فرق ویزا و پاسپورت چیست؟ یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص ویزا و پاسپورت پرسیده می‌شود، همین تفاوت ویزا و پاسپورت است. پاسپورت کلید ورود شما به یک کشور است که به شما امکان تردد بین‌المللی می‌دهد، در واقع گذرنامه هویت شماست. در مقابل ویزا همانند یک دعوتنامه خاص برای حضور در یک کشور عمل می‌کند. شاید خیلی از افراد اطلاعات دقیقی در مورد پاسپورت، ویزا و انواع آن نداشته باشند، در ادامه با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید تا تفاوت ویزا و پاسپورت را با هم و به طور کامل بررسی کنیم.

ویزا چیست؟ | تفاوت ویزا و پاسپورت

ویزا یا روادید یک مجوز قانونی برای ورود اتباع کشورهای مختلف به یک کشور خارجی است. برای دریافت این مجوز ورود، در ابتدا باید پس از تایید مقصد، فرآیند ثبت‌نام روادید و ارسال اطلاعات مورد نیاز را انجام دهید. پس از بررسی مدارک و موافقت مسئولین مربوطه، شخص می‌تواند ویزای خود را دریافت کند. با این تفاسیر، ویزای فرد سندی است که نشان می‌دهد این شخص مجاز به ورود به خاک یک کشور خارجی است.

پیگیری ویزا با کد ملی

یکی از بهترین روش‌های پیگیری ویزا، از طریق ورود به سایت کارگزاری یا سفارت در هر ساعت شبانه‌روز و با کدملی است. مزیت پیگیری ویزا با کد ملی، عدم نیاز به حضور در سفارت و انتظار طولانی مدت خواهد بود.

چه مدت طول می کشد تا ویزا صادر شود؟

از دیگر سوالات پرتکرار در زمینه اخذ ویزا این است که، از کجا بفهمیم ویزا صادر شده است؟ فرآیند درخواست و صدور ویزا یک پروسه‌ای است که به طور مستقیم به کشور مورد نظر مرتبط می‌شود و به طور دقیق نمی‌توان گفت چه مدت طول می‌کشد تا ویزا صادر شود. عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان صدور ویزا شامل موارد زیر است.

  • نوع ویزا
  • کشور مقصد
  • مدارک کامل و صحیح
  • سابقه سفر
  • تقویم سفر و برنامه‌ریزی
  • پروسه آنلاین یا آفلاین

توجه به این چند مورد و آماده‌سازی دقیق مدارک قبل از اقدام به درخواست ویزا، کمک می‌کند تا زمان کمتری برای صدور آن منتظر بمانید. بنابراین در جواب این سوال باید گفت، مدت زمان صدور ویزا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

انواع ویزا | طبقه بندی ویزاها

معمولا برای دریافت مجوز ورود به هر کشوری، یک سری شرایط و قوانین وجود دارد که افراد مجبور به رعایت قوانین خواهد کرد. براساس این قوانین، ویزاها طبقه‌بندی‌های مختلفی دارند که به طور کلی می‌توان انواع ویزا را به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • ویزای کاری
  • ویزای مولتی
  • ویزای توریستی
  • ویزای فرودگاهی
  • ویزای تجاری
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای خانوادگی
  • ویزای پناهندگی و ملیت

ویزا مولتی چیست؟

ویزای مولتی یا مولتیپل، همان ویزای چندین بار ورود است. با اخذ ویزا مولتی شما اجازه دارید به کشور مورد نظر که ویزای آن را دریافت کرده‌اید، چندین بار ورود کنید. این مدل ویزا برای مسافرانی که نیاز دارند در یک بازه زمانی مشخص چندین بار به یک کشور بروند، مناسب خواهد بود. این اجازه ورود با ویزا مولتی هیچ محدودیتی در تعداد دفعات ورود به کشور مقصد را ندارد.

در مقابل ویزا مولتی، ویزای سینگل است که فقط به صاحب آن اجازه ورود برای یک بار به کشور مقصد داده شده است. با این حساب، صاحب ویزای سینگل بعد از خروج از کشور مقصد مجدد نمی‌تواند به آن کشور برود، مگر آنکه یک ویزا دیگر دریافت نماید.

ویزا فرودگاهی چیست؟

ویزا فرودگاهی به ویزا به محض ورود یا حتی ویزا فوری شناخته شده است. در واقع این ویزا در فرودگاه کشور مقصد با پرداخت هزینه به مسافر تعلق می‌گیرد.

ویزای توریستی

ویزای توریستی همانطور که از نام آن مشخص است، برای گشت‌وگذار و تفریح در کشور مقصد صادر می‌شود. ویزا توریستی عموما به صورت موقت و برای مدت زمان محدود در نظر گرفته می‌شود.

ویزای تجاری

ویزای تجاری برای اشخاصی که قصد تجارت و کار در کشور مقصد دارند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا، نیاز به تایید کافرما یا دعوتنامه از شرکت مقصد است.

ویزای تحصیلی

اگر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فکر می‌کنید، ویزای تحصیلی برای شما مناسب است. این ویزا شامل حال دانشجویان، پژوهشگران و افرادی است که می‌خواهند در مدارس و دانشگاه‌های کشور مقصد درس بخوانند.

ویزای خانوادگی

همانطور که از نام آن مشخص است، این ویزا برای افرادی است که قصد پیوستن به اعضای خانواده که ساکن کشور دیگر هستند، مناسب خواهد بود. این افراد شامل همسر، فرزندان، والدین و سایر اقوام درجه یک متقاضی می‌شود.

ویزای پناهندگی

ویزای پناهندگی برای افرای که به بنا به دلایل سیاسی، اجتماعی و… درخواست پناهندگی دارند، صادر می‌شود.

چگونه ویزا بگیریم؟ | نحوه دریافت ویزا

برای آنکه با تفاوت ویزا و پاسپورت به درستی آشنا شوید، بهتر است بدانید چگونه باید ویزا بگیرید. شرایط دریافت ویزا با توجه به کشور مبدا و مقصد و نوع ویزای درخواست‌دهنده متفاوت بوده ولی در نهایت برای ارسال درخواست هر مدل ویزایی شما باید شرایط عمومی را برای اخذ ویزا بررسی کنید. بنابراین بهتر است قبل از صدور ویزا، به سفارت یا کنسولگری کشور مورد نظر مراجعه کنید و از شرایط دقیق اخذ ویزا مطلع شوید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

فهرست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان و کشورهایی که به محض ورود به فرودگاه برای ایرانیان ویزا صادر خواهند کرد، به شرح زیر است:

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آسیا

  • عمان
  • قطر
  • قزاقستان
  • مالزی
  • عراق
  • ارمنستان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اقیانوسیه

  • جزایر کوک
  • ایالت فدرال میکرونزی
  • نیووی

برای کسب اطلاع از لیست کامل کشورهای بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی در سال ۲۰۲۴، می‌توانید به مقاله جدیدترین لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان سری بزنید.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت یک سند هویتی رسمی است که توسط دولت هر کشوری صادر می‌شود. گذرنامه سند ملیت شما را تایید خواهد کرد و برای سفرهای خارج از کشور ضروری است. در پاسپورت اطلاعاتی مانند نام کامل، تاریخ تولد، محل تولد، عکس و شماره پاسپورت درج خواهد شد.

انواع پاسپورت | آشنایی با انواع گذرنانه

گذرنامه یا پاسپورت‌های رنگبندی و انواع محتلفی دارند. پاسپورت‌ باتوجه به نیازها و موقعیت شخص درخواست‌دهنده نیز انواع مختلفی دارد:

پاسپورت عادی

این نوع گذرنامه، یک مدل گذرنامه معمولی است که برای اکثر شهروندان یک کشور صادر خواهد شد.

پاسپورت خدمت

این نوع از گذرنامه برای کارمندان دولت و افراد تحت تکفل آنها برای رسیدگی به اهداف کاری در نظر گرفته شده است.

پاسپورت اضطراری

پاسپورت اضطراری در مواردی صادر می‌شود که فرد گذرنامه خود را گم‌کرده است یا از آن دزدیده‌اند. در شرایطی که برای سفر نیاز به پاسپورت داشته باشد این گذرنامه موقتی تا زمان صدور گذرنامه عادی اعتبار خواهد داشت.

پاسپورت گروهی

این پاسپورت مسافرتی برای سفرهای گروهی بخصوص اردوهای دانش آموزی صادر می‌شود.

پاسپورت چند روزه میاد؟

درخصوص ارسال پاسپورت و شرایط گرفتن آن لازم است که مدارک را به همراه فرم‌هایی که تکمیل کرده‌اید به مسئول مربوطه دهید و در نهایت طی دو الی سه روز پاسپورت شما از طریق پست ارسال خواهد شد. اما از آنجایی که ممکن است در روند ارسال مشکلی پیش بیاید، این مدت زمان ممکن است نهایت تا ۱۰ روز یا دو هفته طول بکشد. اگر می‌خواهید از مدارک لازم برای تمدید پاسپورت، هزینه پاسپورت و ثبت نام پاسپورت آنلاین اطلاع دقیق داشته باشید، می‌توانید شرایط گرفتن پاسپورت در سال ۱۴۰۳ را بخوانید.

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟

برای آن که بتوانیم به یک جمع‌بندی کامل درخصوص تفاوت ویزا و پاسپورت برسیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که تفاوت ویزا و پاسپورت بسیار فاحش و واضح است. اما این دو گزینه مکمل یکدیگر هستند و از نظر الویت و اهمیت، گذرنامه در درجه اول قرار دارد و ویزا الویت بعدی برای برنامه‌ریزی سفر خواهد بود.

پاسپورت به عنوان یک مدرک شناسایی بین‌المللی دارای اطلاعات مهمی است که همراه داشتن آن حین سفر و برای درخواست ویزا ضروری بوده، اما ویزا یک مجوز و تاییدیه ورودی به یک کشور خارجی به حساب می‌آید که بدون پاسپورت قابل استفاده نیست. برای همین است که ابتدا برای سفر خارجی باید گذرنامه داشته باشید و سپس برای ویزا اقدام نمایید.

ویزاپاسپورت
ویزا معمولا به عنوان مجوز ورود به کشور خارجی دیگر به پاسپورت الصاق می‌شود.گذرنامه یا پاسپورت سند ملی برای سفر است که به عنوان کارت شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ویزا توسط سفارتخانه، کنسولگری نماینده هر کشور خارجی صادر می‌شود.پاسپورت توسط کشور زادگاه یا کشور محل سکونت فعلی شما صادر خواهد شد.
در صورتی که میان دو کشور مبدا و مقصد توافق تسهیل صدور ویزا وجود داشته باشد، نیازی به ویزا نیست.در اکثر موارد هنگام ورود به یک کشور خارجی، داشتن گذرنامه ضروری است.
ویزا معمولا برای مدت کوتاهی بین چند روز تا چند ماه معتبر خواهد بود.پاسپورت یا گذرنامه به طور معمول برای ۵ تا ۱۰ سال معتبر است.
برای ورود به هر کشوری، داشتن ویزای آن کشور الزامی است.برای ورود به هر کشوری، داشتن پاسپورت به عنوان شناسنامه ملی شما نیاز است.

همه چیز درباره فرق پاسپورت با ویزا

در آخر، وجود پاسپورت برای دریافت ویزا ضروری است. اگر اطلاعات هویتی شما توسط کشورتان تایید نشود و گذرنامه یا همان پاسپورت نداشته باشید، نمی‌توانید برای اخذ ویزا و اجازه سفر به کشورهای خارجی اقدام کنید. بنابراین، اهمیت پاسپورت برای هر شخصی بیشتر از ویزا خواهد بود. برای رزرو بلیط هواپیما خارجی نیز اولین قدم داشتن پاسپورت با اعتبار بیشتر از ۷ ماه است.

اگر نکته‌ای در مورد تفاوت ویزا و پاسپورت، ویزا چیست و انواع آن وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشده است، می‌توانید هر دو گزینه ویزا و پاسپورت را به صورت جداگانه و کامل در مقالات قبلی بخوانید.

سوالات متداول درباره تفاوت ویزا و پاسپورت

چطور می‌شود برای ویزا اقدام کرد؟

از آنجایی که مراحل صدور ویزا برای هر کشوری متفاوت است، به طور کلی اول باید فرم درخواست را تکمیل نمایید، مدارک مورد نیاز را ارائه دهید و در نهایت در مصاحبه با مقامات کنسولگری آن کشور شرکت کنید.

هنگام سفر چه مدارکی باید همراه خود داشته باشم؟

فراموش نکنید که برای سفر همیشه باید پاسپورت و ویزای خود را به همراه داشته باشید. داشتن مدارکی مانند بلیط برگشت، رزرو هتل و اثبات تمکن مالی برای تمامی کشورها نیاز نیست، اما ممکن است یک کشور در ابتدای ورود شما تمامی این مدارک را بخواهد.

مدت زمان اعتبار پاسپورت چقدر است؟

اعتبار پاسپورت اکثرا ۵ تا ۱۰ سال است.

مدت زمان اعتبار ویزا چقدر است؟

اعتبار ویزا بسته به نوع ویزا و کشور صادرکننده آن متفاوت خواهد بود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید