌عنوان یکی از مکان‌های مذهبی و مقدس یهودیان شناخته می‌شود. البته بنای آرامگاه در قرن هفتم هجری و در دوران حکومت سلجوقیان در این مکان ساخته شده و از ارزش تاریخی زیادی هم برخوردار است. این روزها بنای هشت‌ضلعی و مدور آرامگاه حبقوق با معماری خاص و ویژه‌اش، از برجسته‌ترین جاذبه‌های تویسرکان محسوب می‌شود و گردشگران زیادی را برای بازدید، به‌سوی خود جذب می‌کند.

آرامگاه حبقوق یا حیقوق
  • آدرس: تویسرکان، بلوار حیقوق نبی.

بازار سرپوشیده تویسرکان | قلب تپنده و تاریخی شهر

در ادامه معرفی جاهای دیدنی تویسرکان همدان، بیایید تا با هم ببینیم قدیمی‌ترین بازار تویسرکان کجاست؟ حتی اگر هم نمونه‌های بازار سرپوشیده را در دیگر شهرهای ایران دیده باشید، باز هم گشت‌و‌گذار در بازار سرپوشیده تویسرکان برای‌تان تکراری نیست. گشتن در این بازار، مانند یک موزه زنده مردم‌شناسی، شما را از نزدیک با حال‌و‌هوای زندگی مردم بومی شهر آشنا می‌کند.

البته که از اهمیت تاریخی این بازار و سابقه آن نیز نباید غافل شویم؛ بازار سرپوشیده تویسرکان در دوران صفویه بنا شده و در عمر ۳۷۰ ساله‌ خود، شاهدی بر روزگار سپری‌شده این شهر و سرگذشت مردم آن بوده‌ است. این بازار از یک راسته اصلی و ۴ راسته فرعی تشکیل شده و هر کدام از این راسته‌ها، شما را در بافت سنتی شهر به یکی از بناهای مهم مثل مسجد جامع و مدرسه شیخ علی خان می‌رسانند.

  • آدرس: تویسرکان، جولستان، خیابان جامع.

مدرسه شیخ علی خان زنگنه | یادگاری از تاریخ صفویه

تا از بافت سنتی تویسرکان دور نشده‌ایم، سری هم به مدرسه شیخ علی خان زنگنه بزنیم. این مدرسه که در محدوده بازار سرپوشیده تویسرکان قرار دارد، یادگاری ارزشمند از دوران صفویه به حساب می‌آید و توسط سلطان سلیمان ساخته شده‌ است. مدرسه شیخ علی خان به‌عنوان مدرسه علوم دینی، با ۳۶ حجره بنا شد و تا به امروز هم با همین عنوان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از نکات جالب توجه این مدرسه، بنای تاریخی و چهار‌ایوانی آن است که با آجر و سقفی از طاق ضربی ساخته شده‌ و با ساختاری مستحکم، در طول تاریخ پابرجا و قابل استفاده باقی مانده‌ است.

مدرسه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان کجاست
  • آدرس: تویسرکان، خیابان حافظ غربی.

قلعه اشتران | بقایای دژ تاریخی اردلان

شهر تویسرکان و حوالی آن، به‌دلیل قرارگیری در مسیر گنجنامه، در تاریخ این سرزمین اهمیت زیادی داشته است. از همین‌ رو در ۱۸ کیلومتری این شهر و در جوار روستای اشتران، بقایای قلعه‌ای باشکوه دیده می‌شود که زمانی از مهم‌ترین دژهای نظامی منطقه بوده‌ است. این قلعه با زیربنای یک هکتار و با داشتن عمارتی دوطبقه و وسیع، از بهترین دیدنی‌های تاریخی تویسرکان به حساب می‌آید که با سرزدن به آن، می‌توانید از معماری دوران قاجار، هشتی و ۴ برج آن دیدن کنید.

قلعه اشتران تویسرکان کجاست
  • آدرس: ۱۸ کیلومتری مسیر تویسرکان به کرزان.

کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج | اقامتگاهی از دل تاریخ

در نزدیکی تویسرکان و در جوار روستای فرسفج، کاروانسرایی تاریخی دیده می‌شود که یادگاری از دوران حکومت سلسله صفویه به حساب می‌آید و نشانه‌هایی شاخص از معماری زیبای آن دوره را در خود دارد. این کاروانسرا با ۴ ایوان و برج‌های متقارن، به‌عنوان یکی از زیباترین کاروانسراهای به‌جامانده از آن دوران محسوب می‌شود و یکی از اقامتگاه‌های اصلی مردم در مسیر سفر به عراق بوده است.

آجرکاری‌ها و برج‌های دایره‌ای قرارگرفته در این کاروانسرا و محیط تاریخی آن، این بنا را به یکی از دیدنی‌های شهر تبدیل کرده‌اند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید؛ ضمن اینکه می‌توانید از پل چهارصدساله فرسفج هم در نزدیکی کاروانسرا دیدن کنید و جلوه‌های بیشتری از معماری دوران صفویه را از نزدیک ببینید.

کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج
  • آدرس: جاده تویسرکان به فرسفج.

خانه دکتر اقتداری | خانه هنرهای دستی تویسرکان

در خیابان شریعتی تویسرکان، می‌توان یکی دیگر از خانه‌های قدیمی این شهر را دید که در دوران قاجار و با سبک‌و‌سیاق همان دوران ساخته شده‌ است. این بنا ۱۵۰ سال قدمت دارد و با ۴ حیاط مرکزی در ۲ طبقه و با طاق‌نماها و تزیینات داخلی زیبا، یکی از دیدنی‌های تاریخی شناخته‌شده در تویسرکان به حساب می‌آید. در حال حاضر، خانه اقتداری به‌ نمایشگاهی برای صنایع‌دستی و آثار هنری هنرمندان شهر تبدیل شده‌ است. پس اگر به تویسرکان سفر کردید، می‌توانید از اهالی بپرسید که خانه هنرهای دستی تویسرکان کجاست؟ بدون شک با راهنمایی محلی‌های مهمان‌نواز، به‌راحتی به این خانه زیبا و تاریخی خواهید رسید.

  • آدرس: تویسرکان، خیابان دکتر شریعتی، کوچه مظفرالسلطان.

روستای پلکانی گشانی | قدیمی‌ترین روستای استان همدان

با‌ توجه‌ به تاریخ غنی و پربار همدان، دور از انتظار نیست که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین روستاهای ایران را در این منطقه ببینیم. روستای گشانی که در ۱۷ کیلومتری تویسرکان و در مسیر همدان به گنجنامه قرار گرفته، روستایی بسیار شناخته‌شده است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد. خانه‌های این روستا به‌سبب قرارگیری در موقعیتی کوهستانی، به‌شکل پلکانی ساخته شده‌اند و همین امر، باعث به‌و‌جود‌آمدن منظره‌ای زیبا برای بازدید گردشگران شده است. معماری منازل، سبک زندگی سنتی مردم و چشم‌انداز باغات روستا، همه در کنار هم، مجموعه‌ای دیدنی ساخته‌اند که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را روانه آنجا می‌کند.

روستای پلکانی گشانی قدیمی‌ترین روستای استان همدان
  • آدرس: ۲۵ کیلومتری مسیر تویسرکان به روستای بابا‌پیر‌علی.

آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی | هم‌نشینی ادبیات، تاریخ و معماری

در ۳ کیلومتری شمال شهر تویسرکان و در روستای خوش‌آب‌و‌هوای آرتیمان، مقبره‌ای با معماری زیبا قرار دارد که متعلق به رضی‌الدین آرتیمانی است. رضی‌الدین از شاعران مشهور دوران صفویه محسوب می‌شود که در دربار شاه‌عباس از جایگاه خوبی برخوردار بوده و اشعار زیبایی از خود بر جای گذاشته است. در میانه دهه پنجاه شمسی، بنایی زیبا با معماری مهندس جودت، معمار برجسته ایرانی، روی این آرامگاه ساخته شد و آن را به یکی از جاذبه‌های دیدنی تویسرکان تبدیل کرد. اگر به ادبیات فارسی و معماری علاقه دارید، دیدن این بنای کاشی‌کاری و چند‌وجهی زیبا را در اولویت‌های بازدید خود قرار دهید.

آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی
  • آدرس: تویسرکان، انتهای خیابان شهدا، کنار باغات جولستان.

پل کرزان | پلی تاریخی بر فراز رود زیبای خرم‌رود

در اطراف تویسرکان، روستاهایی با طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز را به‌وفور می‌توانیم ببینیم. یکی از شاخص‌ترین این روستاها را می‌توان روستای کرزان در ۱۰ کیلومتری شمال‌غربی تویسرکان دانست که در مجاورت رود خرم‌رود قرار گرفته‌ است. در این روستا در کنار چشم‌اندازهای دیدنی از باغات و طبیعت، می‌توانید پل تاریخی کرزان را هم ببینید که در دهه ۳۰ شمسی روی رود خرم‌رود ساخته شده‌ است. این پل آجری که توسط اهالی روستا برای تردد راحت‌تر بنا شده، دارای ۴ دهنه با قوس هلالی و ساختار مهندسی منظم است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به طبیعت و معماری، خالی از لطف نیست.

  • آدرس: تویسرکان، روستای کرزان.

دیدنی‌های طبیعی تویسرکان | نگاهی به طبیعت بکر منطقه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تویسرکان در دامنه‌های باصفای کوه‌های الوند واقع شده‌ و از همین‌ رو، طبیعتی بکر و شاداب را در دل خود پنهان کرده‌ است. اگر از گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی باشید، مطمئنا سفر به تویسرکان با گشتن در باغ‌های گردو و شنیدن صدای جریان نهرها و طبیعت الوند، برای‌تان کامل‌تر می‌شود. پس در ادامه، به‌سراغ پاسخ این سوال می‌رویم که مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی تویسرکان کجاست و چند مورد از مهم‌ترین این دیدنی‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تویسرکان کجاست

آبشار افشار تویسرکان | در آغوش طبیعت بکر تویسرکان

برای دیدن یکی از زیبایی‌های طبیعی شهرستان تویسرکان، تنها کافی‌ست تا ۱۲ کیلومتر به‌سمت شمال بروید. در محدوده دره اسعدی، به یکی از آبشارهای زیبای منطقه می‌رسید که از کوه الوند سرچشمه می‌گیرد. این آبشار یکی از تفرجگاه‌های محبوب میان مردم تویسرکان است و در فصل‌های مناسب سال، بسیاری برای رهایی از هیاهوی شهر و لذت‌بردن از جریان گوش‌نواز طبیعت به این منطقه پناه می‌برند. جریان آب زلال این آبشار و مناظر اطراف آن، بهترین فرصت‌ها را برای عکاسی و گذراندن لحظاتی شاد و به‌یادماندنی برای‌تان خواهد ساخت.

آبشار افشار تویسرکان
  • آدرس: ۱۲ کیلومتری شمال تویسرکان، انتهای دره اسعد.

دره گزندرسرابی | خوشامدگویی طبیعت تویسرکان

اگر از سمت شرق تویسرکان، وارد این شهر شوید، همان ابتدا، دره گزندرسرابی، یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی شهر را خواهید دید. این دره باصفا یکی از معروف‌ترین بخش‌های کوهستان الوند محسوب می‌شود و با ۵۰۰ هکتار مساحت از بافت اقلیمی مناسبی برای زراعت و کشاورزی برخوردار است. در این منطقه، می‌توانید از دیدن چشم‌انداز زیبای رود سرابی، باغات زردآلو، گردو و گیلاس، کوه‌های الوند و طبیعت شاداب آن، سرشار از لذت و آرامش شوید.

  • آدرس: ورودی شرقی تویسرکان از سمت جوکار.

پارک جنگلی کمربسته | در سایه چنارهای کهنسال تویسرکان

در این بخش از مطلب، می‌خواهیم ببینیم تفرجگاه اصلی مردم تویسرکان کجاست و مردم این شهر برای تفریح، معمولا کجا را انتخاب می‌کنند؟ یکی از تفرجگاه‌های اصلی و باصفای تویسرکان، پارک جنگلی سرکان در ۳ کیلومتری این شهر است که یکی از دیدنی‌های شهر را هم در دل خود جای داده‌ است. در پارک جنگلی کمربسته، می‌توانید درختان سربه‌فلک‌کشیده، نهر روان در میان درختان و چشم‌انداز سرسبز زیبایی را ببینید؛ اما مهم‌ترین نکته این پارک، وجود ۶ اصله درخت تنومند چنار در آن است.

این ۶ درخت با ارتفاعی برابر با ۳۰ متر در نزدیکی هم قرار دارند و گفته می‌شود که از قدیمی‌ترین چنارهای ایران هستند. قطعا گذراندن یک روز تعطیل در سایه‌ این درختان و گوش‌دادن به صدای طبیعت، می‌تواند به بخشی از خاطره‌انگیز‌ترین لحظات سفرتان به تویسرکان تبدیل شود.

پارک جنگلی کمربسته
  • آدرس: ۳ کیلومتری تویسرکان، بخش غربی سرکان.

آبشار اللو | جریان زندگی از کوه‌های الوند

قرارگرفتن تویسرکان در میان کوه‌های زیبای الوند، باعث به‌وجود‌آمدن جاذبه‌های طبیعی متنوعی در این محدوده شده‌ است. آبشار اللو یکی از همین دیدنی‌ها است که در ۶ کیلومتری تویسرکان قرار دارد و از ارتفاعات سیاه‌کمر در الوند سرچشمه می‌گیرد. این آبشار ۱۰ متری در نهایت به رودخانه سرکان می‌ریزد و در طول مسیر، چشم‌اندازهای زیبا و آرامش‌بخشی را برای گردشگران به‌ وجود می‌آورد.

مناطق اطراف این آبشار هم بهترین نقطه برای لحظاتی آسایش و آرامش و گذران یک روز به‌یادماندنی و جذاب هستند. البته این را هم در نظر داشته باشید که برای رسیدن به آبشار، به یک ساعت پیاده‌روی سبک نیاز دارید؛ اما در نهایت به یکی از بهترین جاهای دیدنی تویسرکان خواهید رسید.

  •  آدرس: شمال‌شرق تویسرکان.

با سوغات تویسرکان آشنا شوید

حال که فهمیدیم تویسرکان کجاست و با چند مورد از مهم‌ترین دیدنی‌های آن بیشتر آشنا شدیم، وقت آن است که به‌سراغ سوغات همدان از این شهر برویم. محال است قصد سفر به استان همدان را داشته‌ باشید و از کیفیت گردوهای منطقه تویسرکان به گوشتان نخورد. برجسته‌ترین سوغات این شهر، گردو است و مرغوب‌ترین انواع آن در تویسرکان تولید می‌شود؛ به‌طوری‌ که بخش زیادی از محصولات گردو معمولا به سایر کشورها صادر می‌شود و به این شهر، پایتخت طلای سبز ایران می‌گویند. اما در کنار گردو، سوغات دیگری را هم در شهر تویسرکان می‌توان دید که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه نام می‌بریم:

  • محصولات سفالی؛
  • محصولات چرم‌دوزی؛
  • محصولات منبت‌کاری؛
  • محصولات معرق‌کاری؛
  • محصولات قالی‌بافی؛
  • انگور.
سوغات تویسرکان

معروف‌ترین غذای تویسرکان چیست؟

آش در فرهنگ غذایی مردم شهرستان تویسرکان جایگاهی ویژه‌ دارد و انواع متفاوتی از آن را می‌توان با بهترین طعم و کیفیت در این منطقه پیدا کرد و چشید. البته غذاهای معروف تویسرکان به آش خلاصه نمی‌شوند و اگر فرصتی دست داد، از چشیدن دست‌پخت مردم محلی نباید گذشت. برخی از معروف‌ترین غذاهای سنتی تویسرکان عبارت‌اند از:

  • آش ترخینه؛
  • آش بادمجان؛
  • آش کلم قمری؛
  • آش‌رشته دوغ؛
  • آش سماق؛
  • کوفته نخودی؛
  • خورش قیمه تویسرکانی.
غذاهای معروف تویسرکان

بهترین فصل سفر به تویسرکان چه زمانی است؟

همانطور که دیدیم، شهرستان تویسرکان در دامنه کوه‌های الوند در استان همدان قرار گرفته‌ و بسیاری از دیدنی‌های آن در نواحی کوهستانی واقع شده‌اند. از‌ آنجایی‌ که زمستان‌های سرد و معمولا پربارشی در انتظار کوه‌های الوند است، سفر به تویسرکان هم در فص‌های سردتر سال توصیه نمی‌شود. بهترین زمان سفر به این شهرستان و لذت‌بردن از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی آن، از اوایل بهار تا انتهای تابستان است. در این ماه‌ها، می‌توانید بیشترین بهره را از هوای پاک و طبیعت بکر تویسرکان ببرید و با تجربه یک سفر خاطره‌انگیز، به شهر محل اقامتتان بازگردید.

در سفر به تویسرکان کجا اقامت داشته باشیم؟

در این بخش، می‌خواهیم به‌سراغ اقامتگاه‌های تویسرکان برویم. نکته مهم درباره این شهرستان، این است که در آن، تنها یک هتل برای اقامت وجود دارد؛ اما گزینه‌های دیگری مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی را می‌توان در گوشه‌و‌کنار منطقه و به‌ویژه در روستاها دید. در ادامه، به شما خواهیم گفت که اقامتگاه‌های مناسب در تویسرکان کجاست و ۳ مورد از این مراکز اقامتی را معرفی می‌کنیم تا در خصوص محل اقامت خود، بهتر و راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

هتل فاران تویسرکان | هتلی با امکانات قابل قبول

هتل فاران در نزدیکی آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی و در فاصله ۲ کیلومتری از مرکز شهر و بافت تاریخی تویسرکان قرار دارد. این هتل با داشتن ۱۵ اتاق در ۳ طبقه، پذیرای مسافران است و به‌دلیل داشتن چشم‌اندازی زیبا، قیمت مناسب و امکانات رفاهی قابل قبول، می‌تواند نیازتان به محل اقامت را در سفر به تویسرکان در حد قابل قبولی برطرف کند. مزیت مهم دیگر هتل فاران، این است که با بسیاری از جاهای دیدنی تویسرکان فاصله زیادی ندارد و این ویژگی برای گردشگران، بسیار کاربردی‌ است.

هتل فاران در تویسرکان همدان
  • آدرس: تویسرکان، خیابان فردوسی، بلوار میررضی آرتیمانی.

اقامتگاه بوم‌گردی خانه سادات | لمس زندگی مردم بومی

اگر در سفرهای خود، به تجربه زندگی در میان مردم بومی آن منطقه و آشنایی بی‌واسطه با فرهنگ آنان علاقه داشته باشید، اقامتگاه بوم‌گردی خانه سادات از گزینه‌های مناسب برای شماست. این اقامتگاه در ۸ کیلومتری تویسرکان و در روستای آرتیمان واقع شده‌ است و با ۳ اتاق کف‌خواب، امکان پذیرایی از ۲۰ مسافر را به‌طور همزمان دارد. در اقامتگاه خانه سادات در عین برخورداری از قیمت مناسب، می‌توانید از خدمات رفاهی چون سفارش غذاهای محلی، پارکینگ، شربت‌خانه و سیستم گرمایشی هم استفاده کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی خانه سادات
  • آدرس: تویسرکان، روستای آرتیمان، خیابان الوند.

اقامتگاه بوم‌گردی دهبنه | خانه‌ای بومی در فضایی سرسبز

اقامتگاه بوم‌گردی دهبنه در واقع یک خانه بومی در میان محوطه‌ای سرسبز در ۷ کیلومتری شهرستان تویسرکان است. این اقامتگاه با داشتن ۴ اتاق، ظرفیت پذیرایی از ۲۴ نفر را به‌شکل کف‌خواب دارد. با اقامت در این مرکز اقامتی، می‌توانید زندگی محلی مردم روستا را بدون واسطه و به‌شکل طبیعی و واقعی‌اش تماشا کنید و از طبیعت زیبای مجموعه لذت ببرید. امکان آشپزی و سفارش غذا هم در این اقامتگاه وجود دارد و ضمن اقامت، می‌توانید از امکاناتی مثل پارکینگ و تور محلی هم استفاده کنید.

  • آدرس: ۷ کیلومتری جاده جوکار به تویسرکان.

برای دیدن جاهای دیدنی تویسرکان آماده‌اید؟

همدان همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای علاقه‌مندان به سفر بوده‌ است و بسیاری از دیدنی‌های آن شناخته‌شده هستند. اما وقتی پای ماجراجویی و کسب تجربه‌های بیشتر در سفر به‌ میان می‌آید، شهرهای کوچک‌تر همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

با همین رویکرد، این‌ بار به‌سراغ یکی از شهرستان‌های زیبای این استان رفتیم و دیدیم که تویسرکان کجاست، چه دیدنی‌هایی دارد، سوغات آن چیست و در ادامه با چند هتل و اقامتگاه در این شهر آشنا شدیم. امیدواریم که در این مطلب، به تمام سوالات شما درباره این شهرستان کوچک و زیبا پاسخ داده‌ باشیم. با رزرو بلیط هواپیما، بلیط قطار و هتل راهی این شهر زیبا شوید و از سفر خود لذت ببرید.

اگر تجربه سفر به تویسرکان را داشته‌اید یا جاذبه معروف دیگری را در این شهر می‌شناسید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره تویسرکان

تویسرکان کجاست؟

تویسرکان از توابع استان همدان است و در همسایگی این شهر قرار دارد.

فاصله تویسرکان از همدان چقدر است؟

تویسرکان در ۶۰ کیلومتری شهر همدان قرار گرفته‌ است.

سوغات تویسرکان چیست؟

مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات این شهر، گردو است؛ اما محصولاتی چون قالی، سفال، منبت و معرق را هم می‌توانید به‌عنوان سوغات این شهر تهیه کنید.

مردم در تویسرکان با چه زبان و گویشی صحبت می‌کنند؟

بسیاری از مردم تویسرکان، لر هستند و در کنار زبان فارسی، به گویش لری تویسرکانی صحبت می‌کنند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید