فومن، این شهرستان سرسبز و خرم در استان گیلان، به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردش به «نگین سبز گیلان» شهرت یافته است. اگر اهل گشت‌وگذار در طبیعت هستید، توصیه می‌کنیم به‌ هیچ‌ عنوان سفر به فومن را از دست ندهید. جاذبه‌های طبیعی و بخش مهمی از جاهای دیدنی فومن، شامل جنگل‌های انبوه، شالیزارهای سرسبز، ییلاقات خنک و دل‌انگیز، رودخانه‌های پرآب و چشم‌اندازهایی بدیع و مسحورکننده هستند که بدون شک هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، سفری به نگین سبز گیلان داشته باشیم و با جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا شویم.

فومن کجاست؟ | معرفی جاهای دیدنی فومن

فومن، شهرستانی سرسبز در غرب استان گیلان واقع در شمال ایران به حساب می‌آید. این شهرستان از شمال با صومعه‌سرا و ماسال، از غرب با خلخال و ماسوله، از جنوب با شهرستان طارم در استان قزوین و از شرق با شفت همسایه است. گفتنی‌ است، فومن با قدمتی که به دوران باستان می‌رسد، در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است.

قلعه رودخان، ماسوله، آبشار لارچشمه و… از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری فومن هستند؛ همچنین، این شهرستان به‌دلیل صنایع‌دستی و غذاهای محلی خوشمزه‌اش از جمله کلوچه فومن، ترش‌واش و باقالی‌قاتوق، شناخته‌ شده است. این شهر با آب‌و‌هوایی معتدل و مرطوب، در بیشتر فصول سال مقصدی ایده‌آل برای سفر خواهد بود. در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین دیدنی های فومن پرداخته‌ایم.

معرفی جاهای دیدنی فومن

قلعه رودخان | چشم‌اندازهای بی‌نظیر از فراز تاریخ

قلعه رودخان که به‌نام‌های «قلعه حسامی» و «قلعه هزار‌پله» نیز شناخته می‌شود، از جمله مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان و به‌نوعی نماد این استان سرسبز به‌شمار می‌رود. از آنجایی‌ که این قلعه تاریخی، بر فراز صخره‌ای پوشیده از درختان انبوه در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی فومن و در روستای رودخان واقع شده است، می‌توان از آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن یاد کرد. قلعه رودخان قدمتی ۱۷۰۰ ساله دارد و با ۲۶ برج و بارو، دیوارهای بلند و پل‌های متعدد، از نمونه‌های بارز معماری قلعه‌سازی در ایران به‌ حساب می‌آید.

برای رسیدن به قلعه رودخان، باید از ۱۰۵۰ پله سنگی بالا بروید. این مسیر که در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته است، خود به‌تنهایی جاذبه‌ای دیدنی محسوب می‌شود. در محوطه آن نیز امکانات رفاهی از جمله رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارند. از فراز قلعه رودخان، چشم‌اندازهای ۳۶۰ درجه‌ای از جنگل‌های سرسبز، شالیزارهای برنج، رودخانه‌ها و کوه‌های البرز پیش روی شماست که تماشای این مناظر، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی خواهد بود. بهترین زمان بازدید از قلعه رودخان، فصل بهار و پاییز است. در این فصول، هوا خنک و مطبوع است و زیبایی طبیعت دوچندان می‌شود. توصیه می‌کنیم برای صعود به قلعه رودخان، کفش و لباس مناسب پیاده‌روی به‌همراه داشته باشید.

قلعه رودخان از جاهای دیدنی فومن
  • آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر فومن، روستای رودخان.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان چگونه است؟

مسیر رسیدن به قلعه رودخان از شهر فومن آغاز می‌شود. پس از گذر از خیابان‌های فومن، به جاده قلعه رودخان می‌رسید. در طول این مسیر، از روستاهای متعددی عبور خواهید کرد؛ از جمله گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه‌کش، گوراب پس، ملسکام و سعیدآباد. هر کدام از این روستاها با جاذبه‌های خاص خود، زیبایی سفر شما را دوچندان می‌کنند. پس از رسیدن به روستای قلعه رودخان، مسیر را ادامه دهید تا به حیدرآلات برسید و در نهایت، به پارکینگ قلعه خواهید رسید. ساعات بازدید و مبلغ بلیط این مجموعه زیبا به شرح زیر است:

  • نیمه اول سال: از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر.
  • نیمه دوم سال: از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر.
  • مبلغ بلیط: از ۴,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ تومان متغیر است.
قلعه رودخان

ماسوله | معجزه معماری در کوهستان

کمتر کسی‌ است که نام ماسوله زیبا را نشنیده باشد. ماسوله روستایی پلکانی و تاریخی در دل کوه‌های گیلان است که در ۳۶ کیلومتری فومن قرار دارد و از جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود.. قدمت این روستا به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد و با معماری منحصربه‌فرد خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. خانه‌های ماسوله به‌صورت پلکانی و در دامنه کوه ساخته شده‌اند. این خانه‌ها با سقف‌های چوبی و ایوان‌های زیبا، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را خلق کرده‌اند.

از طرفی هم کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش‌شده ماسوله، زیبایی این روستا را دوچندان می‌کنند. لازم به ذکر است که فصل بهار و تابستان، بهترین زمان‌ها برای سفر به ماسوله به‌شمار می‌روند. جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در این روستا وجود دارند که از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه مردم‌شناسی ماسوله: در این موزه می‌توانید با آداب‌ورسوم، فرهنگ و تاریخ مردم ماسوله آشنا شوید.
  • بازار ماسوله: بازاری سنتی و قدیمی که در آن می‌توانید انواع سوغات و صنایع‌دستی ماسوله را خریداری کنید.
  • مسجد ماسوله: مسجدی تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.
  • طبیعت ماسوله: ماسوله در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و طبیعتی بکر و زیبا دارد. در اطراف ماسوله، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.
  • آدرس ماسوله: استان گیلان، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن، بخش سردار جنگل، روستای ماسوله.
ماسوله از جاهای دیدنی فومن

مسیرهای دسترسی به ماسوله چگونه هستند؟

دو راه برای رسیدن به ماسوله، این روستای پلکانی و تاریخی گیلان وجود دارند که ما در ادامه، آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • جاده فومن به ماسوله: این مسیر از سمت استان گیلان آغاز می‌شود و شما را از میان شهر فومن و سپس از میان روستاهای سرسبز و ییلاقی به ماسوله می‌رساند.
  • جاده ماجلان به ماسوله: این مسیر از سمت استان اردبیل آغاز می‌شود و شما را از طریق جاده خلخال به ماسوله می‌رساند. ماجلان، آخرین روستای استان اردبیل در این مسیر، دروازه‌ای به‌سوی ماسوله است.

امام‌زاده ابراهیم شفت | زیارتی در دل طبیعت بکر گیلان

گرچه امام‌زاده ابراهیم شفت در حوزه استحفاظی شهرستان شفت قرار دارد، اما به‌دلیل نزدیکی به شهرستان فومن (حدود ۲۰ کیلومتر) و دسترسی آسان از این شهر، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن و شفت نیز در نظر گرفت. امام‌زاده ابراهیم شفت، بقعه‌ای متبرک و زیارتگاهی معروف در دل جنگل‌های سرسبز گیلان است. این جاذبه مقدس در ۳۴ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شفت و در روستای طالقان قرار دارد. بنابر روایات، آرامگاه امام‌زاده ابراهیم متعلق به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و قدمت این بقعه به قرن‌های گذشته برمی‌گردد.

بنای امام‌زاده ابراهیم شفت از دو بخش اصلی گنبد و بقعه تشکیل شده است؛ گنبد این بقعه به‌رنگ نقره‌ای است و از دور در میان انبوه درختان جنگل می‌درخشد. بقعه امام‌زاده ابراهیم نیز فضایی آرام و معنوی دارد و زائران می‌توانند در آن به دعا و نیایش بپردازند. در اطراف امام‌زاده، امکانات رفاهی مانند رستوران، مغازه و اقامتگاه وجود دارند. زائران و گردشگران می‌توانند از کتابخانه و موزه موجود در محوطه امام‌زاده ابراهیم نیز دیدن کنند. امکانات و جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف این امامزاده وجود دارند که از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امام‌زاده ابراهیم شفت
  • طبیعت بکر: این منطقه از جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای زیبا پوشیده شده است.
  • پیاده‌روی: مسیرهای پیاده‌روی متعددی در اطراف امامزاده ابراهیم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای لذت‌بردن از طبیعت بکر استفاده کنید.
  • غار لارجه: این غار در نزدیکی امامزاده ابراهیم واقع شده و یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است.
  • آدرس امام‌زاده ابراهیم شفت: استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمدسرگوراب، دهستان گیلده، روستای امامزاده ابراهیم.

مسیر دسترسی به امام‌زاده ابراهیم شفت چگونه است؟

برای رسیدن به امام‌زاده ابراهیم شفت، باید از شهرستان شفت به‌سمت جنوب‌‌شرقی حرکت کنید. پس از عبور از ۳۴ کیلومتر، به روستای طالقان و امام‌زاده ابراهیم خواهید رسید. البته گفتنی است این جاذبه اخیرا طی حادثه‌ آتش‌سوزی آسیب دیده است و به‌زودی بازسازی خواهد شد.

پل خشتی فومن | شاهکاری از معماری دوران قاجار

یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن، پل خشتی آن است. پل خشتی فومن که با طول حدود ۲۰ متر و عرض حدود ۵ متر، بر فراز رودخانه فومن یا رودخانه ماسوله رودخان خودنمایی می‌کند، به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود. این بنای تاریخی از آجر، سنگ و ملات ساخته شده است که همین امر، زیبایی و اصالت آن را دوچندان می‌‌کند. این پل از زمان احداث تاکنون، شاهد فراز‌و‌نشیب‌های تاریخی بوده و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

پل خشتی فومن نه‌تنها زمانی راه ارتباطی بین دو بخش شرقی و غربی شهر فومن بود، بلکه محل عبور‌و‌مرور کاروان‌ها و مسافران نیز به‌ شمار می‌رفت. امروزه، این پل به‌دلیل قدمت تاریخی، معماری زیبا و موقعیت مکانی، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر فومن شناخته می‌شود و گردشگران می‌توانند از قدم‌زدن روی آن و تماشای مناظر اطراف لذت ببرند. بازدید از این پل رایگان است و در کنار آن، چایخانه‌ای سنتی وجود دارد که می‌توانید در آنجا استراحت کنید و از نوشیدن چای لذت ببرید.

پل خشتی فومن
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، مرکز شهر، خیابان امام‌خمینی، نزدیک میدان امام‌خمینی.

روستای فوشه | روستایی با معماری سنتی و اصیل

روستای فوشه، روستایی ییلاقی و زیبا در دل کوهستان‌های سرسبز گیلان، واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی فومن است. این روستا با طبیعت بکر و چشم‌نواز، معماری سنتی و مردمی خونگرم، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. فوشه که در میان کوه‌ها و جنگل‌های انبوه قرار گرفته است، آب‌وهوایی خنک و مطلوب دارد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستید، تماشای رودخانه‌های خروشان، آبشارهای زیبا، چشمه‌های زلال و مناظر طبیعی این روستا، برای‌تان بسیار جذاب خواهد بود.

همچنین در روستای فوشه، می‌توانید از فعالیت‌های مختلف گردشگری مانند پیاده‌روی در طبیعت، کوه‌نوردی، عکاسی، خرید سوغات و صنایع‌دستی و چشیدن غذاهای محلی لذت ببرید. برای رسیدن به روستا، باید از شهرستان فومن به سمت جنوب‌شرقی حرکت کنید. پس از عبور از ۷ کیلومتر، به این روستا خواهید رسید. البته گفتنی‌ست که روستای فوشه در دامنه‌ کوه قرار گرفته است و شب‌ها، نور خانه‌ها و چراغ‌هایشان منظره‌ای رمانتیک و دلنشین ایجاد می‌کند؛ همچنین، اگر هوا صاف باشد، می‌توانید ستارگان را به‌وضوح در آسمان ببینید.

روستای فوشه از جاهای دیدنی فومن
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، روستای فوشه.

غار خون فوشه | شاهکاری از طبیعت

غار خون فوشه یکی از غارهای دیدنی استان گیلان است که در روستای فوشه و در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر فومن واقع شده و به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن به‌ شمار می‌رود. این غار در دل کوه قرار دارد و به‌دلیل وجود رسوبات آهکی در طول هزاران سال، قندیل‌ها و استالاگمیت‌های زیبایی در آن شکل گرفته است. غار خون فوشه دارای ۲ دهانه ورودی است که دهانه اصلی آن حدود ۲ متر ارتفاع و ۵ متر عرض دارد. برای ورود به غار، باید از پله‌های فلزی پایین بروید و سپس در مسیری که در برخی از قسمت‌ها شیبدار است، پیاده‌روی کنید.

گفته می‌شود که در گذشته، از غار خون فوشه برای سکونت انسان‌ها استفاده می‌شده است. در داخل غار آثار و بقایایی از ظروف سفالی و ابزارآلات سنگی کشف شده‌اند که قدمت آن‌ها به دوران پیش از تاریخ می‌رسد. غار خون فوشه به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و ارزش تاریخی، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در استان گیلان به حساب می‌آید و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به آن سفر می‌کنند. برای بازدید از غار خون فوشه، باید کفش و لباس مناسب بپوشید؛ در داخل غار نیز هوا خنک است؛ بنابراین، حتما با خود لباس گرم ببرید. لازم به ذکر است که در غار، نورپردازی مناسبی نیز وجود ندارد و می‌توانید از چراغ‌قوه استفاده کنید.

غار خون فوشه
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، روستای فوشه، جنوب‌غربی این روستا.

آبشار لارچشمه | بهشت خنکای گیلان

آبشار لارچشمه که به‌نام آبشار لار نیز شناخته می‌شود، در حوالی روستای ماسوله و در مسیر جاده فومن به ماسوله قرار دارد. این آبشار با ارتفاع ۶ متر و حوضچه‌ای زلال در پایین، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری محبوب در منطقه به‌ شمار می‌رود. اطراف آبشار پوشیده از جنگل‌های انبوه، درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ است که منظره‌ای دل‌انگیز را خلق کرده‌اند. تنوع گیاهی و جانوری در این منطقه بسیار بالاست و می‌توانید شاهد پرندگان زیبا، پروانه‌ها و حشرات مختلف باشید. آب و‌هوای خنک و مطبوع در تمام فصول سال، این منطقه را به مکانی مناسب برای تفریح و گردش تبدیل کرده است.

علاوه‌بر لذت‌بردن از طبیعت و تماشای آبشار، می‌توانید در این منطقه به فعالیت‌های تفریحی مختلفی مانند پیاده‌روی در جنگل، کوه‌نوردی، شنا در حوضچه آبشار، عکاسی و پیک‌نیک بپردازید. مسیر دسترسی به آبشار لارچشمه آسان است و می‌توانید با خودرو تا نزدیکی آن بروید، در ادامه نیز باید مسیری کوتاه را در جنگل پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید. آبشار لارچشمه با توجه‌ به موقعیت و طبیعت بکری که دارد، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی است.

آبشار لار چشمه
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، جاده فومن به ماسوله، نرسیده به ماسوله.

دودوزن | آبشاری نوازشگر روح

آبشار دودوزن دیگر جاذبه گردشگری طبیعت‌دوستان است که به‌دلیل موقعیت مکانی آن، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن و شفت به‌شمار می‌رود. این آبشار که به‌نام‌های «دودزُن:» و «دودُزُن» نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید و در استان گیلان، شهرستان شفت و روستای سیاه‌مزگی واقع شده است. آبشار دودوزن در دل جنگل‌های انبوه البرز قرار دارد و از ارتفاع حدود ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود.

حجم آب آبشار در تمام فصول سال نسبتا زیاد است؛ به‌خصوص در فصل بهار و اوایل تابستان که به‌دلیل بارش‌های فراوان، آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. صدای دلنشین ریزش آب از ارتفاع در کنار آواز پرندگان و صدای وزش باد در میان درختان و طبیعت بکر، فضایی آرامش‌بخش و دل‌انگیز را در اطراف آبشار ایجاد می‌کند.

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن نسبتا آسان است. می‌توانید از رشت به‌سمت فومن حرکت کنید و از آنجا به شهرستان شفت بروید. پس از عبور از شفت، به‌سمت روستای سیاه‌مزگی بروید و از روستای سیاه‌مزگی نیز یک مسیر پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه‌ای تا رسیدن به آبشار وجود دارد.

آبشار دودوزن از جاهای دیدنی فومن
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمد سر گوراب، روستای خرمکش، انتهای جاده سیاه‌مزگی.

پارک فومن | باغ ایرانی در گذر زمان

از دیگر جاهای دیدنی فومن، می‌توان به پارک محبوب آن اشاره کرد. پارک فومن، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های تفریحی این شهر محسوب می‌شود که در قلب شهر و در مجاورت میدان امام واقع شده است. این پارک با وسعت ۵ هکتار، فضایی سرسبز و دل‌انگیز را برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها و گردشگران فراهم می‌کند. پارک فومن پوشیده از درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ است که فضایی خنک و دلنشین را در گرمای تابستان به‌ وجود می‌آورند. در سرتاسر پارک، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های متعددی برای استراحت و گذراندن وقت با خانواده و دوستان وجود دارند.

لانه پرندگان، زمین بازی، امکانات ورزشی و مسیر پیاده‌روی از دیگر جاذبه‌ها و امکانات رفاهی این پارک هستند. علاوه‌بر آن،  در پارک فومن، در طول سال، جشن‌ها و مناسبت‌های مختلفی مانند جشن نوروز، یلدا و سایر اعیاد ملی و مذهبی برگزار می‌شود. شاخص‌ترین جذابیت‌های پارک فومن، مجسمه‌های متعددی است که در سرتاسر پارک پراکنده شده‌اند. این مجسمه‌ها که توسط هنرمندان برجسته ایرانی خلق شده‌اند، به پارک فومن جلوه‌ای خاص و هنری بخشیده‌اند. برخی از مجسمه‌های معروف پارک فومن عبارت‌اند از:

پارک فومن
  • مجسمه زن و مرد کشاورز: این مجسمه که نمادی از زندگی سنتی روستایی در گیلان است، در ورودی پارک قرار دارد.
  • مجسمه چوپان و گوسفندان: این مجسمه که در گوشه‌ای از پارک قرار دارد، صحنه‌ای زیبا از زندگی عشایری را به‌ تصویر می‌کشد.
  • مجسمه مادر و فرزند: این مجسمه که در فضایی آرام و سرسبز قرار دارد، نمادی از عشق و محبت مادرانه است.
  • مجسمه حیوانات: در پارک فومن، مجسمه‌های متعددی از حیوانات مختلف مانند گوزن، خرگوش، پرندگان و… وجود دارند که برای کودکان بسیار جذاب هستند.
  • آدرس: شهرستان فومن، خیابان امام‌خمینی، خیابان اصفهانی‌نژاد.

بازار سنتی فومن | گشتی در میان رنگ‌ها و طعم‌های اصیل

بازار سنتی فومن نیز از جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود. این بازار، یکی از قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین بازارهای شمال ایران به‌ شمار می‌رود که در مرکز شهر فومن و خیابان سردار جنگل واقع شده است. این بازار با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال، قلب تپنده اقتصاد و فرهنگ این شهر محسوب می‌شود و در آن می‌توانید انواع محصولات محلی و صنایع‌دستی را با قیمتی مناسب پیدا کنید. از جمله سوغات معروف فومن، می‌توان به کلوچه، زیتون، رب‌انار و… اشاره کرد که در بازار سنتی به‌وفور یافت می‌شوند. می‌توان گفت این بازار با معماری سنتی و مغازه‌های چوبی و آجری، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود و فضایی نوستالژیک و دلنشین را برای شما تداعی می‌کند.

بازار سنتی فومن
  • آدرس بازار سنتی فومن: مرکز شهر فومن، خیابان سردار جنگل، بین خیابان امام‌خمینی و خیابان شهدا.

ییلاق زودل سر | نقش‌ونگار طبیعت در بوم سبز

ییلاق زودل سر، یکی از زیباترین ییلاقات استان گیلان است که در ۳۰ کیلومتری شهر فومن واقع شده است. این ییلاق به‌دلیل آب‌وهوای خنک و مطبوع، طبیعت سرسبز و بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، به نگینی در دل طبیعت گیلان معروف شده است. ییلاق زودل سر پوشیده از جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و گل‌های رنگارنگ است که در هر فصل، زیبایی خاص خود را دارد. از این منطقه می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از کوه‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌های اطراف را ببینید. در ییلاق زودل سر همچنین می‌توانید به انواع فعالیت‌های تفریحی مانند کوه‌نوردی، پیاده‌روی، چادر‌زدن و عکاسی بپردازید.

شاید بتوان گفت بهترین زمان سفر به ییلاق زودل سر، فصل‌های بهار و تابستان هستند که هوا خنک و مطبوع و طبیعت سرسبز و پرطراوت است. برای رسیدن به ییلاق زودل سر می‌توانید از مسیر جاده فومن به ماسوله بروید. در این مسیر، بعد از روستای ماسوله، تابلوی ییلاق زودل سر را خواهید دید که باید از آنجا به سمت ییلاق بروید. توجه داشته باشید که در ییلاق زودل سر، هوا در روز خنک و در شب سرد است؛ بنابراین، حتما لباس مناسب با خود به‌همراه داشته باشید. در مجموع، اگر به‌دنبال سفری آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز هستید، بازدید از ییلاق زودل سر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

ییلاق زودل سر
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، بخش سردارجنگل، روستای خانوانه، جنوب‌غربی این روستا.

سفر به فومن | تکه گمشده بهشت ایران

ما در این مطلب، به معرفی تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فومن پرداختیم؛ از قلعه هزار‌پله گرفته تا آبشارها و… گشت‌وگذار در هر کدام از این جاذبه‌های دیدنی، تجربه سفری به‌یادماندنی را برای شما خلق می‌کند. فومن به‌دلیل طبیعت سرسبز و بکر، یکی از بهترین شهرها برای عکاسی است؛ از این‌ رو، توصیه می‌کنیم در هنگام بازدید از هیچ‌کدام از دیدنی های فومن، دوربین را فراموش نکنید! هتل و بلیط هواپیما یا بلیط قطار خود را می‌توانید به صورت آنلاین رزرو کنید.

امیدواریم خواندن این مطلب، در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی سفرهایتان به شما کمک کند. اگر اخیرا سفری به فومن داشته‌اید، مشتاقیم تا تجربه‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول جاهای دیدنی فومن

آب‌وهوای فومن چگونه است؟

فومن به‌طور کلی، دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است؛ البته تابستان‌های نسبتا گرمی دارد.

چه نوع اقامتگاه‌هایی در فومن وجود دارند؟

هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ویلاها.

بهترین زمان سفر به فومن چه زمانی است؟

بهار و تابستان.

معروف‌ترین غذاهای سنتی فومن کدام‌اند؟

میرزا‌قاسمی، باقالی‌قاتوق و کباب ترش از معروف‌ترین غذاهای محلی فومن هستند.

سوغاتی‌های خوراکی و معروف فومن چیست؟

چای، زیتون، برنج و کلوچه از معروف‌ترین سوغات خوراکی این شهر هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید