شهرهای چشمه و آلاچاتی ترکیه با بافت قدیمی، ساختمان‌های سنگی، پنجره‌های رنگی و گل‌های کاغذی صورتی، از زیباترین مناطق ترکیه محسوب می‌شوند. البته همانطور که از ظاهر رویایی این شهرها مشخص است، سفر به این مناطق، گزینه‌ای عالی برای سپری‌کردن روزهایی آرام و به‌دور از هیاهو است. برای اینکه در این سفر، اوقاتی خوش را پشت‌سر بگذارید، در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، یک راهنمای سفر به آلاچاتی و چشمه ترکیه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

از قدم‌های آغازین، مانند تهیه بلیط و انتخاب مسیر سفر با شما همراه می‌شویم، درباره ماجراهایی که در طول مسیر با آن‌ها مواجه می شوید، با شما صحبت می‌کنیم و در نهایت، هر چه لازم است درباره زندگی روزمره و تفریح در چشمه و آلاچاتی ترکیه بدانید را با شما در میان می‌گذاریم. پس تا انتها همراه ما باشید.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

موقعیت جغرافیایی شهرهای آلاچاتی و چشمه کجاست؟

شهرهای چشمه و آلاچاتی در استان ازمیر و شبه‌جزیره‌ای در غرب ترکیه واقع شده‌اند. به این صورت که با ورود به آلاچاتی، وارد این شبه‌جزیره می‌شوید و پس از طی‌کردن حدود ۱۰ کیلومتر به‌سوی غرب، به چشمه می‌رسید. آلاچاتی ترکیه از سمت شمال و جنوب به دریای نیلگون اژه می‌رسد. سواحل شهر چشمه نیز در امتداد همین دریا قرار دارند. این شهرها به‌دلیل بافت سنگی قدیمی، خیابان‌های رنگارنگ و همینطور تفریحات آبی، توجه گردشگران زیادی را به خود معطوف کرده‌اند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب، با این شهر‌های زیبا و مسیر سفر به آن‌ها، بیشتر آشنا شویم.

موقعیت جغرافیایی آلاچاتی ترکیه

اطلاعات ضروری درباره چشمه و آلاچاتی ترکیه | پیش از سفر بدانید

مواردی هستند که قبل از هر سفر و هنگام برنامه‌ریزی برای آن، باید درباره آن‌ها اطلاعات کسب کرد. از جمله این موارد، می‌توان به زبان رسمی، پول رایج، پیش‌شماره تلفن و تلفن‌های ضروری شهر و کشور مقصد اشاره کرد. در ادامه این بخش، این اطلاعات ضروری درباره آلاچاتی و چشمه را به شما خواهیم گفت.

پول رایج در آلاچاتی و چشمه چیست؟

در شهرهای آلاچاتی و چشمه نیز مانند سایر مناطق ترکیه، لیر پول رایج است. این واحد پول با کد ایزو ۴۲۱۷ و کد الفبایی TRY شناخته می‌شود. پول ترکیه در گذشته صفرهای زیادی داشت؛ اما تا سال ۲۰۰۵، ۷ صفر از آن کاسته شد. پس از این تغییرات، پول ترکیه «لیر ترکیه جدید» (Yeni Türk lirası) یا YTL نام گرفت. پس از آخرین تغییرات پول ترکیه، واحد آن TL یا TRY اعلام شد.

پول رایج در آلاچاتی و چشمه چیست

پول ترکیه یک زیرواحد به‌نام قروش یا کروش دارد که هر ۱۰۰ تای آن، برابر با ۱ لیر است. اکنون اسکناس‌های ترکیه در وجه‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیری در‌دسترس هستند و سکه‌های آن نیز در قالب ۱ لیری و همینطور ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ قروش ضرب می‌شوند. در حال حاضر (مرداد ۱۴۰۳) هر دلار برابر با ۳۳٫۱۰ لیر و هر لیر برابر با ۱،۸۴۵ تومان است.

کد تلفن شهرهای چشمه و آلاچاتی ترکیه و تلفن‌های اضطراری

پیش‌شماره شهرهای آلاچاتی و چشمه ۰۲۳۲ است؛ اما دقت کنید که قبل از شماره‌گیری تلفن‌های ضروری، نیازی به وارد‌کردن پیش‌شماره نیست. تلفن‌های ضروری دقیقا به همین صورتی که در ادامه می‌بینید، شماره‌گیری می‌شوند.

  • شماره تلفن پلیس ترکیه: ۱۵۵
  • درخواست آمبولانس: ۱۱۲
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰

مردم چشمه و آلاچاتی ترکیه به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان رایج مردم این دو شهر مانند سایر شهرهای ترکیه، زبان ترکی است. البته بازاری‌ها و جوانان این شهر با زبان انگلیسی به‌اندازه کافی آشنا هستند و شما می‌توانید برای خرید و رفع نیازهای روزمره خود، به‌راحتی به زبان انگلیسی با مردم ارتباط برقرار کنید.

اختلاف ساعت آلاچاتی و چشمه با ایران چقدر است؟

اختلاف ساعت بین ایران و ترکیه، این دو کشور همسایه، بسیار اندک است و نیازی نیست نگران به‌هم‌خوردن ساعت بیولوژیکی و نظم خواب خود باشید. تا همین چند سال پیش که ساعت رسمی ایران در پاییز و بهار به‌اندازه یک ساعت عقب یا جلو کشیده می‌شد، تفاوت ساعت ترکیه و ایران بین ۱٫۵، ۲٫۵ و نیم ساعت در تغییر بود. حال با توجه به اینکه ساعت رسمی در ایران ثابت می‌ماند، تفاوت ساعت ایران و ترکیه به‌صورت ثابت ۳۰ دقیقه می‌شود. هنگام سفر به این کشور در نظر داشته باشید که ساعت ایران به‌اندازه نیم ساعت از ترکیه جلوتر است.

اختلاف ساعت آلاچاتی و چشمه با ایران چقدر است؟

تاریخ شهرهای چشمه و آلاچاتی ترکیه | یادگارهایی زیبا از یونان

استان ازمیر از شهرهای باستانی ترکیه است و در گذشته به یونان تعلق داشت. سابقه شهرنشینی در این شهر به بیش از ۳۰۰۰ سال قبل، یعنی دوران پیش از میلاد بازمی‌گردد. البته درباره قدمت سکونت انسان در این منطقه، نشانه‌هایی از دوران نوسنگی، یعنی ۸۵۰۰ سال پیش به‌ دست آمده است. آلاچاتی و چشمه نیز از شهرهای استان ازمیر هستند و در این تاریخ سهم دارند؛ آثار باستانی موجود نیز گواه همین ماجراست.

آلاچاتی و چشمه در حدود قرن‌های ۱۴ یا ۱۵ میلادی به بخشی از قلمرو عثمانی (ترکیه امروزی) تبدیل شدند. البته تا قرن هفدهم، درصد زیادی از ساکنین این شهرها یونانی بودند؛ اما پس از آن، در یک مهاجرت اجباری، یونانیان از آلاچاتی و چشمه خارج یا با مسلمانان تبادل شدند. آثار معماری یونانیان هنور در این شهرها مشخص است.

وضعیت توریسم در آلاچاتی و چشمه چگونه است؟

در گذشته، اقتصاد آلاچاتی به تاکستان‌ها و کارخانه‌های شراب‌سازی و اقتصاد چشمه به بنادر آن و تجارت وابسته بود. اما با رواج‌یافتن ورزش‌های آبی مانند موج‌سواری و میزبانی از مناسبات مرتبط در این منطقه، توریسم در این شهرها رواج یافت. اکنون آلاچاتی و چشمه، هر دو از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شوند.

آب‌و‌هوای آلاچاتی و چشمه چگونه است؟

این مناطق از آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای برخوردارند؛ بنابراین، زمستان‌هایشان بسیار پرباران می‌شود. آلاچاتی و چشمه در بهار آب‌و‌هوایی خنک و نسبتا خشک دارند؛ از‌ این‌ رو، ۳ ماه نخست سال، فرصتی مناسب برای قدم‌زدن در کوچه‌های رنگارنگ این شهرها و بازدید از بناهای قدیمی یونانی آن‌هاست. تابستان این منطقه نیز گرم و آفتابی است و بهترین زمان برای آفتاب‌گرفتن، موج‌سواری و سایر تفریحات آبی معروف چشمه و آلاچاتی ترکیه محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به آلاچاتی چه موقعی است؟

بهترین زمان‌ها برای سفر به آلاچاتی و چشمه، فصل‌های بهار و تابستان هستند که شامل ماه‌های مارس تا سپتامبر می‌شوند. زمستان و پاییز این منطقه سرد و مرطوب و بارانی است و به شما فرصتی برای گشت‌گذار در شهر، تفریحات ساحل یا نشستن بر میزهای خیابانی کافه‌ها را نخواهد داد. البته هزینه سفر در فصول سرد، بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به آلاچاتی

آیا برای سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه باید ویزا بگیریم؟

خوشبختانه با توجه به توافقات بین دولت ایران و ترکیه، شهروندان ایران برای سفرهای توریستی کوتاه‌تر از ۳ ماه، نیازی به ویزا ندارند. برای سفرهای توریستی کوتاه‌تر از ۹۰ روز، کافی‌ست پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشید. در‌ صورتی‌ که بخواهید بیشتر از این مدت در ترکیه بمانید، باید ویزای توریستی این کشور را دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی ترکیه را در ادامه شرح می‌دهیم.

آماده‌کردن مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی ترکیه | از مهم‌ترین مراحل سفر

به‌طور کلی، یکی از مهم‌ترین کارها برای دریافت ویزا، جمع‌آوری مدارک و ارائه به‌موقع آن‌هاست؛ در‌ غیر‌ این‌ صورت، ممکن است درخواست ویزای شما ریجکت شود. فهرست پیش‌ رو، شامل مدارکی است که باید برای اخذ ویزای ترکیه، آن‌ها را آماده و ارائه کنید:

  • پاسپورت معتبر؛
  • تکمیل و تحویل فرم درخواست ویزای توریستی؛
  • بیمه سفر که حداقل تا ۳۰۰۰۰ یورو پوشش دهد؛
  • پرداخت هزینه‌های اخذ ویزای توریستی ترکیه شامل:
  • اداره پست: ۷۲ لیر
  • اداره مهاجرت: ۵۰ تا ۸۰ لیر
  • هزینه تاییدیه سلامت: ‌۳۰۰ لیر
  • هزینه بیمه سلامت: ۱۵۰ لیر
  • تمکن مالی حدود ۶۰۰۰ دلار؛
  • ۲ قطعه عکس؛
  • برنامه سفر شامل بلیط رفت‌و‌برگشت و مدرک اقامت مانند رزرو هتل یا دعوت‌‌نامه از طرف میزبان
  • گواهی عدم سو‌ءپیشینه.
مدارک لازم برای ویزای ترکیه

راه‌های سفر به آلاچاتی و چشمه | پیچ جاده یا اوج آسمان؟

خوشبختانه برای سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه، راه‌های مختلفی وجود دارند و شما از میان گزینه‌های موجود، می‌توانید متناسب با بودجه، زمان و سلیقه خود، راهی را انتخاب کنید. البته استان ازمیر، قطار و خط ریلی ندارد؛ اما با استفاده از روش‌های دیگر، می‌توانید به مقصد خود برسید. در ادامه این بخش، شیوه‌ها و مسیرهای مختلف سفر به آلاچاتی و چشمه ترکیه را شرح می‌دهیم.

راه‌های سفر به آلاچاتی و چشمه

تورهای گردشگری آلاچاتی و چشمه | نقطه شروع یک سفر بی‌دغدغه

تورهای گردشگری راحت‌ترین راه سفر محسوب می‌شوند. اگر با تور گردشگری آلاچاتی و چشمه به سفر رفتید، شما بخش زیادی از مسئولیت‌ها را به شرکت برگزارکننده تور می‌سپارید و با کمترین دغدغه، راهی سفر می‌شوید. برای مثال، مواردی مانند تهیه بلیط، رزرو هتل، تور‌لیدری، مترجمی و برنامه‌ریزی بازدید از جاهای دیدنی، دیگر بر عهده شما نخواهد بود و می‌توانید با خیال راحت به استراحت بپردازید.

با توجه به اینکه آلاچاتی و چشمه به هم نزدیک هستند و همچنین از محبوبیت زیادی نزد گردشگران برخوردارند، برخی تورهای گردشگری، بازدید از هر دو شهر را در برنامه خود دارند. هزینه این تورها در ازای هر فرد بزرگسال (بالای ۶ سال)، می‌تواند بین ۴۳ تا ۷۵ میلیون تومان باشد. البته مواردی مانند فصل سفر، مدت اقامت، کیفیت هتل، نوع پرواز و سایر خدمات دریافتی در قیمت تور تاثیرگذارند.

مسیر جاده‌ای سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه | تماشای تهران تا چشمه

اگر به سفر جاده‌ای علاقه‌مند هستید و زمان زیادی در اختیار دارید، می‌توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی به این شهر‌ها سفر کنید. از مزایای سفر جاده‌ای، این است که هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به هواپیما دارد. در ادامه، درباره هر دو گزینه سفر با خودروی شخصی و اتوبوس توضیح می‌دهیم.

مسیر جاده‌ای سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه

سفر با خودروی شخصی | گزینه‌ای سخت اما لذت‌بخش

اگر ترجیح می‌دهید اختیار بیشتری در مسیر سفر داشته باشید، سفر با خودروی شخصی بهترین انتخاب است؛ اما برای این کار به مدارک بیشتری نیاز خواهید داشت. مدارک ویژه سفر خارجی با خودروی شخصی، موارد زیر هستند:

  • گواهی‌نامه بین‌المللی؛
  • کاپوتاژ خودرو؛
  • بیمه‌‌نامه شخص ثالث.

پس از آماده‌سازی مدارک مورد نیاز، باید خود را به مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی برسانید. این مرز تنها مرز ۲۴ ساعته ایران و ترکیه است و همچنین، جاده کم‌خطرتری دارد. فاصله تهران تا مرز بازرگان ۸۹۴ کیلومتر است و برای طی‌کردن آن، باید حدود ۱۱ ساعت رانندگی کنید. پس از عبور از مرز بازرگان و وارد‌شدن به کشور ترکیه، ۱۹۸۳ کیلومتر با آلاچاتی فاصله دارید که نیازمند حدود ۲۲ ساعت رانندگی است. توصیه می‌کنیم حتما اقامتگاهی در یکی از شهر‌های این مسیر رزرو کنید و به استراحت بپردازید.

سفر با اتوبوس | گزینه‌ای اقتصادی و منطقی

سفر با اتوبوس، یک روش راحت برای سفر جاده‌ای و لذت‌بردن از مناظر جاده است. در این روش، دیگر نیازی به آماده‌سازی مدارک بیشتر و رانندگی طولانی‌مدت ندارید. کافی‌ست بلیط تهران-استانبول را تهیه کنید و از پایانه غرب-آزادی سوار اتوبوس شوید. در این مسیر، شما مسافتی حدود ۲۴۳۵ کیلومتر را در حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت (۱٫۵ الی ۲ روز) طی خواهید کرد. قیمت بلیط اتوبوس تهران به استانبول، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

پس از اینکه در استانبول از اتوبوس پیاده شدید، باید به ایستگاه اتوبوس استانبول اسنلر (Esenler) بروید و راهی چشمه و آلاچاتی ترکیه شوید. این مسیر حدود ۹ و نیم ساعت زمان می‌برد و در نهایت شما به شهر زیبای آلاچاتی خواهید رسید. قیمت بلیط اتوبوس استانبول به آلاچاتی نیز حدود ۹۳۰ تا ۱۱۶۰ لیر است.

سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه با هواپیما | بهترین انتخاب برای صرفه‌جویی در زمان

خوشبختانه استان ازمیر فرودگاه بین‌المللی دارد و شما می‌‌توانید به‌راحتی خود را از تهران یا تبریز به این استان برسانید. اگر از تهران راهی می‌شوید، می‌توانید از خدمات ایرلاین‌های هواپیمایی قشم ایر، فری برد، شرکت هواپیمایی معراج و شرکت هواپیمایی ماهان استفاده کنید. در پرواز تبریز به ازمیر نیز می‌توانید بلیط خود را از شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز تهیه کنید. پرواز مستقیم تهران به ازمیر، حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و قیمت بلیط آن از ۷۳٫۰۰۰٫۰۰۰ شروع می‌شود.

بلیط هواپیما از تهران به ازمیر برای سفر به آلاچاتی ترکیه

نزدیک‌ترین فرودگاه به چشمه و آلاچاتی ترکیه کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی ازمیر، به‌نام «عدنان مندرس» در گروه فرودگاه‌های نوساز و مدرن ترکیه قرار می‌گیرد و پنجمین فرودگاه پرتردد این کشور نیز محسوب می‌شود. فاصله این فرودگاه تا آلاچاتی، تنها ۸۰ کیلومتر است. خوشبختانه فرودگاه عدنان مندرس پایانه مسافربری نیز دارد و از همانجا می‌توانید سوار بر اتوبوس‌های آلاچاتی شوید. این مسیر حدود ۱٫۵ ساعت طول می‌کشد و پس از آن، فاصله چشمه تا آلاچاتی ترکیه نیز تنها ۱۵ دقیقه راه است. مشخصات فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس به شرح زیر است.

  • نام فرودگاه ازمیر: Izmir Airport
  • کد یاتا: ADB
  • کد ایکائو: LTBJ
فرودگاه ازمیر

در صورت گم‌شدن چمدان در فرودگاه چه کنیم؟

گم‌شدن چمدان، یکی از استرس‌آورترین اتفاقاتی‌ست که ممکن است کسی در طول سفر تجربه کند. اما نگران نباشید؛ چراکه روش‌هایی برای پیدا‌کردن آن وجود دارند. در ادامه این بخش، به بررسی این راه‌‌و‌روش‌ها می‌پردازیم.

در خصوص چمدان به چه نکاتی توجه کنیم؟

سعی کنید چمدانی با ظاهر منحصر‌به‌فرد داشته باشید و اگر چمدان شما ظاهر ساده‌ای داشت، روی آن علامت واضحی بگذارید. در قدم بعدی، پس از هر پرواز، برچسبی که در فرودگاه روی آن می چسبانند را از چمدان جدا کنید تا برچسب آخرین پرواز به‌راحتی قابل شناسایی باشد. حتما عکسی از چمدان خود داشته باشید تا در صورت گم‌شدن، آن را به مسئولین فرودگاه نشان دهید؛ بهتر است این عکس، یک سلفی باشد.

گم شدن چمدان در فرودگاه

بعد از گم‌شدن چمدان باید چه کنیم؟

به محض اینکه متوجه گم‌شدن چمدانتان شدید، به اطلاعات فرودگاه مراجعه و فرم PIR را پر کنید. این فرم را باید تا پیدا‌شدن چمدان نزد خود نگه‌ دارید. خاطرتان باشد که ایرلاین، مسئول تحویل چمدان شماست و می‌توانید از آن‌ها درخواست غرامت کنید. بیمه مسافرتی شما نیز در چنین مواردی غرامت پرداخت خواهد کرد.

کالاهای مجاز و غیر مجاز در پرواز به ترکیه چه چیزهایی هستند؟

درباره مقدار و نوع کالاهایی که می‌توانید همراه خود به خاک ترکیه وارد کنید، قوانینی وجود دارند که برای داشتن سفری بی‌دردسر، بهتر است آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه، فهرستی از این موارد را ارائه خواهیم داد.

  1. محصولات تنباکو: (فقط برای مسافران بالای ۱۸ سال)
  2. سیگار تا ۶۰۰ نخ
  3. سیگار برگ تا ۵۰ نخ
  4. سیگاریلو (Cigarillo) 100 نخ (هرکدام نهایتا ۳ گرم وزن داشته باشد)
  5. تنباکو ۲۵۰ گرم همراه ۲۰۰ کاغذ سیگار
  6. تنباکو پیپ ۲۵۰ گرم
  7. قهوه و چای: هر کدام ۱ کیلوگرم
  8. انواع آبنبات و شکلات: تا ۱ کیلوگرم
  9. عطر و ادکلن: نهایتا ۶۰۰ میلی‌لیتر
  10. هدیه: حداکثر به ارزش ۴۳۰ یورو (برای مسافران زیر ۱۵ سال نهایتا به ارزش ۱۵۰ یورو)
  11. جواهرات: حداکثر به ارزش ۱۵٫۰۰۰ دلار
  12. لوازم شخصی: دوربین، لپ‌تاپ، موبایل و…
  13. دارو برای استفاده شخصی: غیر از داروهای کدئین‌دار و روان‌گردان
  14. نوشیدنی الکلی: ۱ لیتر (برای افراد بالای ۱۸ سال)

آیا قوانین ورود حیوانات خانگی به ترکیه را می‌دانید؟

خبر خوب برای دارندگان حیوانات خانگی، این است که امکان به‌همراه‌بردن حیوان خانگی به ترکیه وجود دارد. هر مسافر می‌تواند با ارائه مدارک زیر، حداکثر دو حیوان خانگی را همراه خود داشته باشد:

  • گواهی واکسیناسیون؛
  • گواهی رسمی دامپزشکی؛
  • پاسپورت یا کارت شناسایی حیوان خانگی.
بردن حیوان خانگی به ترکیه

راهنمای خرید سیم‌کارت در فرودگاه | ایران یا ترکیه؟

ممکن است با وجود رومینگ، تصور کنید نیازی به خرید سیم‌کارت ترکیه ندارید؛ اما باید بگوییم رومینگ هزینه‌ بالایی دارد و تهیه سیم‌کارت کشور مقصد برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود. شما هم در فرودگاه ایران و هم در فرودگاه ترکیه، می‌توانید سیم‌کارت مورد نظر خود را تهیه و فعال کنید. قیمت سیم‌کارت در ترکیه از ۳۰ دلار شروع می‌شود. در ادامه، روش انجام این کار را توضیح خواهیم داد.

  • فرودگاه ایران: برای این کار، چند ساعت زودتر به فرودگاه و باجه خرید سیم‌کارت بین‌المللی مراجعه کنید.
  • فرودگاه ترکیه: در فرودگاه‌های ترکیه نیز باجه‌هایی برای خرید سیم‌کارت توریستی وجود دارند و می‌توانید از این طریق هم اقدام کنید.

راحت‌ترین راه فعال‌سازی سیم‌کارت در آلاچاتی ترکیه چیست؟

برای تهیه سیم‌کارت، فقط کافی‌ست پاسپورت خود را ارائه دهید و فرم خرید سیم‌کارت را پر کنید. پس از آن، تنها با شماره‌گیری کد فعال‌سازی چهاررقمی، سیم‌کارت شما فعال می‌شود. این کدها با توجه به اپراتور ارائه‌دهنده، متفاوت هستند.

  • کد فعال‌سازی سیم‌کارت ترکسل: ۲۲۲۲
  • کد فعال‌کردن سیم‌کارت ودافون: ۳۶۳۶
  • کد فعال‌سازی سیم‌کارت ترک تلکام: ۸۰۹۰
خرید سیم کارت ترکیه

هزینه‌های سفر به آلاچاتی و چشمه تقریبا چقدر می‌شود؟

تا به اینجای راهنمای سفر به آلاچاتی و چشمه ترکیه، روش‌‌ها و هزینه‌های تقریبی این سفر را تا مرحله رسیدن به آلاچاتی شرح دادیم. بعد از این، درباره گردش و تفریحات چشمه و آلاچاتی ترکیه و همچنین هزینه‌های آن خواهیم گفت. هزینه این سفر بسته به نوع هتل، رستوران و تفریحاتی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. ادامه این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید هزینه‌های احتمالی این سفر را تخمین بزنید و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهید.

میزان کرایه مورد نیاز برای حمل‌و‌نقل عمومی در آلاچاتی و چشمه

شهرهای آلاچاتی و چشمه تنها ۱۰ کیلومتر با هم فاصله دارند و برای رفت‌وآمد بین این دو شهر، می‌توانید از دلموش، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. کرایه این مسیر برای هر نفر با دلموش ۵ لیر، با تاکسی مبلغی بین ۲۳۰ تا ۳۰۰ لیر و با اتوبوس مبلغی بین ۲۶۵ تا ۳۹۸ لیر خواهد بود که با توجه به بودجه و شرایط خود، می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

غذاها و رستوران‌های چشمه و آلاچاتی ترکیه

ترکیه کشور غذاهای متنوع و خوشمزه است. حال تصور کنید در آلاچاتی، هم به غذاهای رایج ترکی و هم به خوراکی‌های محلی و محبوب اختصاصی این شهر دسترسی خواهید داشت. توصیه ما این است که هنگام سفر به این شهر، حتما غذاهای محلی آنجا را امتحان کنید؛ چراکه سایر خوراکی‌های ترکی را در شهرهای دیگر نیز می‌توانید تهیه کنید. در این بخش، ابتدا دو خوراکی معروف چشمه و آلاچاتی ترکیه را معرفی می‌کنیم و سپس اطلاعاتی درباره بهترین کافه و رستوران‌های این شهرها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خوراکی‌های محلی چشمه و آلاچاتی ترکیه | شهر دسر‌های خوشمزه

غذاهای آلاچاتی غالبا با سبزیجات و گیاهان دارویی پخته و با ادویه‌های ویژه طعم‌‌دار می‌شوند. از جمله معروف‌ترین خوراکی‌های این منطقه، ساندویچ کومرو (Kumru) و دسر و بستنی ماستیک (Mastic) هستند که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

خوراکی‌های محلی چشمه و آلاچاتی ترکیه

ساندویچ‌های کومرو | اقتصادی و خوشمزه

کومرو از ساندویچ‌های معروف ازمیر است که یک غذای خیابانی و اقتصادی محسوب می‌شود. این ساندویچ را با نان گرم کنجدی آماده می‌کنند و داخل آن با گوجه، پنیر، خیارشور و لایه‌های ژامبون پر می‌شود.

ساندویچ‌های کومرو

دسر و بستنی‌های ماستیک | ترکیب‌های ناب مردم آلاچاتی ترکیه

ماستیک صمغی‌ست که آن را از درختی با همین نام می‌گیرند. این صمغ در دسرهایی مانند انواع پودینگ، بستنی، قهوه ترک، بیسکوییت و مربا استفاده می‌شود. این دسر‌ها نزد افراد محلی محبوبیت بالایی دارند و بستنی ماستیک، یکی از محبوب‌ترین آن‌هاست که اغلب بعد از شام سرو می‌شود.

دسر و بستنی‌های ماستیک

رستوران‌ها و کافه‌های چشمه و آلاچاتی ترکیه | لذت چشیدن طعم‌هایی ناب

در آلاچاتی، می‌توانید به انواع رستوران و کافه‌های متنوع با سبک‌های غذایی مختلف دسترسی داشته باشید. ما در ادامه، چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید هنگام سفر به این مناطق، با دید بهتری تصمیم‌گیری کنید.

فاوا | رستورانی برای تمام ذائقه‌ها

فاوا (Fava) یکی از بهترین رستوران‌های آلاچاتی ترکیه است که در آن، می‌توانید انواع غذاهای مدیترانه‌ای، دریایی و رژیمی را میل کنید. از مزایای این رستوران، تنوع غذا و احترام به عقاید و سلیقه‌های مختلف است و در منوی آن، انواع غذاهای حلال، گیاهی و همچنین بدون گلوتن دیده می‌شود. قیمت غذاهای رستوران فاوا از ۳۳ تا ۱۲۲۸ لیر متغیر است.

فاوا (Fava) یکی از بهترین رستوران‌های آلاچاتی ترکیه
  • ساعت کار: ۵ عصر تا ۱۲ شب
  • تلفن: +۹۰۲۳۲۷۱۶۸۶۸۸

کافه‌رستوران ایمرن | نماینده دسر‌های سنتی چشمه و آلاچاتی ترکیه

کافه‌رستوران‌های ایمرن (Imren Alacati Tatlicisi) به‌عنوان نماینده‌ای برای ارائه دسرهای محلی این منطقه، یعنی دسرهای ماستیک فعالیت می‌کنند و در زمینه دسر، حرف اول را در منطقه می‌زنند. این کافه دارای صندلی‌های فضای باز، وای‌فای رایگان و ویلچر است. در منوی این رستوران، غذاهای حلال نیز وجود دارند؛ همچنین، قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۲۴۰ لیر هستند.

کافه‌رستوران‌های ایمرن (Imren Alacati Tatlicisi) در آلاچاتی ترکیه
  • ساعت کار: ۹ صبح تا ۲ شب
  • تلفن: +۹۰۲۳۲۷۱۶۸۳۵۶

ساندویچی کومروکو سوکی | خانه لقمه‌های متنوع و سریع

در ساندویچی کومروکو سوکی(Kumrucu Sevki)، انواع ساندویچ‌های سریع با نان داغ آماده می‌شوند. این ساندویچ‌ها شامل برگر، انواع ساندویچ‌های گیاهی و همچنین کومرو، غذای محلی ازمیر هستند. فست‌فود کومروکو سوکی، غذاهایی با قیمت اقتصادی ارائه می‌دهد و از نظر کیفیت نیز جزو رستوران‌های برتر آلاچاتی ترکیه محسوب می‌شود. در این مکان، انواع غذاهای حلال ترکی و فست‌فود در وعده‌های صبحانه، نهار و شام ارائه می‌شوند.

ساندویچی کومروکو سوکی آلاچاتی
  • ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۲ شب
  • تلفن: +۹۰۲۳۲۷۱۶۶۰۱۶

چارک بالیک | رستوران شماره ۱ چشمه

چارک بالیک (ÇARK balık Çeşme) نیز به‌عنوان یکی از بهترین رستوران‌های شهر چشمه به حساب می‌آید و در آن، انواع غذاهای مدیترانه‌ای، ترکی و دریایی در وعده‌های نهار و شام سرو می‌شوند. از نکات مهم منوی این رستوران، می‌توان به غذاهای گیاهی، حلال و بدون گلوتن آن اشاره کرد. همچنین رستوران دارای وای‌فای رایگان، محیط مناسب تردد با ویلچر و همچنین صندلی‌های فضای باز است.

چارک بالیک (ÇARK balık Çeşme) یکی از بهترین رستوران‌های شهر چشمه
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۲ شب
  • تلفن: +۹۰۲۳۲۷۱۲۰۱۱۶

محبوب‌ترین هتل‌های آلاچاتی و چشمه ترکیه | از ۵ ستاره تا اقتصادی

هزینه هتل و اقامت، از مواردی است که معمولا بخش قابل توجهی از بودجه سفر را به خود اختصاص می‌دهد. البته آلاچاتی و چشمه از آن دسته شهرهای توریستی هستند که از مسافرانی از قشرهای مختلف میزبانی می‌‌کنند. بنا‌براین، تقریبا با هر بودجه‌ای، می‌شود در آنجا به خدمات توریستی مناسب دست‌ یافت. در ادامه این بخش از راهنمای سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه، تعدادی از هتل‌های این شهر‌ها را بررسی می‌کنیم. رزرو هتل های آلاچاتی را می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید.

هتل ۵ ستاره بیبلوس چشمه | Biblos Alacati

این هتل ۵ ستاره در یک کیلومتری بندر آلاچاتی و در کنار دریای اژه واقع شده است. اتاق‌های هتل دارای تراس هستند و مناظر زیبایی از فضای سبز هتل یا استخر دارند. هتل بیبلوس امکاناتی مانند صبحانه رایگان، قهوه‌ساز، چای‌ساز اختصاصی، باشگاه بدنسازی ۲۴ ساعته، حمام ترکی، اسپا، زمین بازی کودکان و… را به میهمانان خود ارائه می‌دهد.

در صورتی که به حیوانات خانگی آلرژی دارید یا از آن‌ها می‌ترسید، این هتل برای شما اقامتگاه امنی خواهد بود؛ چراکه ورود حیوانات خانگی به هتل بیبلوس مجاز نیست. زمان تحویل اتاق‌های هتل بیبلوس آلاچاتی ترکیه، ساعت ۱۲ ظهر و هزینه ۱ شب اقامت در آن برای هر بزرگسال ۲۳،۴۳۹ لیر است.

هتل ۵ ستاره بیبلوس چشمه

هتل ۳ ستاره پاچاماما آلاچاتی | اقامتگاهی دنج و راحت

این هتل ۳ ستاره در مرکز شهر آلاچاتی و در فاصله ۳ کیلومتری از ساحل واقع شده است. اتاق‌های دلباز پاچاماما (Pachamama Alaçatı) دارای بالکن با منظره باغ یا استخر هستند و به‌صورت عایق صدا ساخته شده‌اند. از خدمات این هتل، می‌‌توان به پارکینگ رایگان، قهوه‌ساز اختصاصی و استخر روباز اشاره کرد.

در هتل پاچاماما آلاچاتی ترکیه، ورود حیوانات خانگی مجاز است و مسافران می‌توانند حیوانات خانگی خود را نیز به‌همراه داشته باشند. ساعت تحویل اتاق‌های این هتل از ساعت ۲ شب تا ۱۱:۳۰ ظهر و هزینه ۱ شب اقامت در آن برای هر فرد بزرگسال ۱۷۱۸۸ لیر است.

هتل ۳ ستاره پاچاماما آلاچاتی

هتل گالیا آلاچاتی | تجربه اقامت در بناهای سنگی آلاچاتی

هتل گالیا (Galya Otel Alacati) یک ساختمان سنگی باصفا با گل‌های کاغذی و نیمکت‌های چوبی آبی‌رنگ است. با وجود تابلوی بی‌ستاره و ظاهر ساده Galya Otel Alacati، امکانات و خدمات ‌آن امتیاز بالایی از مسافران گرفته‌اند. اتاق‌های این هتل دارای منظره باغ، شهر یا کوچه‌های خلوت و زیبای آلاچاتی ترکیه هستند.

در هتل گالیا شما از امکاناتی مانند وای‌فای رایگان، تراس، قهوه‌ساز، حمام اختصاصی، تلویزیون و… برخوردار خواهید بود. ساعت تحویل اتاق‌های این هتل از ۱۲:۳۰ شب تا ۱۱ ظهر است و هزینه ۱ شب اقامت در آن برای هر فرد بزرگسال، از ۲۷۵۴ لیر شروع می‌شود.

هتل گالیا آلاچاتی

هتل بلو چشمه | باکیفیت اما اقتصادی

هتل بلو چشمه (Blue otel çeşme) اتاق‌هایی با امکانات مناسب را با قیمتی اقتصادی ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، موقعیت مکانی آن نیز به جاذبه‌های گردشگری شهر مانند قلعه چشمه و ساحل بسیار نزدیک است. در این هتل، شما از امکاناتی مانند وای‌فای و صبحانه رایگان، اتاق خانوادگی، حمام اختصاصی، تلویزیون و بالکن برخوردار خواهید بود. ساعت تحویل اتاق‌های هتل بلو از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ ظهر و هزینه ۱ شب اقامت برای هر فرد بزرگسال تنها ۹۶۲ لیر است.

هتل بلو چشمه

مراکز خرید در آلاچاتی ترکیه و چشمه | از سبزیجات محلی تا لباس‌های رنگارنگ تابستانی

در آلاچاتی و چشمه، چندان خبری از مراکز خرید مجلل و بزرگ نیست؛ اما با قدم‌زدن در خیابان‌های رنگارنگ آنجا، با مغازه‌های زیبایی که به‌سبک یونانی ساخته‌ شده‌اند، مواجه خواهید شد که فرصت خوبی برای خرید لوازم ضروری و سوغاتی مهیا می‌کنند. البته برای لمس زندگی روزمره مردم هر شهر، بازارهای محلی بهترین مکان هستند. در این بخش، چند مورد از بازارهای این منطقه را معرفی خواهیم کرد.

شنبه بازار آلاچاتی ترکیه | فرصت یک خرید جامع و کامل

شنبه بازار آلاچاتی یکی از بهترین بازارهای هفتگی این شهر است که در آن، می‌توانید انواع محصولات محلی این منطقه مانند سبزیجات، میوه‌ها و انواع مواد غذایی محلی آلاچاتی را تهیه کنید. از محبوب‌ترین محصولات محلی این منطقه، ملون‌های شیرین شهر چشمه، کنگر، انجیر، مربا و سبزیجات محلی هستند که با قیمت بسیار مناسب در این بازار به فروش می‌رسند.

در شنبه بازار آلاچاتی ترکیه، انواع لباس و پوشاک رنگارنگ مناسب فصل تابستان نیز موجود است. از جمله محصولاتی که در این بازار می‌توانید تهیه کنید، می‌توان به انواع کلاه، حوله، صندل، مایوی شنا، شلوارک، تیشرت و از این دست موارد اشاره کرد.

شنبه بازار آلاچاتی

بازار آلاچاتی چارشی | ترکیب خرید و تفریح

بازار آلاچاتی چارشی یکی دیگر از بازارهای معروف این شهر است که در آن، اجناس متنوعی مانند صنایع‌دستی، لباس، سوغات و… با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. از مزیت‌های این بازار، دائمی‌بودن آن است و برای سر‌زدن به آن، نیازی نیست تا روز خاصی از هفته منتظر بمانید. میان کوچه و خیابان‌های بازار آلاچاتی چارشی، رستوران‌‌ها و کافه‌های متعددی فعالیت می‌کنند و مکانی عالی برای برای رفع خستگی و صرف یک میان‌وعده یا نوشیدنی محسوب می‌شوند.

بازار آلاچاتی چارشی

جاذبه‌های آلاچاتی و چشمه | از دیدنی‌های تاریخی تا زیبایی‌های طبیعی

تا اینجای این راهنمای سفر به آلاچاتی و چشمه ترکیه، بیشتر از شیوه سفر و زندگی روزمره گفتیم. حال اینکه این شهرها با قدمت چندهزارساله و همچنین موقعیت جغرافیایی خود، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را نیز در خود جای داده‌اند. در این بخش، شما را به سفری در تاریخ و طبیعت شهرهای چشمه و آلاچاتی ترکیه خواهیم برد.

آسیاب‌های بادی تاریخی دیگیرمنلری آلاچاتی | نماد شهر آلاچاتی

این آسیاب‌های بادی (Alaçatı Değirmenleri) که نماد شهر آلاچاتی ترکیه محسوب می‌‌شوند، یادگار یونانیانی هستند که در گذشته ساکن این شهر بودند. برای دیدن این آثار تاریخی، باید از بلوار آتاتورک، به‌سمت پارکی در بالای تپه پیاده‌روی کنید. با ورود به این پارک، با چهار آسیاب معروف آلاچاتی روبه‌رو خواهید شد. در این مکان، با توجه به مرتفع‌بودن آن، منظره زیبایی از شهر را خواهید دید؛ به‌خصوص هنگام غروب یا طلوع آفتاب، همجواری آسمان نارنجی و آسیاب‌ها، صحنه‌ای زیبا خلق می‌کند.

آسیاب‌های بادی تاریخی دیگیرمنلری آلاچاتی ترکیه
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

مسجد بازار آلاچاتی | یادگاری از یونانیان آلاچاتی

مسجد بازار آلاچاتی ترکیه(Alaçatı Pazaryeri Camii)، یکی از بناهای تاریخی بسیار زیبای این شهر است که در سال ۱۸۷۴ به‌دست یونانیان ساخته شد. این بنا ابتدا یک کلیسا بود؛ اما بعدها به مسجد تغییر کاربری داد. این بنای سنگی از بیرون نمای بسیار ساده‌ای دارد؛ اما تزیینات درون مسجد بسیار چشمگیر و تماشایی هستند.

مسجد بازار آلاچاتی
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۸ شب

خیابان کمال پاشا | سنگ‌فرشی میان خانه‌های قدیمی

خیابان کمال پاشا (Kemal Pasa Street)، به‌عنوان یکی از خیابان‌های اصلی و پرتردد آلاچاتی محسوب می‌شود و دقیقا شبیه به همان تصوری‌ست که از خیابان‌های زیبا و رنگارنگ این شهر دارید! در اطراف این خیابان سنگ‌فرش‌شده، خانه‌هایی سنگی که قدمت بسیاری از آن‌ها حتی به ۱۵۰ سال می‌رسد، قرار دارند که همچنان زیبا و استوارند. خیابان کمال پاشا با گل‌های کاغذی و کافه‌های متعدد، محلی ایده‌آل برای گذراندن بعدازظهر‌های بهاری است.

خیابان کمال پاشا، خیابان سنگ فرش شده آلاچاتی

کلیسای آیوس هارالامبوس چشمه | بنایی ساده اما زیبا

کلیسای آیوس هارالامبوس (St. Haralambos Church)، یکی دیگر از بناهایی‌ست که به‌دست یونانیان و به‌سبک معماری آن‌ها ساخته شده است. این بنا از بیرون ساده و سنگی است؛ اما تزیینات داخلی زیبایی دارد. کلیسا دارای دیوارها و ستون‌های متعدد سفید است که تزیینات کمی به‌رنگ آبی دارند. در سقف آن نیز نقاشی‌هایی قدیمی از چهره افراد مقدس به چشم می‌خورند. کلیسای آیوس هارالامبوس امروزه تغییر کاربری داده و از آن به‌عنوان محلی برای نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها استفاده می‌شود؛ از‌ این‌ رو، روز و ساعت فعالیت مشخصی ندارد.

کلیسای آیوس هارالامبوس
  • بهای بازدید: رایگان

قلعه چشمه | دیوار دفاعی این شهر ساحلی

قلعه باستانی چشمه (Çeşme Kalesi)، قدمتی نزدیک به ۵۰۰ سال دارد و در دوران عثمانی ساخته شده است. پس از آنکه شهر چشمه دو بار متوالی مورد حمله ونیزی‌ها قرار گرفت، این قلعه را برای دفاع از چشمه در کنار دریا ساختند. این بنای باشکوه حالا به نماد شهر چشمه تبدیل شده و بخشی از آن به موزه تغییر کاربری داده است. در این موزه، می‌توانید از اشیایی مانند سکه‌های قدیمی، ظروف سفالی و… بازدید کنید.

قلعه باستانی چشمه
  • بهای بازدید: ۱۴ لیر
  • ساعت بازدید: بهار و تابستان از ساعت ۸ صبح تا ۷ غروب، پاییز و زمستان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر
  • تلفن: +۹۰۲۳۲۷۱۲۶۶۰۹

کاروانسرای کانونی چشمه | یک هتل تاریخی

شهر بندری چشمه در گذشته، منطقه‌ای پر‌رفت‌آمد بود و تجار و بازرگانان زیادی برای تجارت و دادوستد به آن سفر می‌کردند. مانند سایر شهر‌های این چنینی، در چشمه نیز برای اقامت این افراد، کاروانسرایی ساخته شد. کاروانسرای کانونی (Kanuni Kervansaray Historical Hotel) که بنایی متعلق به دوران عثمانی است، خوشبختانه به‌خوبی بازسازی شده و همچنان به‌عنوان هتل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. البته شما می‌توانید به‌عنوان یک بنای تاریخی از آن بازدید کنید.

کاروانسرای کانونی چشمه، یک هتل تاریخی
  • هزینه بازدید: رایگان

آبگرم‌های چشمه | چشمه‌های ‌جوشان شفابخش

در شهر چشمه، چشمه‌های آبگرم معدنی وجود دارند که با دمای حدود ۵۸ درجه و همچنین ترکیبات معدنی خود، برای بسیاری از امراض پوستی و مفصلی مفید هستند. برای استفاده از این آبگرم‌، می‌توانید به هتل‌ها و مراکز آب‌درمانی متعدد این منطقه مراجعه کنید. این هتل ها معمولا با نام Termal Oteli شناخته می‌شوند.

سواحل آلاچاتی ترکیه و چشمه | کرانه‌هایی برای آرامش و هیجان

شهر‌های آلاچاتی و چشمه با سواحل امن و بادخیز خود، به یکی از مراکز مهم موج‌سواری در جهان تبدیل شده‌اند. البته این منطقه در کنار سواحل پرهیجان، سواحلی آرام با شن‌های سفید نیز دارد که مکانی ایده‌آل برای آرامش و استراحت هستند. در این ادامه مطلب، تعدادی از مهم‌ترین سواحل آلاچاتی و چشمه را معرفی می‌کنیم.

ساحل تفریحی پیرلانتا آلاچاتی | فرصتی برای تفریحات آبی هیجان‌انگیز

ساحل پیرلانتا (Pirlanta) در ۲ کیلومتری آلاچاتی ترکیه، هوایی با بادهای تند و دریایی مواج دارد. این ویژگی‌ها ساحل Pirlanta را به مکانی عالی برای ورزش‌هایی مانند موج‌سواری و کایت‌سواری تبدیل کرده‌اند. البته غیر از امکانات ورزشی، در این ساحل امکاناتی مانند چتر آفتاب‌گیر، صندلی ساحلی، رستوران و کافه نیز وجود دارد و شما می‌توانید برای آفتاب‌گرفتن و استراحت نیز به آن سری بزنید.

ساحل تفریحی پیرلانتا آلاچاتی

ساحل آیایورگی چشمه | یک قوس تماشایی

این ساحل جایی‌ست که در آن، دریا قدمی جلو آمده و یک تورفتگی زیبا در خشکی ایجاد کرده است. در واقع ساحل آیایورگی (Aya Yorgi) به یک استخر بزرگ و طبیعی شبیه است که یک طرف آن به دریا وصل شده است. در این ساحل غیر از تفریحات رایجی مانند آفتاب‌گرفتن و شنا، می‌توانید به قایق‌سواری نیز مشغول شوید.

ساحل آیایورگی چشمه

ساحل ایلیجا آلاچاتی | آرامش سفید و آبی

پلاژ ایلیجا (Ilica Plaji) یکی از سواحل آرامش‌بخش شهر آلاچاتی ترکیه است. این ساحل آرام با شن‌های سفید و منظره فیروزه‌ای دریای اژه، از مناطق محبوب گردشگران محسوب می‌شود و با امکاناتی مانند صندلی‌های ساحلی، دوش، آفتاب‌گیر، رستوران و کافه، به مکانی عالی برای استراحت در یک عصر تابستانی تبدیل شده است. ساحل ایلجا در ۵ کیلومتری شهر قرار دارد و رفت‌وآمد به آن با وسایل نقلیه عمومی بسیار راحت خواهد بود.

ساحل ایلیجا آلاچاتی

ساحل آلتینکوم در چشمه | خانه آب‌های بلورین

ساحل آلتینکوم (Cesme Altınkum Beach) با آب‌های شفاف و کم‌عمق خود، منطقه‌ای بسیار امن برای آب‌تنی و لذت‌بردن از تابستان‌های گرم چشمه است. در این ساحل علاوه‌بر شنا و آفتاب‌گرفتن، می‌‌توانید روی این آب‌های زلال به قایق‌سواری مشغول‌ شوید. با وجود امکاناتی مانند کافه و رستوران، این ساحل زیبا به‌خوبی پاسخگوی نیازهای گردشگران خواهد بود.

ساحل آلتینکوم در چشمه

جشنواره‌های آلاچاتی ترکیه و چشمه | رقابت، مزه و هیجان

در این منطقه، علاوه‌‌بر جذابیت‌هایی که تا اینجای مطلب مرور کردیم، رویداد‌هایی هر سال با موضوعات مختلف برگزار می‌شوند که خود به‌تنهایی، جاذبه‌ای برای گردشگران هستند. در ادامه این بخش، با جشنواره‌های هیجان‌انگیز آلاچاتی و چشمه آشنا می‌شویم.

جشنواره ماهی‌گیری | صحنه جهانی رقابت ماهی‌گیرها

این جشنواره که هر سال، در پاییز و در ماه آبان برگزار می‌شود، از مهم‌ترین فستیوال‌های ماهی‌گیری در جهان به حساب می‌آید. ماهی‌گیری یکی از مشاغل قدیمی اهالی آلاچاتی ترکیه است و همین موضوع، بهانه‌ای برای راه‌اندازی این فستیوال شد. امروزه این مسابقه، به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره ماهی‌گیری دریای آزاد در اروپا محسوب می‌شود.

جشنواره ماهی‌گیری آلاچاتی ترکیه

جشنواره گیاهان دارویی آلاچاتی | فستیوال ساخت معجون‌های گیاهی

این جشنواره هر سال در اوایل ماه آوریل برگزار می‌شود و در آن، شرکت‌کنندگان به جمع‌آوری و ترکیب گیاهان دارویی این منطقه مشغول می‌شوند. یکی از اهداف این جشنواره، معرفی تنوع گیاهان دارویی و عطری این منطقه است. لذت‌بردن از غذاهای گیاهی محلی آلاچاتی را می‌توان یکی دیگر از جذابیت‌های جشنواره فرهنگی گیاهان دارویی دانست.

جشنواره گیاهان دارویی آلاچاتی

جشنواره موج‌سواری | میدان رقابت حرفه‌ای‌ترین‌ها

جشنواره موج‌سواری یکی از مهم‌ترین رویداد‌های این منطقه محسوب می‌شود. در آلاچاتی، چند مدرسه بین‌المللی موج‌سواری به آموزش این ورزش‌ هیجان‌انگیز می‌پردازند. هر سال در ماه ژوئیه، برجسته‌ترین موج‌سواران ترکیه در سواحل آلاچاتی با هم رقابت می‌کنند. تماشای این ورزش هیجان‌انگیز، می‌تواند برای بسیاری از گردشگران عادی جذاب باشد.

جشنواره موج‌سواری آلاچاتی

جشن بادبادک‌ها در آلاچاتی | تماشای رقص هیولاهای رنگی در آسمان

جشن بادبادک‌ها نیز یکی از خاص‌ترین و زیباترین جشنواره‌های این منطقه به حساب می‌آید. این جشنواره تماشایی هر سال در ماه اردیبهشت برگزار می‌‌شود و در آن، آسمان سواحل بادخیز آلاچاتی، پر از بادبادک‌های رنگارنگ خواهد شد.

چشمه و آلاچاتی ترکیه | شهرهایی رنگارنگ در احاطه اژه فیروزه‌ای

در این مطلب، هر چه را که لازم بود برای یک سفر امن و راحت به شهر‌های چشمه و آلاچاتی ترکیه بدانید، با هم مرور کردیم. از قدم‌های آغازین سفر تا ساکن‌شدن در این شهر‌های زیبا با هم همراه شدیم و در بازارهای محلی و در میان کوچه‌های رنگارنگ این منطقه قدم زدیم. در آخر هم سری به سواحل دریای اژه زدیم و با ورزش‌های هیجان‌انگیز و همچنین کرانه‌های آرام و دنج شهر آشنا شدیم.

امیدواریم این مطلب، در انجام یک برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد راهنمای شما باشد تا سفری دلنشین به سواحل اژه را تجربه کنید. در مجموع، پیشنهاد می‌کنیم برای گذراندن روزهایی به‌دور از هیاهو، حتما سفری به این منطقه با بافت قدیمی داشته باشید. حال برای ما بنویسید که اگر روزی به شهر‌های آلاچاتی و چشمه ترکیه سفر کردید، اول از همه به‌سراغ کدامیک از تفریحات این منطقه می‌روید؟

سوالات متداول درباره سفر به چشمه و آلاچاتی ترکیه

آیا آلاچاتی ترکیه ویزا می خواهد؟

اگر سفر توریستی شما به ترکیه، کوتاه‌تر از ۹۰ روز باشد، نیازی به ویزا ندارید.

در سفر به آلاچاتی و چشمه ترکیه چه ارزی ببریم؟ دلار یا لیر؟

از آنجایی که پس از بازگشت به ایران، تبدیل دلار به ریال آسان‌تر از تبدیل لیر به ریال است، بهتر است در این سفر با خود دلار به‌همراه داشته باشید و در سفرتان در مواقع لزوم، به‌اندازه کافی دلار را به لیر ترکیه تبدیل کنید.

غذای محلی آلاچاتی ترکیه چیست؟

ساندویچ کومرو، دسر و بستنی‌های ماستیک و انواع غذاهای دریایی و گیاهی از غذاهای محلی آلاچاتی و چشمه هستند.

سوغاتی آلاچاتی و چشمه چیست؟

ادویه‌جات، ظروف سفالی و کیف‌های دست‌دوز از جمله سوغاتی‌های این شهر هستند.

مهم‌ترین رویداد ورزشی آلاچاتی ترکیه چیست؟

جشنواره‌های سالانه موج‌سواری آلاچاتی با حضور قوی‌ترین ورزشکاران، مهم‌ترین رویداد ورزشی این شهر است.

بهترین زمان برای سفر به آلاچاتی و چشمه چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به چشمه و آلاچاتی، بهار و تابستان است؛ زیرا زمستان و پاییز در این سرزمین مدیترانه‌ای، بسیار بارانی و سرد خواهند بود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید