چقدر طول می‌کشد تا ویزا بگیرم؟ یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که زمان برنامه‌ریزی یک سفر خارجی، با آن مواجه می‌شویم همین مراحل دریافت ویزا و پروسه صدور ویزا هست. در ابتدا لازم است بدانید که مدت زمان صدور ویزا به نوع ویزا درخواستی شما و کشوری که می‌خواهید به آن درخواست دهید و شرایطتان بستگی دارد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی می‌خواهیم همه چیز درباره مدت زمان صدور ویزا و این که چه مدت طول می‌کشد تا ویزا صادر شود؟ در کنار پروسه صدور ویزا را توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

مراحل دریافت ویزا چطور است؟

اگرچه دریافت ویزای هر کشور شرایط خاص خودش را دارد، مراحل دریافت ویزا در اکثر موارد مشابه و به شرح زیر است.

  • برای دریافت ویزا، ابتدا باید نوع ویزا و کشور مقصد خود را انتخاب کنید.
  • در قدم بعدی باید مدارک لازم را جمع‌آوری کنید و به سفارت‌خانه تحویل دهید.
  • پس از ارائه مدارک، تنها کاری که باید انجام دهید، پیگیری از سفارت‌خانه است.
  • این کار می‌تواند توسط خودتان یا یک شخص واسطه انجام شود.
  • درخواست ویزا و سپردن آن به آژانس‌ها و مراکز اخذ ویزا، صرفه‌جویی در وقت شماست.

نکات تاثیرگذار بر مدت زمان صدور ویزا

عوامل بسیاری بر مدت زمان صدور ویزا تاثیرگذار هستند، عواملی مانند نوع ویزا، کشور مقصد، مدارک کامل یا ناقص، سابقه سفر و نحوه تصمیم‌گیری همگی بر زمان انتظار ویزا تاثیر می‌گذارند، در ادامه این موارد را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد.

کشور مقصد | کشوری که به آن درخواست ویزا می‌دهید!

از آنجایی که سیاست‌‌ها و پروسه صدور ویزا در هر کشوری متفاوت است. در برخی از کشورها، فرآیند صدور ویزا سریع‌تر انجام می‌شود، در حالی که در کشورهایی دیگر ممکن است این فرآیند نیاز به بررسی دقیق‌تری داشته باشد. به طورکلی روابط سیاسی میان دو کشور مبدا و مقصد در فرآیند صدور ویزا تحولاتی شگرف ایجاد خواهد کرد.

مثلا اگر شما از کشور امارات درخواست ویزا کرده باشید به راحتی قادر به اخذ آن خواهید بود و نهایت در ۳ الی ۴ روز کاری ویزا به دست‌تان می‌رسد. در صورتی که اگر از کشورهای کانادا یا آمریکا درخواست صدور ویزا کنید، ممکن است این روند بررسی بر مدت زمان صدور ویزا شما تاثیر بسیاری داشته باشد.

نوع ویزا | ویزای توریستی، ویزای تجاری و تحصیلی

نوع ویزا درخواستی بر مدت زمان صدور ویزا بسیار تاثیرگذار است. ویزاها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند، ویزا توریستی، تجاری، خانوادگی و تحصیلی. هر یک از این نوع ویزا، نیازمند یک سری مدارک خاص و پروسه صدور ویزا منحصر به خود است. با این حساب برای هر نوع ویزا مدت زمان در نظر گرفته‌شده متفاوت خواهد بود.

به طور مثال برای ویزای شینگن به کشور ایتالیا، مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ روز کاری در نظر گرفته می‌شود. این درحالی است که اگر نوع ویزای درخواستی شما از توریستی به تحصیلی تغییر پیدا کند، مدت زمان صدور ویزا از ۱۵ روز به ۳ الی ۴ هفته هم می‌رسد.

سابقه سفر | تاریخچه سفر به کشورهای دیگر

در شرایطی که درخواست کننده ویزا، قبلا ویزا گرفته باشد و به کشورهای دیگری سفر کرده باشد، سوابق سفر او نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری مقامات مربوطه تاثیرگذار شود. اگر شما در گذشته به کشورهایی نظیر عراق یا افغانستان سفر کرده باشید، این امکان را هم باید در نظر بگیرید که سفارت برخی کشورها روند بررسی ویزای شما را طولانی‌تر از معمول خواهند کرد.

مدارک کامل و بی‌نقص | بررسی صحت مدارک ارسالی

ارائه مدارک به طور کامل بخصوص پاسپورت، تصاویر شناسنامه، تمکن مالی و … تاثیر بسیاری در سرعت پروسه صدور ویزا شما خواهد داشت. کوچکترین اشتباه و نقص در مدارک ارسالی، باعث تاخیر در زمان انتظار ویزا می‌شود.

پروسه درخواست ویزا | ویزای آنلاین یا آفلاین

پروسه درخواست آنلاین ویزا ممکن است فرآیند صدور ویزا را سرعت ببخشد. از آنجایی که بعضی از کشورها امکان ارسال اسناد و اطلاعات خود را به صورت آنلاین فراهم کردند، مدت زمان صدور ویزا در این شرایط سریعتر خواهد بود.

تقویم سفر | برنامه‌ریزی برای بهترین زمان درخواست ویزا

طبیعتا انتخاب بهترین زمان سفر، تاثیر بسزایی بر فرآیند صدور ویزای شما دارد. اگر شما در زمان پیک سفر درخواست خود را به سفارت داده باشید، به دلیل حجم بالای تقاضاها ممکن است زمان صدور ویزا به تعویق بیافتد. پس دقت کنید، زمان اوج سفر سعی کنید درخواست ویزا ندهید.

مدت زمان صدور ویزای سنگاپور

ویزای سنگاپور، جز آن دسته از ویزاهای الکترونیکی است که با توجه به نوع ویزا، هدف سفر و مدارک قابل ارائه مدت زمان صدور آن متغییر خواهد بود. ویزای گردشگری سنگاپور بین ۱۰ الی ۱۲ روز کاری زمان نیاز دارد. یکی از مدارک الزامی برای اقدام شما، رزرو هتل به تعداد شب‌های اقامتتان از طریق کارگزارهای محلی سنگاپور به صورت آفلاین است. بعد از دریافت ویزا سنگاپور به صورت آنلاین، در زمان سفر یک نسخه چاپی هم از ویزا در فرودگاه ارائه دهید.

مدت زمان صدور ویزای روسیه

ویزای روسیه را می‌توانید هم به صورت الکترونیکی و هم استیکری دریافت نمایید. در صورت دریافت ویزای استیکری روسیه، مدت اعتبار این ویزا براساس مدت زمان اقامتتان در این کشور تعیین می‌شود. به طور مثال اگر قصد سفر ۵ روزه به روسیه را دارید و مدت زمان رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت شما ۵ روز است، ویزا شما نیز ۵ روزه صادر خواهد شد. مدت زمان صدور ویزای روسیه به طور معمول ۳۰ روز است.

مدت زمان صدور ویزای قبرس جنوبی

 مدت زمان پردازش ویزا قبرس جنوبی در حدود دو هفته و ۱۴ روز کاری است. پروسه اقدام و ارائه مدارک دقیقا همانند ویزا شینگن است. با این تفاسیر شما پس از ارائه مدارک و انگشت‌نگاری ۱۴ روز کاری زمان نیاز دارید تا جواب ویزایتان صادر شود. البته به شرایط فرد و نوع ویزا درخواستی این زمان ممکن است تا یک ماه طول بکشد. مدت اعتبار ویزای کوتاه مدت قبرس جنوبی ۹۰ روز و ویزا بلند مدت ۵ سال است. در حال حاضر هزینه دریافت ویزا حدود ۸۰ یورو است.

مدت زمان صدور ویزای فیلیپین

مدت زمان صدور ویزا فیلیپین کاملا بستگی به ملیت شما دارد، اما به طورکلی از ۱۰ روز تا ۳ هفته کاری زمان نیاز است. برای درخواست ویزا فیلیپین به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حضور مسافر در سفارت برای مصاحبه الزامی است.
  • سفارت فیلیپین برای متقاضیان با شرایط خاص درخواست مدارک اضافی یا مصاحبه بیشتر دارد.
  • اگر دعوت‌نامه شما از طرف یک شخص با ملیت فیلیپینی خارج از کشور باشد، کپی پاسپورت و بلیط هواپیما آن شخص لازم است.
  • در صورتی که دعوت‌نامه از طرف افراد خارجی با اقامت دائم فیلیپین باشد، ارائه گواهی معتبر کارت مجوز افراد خارجی (ACR)، فتوکپی اطلاعات و صفحات ویزای پاسپورت الزامی است.

مدت زمان صدور ویزای ژاپن

مدت زمان صدور ویزای ژاپن ۱۰ تا ۱۴ روز کاری است. برای درخواست ویزا ژاپن به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

  • برای درخواست ویزای توریستی ژاپن، در صورت درخواست به سفارت باید همراه اصل مدارک، جهت انگشت‌نگاری و مصاحبه به سفارت ژاپن مراجعه کنید.
  • گردش حساب سه ماه آخر و تمکن مالی از شرایط مهم اخذ ویزای توریستی ژاپن است.
  • مهمترین مدرک ویزای ژاپن، گواهی اشتغال به کار است.
  • مدارک مورد نیاز ویزای توریستی ژاپن باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شود و توسط دادگستری و امور خارجه تایید شود.

مدت زمان صدور ویزای تاجیکستان

فرآیند صدور ویزا تاجیکستان تا صدور آن، حدود ۷ روز زمان نیاز دارد. در این مدت باید منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی شود. در صورت تایید‌شدن و دریافت ویزا، تاییدیه آن را در آدرس الکترونیکی خود دریافت خواهد کرد. تایید را چاپ کنید و برای دریافت ویزا به سفارت تاجیکستان مراجعه کنید.

  • برای انجام امور ویزای خود یک ماه قبل از تاریخ خروجتان اقدام کنید.
  • بعد از صدور ID Number برای دریافت ویزا به صورت لیبل باید با همراه داشتن پاسپورت خود با ID Number به سفارت بروید.
  • اعتبار ویزای الکترونیک تاجیکستان ۶۰ روز است.
  • اعتبار ویزای تاجیکستان به صورت لیبل ۴۵ روز است.

مدت زمان صدور ویزای عمان

برای سفر به عمان با ملیت ایرانی و برای اقامت زیر ۱۴ روز نیاز به ویزا ندارید، برای اقامت بیشتر از ۱۴ روز باید ویزای الکترونیکی برای شما صادر شود. اعتبار اقامت ویزا الکترونیکی عمان ۳۰ روز است و دریافت ویزای توریستی عمان بین ۲ تا ۵ روز کاری طول می‌کشد. برای صدور ویزا عمان به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از اقدام برای دریافت ویزا، اعتبار پاسپورت خود را چک کنید. حداقل ۷ ماه اعتبار و ۲ صفحه خالی نیاز دارید.
  • مدت زمان اعتبار ویزای توریستی عمان ۲ ماه است.
  • ویزا عمان به صورت الکترونیکی صادر شده و فایل پی‌دی‌اف آن به ایمیل فرد ارسال می‌شود.

مدت زمان صدور ویزا ازبکستان

درخواست و صدور ویزا الکترونیکی ازبکستان بدون محدودیت است. ویزای الکترونیک ازبکستان معمولا صرف سه روز کاری صادر شده به جز روزهای شنبه و یکشنبه و تعطیلات رسمی ازبکستان که روزهای کاری نیستند.

مدت زمان صدور ویزای کشورهای مختلف در یک نگاه

کشورنوع ویزامدت زمان صدور
دبیگردشگری – تجاری- تحصیلی۲ تا ۵ روز کاری – نهایت ۱۰ روز
اسپانیاتوریستی۱۵ تا ۲۰ روز کاری
تایلندگردشگری – تجاری- تحصیلی۵ روز کاری – نهایت ۷ تا ۱۰ روز
هندوستانتوریستی۱۰ روز کاری
آذربایجانگردشگری – تجاری- تحصیلی۳ روز کاری
اندونزیتوریستیاستیکری ۷ روز کاری 
الکترونیکی ۱۲ روز کاری
فوری الکترونیکی ۵ روز کاری
سنگاپورتوریستی۱۰ الی ۱۲ روز کاری
روسیهگردشگری – تجاری- تحصیلی۳۰ روز کاری
قبرس جنوبیتوریستیحدود ۱۴ روز کاری
فیلیپینتوریستی۱۰ روز کاری تا ۳ هفته کاری
تاجیکستانتوریستی۳۰ روز کاری
ژاپنتوریستی۱۰ تا ۱۴ روز کاری
ترکیهتوریستیویزا ندارد
عمانتوریستی۱ تا ۲ روز کاری
ارمنستانتوریستیویزا ندارد
چینتوریستی۴ تا ۵ روز کاری
فرانسهتوریستی۱۵ تا ۲۰ روز کاری

صفر تا صد پروسه صدور ویزا

پروسه صدور ویزا برای هر شخصی بسته به شرایطی که دارد، متفاوت خواهد بود. به طورکلی، مدت زمان صدور ویزا بستگی به عوامل مختلفی دارد. هر چه بیشتر تلاش کنید تا به درخواست‌های کشور مقصد توجه کنید، مدت زمان صدور ویزایتان سریعتر انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که فرآیند دریافت ویزای بسیاری از کشورها را می‌توانید به صورت تماما آنلاین انجام دهید. تجربه شما از مراحل اخذ ویزا چیست؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره مدت زمان صدور ویزا

عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان صدور ویزا چه عواملی است؟

عواملی مانند نوع ویزا، کشور مقصد، نوع سفر، زمان سفر و … بر مدت زمان صدور ویزای شما تاثیر مستقیم دارد.

چطور می‌توان مدت زمان صدور ویزا را کاهش داد؟

برای کاهش مدت زمان صدور ویزا، در درجه اول مهم است که مدارک خود را به دقت و کامل ارسال نمایید. در درجه دوم اطلاعات درخواستی را صحیح و مطابق با واقعیت ارائه دهید.

چه مدت طول میکشد تا ویزا تحصیلی صادر شود؟

صدور ویزا دانشجویی معمولا به نسبت ویزاهای دیگر بیشتر زمان می‌برد. در حالت عادی بین ۶ الی ۱۲ هفته زمان نیاز دارد. زیرا مراحل پردازش ویزا شامل بررسی و اعتبارسنجی دقیق مدارک است.

مدت اعتبار ویزای توریستی شینگن، چقدر است؟

بازه زمانی ویزای توریستی شینگن از ۹۰ روز تا ۶ ماه است. یعنی در بازه زمانی ۱۸۰ روز می‌توانید ۹۰ روز در این کشور حضور داشته باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید