دماوند، شهری قدیمی در دامنه‌ قله‌ دماوند است و جزو شاخص‌ترین نقاط گردشگری کشور به حساب می‌آید. شاید علاقه‌مند به تماشای قله‌ای سر‌به‌فلک‌کشیده و مناظر چشم‌نواز کوهستانی باشید یا به‌دنبال سفری تاریخی و فرهنگی؛ اگر پاسخ شما به هر کدام از این موارد مثبت است، پس حتما باید جاهای دیدنی دماوند را از نزدیک ببینید. این شهر سرشار از جاذبه‌هایی خاص، دیدنی و متنوع است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، ما تصمیم داریم شما را به سرزمین بلندترین قله ایران ببریم و مهم‌ترین جاهای دیدنی دماوند را معرفی کنیم. پس تا انتهای این سفر هیجان‌انگیز همراه ما باشید. 

شهر دماوند کجاست؟ 

دماوند، شهری کهن در دامنه‌ قله‌ دماوند و مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و تاریخ است. این شهر که در مسیر امام‌زاده هاشم و در جاده تهران به فیروزکوه و ساری واقع شده، از گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شد. نام دماوند در طول تاریخ، دستخوش تغییرات بسیاری شده؛ اما قدمت آن به دوران باستان و به زمان کیومرث، نخستین پادشاه ایران می‌رسد. 

این شهر که در کارنامه اردشیر بابکان «دنباوند» و در کتیبه‌های ساسانی «دُمباوَند» نامیده شده، در کتاب جغرافیای موسی خورنی نیز با عنوان «دُمباوَند» ذکر شده است. نام دماوند برگرفته از زبان پهلوی است که به‌عنوان «ظرفی که دارای گرما یا بخار است» معنا می‌دهد. این نام به‌خوبی عظمت و شکوه قله‌ آتشفشانی دماوند را به تصویر می‌کشد. امروزه، جاهای دیدنی دماوند، پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران هستند.

معرفی جاهای دیدنی دماوند

مسیرهای منتهی به دماوند کدامند؟ 

برای سفر به این شهر زیبای کوهستانی و بازدید از جاهای دیدنی دماوند، راه‌های مختلفی از سراسر ایران وجود دارند که همگی به این شهر ختم می‌شوند. در ادامه، مسیرهای منتهی از چهارگوشه ایران را آورده‌ایم تا پیش از سفر، کمی با مسیرتان آشنا شوید. 

  • از شمال: این مسیر از بابلسر شروع می‌شود و ۲۸۳ کیلومتر است. از این مسیر، حدود ۵ ساعت و ۸ دقیقه زمان می‌برد تا به دماوند برسید. 
  • از جنوب: این مسیر از جاسک شروع می‌شود و ۱۶۴۳ کیلومتر است که حدود ۱۹ ساعت و ۴۷ دقیقه نیز زمان می‌برد تا به دماوند برسید. 
  • از شرق: جاده بم – نیکشهر – چابهار که از سراوان شروع شده و ۱۷۹۶ کیلومتر است. از این مسیر، حدود ۲۱ ساعت و ۵۲ دقیقه زمان می‌برد تا به دماوند برسید. 
  • از غرب: این مسیر از سردشت شروع می‌شود و ۶۹۵ کیلومتر است که حدود ۹ ساعت و ۴۱ دقیقه نیز زمان می‌برد تا به دماوند برسید.

به‌طور کلی، می‌توان گفت تمام راه‌هایی که برای رسیدن به تهران وجود دارند، در نهایت شما را به این شهر نزدیک می‌کنند. پس از رسیدن به تهران، می‌توانید مستقیم به دماوند بروید. 

موقعیت مکانی شهر دماوند روی نقشه

معرفی دیدنی های دماوند | از قله‌ برفی تا دشت‌های سرسبز

بازدید از جاهای دیدنی دماوند از همین لحظه شروع می‌شود. در این شهر زیبا، می‌توانید از تماشای قله‌ دماوند لذت ببرید، در چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، تنی به آب بزنید، از بازار سنتی دماوند دیدن کنید و در امام‌زاده‎‌های تاریخی دماوند به راز‌و‌نیاز بپردازید. پس اگر به‌دنبال یک سفر خاطره‌انگیز و سرشار از آرامش و لذت هستید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. 

مسیرهای دماوند

قله دماوند | بلندترین کوه ایران 

دماوند، نامی آشناست که در تاریخ و فرهنگ ایران، همواره با شکوه و عظمت همراه بوده است. این کوه که در شمال ایران واقع شده و از جاهای دیدنی اطراف دماوند به حساب می‌آید، با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین قله ایران، بلندترین قله غرب آسیا و حتی بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه به شمار می‌رود. دماوند در رشته‌کوه البرز واقع شده و قله‌ آن، نمادی از استواری و پایداری برای ایرانیان است. 

این قله‌ باشکوه، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و ادبیات ایران دارد و شاعران و نویسندگان بسیاری، از آن در آثار خود یاد کرده‌اند. زمستان‌های دماوند بسیار سرد است و دمای هوا در ارتفاعات آن به ۶۰ درجه زیر صفر نیز می‌رسد. با‌این‌حال، لذت صعود به این قله‌ پرصلابت، هر ساله هزاران کوهنورد را به‌سوی آن روانه می‌کند. 

قله دماوند
  • آدرس: استان تهران، جاده هراز.

دشت لار | بهشتی از گل‌های شقایق

در میان قله‌ها و دامنه‌های رشته‌کوه البرز، واحه‌ای سبز به‌نام دشت لار وجود دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف دماوند شده است. این دشت زیبا که به تنگه لار نیز مشهور است، در دامنه‌ باشکوه دماوند در مازندران واقع شده و با گل‌های شقایق زیبایش، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. علاوه‌بر زیبایی ظاهری، دشت لار از نظر زیست‌محیطی نیز اهمیت بالایی دارد. 

بکر و دست‌نخورده‌بودن این منطقه، آن را به خانه‌ گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی تبدیل کرده است. دشت لار فرصت‌های تفریحی بسیاری برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. آبشاری که در این دشت قرار گرفته، فرصتی مناسب برای آب‌تنی به مسافران می‌دهد. دشت لار در فاصله‌ای حدود ۱۱۰ کیلومتری از تهران قرار دارد و به‌راحتی قابل دسترسی است. اگر به‌دنبال یک مقصد ایده‌آل برای تعطیلات آخر هفته خود هستید، دشت لار گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود.

دشت لار از جاهای دیدنی دماوند
  • آدرس: استان مازندران، بخش لاریجان، شهرستان آمل

امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله | آرامگاهی با معماری قرن ششم و هفتم هجری

در محله‌ای قدیمی به‌نام قلضی، آرامگاهی سراسر آرامش خودنمایی می‌کند. امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله، یکی از جاهای دیدنی دماوند است که با معماری خاص و منحصربه‌فرد خود، زینت‌بخش این شهر کهن شده است. بنای این امام‌زاده از نوع برج‌های آرامگاهی ترکدار است و ۶۷ ترک زیبا با گوشه‌های تیز روی آن، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. 

ضریح چوبی آن که با ظرافت تمام منبت‌کاری شده، یادگار دوران صفویه است و در فضای روحانی امام‌زاده، آرامش را به زائران هدیه می‌دهد. در ساخت این بنای تاریخی، از قلوه‌سنگ و ملات گچ استفاده شده و در ارتفاع بالاتر، شاهد آجرکاری‌های مهندسی‌سازی‌شده‌ای هستید که به‌سبک معماری قرن ششم و هفتم هجری است. هنر و معماری ایرانی، در این مکان مقدس به هم پیوند خورده‌اند تا تابلویی از عشق و ارادت را به نمایش بگذارند.

امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله از جاهای دیدنی دماوند
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، قسمت جنوب‌شرقی دادسرا، محله قلضی.

مسجد جامع عتیق دماوند | یادگاری از دوران سلجوقیان 

مسجد جامع عتیق دماوند، یکی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی استان تهران، با معماری اصیل و قدمتی دیرینه، در میان جاهای دیدنی دماوند به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌درخشد. این بنای خارق‌العاده که یادگاری از دوران شکوه معماری ایرانی است، در گذر زمان، شاهد فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری بوده است. گفته می‌شود مسجد جامع عتیق در ابتدا شبستان بوده؛ اما زلزله‌های متعدد در دماوند، این بنا را به ویرانی کشاندند. 

در پی مرمت‌ها و بازسازی‌های بعدی، مسجد چهره‌ای تازه به خود گرفت و شکوه گذشته‌اش را تا حدی به‌دست آورد. عده‌ای معتقدند که بنای اولیه مسجد، در ابتدا آتشکده‌ای کهن بوده که با ظهور اسلام به مسجد تبدیل شده است. این فرضیه از جهت قبله غیر معمول مسجد و نامنظم‌بودن دیوار جنوبی آن قوت می‌گیرد. مسجد جامع عتیق دماوند با معماری خاص خود، مقصدی ایده‌آل برای دوستداران تاریخ است.

مسجد جامع عتیق دماوند
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، حدفاصل محله فرامه و قاضی.  

حمام تاریخی محله درویش | حمامی مربوط به دوران صفویان 

در میان جاهای دیدنی دماوند، حمام محله درویش با قدمتی که به دوران صفویه باز‌می‌گردد، جلوه‌ای خاص دارد. این حمام که در اردیبهشت ۱۳۸۲ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در جهت شمال به جنوب بنا شده و از دو بخش مجزا با ورودی‌های شمالی و جنوبی تشکیل شده است.

بخش شمالی حمام با معماری سنتی و دست‌نخورده، شامل گرمخانه‌ای مستطیل‌شکل با سکوهایی برای نشستن، فضاهایی رختکن‌مانند با طرح چلیپایی و گنبدهای زیبا، سقف طاق‌دار و در نهایت حوضچه‌هایی برای شست‌وشو است. در حال حاضر، این حمام تاریخی حدود یک متر از سطح کوچه‌های اطراف بلندتر است و گنبدهای کوچک آن، تنها بخش قابل‌ مشاهده از بام این بنای ارزشمند به شمار می‌روند.

حمام تاریخی محله درویش
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محله درویش.

امام‌زاده عبدالله و عبیدالله | آرامگاه دو تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع)

در قلب شهر دماوند، ‌آرامگاهی با نام امام‌زاده عبدالله و عبیدالله وجود دارد که آرامگاه دو تن از فرزندان بزرگوار امام موسی کاظم (ع) است و اکنون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دماوند شناخته می‌شود. در گذر زمان، این دو قبر در نزدیکی یکدیگر و در بخش‌هایی مجزا قرار گرفته‌اند. در این مکان دیدنی، علاوه‌بر فضای روحانی، گنجینه‌ای از هنر و تاریخ نیز وجود دارد. 

صندوق‌های چوبی نفیس با نقوش منبت‌کاری، کتیبه‌ای که قدمت آن به قدمت خود آرامگاه می‌رسد و اشیای قدیمی که مربوط به تکیه محله درویش هستند، هر کدام قطعه‌ای از این گنجینه پرارزش به حساب می‌آیند. در گوشه‌ای از حیاط، درخت چنار کهنسال ۴۰۰ ساله‌ای وجود دارد و سایه‌گستر زائران شده است. این درخت، راوی خاطرات صدها سال عشق و ارادت مردم به این مکان مقدس است.

  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محله درویش در دماوند.

چشمه تیزآب | چشمه‌ای با خواص درمانی بی‌شمار

چشمه تیزآب در ۵ کیلومتری قسمت شمالی دماوند و در محله دشتمزار، واقع شده و یکی از جاهای دیدنی دماوند به شمار می‌رود. این چشمه که از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد، آبی خنک دارد که به‌دلیل داشتن املاح معدنی فراوان و امکان شنا و آب‌تنی در آن، خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد. وجود املاح معدنی در آب، آن را تند و تلخ کرده است و به همین سبب نیز خاصیت درمانی دارد. 

بسیاری از اهالی منطقه به‌منظور درمان بیماری‌های پوستی و گوارشی خود از آب این چشمه استفاده می‌کنند. نام تیزآب به‌دلیل طعم تند و تلخ آب این چشمه به آن داده شده است. نکته قابل توجه در مورد چشمه، صعب‌العبور‌بودن مسیر دسترسی به آن است. برای رسیدن به تیزآب، به تجهیزات کوهنوردی مناسب و آشنایی با مسیر نیاز دارید. بدون تجهیزات کافی، رفتن به این منطقه می‌تواند خطرناک باشد.

چشمه تیزآب
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محدوده ۵ کیلومتری قسمت شمالی دماوند.

دژ گل خندان | بنای تاریخی به‌جامانده از دوران ساسانیان

در میان جاهای دیدنی دماوند، دژ گل خندان جلوه دیگری دارد و به همین سبب، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این دژ که در روستای گل خندان و بر فراز تپه‌ای عظیم واقع شده، یادگاری از دوران پرافتخار ساسانیان است. حصار عظیم این قلعه که از قلوه‌سنگ‌های درشت ساخته شده، آن را مانند دژی مستحکم در برابر آسیب‌های زمان و دشمنان حفظ کرده است. 

در چهارگوشه این حصار، ۴ برج توپر واقع شده‌اند که یادآور قدرت و عظمت این بنای تاریخی هستند. داخل قلعه نیز دنیایی از شگفتی‌ها انتظار شما را می‌کشد. اتاق‌ها و تالارهای متعدد و آب‌‌انبارهایی که در دل این دژ جای گرفته‌اند، حکایت از روزگاری پر‌رونق دارند. بازدید از دژ گل خندان، سفری به گذشته ایران و فرصتی برای آشنایی با معماری و سبک زندگی دوران ساسانیان است.

دژ گل خندان
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، روستای گل خندان.

آبشار برف تنگه لار | یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های دیدنی دماوند 

در طبیعت بکر و کوهستانی دماوند، آبشار زیبایی به‌نام «برف تنگه لار» وجود دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی دماوند فیروزکوه شده است. این آبشار در ۲ کیلومتری قسمت شرقی «ملک چشمه لار» و در دل دره‌ای سرسبز به‌نام «برف تنگه» واقع شده است. آبشار برف تنگه لار، یکی از جاهای دیدنی دماوند به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.  

مسیر دسترسی به این آبشار از طریق جاده هراز و پلور امکان‌پذیر است و با کمی پیاده‌روی در طبیعت دل‌انگیز کوهستان، می‌توانید به این آبشار زیبا برسید. تماشای آبشار برف تنگه لار در فصل بهار و تابستان، درست در زمانی که در بهترین حالت خود قرار دارد، تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. خنکای آب و هوای کوهستان، صدای دلنشین آبشار و مناظر سرسبز اطراف، خاطره‌ای به‌یاد‌ماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

آبشار برف تنگه لار
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، لار.

آبشار گروبار | آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در دماوند 

در محدوده ۵ کیلومتری قسمت شرقی شهر دماوند، در محله روح‌افزا، آبشاری به‌نام آبشار گروبار واقع شده است که جزو زیباترین جاهای دیدنی دماوند به حساب می‌آید. این آبشار زیبا که در دره گروبار قرار دارد، با ارتفاع ۲۰ متر و در ارتفاع ۲۲۳۰ متری از سطح دریا، منظره‌ای چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. تنگه‌ای با کوه‌های مرتفع، قاب این آبشار خروشان را تشکیل می‌دهد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

اگر به‌دنبال یک مقصد گردشگری جذاب در نزدیکی تهران هستید، آبشار گروبار می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. دسترسی به این آبشار از طریق قسمت شرقی شهرستان دماوند و تنگ گروبار امکان‌پذیر است. در طول مسیر، می‌توانید از طبیعت بکر و کوه‌های سرسبز لذت ببرید و خاطره‌ای خوش از سفر خود به دماوند را رقم بزنید.

آبشار گروبار
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محدوده ۵ کیلومتری قسمت شرقی شهر دماوند.

آبشار جنگلک | آبشاری زیبا در دره‌ای بکر و دیدنی 

در میان طبیعت بکر و سرسبز شهرستان دماوند، آبشار جنگلک مانند نگینی درخشان است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این آبشار زیبا در ۷ کیلومتری قسمت شرقی دماوند، در محله روح‌افزا و در دل دره گروبار واقع شده است. ارتفاع آبشار جنگلک به ۳۵ متر می‌رسد و در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. 

آبشار جنگلک در دره اصلی به‌سوی دریاچه تار و در دیواره شمالی دره گروبار قرار دارد. علاوه‌بر آبشار جنگلک، دو آبشار دیگر به‌نام‌های آینه رود فرح‌‌افزا و آبشار گروبار نیز در این دره زیبا جریان دارند که منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق کرده‌اند. سفر به دماوند و بازدید از آبشار جنگلک، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز برای هر طبیعت‌دوستی خواهد بود.

آبشار جنگلک
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محله روح‌افزا. 

برج شیخ شبلی | یادبودی برای عارف نامدار ایرانی

در میان جاهای دیدنی دماوند، برج شبلی نامی آشناست و جلوه دیگری دارد. این برج که یادبودی از شیخ ابوبکر دلف بن جحدر شبلی، عارف نامدار ایرانی به حساب می‌آید، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری دوره سلجوقیان به شمار می‌رود. برج شبلی در طول تاریخ، دستخوش تغییرات و مرمت‌هایی شده، اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

این بنا در سال ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آن زمان، تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. امروزه برج شبلی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دماوند تهران، پذیرای گردشگران بسیاری است. محوطه برج بهسازی شده و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ، برای رفاه بازدیدکنندگان آن فراهم شده‌اند.

برج شیخ شبلی
  • آدرس: استان تهران، شهر دماوند، میدان امام خمینی، محدوده بلوار امام حسین (ع)، خیابان شبلی.

آبشار آینه رود فرح‌افزا | تابلویی زیبا از طبیعت در دماوند

در فاصله‌ یک کیلومتری قسمت شرقی شهرستان دماوند و در محله‌‌ای به‌نام روح‌افزا، آبشاری زیبا به‌نام «آبشار آینه رود فرح‌افزا» در دره گروبار وجود دارد. این آبشار ۲۰ متری، در ارتفاع ۲۰۵۷ متری از سطح دریا و در میان تنگه‌ای با کوه‌های مرتفع قرار گرفته و منظره‌ای بی‌نظیر را خلق کرده است.

درختان بید در کنار رودخانه‌ای پرآب، آب‌و‌هوایی مطبوع و دلپذیر به این منطقه هدیه داده‌اند و آن را به یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی دماوند تبدیل کرده‌اند. گشت‌و‌گذار در این منطقه‌ سرسبز و خنک در گرمای تابستان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

آبشار آینه رود فرح‌افزا
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محله روح‌افزا، تنگ گروبار.

چشمه دیو آسیاب | جاذبه‌ای خاص و شگفت‌انگیز در دماوند

در ارتفاعات شمالی دشت لار، چشمه‌ای به‌نام دیو آسیاب وجود دارد که با زیبایی خیره‌کننده‌اش، چشمان هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این چشمه که حدود ۲۰ متر قطر و ۲ متر عمق دارد، از دو دهانه در زیر آبگیر، آبی زلال را به بیرون می‌جوشاند. آبگیر این چشمه، روی تپه‌ای آهکی به ارتفاع ۱۰ متر از کف رودخانه مجاور آن قرار گرفته و به همین دلیل، از جاده پایین دست، قابل مشاهده نیست. 

جالب است بدانید که این تپه طی سالیان دراز، از رسوب مواد معدنی موجود در آب چشمه تشکیل شده است. چشمه دیو آسیاب در ارتفاع ۳۰۱۴ متری از سطح دریا واقع شده و از دو آبگیر کوچک و بزرگ تشکیل شده است که در فاصله‌ کمی از یکدیگر قرار دارند. این جاذبه‌ طبیعی، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دماوند تهران شناخته می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

چشمه دیو آسیاب
  • آدرس: استان تهران، شهر دماوند، جاده هراز، جاده فرعی پلور به سد لار، امتداد رودخانه لار‌.

چشمه سیاه‌سنگ | چشمه‌ای دیدنی در روستای مشا

در نزدیکی روستای زیبای مشا، چشمه‌ای خنک و گوارا به‌نام «سیاه‌سنگ» قرار دارد. این چشمه که از دل کوهستان بیرون می‌آید، با گذر از میان صخره‌ها و سنگ‌ها، مسیر خود را به‌سمت دره‌ای در پایین دست ادامه می‌دهد. در طول این مسیر، سیاهی سنگ‌ها و رطوبت حاصل از چشمه، بستر را برای رویش انواع گیاهان، گل‌ها و درختان فراهم و منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز خلق می‌کند.

علاوه‌بر زیبایی منحصر‌به‌فرد، خنکای آب چشمه و صدای دلنشین جریان آن، سیاه‌سنگ را به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی دماوند تبدیل کرده است. در امتداد مسیر این چشمه، آبشارهای متعدد ‌کوچک و بزرگی ‌به چشم می‌خورند که در فصل گرم سال، طراوت و خنکی خاصی به فضا می‌بخشند و مکانی ایده‌آل برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت فراهم می‌کنند.

چشمه سیاه‌سنگ
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، روستای مشا.

چشمه اعلا | یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی دماوند تهران 

چشمه اعلا، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دماوند فیروزکوه، در حدود ۷۰ کیلومتری قسمت شمال‌شرقی استان تهران واقع شده است. منشا آب این چشمه، بارش برف و باران سالانه است که پس از نفوذ به اعماق زمین، در مخزنی در دل کوه جمع می‌شوند و سپس از طریق چشمه به سطح زمین راه پیدا می‌کنند. خوشبختانه تاکنون این چشمه از آلودگی‌های انسانی و حیوانی در امان مانده است.

چشمه اعلا دو مظهر دارد که یکی در شمال شهر دماوند و دیگری در جنوب ارتفاعات آن قرار دارند. اطراف چشمه پوشیده از رسوبات دوران چهارم زمین‌شناسی و آهک‌های سخت دولومیت است. آب این چشمه معدنی طبیعی نیز از نوع بیکربناته کلسیک سبک سرد و خوراکی است و طعم گس و مطبوعی دارد. چشمه اعلا به‌دلیل زیبایی منحصر‌به‌فرد و خواص درمانی آب خود، مقصدی محبوب برای طبیعت‌گردان و گردشگران است. 

چشمه اعلا
  • آدرس: استان تهران، محدوده ۵۱ کیلومتری جاده آبعلی از سمت تهران.

دشت مشا | بهشت گمشده دوستداران طبیعت 

در فاصله‌ ۶ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهرستان دماوند و در نزدیکی جاده هراز، قبل از تونل امام‌زاده هاشم و بعد از آبعلی، دشتی سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا به‌نام دشت مشا وجود دارد که یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی دماوند به شمار می‌رود. این دشت زیبا با فاصله‌ ۷۵ کیلومتری از تهران، به‌عنوان مقصدی ایده‌آل برای آن دسته از ساکنین پایتخت است که به‌دنبال آرامش و هوای پاک هستند.

هوای خنک و مطبوع دشت مشا که در دامنه‌ رشته‌کوه‌های دماوند واقع شده است، آن را به بهشتی برای طبیعت‌دوستان در فصل بهار و تابستان تبدیل کرده است. همچنین زمستان‌های این دشت، به‌دلیل نزدیکی به پیست اسکی آبعلی، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به این ورزش زمستانی باشد.

دشت مشا
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، جاده هراز‌.

رودخانه دماوند | رگ حیاتی در دل دماوند 

رودخانه دماوند، به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی دماوند به حساب می‌آید که از دو شاخه اصلی به‌نام‌های رودخانه تار و رودخانه رودبار تشکیل شده است. سرچشمه رودخانه تار، دریاچه تار است و رودخانه رودبار از چشمه اعلا جاری می‌شود. این رودخانه پس از عبور از شهر دماوند، در مسیری به‌سمت منطقه حفاظت‌شده جاجرود حرکت می‌کند. در طول مسیر، رودخانه سفیدرود در منطقه زره‌در به آن می‌پیوندد. 

رودخانه دماوند سپس از مناطق پلنگ آواز پایین و ماملو عبور می‌کند و در نهایت، در نزدیکی روستای یوردشاه به رودخانه جاجرود ملحق می‌شود و دوآب دماوند را تشکیل می‌دهد. سفر رودخانه دماوند به اینجا ختم نمی‌شود. این رودخانه پس از گذر از محل دروازه و تاسیسات پارچین، از مسیل شریف‌آباد عبور می‌کند و برای مصارف کشاورزی به دشت ورامین هدایت می‌شود.

رودخانه دماوند
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محدوده ۳۰ کیلومتری قسمت شمال‌‌شرقی استان تهران، منطقه حفاظت‌شده جاجرود.

آبشار تیزآب | آبشاری خروشان در شمالی‌ترین نقطه دماوند 

در شمالی‌ترین نقطه شهر دماوند، جایی در دل کوه‌ها و در نزدیکی محله دشتمزار، آبشار تیزآب با شکوه تمام، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این آبشار زیبا که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دماوند شناخته می‌شود، با آب‌و‌هوای خنک و دل‌انگیز و همچنین طبیعت بکر و چشم‌نواز خود، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. 

ارتفاع آبشار تیزآب به حدود ۱۰ متر می‌رسد و در ارتفاع ۲۴۳۰ متری از سطح دریا، در میان تنگه‌ای صخره‌ای و کوه‌های مرتفع واقع شده است. در فصل زمستان، یخ‌زدن آبشار و قندیل‌های یخی که در گوشه‌و‌کنار آن شکل می‌گیرند، منظره‌ای بدیع و سحرآمیز را خلق می‌کند. سفر به آبشار تیزآب، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از طبیعت‌گردی در کوهستان و لذت‌بردن از هوایی پاک و خنک است.

آبشار تیزآب
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محدوده ۵۳ کیلومتری استان تهران، جاده آبعلی.

دریاچه‌های تار و هویر | گوهری ارزشمند بر پهنه دماوند 

در میان جاهای دیدنی دماوند، دو گوهر با‌ارزش به‌نام دریاچه‌های تار و هویر وجود دارند. این دو دریاچه که در روستای هویر و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان دماوند واقع شده‌اند، از جمله مقاصد محبوب طبیعت‌گردی استان تهران نیز به شمار می‌روند. تاریخچه پیدایش این دریاچه‌ها به لغزش‌های زمین در گذشته بازمی‌گردد و از این نظر، می‌توان آن‌ها را جزو پدیده‌های شگفت‌انگیزی که ساخته دست طبیعت هستند، دانست.

ارتباط این دو دریاچه که تنها ۵۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند، از طریق جریان‌های زیرزمینی و رودخانه‌های فصلی صورت می‌گیرد. همچنین، ذوب‌شدن برف‌های زمستانی در ارتفاعات، نقش مهمی در تامین آب این دریاچه‌ها ایفا می‌کند. جالب است بدانید که در کف دریاچه تار، چشمه‌های آب زیرزمینی نیز وجود دارند که به غنی‌تر‌شدن منابع آبی این منطقه کمک می‌کنند.

دریاچه‌های تار و هویر
  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، محدوده ۳۰ کیلومتری قسمت شرقی شهر دماوند، روستای هویر.

پیست اسکی آبعلی | قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران 

پیست اسکی آبعلی به‌عنوان قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران، در جاده تهران‌به‌شمال واقع شده و به‌واسطه هوای مطبوع در تابستان و دسترسی آسان، مقصدی محبوب برای ورزشکاران و گردشگران به شمار می‌رود. این پیست که زادگاه اسکی نوین در ایران است، با ارتفاع ۲۶۵۰ متری در بلندترین نقطه و ۲۴۰۰ متری در پایین‌ترین نقطه، از برف‌های ماندگار تا اواخر فصل بهره می‌برد و محلی ایده‌آل برای اسکی محسوب می‌شود.

شباهت پیست آبعلی به توچال از نظر مساحت و ارتفاع قله، آن را به گزینه‌ای جذاب برای اسکی‌بازان در سطوح مختلف مهارتی تبدیل کرده است. مجموعه آبعلی دارای چندین پیست مجزا شامل پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست آموزشی است که پاسخگوی نیازهای اسکی‌بازان حرفه‌ای و مبتدی خواهند بود.

پیست اسکی آبعلی
  • آدرس: استان تهران، شهر دماوند، محدوده ۵۷ کیلومتری استان تهران، جاده هراز.

غار رودافشان | یکی از بزرگ‌ترین غارهای ایران 

غار رودافشان، یکی از بزرگ‌ترین و بکرترین غارهای طبیعی ایران است که در نزدیکی پایتخت قرار دارد. این غار به‌سرعت به یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی دماوند و تهران تبدیل شده و توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و غارنوردی را به خود جلب کرده است. ورودی غار رودافشان، سومین ورودی بزرگ غارهای ایران به حساب می‌آید و به‌دلیل قرارگیری در سراشیبی کوه، تا فاصله ۱۰۰ متری قابل مشاهده نیست. 

قندیل‌های بلند، طاقدیس‌های تراشیده و سنگ‌های رسوبی با اشکال مختلف، زیبایی خیره‌کننده‌ای به این غار بخشیده‌اند و آن را به مقصدی ایده‌آل برای غارنوردان و طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. اگر به‌دنبال تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد در دل طبیعت بکر هستید یا به غارنوردی علاقه دارید، غار رودافشان منتظر شماست تا با شگفتی‌های خود، سفری به‌یادماندنی را برای‌تان رقم بزند.

غار رودافشان
  • آدرس: استان تهران، شهر دماوند، روستای رودافشان.

ایستگاه پایانی بازدید از جاهای دیدنی دماوند فیروزکوه 

سفر به یکی از زیباترین و منحصر‌به‌فردترین مناطق ایران، یعنی دماوند به پایان رسید. در این سفر، محله به محله این شهر را زیر پا گذاشتیم و جاهای دیدنی دماوند را یکی پس از دیگری دیدیم و با داستان آن‌ها آشنا شدیم. در میان دشت و دمن و در کنار چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، لحظاتی بی‌نظیر را تجربه کردیم. سفر به دماوند، با تمام زیبایی‌ها و جاذبه‌های خود، خاطره‌ای به‌یاد‌ماندنی را در ذهنتان حک خواهد کرد.

با رزرو بلیط هواپیما به تهران سفر کنید ،سری به جاهای دیدنی تهران بزنید و بعد راهی فیروزکوه شوید تا از هوای پاک و طبیعت زیبای آن لذت ببرید. اگر به این شهر خارق‌العاده سفر کرده‌اید، در بخش نظرات، تجربه‌های خود را از جاذبه‌هایی که دیده‌اید، با ما و دیگر علاقه‌مندان سفر به آنجا به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی دماوند

سوغات شهر دماوند چیست؟ 

حلوا لوز، عرق بیدمشک، سماق، رب انار و محصولات سفالگری، گلیم‌بافی، چرم‌کاری و معرق‌کاری از جمله سوغات دماوند هستند. 

بهترین جاهای دیدنی دماوند تهران کدامند؟ 

قله دماوند، پیست اسکی آبعلی، دریاچه تار و هویر و دشت لار از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

کدامیک از جاذبه‌های گردشگری دماوند مناسب کودکان است؟ 

پیست اسکی آبعلی و چشمه اعلا از جاذبه‌های گردشگری مناسب کودکان در این شهر هستند.

بهترین فصل برای سفر به دماوند کدام فصل است؟ 

اگر به‌دنبال تفریح در فضای باز هستید، بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای سفر هستند. اگر هم به‌دنبال ورزش‌های زمستانی هستید، زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

5 نظرات

    • بله در استان مازندران شهرستان آمل قرار داره.سد لار و چشمه دیوآسیاب هم واسه شهرستان آمله و خیلی از چشمه هایی که گفته.متاسفانه با بی لیاقتی مسئولین مازندرانی و آملی انداختنش جزو تهران و دماوند.

  1. دماوند هر چند طبیعت زیبایی داره ولی متاسفانه امکانات بسیار ضعیفی برای گردشگران هست و روزهای تعطیل متاسفانه از هر جهت شهر قفل میشه

  2. باسلام ، تو روز روشن تمام تقسیمات کشوری رو زیر سوال بردین!!؟؟. با یه جستجوی ساده تو گوگل یا دیدن نقشه میتونید ببینید قله دماوند و دشت لار جزو شهرستان آمل و استان مازندران هست.

  3. من نمی دونم چرا قله دماوند و دشت لار رو جز استان تهران قرار میدن،در صورتی که از مسیر پلور به سمت رینه که هر دو جز بخش لاریجان شهرستان آمل و استان مازندران و اینکه اصلا شهر دماوند با قله دماوند هیچ ربطی به هم ندارند کلا دو مسیر متفاوت، حتی برای رفتن به قله دماوند هم باید از رینه عبور کرد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید