سفر به دریای خزر و گشت‌و‌گذار در این منطقه ساحلی و زیبا، همواره جزو اولین انتخاب‌های هر ایرانی برای مسافرت به حساب می‌آید. بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، یعنی دریا خزر، دارای منابع غنی نفت و گاز و همچنین جانوران ارزشمندی مانند ماهی خاویار است که به همین سبب نیز اهمیت بالایی برای کشورهای هم‌مرز خود دارد.

در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، تصمیم داریم شما را به این خطه سرسبز و آباد ببریم و درباره موضوعاتی همچون موقعیت جغرافیایی دریای خزر، شهرها و کشورهای هم‌مرز با آن و جاندارانی که در آن زیست می‌کنند، صحبت کنیم. اگر می‌خواهید به شمال ایران بروید و این دریاچه باشکوه را از نزدیک ببینید، اما نمی‌دانید در کدام شهر سکونت کنید، تا انتها همراه ما باشید. 

دریای خزر کجاست؟ 

دریای خزر، بزرگ‌‌ترین دریاچه جهان است که از نظر جغرافیایی، موقعیتی بسیار مهم و استراتژیک دارد. این پهنه آبی وسیع، کشور ایران را از قسمت شمالی به کشورهای حاشیه شمالی آن متصل می‌کند. همسایگان شمالی و غربی ایران در دریا خزر، کشورهای روسیه و آذربایجان و همسایگان در قسمت شرق، ترکمنستان و قزاقستان هستند. از نظر ارتباطات آبی، این دریاچه نقش مهمی در اتصال این کشورها به یکدیگر دارد.

دریای کاسپین یا همان خزر، زمانی بخشی از دریای تتیس بوده است. دریای تتیس در گذشته، واسطی برای اتصال اقیانوس اطلس و آرام با یکدیگر بود. با گذشت زمان و حرکت صفحات زمین، این دریاچه بزرگ از اقیانوس‌ها جدا شد و به‌تدریج به‌شکل امروزی خود درآمد. در واقع، این دریای پهناور، بزرگ‌ترین دریاچه روی زمین است که تعداد زیادی از افراد، آن را به‌اشتباه کوچک‌ترین دریا نیز می‌نامند؛ اما چرا این اشتباه رخ می‌دهد؟ دلیل این اشتباه نیز آن است که معمولا به پهنه‌های آبی بزرگی که به اقیانوس راه دارند، دریا گفته می‌شود و این در حالی‌ست که دریای خزر، یک دریاچه محصور در خشکی به حساب می‌آید و به جایی راه ندارد.

دریای خزر کجاست؟

تغییر نام دریای خزر در گذر زمان چگونه بوده است؟

آیا می‌دانستید که این دریاچه باستانی در گذشته با نام‌هایی همچون خاواینسکی، هیرکانیان، مازندران، آبسکون، جرجان و قانیا نیز شناخته می‌شد؟ همچنین در سفرنامه‌های قدیمی، این دریا را کاسپین نیز می‌نامیدند. این تنوع در نام‌گذاری، نشان از اهمیت بالا و جایگاه ویژه این دریا در طول تاریخ دارد.

دریای خزر ایران از گذشته‌های دور تاکنون، منبع ارزشمندی از نعمت‌های طبیعی بوده است. ماهی‌گیری، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مشاغلی است که در سواحل خزر رونق داشته و علاوه‌بر تامین بخشی از نیازهای غذایی مردم در سراسر کشور، موجب ایجاد مشاغل مختلف و رونق اقتصادی در این مناطق نیز شده است. برخی منابع تاریخی نشان می‌دهند که قوم خزر در طول تاریخ، چندین بار تلاش کرده‌اند تا به مرزهای ایران حمله کنند. با‌این‌حال، پادشاهان ساسانی با تدبیر خود از وقوع این حملات جلوگیری کرده و امنیت ایران را حفظ کرده‌اند.

تغییر نام دریای خزر در طول تاریخ

طول و عرض دریای خزر چقدر است؟

بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، ابعادی قابل توجه دارد. طول آن، بین ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر متغیر است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دریای خزر شمال، قرارگیری سطح آب آن در ارتفاعی پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است. این تفاوت ارتفاع، موجب شده تا شرایط اقلیمی و زیستی متمایزی در مقایسه با دریاهای آزاد به وجود آید که بر بسیاری از جنبه‌های محیطی و اقتصادی منطقه تاثیرگذار است.

عمق دریای خزر چقدر است؟ 

دریای خزر ایران، پهنه آبی وسیعی است که عمق آن در برخی از مناطق به بیش از ۱۰۰۰ متر می‌رسد. این عمق زیاد، آن را به یکی از عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان تبدیل کرده است. در مقایسه با آب‌های خلیج‌فارس که عمقی حدود ۱۰۰ متر دارد، این دریاچه پهناور، بسیار عمیق‌تر است. البته این نکته را نیز باید بدانید که عمق دریای خزر در تمامی نقاط آن یکسان نیست و وجود تپه‌های زیر‌دریایی، باعث ایجاد ناهمواری در کف آن شده است.

بخش شمالی دریای خزر، کم‌عمق‌ترین قسمت آن محسوب می‌شود. حدود ۲۹ درصد از کل مساحت این دریا را بخش شمالی آن تشکیل می‌دهد که متوسط عمق آب در این منطقه به ۶ متر می‌رسد. جالب است بدانید که عمیق‌ترین نقطه در این بخش، بیش از ۱۰ متر نیست. به عبارت دیگر، بخش شمالی این منطقه آبی، دارای عمق بسیار کمی است.

عمق دریای خزر

بخش میانی این دریا که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، حدود ۳۶ درصد از کل سطح آن را در بر می‌گیرد. به‌طور متوسط، عمق آب در این قسمت ۱۷۵ متر است. عمیق‌ترین بخش آن نیز حدود ۷۹۰ متر عمق دارد. بخش جنوبی دریای خزر، حدود ۳۵ درصد از کل مساحت این دریا را به خود اختصاص داده و از نظر حجم آب نیز، این بخش با دارا‌بودن ۶۴ درصد از کل حجم آب این پهنه، عمیق‌ترین و حجیم‌ترین قسمت آن محسوب می‌شود. عمیق‌ترین نقطه از بزرگ‌ ترین دریاچه جهان نیز در همین بخش قرار دارد که به ۱۰۲۵ متر می‌رسد. به‌طور متوسط، عمق آب در این ناحیه حدود ۳۰۰ متر است.

کدام شهرهای ایران با دریا خزر مرز ساحلی دارند؟ 

شمال کشور همواره به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می‌شود. وجود جاذبه‌های طبیعی متنوعی مانند جنگل‌های سرسبز، کوه‌های مرتفع و سواحل زیبا، این منطقه را به بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها هنگام سفر به شمال، مربوط به انتخاب شهر ساحلی مناسب می‌شود. آشنایی با هر یک از این شهرها، به شما کمک می‌کند تا بهترین مقصد را برای سفر خود انتخاب کنید. در ادامه به معرفی شهرهایی می‌پردازیم که با این دریا، مرز ساحلی دارند. 

کدام شهرهای ایران با دریا خزر مرز ساحلی دارند

استان گیلان

استان گیلان، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین استان‌های شمالی به حساب می‌آید که در نوار ساحلی این دریا واقع شده است. بسیاری از شهرهای این استان، ساحلی هستند و از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردارند. در ادامه، به معرفی شهرهای ساحلی استان گیلان می‌پردازیم تا انتخاب محل اقامت، برای‌تان آسان‌تر شود. 

رودسر | در حاشیه جنوبی دریای خزر

شهرستان رودسر، یکی از تماشایی‌ترین شهرهای ساحلی این استان است که در حاشیه جنوبی دریای خزر شمال قرار دارد. این شهرستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از آب‌و‌هوایی معتدل و مرطوب برخوردار است. دوآب سیاهکل‌رود و پارک ساحلی کلاچای از جاذبه‌های معروف گردشگری این شهرستان هستند. 

رودسر در گیلان

رشت | مرکز گیلان

شهر نام‌آشنای رشت، یکی از کلان‌شهرهای مهم و پر‌رفت‌و‌آمد در منطقه شمالی کشورمان محسوب می‌شود. این شهر زیبا به‌عنوان مرکز استان گیلان، همواره پذیرای مسافران بسیاری بوده است. مسافران می‌توانند با سفر به بخش‌های خشکبیجار و خمام از سواحل زیبای دریای خزر ایران لذت ببرند و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند.

لنگرود | از زیباترین شهرهای ساحلی

شهرستان لنگرود، با وجود شهرهای ساحلی جذابی مانند چاف و ساحل چمخاله، مقصدی محبوب برای گردشگران به شمار می‌رود. گردشگران می‌توانند در سواحل ماسه‌ای این شهر، استراحت کنند و از مناظر زیبای دریای خزر لذت ببرند. همچنین، بازدید از جاذبه‌های گردشگری همچون جزیره فلامینگو و روستای گالشکلام، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مسافران فراهم می‌کند.

لاهیجان | خانه مزارع چای

لاهیجان، شهرستانی که آن را با کلوچه‌های خوش‌عطر‌و‌طعمش می‌شناسند، جاذبه‌های گردشگری متنوعی همچون مزارع چای سرسبز، دریاچه دل‌انگیز و منطقه کوهستانی شیطان‌کوه را در خود جای داده است.

لاهیجان

آستانه اشرفیه | از دیگر همسایه‌های دریای خزر

شهرستان آستانه اشرفیه، یکی دیگر از شهرستان‌هایی است که با این دریاچه عظیم، مرز ساحلی دارد. مرکز این شهرستان، شهر آستانه اشرفیه است و بندر کیاشهر نیز یکی‌ دیگر از بخش‌های مهم آن محسوب می‌شود. از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر، می‌توان به پارک ساحلی، پارک ملی بوجاق، پارک جنگلی کیاشهر و پل چوبی کیاشهر اشاره کرد.

آستارا | از مهم‌ترین شهرهای تجاری استان گیلان

آستارا، یکی از مهم‌ترین شهرهای تجاری استان گیلان به حساب می‌آید و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد. این شهرستان ساحلی، دارای دو بخش اصلی آستارا و لوندویل است و سال‌ها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. گردنه حیران، پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو، تالاب استیل، ساحل صدف و باغ پرندگان، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و بی‌نظیر این منطقه هستند که باید از نزدیک ببینید. با رزرو یکی هتل های آستارا می‌توانید چند روزی را در این شهر اقامت کنید و به خرید و گشت و گذار بپردازید.

آستارا

رضوانشهر | از مقاصد محبوب گردشگران شمال کشور

رضوانشهر، شهری است که در قسمت شمال‌غربی استان گیلان واقع شده و با بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، مرز ساحلی دارد. این شهرستان از دو شهر رضوانشهر و پرده‌سر تشکیل شده که هر دو از مقاصد محبوب گردشگران شمال کشور به شمار می‌روند. وجود جاذبه‌های طبیعی بکر مانند ساحل شفارود و پارک جنگلی گیسوم، بر جذابیت این منطقه افزوده‌ است.

تالش | با جنگل‌های انبوه و سواحل کم‌نظیر

شهرستان تالش در قسمت شمالی استان گیلان قرار گرفته و از مهم‌ترین شهرهای ساحلی شمال ایران محسوب می‌شود. این شهرستان شامل شهرهای اسالم، تالش، لیسار، حویق و چوبر است. وجود کوه‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه و سواحل کم‌نظیر، موجب شده تا مناظر چشم‌نوازی در این منطقه شکل گیرند. جنگل و ساحل گیسوم، آبشار زمرد، آبشار ورزان، روستاهای ییلاقی و دریاچه سراگاه، تعدادی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به حساب می‌آیند.

تالش

استان گلستان 

استان گلستان با مرکزیت شهر گرگان، یکی از استان‌های شمالی کشورمان است که خط ساحلی زیبایی دارد. به همین دلیل، چندین شهر این استان در دسته شهرهای ساحلی شمال ایران قرار می‌گیرند. در ادامه، به معرفی ۳ شهر ساحلی جذاب این استان، یعنی گمیشان، بندر ترکمن و بندر گز می‌پردازیم. این شهرها با ساحل زیبای دریای خزر همسایه هستند و هر کدام جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند.

بندر گز | شهری تاریخی و دیدنی

بندر گز، شهری تاریخی و دیدنی در استان گلستان است که در مرز این استان با مازندران قرار دارد. علاوه‌بر طبیعت بکر و سواحل زیبا، آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای نیز در این شهر وجود دارند؛ آثاری مانند آتشکده قدیمی، قدیم قلعه و عروس قلعه که نشانه‌هایی از قدمت طولانی این منطقه هستند. پارک جنگلی باغو و امام‌زاده علیرضا نیز از دیگر جاذبه‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به بندر گز از آن‌ها دیدن کنید.

بندر گز

بندر ترکمن | از بنادر مهم شمال کشور

بندر ترکمن، شهری با قدمتی نه‌چندان طولانی، اما با تاریخی پرافتخار است. این شهر زیبا در غرب استان گلستان واقع شده است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران شناخته می‌شود. بندر ترکمن در سال ۱۳۰۶ شمسی تاسیس شد و به‌دلیل قرارگیری در مسیر راه‌آهن سراسری ایران، از گذشته تاکنون اهمیت ویژه‌ای داشته است.

گمیشان | خانه گونه های مختلف گیاهی و جانوری

شهرستان گمیشان، یکی از شهرستان‌های غربی استان گلستان محسوب می‌شود. این شهرستان ساحلی با جاذبه‌های گردشگری متنوعی همچون گل‌فشان قارن و تالاب بین‌المللی گمیشان، جزیره آبسکون، موزه مردم‌شناسی گمیش‌تپه،  مقصدی جذاب برای گردشگران است. نزدیکی این شهر به بندر ترکمن و قرارگیری در بخش شمالی مرز ایران و ترکمنستان، موجب اهمیت بیش‌از‌پیش این شهرستان شده است. 

گمیشان jpg

استان مازندران

این استان زیبا و دیدنی در قسمت جنوبی دریا خزر واقع شده و شهرهای ساحلی متنوعی را در خود جای داده است. سواحل ماسه‌ای طلایی، جنگل‌های سرسبز و آب‌و‌هوای معتدل، از جمله دلایلی هستند که مازندران را به مقصدی ایده‌آل برای سفر تبدیل کرده‌اند. در ادامه، به معرفی شهرهای ساحلی این استان خواهیم پرداخت. 

گلوگاه | با جاذبه های طبیعی دیدنی

شهرستان گلوگاه در شرق استان مازندران قرار دارد که به همین سبب، دارای مرز مشترک با استان گلستان است. این شهر زیبا در بخش کلباد و مرکز شهرستان، ساحل دارد. در گلوگاه، جاذبه‌های گردشگری متنوع دیگری نیز وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. منطقه بکر توسکا چشمه، روستاهای سرسبز و باصفا، جاده تاریخی شاه‌عباسی و همچنین جاده جنگلی گلوگاه به دامغان و…  از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. 

بهشهر | از متفاوت‌ترین شهرستان‌های ساحلی استان مازندران

شهرستان بهشهر، یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین شهرستان‌های ساحلی استان مازندران است. بخش‌های رستمکلا، خلیل‌شهر و بهشهر، علاوه‌بر دسترسی آسان به ساحل زیبای خزر، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی همچون پارک ملت، کاخ سفیدآباد و چشمه عمارت نیز بهره‌مند هستند.

بهشهر

میاندورود | از شهرهای ساحل خزر

شهرستان میاندورود، از دیگر شهرهای ساحلی این استان است. از شهرهای مهم و دیدنی این شهرستان نیز می‌توان به شهر طبقده اشاره کرد که به‌عنوان یکی از شهرهای ساحلی شمال ایران شناخته می‌شود.

ساری | از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران

شهر ساری، مرکز استان مازندران و یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است. این شهر زیبا در نوار ساحلی دریای خزر ایران واقع شده و دسترسی آسان به دریا را فراهم کرده است. دریاچه چورت، سد سلیمان تنگه، چشمه باداب سورت و دریاچه الندان از دیگر جاذبه‌های طبیعی هستند که با رزرو بلیط ساری و سفر به این منطقه، می‌توانید از نزدیک ببینید. 

ساری

رامسر | از مقاصد محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی

رامسر، بدون شک یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید. این شهر ساحلی، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافران است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رامسر، می‌توان به منطقه ییلاقی جواهرده، پارک جنگلی صفارود، آب‌گرم سادات محله، باغ ایرانی، تله‌کابین و جنگل دالخانی اشاره کرد.

رامسر

فریدونکنار | با طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز

فریدونکنار به‌دلیل برخورداری از طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است. مسافران زیادی برای تجربه آرامش و لذت‌بردن از مناظر ساحلی دریای کاسپین، فریدونکنار را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

فریدونکنار

جویبار | مقصد محبوب طبیعت گردان

شهرستان جویبار، با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متنوعی همچون ساحل بکر چپکرود، تالاب زیبای لاریم، پل تاریخی خشت و رودخانه سیاهرود، مقصدی جذاب برای گردشگران و دوستداران طبیعت به شمار می‌رود. 

بابلسر | دارای طبیعتی منحصربه‌فرد

این شهر تماشایی که در شمال استان مازندران واقع شده، دارای طبیعتی منحصربه‌فرد و زیباست. مسافران می‌توانند در این شهر از تجربه تفریحات آبی متنوع، پیاده‌روی در ساحل، بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همچنین لذت‌بردن از غذاهای محلی بهره‌مند شوند. 

بابلسر

آشنایی با سواحل دریای خزر | کدام ساحل بهتر است؟

نکته قابل توجه درباره سواحل دریای خزر، این است که کیفیت سواحل این دریا از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر متفاوت است. وجه اشتراک سواحل بزرگ‌ ترین دریاچه جهان نیز زیبایی خیره‌کننده آن‌هاست. با‌این‌حال در سال‌های اخیر، برخی از سواحل به‌دلیل عدم رعایت بهداشت توسط برخی از افراد، دچار آلودگی شده و به محلی برای تخلیه زباله یا فاضلاب مبدل شده‌اند. البته همچنان می‌توانید سواحل بکر و دست‌نخورده‌ای را در حاشیه این دریاچه بیابید.

هر یک از سواحل شمالی کشور، زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و می‌توانند میزبان علاقه‌مندان به طبیعت و آرامش باشند. انتخاب بهترین ساحل از میان تمام سواحل خزر، به سلیقه و علایق شخصی هر فرد بستگی دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که در سفر به این مناطق باید به آن توجه کنید، حفظ پاکیزگی محیط‌زیست و رعایت قوانین آن منطقه است؛ چرا‌که همه افراد باید از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

سواحل دریای خزر

دریای خزر با کدام کشورها هم مرز است؟

بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، از شمال با کشور روسیه، از غرب با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق نیز با کشورهای جمهوری‌ ترکمنستان و قزاقستان هم‌مرز است. به عبارت دیگر، پنج کشور پهناور و متنوع، سواحل این دریاچه را در بر گرفته‌اند. منابع غنی نفت و گاز در بستر این دریاچه، موجب بروز رقابت‌ بین تمامی این کشورها شده‌اند. وجود سواحل دریای خزر شمال در این کشورها، موجب شده تا مشاغلی مانند حمل‌ونقل دریایی، ماهی‌گیری و گردشگری در آن‌ها شکل گیرند. 

دریا خزر با کدام کشورها هم مرز است؟

آب‌و‌هوای دریای خزر چگونه است؟ 

دریا خزر، از نظر آب‌و‌هوایی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. این دریا تحت‌تاثیر جریان‌های هوایی مختلفی قرار دارد که باعث نوسانات دمایی قابل توجهی در طول سال می‌شوند. در فصول گرم، هوای این دریاچه معتدل و مرطوب است و رطوبت بالایی دارد که همین امر نیز موجب بروز مه و بارش‌های پراکنده خواهد شد. در مقابل، زمستان‌های دریا خزر سرد و همراه با بارش برف و باران است. به‌طور کلی، آب‌و‌هوای این دریا تحت‌تاثیر عوامل جغرافیایی مانند جریان‌های دریایی و توپوگرافی منطقه قرار دارد.

حیوانات دریای خزر چه هستند؟

دریای خزر ایران، یک زیستگاه غنی و متنوع در دنیاست. این دریاچه که بازمانده یک دریای باستانی است، میزبان بیش از ۸۵۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی است. بسیاری از این گونه‌ها، بومی این منطقه هستند و در هیچ‌کجای دیگر جهان یافت نمی‌شوند. تنوع بالای زیستی این ناحیه، نتیجه شرایط جغرافیایی متفاوت آن است. ماهی‌هایی مانند فیل‌ماهی، خاویار، سوزن‌ماهی و انواع تاسماهیان از مهم‌ترین گونه‌های با‌ارزش خزر محسوب می‌شوند.

دریای خزر ایران، این روزها با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و صید بی‌رویه و تغییرات آب‌و‌هوایی، زندگی بسیاری از جانوران این زیست‌بوم را به خطر انداخته است. این موضوع، زنگ خطری برای همه ماست. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در دریاچه خزر، کوسه‌ای وجود ندارد. کوسه‌ها معمولا در آب‌های شور زندگی می‌کنند؛ اما خزر یک دریاچه‌ نیمه‌شور است. به عبارت دیگر، شوری آب خزر به‌اندازه‌ آب دریا نیست. این تفاوت شوری، باعث شده خزر برای زندگی کوسه‌ها مناسب نباشد و این موجودات دریایی نتوانند در این محیط دوام بیاورند.

حیوانات دریای خزر

کدام حیوانات خطرناک در دریای خزر شمال زندگی می‌کنند؟ 

دریا خزر علاوه‌بر تنوع زیستی غنی، میزبان پستانداری منحصربه‌فرد به‌نام فک خزری است. این پستاندار دریایی، تنها گونه‌ای است که تمام عمر خود را در دریای خزر سپری می‌کند. فک‌های خزری با توجه به تغییرات فصلی، مهاجرت‌ می‌کنند. آن‌ها تابستان‌‌ها را در بخش جنوبی خزر و زمستان‌ها را در قسمت‌های شمالی‌تر آن می‌گذرانند. متاسفانه، جمعیت فک‌های خزری در قرن بیستم کاهش چشمگیری داشته است و اکنون این گونه با خطر انقراض جدی مواجه است. 

در سال ۱۳۹۰ و ۱۴۰۱، سیلاب‌های گسترده‌ای در مناطق کوهستانی استان مازندران رخ دادند که در مناطقی مانند شهرستان کلاردشت، منجر به جابه‌جایی اجباری تعداد زیادی مار سمی به مناطق ساحلی دریای مازندران شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده، این خزندگان سمی در مناطق مختلفی از جمله دوجمان، رادیو دریا در چالوس، هچیرود، امام‌رود، سیترا، پل ماشلک و خیرود مشاهده شده‌اند. این اتفاق، موجب بروز نگرانی در خصوص حمله این خزندگان سمی به انسان شده است. 

کدام حیوانات خطرناک در دریای خزر

خاویار دریای خزر چگونه به دست می‌آید؟

ماهیان خاویاری که با نام علمی استروژن شناخته می‌شوند، از ارزشمندترین گونه‌های آبزی در دنیا محسوب می‌شوند. تعدادی از گونه‌های مختلف این ماهیان در آب‌های شیرین خزر رشد می‌کنند. نکته جالب توجه درباره ماهیان خاویاری، عمر بسیار طولانی آن‌هاست که به ۱۰۰ سال نیز می‌رسد. به همین دلیل نیز آن‌ها را «فسیل‌های زنده» می‌نامند.

در جهان، حدود ۲۷ گونه ماهی خاویاری شناسایی شده است که خوشبختانه ۵ گونه از آن‌ها در آب‌های داخلی ایران و دریای خزر شمال زیست می‌کنند. این ماهیان سهم قابل توجهی در تولید جهانی خاویار دارند؛ به‌طوری که بیش از ۹۳ درصد خاویار جهان از این گونه‌ها به دست می‌آید. فیل‌ماهی، اوزون‌برون، ماهی خاویار شیپ و تاس‌ماهی از جمله ماهی‌‎هایی هستند که خاویار خزر را تامین می‌کنند. 

خاویار ایرانی

سفری فراموش‌نشدنی به دریای خزر 

دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران و طبیعت‌دوستان است. زیبایی بی‌حد‌و‌اندازه این جاذبه طبیعی، باعث شده تا افراد در تمام فصول سال، به آنجا بروند و از تماشای آن، نهایت لذت را ببرند. سواحل ماسه‌ای طلایی، آب‌های نیلگون و مناظر طبیعی بکر این دریاچه، لحظاتی فراموش‌نشدنی را برای مسافران به‌یادگار می‌گذارد.

در این مطلب، درباره مشخصات جغرافیایی و بزرگی این دریاچه خارق‌العاده صحبت کردیم و سپس به‌سراغ شهرها و کشورهایی رفتیم که با بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، مرز ساحلی دارند. پس از آن نیز درباره جاندارانی که در این زیست‌بوم زندگی می‌کنند، صحبت کردیم. به نظر شما کدام شهرهای ساحلی این دریا، مناسب اقامت و سفر، چه در کوتاه‌مدت و چه در بلند‌مدت هستند؟ در قسمت نظرات برای‌مان بنویسید.

سوالات متداول درباره دریای خزر

بیشترین عمق دریا خزر چند متر است؟

بیشترین عمق دریا خزر ۱۰۲۵ متر است. 

چرا دریا خزر خطرناک شده است؟

تغییرات ناگهانی عمق آب، جریان‌های زیر سطح آب، موج‌های قوی و عدم آشنایی شناگران با دریای خزر شمال، باعث شده تا این دریا به محیطی خطرناک تبدیل شود. 

چند درصد دریا خزر مال ایران است؟

کم‌ترین سهم از دریا خزر، یعنی ۶۵۷ کیلومتر ساحلی، سهم ایران است و نسبت سهم دریایی نیز بر اساس این مقدار مشخص می‌شود که در بهترین حالت ۲۰ درصد از آن است. 

آیا دریا خزر کوسه دارد؟

خیر، به‌علت عمق کم و شیرین‌بودن تقریبی آب دریاچه خزر و همچنین عدم تطابق با محیط رشد این جانداران عظیم‌الجثه، هیچ کوسه‌ای در این دریاچه وجود ندارد. 

مساحت دریا خزر چقدر است؟

بزرگ‌ ترین دریاچه جهان، مساحتی حدود ۳۷۱ هزار کیلومتر مربع دارد. 

آیا دریا خزر در حال خشک شدن است؟

طبق گفته کارشناسان، آب این دریا در قسمت ساحلی گلستان، کیلومترها به‌سمت دریا پیش رفته است؛ اما به هیچ عنوان دریای خزر ایران خشک نخواهد شد. 

فصل صید ماهی در دریا خزر چه زمانی ممنوع است؟

صید ماهی در دریای خزر شمال از اواخر فروردین تا اواخر مهرماه ممنوع است. 

در دریا خزر چه ماهی‌هایی وجود دارد؟

اردک‌ماهی، اوزون‌برون، پوزانک خزری، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی، روشن‌ماهی، سوف، سوزن‌ماهی، سه خاره نما، شاه‌ماهی خزر، شیپ، شیشه‌ماهی، فیل‌ماهی، شگ‌ماهی چشم درشت، کولکه، کیلکای، انواع گاو‌ماهی، مار‌ماهی و ماهی سفید، از جمله ماهی‌های دریا خزر هستند. 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید