یکی از اتفاقات ناخوشایندی که احتمالا بسیاری از مسافران تا به حال در سفرهای هوایی با آن مواجه شدهاند، تاخیر در زمان پرواز و یا لغو آن است. دلایل تاخیر پروازها میتواند متفاوت باشد و مواردی مثل نقص فنی هواپیما، تغییرات آب و هوایی، مشکلات امنیتی فرودگاه و غیره را دربرمیگیرد. اما داشتن اطلاعات درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز شرایط را برایتان سادهتر خواهد کرد. در بیشتر پروازها معمولا ۱۰ دقیقه تاخیر وجود دارد و تقریبا کسی برای این تاخیر کوتاه مدت گلایه نمیکند؛ اما اگر شاهد تاخیرهای بیشتر مثلا یک ساعت باشید، انتظار خسارت تاخیر پرواز هم امکانپذیر خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قرار است درباره قوانین تاخیر پرواز خارجی و داخلی صحبت کنیم تا شما نسبت به حق و حقوقتان بیشتر آشنا شوید. با ما همراه باشید.
اقدامات لازم از سوی ایرلاین و مسافر در صورت تاخیر یا ابطال پرواز
ایرلاین موظف است که تاخیر، لغو یا تعجیل در پرواز را حداکثر تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز با پیامک، ایمیل یا تماس تلفنی به اطلاع مسافران برساند. در صورتی که مسافر مایل به انجام سفر باشد، باید این مسئله را به اطلاع ایرلاین برساند و در این حالت، شرکت هواپیمایی موظف است که فرد را در کوتاه ترین زمان ممکن با سایر پروازهای خود یا شرکتهای هواپیمایی دیگر (با پرواز مستقیم یاتوقفدار و با کلاس پروازی یکسان با بلیط مسافر یا بالاتر) وی را به مقصد اعزام کند. اگر مسافر تمایلی به انجام پرواز در تاریخ و ساعت جدید نداشته باشد، ایرلاین موظف است که کل هزینه بلیط را بدون کسر حتی یک ریال به مسافر بازگرداند. در صورتی که مسافر تمایل خود به دریافت وجه را به اطلاع شرکت هواپیمایی نرساند، این مسئله به منزله تایید مسافر تلقی میشود و ایرلاین هیچ مسئولیتی در قبال استرداد وجه بلیط یا رساندن مسافر به مقصد ندارد.
جریمه تاخیر پرواز و اقدامات لازم از سوی مسافران
رده بندی در تاخیر پرواز ها و نیز، داخلی یا خارجی بودن پرواز بر قوانین و میزان جریمه تاخیر تاثیرگذار هستند. به همین دلیل، قوانین تاخیر پرواز خارجی و داخلی به تفکیک در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است:
جریمه تاخیر هواپیما در پروازهای داخلی
در صورتی که ایرلاین تا ۷۲ ساعت پیش از تاریخ پرواز مراتب تاخیر، تعجیل یا لغو پرواز را به اطلاع مسافر رسانده باشد، هیچ مسئولیتی در قبال مسافر ندارد. اما اگر تاخیر غیر منتظره باشد یا اطلاعرسانی در زمان مناسب خود انجام نشده باشد، طبق جدول زیر مسافر میتواند از ایرلاین خسارت بگیرد:
میزان تاخیر | اقدامات و خدمات قابل ارائه |
کمتر از ۲ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) |
۵-۲ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) یا یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل ۳۰ درصد بهای بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل ۳۰ درصد قیمت بلیط |
بیش از ۵ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل یک برابر قیمت بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل یک برابر قیمت بلیط |
جریمه تاخیر هواپیما در پروازهای خارجی
جریمه تاخیر پرواز خارجی نیز با توجه به جدول زیر محاسبه میشود:
میزان تاخیر | اقدامات و خدمات قابل ارائه |
کمتر از ۳ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) |
۵-۳ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل ۳۰ درصد بهای بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل ۳۰ درصد قیمت بلیط |
بیش از ۵ ساعت | حاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاعرسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میانوعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل یک برابر قیمت بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل یک برابر قیمت بلیط |
لغو پرواز به دلیل نقص فنی یا سایر شرایط غیر منتظره
اگر به دلیل نقص فنی هواپیما اجبارا به فرودگاه مبدا بازگردد، در صورت انصراف مسافر از سفر، هزینه بلیط باید به طور کامل به حساب مسافر بازگردانده شود. اما اگر مسافر مصر به ادامه پرواز باشد، شرکت هواپیمایی موظف است که تمهیدات لازم برای اعزام مسافر به مقصد در کوتاهترین زمان ممکن را فراهم کند. در صورتی که ایرلاین وطایفش را انجام ندهد و خود مسافر مجبور به تهیه بلیط جایگزین شود، مسافر میتواند با ارائه اسناد پرواز جدید به ایرلاین، نسبت به استرداد وجه بلیط اصلی اقدام کند. همچنین، اگر هواپیما مجبور به فرود در فرودگاه دیگری شود، در صورت لغو پرواز در آن فرودگاه، شرکت هواپیمایی وظیفه دارد که با سرویسهای هوایی خود یا سایر ایرلاینهای حاضر در فرودگاه، مسافران را به مقصد اعزام کند. در صورت انصراف مسافر از پرواز، کل وجه بلیط باید تماما به حساب مسافر بازگردانده شود.
نحوه دریافت خسارت تاخیر پرواز
در صورتی که مسافر موفق به استفاده از پرواز شود و مایل به استرداد وجه بلیط باشد، میتواند مراتب درخواست خود را با آژانس درمیان بگذارد یا بهطور مستقیم از خود ایرلاین روند استرداد را پیگیری کند. در هر دو حالت، هزینه بلیط مستقیما از سوی شرکت هواپیمایی به حساب مسافر واریز میشود. برای دریافت غرامت نیز مسافران میتوانند با امور مشتریان ایرلاین مورد نظرشان تماس بگیرند.
با آگاهی اقدام کنید!
تاخیر در پرواز یا لغو، اتفاق بسیار ناخوشایندی است و اگر اهل مسافرتهای هوایی باشید، حداقل برای یکبار هم که شده با این مسئله مواجه شدهاید. در چنین شرایطی، ایرلاین موظف است که مبلغی را بهعنوان جریمه به مسافران پرداخت کند. در این مطلب درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز صحبت کردیم.
آیا تابهحال تاخیر یا لغو پرواز را تجربه کردهاید؟ اگر سوالی در این زمینه دارید، با کارشناسان ما در فلای تودی تماس بگیرید یا دستورالعمل حقوق مسافر را از اینجا مطالعه کنید.
سوالات متداول درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز
اگر هواپیما تاخیر داشته باشد، آیا مسافر میتواند پرواز خود را کنسل کند؟
بله. اگر مدت زمان تاخیر پرواز در پروازهای داخلی بیش از ۲ ساعت و در پروازهای خارجی بیش از ۴ ساعت باشد، مسافر میتواند پرواز خود را لغو کند و ایرلاین نیز موظف است کل هزینه بلیط را به او برگرداند.
در صورت تاخیر یا لغو پرواز، مسافر چگونه میتواند مبلغ جریمه و هزینه بلیط را دریافت کند؟
جریمه تاخیر یا لغو و نرخ بلیط توسط ایرلاین به آژانس پرداخت میشود و آژانس نیز همان مبلغ را به حساب مسافر واریز میکند.
اگر پرواز تاخیر داشته باشد، در چه صورتی ایرلاین موظف به پرداخت جریمه نخواهد بود؟
در صورتی که شرکت هواپیمایی از طریق سایر ایرلاینها مسافر را به مقصد برساند، موظف به پرداخت جریمه یا استرداد وجه بلیط نیست.
پروازهای اربعین تا حدودی تاخیر بیش از ۵ ساعت دارند
پرواز ما تهران-نجف ساعت ۵ونیم صبح بود ساعت ۱۰ شبِ قبل پرواز پیامک اومد که پرواز ساعت ۷ انجام میشود. ساعت ۷ هم بدون اطلاع قبلی پرواز به ۸ منتقل شد. امانهایتا ما ساعت۸ونیم سوارهواپیماشدیم که تا ساعت۹ همچنان داخل هواپیما بودیم و هنوز تیکاف نکرده بود. ساعت ۹ تیک اف کرد. نماینده ایرلاین تازه ساعت۸ بین مسافرین حاضرشد وبدون هیچ توضیحی از مسافرین خواست از گیت شماره۳ به گیت شماره۷ برای پرواز مراجعه کنند.
میخوام بدونم ایا شامل خسارت میشود؟ (شرکت ایرانایر بود)
در پرواز ۱۹ جولای ۲۰۲۴ از استانبول به برلین، به دلیل قطع گسترده فن آوری اطلاعات خطوط هوایی دچار اختلال و هواپیما مجبور به فرود اجباری در هامبورک شد. مسافران بیش از دو ساعت در هواپیما منتظر ماندند تا پرواز مجددا به طرف برلین انجام شود. آیا آژانس یا شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت جریمه است؟
تاخیر بیش از۵ساعت پرواز اصفهان ب کیش تاریخ۲۹/۱۲ /۱۴۰۲ عدم پاسخگویی
پرواز باتومی به تهران ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
هفت ساعت تاخیر پرواز و عدم پاسخگویی هیچ یک از پرسنل ایران ایر تور
متاسفانه ۱۴۰ مسافر در بذترین شرایط هفت ساعت در فرودگاه باتومی آواره بودند که نه در فرودگاه باتومی کسی پاسخگو بود نه در فرودگاه تهران
واقعا متاسفم برای مدیریت ایران ایر تور
با سلام
کاربرگرامی، از اینکه تجربه ناخوشایندی داتید، متاسفیم.
درودو عرض ادب ، پرواز ایر لاین وارش ،روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ “باتومی به تهران ” بیش از ۶ ساعت تاخیر داشته است . این هزینه اقامت مضاعف در هتل و مخترج دیگر که در یک کشور خارجی انجام میشود به چه شکلی میخواهد جوابگو باشد . تا ازشون شکایت نکنیم ، پول بلیط برنمیگردانند . در صورتی هر ایرلاینی باید خودکار ، خود را موظف به پرداخت جریمه بکند … نه اینکه منتظر باشند ببیند کسی شکایت میکند یا نه
سلام دوست عزیز
با پشتیبانی فلایتودی به شماره ۰۲۱-۴۲۴۰۵۰۰۰ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
سلام
ما با ایران ایر از اصفهان اومدیم استانبول بلیط رفت و برگشت هم گرفتیم
آژانس مسافرتی پیام فرستاده پرواز برگشت کنسل شده
اگه خواستید همون روز برای فرودگاه امام okکنم ،هزینه تهران به اصفهان هم با خودتون
لطفاً راهنمایی کنید
با سلام
کاربرگرامی، کنسلی پروازها از سوی ایرلاین ها است. پس شما می توانید برای دریافت مشورت و راهنمایی با ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید. در غیر این صورت با آژانس مسافرتی خود صحبت کند.
سلام
ما با ایران ایر از اصفهان اومدیم استانبول بلیط رفت و برگشت هم گرفتیم
آژانس مسافرتی پیام فرستاده پرواز برگشت کنسل شده
اگه خواستید همون روز برای فرودگاه امام okکنم ،هزینه تهران به اصفهان هم با خودتون
لطفاً راهنمایی کنید
با سلام
کاربرگرامی، کنسلی پروازها از سوی ایرلاین ها است. پس شما می توانید برای دریافت مشورت و راهنمایی با ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید. در غیر این صورت با آژانس مسافرتی خود صحبت کند.
در تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ، پرواز شماره۵۶۴۹ هواپیمائی اتا از اصفهان به مشهد بدون اطلاع قبلی بیش از ۸ ساعت تاخیر داشت و مسافرین در فرودگاه اصفهان معطل بودند . لطفا بفرمایید چگونه میتوانم غرامت بگیرم .
با سلام
کاربرگرامی، باید قوانین ایرلاین مورد نظر را در اینباره مطالعه کنید و با کارشناسان امور مشتریان آن ایرلاین تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
با سلام
کنسلی پرواز ۲/۱۳
کرمانشاه ،تهران
اصلآ کسی اهمیت به مسافر نداد
به راحتی گفتن کنسل شده برید
با سلام
کاربر گرامی، در این مورد باید از طریق ایرلاین مورد نظر پیگیری کنید.
ابطال پرواز بوشهر تهران ۸ خرداد شرکت اروان
و هیچکس پاسخگو نیست
پرواز تهران استانبول هواپیمایی تابان ۱۴ خرداد قرار بود ساعت ۱۲ ظهر انجام بشه ولی ۱۳ خرداد ساعت ۱۵ یک پیامک دادن که ساعت ۱۴ انجام میشه. فرودگاه که اومدیم دیدیم زده ساعت ۱۵ انجام میشه. من از استانبول ساعت ۲۱:۳۰ یه پرواز دیگه به یه جای دیگه دارم و این تاخیرها علاوه بر تلف شدن وقت مسافر، ممکنه باعث نرسیدن مسافر به پرواز بعدیش بشه. الان امکان گرفتن غرامت هست؟
با سلام
کاربر گرامی، از تجربه ناخوشایند شما متاسفیم. برای پیگیری با پشتیبانی ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید.
سلام متاسفانه پرواز یزد به تهران در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱۶ هواپیمایی چابهار با ۱۱ ساعت تاخیرهمراه بود و هیچکس جوابگو نبود و خسارتی هم از شرکت پرداخت نشد پرواز ۱۲:۱۰ در ساعت ۲۳ انجام شد و متاسفانه روز سختی بود برام…
باسلام مادرتاریخ ۵مرداد۱۴۰۳پروازآتاساعت ۱۳ راازآژانس هواپیمایی گرفتیم ودرروزپنجم جهت سوارشدن به هواپیماواردفرودگاه شهیدهاشمی نژادمشهدشدیم وبدون اینکه به مااطلاع رسانی کننددیدیم روی بردنوشته شده پروازباطل شده است بامراجعه به مسئولین مربوطه گفتن پروازباطل شده بایدبلیط جدید باقیمت خیلی بالاترازهمون ایرلاین بگیریم اعتراض که کردیم گفتن همینی که هست اگرمیخواهیدبلیط قبلی باطل میشودوبعدابریدازآژانس پولتان رابگیریدوالان مجدداپول بیشتربدین ویک پروازدیگه بهتون بدیم حالا ماکجامیتوانیم شکایت کنیم وآیانتیجه ای داردیا واقعا پروازها همینطور ببخشیدشیرتوشیره وهیچ قانونی ندارد
سلام ما۱۳آگوست ازشیرازبه ترکیه وازترکیه به دانمارک (کپنهاگ)اومدیم متاسفانه یه چمدون مادستمون نرسیدکل زندگیمون تواون چمدون بودهرچی ایمیل زدیم بی فایده بودهم ترکیه هم کپنهاگ فرودگاه رفتیم اماگفتن همچین چمدونی نیست پس تکلیف ماچیه مابارکداون چمدونم داریم اگرواقعاکسی این کامنت هارومیخونه لطفن خواهش میکنم به ماهم برای پیداشدن چمدونمون کمک کنه پس تکلیف ماچیه .
با سلام
کاربر گرامی، یکی از راهکارها پیگیری از طریق ایرلاینی است که با آن پرواز انجام شده است. برای رسیدن به پاسخ رهتر راهکارهایی که در “در صورت گم شدن چمدان در فرودگاه چه کار کنیم؟” را مطالعه کنید.
با سلام و خسته نباشید
من پرواز تهران – آبادان روز ۹ مهر ۱۴۰۳ رو داشتم که ساعت ۱۶:۳۰ بود ولی بیشتر از ۴ ساعت تاخبر داشت. با کارشناسان شما هم تماس گرفتم ولی اقدامی انجام ندادن و گفتن از خود هواپیمایی باید پیگیر دریافت خسارت بشم. و بنظر من این ضعف در پیگیری توسط همکاران و شرکت فلای تودی اصلا در شان شرکت به این بزرگی نیست و خواهشمندم پیگیری کنید.
با سلام
کاربر گرامی، پرداخت خسارت برای تاخیر یا ابطال پرواز تنها توسط ایرلاین ها پرداخت می شود و شرکت های معتبر فروش بلیط نقشی در این زمینه ندارند. همانطور که پیشتر پیگیری کردید، دریافت خسارت تاخیر تنها از طرف ایرلاین ها باید پیگیری شود.
سلام وقت بخیر
ما بلیط پرواز هواپیمای اجت از تهران به مقصد انتالیا درتاریخ ۲۷ مهر از فرودگاه امام خمینی داشتیم
وقتی به فرودگاه رسیدیم روی تابلو شماره پرواز ندیدم از اطلاعات پرسیدم گفت پرواز ترکیه یک هفته است کنسل شده واطلاعی به ما ندادند
به پشتیبانی پیام دادم در واتساپ جوابی ندادند
وزنگ می زنم فقط،تلفن گویا هست
وبلیط از فلا ی تو دی گرفتم
الان برای دریافت هزینه بلیط کجا باید مراجعه کنم
ممنون از شما
با سلام
کاربر گرامی، لطفا با شماره ۴۲۴۰۵۰۰۰ تماس بگیرید و یا شماره همراه خود را برای ما ارسال کنید تا کارشناسان پشتیبانی برای حل این مشکل، با شما تماس بگیرند.
با سلام
۱۵ مهر پروازم باطل شد، اما متاسفانه هنوز وجه بازگشت نخورده به حسابم. دو بار تماس گرفتم با شماره ۴۲۴۰۵۰۰۰ با کلی زمان انتظار کارشناس تون گفتن پیگیری میشود. اما همچنان هیچی اقدامی نشده.
شماره تماس هم دارید کلی زمان انتظار دارد در حد یک ساعت. لطفا نسبت به این موضوع رسیدگی شود.
و اینکه آیا برای دریافت وجه حضورا بیام مجموعه، این سبک پشتیبانی واقعا کلافه کننده س.
با سلام
کاربر گرامی، لطفا برای پیگیری، شماره تماس خود را بفرمایید تا در اسرع وقت کارشناسان پشتیبانی فلای تودی با شما تماس بگیرند.