تابستان که می‌آید و هوا که گرم می‌شود، نام آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از اولین و بهترین گزینه‌های سفر به میان می‌آید. جاهای دیدنی آذربایجان شرقی متنوع هستند؛ فرقی ندارد که علاقه‌مند به گشت‌زدن در مراتع و جنگل‌های انبوه و خوش‌آب‌و‌هوا باشید یا دیدن جاذبه‌های شهری را بیشتر دوست داشته باشید. حتی اگر به ترکیب تاریخ و طبیعت علاقه‌مند هستید، آذربایجان شرقی بهترین انتخاب‌ها را پیش روی‌تان می‌گذارد. از همین‌ رو، در این بخش از مجله گردشگری فلای‌تودی به‌سراغ این استان واقع در شمال‌غربی کشور رفته‌ و برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آن را بررسی کرده‌ایم. اگر در تابستان پیش رو به سفر به این خطه زیبا فکر می‌کنید، حتما تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

آذربایجان شرقی کجاست؟

اگر به نقشه ایران نگاهی بیندازیم، آذربایجان شرقی را در شمال‌غربی ایران و در همسایگی استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل می‌بینیم. این استان که مرکز آن، شهر تبریز است، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق ایران شناخته می‌شود و به‌سبب ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد تاریخی و طبیعی‌اش، همواره مقصد جذابی برای گردشگران به حساب می‌آید. طبیعت بی‌مانند آذربایجان شرقی، به‌ویژه در فصل‌های گرم‌تر سال، انتخاب ایده‌آلی برای طبیعت‌گردان است؛ ضمن اینکه به‌دلیل تاریخ پرفراز‌و‌نشیب منطقه، نشانه‌های تاریخی ارزشمندی در آذربایجان شرقی به‌یادگار مانده‌اند و مجموع این موارد، این استان را به مقصدی کامل و بی‌نقص تبدیل کرده‌ است.

آذربایجان شرقی روی نقشه گوگل

بهترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی | مقصد کاملی برای سفر

کمتر کسی است که شهرت زیبایی‌های آذربایجان شرقی را نشنیده باشد! جاذبه‌های گردشگری این منطقه با تنوع و گوناگونی، از هر اهل سفری به بهترین شکل استقبال می‌کنند. این استان تلفیق زیبایی است از جاذبه‌های تاریخ، طبیعت، معماری و هنر که هر کدام دیدنی‌های بی‌مثالی را پدید آورده‌اند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی بیشتر و بهتر آشنا می‌شویم.

جاذبه‌های تاریخی آذربایجان شرقی | نشانی از پیشینه پربار منطقه

دیدنی‌های تاریخی آذربایجان شرقی، محدود به دوره تاریخی خاصی نیستند و مجموعه متنوعی از نشانه‌های تاریخی را می‌توان در این استان دید. از آثار تاریخی باستانی و چند‌هزار‌ساله گرفته تا معماری زیبای دوران قاجار؛ همه نمونه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی منحصر‌به‌فرد این استان هستند. در ادامه با تعدادی از این دیدنی‌ها آشنا می‌شویم.

جاذبه‌های تاریخی آذربایجان شرقی

کندوان | تنها روستای صخره‌ای ایران

کمتر کسی است که کندوان را نشناسد و نامی از آن نشنیده‌ باشد. اگر برای شما سوال است که چگونه به روستای کندوان برویم، این روستای توریستی در ۶۵ کیلومتری شهر تبریز و در نزدیکی کوه سهند قرار دارد و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های ایران و دیدنیهای آذربایجان شرقی است. بر‌ اثر قرن‌ها فعل‌و‌انفعالات کوه آتشفشانی سهند، صخره‌هایی در منطقه به‌ وجود آمده‌ است و مردم منطقه، منازلشان را داخل این صخره‌ها و به‌صورت غارهایی دستکند ساخته‌اند.

جالب است بگوییم که در طی هزاران سال، این منازل و شیوه زندگی مردم با کمترین تغییر و همچنان به‌ همان سبک اصیل خودش باقی‌ مانده‌ و همین مسئله، کندوان را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی تبدیل کرده‌ است. با سفر به کندوان، علاوه‌بر دیدن تنها شهر صخره‌ای دارای سکنه در جهان، می‌توانید از طبیعت و ییلاقات سرسبز منطقه هم لذت ببرید؛ ضمن اینکه سبک زندگی متفاوت مردم روستا را هم از نزدیک و بی‌واسطه می‌بینید.

کندوان تبریز
  • آدرس: ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به کندوان.

بازار سنتی تبریز | بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان

بازار تبریز بی‌اغراق، یکی از زیباترین و کامل‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این نقطه از شهر، همان‌ جایی است که شکوه معماری سنتی با سبک زندگی اصیل مردم بومی تلاقی می‌کند و سازه‌ای چشم‌نواز پدید می‌آورد. از پیشینه تاریخی بازار تبریز اطلاع موثقی در دست نیست؛ اما سن آن را حدود هزار سال تخمین می‌زنند و ساخت آن را به‌ زمان رونق جاده ابریشم نسبت می‌دهند.

مساحت این بازار حدود یک هکتار است و حدود ۵۵۰۰ باب مغازه در راسته‌ها، سراها و تیمچه‌های آن قرار دارند. اگر به تبریز سفری داشتید، حتما در میان سراهای بازار چرخی بزنید، از راسته‌های قدیمی مثل بازار زرگران و مسگران و کفاشان عبور کنید و دیدن تیمچه‌های قدیمی مثل مظفریه و امیر را از دست ندهید. در این سراها، زندگی مردم تبریز با شکل اصیل و سنتی خودش همچنان در جریان است و دیدن آن تجربه بی‌مانند و منحصر‌به‌فردی برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

بازار تبریز از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: تبریز، خیابان مطهری.

ائل گلی | نماد شهر تبریز

اگر در خصوص دیدنی‌های تبریز از ما بپرسید، یکی از اولین گزینه‌های پیشنهادی، ائل گلی خواهد بود. این پارک که از یک استخر بزرگ و یک عمارت دو‌طبقه تشکیل شده‌ است، در جنوب‌شرقی شهر تبریز قرار دارد. پیشینه تاریخی استخر را به دوران آق‌قویونلوها نسبت می‌دهند و گفته‌ می‌شود که در آن زمان، فضایی برای ذخیره آب و آبیاری مناطق اطراف بوده‌ است.

با اینکه پیشینه تاریخی استخر و عمارت اولیه را به دوران آق‌قویونلوها نسبت می‌دهند، اما این فضا در سال‌های بعد و در دوره‌های صفویه، قاجار و پهلوی بارها مرمت شده‌ است و در نهایت از سال ۱۳۴۷ با احداث بنای فعلی، به‌عنوان تفرجگاهی عمومی برای مردم شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ائل‌ گلی در‌ حال‌ حاضر از زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌ که در هر فصلی که از این منطقه دیدن کنید، مجذوب زیبایی و هم‌نشینی بی‌نقص فضا و طبیعت می‌شوید. البته در این جاذبه، می‌توانید از تفریحاتی چون دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری هم استفاده و لحظاتی به‌یاد‌ماندنی را در کنار همسفران تجربه کنید.

ائل گلی از زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ائل گلی.

کاخ شهرداری تبریز | عمارت ساعت

شاید نمونه‌های بنای شهرداری را در سایر شهرهای ایران هم دیده‌ باشید؛ ولی باید بدانید که عمارت شهرداری تبریز، اولین بلدیه در ایران است و قدمت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. این بنا در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ متر ساخته شده‌ و از آنجایی‌ که معمار آن، فردی آلمانی بوده است، سبک معماری و فضای خارجی آن به بناهای آلمان در دوران جنگ جهانی شباهت دارد.

البته در فضای داخلی بنا از معماری ایرانی استفاده شده‌ و نقوش سقف و پنجره‌ها یادآور معماری سنتی ایرانی است. با مراجعه به بنای شهرداری، می‌توانید از موزه کفش، موزه آتش‌نشانی و تالارهای موزه شهرداری دیدن کنید. از دیگر نکات جذاب عمارت بلدیه، ساعت معروف آن است که صدای آن هر ۱۵ دقیقه در فضا طنین‌انداز می‌شود؛ از همین‌ رو نیز به این بنا، عمارت ساعت هم گفته می‌شود.

کاخ شهرداری تبریز
  • آدرس: تبریز، خیابان امام، میدان ساعت.

خانه مشروطه | شاهد روزگار پرالتهاب تبریز

در خیابان تربیت تبریز و در بخش قدیمی و مرکزی شهر، خانه‌ای تاریخی قرار دارد که از مهمترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است و با نام خانه مشروطه شناخته می‌شود. حاج مهدی کوزه‌کنانی، از تجار نامی تبریز، این خانه را در حدود ۱۵۰ سال قبل و برای اسکان خانواده‌اش ساخته‌ است. در دوران مشروطه و بعد از به‌توپ‌بستن مجلس توسط محمدعلی‌شاه، این خانه یکی از مراکز مهم گردهمایی مشروطه‌خواهانی چون ستارخان و باقرخان بود؛ از همین‌ رو به خانه مشروطه شهرت پیدا کرد.

در‌ واقع این خانه قدیمی شاهدی برای تاریخ پرالتهاب و غرورآفرین تبریز است و از این‌ رو، برای این شهر اهمیتی نمادین دارد. از طرفی دیگر، خانه مشروطه از معماری و بنای بی‌نظیری هم برخوردار است و پنجره‌های ارسی‌شکل، شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌ها، حوض فیروزه‌ای و ستون‌های بنا هر بیننده‌ای را میخکوب معماری ایرانی می‌کنند.

خانه مشروطه تبریز
  • آدرس: تبریز، بازار، روبه‌روی مسجد جامع تبریز.

مقبره‌الشعرا | نشانی از فرهنگ ناب آذربایجان شرقی

چیزی در حدود ۸۰۰ سال پیش، دو شاعر بزرگ تبریزی، یعنی اسدی طوسی و قطران تبریزی در مکان فعلی مقبره‌الشعرا دفن شدند. در طی قرن‌های بعدی، تعداد زیادی از نامداران فرهنگ این خطه به این دو شاعر پیوستند و مقبره‌الشعرا به محلی برای دفن تعداد زیادی از شاعران تبدیل شد. گفته‌ می‌شود حدود ۴۰۰ شاعر از دوره‌ها، سبک‌ها و ملیت‌های مختلف در این مکان به‌ خاک سپرده شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به شهریار اشاره کرد.

از نکات جالب‌توجه این بنا، معماری سازه آن است که در سال ۱۳۵۱ و طی یک مسابقه معماری طراحی و ساخت آن آغاز شد و عملیات ساخت طی ۱۰ سال طول کشیده است. هم‌اکنون مقبره‌الشعرا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است که گردشگران را برای آشنایی با فرهنگ و ادبیات آذربایجان به‌سوی خود دعوت می‌کند.

مقبره‌الشعرا از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: تبریز، ششگلان، خیابان بهشتی شمالی، خیابان ثقه‌الاسلام.

مسجد کبود | نگین فیروزه‌ای در میان تبریز

مسجد کبود که در میان مردم تبریز با نام مسجد مظفریه هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است. گفته می‌شود که این مسجد تاریخی در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان حکومت قراقویونلوها ساخته شده است. مشخصه بی‌همتای این مسجد، کاشی‌کاری‌های آبی آن است که طیفی از آبی فیروزه‌ای تا لاجوردی را در برمی‌گیرد و از بارزترین نشانه‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود.

در این مسجد علاوه‌بر کاشی‌کاری‌های زیبا و چشم‌نواز، تعدادی کتیبه تاریخی را هم می‌توان دید که راوی بخشی از تاریخ کهن مسجد کبود هستند. اگرچه بخش زیادی از این مسجد در گذر زمان و در اثر زلزله‌های مهیب تبریز از میان رفته‌ است، اما دیدن آثار باقی‌مانده در آن، همچنان هر گردشگری را متحیر عظمت و زیبایی خود می‌کند.

مسجد کبود تبریز
  • آدرس: تبریز، خیابان امام‌خمینی، در کنار پارک خاقانی.

ربع رشیدی | اولین دانشگاه بین‌المللی جهان

در شمال‌شرقی تبریز و در دامنه کوه سرخاب، بقایای بنایی تاریخی کشف شده‌ است که بر‌ اساس کاوش‌های باستان‌شناسی، به زمان غازان‌خان، هفتمین پادشاه ایلخانی مغول بازمی‌گردد. این بنای تاریخی که به‌عنوان مجموعه علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است، شامل ۴ دانشکده بوده‌ و دلیل نام‌گذاری آن به ربع رشیدی هم همین نکته است. در این دانشکده، رشته‌هایی چون فلسفه، پزشکی، تاریخ و کشاورزی به چندین زبان تدریس می‌شد و دانشجویان زیادی از سراسر جهان، برای تحصیل به این نقطه سفر می‌کردند. هم‌اکنون بخش‌هایی از این دانشگاه بزرگ همچنان پابرجاست و با سفر به تبریز، می‌توانید این جلوه فرهنگی و پربار تاریخ منطقه را از نزدیک ببینید و از گذشته غنی آن سرشار از شگفتی شوید.

ربع رشیدی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: تبریز، باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه.

کلیسای سنت استپانوس | شکوه معماری ارامنه

منطقه جلفا در مرز کشور آذربایجان، یکی از کهن‌ترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی آذربایجان شرقی را در خود جای داده‌ است. کلیسای سنت‌استپانوس (Saint Stepanos Monastery) در حوالی قرن هفتم میلادی در یکی از زیباترین مناطق جلفا و به یاد یکی از حواریون حضرت مسیح ساخته شد. بنای استوانه‌ای، گنبد مخروطی و برج‌های نگهبانی کلیسا با معماری ترکیبی و زیبایش در میان طبیعت سرسبز، یکی از خاص‌ترین تصاویری است که می‌توانید بازدید از آن را تجربه کنید. پس اگر به آذربایجان شرقی سفری داشتید، دیدن این کلیسا را از دست ندهید.

کلیسای سنت استپانوس
  • آدرس: ۱۷ کیلومتری غرب جلفا.

موزه آذربایجان | از مهم‌ترین موزه‌های ایران

موزه آذربایجان، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران در شهر تبریز است و در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد. این موزه برای اولین‌بار در سال ۱۳۰۶ با نمایش سکه‌های کشف‌شده در منطقه شروع به‌ کار کرد و در طی سالیان بعد گسترش یافت. در حال حاضر، بنای موزه با مساحتی برابر با ۲۴۰۰ متر‌مربع، محلی برای نگهداری هزاران شی عتیقه و هنری تاریخی است. در این موزه می‌توانید اشیای ارزشمندی مربوط به زمان‌های مختلف را مشاهده کنید؛ از آثار تاریخی ۷۰۰۰ ساله جیرفت گرفته تا بقایای گورستان ۳۰۰۰ ساله و آثاری مربوط به قرن‌های بعد از اسلام؛ همه بخشی از گنجینه ارزشمند و بی‌مانند این موزه هستند.

موزه آذربایجان
  • آدرس: تبریز، خیابان خاقانی، خیابان امام‌خمینی.

قلعه بابک | دژ بابک خرمدین

برای عاشقان و طرفداران تاریخ، قلعه بابک جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد و سالانه تعداد زیادی از گردشگران، سختی مسیر را به جان می‌خرند و با گذشتن از پلکان پرتعداد و مسیر دشوار آن، از این قلعه بازدید می‌کنند. قلعه بابک در ۳ کیلومتری کلیبر، بر فراز قله بلندی قرار دارد و چهار‌طرف آن دره‌هایی با چند‌صد‌متر عمق وجود دارند. پیشینه تاریخی این بنا را به زمان ساسانیان و اشکانیان نسبت می‌دهند و تا سال‌ها از آن به‌عنوان دژ دفاعی و مقری برای دیده‌بانی استفاده می‌شده‌ است.

این قلعه در قرن‌های بعد و توسط افراد مختلفی از جمله بابک خرمدین، بازسازی و استفاده شده‌ است و افسانه‌های زیادی درباره رشادت‌ها و پیروزی‌های او در این قلعه بر سر زبان‌هاست. اگر به آذربایجان شرقی سفر کردید و شرایط جسمانی لازم را داشتید، دیدن این قلعه و چشم‌انداز وسیع و بی‌نظیر آن را از دست ندهید. بدون شک قلعه بابک یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است و دیدن آن تجربه نابی را برای‌تان رقم می‌زند.

قلعه بابک یا دژ بابک خرمدین
  • آدرس: کلیبر، جاده عاشقلو.

قلعه ضحاک | محل تلاقی تاریخ و افسانه‌ها

در ۹۵ کیلومتری تبریز و در شهر هشترود، منطقه‌ای باستانی قرار دارد که بنابر باور بسیاری، محل حکمرانی ضحاک ماردوش و خاستگاه قیام کاوه آهنگر بوده‌ است. قدمت این مجموعه به حدود ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد و هم‌اکنون تنها بنای باقی‌مانده این مجموعه، چهارطاقی است که در دوران ساسانیان ساخته شده‌ است و به آن قلعه ضحاک می‌گویند.

قلعه ضحاک بر فراز ارتفاعات هشترود واقع شده و با سفر به آن، در کنار دیدن یکی از سرسبزترین و زیباترین مناظر آذربایجان شرقی، می‌توانید تالار و نقوش برجسته تاریخی قلعه و گچ‌بری‌های رنگی زیبای آن را هم ببینید. ذکر این نکته هم ضروری است که مسیر دسترسی به قلعه ضحاک، آسان نیست و برای رسیدن به آن، باید مسیری طولانی را پیاده طی کنید.

قلعه ضحاک از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: هشترود، بعد از ایستگاه راه‌آهن خراسانک.

موزه عصر آهن | عجیب‌ترین موزه تبریز

در نزدیکی مسجد کبود، موزه‌ای متفاوت قرار دارد که برای علاقه‌مندان به تاریخ یکی از مقاصد گردشگری بسیار جذاب است. در سال ۱۳۷۶ و در کاوش‌های باستان‌شناسی اطراف مسجد کبود، تعدادی گور دسته‌جمعی، ظروف سفالی و اشیای زینتی پیدا شد که قدمت آن‌ها را به هزاره اول قبل از میلاد نسبت می‌دهند. در ادامه کاوش‌ها و یافتن اجساد و آثار تاریخی دیگر، این منطقه با همان شمایل اولیه‌اش به‌شکل موزه درآمد و برای بازدید عموم آماده شد. هم‌اکنون با مراجعه به این موزه، می‌توانید با عجایب تاریخی و زندگی مردم در عصر آهن آشنا شوید و شکل متفاوتی از موزه‌گردی را تجربه کنید.

موزه عصر آهن
  • آدرس: تبریز، خیابان خاقانی، خیابان امام.

آرامگاه اوحدی مراغه‌ای | خالق منظومه جام جم

در خیابان دانشسرای شهر مراغه، سازه بتنی زیبایی با معماری ویژه‌اش خودنمایی می‌کند. این سازه در واقع مزار اوحدی مراغه‌ای، از شاعران سرشناس دوره ایلخانی است که در میان باغ زیبایی قرار گرفته و محیطی دلنشین و جذاب را برای بازدید گردشگران ایجاد کرده است. سازه بتنی آرامگاه که در اوایل دهه ۵۰ شمسی به‌شکل گنبد روی مزار ساخته شد، نمونه معماری شاخصی را در میان شهر مراغه پدید آورده‌ است؛ ضمن اینکه در کنار این آرامگاه، موزه کاملی هم از آثار مربوط به دوران ایلخانیان بازگشایی شده و مجموعه تاریخی کاملی را برای گردشگران ایجاد کرده‌ است.

آرامگاه اوحدی مراغه‌ای
  • آدرس: مراغه، خیابان دانشسرا، روبه‌روی بیمارستان سینا.

کلیسای چوپان | کلیسای آندره ورتی جلفا

در غرب جلفا و در ۵ کیلومتری این شهر مرزی، کلیسایی با معماری ساده و بی‌آلایش دیده می‌شود. این جاذبه به کلیسای چوپان معروف است و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. بنا‌بر‌ روایات تاریخی، این کلیسا در قرن شانزدهم میلادی و برای عبادت چوپانان منطقه ساخته شد و در قرن نوزدهم مورد بازسازی قرار گرفته‌ است. کلیسای چوپان علاوه‌بر داشتن جذابیت‌های تاریخی، در منطقه زیبا و خوش‌آب‌و‌هوایی واقع شده است و با چشم‌اندازهایی دیدنی از گردشگران استقبال می‌کند.

کلیسای چوپان
  • آدرس: ۵ کیلومتری غرب جلفا.

ارگ علیشاه | شاهد التهابات تاریخ تبریز

در مرکز شهر تبریز و در محدوده میدان ساعت، سازه مرتفع و بلندی قرار دارد که از بناهای تاریخی و مهم تبریز است. این بنا که در‌ اصل، بخشی از یک مسجد بزرگ بوده، حوالی سال ۷۰۰ هجری قمری در دوران حکمرانی ایلخانان مغول ساخته شد. مسجد در طی قرن‌ها بر‌ اثر جنگ‌ها، زلزله‌ها و تغییرات حکومتی از میان رفت و در‌ حال‌ حاضر، تنها دیواری با ارتفاع ۲۶ متر از این سازه باقی مانده‌ که با نام ارگ علیشاه شناخته می‌شود. این بنا در دوره‌های مختلف، برای کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و هم‌اکنون هم بخشی از محوطه مصلی تبریز است.

ارگ علیشاه در تبریز
  • آدرس: تبریز، نوبار، بلوار آزادی، خیابان امام.

خانه قاجار تبریز | یادگار درخشان دوران قاجار

اگر از آن دسته‌ از گردشگرانی باشید که به معماری ایرانی و خانه‌های قدیمی علاقه دارند، باید بگوییم که یکی از زیباترین نمونه‌های آن را در محله ششگلان تبریز پیدا می‌کنید. خانه قاجار تبریز، یکی از برجسته‌ترین خانه‌های قدیمی این شهر است که در دوران قاجار و توسط یکی از سیاستمداران خوشنام، امیرنظام گروسی ساخته شد. این خانه در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر‌مربع ساخته شده است و در واقع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی با معماری سنتی ایرانی محسوب می‌شود.

معماری متقارن خانه، حیاط باصفا و حوض زیبای آن، عمارت زیبا و بزرگ مجموعه، ستون‌ها و پنجره‌های ارسی و آیینه‌کاری‌های چشم‌نواز، تنها بخشی از زیبایی‌های این خانه هستند؛ ضمن اینکه موزه جذابی هم در خانه قاجار احداث شده‌ است. اگر به تبریز سفر کردید، دیدن موزه قاجار را به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی از دست ندهید.

خانه قاجار تبریز
  • آدرس: تبریز، ششگلان، خیابان عارف، خیابان ثقه‌الاسلام.

خانه بهنام | خانه گنجه‌ای تبریز

گفته می‌شود که در تبریز، حدود ۳۰۰ خانه تاریخی وجود دارند که برخی از آن‌ها، بازسازی شده‌اند و امکان بازدید از آن‌ها فراهم است. یکی از زیباترین این خانه‌ها، خانه بهنام است که در نزدیکی بازار تبریز و در بخش قدیمی شهر قرار دارد. تاریخچه این خانه را به اواخر دوران زندیه منتسب می‌دانند؛ هرچند در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار، توسط خاندان گنجه‌ای، یکی از خانواده‌های سرشناس تبریز بازسازی شد و برای سکونت مورد استفاده قرار گرفت. وقتی وارد این خانه شوید، گچ‌بری‌های زیبا و چشم‌نواز روی ستون‌ها، سقف و دیوارها، توجه‌تان را جلب و زیبایی فضای داخلی آن، حسابی غافلگیرتان خواهد کرد.

خانه بهنام از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی
  • آدرس: تبریز، مقصودیه، بلوار ملاصدرا، خیابان طالقانی.

دیدنی‌های طبیعی آذربایجان شرقی | طبیعت سخاوتمند منطقه

بی‌شک سفر به آذربایجان شرقی بدون دیدن و بهره‌بردن از طبیعت بی‌مانند آن، کامل نمی‌شود. این استان با داشتن اقلیم خاص، کوه‌های بلند و رودهای خروشان از زیباترین مناطق طبیعی ایران است؛ از همین رو، در ادامه، برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی آن را مرور می‌کنیم.

جنگل‌های ارسباران | بهشت گمشده آذربایجان شرقی

اگر از عاشقان طبیعت باشید، باید بدانید که یکی زیباترین و بهترین دیدنی های آذربایجان شرقی در فاصله میان اهر و رود ارس واقع شده است. این منطقه حفاظت‌شده‌، جنگل‌های انبوه و مراتع سرسبز گسترده‌ای را شامل شده و با نام جنگل‌های ارسباران شناخته می‌شود. آشنایی با زندگی عشایر ایل بسطاملو در ییلاقات کلیبر، چشمه‌های آب‌گرم و سرد منطقه، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و لذت‌بردن از طبیعتی بکر و سرسبز، بخشی از زیبایی‌هایی است که با سفر به منطقه ارسباران، آن‌ها را می‌بینید و تجربه می‌کنید.

جنگل‌های ارسباران
  • آدرس: ۴۶ کیلومتری مسیر تبریز به کلیبر.

تفرجگاه عینالی | تبریز از فراز آسمان

در شمال شهر تبریز، رشته‌کوه‌های بلندی قرار دارند که با نام عینالی شناخته می‌شوند و یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های مردم شهر در آخر‌هفته‌ها هستند. بلندترین قله این رشته‌کوه حدود ۱۸۰۰ متر ارتفاع و چشم‌انداز زیبایی به شهر تبریز دارد. این کوه مقصد بسیاری از کوهنوردان است؛ ضمن اینکه بقعه عون بن علی، از مهم‌ترین زیارتگاه‌های تاریخی تبریز هم بر بالای کوه قرار دارد. در این منطقه، مجموعه تفریحی بزرگی برای مردم ساخته شده و تبدیل به یکی از تفرجگاه‌های مهم شهر شده‌ است. با رفتن به عینالی می‌توانید از امکاناتی مثل تله‌کابین، زیپ‌لاین و کافی‌شاپ‌های مجموعه استفاده کنید و از چشم‌انداز شهر و منظره دریاچه و آبشار مصنوعی لذت ببرید.

تفرجگاه عینالی
  • آدرس: تبریز، امامزاده، جاده دکل همگامان.

کوه‌های آلاداغ | کوه‌های رنگی تبریز

اگر مسیر تهران-تبریز را زمینی طی کنید، در جاده زنجان-تبریز حتما کوه‌های رنگی آلاداغ توجه‌تان را به خود جلب خواهد کرد. این جاذبه‌های جغرافیایی و گردشگری منطقه، از ترکیب عنصر آهن با خاک به‌ وجود می‌آیند و کوه‌هایی با رنگ‌های قهوه‌ای، سفید، سبز، قرمز، زرد و نارنجی را ایجاد می‌کنند. ترکیب رنگ‌های زنده و متفاوت آلاداغ با طبیعت منحصر‌به‌فرد آذربایجان شرقی، این نقطه را به یکی از خاص‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی تبدیل کرده‌ است و حتی بسیاری برای دیدن این اتفاق طبیعی و ژئوتوریسمی به این منطقه سفر می‌کنند.

کوه‌های آلاداغ
  • آدرس: بزرگراه زنجان تبریز، ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز.

آبشار آسیاب خرابه | خارابا دییرمان

آذربایجان شرقی و طبیعتش، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران به‌ویژه در فصل‌های گرم سال است و هر ساله گردشگران زیادی برای لذت‌بردن از هوا و مناظر منطقه به این خطه سفر می‌کنند. از جاهای دیدنی طبیعی آذربایجان شرقی، می‌توان به آبشار آسیاب خرابه اشاره کرد که در نزدیکی جلفا و در کنار آسیابی قدیمی قرار دارد. این آبشار با ارتفاع ۱۵ متر، یکی از دیدنی‌های آرامش‌بخش منطقه است. با سفر به آبشار آسیاب خرابه می‌توانید از طبیعت بکر، اکسیژن خالص و صدای جریان آب لذت ببرید و لحظات ناب و خوشی را در کنار عزیزانتان سپری کنید.

آبشار آسیاب خرابه
  • آدرس: جلفا، ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر.

ارس | رود مرزی ایران

ارس رودی طولانی است که از ترکیه وارد ایران می‌شود و از استان‌های شمال‌غربی ایران می‌گذرد؛ ولی عریض‌ترین بخش آن در نزدیکی جلفا قرار دارد. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران به‌هنگام دیدن این شهر زیبا و تاریخی، سری هم به این رود پرآب و مناطق اطرافش می‌زنند. پهنای ارس در این بخش جلفا حدود ۲۰۰ متر است و عبور این رود دائمی و پرخروش، باعث ایجاد طبیعتی زیبا و چشم‌نواز در این محدوده شده‌ است. رود ارس می‌تواند یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی برای گذراندن یک روز به‌دور از هیاهو در کنار عزیزانتان باشد.

رود ارس
  • آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا.

تالاب قوری گل | تالاب همیشه پرآب

این‌ بار به جنوب‌شرقی آذربایجان شرقی و تا نزدیکی شهر بستان‌آباد می‌رویم تا یکی از زیباترین تالاب‌های ایران را ببینیم. تالاب قوری‌گل یکی از معدود تالاب‌های دارای آب شیرین منطقه است و به‌سبب قرارگیری در کنار کوه‌های پربرف آذربایجان، در تمام فصول سال پرآب می‌شود. اگر به قوری‌گل سری بزنید، علاوه‌بر دیدن یکی از زیباترین چشم‌اندازهای منطقه، می‌توانید پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری را هم از نزدیک ببینید و اوقات فراغت خوشی را در دل طبیعت زیبای آذربایجان سپری کنید.

تالاب قوری گل
  • آدرس: ۴۰ کیلومتری مسیر تبریز به بستان‌آباد.

آبشار هرگلان | آبشاری در دل طبیعت عجب‌شیر

هم‌نشینی مناطق کوهستانی آذربایجان با رودهای روان این منطقه، آبشارهای طبیعی خروشانی را به‌ وجود آورده‌ است که تبدیل به جاذبه‌های طبیعی شاخص آذربایجان شرقی شده‌اند. یکی از همین آبشارهای زیبا، هرگلان در توابع عجب‌شیر است که با ۵۰ متر ارتفاع از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. اگر از عجب‌شیر گذر کردید، گذراندن یک روز خاطره‌انگیز در دل طبیعت و لذت‌بردن از صدای جریان آب را از‌ دست ندهید؛ فقط این نکته را در نظر داشته باشید که برای دسترسی به آبشار هرگلان، باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کنید.

آبشار هرگلان
  • آدرس: عجب‌شیر، قلعه‌چای، روستای هرگلان.

آذربایجان شرقی | آنچه از یک مقصد گردشگری انتظار دارید!

آذربایجان شرقی همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر، به‌ویژه در فصل‌های گرم‌تر سال است. طبیعت زیبا و ییلاقات مرتفع این استان، همیشه بهترین انتخاب برای فرار از گرما و پناه‌بردن به مناطق خوش‌آب‌و‌هواست. البته از نقش پررنگ این منطقه در تاریخ ایران هم نباید غافل شد؛ نقشی که سبب ایجاد جاذبه‌های تاریخی زیادی شده‌ است. ما در این مطلب، با شما به‌سراغ جاهای دیدنی آذربایجان شرقی رفتیم و از طبیعت بکر آن گفتیم.

سری هم به خانه‌ها، موزه‌ها و بازار تاریخی منطقه زدیم و سعی کردیم تا بیشتر دیدنیهای آذربایجان شرقی را پوشش دهیم تا اگر زمانی بلیط هواپیما یا بلیط قطار رزرو کرده و به این استان زیبا سفر کردید، از دیدن جاذبه‌های آن لذت کافی را ببرید. اگر قبلا تجربه سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن را داشته‌اید، در بخش نظرات از تجربه‌های سفر خود برای ما بنویسید.

سوالات متداول جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

آیا با هواپیما می‌توان از تهران به آذربایجان شرقی سفر کرد؟

بله، فرودگاه تبریز فعال است و از طریق خطوط هوایی تهران-تبریز می‌توانید این مسیر را با هواپیما طی کنید.

بهترین زمان سفر به آذربایجان شرقی چه فصلی است؟

با توجه‌ به اقلیم و آب‌و‌هوای سرد منطقه و بارش‌های مداوم پاییز و زمستان، بهترین زمان سفر به این استان و بازدید از دیدنی های آذربایجان شرقی، فصول گرم سال است.

سوغات معروف آذربایجان شرقی چیست؟

شیرینی نوقا، شیرینی قرابیه، شیرینی سجوق، چرم و فرش از معروف‌ترین سوغات آذربایجان شرقی هستند.

جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی بیشتر در کدام شهر‌ها قرار دارند؟

بخش قابل توجهی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی در شهر تبریز واقع شده‌اند. البته در سایر شهرهای این استان مثل هشترود، جلفا و کلیبر هم می‌توان جاهای دیدنی‌ زیادی را پیدا کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید