اگر با هواپیما سفر داشته باشید، دو واژه VIP و CIP را شنیده‌اید. روزانه چند صد هزار نفر از طریق فرودگاه‌های مختلفی در جهان به نقاط متنوعی سفر می‌کنند. علاوه بر پروازهای اکونومی و اقتصادی، یک سری پروازهای مخصوص با شرایطی خاص در برخی فرودگاه‌ها وجود دارد که برای افراد مهم سیاسی، هنری، ورزشی و در حال حاضر برای هر شخصی که این خدمات سفر را خریداری نماید، در دسترس قرار گرفته است. این خدمات ویژه همان سرویس VIP و CIP فرودگاهی بوده، که تفاوت‌های جزیی با یکدیگر دارد. در ادامه با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید و همه‌ چیز درباره تفاوت خدمات VIP و CIP فرودگاه را بدانید.

خدمات VIP در فرودگاه و هواپیما

برای دانستن تفاوت خدمات VIP و CIP ابتدا باید با هر کدام از این سرویس‌ها آشنا شوید. کلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person و به معنی شخص خیلی مهم است. این اصطلاح برای افراد با جایگاه خاص اجتماعی از نظر سیاسی و یا هنری استفاده می‌شود؛ مانند روسای جمهور، سفیران و دیپلمات‌ها، وزیران، مدیران دولتی، شخصیت‌های هنری و سیاسی، کارگزاران و مدیران کشوری و لشکری.

سرویسVIP فرودگاه در واقع با تامین امنیت خصوصی بسیار بالایی همراه است چرا که این افراد دارای پست و شغل‌های حساس‌ هستند و می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت خدمات VIP و CIP همین موضوع امنیت بالا باشد. به گونه‌ای که در تمام مراحل ارائه خدمات قبل از پرواز، امنیت این افراد توسط محافظان شخصی، دوربین‌های حفاظتی و سایر ملاحظات امنیتی تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌ خدمات VIP فرودگاه توسط سازمان‌ها و شرکت‌های مربوطه پرداخت می‌شود.

در فرودگاه، کارکنانی که مسئولیت ارائه این خدمات را بر عهده دارند، تمامی امور مربوط به دریافت کارت پرواز مسافر، حمل بار و چمدان‌ها، پذیرایی در سالن اختصاصی و پذیرایی در هتل فرودگاه به همراه یک دسته گل به عنوان خیر مقدم و… را بر عهده دارند. از دیگر خدماتی که به افراد در سرویس VIP فرودگاه ارائه می‌شود می‌توان به عبور دادن شخص از گیت حراست به وسیله افراد مسئول اشاره کرد؛ در حالی که پس از عبور از گیت حراست سایر خدمه VIP برای پذیرایی در انتظار هستند.

در نهایت نیز ترانسفر آن‌ها تا پلکان پرواز با وسیله نقلیه اختصاصی صورت می‌گیرد. در تمامی این مراحل، فرد در سرویس VIP فرودگاه با آسودگی خیال می‌تواند به استراحت و یا برنامه‌های شخصی خود بپردازد. در نهایت باید به این موضوع نیز اشاره کرد که استفاده از خدمات VIP برای عموم مسافران به دلایل امنیتی، امکان پذیر نخواهد بود.

امکانات خدمات VIP فرودگاهی

سرویس VIP فرودگاه، دارای امکاناتی است که به طور معمول برای افراد عادی و پروازهای روزمره آنها استفاده نمی‌شود. خدمات VIP فرودگاه نه خریدنی است نه هر شخصی اجازه ورود به محیط آن را دارد. امکانات خدمات VIP فرودگاهی شامل موارد زیر است:

  1. سرعت بیشتر در مراحل امنیتی و دریافت کارت پرواز
  2. استفاده از خدماتی مانند رزرو هتل و خدمات رستورانی
  3. ارائه اتاق انتظار مخصوص برای حریم شخصی فرد
  4. سرویس‌های ویژه بدرقه، استقبال و ترانسفر فرودگاهی
  5. انجام برنامه‌ریزی‌های کاری مسافران در ۲۴ ساعت اولیه اقامت
  6. ارائه بادیگارد شخصی به افراد

نحوه رزرو خدمات VIP فرودگاه

نحوه استفاده از خدمات VIP و رزرو آن به چه صورت است؟ همانطور که بالاتر گفته‌شد، خدمات VIP فرودگاه تنها مخصوص افراد مهم سیاسی بوده و افراد عادی نمی‌توانند آن را خریداری و از امکانات آن استفاده کنند. این سرویس به افرادی که به امنیت و حفاظت بیشتری نیاز دارند، ارائه خواهد شد.

خدمات VIP رستوران فرودگاه

در فرودگاه‌ها، رستوران‌های مدرن و مجللی با بهترین خدمات و امکانات رفاهی برای مسافران VIP وجود دارد که از افراد با انواع غذاهای متنوع و وسوسه‌برانگیز، با کیفیت بالا پذیرایی می‌شود. کلیه میزهای این رستوران دارای تزییناتی منحصر به فرد به همراه گل‌های زیبا و… می‌باشد و خدمه رستوران با نهایت ادب و احترام، حضور مهمانان عالی قدر خود را خیر مقدم می‌گویند.

خدمات CIP در فرودگاه

در ادامه توضیح تفاوت خدمات VIP و CIP به خدمات تشریفات فرودگاهی (CIP) می‌رسیم. کلمه CIP مخفف کلمات Commercial Important Person (شخص تجاری مهم) است و به افرادی که از نظر تجاری، مهم و سرشناس هستند مانند مدیران و روسای شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌دارها، تجار، ورزشکاران و… گفته می‌شود. البته خوب است بدانید که استفاده از خدمات CIP برای عموم آزاد است و این الزام وجود ندارد که شما حتما شخصیت تجاری مهم و قوی باشید تا بتوانید این خدمات را دریافت کنید، بلکه می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی این خدمات، تبدیل به یک شخص CIP شوید.

این خدمات شامل امکانات و خدمات رفاهی بخصوصی مثل دریافت کارت پرواز، بازرسی اختصاصی، پذیرایی در سالن، تحویل جامه‌دان، ترنسفر تا پای پلکان پرواز و… است که باعث می‌شود شما در تمامی مراحل قبل از سوار شدن به هواپیمایتان، احساس آرامش و آسودگی خیال داشته باشید. خدمات سی آی پی فرودگاه شامل وارد زیر می‌شود:

  • خدمات ویزا
  • خدمات ولیچر
  • خدمات حیوان خانگی
  • خدمات ترانسفر فرودگاهی
  • خدمات اقامت مسافر
  • خدمات استقبال و بدرقه مسافران

امکانات خدمات CIP فرودگاهی

در حوزه سرویس CIP فرودگاه، امکاناتی وجود دارد که برای عموم مردم پس از خرید خدمات قابل استفاده است. با رزرو تشریفات CIP فرودگاه می‌توانید به امکانات نوشته شده در زیر دسترسی داشته باشید.

  1. ارائه راهنما یا دستیار شخصی به افراد از زمان ورود به فرودگاه
  2. استفاده از سالن کنفرانس، سالن انتظار مخصوص و سالن‌های پذیرایی تزیین‌شده
  3. بهره‌مندی از سرویس اینترنت پرسرعت و منوی غذایی متنوع
  4. ارائه خدمات بانکی و اجاره اقامتگاه
  5. انجام امور گمرکی مسافر (در پروازهای بین‌المللی)
  6. بررسی امور مربوط به اضافه بار
  7. انجام امور گذرنامه و عوارض خروج
  8. تحویل و دریافت چمدان و بار مسافر

مزایای خدمات CIP فرودگاه

  • صرفه‌جویی در زمان، شما می‌توانید با رزرو CIP با منتظر ماندن در صف‌های طولانی خداحافظی کنید.
  • کاهش استرس و اضطراب، از دیگر مزایای خرید آنلاین خدمات CIP فرودگاهی می‌توان به تجربه سفری آسوده و به دور از چالش اشاره نمود.
  • دسترسی آسان به امکانات و خدمات رفاهی متنوع، سالن‌های CIP فرودگاه دارای امکاناتی مانند: اینترنت پر سرعت، پذیرایی با غذاهای متنوع و انواع نوشیدنی‌ها و… اشاره نمود.

نحوه رزرو خدمات CIP فرودگاه

خدمات CIP فرودگاه معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که می‌خواهند سفری بی دغدغه و آرام داشته باشند. در این مدل سفر، زمانی که اقدام به خرید خدمات تشریفات فرودگاهی CIP می‌کنید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با مراجعه به آژانس‌های هواپیمایی در کمترین زمان ممکن رزرو خود را انجام دهید.

خدمات CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

جایگاه تشریفاتCIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در مساحتی با ۷۰۰۰ متر مربع زیربنا و ۸۰۰۰ متر مربع بنا در سه طبقه برای استفاده مسافران ایجاد شده است. تشریفات تجاری فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، امکانات و خدمات ویژه‌ای را فراهم کرده است تا مسافران خروجی و ورودی که تمایل دارند قبل از پرواز در فضایی آرام و با آسودگی خیال بگذرانند، از سالن تشریفات CIP فرودگاه و امکانات موجود در آن استفاده نمایند و در وقت با ارزششان صرفه جویی کنند.

مسافرانی که از این خدمات استفاده می‌نمایند، تجربه‌‌‌ روش‌های معمول مراحل قبل از پرواز همچون ایستادن در صف طولانی برای پذیرش، انتظار برای بار و چمدان و دریافت کارت پرواز را تجربه نمی‌کنند و تمامی این مراحل توسط پرسنل این بخش انجام خواهد شد. در این زمان، افراد می‌توانند به استراحت بپردازند و از فروشگاه‌های ارائه محصولاتی چون پسته، چرم، خاویار و… دیدن کنند و از نوشیدنی‌های رایگان کافه لذت ببرند. در این سالن اینترنت رایگان نیز برای مسافران فراهم است. همچنین سوییت‌های مجهزی نیز برای اقامت‌های کوتاه مدت مسافران در نظر گرفته شده است.

هزینه خدمات CIP فرودگاه

هزینه رزرو خدمات تشریفات فرودگاهی (CIP) باتوجه به تعرفه CIP فرودگاهی در ابتدای هر سال مشخص می‌شود. پس از انتخاب فرودگاه، نوع پرواز (ورودی یا خروجی)، تاریخ ورود و خروج و تعداد مسافران، هزینه CIP فرودگاه مورد نظر به کاربر نشان‌داده خواهد شد.

امکانات تشریفات CIP فرودگاه امام خمینی

  • انتقال مسافران به وسیله خودروهای اختصاصی از سالن تشریفات تا پای پلکان هواپیما و بالعکس (ترانسفر توسط ولوو، ون مکسوس و یا تویوتا کمری)
  • سالن پذیرایی باشکوه در دو طبقه
  • اخذ ویزای فرودگاهی توسط مسئولین مربوط CIP با هماهنگی قبلی
  • گیت‌های ویژه گمرک، سپاه، پلیس و پذیرش بار
  • سالن ملاقات‌های خصوصی و کنفرانس برای مذاکرات تجاری
  • امکان استفاده از میز اردو برای استقبال کنندگان و مسافران
  • باجه بانک اختصاصی جهت انجام امور بانکی
  • اتاق مخصوص کامپیوتر و اینترنت
  • پارکینگ مسقف و اختصاصی
  • پرداخت عوارض خروج از کشور
  • امکان خدمات‌دهی برای همراه داشتن حیوان خانگی
  • امکان خدمات‌دهی به افراد کهن‌سال و ناتوان جسمی

مزایای خدمات VIP و CIP در فرودگاه

هر کدام از خدمات VIP و CIP مزایای خاص خود را برای مسافران دارند، افرادی که از خدمات سی آی پی استفاده می‌کنند، می‌توانند تجربه‌ی سفری لوکس و راحت را داشته باشند و در کنار آن در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنند. مهم‌ترین مزیت استفاده از سرویس CIP و سرویس VIP فرودگاه حفظ امنیت و حریم شخصی برای مسافران و همراهی اختصاصی برای انجام کارهای مختلف و گرفتن راهنمایی‌های لازم است.

سفری لوکس با خدمات VIP وCIP در فرودگاه

استفاده از خدمات وی آی پی و سی آی پی، همانطور که پیش‌تر گفتیم نیاز به یک سری اقدام‌ها و شرایط دارد که در این میان استفاده از خدمات CIP فرودگاه به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن، امکان‌پذیر خواهد بود. مهمترین تفاوت خدمات VIP و CIP این است که خدمات CIP برای تمامی افراد در دسترس بوده و می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر، این خدمات را دریافت کرد و از سفری بدون چالش و پیگیری‌های پیش پا افتاده جلوگیری کنند. در صورتی که بعد از رزرو بلیط هواپیما خدمات تشریفات فرودگاهی نیز رزرو کرده‌اید، تجربه استفاده از سرویس CIP فرودگاهی را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات درباره تفاوت خدمات VIP و CIP

نحوه رزرو خدمات CIP فرودگاه به چه صورت است؟

رزرو خدمات CIP، برخلاف خدمات VIP برای عموم آزاد است و شما می‌توانید به صورت آنلاین هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما آن را رزرو نمایید.

تفاوت خدمات VIP و CIP چیست؟

هر دو خدمات، امکانات لوکس بسیاری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. با این تفاوت که خدمات VIP برای عموم مردم آزاد نیست.

سالن های CIP فرودگاهی چه خدماتی دارند؟

این سالن‌ها دارای امکاناتی مانند سالن پذیرایی، امکان خدمت‌رسانی به افراد کهن‌سال و ناتوان جسمی، باجه بانک و… هستند.

تعرفه خدمات CIP فرودگاه به چه شکل است؟

تعرفه هزینه سی آی پی فرودگاه به ازای هر نفر و متناسب با خدمات ارائه شده، تعیین می‌شود. در زمان خرید CIP در سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی، می‌توانید هزینه خدمات موردنظرتان را در فرودگاه انتخابی‌ ببینید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید