شهر بم، در میان کویرهای پهناور ایران، در استان کرمان واقع شده و از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و صنعتی کشورمان به حساب می‌آید. این شهر که نامش با تاریخ و شکوه گره خورده، مقصدی رویایی برای عاشقان سفر و گردشگری است. جاهای دیدنی بم کرمان، ترکیبی از طبیعت و تاریخ هستند که هر کدام به‌تنهایی، شکوهی بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارند و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، قصد داریم شما را به سرزمین شگفتی‌ها ببریم و دیدنیهای بم را به شما معرفی کنیم؛ پس اگر این شهر را به‌عنوان مقصد بعدی سفر خود انتخاب کرده‌اید، تا انتها همراه ما باشید.

بم | دیاری که تاریخ و طبیعت در آن به هم می‌رسند

در میان وسعت زیاد کویر ایران، نگینی از جنس تاریخ خودنمایی می‌کند. بم، همان شهری‌ است که با وجود زلزله‌ای ویرانگر، هنوز هم از شکوه و عظمتش چیزی کم نشده است و هر ساله، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود دعوت می‌کند. با قدم‌زدن در بم، در واقع در گذرگاه زمان قدم می‌زنید. ارگ بم، این غول خشتی که زمانی شاهد عظمت و شکوه ایران باستان بوده، هنوز هم پابرجاست و حکایات ناگفته‌ای از تاریخ را در خود دارد.

بدون شک قدم‌زدن در میان دیوارهای بلند و خشتی ارگ، حس‌و‌حالی وصف‌ناپذیر را به گردشگران منتقل خواهد کرد. اما دیدنیهای بم، فقط اماکن تاریخی نیستند. طبیعت بکر و دست‌نخورده آنجا نیز می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب باشد. آبشار سفه با خروش و‌ جوشش خود، طراوت و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد و باغ‌های سرسبز آن مانند واحه‌ای در دل کویر هستند. شک نکنید سفر به بم، سفری به‌یادماندنی و متفاوت برای شما خواهد بود.

جاهای دیدنی بم

عاشقان تاریخ و طبیعت، بم را کجا بیابند؟

شهر تاریخی و فرهنگی بم در قلب کویر ایران و در استان کرمان قرار دارد. این شهر با قدمتی چندین‌هزار‌ساله، یادگار دوران باستان ایران به حساب می‌آید و در طول تاریخ، فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی دنیا که در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران نیز به ثبت رسیده را بی‌شک می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بم کرمان دانست. این ارگ عظیم در زلزله سال ۱۳۸۲ به‌شدت تخریب شد؛ اما در اکنون در حال بازسازی است. 

بازار سنتی بم با رنگ‌ها و بوی ادویه، نخلستان‌های سرسبز با خرماهای تازه و خوشمزه، صنایع‌دستی منحصربه‌فرد و طبیعت بکر و دست‌نخورده کویر، هر کدام به‌نوبه‌خود، جاذبه‌هایی بی‌نظیر هستند. بم، زادگاه ایرج بسطامی، استاد آواز سنتی ایران نیز محسوب می‌شود. یاد و خاطره این هنرمند نامی، در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر و در دل مردمانش زنده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، شهر بم در قسمت جنوب‌شرقی ایران و در استان کرمان واقع شده است. این شهر، در فاصله ۱۹۵ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان قرار گرفته است. طی سرشماری صورت‌گرفته در سال ۱۳۹۵، جمعیتی حدود ۱۲۷ هزار و ۳۹۶ نفر در این شهر زیبا زندگی می‌کردند. با احتساب جمعیت ساکن در حومه شهر، جمعیت این منطقه به ۲۰۰ هزار نفر هم می‌رسد.

بخش های تاریخی بم

چطور به بم برویم؟ 

در حال حاضر، برای سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی بم کرمان، تنها راه زمینی وجود دارد. فرودگاه بین‌المللی شهدای بم در حال حاضر غیر فعال است و پروازی به این شهر صورت نمی‌گیرد؛ پس سفر مستقیم به این شهر با هواپیما، منتفی است. سفر با قطار به شهر بم، گزینه دیگری است که پیش روی شما قرار دارد. فقط با چند کلیک می‌توانید بلیط قطار به بم را به صورت آنلاین برای تاریخ موردنظر خود جستجو کرده و با بهترین قیمت خریداری کنید.

فاصله تهران تا بم چقدر است؟

فاصله تهران تا بم با خودروی شخصی ۱۱۶۳ کیلومتر است و تقریبا ۱۳ ساعت طول می‌کشد. این مسیر از طریق بزرگراه خلیج‌فارس برقرار شده و در طول مسیر، از شهرهای قم، کاشان، یزد و سیرجان عبور خواهید کرد.

فاصله کرمان تا بم

بم در ۱۹۵ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان واقع شده است. شما می‌توانید از طریق جاده مستقیم کرمان-بم به این شهر سفر کنید. این مسیر حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. 

  • آدرس: استان کرمان، ۱۹۵ کیلومتری جنوب استان کرمان، شهر بم.

موقعیت مکانی بم روی نقشه گوگل

تاریخچه شهر بم | با پیشینه شهر بم آشنا شویم

همانطور که اشاره کردیم، بم یکی از شهرهای تاریخی ایران است. در میان این شهر باستانی، ارگ بم، مانند جواهری می‌درخشد. این بنای عظیم خشتی که عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان را دارد، با شکوه و ابهت خود، هر گردشگری را مجذوب می‌کند. عظمت و زیبایی ارگ بم، موجب شده آن را با دیوار چین، مشهورترین بنای تاریخی جهان، مقایسه کنند! جالب است بدانید به شهر بم لقب «پاریس ایران» داده شده است. البته این لقب را به دلایل مختلفی به بم داده‌اند. عده‌ای معتقدند که خیابان اصلی بم که با درختان چنار تزیین شده بود، شباهت زیادی به بلوار شانزه‌لیزه پاریس داشته است.

بم به‌دلیل داشتن باغ‌ها و بوستان‌های متعدد، به شهری سرسبز و خنک در دل کویر تبدیل شد و این موضوع، یادآور فضای سبز و باغ‌های پاریس بود. در دوره پهلوی، بم به‌عنوان یکی از شهرهای مدرن ایران شناخته می‌شد. در این شهر، خیابان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و سایر امکانات رفاهی به‌سبک مدرن ساخته شده بودند. این موضوع، بم را به شهری متفاوت از سایر شهرهای ایران تبدیل کرد. آب‌و‌هوای بم در فصل پاییز و زمستان، بسیار خنک و مطبوع است. به همین دلیل، این شهر سال‌ها به‌ ییلاقی محبوب برای ثروتمندان و مقامات دولتی تبدیل شده بود.

نمای شهر بم

بم در دوره‌ای از تاریخ به عنوان دروازه شرق ایران شناخته می‌شد و قلب تپنده قدرت بود. لطفعلی‌خان زند در فرار خود از چنگ دشمنان، به بم پناه برد و این شهر را برای مدتی کوتاه به پایتخت ایران تبدیل کرد. شهر قدیم بم با کوره‌های آتشینش، نبض اقتصاد ایالت فارس را به حرکت در می‌آورد. این شهر در تقاطع مسیرهای تجاری، دروازه‌ای به‌سوی شرق بود و کالاهای مختلف از این گذرگاه عبور می‌کردند.

راز ژن‌های باستانی در رگ‌های مردم بم

کشف رازهای مدفون‌شده در بم، به‌اندازه بازدید از جاهای دیدنی بم، جذاب است! ساکنان کنونی این شهر، از نسل آریایی‌های اصیلی هستند که در هزاران سال پیش، بر این سرزمین حکم‌رانی می‌کردند. تحقیقات نشان داده‌اند که DNA مردم دهبکری و روستاهای اطراف آن، با DNA اجساد مدفون‌شده در ارگ بم مطابقت دارد! این کشف شگفت‌انگیز، پرده از راز بزرگی برمی‌دارد. گویا بازماندگان ساکنان ارگ بم، پس از روبه‌رو‌شدن با چالش‌هایی مانند خشکسالی یا گرمای هوا، به دشت دهبکری کوچ کرده و در آنجا سکونت کرده‌اند.

شهر باستانی در بم

معرفی جاهای دیدنی بم کرمان | بازدید از جاذبه‌هایی اسرارآمیز

دومین شهر بزرگ در استان کرمان، یعنی بم، اصیل‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است؛ از تل آتشین گرفته تا تپه‌های باستانی بیدرون، همگی مهر تاییدی بر این ادعا هستند. در ادامه، شما را به جاهای دیدنی بم کرمان می‌بریم و از زیبایی‌های آن‌ها سخن خواهیم گفت. پس تا انتها همراه ما باشید و خاص‌ترین سفر کویر را تجربه کنید!

ارگ بم | عظیم‌ترین بنای خشتی دنیا 

قطعا در صدر لیست دیدنیهای بم، باید ارگ معروف این شهر را قرار داد. ارگ بم، شاهکاری از معماری خشتی است که در گذر هزاره‌ها، شاهد فراز‌و‌نشیب‌های زیادی بوده است. این دژ، زمانی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان شناخته می‌شد و مانند قلب تپنده شهر بم بود. 

معماری شگفت‌انگیز ارگ با دیوارهای بلند و برج‌های استوار، حکایتی از ذوق و هنر مردمان این دیار دارد. البته ارگ بم فقط یک بنای تاریخی نیست؛ این دژ، نگهبان مرزهای شرقی ایران بوده و در طول تاریخ، از این سرزمین در برابر دشمنان محافظت کرده است. ارگ بم، دروازه‌ای به‌سوی ثروت و رونق بود و شهر بم را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران تبدیل کرده بود.

کاروان‌ها از شرق و غرب در این نقطه تلاقی و کالاهای خود را مبادله می‌کردند. این ارگ با شکوه از شنبه تا جمعه، از ساعت ۷ تا ۱۷:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان است. هزینه بازدید از آن برای اتباع ایرانی ۵۰هزار تومان و برای اتباع خارجی ۵۰۰هزار تومان است. ورود برای کودکان زیر ۶ سال نیز رایگان خواهد بود. 

ارگ قدیم بم
  • آدرس ارگ بم: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن، قسمت جنوبی رودخانه پشت‌رود.

زلزله بم | سرنوشت ارگ چه شد؟

تا یک قرن پیش، ارگ باشکوه بم، خانه هزاران نفر بود؛ اما در پنجم دی ماه ۱۳۸۲، زلزله‌ای مهیب، ارگ را به ویرانه‌ای تبدیل کرد که دیگر کسی آن را نمی‌شناخت. اما مردمان سخت‌کوش و تلاشگر بم تسلیم نشدند و با تلاش و همتی ستودنی، کار مرمت و بازسازی ارگ آغاز شد.

ارگ جدید بم | واحه‌ای سرسبز در دل کویر

ارگ جدید بم نیز یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی بم کرمان است. این ارگ را دهکده توریستی ارگ جدید بم نامگذاری کرده‌اند؛ البته فقط یک دهکده توریستی معمولی نیست! این مجموعه، با برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته، به یک بهشت زمینی تبدیل شده است. در ارگ جدید بم، انواع واحدهای مسکونی و خدماتی احداث شده‌اند که هر کدام، دنیایی از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از هتل‌های لوکس و رستوران‌های مجلل گرفته تا ویلاهای شیک و آپارتمان‌های دنج. در ارگ جدید بم برای هر سلیقه‌ای، شرایط اقامت ایده‌آل فراهم شده است.

اما جذابیت ارگ جدید بم به اینجا ختم نمی‌شود. در این دهکده توریستی، چند باغ ایرانی نیز احداث شده‌ که با عطر گل‌ها و صدای آبنماها، روح شما را نوازش می‌کند. این ارگ، مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی در کنار خانواده و دوستان است. در این دهکده، می‌توانید از انواع تفریحات آبی و زمینی استفاده کنید و لذت ببرید؛ از قایق‌سواری در دریاچه مصنوعی گرفته تا اسکی روی برف در پیست‌های مجهز را در ارگ جدید بم می‌توان تجربه کرد.

ارگ جدید بم
  • آدرس ارگ جدید بم: استان کرمان، شهر بم، کیلومتر ۱۲ جاده شهر بم – شهر زاهدان.

گورستان ایستاده کودکان | رازی تلخ در دل خاک 

گورستان ایستاده کودکان ارگ بم، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی بم کرمان به حساب می‌آید. پس از زلزله ویرانگر سال ۱۳۸۲، زخمی عمیق‌تر بر پیکره ارگ به وجود آمد. باستان‌شناسان در میان ویرانه‌ها، با جسد ۶۸ کودک و نوزاد روبه‌رو شدند که در دل دیوارهای بلند و حصارهای ارگ دفن شده بودند! این کشف، دریچه‌ای به‌سوی رازهای ناگفته‌ای از این بنای تاریخی باز کرد. نکته‌ای که بر غم این ماجرا می‌افزاید، جنسیت تمام این کودکان است. متاسفانه سرنوشتی تلخ در انتظار پسران این سرزمین بود. اما راز تدفین این کودکان در دل دیوارهای ارگ چیست؟

هنوز پاسخ قطعی برای این پرسش‌ وجود ندارد. برخی بر این باورند که این کودکان، قربانی آیین‌های باستانی بوده‌اند. اما نظریه ضعیف دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید این کودکان، فوتی‌های حوادث ناگوار مانند قحطی یا بیماری بوده‌اند و به‌دلیل شرایط خاص، در مکانی امن و دور از دسترس حیوانات و در دل دیوارها دفن شده‌اند. گورستان ایستاده کودکان ارگ بم، یادآور دورانی تلخ در تاریخ این شهر کهن است و هر ساله، سیل عظیمی از گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند. بازدید از این جاذبه گردشگری کاملا رایگان است. 

گورهای بم
  • آدرس گورستان ایستاده کودکان: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن، قسمت جنوبی رودخانه پشت رود، ارگ بم.

روستای دهبکری | مهم‌ترین ییلاق‌ جنوب شرق کرمان

دیدنیهای بم، تنها محدود به مکان‌های تاریخی نیست؛ طبیعت خاص و منحصربه‌فرد این شهر نیز به‌اندازه دیگر جاهای دیدنی بم کرمان، جذاب است. در قلب کویر ایران، روستایی ییلاقی با نام دهبکری خودنمایی می‌کند. دهبکری در ۵۰ کیلومتری غرب شهر بم، در مسیر جیرفت واقع شده و خنکای نسیم کوهستان و طراوت باغ‌های سرسبز را برای مسافران به وجود آورده است. آب‌و‌هوای این روستا به‌گونه‌ای‌ است که در تابستان‌های گرم، پناهگاهی خنک در برابر آفتاب به حساب می‌آید و در زمستان‌های سرد، با آب‌وهوای معتدل خود، افراد را از سرما حفظ می‌کند.

این ییلاق زیبا، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ییلاق‌های جنوب‌شرق استان کرمان، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است که از طبیعت بکر و چشم‌اندازهای دل‌انگیز آن لذت می‌برند. دهبکری، با باغ‌های گردو، آلبالو، زردآلو و جنگل‌های پسته وحشی، جلوه‌ای رنگارنگ و تماشایی به خود گرفته است. رودخانه‌ای خروشان در میان این روستا جاری است که بر طراوت و سرسبزی آن می‌افزاید.  جالب است بدانید که تعدادی از زیباترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی بم، در این روستا واقع شده‌اند.

روستای دهبکری
  • آدرس روستای دهبکری: استان کرمان، شهر بم، ۵۰ کیلومتری قسمت جنوب‌غربی بم، روستا دهبکری.

آبشار بیدزاغ | آبشاری خروشان در دل کویر 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی بم کرمان در روستای دهبکری واقع شده است. در جنوب این روستا، جایی که جاده جیرفت از تونل سنگی عبور می‌کند، شاهکاری بی‌نظیر را خواهید دید. رودخانه‌ای خروشان در دل جنگل بنه انبوه که مسیر خود را به‌سوی پایین‌دست طی می‌کند و در این مسیر، سه آبشار زیبا و باطراوت را به ارمغان می‌آورد.

دو آبشار در پایین‌دست با ظرافت و شکوه خود، جاذبه‌هایی دیدنی برای مسافران هستند. اما نگین این مجموعه، آبشار مرتفع‌تری است که در بالادست رودخانه و در دامنه کوه برفو خودنمایی می‌کند. این آبشارهای دل‌انگیز که به آبشارهای دغوییه نیز مشهورند، فضایی بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده‌اند.

زیباترین جاهای دیدنی بم کرمان
  • آدرس آبشار بیدزاغ: استان کرمان، شهر بم، جاده بم- دهبکری.

قله علم شاه | بلند‌ قامتی در میان ابرها 

روستای دهبکری، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بم کرمان به حساب می‌آید که هر ساله پذیرای کوهنوردان ورزشکاران بسیاری است. در میان قله‌های سربه‌فلک‌کشیده این روستا، قله‌ علم‌شاه با ارتفاع ۳۷۴۱ متر، خودنمایی می‌کند. این قله‌، بلندترین قله‌ رشته‌‌کوه جنوبی جبال بارز به حساب می‌آید که حدود ۶۰ کیلومتری شرق جیرفت واقع شده است. رشته‌کوهی که از مرغک آغاز می‌شود و با طولی نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر، در نهایت به دریاچه‌ جازموریان می‌رسد. اگر به‌دنبال تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی هستید، دهبکری را فراموش نکنید. 

قله علم شاه
  • آدرس قله علم شاه: استان کرمان، شهر بم، روستای دهبکری.

تل آتشین دارستان | روستایی از هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح

تل آتشین دارستان، یکی دیگر از جاهای دیدنی بم کرمان به حساب می‌آید. این سایت باستان‌شناسی که در ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم قرار دارد، دروازه‌ای به‌سوی تمدن‌های ناشناخته و رازهای پنهان هزاره‌های دور است. تل آتشین یادگار دورانی است که هنوز خط اختراع نشده بود. در این جاذبه، آثار معماری باشکوه خشتی، ابزارهای سنگی تراشیده‌شده ظریف و حتی بقایای یک اسکلت دفن‌شده به چشم می‌خورند. هر کدام از این اشیا، روایتگر داستانی از زندگی انسان نخستین در جنوب‌شرق ایران هستند. اگر علاقه‌مند به بازدید از جاهای دیدنی بم کرمان هستید، حتما به تل آتشین نیز سر بزنید. 

تل آتشین دارستان
  • آدرس تل آتشین دارستان: استان کرمان، شهر بم، ۳۰ کیلومتری قسمت شرقی ارگ قدیم بم، بخش دارستان. 

رودخانه آدوری | رودخانه‌ای به طول ۵۰ کیلومتر 

وقتی صحبت از جاهای دیدنی بم به میان می‌آید، رودخانه آدوری نیز قطعا یکی از گزینه‌ها است. آدوری، رگ حیات جبال بارز، رودخانه‌ای است که از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد و در طول سفر ۵۰ کیلومتری خود، دره‌های عمیق و پرپیچ‌و‌خم را پشت سر می‌گذارد و از روستاهای گزدان، دسک و آدوری گذر می‌کند. این رودخانه در نهایت با عبور از موانع و چالش‌های پیش رو، به‌سوی رودخانه پشترود می‌رسد.

رودخانه آدوری از جاهای دیدنی بم
  • آدرس رودخانه آدوری: استان کرمان، شهر بم.

آبشار تنگ تاهران | نگینی از جنس آب و نور

جاهای دیدنی بم کرمان هنوز به پایان نرسیده است. آبشار تنگ تاهران، یکی دیگر از زیباترین این جاذبه‌ها است. این آبشار در ۸۰ کیلومتری جنوب‌شرقی این شهر کویری، در جوار روستا آباد چهل تن، قرار دارد. رودخانه‌ آباد چهل تن، از قله‌ چهل جبال بارز سرچشمه می‌گیرد. دیواره‌های بلند تنگ تاهران، مانند قاب‌هایی طبیعی برای آبشارهای خروشان این منطقه هستند و در هر قدم، منظره‌ای زیبا و روح‌نواز را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

طبیعت بکر تنگ تاهران، فرصتی بی‌نظیر برای کوهنوردی، صخره‌نوردی، عکاسی و پیاده‌روی در میان طبیعت دست‌نخورده را فراهم می‌کند. در این منطقه، می‌توان از هوای پاک کوهستان، آب خنک و زلال رودخانه و سکوت آرامش‌بخش طبیعت لذت برد و خاطره‌ای خوش از سفر به دل کویر را در ذهن به یادگار گذاشت. 

آبشار تنگ تاهران بهترین جای دیدنی بم
  • آدرس آبشار تنگ تاهران: استان کرمان، شهر بم، ۸۰ کیلومتری قسمت جنوب‌شرقی بم، نزدیک به روستا آباد چهل تن.

قنات قاسم آباد بم | قصه‌ای از جان زمین

قنات قاسم‌آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی بم کرمان محسوب می‌شود که می‌توانید برنامه بازدید از آن را نیز در سفر خود قرار دهید. این شاهکار مهندسی قدیمی، در واقع رگ حیات این سرزمین، با طولی معادل ۲۳۰۰ متر و ۵۰ حلقه چاه است که با عمق مادر چاه ۴۴ متر و فاصله ۳۰۰ متری مظهر تا محل آن، حکایتی جالب از همت و پشتکار انسان در برابر طبیعت خشن را بازگو می‌کند. قنات قاسم‌آباد به‌همراه قنات دوقلوی خود، اکبرآباد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و نام خود را به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران جاودانه کرده است. 

قنات قاسم آباد
  • آدرس قنات قاسم آباد بم: استان کرمان، شهر بم، روستای بروات.

گورستان کوهشاه | گورستانی با قدمت ۳۵۰ سال

خاص‌بودن گورستان کوهشاه، موجب شده تا بتواند به لیست جاهای دیدنی بم کرمان ورود کند. این گورستان که حکایتی ۳۵۰ ساله از تمدنی قدیمی را تداعی می‌کند، در ۷۳ کیلومتری ریگان، در استان کرمان واقع شده است. سنگ قبرها، هر کدام داستانی در دل خود دارند و نقش‌و‌نگارهای روی آن‌ها، مربوط به باورها و رسوم مردمان آن دوران هستند. گورستان کوهشاه به‌دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی، در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی ایران است. 

آدرس گورستان کوهشاه: استان کرمان، شهر بم، ۷۳ کیلومتر مانده به منطقه ریگان، روستا کوهشاه.

قنات اکبر آباد بم | شاهکاری از دانش و خلاقیت نیاکان

قنات اکبرآباد را نیز می‌توان به‌عنوان یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی بم کرمان معرفی کرد که در قلب کویر پهناور ایران، جایی در استان کرمان، گنجینه‌ای از تاریخ و مهندسی قرار گرفته است. این قنات با طول ۱۱۰۰ متر و ۳۵ میله چاه، به این سرزمین خشک، زندگی بخشیده است. عمق مادر چاه این قنات، ۷ متر است؛ اما شگفت‌انگیزتر از این شاهکار مهندسی، پیوند آن با قنات قاسم‌آباد است. این دو قنات، دوقلوهایی هستند که در کنار یکدیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و نامشان در تاریخ جاودانه شده است. 

قنات اکبرآباد
  • آدرس قنات اکبر آباد بم: استان کرمان، شهر بم، روستای اکبر‌آباد.

آتشکده میرآباد | بازمانده‌ای از دوران ساسانی

آتشکده میرآباد از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی بم کرمان است. این بنای تاریخی، با معماری شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد خود، بیانگر حکایات ناگفته‌ای از نیاکان ماست. اتاق مربع مرکزی، قلب تپنده این آتشکده، یادآور عظمت و شکوه آیین مهرپرستی در دوران ساسانی به حساب می‌آید. راهروی پیرامون آن نیز راز‌و‌نیازهای مردمان آن دوره را در خود نهفته دارد. موقعیت خاص این بنا، در سطحی پایین‌تر از زمین‌های اطراف است. 

آتشکده میرآباد جای دیدنی در بم
  • آدرس آتشکده میرآباد: استان کرمان، شهر بم، قسمت شمال‌غربی شهر ریگان.

مسجد حضرت رسول (ص) | بنای تاریخی مربوط به قرن اول هجری

مسجد حضرت رسول (ص) بم، عبادتگاهی کهن به حساب می‌آید که از قرن اول هجری بر جا مانده و جایگاهی برای خداپرستان بوده است. این مسجد، با وسعتی معادل ۵۵ متر مربع از گنجینه‌های معماری ایرانی در دوران باستان محسوب می‌شود. 

شبستان مربع‌شکل آن با ۴ طاق گنبدی که بر ستونی مرکزی تکیه زده‌اند، یادآور ظرافت و هنر معماران آن دوران است. در گوشه‌ای از این شبستان، اتاقی کوچک‌تر با طاق گنبدی خودنمایی می‌کند که مکانی برای خلوت و راز‌و‌نیاز بوده است. گذر زمان و بی‌رحمی طبیعت، این مسجد باشکوه را تا حد بسیار زیادی تخریب کرده است. 

  • آدرس مسجد حضرت رسول (ص): استان کرمان، شهر بم، بلوار لطفعلی‌خان، شرق ارگ قدیمی بم.

قلعه برج معاذ | قصری ساخته‌شده از خشت خام

برج معاذ، قلعه‌ای استوار است که در ۸ کیلومتری جنوب شهر فهرج، در روستایی به همین نام قرار دارد و نام خود را در میان جاهای دیدنی بم کرمان گنجانده است. این قلعه با ابهتی مثال‌زدنی، مساحتی بیش از ۵ هزار متر مربع را از آن خود کرده است. دیوارهای بلند و قطور، برج‌های نگهبانی استوار و اتاق‌های تو‌در‌تو، حکایت از روزگاری پر‌رونق دارند.

در گذر زمان، کاروانیان خسته در سایه‌ امن این قلعه اتراق می‌کردند و بازرگانان زیر سایه‌ آن به داد‌و‌ستد می‌پرداختند. ۶۰ متر در ۸۵ متر، ابعاد این قلعه‌ عظیم است. اتاق‌های شمالی در زمستان‌ها پناهگاه حیوانات و در تابستان‌ها انبار علوفه بودند. در اتاق‌های شرقی و غربی، خانواده‌ها زندگی می‌کردند. ضلع جنوبی اما، قلب قلعه بود؛ جایی که حاکمان بر تخت می‌نشستند. اگر به بم سفر کردید، بازدید از این جاذبه دیدنی نیز خالی از لطف نیست.

قلعه برج معاذ
  • آدرس قلعه برج معاذ: استان کرمان، شهر بم، ۸ کیلومتری قسمت جنوبی شهر فهرج، روستای برج معاذ.

بازار سنتی سرپوشیده بم | پلی تجاری بین غرب و شرق

بازار سنتی سرپوشیده این شهر نیز یکی از جاهای دیدنی بم کرمان است که در سال‌های دور، نقش پلی تجاری بین غرب و شرق را بازی کرده است. این بازار روزگاری شاهد هیاهوی کاروان‌ها و جوش‌و‌خروش داد‌و‌ستد بود. متاسفانه بنای بازار در زلزله مهیب بم فرو ریخت. بازار سرپوشیده بم، زمانی قلب تپنده‌ اقتصاد این دیار به حساب می‌آمد. بافندگان، زرگران، عطارها و تاجران از سراسر ایران و حتی کشورهای شرقی در این بازار گرد هم می‌آمدند و تبادل کالا می‌کردند. عطر ادویه‌ها، رنگ‌های شاد پارچه‌ها و صدای چکش زرگران، شور و نشاطی خاص به این مکان می‌بخشید.

امروزه گرچه بازار سرپوشیده بم رونق سابق خود را از دست داده، اما هنوز هم می‌توان آن را به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی بم کرمان معرفی کرد. گشت‌و‌گذار در این بازار را می‌توان فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه به حساب آورد.  

بازار سرپوشیده بم
  • آدرس بازار سنتی سرپوشیده بم: استان کرمان، شهر بم، خیابان آیت‌الله کاشانی.

سفری خاطره‌انگیز به جاهای دیدنی بم کرمان 

ما در سفر به شهر بم، همراه شما بودیم، با هم محله‌به‌محله آنجا را زیر پا گذاشتیم و جاهای دیدنی بم کرمان را دیدیم. بم، شهری‌ است از دل کویر که با وجود زلزله‌ای ویرانگر، هنوز هم شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. هنگام بازدید از جاهای دیدنی بم، حتما از ارگ بم دیدن کنید. البته جاهای دیدنی بم کرمان محدود به ارگ نیست و جاذبه‌های دیگری نیز در این شهر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

در این مطلب، تنها به معرفی چند مورد مهم از دیدنیهای بم پرداختیم. در مجموع، سفر به این شهر، تجربه‌ای متفاوت و به‌یاد‌ماندنی را برای‌تان رقم خواهد زد. فرقی ندارد بلیط قطار رزرو کنید یا با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید. اگر شما هم به این شهر زیبا سفر کرده‌اید، تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان سفر به بم، به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بم

بم کرمان کجاست؟ 

بم در استان کرمان و ۱۹۵ کیلومتری جنوب این استان قرار دارد.

غذاهای محلی بم کدامند؟ 

آش گندم، کله‌جوش، قلیه مرغ، قرمه‌سبزی، آبگوشت و کوفته، غذاهای محلی محبوب بم هستند. 

سوغات بم کدامند؟ 

خرما، پسته و زعفران از جمله سوغات خوراکی و فرش، سرامیک و فلزکاری ظروف، جواهرات و مجسمه‌ها از صنایع‌دستی بم هستند.

بهترین زمان سفر به بم کدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به بم، به سلیقه شما بستگی دارد. به‌طور کلی، پاییز و زمستان (از اواخر شهریور تا اوایل فروردین) بهترین زمان‌ها برای بازدید از بم هستند.

18 نظرات

  1. هزاران سال پیش آن زمانی که ذهن مهندسی با مفهوم مهندسی امروز تفاوتهایی با اختلاف فاحش داشته است انتخاب و جانمایی یک تمدن که باید امروز و آینده ای به درازی تاریخ را پاسخگو باشد باید گستره ای به وسعت امپراطوری ایران را با ترکیبی از مدنیت :فرهنگ و مذهب ،اقتصاد پر رونق وفعال با مراودات جهانی ،حکومت های سازمان یافته و خصوصاً مهمترین عامل بقا آب ودر نهایت تولید قوت لایموت کویر نشینان راتامین کنددر خود جای دهد وقتی به جهات اربعه شهر بم نگاه میکنید در می یابید حوضه ی آبریز دنباله ی سلسله جبال زاگرس از کوه مرتفع هزار وجبالبارز شمالی و در ضلع شمال شرقی کوههای کفوت چگونه مثل یک دیواره ی بتنی سد از سفره های آبی در دوران تکامل زمین شناختی محافظت کرده اند و سفره های غنی آب را در اعماق زمین بم بزرگ و قناتهای پر آب و….را بوجود آورده اند و آن یکی از رازهای مهندسین آن روزگار بوده است حیات واستمرار و قوت نهادینه شده درروح و جان این شهر همان تفکر جانمایی ان روزگاران است بیائید به بم طوری دیگر و بدور از از جملات کلیشه ای نگاه کنیم بیائید بم شناسی را بر فراز قلل کوههای پیرامون بم بر گزار کنید واز فراز به فرود پر افتخار این شهر بنگرید آنگاه خواهید دید که عجایب بم از هزاران سال پیش همچنان پیوسته در خاموشی مطلق مانده است وبه آنها هیچ نگاه وعنایتی نشده است و………؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. سلام. اینقدر اشتباه؟؟ این غذاها کجا برای بمند؟ به جز خرما و شاید یک مقدار صنایع دستی سوغاتهای بم همه اشتباه.

  3. سلام وقت بخیر
    واقعا اطلاعات عالی در اختیار مردم عزیز قرار دادید،خداقوت به شما.
    بله بم همه جوره عالیه،هم زادگاه هنرمندان محبوب، هم مکان‌های گردشگری زیبا و بی نظیر واز سوغات مقوی و زیبا برخوردار است.
    توصیه میکنم حتما سفری هر چند کوتاه به این شهر داشته باشید.

  4. مسیر تهران بم از شهرهای قم ، کاشان ، نائین ، یزد ، رفسنجان ، کرمان و ماهان میگذرد شهر سیرجان در این مسیر نمیباشد .

  5. بم ❤️ و دوست دارم واقعا شهر خوبی هست به هموطنان توصیه میکنم بیایید وازجاهای دیدنیش دیدن کنید البته شهریور به بعد بیایید هوا یه کم گرم هست درحال حاضر .از راوی داستان بم ممنونم که اینطور خوب بم و توصیف کرد

  6. بروات بزرگترین بخش استان کرمان با ۶۰ هزار جمعیت و دواثر ثبت جهانی قنوات اکبر آباد و قاسم آباد
    که مرکز شهر نزدیک ۳۰ هزار جمعیت دارد و از سال ۱۳۵۵دارای شهرداری میباشد
    شما
    را روستا خطاب کردید لطفا اصلاح کنید

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید