صحبت سفر که به میان می‌آید، بدون شک یکی از اولین گزینه‌های انتخابی گردشگران داخل ایران، مناطق زیبای شمال کشور است که با زیبایی بی‌حد‌و‌حصر و آب‌و‌هوای بی‌نظیرش، به‌عنوان میزبانی مهمان‌نواز برای مسافران از سراسر ایران شناخته می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، به سراغ جاهای دیدنی بابل در استان مازندران رفته‌ایم، جاذبه‌های طبیعی آن را بررسی کرده‌ایم و به دیدنی‌های تاریخی‌اش نگاهی انداخته‌ایم. در ادامه، به معرفی سوغات این منطقه و غذاهای محلی آن نیز پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های بابل، در این مطلب همراه ما باشید.

بابل کجاست؟

حوالی مرکز استان مازندران، جایی میان آمل، قائمشهر و سوادکوه، بابُل را روی نقشه می‌بینیم. این شهر که ۴۰ کیلومتر از ساری و ۲۱۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد، از شمال با شهر بابلسر همسایه است و در واقع در کنار دریا قرار ندارد. شهر بابل با مساحت حدود ۱۵۷۸ کیلومتر مربع، یکی از شهرهای وسیع مازندران است و جمعیتی حدود ۲۵۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. رود پرآب بابلرود هم از میان این شهر عبور می‌کند که از سوادکوه و ارتفاعات آن سرچشمه می‌گیرد و با دریای خزر پایان می‌یابد. شهرستان‌های بابل عبارت‌اند از:

  • بابل؛
  • امیرشهر؛
  • گتاب؛
  • گلوگاه ؛
  • مرزیکلا؛
  • زرگرشهر؛
  • خوشرود.
بابل کجاست

تاریخچه بابل | در گذر زمان

قدیمی‌ترین اسناد وجود شهر بابل، مربوط‌ به قرن‌های اول بعد از اسلام می‌شود که از آن با نام مامطیر یا مامیترا یاد شده‌ است. در قرن هشتم، به‌دلیل رونق بازارهای این شهر و موقعیت جغرافیایی آن میان آمل و ساری، به بارفروش‌ده تغییر نام داد. در سال‌های بعد، کلمه «ده» از پایان آن حذف شد و فقط بارفروش باقی‌ ماند. این شهر در طول تاریخ و در طی جابه‌جایی قدرت میان سلسله‌های پادشاهی گوناگون، شاهد اتفاقات زیادی بوده‌ است. در سال ۱۳۱۰ و هم‌زمان با موج شهرسازی نوین دوران پهلوی، اسم این شهر به بابل تغییر پیدا کرد. این کلمه به‌معنای شهری‌ است که آب دارد و در واقع دلیل نام‌گذاری آن، وجود رود بابلرود در این شهر است.

بهترین فصل سفر به بابل

بابل با دریای خزر، تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع باعث شده است تا این شهر، هوایی مرطوب و همیشه شرجی داشته باشد. البته اگر قصد سفر و بازدید از جاهای دیدنی بابل را دارید، باید بدانید که در تابستان، رطوبت با گرما ترکیب می‌شود و ممکن است تحمل آن برای افراد غیر بومی کمی مشکل باشد. از طرفی، فصل زمستان هم با توجه به وضعیت جاده‌ها و سرمای هوا، بهترین گزینه نیست. پیشنهاد همیشگی ما برای سفر به شمال ایران، بهار و پاییز است.

بهترین زمان سفر به بابل

چگونه به بابل برویم؟

برای تردد در مسیر تهران-بابل هم مثل سایر مسیرها، راه‌های متنوعی وجود دارند که طبق برنامه‌ریزی و اولویت‌هایتان، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. در ادامه، هر روش را معرفی کرده‌ایم.

سفر به بابل با خودروی شخصی

راحت‌ترین شیوه سفر به بابل، سفر زمینی و به‌وسیله خودروی شخصی است. مخصوصا اگر اهل لذت‌بردن از مسیر و جاده هم باشید، جاده شمال همیشه جذابیت‌های خاص خودش را برای‌تان دارد. اگر از جاده هراز به‌سمت بابل حرکت کنید، مسیر ۲۱۲ کیلومتری را در کمتر از ۴ ساعت طی خواهید‌ کرد. اگر هم جاده فیروزکوه را انتخاب کنید، با طی یک مسیر ۲۴۰ ساعته در ۴ ساعت به بابل می‌رسید.

سفر به بابل با قطار

بابل هم مانند بسیاری از شهرهای مازندران، ایستگاه راه‌آهن ندارد؛ بنا‌بر‌این، اگر برای سفر به بابل ترجیحتان سفر ریلی است، باید بدانید که نزدیک‌ترین ایستگاه، متعلق به قائمشهر است. پس از طی زمانی حدودا ۶ ساعت به قائمشهر می‌رسید و بعد از آن، باید با خودرو، خودتان را به بابل برسانید. فاصله قائمشهر تا بابل ۲۲ کیلومتر است. پس اگر سفر ریلی به بابل مد نظر شما است، باید بلیط قطار قائمشهر رزرو کنید.

سفر به بابل با قطار 1

سفر به بابل با هواپیما

اگر به‌دنبال سریع‌ترین راه سفر به بابل هستید، سفر هوایی احتمالا گزینه خوبی باشد. البته بابل فرودگاه مسافربری ندارد و باید بلیط تهران به ساری را تهیه کنید و پس از ۴۰ دقیقه پرواز فرود بیایید. خبر خوب اینکه بابل تا ساری، فقط ۴۱ کیلومتر فاصله دارد و در کمتر از یک ساعت به بابل می‌رسید.

دیدنی‌های مسیر رسیدن تا بابل

یکی از مزیت‌های سفر زمینی به شمال کشور، این است که زیبایی‌های سفر از همان ابتدای مسیر آغاز می‌شوند! اگر مسیر جاده فیروزکوه را انتخاب کنید، از زیبایی‌هایی چون پل ورسک و آبشار ورسک لذت می‌برید. اگر هم راهی جاده هراز باشید، دورنمای دماوند زیبا و دشت‌های سبز و شاداب دامنه‌های آن، مسیری جذاب و چشم‌نواز برای‌تان می‌سازد.

اقامت در بابل | آشنایی با هتل‌ها

اگر برای سفر به مازندران، شهر بابل را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که مجموعه متنوعی از گزینه‌ها برای اقامت در این شهر در دسترس شما هستند. این گزینه‌ها شامل هتل‌، انواع کلبه سوئیسی و کلبه جنگلی و همین‌طور اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف شهر می‌شوند که با‌ توجه به شرایط و سلیقه خود، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. در ادامه، برخی از این گزینه‌ها را به‌اختصار بررسی می‌کنیم.

هتل مرجان بابل | اقتصادی و به‌صرفه

اگر به اقامت در مرکز شهر تمایل داشته باشید، هتل مرجان برای‌تان بهترین انتخاب است. این هتل دوستاره که در دسته هتل‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، دارای ۵۶ اتاق با ظرفیت‌های متفاوت است و با جاهای دیدنی بابل فاصله بسیار کمی دارد. ضمن اینکه تنها با ۲۵ دقیقه رانندگی از هتل مرجان به ساحل می‌رسید.

  • آدرس: بابل، میدان کشوری.

اقامتگاه بوم‌گردی کلبه عادل | کلبه‌ای روی آب

نظرتان درباره اقامت در کلبه‌های چوبی چیست؟ آن هم کلبه‌هایی ساخته‌شده روی برکه‌های آب و واقع‌شده در محیطی سرسبز و جنگلی! اقامتگاه کلبه عادل، این محیط را برای‌تان به بهترین شکل فراهم می‌کند. این کلبه‌ها که در ۴۰ کیلومتری بابل واقع شده‌اند، از امکانات رفاهی مناسبی برخوردارند و با محیط متفاوت و خاص‌ خود، اقامت دلنشینی به شما هدیه می‌دهند.

اقامتگاه بوم گردی کلبه عادل
  • آدرس: بابل، بابل‌کنار، ده درازکلا، روستای تیرکن.

کلبه سوئیسی باران بابل | با محیطی دنج و باصفا

در سال‌های اخیر، اقامت در کلبه‌های سوئیسی بسیار پرطرفدار و متداول شده‌ است. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این کلبه‌ها هستید، باید بگوییم که در استان مازندران و بابل، می‌توانید اقامت در بهترین انواع آن‌ها را تجربه کنید. مجموعه باران دارای کلبه سوئیسی دوبلکسی است که در محیطی دنج و باصفا قرار گرفته‌ است. صرفا با استراحت در اتاق خواب این مجموعه، می‌توانید از مناظر زیبای اطراف استفاده کنید و تعطیلاتی دور از هیاهوی شهر و آلودگی‌های آن داشته باشید.

  • آدرس: ۲۸ کیلومتری بابل.

آشنایی با جاهای دیدنی بابل و معرفی جاذبه‌ها

احتمالا از بابل هم مثل تمام شهرهای شمالی، انتظار دارید که نقاط دیدنی طبیعی و زیبای زیادی داشته‌ باشد. این شهر با موقعیت جغرافیایی ویژه و همچنین تاریخ پربارش، هر مسافری را راضی و خشنود، راهی می‌کند. در ادامه مطلب، تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بابل را با هم مرور می‌کنیم.

فیلبند | شهری روی ابرها

اگر فقط یکی از عکس‌های فیلبند را جایی دیده‌ باشید متوجه می‌شوید بازدید از این منطقه، تا چه حد می‌تواند لذت‌بخش باشد. منظره‌ بهشتی جنگل ابر که از ارتفاعات دیده می‌شود و گویی زیر پای انسان است، هر کسی را برای رفتن به فیلبند وسوسه می‌کند. فیلبند روستایی است با ۲۳۰ متر ارتفاع در ۸۶ متری بابل که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان را به‌سوی خود می‌کشاند. این روستا یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی شهر بابل محسوب می‌شود.

فیلبند

ییلاقات فیلبند را باید فقط در تابستان دید؛ چراکه در فصل‌های دیگر به‌دلیل سرمای ارتفاعات، خالی از سکنه می‌شود. در همان تابستان هم هوا اصلا گرم نیست و امکانات زیادی برای اقامت در این روستا وجود ندارد؛ البته به‌جز چند هتل و اقامتگاه بوم‌گردی که معمولا ظرفیتی ندارند. پس برای دیدن این منطقه، حتما با امکانات، لباس گرم و برنامه‌ریزی کامل اقدام کنید.

این روستا با تهران فقط ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد و در تقسیمات، از توابع بابل است؛ اما از جهت فاصله، به آمل نزدیک‌تر است. در هر حال، پیشنهاد ما به شما این است که در هر نقطه‌ای از مرکز مازندران که بودید، دیدن فیلبند را از دست ندهید.

  • آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، روستای فیلبند.

آبشار درازکش | آبشارهای چندگانه و تماشایی

طبیعت مازندران، سرشار از آبشارهایی زیبا و متنوع است. از معروف‌ترین آن‌ها، می‌توان به همین آبشار درازکش اشاره کرد که با بابل تنها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و از معروف‌ترین جاهای دیدنی بابل است. آبشار درازکش در واقع، از ۵ آبشار با فاصله حدودی ۱۰۰ متر از یکدیگر تشکیل شده و ارتفاع هر آبشار، حدود ۷ متر است.

دیدن آبشار اول و دوم با یک پیاده‌روی تقریبا سبک امکان‌پذیر است؛ اما آبشارهای بعدی، مسیری نسبتا سخت و پرگل‌و‌لای دارند. برای دسترسی به این مجموعه تفریحی، باید از بابل به‌سمت بندپی شرقی بروید. خبر خوب اینکه این فاصله زیاد نیست و درازکش برای برنامه تفریحی یک‌روزه کاملا مناسب است.

آبشار درازکش از جاهای دیدنی بابل
  • آدرس: ۲۶ کیلومتری مسیر بابل به بندپی شرقی، مسیر گلوگاه به فیروزجاه، روستای درازکش.

آبشار‌های هفت‌گانه تیرکن | از زیباترین جاهای دیدنی بابل

این آبشارها از زیباترین جاهای دیدنی بابل هستند و همان‌طور که از اسمشان مشخص است، در ۷ مرحله و ۷ پله به حوضچه بعدی خودشان می‌ریزند. برای دیدن آن‌ها، باید از محل پارک خودرو در روستای تیرکن، حدود ۳ کیلومتر پیاده‌روی کنید و پس از آن برای دیدن پله‌های بعدی در جنگل پیش‌ بروید؛ اما این اطمینان را می‌دهیم که این مسیر نسبتا سخت، ارزشش دارد و پشیمان نخواهید شد.

در‌ نهایت به آبشار اصلی و نهایی می‌رسید که ۹ متر است و می‌توانید ساعات خوشی را به تفریح و عکاسی در کنار آن بگذرانید. این آبشار تقریبا در میان دو شهر بابل و سوادکوه قرار دارد. با‌ توجه به نزدیکی شهر‌های شمال ایران به یکدیگر، از هر جای مازندران به‌راحتی می‌توانید خودتان را به ۷ آبشار تیرکن برسانید و از یک کمپ و گردش یک‌روزه در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

آبشار‌های هفت‌گانه تیرکن از جاهای دیدنی بابل
  • آدرس: ۴۲ کیلومتری جاده آمل سوادکوه، روستای تیرکن.

پارک جنگلی بزچفت | برای یک تفریح یک‌روزه

در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر بابل، پارک جنگلی بزچفت قرار دارد که برای یک تفریح یک‌روزه و گذران وقت در کنار عزیزان‌ بسیار مناسب است. این پارک ضمن نزدیکی به خود بابل، از امکانات تفریحی مناسبی برای کودکان برخوردار است و یکی از بهترین جاهای دیدنی بابل برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. ضمن اینکه با پیاده‌روی در پارک، از فضای رودخانه واقع در آن و پوشش گیاهی متراکم و زیبای آنجا نیز می‌توانید بهره ببرید. قدم‌زدن در این پارک یا نشستن در چای‌خانه‌های آن، می‌تواند از لحظات به‌یادماندنی سفرتان به بابل باشد.

  • آدرس: ۲۲ کیلومتری جاده بابل به گنج‎‌افروز.

سد شیاده | در محیطی زیبا و آرام

در محدوده بندپی از توابع بابل، رودی به‌نام چلیم قرار دارد که سد خاکی شیاده روی آن احداث شده‌ و بدون شک جزو آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی بابل است. وجود این سد در کنار رود باصفای چلیم و وجود جنگل‌های بکر و انبوه در ۴ طرف آن، یک محیط زیبا و آرام را در این منطقه ایجاد کرده است. کافی‌ است تا برای لحظاتی در این محیط بنشینید، به صدای طبیعت و پرندگان گوش فرا دهید و تمام استرس و درگیری‌های زندگی شهرنشینی را برای لحظاتی کاملا فراموش کنید.

در کنار این سد، امکانات رفاهی چون سوپرمارکت، سرویس بهداشتی، آلاچیق و وسایل بازی برای کودکان تعبیه شده‌اند تا بتوانید اوقاتی بی‌دغدغه و آرام را در این مکان تفریحی بگذرانید.

سد شیاده
  • آدرس: ۳۲ کیلومتری جنوب‌غربی بابل، بندپی غربی، روستای شیاده.

جنگل نارنجلو | از بهترین جاهای دیدنی بابل

در بخش غربی بندپی بابل، جنگلی کمتر شناخته‌شده قرار دارد که از آن با نام جنگل نارنجلو یاد می‌‌شود. این جنگل بکر و تماشایی، یکی از بهترین جاهای دیدنی بابل به حساب می‌آید که توسط سازمان محیط زیست حفاظت می‌شود و دارای درختان پربار و پوشش گیاهی متراکم و زیبایی است.

  • آدرس: ۱۲۰ کیلومتری بابل به بندپی.

کاخ شاپور بابل | ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی

جاهای دیدنی بابل، به هیچ‌ عنوان به جاذبه‌های طبیعی آن محدود نمی‌شوند و بناهای تاریخی زیادی هم در این منطقه دیده می‌شوند. با‌ توجه‌ به آب‌وهوای دلچسب شمال ایران، همیشه این منطقه مورد توجه شاهان قرار داشته و اقامتگاه‌های دائمی و موقتی در این مناطق بنا شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین این اقامتگاه‌ها، کاخ سلطنتی بابل است که در زمان حکومت رضاشاه پهلوی و در سال ۱۳۱۰ ساخته شد. معماری این بنا ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است که همین امر، باعث جلوه خاص آن در میان بناهای تاریخی شده است. از سال ۱۳۶۲ کاخ سلطنتی به دانشگاه علوم‌ پزشکی اهدا شده و در داخل محوطه این دانشگاه قرار دارد. بازدید از این جاذبه نیز قطعا خالی از لطف نیست.

کاخ شاپور بابل
  • آدرس: بابل، بلوار نوشیروانی، محوطه دانشگاه علوم‌ پزشکی.

موزه گنجینه بابل | واقع در ساختمان بلدیه

در سال‌های ابتدایی دوران پهلوی، در بسیاری از شهرهای ایران، بنایی با معماری نوین و در مرکز شهر به‌عنوان بلدیه ساخته شده‌ است که بسیاری از نمونه‌های آن تا زمان حاضر نیز همچنان وجود دارند. یکی از این نمونه‌ها، متعلق به شهر بابل است که ساختمان شهرداری یا بلدیه در آن به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده‌ است.

در این موزه، علاوه‌ بر یک نسخه قرآن به‌جا‌ی‌مانده از عصر صفوی، سفال‌هایی متعلق به دوران قبل میلاد، تعدادی سکه هخامنشی و اسکناس قاجاری هم در معرض دید هستند. در قسمت مردم‌شناسی این موزه هم این امکان برای‌تان فراهم شده تا با آداب‌و‌رسوم و فرهنگ مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید. اگر به تاریخ علاقه‌مندید، دیدن این موزه به‌عنوان یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی بابل برای‌تان جذاب خواهد بود.

  • آدرس: بابل، میدان ولایت، خیابان مدرس.

پل محمد‌حسن‌ خان | مسیر ارتباطی بر روی بابلرود

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بابل همیشه مورد توجه حاکمان بوده‌ است. در سال‌های آخر حکومت زندیه، محمد‌حسن‌خان قاجار که از اجداد آغا‌ محمد‌ خان قاجار بوده، پلی بزرگ روی بابلرود افتتاح کرد. این پل تا سال‌ها تنها مسیر ارتباطی میان بابل و آمل بوده و تا هم‌اکنون هم پابرجا است.

پل محمد‌حسن‌خان دارای ۹ طاق به ارتفاع ۱۱ متر است که با طول ۱۴۰ متر بر فراز بابلرود قرار دارد. برای جلوگیری از تخریب این بنای با‌ارزش، در سال‌های اخیر طی یک اقدام مناسب، تردد خودرو از روی این پل ممنوع شده‌ است. البته امکان بازدید پیاده از این مکان  به‌عنوان یکی از دیدنی های بابل وجود دارد.

پل محمدحسن خان در بابل
  • آدرس: محله چمران بابل، جاده قدیم آمل.

غذاهای سنتی بابل | طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی

فرهنگ غذایی در مازندران، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از تنوع کم‌نظیری برخوردار است. به هر کدام از شهرهای مازندران که سفر کنید، طعم‌های جدید و لذیذی در انتظار شما هستند. بابل هم از همین قاعده پیروی می‌کند و خوراک محلی متنوعی دارد. برخی از غذاهای محلی این شهر را در ادامه نام می‌بریم:

  • شامی بابلی؛
  • خورشت آلوچه؛
  • مرغ ترش بابلی؛
  • نازخاتون؛
  • بشته‌واش.
شامی بابلی

رستوران‌های بابل | کجا غذاهای سنتی بابل را امتحان کنیم؟

محال است به شمال ایران سفر کنید و دلتان نخواهد تا طعم غذاهای مخصوص این خطه را امتحان کنید؛ مخصوصا در مازندران که سفره‌های رنگارنگ و خوراک محلی این منطقه همیشه زبانزد است. در ادامه، به معرفی چند نمونه از بهترین رستوران‌های بابل می‌پردازیم تا اگر گذرتان به این شهر افتاد، بعد از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی شهر بابل به هر کدام که خواستید، سری بزنید.

اکبرجوجه | با شعب متعدد

اکبرجوجه از آن غذاهایی است که در هر کدام از شعبه‌های رسمی که امتحانش کرده‌ باشید، حتما طعم ویژه آن در خاطرتان مانده و دوست دارید دوباره آن را امتحان کنید. اجازه دهید بگوییم که در بابل، این غذای لذیذ در رستورانی با ۳ شعبه مختلف و اصلی، ارائه می‌شود. آدرس هر ۳ شعبه را در ادامه برای‌تان می‌آوریم.

  • آدرس شعبه یک: کیلومتر ۳ جاده بابل به قائمشهر.
  • آدرس شعبه دو: کیلومتر ۲ جاده بابل به قائمشهر، سالن قدیم قائمشهر.
  • آدرس شعبه سه: کمربندی غربی بابل، نبش توحید ۲۵٫

کافه‌رستوران گرانسا | با منوی متنوع

گرانسا علاوه بر برخورداری از محیط و فضایی زیبا و دلنشین، با یک منوی متنوع و متناسب با هر سلیقه‌ از شما استقبال می‌کند. انواع کباب، پیتزا، همبرگر و پاستا بخشی از منوی این رستوران هستند. از وجوه تمایز دیگر این رستوران، منوی کامل صبحانه و همینطور منوی دسر و شیرینی کاملش است. اگر به بابل سری زدید، گرانسا می‌تواند انتظارتان را از یک رستوران به‌خوبی برآورده کند.

کافه گرانسا بابل
  • آدرس: کمربندی شرقی بابل، جنب مبلمان مرکزی.

کافه‌رستوران صدراعظم | با غذاهای محلی و ایرانی

حیف است اگر به یکی از شهرهای شمالی سفر کنید و بدون چشیدن غذاهای محلی، آنجا را ترک کنید. اگر مقصد سفر شما بابل بود، باید بگوییم کافه‌رستوران صدراعظم پیشنهادی عالی برای طرفداران محیط‌های سنتی و معماری قدیمی است. این مجموعه با سرو مجموعه‌ای از غذاهای محلی و ایرانی در فضای یک ساختمان تاریخی، حال‌و‌هوای قدیمی و زیبایی را برای‌تان تداعی می‌کند.

  • آدرس: بابل خیابان مدرس.

سوغات بابل | از بابل چه چیزی بخریم؟

احتمالش بسیار کم است که به شمال ایران سفری داشته باشید و با دست خالی از آنجا بازگردید. از خوراک محلی و سوغات خوشمزه آنجا گرفته تا صنایع‌‌دستی و… بالاخره گزینه‌ای هست که شما را برای خرید وسوسه خواهد کرد. ما در ادامه، به بخشی از این سوغات اشاره می‌کنیم تا کار شما برای انتخاب یادگار سفر، راحت‌تر شود:

  • مربای بهارنارنج؛
  • شیرینی‌های سنتی مثل پشت زیک، نان کوهی، برنجک و آغوزنون؛
  • کماج مازندرانی؛
  • محصولات حصیربافی؛
  • محصولات جاجیم‌بافی؛
  • محصولات گلیم‌بافی؛
  • محصولات سفالگری.
سوغات بابل

بابل؛ شهر جنگلی شمال ایران

سفر به مازندران، همیشه راه‌حل خوبی برای رفع خستگی، فاصله‌گرفتن از خستگی‌های زندگی روزمره و تمدد اعصاب و آرامش است. مازندران هم یعنی فیلبند و اقیانوس ابرها، آبشار‌های متنوع و رنگارنگ، جنگل‌های بکر و زیبا و غذاهایی بهشتی و خوش‌طعم! در این بخش از مجله گردشگری به سراغ جاهای دیدنی بابل رفتیم و تلاش کردیم تا بسیاری از نکات لازم را ذکر کنیم. امیدواریم اگر بلیط هواپیما یا بلیط قطار رزرو کردید و گذرتان به مازندران و بابل افتاد، این مطلب برای‌تان مفید واقع شود. اگر هم سفری به این نقطه زیبای کشورمان داشته‌اید، از خواندن تجربه‌ها و نظراتتان در بخش نظرات کاربران خوشحال می‌شویم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بابل

از تهران تا بابل چند کیلومتر فاصله است؟

فاصله تهران تا بابل ۲۱۰ کیلومتر است.

آیا بابل در کنار دریا قرار دارد؟

بابل شهری ساحلی نیست و ۱۵ کیلومتر با دریا فاصله دارد. برای دیدن ساحل، باید به بابلسر بروید.

از تهران تا بابل با خودرو چند ساعت راه است؟

از مسیر جاده هراز، فاصله تهران تا بابل را در ۴ ساعت می‌توانید طی کنید.

آیا بابل فرودگاه دارد؟

بابل فرودگاه ندارد و برای سفر هوایی، باید بلیط به مقصد ساری تهیه و سپس مسیر ۴۱ کیلومتری بین ساری و بابل را با خودرو طی کنید.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید