اگر اهل سفر باشید، حتی با هر تعطیلات دو‌‌سه‌‌روزه‌، به‌دنبال مقصدی برای سفر می‌گردید تا از دود‌‌و‌دم شهر فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید. برای این منظور، شمال ایران و مازندران همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها بوده‌ است. مخصوصا اگر ساکن تهران باشید، آمل می‌تواند تمام انتظارات شما را از یک سفر برآورده کند. ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، جاهای دیدنی آمل را معرفی کرده‌ایم، با تاریخ و فرهنگ این شهر آشنا شوید و به جاذبه های گردشگری آمل نگاهی اندازیم. بدون شک از حجم جذابیت این منطقه نه‌چندان بزرگ، غافلگیر خواهید شد! با ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

آمل کجاست؟ | شهر جنگلی شمال

اگر به نقشه مازندران نگاهی بیندازید، آمل را دقیقا در مرکز این استان پیدا می‌کنید که با شهرستان‌های بابل، نور و محمودآباد محاصره شده و از جنوب هم با استان تهران همسایه است. اگرچه بابل شهر ساحلی محسوب نمی‌شود و با دریای خزر همسایه نیست، اما از هوای مرطوب و خاک حاصلخیز شمال، بهره کافی را برده‌ است.

آمل در جلگه مازندران واقع شده است و رود پرآب هراز از میان آن عبور می‌کند. این شهرستان که در ۱۸۵ کیلومتری تهران و ۷۰ کیلومتری ساری قرار دارد، به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران شناخته می‌شود و به باغ‌های بزرگ مرکبات، شالیزارهای پهناور و کارخانه‌های محصولات لبنی معروف است.

آمل کجاست

تاریخچه آمل | آمل در گذر زمان

در بسیاری از کتب و اسناد تاریخی، از آمل طبرستان به‌فراوانی یاد شده‌ است. طبرستان، نام قدیم مازندران است و به‌گواه تاریخ، برای سالیان متمادی، از مناطق مهم ایران بوده‌ است. گفته می‌شود که گروه مادها اولین‌‌بار در آمل ساکن شده‌اند و این شهر از دوران ساسانیان تا حدود زمان حمله مغول، پایتخت ایران بوده‌ است. از آمل در شاهنامه فردوسی، سفرنامه ناصرخسرو و تاریخ بیهقی هم به‌دفعات یاد شده‌ است.

درباره علت نام‌گذاری شهر آمل دو روایت وجود دارد. بنا‌بر روایت اول، آمل به معنای شهری‌ است که مرگ از او دور است و طبق روایت دوم، آمل از نام قوم آمارد گرفته شده‌ است؛ قومی که سال‌ها در این منطقه حکمرانی و زندگی کرده‌اند.

بهترین فصل سفر به آمل | چه زمانی به آمل سفر کنیم؟

برای رفتن به آمل هم مثل باقی شهرهای شمالی، بهترین فصل، بستگی‌ به سلیقه و علاقه خودتان دارد. گرما و رطوبت تابستان شمال برای افراد غیر بومی شاید کمی اذیت‌کننده باشد. زمستان هم به‌سبب سرما و بارش و وضعیت نامناسب جاده‌ها، گزینه چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد. می‌توان گفت سفر به این شهر و بازدید از جا‌های دیدنی آمل در هوای معتدل بهار و طبیعت هزار‌رنگ پاییز، یک تجربه خاطره‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. اما انتخاب دقیق زمان سفر، کاملا به شرایط و علاقه شما بستگی دارد.

بهترین فصل سفر به آمل

چگونه به آمل برویم؟

اولین نکته برای برنامه‌ریزی سفر، انتخاب مسیر رسیدن به مقصد است؛ اینکه قصد داشته باشید با چه وسیله نقلیه‌ای و از چه مسیری بروید. در اینجا راه‌های رسیدن به آمل را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد سفر به این شهر را داشتید، راحت‌تر تصمیم بگیرید.

سفر به آمل با هواپیما

باید بدانید که خود شهر آمل فرودگاه مسافربری ندارد؛ بنابراین، اگر تصمیم به سفر هوایی داشتید، باید در یکی از شهرهای اطراف مثل ساری، نوشهر یا رامسر فرود بیایید و بعد از آن به‌وسیله خودرو، خودتان را به آمل برسانید. مسیر رسیدن شما تا آمل از شهر ساری ۹۰ کیلومتر، از نوشهر ۹۵ کیلومتر و از رامسر ۱۸۳ کیلومتر است. در واقع نزدیک‌ترین فرودگاه به آمل، متعلق به شهر ساری است.

سفر به آمل با قطار

باید بگوییم که خود شهر آمل، راه‌آهن ندارد؛ اما اینجا هم امر نزدیک‌بودن شهرهای شمال به کمکتان می‌آید. اگر بخواهید جاهای دیدنی آمل را ببینید، می‌توانید بلیط قطارتان را به مقصد قائمشهر رزرو و مسیر ۵۰ کیلومتری تا آمل را به‌وسیله خودرو طی کنید.

سفر با قطار به آمل

سفر به آمل با اتوبوس

یکی از کم‌دردسرترین راه‌های رسیدن به آمل، استفاده‌ از اتوبوس است. اگر از تهران، قصد سفر به این شهر را داشته‌ باشید، کافی‌ست سری به ترمینال شرق بزنید. اتوبوس‌های مسیر، مسافت ۱۸۵ کیلومتری را حدودا در ۴ ساعت طی می‌کنند و شما را به آمل می‌رسانند.

سفر به آمل با خودروی شخصی

اگر بخواهید با خودروی شخصی به آمل سفر کنید و مبدا شما تهران باشد، می‌توانید مسیر ۱۸۵ کیلومتری را از طریق جاده هراز حداقل در ۳ ساعت طی کنید. البته این در صورتی است که اهل توقف در کنار جاده‌، چای‌خوردن و لذت‌بردن از جاذبه‌های مسیر نباشید! از جاده چالوس و جاده فیروزکوه هم می‌توانید استفاده کنید که البته مسیرتان کمی دورتر می‌شود. مسافت از طریق جاده چالوس ۲۶۰ کیلومتر و از طریق جاده فیروزکوه ۳۰۰ کیلومتر است.

اقامت در آمل | در سفر به آمل کجا بمانیم؟

دومین نکته اساسی زمان برنامه‌ریزی هر سفری، انتخاب محل اقامت مناسب است. اگر قصد سفر و دیدن جاهای دیدنی آمل را دارید، باید بدانید که در این شهر هم مانند بسیاری از مقاصد توریستی، گزینه‌های متنوعی را برای اقامت پیش روی خود دارید؛ از اجاره ویلا یا منزل از مردم بومی گرفته تا اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوع و متعدد آمل. در ادامه، تعدادی از این اقامتگاه‌ها و هتل‌ها را به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

هتل نیلوفر | هتل سه ستاره آمل

با اقامت در این هتل سه‌ستاره، علاوه‌ بر استفاده از امکانات رفاهی مناسب، از چشم‌انداز زیبای شالیزارهای اطراف هم استفاده خواهید کرد. این هتل در دسته اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه دسته‌بندی می‌شود و دسترسی خوبی به جاهای دیدنی آمل و نواحی اطراف آن دارد.

هتل نیلوفر آمل
  • آدرس: آمل، کیلومتر ۴ جاده آمل به محمودآباد.

هتل شهر آمل | با دسترسی مناسب

این هتل سه‌ستاره که در مرکز شهر واقع شده، ضمن دسترسی عالی به خود شهر و نقاط دیدنی آمل، از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردار است. هتل شهر آمل در دوران پهلوی ساخته شده و بعدها بارها بازسازی شده است.

هتل شهر آمل
  • آدرس: آمل، خیابان انقلاب، رو‌به‌روی شهرداری.

اقامتگاه امیر | اقامت در خانه روستایی

اگر از طرفداران اقامت در خانه‌های روستایی و قدیمی باشید، این اقامتگاه گزینه بسیار مناسبی برای‌تان خواهد بود. اقامتگاه امیر در یک بافت کاملا سنتی در یکی از روستاهای اطراف آمل واقع شده و ضمن ارائه خدمات رفاهی مناسب، آسایش و آرامشی ویژه برای‌تان فراهم می‌کند.

اقامتگاه امیر امل
  • آدرس اقامتگاه امیر: آمل، کیلومتر ۳ کمربندی شهید نعیمی، روبه‌روی روستای کنسی، روستای کم‌کلا.

جاهای دیدنی داخل شهر آمل

آمل هم مانند هر شهر تاریخی دیگری، نقاط دیدنی و جذابی دارد که از تاریخ کهن و طبیعت زیبایش نشات می‌گیرد. اگر به این شهر سر زدید، پیشنهاد می‌کنیم‌ اصلا از بازدید از جاهای دیدنی آمل غافل نشوید. در ادامه، به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

مقبره میر بزرگ | مشهد میر بزرگ مرعشی

این بنا که با نام مشهد میر بزرگ مرعشی هم شناخته می‌شود، از مهم‌ترین بناهای تاریخی مازندران است و در دوران صفویه و قرن هشتم ساخته شده‌ است. این مقبره در سبزه‌میدان آمل واقع شده و در واقع، آرامگاه بزرگ سلسله سادات مرعشی است. معماری و کاشی‌کاری‌های داخل و خارج این بنا و همین‌طور سر‌در آن، از جمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این اثر تاریخی هستند.

مقبره میر بزرگ از جاهای دیدنی آمل
  • آدرس مقبره میر بزرگ: آمل، سبزه‌میدان، محوطه مصلی.

موزه تاریخ آمل | از دوره ساسانی تا پهلوی

دیدن موزه‌ها یکی از جدی‌ترین تفریحات علاقه‌مندان به تاریخ است که با توجه به گذشته پربار سرزمینمان، در بسیاری از شهرها نمونه‌هایی از این موزه‌ها وجود دارد؛ آمل هم به‌عنوان یک شهر تاریخی، از این قاعده مستثنی نیست. موزه تاریخ، یکی از بهترین جاهای دیدنی آمل است که می‌توانید از آن دیدن کنید. سکه‌های عصر ساسانی و سلوکی، گلیم و جاجیم، ظروف سفالی، اسلحه و آثاری از دوران قاجار و پهلوی، بخشی از مجموعه‌ موزه تاریخ آمل هستند.

موزه تاریخ آمل
  • آدرس موزه تاریخ: آمل، خیابان امام رضا.

پل دوازده چشمه آمل | یادگار دوران صفویه

این پل که روی رود هراز ساخته شده و قسمت غربی و شرقی شهر را به هم متصل می‌کند، یکی از شاخص‌ترین نقاط دیدنی آمل است. مطابق‌ با اسناد تاریخی، پل دوازده چشمه در دوران صفویه ساخته شده و بعدها در زمان قاجار بازسازی شده‌ است. طول این پل ۱۰۷ متر و دارای ۱۲ دهنه با طاق‌های جناقی است که در حال حاضر، از زیر ۳ دهنه آن جریان رودخانه عبور می‌کند.

  • آدرس پل دروازه چشمه: آمل، ابتدای خیابان سبزه‌میدان.

پل معلق | معروف به پل فلزی

این پل یکی از نمونه‌های معماری نوین ایران در عصر پهلوی است و بین سال‌های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۸ برای اتصال بخش غربی و شرقی آمل ساخته شده‌ است. پل معلق با نام پل فلزی هم شناخته می‌شود و در مجاورت پل هزار چشمه قرار دارد. درباره این پل، این‌طور گفته می‌شود که اگر پایه‌های زیرین در اثر سیلاب از بین بروند، کمان‌های بالایی از تخریب پل جلوگیری می‌کنند.

پل معلق آمل
  • آدرس پل معلق: آمل خیابان سبزه‌میدان.

آتشکده آمل | از دوره ساسانی

این بنا مثل بسیاری از آتشکده‌های دیگر ایران، یادگار دوران ساسانی است. ساختمان این آتشکده به‌واسطه معماری و شمایل متفاوتش، از خاص‌ترین و بهترین جاهای دیدنی آمل است و بازدید از آن در سفر به این شهر خالی از لطف نیست. مقرنس‌های زیبای قسمت بالای بنا در کنار بدنه چهارگوش آن، همنشینی زیبایی را به‌ وجود آورده‌ است. به‌سبب دفن یکی از پزشکان نامدار آمل به نام شمس‌آل‌رسول‌محمدبن‌محمودآملی در این بنا، این جاذبه به‌عنوان آرامگاه آل رسول هم شناخته می‌شود.

  • آدرس آتشکده آمل: آمل، محله پایین‌بازار.

بازار سنتی آمل | با قدمت ۹ قرن

شاید با ما موافق باشید که قلب تپنده هر شهری، بازار سنتی آن است. بازار آمل با قدمتی ۹۰۰ ساله و با شکل‌و‌شمایلی قدیمی، از جالب‌ترین جاهای دیدنی آمل به حساب می‌آید. این بازار که به‌عنوان پایین‌بازار یا چهار‌سوق شناخته می‌شود، دارای یک راسته اصلی و چندین راسته فرعی برای اصناف مختلف چون عطاران، پالان‌دوزان و نمدمالان است. از نقاط جذاب این بازار سنتی، سقف سفالی آن است که از بازار در برابر بارش باران محافظت می‌کند.

  • آدرس بازار سنتی آمل: خیابان شهید بهشتی، خیابان پل دوازده چشمه.

نقاط دیدنی خارج شهر آمل

بسیاری از نقاط دیدنی و به‌ویژه طبیعی این منطقه، در حوالی شهر آمل واقع شده‌اند؛ هرچند به‌سبب نزدیکی شهرهای شمال به یکدیگر، معمولا به طی‌کردن مسافت زیادی برای دیدن آن‌ها نیاز نیست. در ادامه، بخشی از مهم‌ترین نقاط دیدنی اطراف آمل را معرفی می‌کنیم.

دماوند | از جاذبه‌های لاریجان

شاید شما هم مانند بسیاری، تصور می‌کردید که دماوند بخشی از استان تهران باشد؛ اما باید بگوییم این قله در بخش لاریجان از توابع آمل قرار دارد. این کوه آتشفشانی ۵۶۷۱ متر ارتفاع دارد و بلند‌ترین قله ایران و دوازدهمین قله مرتفع جهان است. این کوه علاوه‌بر داشتن ویژگی‌های طبیعی منحصر‌به‌فردش، در ادبیات ما هم اهمیت زیادی دارد. اشعار زیادی در وصف زیبایی و عظمتش سروده شده‌اند و داستان‌های اساطیری بسیاری در این مکان رخ داده است.

البته صعود به دماوند بدون داشتن مهارت و تجهیزات کوهنوردی ممکن نیست؛ اما هر سال تعداد زیادی از کوهنوردان برای رسیدن به دماوند، از مسیر رینه در توابع لاریجان آمل استفاده می‌کنند.

دماوند
  • آدرس: ۷۰ کیلومتری جاده آمل به تهران، فرعی رینه.

جنگل الیمستان | جنگل‌های چندهزار‌‌ساله هیرکانی

در صورتی که از آمل در مسیر جاده هراز حدود ۲۰ کیلومتر پیش بروید، در سمت راست جاده به‌طرف امامزاده لهاش که بپیچید، بعد از طی مسافتی به جنگل الیمستان خواهید رسید. الیمستان بخشی از جنگل‌های چندهزار‌‌ساله هیرکانی با پوشش گیاهی و فضای بسیار خاص و از بهترین جاهای دیدنی آمل است. بی‌جهت نیست که سالانه طبیعت‌گردان بسیار زیادی در قالب تور یا به‌شکل شخصی به آنجا سفر می‌کنند.

با گشت‌زدن در این جنگل، در عین جدا‌شدن از هیاهوی سرسام‌آور شهر، از مناظر دل‌فریب و منحصر‌به‌فرد الیمستان و هوای معمولا مه‌آلودش لذت می‌برید. اگر هم کمی خوش‌شانس باشید، به دسته اسب‌های وحشی برمی‌خورید و در مقابلتان یک قاب رویایی و بی‌مثال می‌بینید.

بعد از آنکه جنگل الیمستان را طی کردید و از آن خارج شدید، به یکی دیگر از نقاط جالب آمل می‌رسید. این نقطه در واقع دو گودال بزرگ با دهانه حدود ۱۰ متر است که به آن نقش پای رستم می‌گویند. نقش پای رستم در واقع محل برخورد شهاب‌سنگ است؛ اما طبق یک باور قدیمی، رستم در آنجا زانو زده و از آب دریا نوشیده‌ است!

  • آدرس: کیلومتر ۲۰ جاده هراز، روستای الیمستان.

دشت لار | همنشینی شقایق‌ها با زنبق‌های وحشی

احتمالا نام دشت لار را زیاد شنیده‌اید. این دشت در واقع در مرز استان‌های تهران و مازندران واقع شده و به‌جهت نزدیکی به تهران، مقصد گردشگری بسیار مناسبی برای تهرانی‌ها است. دشت لار به‌دلیل آب‌و‌هوای معتدل و بی‌نظیرش، همواره از مناطق ییلاقی شاهان در طول تاریخ بوده‌ است. در سال‌های اخیر هم به‌عنوان پارک ملی ثبت شده و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، محافظت می‌شود. برای دسترسی به این دشت، باید از مسیر آمل به پلور و پس از آن به‌سمت لار بروید.

در فصل بهار، دشت لار سراسر از شقایق‌های سرخ، پوشیده می‌شود و یک نمای رویایی را در پیش چشمتان به تصویر می‌کشد. همنشینی گل‌های شقایق با زنبق‌های وحشی بنفش و گل‌های زرد روییده در دشت، ترکیبی رنگین‌کمانی و بسیار خوش‌رنگ‌و‌لعاب خواهد ساخت. با رفتن به دشت لار، می‌توان از سد و دریاچه لار، رودهای پرتعداد این منطقه و آبشار آب سفید هم دیدن کرد.

دشت لار از جاهای دیدنی آمل
  • آدرس: ۱۰۰ کیلومتری جاده هراز، سه‌راهی پلور به‌سمت محیط‌بانی دلیچای.

دشت آزو | از بهترین جاهای دیدنی آمل

وجود دماوند و رودهای جاری از آن، باعث شده تا دشت‌های متعددی در آن منطقه وجود داشته باشد. یکی از معروف‌ترین این دشت‌ها که اتفاقا هم به تهران نزدیک است و هم دسترسی به آن برای عموم ممکن خواهد بود، دشت آزو است. دورنمای زیبای دماوند، دشت‌های پرگل و علف‌زارهای سرسبز در کنار آسمان پاک، گوشه‌ای از تصویر زیبایی است که در دشت آزو خواهید دید.

این دشت که از بهترین جاهای دیدنی آمل محسوب می‌شود، در روستای نوا از توابع لاریجان قرار دارد و فاصله آن تا آمل حدود ۸۵ کیلومتر است. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی، باید در جاده هراز پیش بروید و بعد از جاده فرعی رینه، به سمت نوا بروید. اگر اهل پیاده‌روی باشید، باید بگوییم از روستای نوا تا دشت آزو، یک پیاده‌روی سبک و دو‌ساعته را در پیش دارید.

دشت آزو آمل
  • آدرس: جاده هراز، خروجی کندلو و نوا، دهکده نوا.

کتیبه شکل شاه | نقش ناصرالدین شاه

اطراف آمل، پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی است؛ اما نشانه‌هایی از تاریخ و گذشته پربار این منطقه همواره در همه‌جا وجود دارد. یکی از این نشانه‌ها کتیبه شکل شاه است که در ۶۰ کیلومتری آمل و در منطقه لاریجان واقع شده‌ است.

این کتیبه، ناصرالدین‌شاه را در کنار ۱۰ تن از درباریان نشان می‌دهد و به‌دستور شاه در سال ۱۲۹۶، روی کوه نقش بسته‌ است. گویا مناسبت این سنگ‌نگاره هم افتتاح جاده شمال، بین ری و مازندران بوده و به‌سبک پیکرتراشی‌های دوران ساسانی ساخته شده‌ است.

برای دیدن این کتیبه، باید جاده هراز را به‌سمت تونل وانا طی و قبل از تونل در یکی از طرفین جاده پارک کنید، سپس مسیر ۱۰ دقیقه‌ای را از کنار رود هراز ادامه دهید. در ادامه این مسیر، می‌توانید بقایای دو قلعه تاریخی ملک‌بهمن و کهرود را هم ببینید.

کتیبه شکل شاه آمل
  • آدرس: جاده هراز، قبل از تونل وانا، کنار رودخانه هراز.

غارهای دستکند آمل | معروف به کافرکلی

از عجیب‌ترین جاهای دیدنی آمل، غارهایی هستند که بر دیواره کوه با دست حفر شده‌اند که در آمل به آن‌ها کافرکلی می‌گویند. این غارها که حدود ۲۵۰ عدد هستند، در منطقه لاریجان، میان دو روستای آب اسک و پنجاب قرار دارند و در یک محدوده ۵۰ کیلومتری در ارتفاعات مختلف ساخته شده‌اند. برخی از آن‌ها با صخره‌نوردی قابل دسترسی هستند، بعضی در مجاورت با مناطق مسکونی و کاملا در دسترس و بعضی هم در دره‌ها و بین کوه‌ها قرار دارند.

از تاریخ و سابقه ساخت این غارها اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بنا‌بر حدسیات، آن دسته از غارهای دستکندی که در ارتفاعات قرار دارند، برای دیده‌بانی استفاده می‌شدند. غارهای هم‌سطح با زمین هم برای اسکان موقت یا مراسم مذهبی و تدفین مردگان ساخته شده‌‌اند. اگر از محدوده لاریجان عبور کردید، دیدن این مجموعه بی‌نظیر و سراسر عجایب را از دست ندهید.

غار دستکند آمل
  • آدرس: آمل، لاریجان، حدفاصل روستای آب اسک و روستای پنجاب.

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان | با امکانات رفاهی

اگر دوست داشته‌ باشید اوقاتتان را در کنار عزیزانتان و در یک مجموعه جنگلی دارای امکانات رفاهی بگذرانید، پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان برای شما انتخاب مناسبی است. این پارک که در جاده آمل به تهران قرار دارد، حدود ۴۵۰ هکتار وسعت دارد و یکی از جاذبه های گردشگری آمل است.

با تفریح در این پارک، علاوه‌بر استفاده از امکاناتی مثل آلاچیق و مجموعه‌های غذاخوری مجموعه، می‌توانید ساعاتی کنار رود هراز بنشینید و استراحت کنید. همین‌طور می‌توانید از قسمت هزار پله به بالای کوه مجاور پارک بروید و از مسیر و منظره آن لذت ببرید.

پارک جنگلی آمل
  • آدرس: کیلومتر ۱۶ جاده تهران.

آبشار شاهان‌دشت | بلندترین آبشار مازندران

دیدنی‌های منطقه لاریجان بی‌پایان به‌نظر می‌رسند؛ زیرا بلندترین آبشار مازندران هم در این منطقه قرار دارد. آبشار شاهان‌دشت، ۶۲ متر ارتفاع دارد و رسیدن به آن، نیاز به پیاده‌روی یا طی‌کردن مسیر طولانی نخواهد داشت. این آبشار در ۶۵ کیلومتری آمل قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری آمل است. برای رسیدن به آن، کافی‌ست تا در جاده هراز، قبل از پل وارنا به‌سمت روستای شاهان‌دشت بپیچید.

سرزدن به این منطقه و لذت‌بردن از فضا و تفریحات آبی آن، به‌ویژه در تابستان، می‌تواند از برنامه‌های مفرح خانوادگی یا دوستانه باشد و لحظاتی ناب و به‌یاد‌ماندنی برای‌تان به‌ یادگار بگذارد.

آبشار شاهان دشت آمل
  • آدرس: کیلومتر ۹۶ جاده هراز، قبل از پل وارنا، فرعی روستای شاهان‌دشت.

غذاهای محلی آمل | چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

آشپزی در شمال ایران، چیزی شبیه به شعبده‌بازی است! مردم این مناطق تنها با استفاده از سبزی‌های محلی و چاشنی‌های ترش، از یک غذای عادی، طعم‌هایی بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی می‌سازند. آمل هم از این قاعده مستثنی نیست و در این شهر، می‌توانید غذاهای خوش‌طعمی را تجربه کنید. تعدادی از این غذاهای محلی را در ادامه بر‌می‌شماریم:

  • ترشه‌کباب آملی؛
  • ترشی‌تره؛
  • مزغ شکم‌پر آملی؛
  • کئی‌پلا (کدوپلو)؛
  • کئی‌آش (آش کدو)؛
  • کته آملی؛
  • آغوز مسما؛
  • ترش ترشو.
غذاهای محلی آمل

رستوران‌های آمل | کجا غذای محلی بخوریم؟

اگر آمل را برای سفر و اقامت انتخاب کرده‌اید، احتمالا تمایل دارید تا بهترین رستوران‌های این شهر را هم بشناسید و ضمن استفاده از کیفیت غذا و محیط، لحظات دلچسبی را هم در کنار عزیزان‌ تجربه کنید. آمل به‌عنوان شهری با فرهنگ غنی غذایی، میزبانی کاملی از شما با هر سلیقه و ذائقه‌ای به‌ عمل می‌آورد. در ادامه، تعدادی از بهترین رستوران‌های این شهر را معرفی می‌کنیم.

رستوران رستمی

اگر از آن دسته مسافرانی هستید که سفر، با چشیدن غذای محلی منطقه برای‌تان کامل می‌شود، این رستوران پیشنهاد ویژه ما به شماست. در رستوران رستمی، در کنار سفارش غذاهای محلی آمل، می‌توانید از محیط زیبا و دلنشین آنجا نیز استفاده کنید و اوقات خوشی را در کنار عزیزانتان داشته باشید.

  • آدرس: آمل، خیابان هراز، جنب آفتاب ۸۴٫

رستوران سنتی سامون

خوردن یک خورشت محلی، می‌تواند لذت بازدید از جاهای دیدنی آمل را کامل کند! رستوران سامون در‌ کنار کیفیت بالای غذا و محیط سنتی و زیبایش، از موقعیت جغرافیایی مناسبی هم برای مسافران برخوردار است. این رستوران، با قرارگیری در ابتدای مسیر کمربندی، شما را خیلی سریع به تجربه یک غذای خوش‌طعم می‌رساند.

  • آدرس: آمل، خاور، بلوار شهید نعیمی.

رستوران کوک

پیتزا و پاستا و برگر از غذاهایی هستند که همیشه و همه‌جا، خوردن آن‌ها لذت‌بخش است. در آمل هم اگر هوس غذای غیر ایرانی کرده‌اید، رستوران کوک، یکی از بهترین رستوران‌های این شهر، با سرو غذای ایتالیایی می‌تواند میزبان شما باشد.

  • آدرس: آمل، شهرک شهید رجایی، خیابان مدرس، بین آفتاب ۷۶ و ۷۸٫

رستوران لاله‌زار

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های آمل، لاله‌زار است که نام‌گذاری آن بی‌ارتباط با فضا و محیطش نیست. در این رستوران، علاوه‌بر انواع غذاهای ایرانی باکیفیت و محیط سرسبز و سنتی، می‌توانید از گوش‌دادن به موسیقی زنده هم لذت ببرید. دقت کنید که این رستوران در آمل دو شعبه دارد که یکی از آن‌ها، داخل شهر و دیگری در جاده هراز قرار گرفته‌ است.

رستوران لاله زار آمل
  • آدرس شعبه ۱: آمل، جاده هراز، منطقه توریستی رزکه.
  • آدرس شعبه ۲: آمل، خیابان امام خمینی، نبش آفتاب ۲۲٫

سوغات آمل | از آمل چه چیزی ببریم؟

بدون تردید، می‌توان در شهری با این فرهنگ، تاریخ و طبیعت ناب، مجموعه‌ای از سوغات و یادگاری‌های درجه‌یک پیدا کرد. پس اگر به این شهر سفری داشتید، بعد از بازدید از جاهای دیدنی آمل، که از خرید سوغات غافل نشوید. در این بخش از مجله گردشگری، چند نمونه از سوغات آمل را برمی‌شماریم:

  • عسل طبیعی دماوند؛
  • انواع مرکبات؛
  • برنج طارم؛
  • شیرینی‌های محلی چون آب‌دندان، آغوزکناک و نان کوهی؛
  • گره‌چینی؛
  • گلیم‌.

آمل؛ شهری در پناه دماوند

در این مطلب، تلاش کردیم تا با معرفی معروف‌ترین جاهای دیدنی آمل، شما را در سفر به این شهر زیبا همراهی کنیم. از تاریخ پربار آمل و زیبایی‌های طبیعی آن گفتیم، به مناظر و دشت‌های بی‌بدیل اطراف دماوند نگاهی انداختیم و در ادامه، فرهنگ غذایی و سوغات آمل را به‌اختصار بررسی کردیم. آنچه مسلم است، این است که این منطقه با داشتن این سابقه تاریخی و این حجم از جاذبه‌های طبیعی، به‌حق یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر است.

برای سفر به آمل می‌توانید بلیط هواپیما رزرو کنید یا با خودروی شخصی راهی شمال کشور شوید و با رزرو هتل های آمل یک سفر به یاد ماندنی به این شهر زیبا داشته باشید. اگر تاکنون به هر کدام از جاذبه‌های گردشگری که اشاره کردیم، سفری داشته‌اید، از خواندن نظراتتان استقبال می‌کنیم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی آمل

فاصله تهران تا آمل چقدر است؟

فاصله تهران تا آمل ۱۸۵ کیلومتر است.

آیا آمل فرودگاه دارد؟

آمل فرودگاه مسافربری ندارد و نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر، متعلق به ساری است.

از کدام جاده زودتر به آمل می‌رسیم؟

بهترین مسیر رسیدن به آمل، جاده هراز است که طی ۳ ساعت رانندگی با خودروی شخصی، شما را به آمل می‌رساند.

آیا آمل ساحل دارد؟

آمل در کنار دریای خزر قرار ندارد و برای رسیدن به ساحل، باید به محمودآباد بروید.


نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید